Dragocena knjiga
o istorijskim etapama razvoja suvereniteta
U izdanju »Službenog glasnika«, a u novoj ediciji
ILECS, posvećenoj višegodišnjem projektu International
Law and Ethics Conference Series, izašla je knjiga
Suveren i suverenost, priređivača Petra
Bojanića i Ivana Milenkovića.
To je zbornik radova nekih od najznačajnijih imena
filozofije prava našeg vremena.
Po Petru Bojaniću, termin suverenosti uvodi Žan
Boden u svom delu
Šest knjiga o Republici
(1576). Moderna nauka tog vremena se još uvek
bavila teološko-političkim pokušajima ozakonjenja
dominantnog položaja crkve u odnosu na svetovne
vladare i opravdanja nadređenosti papske titule
carskoj ne samo u pitanjima izvršne, sudske već
i zakonodavne vlasti. Ono što je najznačajnije
u pojmu suverenosti je odnos suverena prema zakonima.
To se najbolje vidi u radu
Institucija veličanstva,
francuskog filozofa prava Jana Toma. Prateći značenje
pojma veličanstvo (
majeste) od nastanka
Rimske države kao grada, do nepreglednog carstva
u kojem je Rim centar sveta, Tom zaključuje: »...
najviša tačka veličanstva pripada zemaljskom svetu
ljudskih institucija. Ona prvo označava status
nadmoćnosti iz kojeg je odsutno božanstvo, ma
koliko visoko bilo iznad ljudi, a odsutni su i
specijalisti za božansko«. Ideja institucije je
večna jer je »preko učitavanja veličine večnosti
neke uspostavljene službe, dakle ta ideja je čisto
rimska konstrukcija, i od ključne je važnosti
za razumevanje zapadnjačke strukture vlasti«.
Druga tema koja se provlači kroz sve radove je
odnos suverenosti i međunarodnog prava, odnosno
nacionalnog prava i sklopljenih ugovora koje predstavnici
jedne države potpisuju u ime naroda kao glavnog
suverena. Poistovećenje države sa suverenim narodom
je u tekstovima koji su objavljeni najprisutnije
kod nemačkih autora. Oni čak koriste i termin
Staatrecht (državno pravo), svodeći nacionalni
suverenitet na imaginarnu konstrukciju otelotvorenu
u vladavini moći prava. Hans Kelzen, Oto Kirkhajmer,
Vilhelm Henis, Gerd
|
Releke, Hasso Hofman
i Helmut Kvarič, predstavnici nemačke
teorije prava, bave se prevashodno pitanjem
ograničenja suvereniteta države i suverena
prvobitno uspostavljenim Vajmarskim ustavom
posle Prvog svetskog rata, a zatim i Ustavom
Savezne Republike Nemačke iz 1954.
Američki teoretičari prava, Ričard H.
Stajnberg, Henri Šu, Saskija Sasen, Stiven
Krasner i Tomas Nejgel, u predstavljenim
radovima bave se pitanjima važenja suvereniteta
nacionalnih država u međunarodnom pravu,
odnosno pravom na mešanje u unutrašnje
odnose drugih država. Međutim, smatra
Stajnberg, »mnoge države nisu u stanju
da sprovedu u delo različite aspekte svog
međunarodnog pravnog punomoćja«. Prema
trećem shvatanju, međudržavni činioci,
međunarodne organizacije i promene u globalnoj
društvenoj ili političkoj klimi, upućuju
na krah međunarodnog sistema suverenih
država. Stajnberg
|
|
|
analizira politiku i položaj jakih i slabih država
prema međunarodnim organizacijama, transnacionalnim
korporacijama, neprofitnim nevladinim organizacijama.
On zaključuje da jake države sa stabilnim institucijama
ne samo da uspevaju da očuvaju svoju suverenost
nego je i jačaju. Stiven D. Krasner predlaže u
tekstu »Podela suverenosti« uvođenje novih institucionalnih
opcija:
de facto starateljstva pod pokroviteljstvom
Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija i podeljeni
suverenitet, što je već bilo aktuelno u doba kolonijalizma.
Podrazumeva dobrovoljnost domaćih nacionalnih
vlasti da pod lažnom slikom suverenosti i autonomije
prikriju stvarno stanje države (prezaduženost,
nemogućnost kontrole granica i slično).
Završni tekst »Zver i suverenost«u knjizi
Suveren
i suverenost je tekst francuskog filozofa
Žaka Deride. Pozivajući se na odlomak koji je
Paskal naslovio sa »Uzroci prava«, Derida kaže:
»Pravo je da se pristaje uz ono što je najmoćnije.
Pravda bez sile je nemoćna; sila bez pravde je
nasilnička. Pravda bez sile se poriče, jer uvek
ima nevaljalaca; sila bez pravde se osuđuje. Treba
dakle združiti pravdu i silu; i zato nastojati
da ono što je pravedno bude jako, ili da ono što
je jako bude pravedno. Prema predstavi koja je
u opticaju i na koju se za početak pozivamo, izgleda
da suveren i zver kao zajedničko imaju to što
su izvan zakona, mimo zakona«. Derida dovodi u
vezu države koje ne poštuju međunarodno pravo,
ne poštuju vlasništvo, granice, propise i međunarodne
dobre običaje pa ni ratno pravo, preko engleske
reči Rogue state, otpadničke države, sa izvornim
značenjem reči rogue, što znači životinjska jedinka
koja ne poštuje čak ni zakon životinjske zajednice,
čopora, horde. Analizirajući Hobsov
Levijatan,
Derida zaključuje da je u osnovi politike strah,
užas, teror.
On navodi XXVII poglavlje
Levijatana,
u kojem je »strah određen kao jedina stvar koja
u ljudskosti čoveka motiviše poštovanje zakona,
neprotivljenje zakonu i održanje zakona«. Suveren
stvara savez sa narodom da štiti, ali »čak i oni
koji su glasali protiv toga, obavezni su, obavezuju
se da budu obavezni da se bezuslovno pokoravaju«.
Jedina mana ove izuzetne knjige je ta što su tekstovi
složeni po nacionalnosti autora, a ne hronološki,
te se gubi razvojnost pojma. Ali i pored toga
knjiga
Suveren i suverenost je interesantno,
ne uvek lako štivo, ali u svakom slučaju vredno
čitanja.