Početna stana
 
 
 
     

 

Endi Vorhol – buntovnik ili pragmatičar?

Pokretne slike Endija Vorhola

Za života obožavan i osporavan, uznošen na pijedestal genija i srozavan do optužbi da je folirant i prevarant u umetnosti – Endi Vorhol (Andy Warhol) je već sada, dvadesetak godina posle smrti (umro je u 58. godini na rutinskoj operaciji žuči), zapisan u istoriju kao markantna pojava likovne umetnosti dvadesetog veka. Ali ne samo likovne. Bavio se najrazličitijim oblicima biznisa, ilustracijama modnih časopisa, reklamiranjem proizvoda, strasno i znalački je sarađivao sa rok grupama – »Velvet andergraund«, a kasnije i sa »Rolingstonsima«, između ostalih, prijateljevao sa Bobom Dilanom i Džonom Lenonom i, uopšte, džet setom tadašnjeg američkog umetničkog, modnog i biznis sveta. Početkom šezdesetih prošlog veka Endi Vorhol je napustio svoje prethodne pokušaje slikanja u maniru apstraktnog ekspresionizma i definitivno se posvetio pop-artu, postavši ikonom, kako bi se reklo, likovnog pravca koji osvaja Ameriku i Englesku 60-ih godina (a potom i ostali svet). Iz Vorholovog čuvenog njujorškog ateljea Fabrika gde su se, sem njegovih pomoćnika, okupljali mnogi američki umetnici – tokom te sedme decenije prošlog veka izašle su sve one čuvene Vorholove hiperrealističke flaše koka-kole, svežnjevi dolarskih novčanica, konzerve kečapa i supa i još čuveniji portreti Merlin Monro, Džeki Kenedi, Boba Dilana... Da li je Vorholova tematska opsednutost komercijalnim produktima (kao simbolima dominirajućeg komercijalnog duha američkog društva) i najznamenitijim predstavnicima visokog sloja tog društva bila u svojoj suštini parodična ili, naprotiv, apologetska – teško bi se moglo dokazivati. Jer ni u jednoj od umetničkih oblasti kojima se tokom života posvećivao ne bi se sa sigurnošću mogli naći ni elementi podrugljivosti, ni bunta, a ni zastupanja ili idejnog poistovećivanja. Pre bi se reklo da je i on, kao i mnogi drugi pop-artisti, bio privržen autentičnoj, svakodnevnoj slici moderne industrijske Amerike i da ju je obrađivao neutralno, impersonalno. A uz to, celokupnim svojim delom dokazao je da ga je od svega najviše interesovalo umetničko eksperimentisanje.
To su potvrdili i događaji daljih šezdesetih u njegovoj Fabrici. Nekako u to vreme nabavio je 16-milimetarsku filmsku kameru i počeo intenzivno da snima, da proizvodi filmove. Ali opet nestandardne, drugačije, neko bi rekao – »nefilmske filmove«. Jer ti Vorholovi filmovi postavljeni, zapravo, u okvire drugog umetničkog medija – u okvire likovne umetnosti na taj način što filmsko platno preuzima funkciju slikarskog platna – izazivali su u prvo vreme nerazumevanje, otpor, neprihvatanje. Suprotno od klasičnog poimanja funkcije filma – da »ispriča« događaj – Vorholovi filmovi ne pričaju. Oni beleže stanja, njihov autor ne režira, on slika na filmskom platnu – likove, detalje na likovima, emocije, ali i total čoveka u određenom stanju (u snu, na primer), total pejzaža ili zgrade (Empajer stejt bilding) prateći ih kamerom po više desetina minuta ili više sati, tokom kojih se ne dešava ništa osim trajanja i pojava koje prate trajanje.
Vremenom ovi Vorholovi filmski eksperimenti postaju predmet interesovanja filmskih teoretičara, pa postepeno i filmske publike, koja ih sve više prati sa zanimanjem, ali takođe i – otporom. To dokazuje i izložba »Andy Warhol Motion Pictures« (»Pokretne slike Endija Vorhola«) koja se održava u galeriji jednog od najlepših praških neoklasicističkih zdanja – Rudolfinuma. Ostvarena je posle trogodišnjih pregovora sa vlasnicima celokupne Vorholove filmske zbirke – njujorškim Muzejem moderne umetnosti. U pet zamračenih sala galerije postavljena su filmska platna, po 5–6 u svakoj sali, uramljena poput slikarskih, na kojima se emituje izbor iz Vorholove poznate serije »Proba kamere« (u jednoj sali), a u ostalima svi drugi njegovi nenarativni, eksperimentalni, nemi, crno-beli filmovi iz sredine šezdesetih. Svi su, zahvaljujući digitalizaciji, uvećani i emituju se na platnima od po nekoliko metara u prečniku.
Učesnici ili, uslovno da kažemo, »glumci« serije »Proba kamere« su izabrani »dobrovoljci« iz mnoštva posetilaca Fabrike (ateljea), koji su prihvatili Vorholov poziv da sednu pred kameru i ponašaju se što je moguće prirodnije. »Ponašanje« se prati četiri do šest minuta: Suzan Zontag ne polazi za rukom da se smiri, sve vreme koluta očima, smeje se. Ivi Nikolson, manekenka i glumica, naprotiv, tokom cele »probe« gleda nepomično, ne pomera joj se ni mišić na licu. Jedan ženski lik svih pet minuta trajanja filma plače. Salvador Dali – snimljen obrnuto pa visi glavom nadole – vrti se levo i desno, ne miruje ni sekundu.
Vorholova umetnička, likovna i jedina intervencija sastoji se u najmaštovitijim kombinacijama senki i svetla, pa je ponekad polovina lica sasvim nevidljiva, poneko lice je bleštavo svetlo, negde su senkom zatvoreni samo delovi – brada, nos, jedno oko. U sledećim salama izložena je druga serija filmova, koji predstavljaju svaki po neko »dešavanje«, najčešće u stalnom ponavljanju. Među najpoznatijima su »Jelo«, »Poljubac«, »Proživljavanje seksa« ili – izvorno petipočasovni, a za izložbu skraćen na četrdesetminutni film »Spavanje«. Svog tadašnjeg prijatelja, pesnika Džona Đorna, Vorhol je snimao cele jedne noći u snu. On diše, prevrće se, pravi grimase, hrče i čini sve ostalo što se čoveku dešava u snu. U izvornoj verziji premijerno je prikazan 1964. u
jednom njujorškom pozorištu. Samo deo publike je odgledao integralnu verziju, a kritičari su u njemu videli sublimisanu intimnost, lepotu i neposrednost bliskosti.
U filmu »Jelo« snimljen je likovni umetnik Robert Indijana dok jede nešto neidentifikovano (jabuku ili pečurku) koju nikada ne dojede. To je opet montažna intervencija Vorhola kojom se postiže utisak trajanja. Jedna svakodnevna banalna radnja se nikada ne završava.
U »Poljupcu« se smenjuju parovi u najrazličitijim homo i heteroseksualnim kombinacijama sa različitim intenzitetom predavanja radnji, različito vidljivim emocijama i, napokon, različitim načinom ljubljenja. Valjda zbog autentičnosti dešavanja (reklo bi se da su parovi uistinu ljubavni) od svih ovde prikazanih filmova ovaj se čini najuverljivijim, najosmišljenijim, najtaktilnijim.
»Proživljavanje seksa« (u originalu je upotrebljena dosta nepristojna reč za naslov, pa je ne prevodimo doslovno) predstavljeno je posredno: snimljena je samo glava (lice) mladog čoveka u seksualnom transu. Lice se grči, napinje, opušta, osmehuje, mršti, žmuri, pomno se zagleda u nama nepristupačno dešavanje van dometa kamere. To izolovano, uokvireno lice, za razliku od prethodnog filma, ne budi u
 
gledaocu ni emociju, ni bilo koju vrstu radoznalosti, ono je naprosto sredstvo jedne neubedljive (filmske) egzibicije. Ili – od svega najviše – ne suviše duhovita dosetka.
U ovim zamračenim salama galerije Rudolfinum, pored filmova, zanimljivo je bilo posmatrati i reakcije posetilaca. Bilo ih je gotovo ljutih, koji kao da su se osećali prevareni, čak uvređeni. Neki drugi, pretežno mladi, ostajali su na klupama (postavljenim pred platnima) sve vreme trajanja filma, duboko zagledani, usredsređeni.
Govoreći o izložbi jedna češka novinarka je napisala: »Bila je to posebna subkultura. Endi joj je pripadao svim svojim bićem i zbog toga ću ga uvek pomalo obožavati. Mada, njegovu ‘Konzervu supe’ u svojoj sobi teško da bih držala«. Da, verujemo joj. Ali podsetimo i na neke druge podatke: Vorholove slike prodaju se na aukcijama po 16, 17, 18 miliona dolara. To neki drugi ljudi ulažu bogatstva da bi »držali« Vorhola u svojim sobama.
To je umetnička sudbina Endija Vorhola. Takva mu je bila za života i pratiće ga, po svemu sudeći, zauvek: bio je i ostao obožavan i osporavan, slavljen i negiran. Ali bez obzira na to šta je sam Vorhol svojim slikama hteo (ako je uopšte nešto hteo njima da poručuje) današnji gledalac teško da može da ne doživi njegovu umetnost kao ironičan otklon prema simbolima potrošačkog društva tog vremena, bilo da je reč o filmskim zvezdama, o bocama koka-kole ili o Kempbelovim supama.
  Danka Nikolić
 
Pretnje rasne, imovinske i verske isključivosti
1-31. 05. 2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009