|
|
|
 |
 |
| |
|
 |
|
|
Mogućnosti
raspleta krize*
|
Veliki deo onoga što
sam napisao u prvobitnim skicama za Umetnost
pobede poteklo je iz gotovo dve decenije
rada koji je obuhvatio propadanje, a zatim
i raspad velikog eksperimenta po imenu
Jugoslavija. Naravno, mučno iskustvo posmatranja
jednog konfederalnog društva – što je
Jugoslavija zapravo bila u većoj meri
nego što je bila istinska, trajna federacija,
uprkos tome što se zvala »Federativna
Republika« – kako gubi svoju koheziju
i sposobnost za život nagnalo me je da
se zapitam šta je društvima neophodno
da opstanu i budu uspešna. Odgovor se
nalazio u proučavanju istorije prirodnog
ljudskog ponašanja od vremena o kojima
postoje istorijski zapisi. Jasno je, činilo
mi se, da su dugoročni činioci koje je
sama priroda odredila isto tako presudni
kao i kratkoročne, neposredne potrebe
zasnovane na modernim, intelektualno proizvedenim
strukturama, kakve su urbani
|
|
|
okviri. A moderna – naročito urbana – društva,
obuzeta bleštavilom uspeha i okrenuta što bržem
sticanju bogatstva, zaboravila su neka osnovna
načela opstanka koja kontrolišu njihove sudbine
na duge staze. (...)
Početkom XXI veka, narodi bivše Jugoslavije –
a naročito srpski narod – suočili su se s dilemom
izbora i, gotovo bez izuzetka, izabrali neposredno
zadovoljenje. Neposredno zadovoljenje je u ovom
slučaju za neke uglavnom značilo opredeljenje
za bogatiji život; za druge je značilo zadovoljenje
frustracija i razrešenje dugo gajenih neprijateljstava.
Neke članice bivše Jugoslavije napustile su federaciju
da bi, opet, kao komponente bile »primljene« u
jedno šire društvo. Dok su nekad – pre pridruživanja
Jugoslaviji – izvesno vreme bile deo, recimo,
Austrougarskog carstva, sada su postale deo Evropske
unije. Međutim, društvo koje im je pružilo dom
nakon Prvog svetskog rata – Kraljevina Srbija,
koja se proširila u Jugoslaviju – samo je, nakon
sloma komunizma, bilo opet napušteno.
Tako se Srbija, ponovo sama, suočava sa suštinskim
pitanjem s kojim se suočavaju sva društva: da
li može da preživi kao suvereni entitet koji svoju
sudbinu drži u sopstvenim rukama, ponovo potvrđujući
svoju kulturu, vrednosti, jezik i bezbednost?
Ovo pitanje ostaje bez odgovora, iako su od raspada
Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije
(SFRJ) prošle dve decenije. U ponovnoj izgradnji
srpskog civilnog društva načinjeni su veliki pomaci.
Neki od srpskih simbola, poput Srpske pravoslavne
crkve, srpske monarhije, te razvoja srpskog pisanog
jezika na njegovom ćiriličnom pismu, mogli su
ponovo da se pojave, mada ne bez dvosmislenosti.
No, osnovno pitanje s kojim se suočava srpsko
društvo i dalje je: ko smo mi? Gde su naše zemlje
i da li možemo da ih odredimo, kontrolišemo i
štitimo? Koji su nam ciljevi i vrednosti dok idemo
ka neposrednoj i neograničenoj budućnosti?
Srpsko društvo, kako u zemlji tako i u rasejanju
po celom svetu, ostalo je, ove dve decenije ili
nešto duže nakon početka ponovnog nastajanja Srbije,
svadljivo i okrenuto prema unutra, nepoverljivo
i, sa stanovišta spoljnog sveta, narod kojem se
ne veruje. Jasnoća istorijskih vrednosti Srbije
svetu više nije bila uočljiva, baš kao ni njena
sopstvena jasnoća pri određivanju načina na koji
njom treba upravljati i čime – u geopolitičkom
smislu – treba upravljati. (...)
Da li će
vrednosni sistem Kine zameniti vrednosni sistem
Zapada?
Kina razume pobedu, žudi za
njom i radi na njoj. I kockala se da je ostvari.
Ali, pobeda nije stvar broja stanovnika. Zapravo,
masovnost kineske populacije već vekovima radi
protiv njenih izgleda za uspeh. Sile sa relativno
malobrojnim stanovništvom – Rim, Britanija, Mongoli,
Hedžazi i tako dalje – u svoje doba su imale prevlast
nad velikim delovima čovečanstva.
Kina čini sve što joj je potrebno da postigne
svetsku prevlast za, recimo, trideset do pedeset
godina, ali je ipak nakon smrti Mao Cedunga i
maoizma krenula vrlo rizičnim
|
putem. Za Kinu to ostaje
vrlo rizičan proces, uprkos izuzetnim
dostignućima koja je ostvarila, uglavnom
zbog izazova koje joj nameću priroda i
pomeranja stanovništva.
U narednih nekoliko decenija mnoge nacije
će se nadmetati s prirodom, sa samima
sobom i unutar sebe, i jedne s drugima.
Uragan Katrina, u avgustu i septembru
na jugu SAD, pokazao je Amerikancima koliko
je krhak uspeh čovečanstva u odnosu na
prirodu. Ali, unutar ljudskih društava
možemo, u tvorbenoj prvoj deceniji XXI
veka, videti trke koje su već u toku u
Kini, Indiji i Iranu, da ne pominjemo
Sjedinjene Države i Evropsku uniju. U
slučaju Kine – što je jedan od najdramatičnijih
primera – to nije prevashodno trka između
Kine i Zapada. To je trka da se odredi
da li Kina može uspeti u ovladavanju sopstvenom
sudbinom ili će se, usled iscrpljivanja
prirodnih resursa i odsustva sposobnosti
da upravlja stanovništvom koje doživljava
duboke promene, politički i društveno
urušiti.
Ogroman ekonomski i strateški rast Kine
od kraja Hladnog rata 1990. godine zasnovan
je na dve stvari: liberalizaciji tržišta,
uz prateće obnavljanje sposobnosti kineskog
naroda da sledi svoj fundamentalan i inherentno
demokratski poriv za samoorganizovanjem
i upravljanjem sopstvenim sudbinama, i
angažovanju
|
|
|
ogromnog rezervoara radne snage za proizvodnju
potrošačke robe male dodatne vrednosti za izvozna
tržišta. Inherentan problem je u tome što je proizvodna
baza zahtevala masivno korišćenje sirovina – petrohemikalija
za robu od plastike, drveta za proizvode i infrastrukturu,
cement, vodu i slično.
U rasponu od otprilike jedne decenije, veliki
deo kineskog sela ogoleo je i postao manje produktivan,
jer je više eksploatisan i iskrčen. I stanovništvo
počinje svoju veliku seobu ka gradovima i priobalju.
Globalno zagrevanje, koje se podudara sa zagađenjem
koje stvaraju površinski kopovi i proizvodnja
energije spaljivanjem uglja ili relativno sirovim
metodama, uzrokovalo je smanjenje snežnih padavina
na Tjenšanu i drugim planinskim lancima srednje
Azije. Ove snežne padavine su napajale podzemne
izvore i reke u Sinkjangu i drugim oblastima ovog
regiona, pa su neke reke u unutrašnjosti kopna
sada presušile ili presušuju. U nekim bitnim oblastima
Kina ostaje bez vode. Značajan deo njenog obradivog
kopna pretvorio se u pejzaže nalik na Haiti; početni
znaci su da njeno stanovništvo postaje sve teže
kontrolisati u urbanim grupacijama, u kojima će
frustracija narastati. Priobalnu infrastrukturu
će, s porastom globalnog otopljavanja koje je,
izgleda, neminovno, ugrožavati rastući nivo mora.
Kinesko vođstvo je svesno ovih izazova i ove trke.
Opredelilo se za masivan program izgradnje nuklearnih
elektrana, zamišljajući disperziju granularnih
modularnih generatora nove tehnologije, koji će
donekle smanjiti zavisnost od uglja, a koji će
moći da se koriste i za desalinizaciju vode. Štaviše,
Kina može utrti put tako što će pokazati da disperzija
grupisanih nuklearnih reaktora znači da stara
mreža kablova i trafo-stanica za prenos električne
energije postaje prošlost, dok će novu »nacionalnu
mrežu« činiti mreže cevi za vodu. Čak i u pogledu
korišćenja uglja ona se sve više okreće novim
tehnikama kojima ugalj postaje održivije, čistije
gorivo.
Kina takođe pokušava da prekine s privredom u
kojoj se proizvodi roba male dodate vrednosti
za koju se koristi mnogo sirovina i da postane
uravnoteženija, uz prelazak na proizvode velike
dodatne vrednosti za koje se koristi malo sirovina.
I to bi moglo pomoći Kini da prevaziđe aktuelni
bezglavi juriš ka ekološkoj i ljudskoj katastrofi
i da stigne u sunčane predele napredne i uravnotežene
privrede.
Indija je, s druge strane, u godinama pred kraj
XX i s početka XXI veka svoj privredni rast usredsredila
na proizvodnju visoke dodatne vrednosti za koju
se koristi malo sirovina, te postigla izuzetne
rezultate. Međutim, taj potez nije rasporedio
ekonomsko bogatstvo na dovoljan broj glasača –
uprkos ukupnom statističkom rastu indijske privrede
u celini – pa je vlada koju je predvodila BJP
(partija Bharatija Džanata) 2004. godine izgubila
na izborima. Kongresna stranka koja je zamenila
BJP, shvatila je da mora da rasporedi bogatstvo
ukoliko želi da ostane na vlasti.
Njen odgovor mora da bude prelazak na osnovnu
proizvodnju male dodatne vrednosti za koju se
koristi mnogo sirovina, nalik na kinesku, a da
pri tom zadrži i svoje industrije visoke tehnologije.
Tako će Indija postati sledeći veliki potrošač
nafte, gasa, minerala, cementa, drvne građe i
sličnih materijala. Dakle, pitanja koja su pred
nama jesu da li Indija može ostvariti svoje privredne
i nacionalne ciljeve a da ne zapadne u istu krizu
kao Kina, te da li Kina može pobediti u sopstvenoj
trci da izbegne posledice proizašle iz Pandorine
kutije koju je vođa Deng Sjaoping otvorio osamdesetih
godina XX veka, nakon smrti predsednika Mao Cedunga
i okončanja rigidno neproduktivne komunističke
centralizovane vlasti.
Unutar svega leži pitanje kako da mi, svako u
svom društvu, dođemo do sopstvene pobede. Pobeda
nad sobom je preduslov za pobedu u okviru šire
ljudske istorije.
Ono što moramo odrediti jeste kako da stupimo
na stazu kojom se pobeda ostvaruje ili zadržava.
(...)
Nauči kada
da zadržiš karte, nauči kada da ih baciš
Rečima popularne pesme o igranju
karata: »Nauči kada da zadržiš karte, nauči kada
da ih baciš, nauči kada da odeš, nauči kada da
bežiš.« Doba globalnog preobražaja iznelo je u
prvi plan pitanje odanosti, a mnoga strateška
savezništva će se održati, okončati, pretvoriti
u suparništva, ili zameniti novima. Šta možemo
da očekujemo u narednoj deceniji?
Prvo, savezništva će se često preklapati i postajati
protivrečna, kako vlade budu pokušavale da se
izbore s novim realnostima a istovremeno zadrže
mnoga od starih savezništava koja predstavljaju
njihovu »sigurnosnu mrežu«. I, naravno, strukture
mnogih savezništava zavisiće od, na primer, toga
da li će se Iran pretvoriti u sekularnu državu
ili od toga da li će se u Narodnoj Republici Kini
javiti unutrašnji problemi i da li će ona stupiti
u rat zbog Tajvana, ili od toga da li će Evropska
unija (EU) početi da zapada u teškoće kada Turska
krene svojim putem i pokuša da ponovo izgradi
svetursko carstvo. I tako dalje. Ima mnogo promenljivih
(variables).
Ono što je od kritične važnosti, međutim, jeste
da će trgovina pratiti savezništva. Ali, mnoga
savezništva i sporazumi biće kratkotrajni i taktički.
| |
• Pratite uspon prećutnih
savezništava ili »sporazuma«, za šta je
najbolji primer takozvana »anglosfera«
zemalja u kojima se govori engleski jezik,
koje nadgrađuju osnov zajedničkog jezika
i relativnog sklada među kulturama i vrednostima.
Ona bi obuhvatala, u najmanju ruku, Sjedinjene
Američke Države, Kanadu, Britaniju, Australiju,
Novi Zeland, a moguće i Indiju, Izrael
i neke od afričkih zemalja, poput Južne
Afrike i Nigerije, Gane i Sijera Leonea.
Japan i Južna Koreja bi i te kako mogli
da se smatraju delom ovog »Zapada bez
Evrope«, a on bi, ukoliko utihne uvreženo
mišljenje u Stejt departmentu, mogao da
obuhvati i Rusiju.
• NATO će sve više biti bleštav, ali neproduktivan,
dragulj koji će se koristiti da skrene
pažnju, ali je već sve manje sposoban
da ostvari ciljeve koji imaju smisla.
On je prepun antagonizama i to će se u
naredne dve decenije samo pogoršavati.
• Evropska unija će nastaviti da posrće.
Turska će nastaviti da se uključuje u
dijalog i da se postavlja kao da želi
da bude član EU, ali je vođstvo već svesno
da neće žrtvovati turske prerogative i
pristupe vladanju (vojna kontrola nad
izabranom vladom) kako bi to i ostvarilo.
Jedine vlade koje toga nisu svesne jesu
vlade Sjedinjenih Američkih Država i Britanije,
koje nastavljaju da guraju članstvo Turske
u EU. Ali, kod većine mislilaca u EU zabrinutost
izaziva mogućnost sukoba i haosa koji
bi zavladao kada Turska i EU, s jedne
strane, i Turska i SAD, s druge, shvate
da je igra završena, te da će Turska krenuti
sopstvenim putem. A sa oslabljenom EU,
da li će to izazvati sledeću fazu turske
invazije na Kipar, čime će Ankara steći
kontrolu i nad preostalim dvema trećinama
ovog ostrva? Verovatno će reagovati samo
Grčka, kao kiparska sila garant. Britanija,
druga sila garant za ovo ostrvo, nastaviće
da ne ispunjava svoje obaveze te će se
– usled nedostatka vojne moći – pokazati
manje korisnom u razrešavanju ove situacije.
Verovatno će doći do grčko-turskog rata
čiji se ishod, u ovoj fazi, ne može predvideti.
U međuvremenu će se pokazati da je neizvodljivo
da Evropska unija bude superdržava ali
će ostati delimično delotvorna kao trgovinska
oblast.
• Tržištem nafte upravljaće nove strukture
nezvaničnih saveza, a one će imati kritičnu
važnost u naredne tri decenije, tokom
kojih će nafta ostati vitalna roba. Organizacija
zemalja izvoznica nafte (OPEK) će i dalje
biti relativno nebitna, ali će Kina, Iran
i Francuska, u najmanju ruku, početi da
sarađuju na stvaranju novog tržišnog mehanizma
za naftu, koji se neće zasnivati na američkom
dolaru, već na evru – dok god se ta valuta
bude održala. Ovaj proces je već započeo.
Nepoznato je upravo koliku bi to štetu
moglo da nanese američkoj ekonomiji, ako
štete uopšte i bude. Izvesno je da sada
postoji trend da se kontrola nad tržištem
nafte preotme od SAD, baš kao što SAD
pokušavaju da ojačaju svoju kontrolu nad
naftnim sektorom. Ali, ova nezvanična
saveznička struktura ima za cilj nešto
više od kontrole nad berzom nafte i valutama
koje se na njoj koriste. Njen cilj je
da se SAD oduzme kontrola nad naftovodima,
a ovaj proces već pokazuje znake da će
udružiti čudne učesnike: Turke, koji rade
s Jermenima i Kinom; Kinu i Izrael, koji
sarađuju da bi zaobišli svaku arapsku
kontrolu nad naftovodima koji su za njih
kritični. Iran bi uskoro mogao da sarađuje
s Turskom i nekim srednjoazijskim državama,
uključujući i Azerbejdžan, večitog protivnika
s Kavkaza. To je daleko od udarnih naslova
u zapadnjačkim medjima, ali će ovaj proces
– koji odslikava gnev i nezadovoljstvo
prema Sjedinjenim Američkim Državama –
imati dalekosežne posledice na američku
i zapadnjačke privrede.
• Australija kao nova srednja sila, u
nemogućnosti da računa na bilo kojeg saveznika
u pogledu svog opstanka u budućnosti –
čak ni kao deo »anglosfere« država sa
SAD, kao prvom među jednakima – već razmišlja
o širenju svog geopolitičkog uticaja putem
članstva u mogućem južnopacifičkom savezu.
On bi mogao da proširi geografsku bezbednost
preko ogromnih oblasti pomorskih resursa,
a mogao bi da obuhvati Australiju, Novi
Zeland, Papuu Novu Gvineju, kao i mnoge
manje južnopacifičke države (uključujući
i Fidži kao jednu od važnijih). Takav
savez bi mogao da se okrene ka istoku
i da obuhvati i Čile, kritičnog i kompatibilnog
južnopacifičkog partnera na američkom
kontinentu. A na zapadu bi takav savez,
čak i uz spoj zvaničnih i nezvaničnih
odnosa, mogao da se opredeli za bliže
veze s Južnom Afrikom i drugim zemljama.
• Kina već razvija svoje savezničke strukture
na diskretnoj i neformalnoj osnovi. Nema
sumnje da je ona, čak i u ovoj fazi, u
bliskom i strateški značajnom odnosu sa
Severnom Korejom i Iranom, te, na drugačiji
način, sa Australijom. Ali, kako moć i
ekonomija Kine budu rasli, kineska sfera
uticaja će otvoreno vršiti pokušaje za
temeljniji prodor na američki kontinent
s Pacifika i Atlantika. Panama, kao i
Venecuela i Brazil, već veoma tesno sarađuje
s Kinom.
|
Ovo je tek pregršt primera o tome kako promenljivi
odnosi mogu da utiču na svetsku bezbednost i trgovinu
– naročito na interese sila statusa quo, pre svega
SAD – u naredne dve-tri decenije.
Ako se uzme u obzir dalekosežno dejstvo kolebanja
aktuelnih savezničkih struktura, od kritične je
važnosti da razumemo prirodu odanosti, dužnosti
i manevrisanja.
Ali, mi ne očekujemo da će potraga za pobedom
imati konačan cilj. Mi smo otpočeli beskonačnu
potragu, koja otelotvorava suštinu ljudskog napretka.
(...)
Umetnost
pobede i doba prilike
Oštri vetrovi naše postnuklearne
zime i dalje tresu grane civilizacije, a letnje
obilje i smiraj još su daleko od nas. Okvir globalnog
društva oštećen je događajima ove aktuelne olujne
ere. Oštećen, ali ne i uništen. Dragulji čovečanstva
i dalje blistaju. Pobeda – spremište svih dragulja
mudrosti, bogatstva, bezbednosti, prilike i kulture
– ostaje u labavom stisku onoga što se nekad nazivalo
»Zapadom«. Ona sada takođe leži na vidiku i dohvatu
čitavom čovečanstvu.
»Zapad« je postao nov i amorfniji entitet, »moderan
svet« ili »poslezapadnjačko društvo« koje prima
sve veći i veći deo čovečanstva. A što više ranije
neprijateljskih naroda poslezapadnjačka civilizacija
prima u svoje okrilje, to je njeno veće društvo
bogatije. Da bi se to postiglo, okvire suvereniteta
i nacionalne hijerarhijske strukture sravnili
su sa zemljom talasi tehnologija i ljudske interakcije
nakon Hladnog rata. Ovi talasi su najpre poplavili
stare prepreke na Istoku, uklanjajući vlade, hijerarhije,
vrednosti i verovanja. Zatim su počeli da krune
obalu Zapada, ostavljajući strukture poput vlada
netaknutim, ali odnoseći vekovima izgrađivane
društvene hijerarhije. Ograničenja koja su svima
nama određivala mesto i izbore u životu svuda
su uklonjena ili oslabljena globalnom revolucijom,
a svim pojedincima i društvima širom sveta raščišćen
je put ka ostvarivanju ili obnovi pobede.
Doba globalnog preobražaja tako počinje da uzmiče
pred Dobom prilike.
Došavši do epiloga naše Umetnosti pobede,
započeli smo prolog naše nove ere. Osvrnuli smo
se na život čovečanstva tokom proteklih nekoliko
hiljada godina, a zatim i na neke aspekte naše
budućnosti. Naš kontekst se promenio i obećava
još promena. Međutim, neprekinuta nit ljudskog
razvoja i dalje obezbeđuje temelj onoga što činimo
i kako izlazimo na kraj s problemima.
Međutim, preobražaj je haotična rabota, koja obuhvata
– kao što smo videli – uništenje
|
mnogih starih stubova
naših života. Promena donosi neizvesnost,
a neizvesnost stvara strah. Sâm strah
stvara neprijateljstvo i snažne reakcije.
Ali, videćemo, postepeno, kako u našim
društvenim strukturama i nacionalnim okvirima
nastaju nove izvesnosti. Videćemo, na
svoje iznenađenje, da su mnogi poznati
orijentiri i ikone preživeli, neki od
njih obnovljeni i osvežavajuće prilagodljivi
našoj budućnosti.
Plima promene nas je već zapljusnula,
a iz te poplave smo izašli osveženi, jaki
i sa sredstvima da svet opet izgradimo
boljim nego što je ikad bio. Naša sredstva
su parna i nerazdvojna oruđa mudrosti
i njene tvorevine, tehnologije. Obe su
nadgrađivane dodavanjem slojeva još otkada
je čovek počeo da hoda uspravno.
Odbacite verovanje da se »moderna tehnologija«
rešila svih starih metoda. »Moderna tehnologija«
vodi poreklo od
|
|
|
prvobitnih koraka čovečanstva, pre možda sto hiljada
godina u istoriji i preistoriji. Zapreten u današnjoj
sposobnosti da se, na primer, bavimo inženjeringom
na molekularnom nivou leži prvobitni razvoj ljudske
veštine da koordinirano koristi palac i kažiprst,
te da otud bude sposoban da kamenom udari u drvo
kako bi napravio koplje. A fizička oruđa se ne
mogu razdvojiti od intelektualnih i emotivnih
oruđa koja smo razvili tokom ovog razdoblja. Pa
ipak, vidimo kako se ljudi otimaju za moderne
fabrički proizvedene proizvode, čije duboko poreklo
ne razumeju i misle da ih takvo fizičko posedovanje
čini moćnima. Ili druge, kako se valjaju u obilju
neobjašnjivog finansijskog bogatstva, verujući
da ih je bogatstvo učinilo mudrim.
Kako smo mogli da zaboravimo šta je izgradilo
aktuelnu pobedu modernog sveta? Generacije stabilnosti
– ili bilo kojeg oblika stalnosti, uključujući
stalno ratovanje – čine da pouke drugih vremena,
drugih situacija, nestanu i pretvore se u mit.
Duga leta spokoja i bogatstva omogućavaju bolnim
poukama prošlosti da iščile i kada nastane kriza,
malo ko razume šta adrenalin od nas zahteva.
Unutar poslezapadnjačke civilizacije vidimo da
su stara, osnovna zapadnjačka društva – Severna
Amerika i Zapadna Evropa – uhvaćena u sve jači
vrtlog tehnološke i društvene promene i da ne
uspevaju da uvide potrebu za ponovnim nametanjem
dugo posedovane pobede svojih društava. Vidimo
da su novi pripadnici poslezapadnjačke civilizacije,
čija su sećanja na slom njihovih društava i vrednosti
još sveža, željni da se dokopaju pobede.
Društva koja ne pripadaju poslezapadnjačkoj civilizaciji
tek treba da ostvare pobedu, ali znaju da joj
moraju stremiti. Zbog frustracije i straha, veliki
elementi unutar ovih društava veruju da u najmanju
ruku moraju oduzeti bezbednost i bogatstvo pobede
Zapadu koji je ne zaslužuje i koji je naizgled
ne ceni. Oni koji čeznu za bogatstvom i pobedom
Zapada, ili bi ih uništili umesto da streme sopstvenoj
pobedi, u pravu su: mnogi na Zapadu zaista
ne cene, ili nisu spremni da brane, pobedu koju
su izgradili njihovi preci.
Zato i dalje postoje ratovi unutar poslezapadnjačke
civilizacije kako bi se definisala budućnost društava
koja su stvorena amalgamom judeo-hrišćanskih,
hinduističkih, budističkih, konfučijanskih, muslimanskih
i drugih religiozno-intelektualnih verovanja.
A unutar islama vodi se rat za vlast
nad budućnošću muslimanske ummah. Uskovitlane
oluje unutar modernizma i islama zasebna su previranja.
Okršaji koji su sada u toku između ekstremnih
elemenata islama i poslezapadnjačke civilizacije
u mnogim pogledima su periferni i slučajni; oni
društvima oba bloka služe za odvraćanje pažnje,
a i jednima i drugima odvraćaju pažnju sa zadatka
da definišu novi svet.
A u svim društvima novi svet definišemo koristeći
oruđa kojima je čovečanstvo oduvek definisalo
svoje mesto u prirodi: preko fundamentalnih načela
ljudske organizacije ostvarenih putem vođstva,
verovanja, komunikacije, nadmetanja i bezbednosti.
Ove fundamente smo u velikoj meri zaboravili ili
smo propustili da ih preformulišemo u odnosu na
moderni kontekst.
Glavni trendovi čiju pojavu uočavamo – od rasta
Kine i Indije do korišćenja svemira i promena
u tehnologijama za dobijanje energije, kao i u
zavisnostima od energije – dobijaju svoje pravo
mesto. Postojaće mnogo varijacija ovih trendova,
kao i novih, neočekivanih trendova. Naši pojmovi
suvereniteta će se promeniti, a s njima i ekonomski
modaliteti i prilike. Promene smo već doživljavali,
kao što smo razmatrali na početku ove knjige,
a sada će se one događati u bržim i širim talasima.
Usađena svest o tome ko smo – kao pojedinci i
kao pripadnici društva – omogućiće nam da se izborimo
s promenama i da zadržimo svoj identitet i pravac
tokom sadašnjeg i očekivanog razdoblja društvenog
restrukturisanja. Radjard Kipling je to iskazao
na ličnom nivou kada je rekao: »Ako zadržiš hladnu
glavu kada svi oko tebe / gube svoju... Tvoja
je Zemlja i sve na njoj, A – povrh toga – bićeš
i Čovek sine moj!«
Umetnost pobede podrazumeva korišćenje ustaljenih
zakona prirode i ljudskog iskustva za sučeljavanje
s pretnjama opstanku i napretku naše vrste. To
što iskustva i velika dostignuća naših predaka
znamo, njima se ponosimo i oduševljavamo čini
da, kada razumemo lepotu procvata čovečanstva,
ne čeznemo za prošlošću, nego za budućnošću. Maksime
kojima je čovečanstvo doseglo svoje mesto u prirodi
ključ su ljudskog učenja koje će nam otvoriti
dveri budućnosti koju sami izaberemo.
*
Iz Gregori R. Kopli, Umetnost pobede,
Javno preduzeće »Službeni glasnik« i Univerzitet
u Beogradu – Fakultet bezbednosti, Beograd 2008,
str. 7, 7–8, 26–27, 140–142, 191–193.
|
|
|
 |
|
1-31. 05. 2009.
|
|
| |
|
|


|
|
|
|
|
| |
| |
|
|