Moja teza u ovom tekstu
zasnivaće se na tome
da moramo utvrditi okvir diskursa o globalizaciji
pre nego što započnemo diskusiju o toj temi
Ideološke
osnove globalizacije*
Najnovije
tendencije pokazuju da je uzajamna spona političke
i ekonomske slobode, kao i nužnost pravnog poretka
koji podržava takmičenje i posredstvom spekulisanja
pokušava da spreči nastanak privatnih pozicija
moći, osuđena na propast. Globalizacija mora
iznova da promisli vrstu i obim državne intervencije
Hesus Padilja-Galves (Jesús Padilla-Gálves)
Još se u antici postavljalo pitanje da li se
promena u osnovi odvija na razuman1
način.2
Ukoliko se fenomen promene ispituje na opštem
nivou, prvo se moramo zapitati koje se strukture
nužno moraju sačuvati da bi transformacija uopšte
mogla da se odigra. Pri tom moramo biti svesni
dinamike koja postoji između integriteta sistema,
s jedne, i moći rastakanja sa procesom različitosti
i menjanja, s druge strane. Johan Volfgang Gete
(Johann Wolfgang von Goethe) je taj proces predstavio
kao protivrečnost. On je u svom opusu ukazivao
na polaritet između statičnosti idile i dinamike
promene.3
Ta formula jednoznačno određuje dve suprotstavljene
tendencije koje se odvijaju unutar svakog društva
za vreme procesa menjanja. Statičnost i dinamika
doduše nisu apsolutni kriterijumi za promenu,
no podstiču na postavljanje pitanja u vezi s
tim procesom.
Debata o globalizaciji može se svrstati u tematiku
dinamičkih procesa menjanja.4
U vezi s pomenutim sukobom, i zagovornici procesa
promena5
ali i njegovi protivnici6
spremni su da brzo reaguju. U dosadašnjoj diskusiji
dakako i dalje često ostaje nejasno šta je »želja«
a šta realnost. Gotovo da se može povući paralela
između diskusija oko globalizacije i figura,
odnosno oblika koji se javljaju u paraksijalnoj
optici. Kada sedeći u automobilu posmatramo
slike koje promiču pored nas na staklu, pri
određenom prelamanju svetlosti dolazi do sledećeg
efekta – slika spolja i slika iznutra međusobno
se povezuju u odrazu. To bismo mogli označiti
kao ogledanje prilikom kojeg se brišu granice
između spoljnog i unutrašnjeg prostora.
Moja teza u ovom tekstu zasnivaće se na tome
da moramo utvrditi okvir diskursa o globalizaciji
pre nego što započnemo diskusiju o toj temi.
Ukoliko to ne učinimo izlažemo se opasnosti
da – slično pomenutom slučaju ogledanja – realne
elemente našeg društva pomešamo s irealnim projekcijama
i da ih više ne možemo razlikovati. Važno je
znati pod kojim se uslovima promena odigrava
i prema kojim se sadržajima odvija.
Primer globalizacije
Dokle god je reč o tržišnoj prođi čini se da
»globalizacija« stvara samo dobitnike. Naime,
kad neki američki »mislilac« poželi da neku
novu ideju učini pristupačnom javnosti,
on nastoji da svoj članak ili knjigu unovči
na tržištu na taj način da se o toj »novoj ideji«
diskutuje na sve četiri strane sveta. Njegov
univerzitet u tu svrhu pokreće ogromnu marketinšku
mašineriju. Tako, primera radi, vikend dodaci
u španskim dnevnim novinama vrve od plaćenih
recenzija o novim, dobrano dotiranim prevodima7
američkih knjiga. One obično dolaze od »ekonomskih
eksperata«, kako se sami nazivaju, koji predaju
na nekom od privatnih univerziteta u Sjedinjenim
Državama. Te plaćene recenzije u međuvremenu
koštaju otprilike isto koliko i objavljivanje
knjige u Španiji.8
Razlika se, dakako, sastoji u tome što španska
knjiga u javnosti prolazi gotovo neopaženo,
te se stoga i ne kupuje. Posve suprotno tome,
knjige poput Nietzsche for Dummies9
imaju fantastičnu prođu i predstavljaju najbolji
dokaz intelektualnosti svedene na minimum, na
način na koji se ona propagira unutar globalizovanog
sveta.
No, teze koje se iznose u tim marketinški dobro
propraćenim knjigama ne odnose se ni na šta
drugo do na diskusije što su se u Evropi vodile
još početkom prošlog veka i postepeno pale u
zaborav. Namera našeg globalnog »eksperta« ide
u pravcu produkcije što većeg broja recenzija
(plaćenih ili ne), ne bi li na svom univerzitetu
mogao da pokaže kako je inicirao naizgled važnu
(veštački stvorenu) diskusiju. Na taj način
može, po mogućstvu, isposlovati učvršćivanje
svoje pozicije na univerzitetu i osigurati bolja
primanja. Ta taktika dovela je do toga da smo
od sedamdesetih godina svedoci pojavljivanja
prevaziđenog znanja na tržištu globalnih razmera,
koje uvek sledi istovetno pravilo: »gubici«
u znanju se socijalizuju, dok se privatna dobit
istovremeno individualizuje. Posredstvom gotovo
četrdeset godina američko-globalizovanog znanja
zapadna filozofija izvojevala je samo nekolicinu
novih spoznaja (socijalizaciju). Uprkos
tome, otud je ostvarena velika privatna
dobit. Nameće se pitanje da li globalizaciju
zaista treba razumeti na taj način?
Po mom mišljenju, globalizacija in nuce
funkcioniše po modelu navedenog procesa.
Iz paradigme »iznošenja znanja na tržište« (for
Dummies) može se ponešto iščitati.
Otuda proističe sledeće pitanje: zar pojam »globalizacije«
nije ništa drugo do termin koji spada u stručni
marketinški vokabular? Da li globalizacija prati
potiskivanje drugih postignuća ili proizvoda
s namerom da uzme primat? Da bismo ispitali
ova pitanja moramo se nakratko pozabaviti ideološkim
diskursom globalizacije. Reč je o tome da valja
znati oko kojih se tema taj diskurs kreće i
koji se problemi isključuju.
I sama rasprava o globalizaciji iznedrila je
diskurs koji je krenuo svojim putem. Želimo
da shvatimo taj diskurs.10
Debata o toj temi već je prošla dva stupnja,
od kojih se onaj drugi odvija na jednoj zahtevnijoj
ravni. Na prvom, problem globalizacije je još
bio tesno povezan s iskustvom iz vremena privredno-političkog
kolonijalizma11.
Pojavljivala su se brojna, često jednostrana
dela, koja nisu sadržala ni teorijska niti empirijska
ispitivanja o globalizaciji. Među njima se nalazila
većina radova koji su osećali obavezu prema
jednoj više kritičkoj poziciji, budući da je
još bilo prisutno iskustvo imperijalizma12.
Manji broj radova, nasuprot tome, ukazivao je
na neupitno pozitivan stav. Danas u sekundarnoj
literaturi nalazimo diferenciranije i materijalom
bogatije ocene situacije u vezi sa globalizacijom.
Da bismo mogli zauzeti legitimnu poziciju moramo
se na kratko pozabaviti našom novijom prošlošću.
U vezi sa istorijom međunarodnog kapitalizma
od kraja 19. veka iznova se postavlja pitanje
kako je to slobodna trgovina, koja se praktikovala
pre Prvog svetskog rata, bila osuđena na neuspeh.
Tu »prvu globalizaciju« ideolozi opisuju kao
priču o uspehu, dakako uz opasku da je sa sobom
donela propast. Razlozima za neuspeh smatraju
se brojni uzroci. Spoljnopolitički gledano,
može se uputiti primedba da su postojale prevelike
tenzije među velikim nacijama. Tako se, zahvaljujući
novim kolonijalnim težnjama pojedinih
zemalja, vodila polemika oko statusa quo.
Na planu unutrašnje politike uzrok internih
tenzija predstavljala je nejednaka raspodela
dobiti. Bogatstvo je bilo ograničeno na samo
nekolicinu društvenih grupa. Sukob je razrešio
sve težnje u pravcu globalizacije.13
Drugi pokušaj usledio je tek liberalizacijom
trgovine proteklih decenija, što je dovelo do
»druge globalizacije«. Zarad ispitivanja ovog
fenomena prvo moramo pobliže ograničiti globalizaciju,
odrediti aktere, moramo da označimo pravila
i konkretizujemo okvir. Tek tada se možemo upustiti
u kompleksne mehanizme suprotstavljenih snaga
da bismo formulisali garancije.
Ideološka
osnova globalizacije
Okrenimo se pitanju ideološke
osnove globalizacije. Da bismo mogli da preciziramo
pojmove uvešćemo intuitivan pojam »globalizacije«.
Valja unapred reći da »globalizacija« nije podređena
bilo kakvom jedinstvenom principu ili koherentnoj
doktrini. Umesto toga,
suočavamo se sa mnoštvom
paralelno postojećih perspektiva. Pre
svega, novi oblik neoliberalizma se proširio.
Taj ekonomski neoliberalizam u državnom
aparatu moći vrši politički, ekonomski
i društveni uticaj ne bi li doveo do ukidanja
postojećeg poretka. Interesantno u vezi
s ispitivanjem ideološke osnove druge
globalizacije jeste to što se ona sastoji
od amalgama nedoslednih i protivrečnih
polazišta. Ona su ušuškana u nešto što
želim da označim kao diskurzivni zastor
(na španskom: camuflajes discursivos).
Da li ćemo taj zastor prevazići,
|
|
|
|
Valja
unapred reći da »globalizacija« nije podređena
bilo kakvom jedinstvenom principu ili
koherentnoj doktrini. Umesto toga, suočavamo
se sa mnoštvom paralelno postojećih perspektiva
|
|
|
u tu svrhu moramo pobliže ispitati početne predloge.
Prvi autor koji je pojam globalizacije koristio
sa konotacijom koju danas poznajemo bio je Teodor
Levit. 14
Time je pojam globalizacije uveden u ekonomsko
područje. Levit polazi od toga da uspeh sve većeg
broja proizvoda širom sveta dokazuje kako potrošači
u čitavom svetu sve više nalikuju jedni drugima
uprkos duboko ukorenjenim kulturnim razlikama.
U tom kontekstu skovao je pojam »homogeni«. Polazeći
od homogenog karaktera stanovništva on definiše
strategiju razvoja na globalnoj skali »naprednih«,
»funkcionalnih«, »pouzdanih« i »standardizovanih«
proizvoda ili usluga po pravoj ceni. Insistira
na novoj globalnoj ekonomiji. Da bi taj projekat
mogao sprovesti u delo, zahteva da postanemo svesni
toga »gde smo« i »u kakvoj smo poziciji«. Odgovor
koji predlaže označava kao »globalization of markets«,
pod kojim podrazumeva »new commercial reality«.
U diskursu ovog autora pojavljuje se čitav niz
neologizama, poput, recimo, sledećih ključnih
pojmova: »globalizacija tržišta«, »jedinstveno
globalno tržište«, »proizvodi visokog kvaliteta
po povoljnim cenama«, »kraj šovinizma«, »dosta
diskriminacije«, »strategije globalizacije«. Ovim
pojmovima pokušava da kreira novi identitet koji
označava i kao »global corporation«. U svom eseju
daje ne samo uputstva za promenu
identiteta već i opisuje predstojeći scenario
propasti. Tako, s jedne strane, pokazuje na koji
način od jednog običnog multinacionalnog preduzeća
nastaje globalno i, s druge, na koji
način se taj scenario propasti može sprovesti
u delo kod onih aktera koji svoj identitet neće
ili ne mogu da promene. 15
Sada je važno da se pozabavimo stožerima globalizacije.
Prvi zahtev globalizacije jeste deregulacija tržišta.
Pri tom se, između ostalog, zahteva da »šovinistička«
država prestane da se meša u ekonomiju. S tim
u vezi je i zahtev za
privatizacijom preduzeća.
Njega, opet, prati liberalizacija tržišta
i mogućnost njegove autoregulacije. Ti
principi neoliberalizma prouzrokuju da
ekonomiju i društvene strukture jedne
zemlje oblikuju strani donosioci odluka,
koji se ne mogu pozvati na pravnu odgovornost.
To, primera radi, znači da neoliberalno
nastrojene tehnokrate u Briselu odlučuju
o tome da li neki pojas u Španiji valja
podvrgnuti agrarnom obrađivanju, ili pak
čitav region treba prepustiti nezaposlenosti.
Da li farmaceutsko preduzeće može s namerom
kupiti
|
|
|
firmu da bi isključilo konkurenciju, te preuzelo
njeno tržište. Pri tom ono preuzima kvalifikovani
personal, dok se manje kvalifikovano osoblje prepušta
statusu nezaposlenih.
Kako ovi primeri pokazuju, globalizacija operiše
pojmom »homogenosti«. O tom pojmu se još tridesetih
godina prošlog veka vodila kontroverzna diskusija.
Zahtev za homogenošću (homogeneity claim/requirement)
prati i zahtev za nerazlikovnošću 16
(indistinguishable/unindistinguishable). Time
se pretpostavljaju ideacijske norme s ciljem stvaranja
proizvoda i usluga koji se mogu raspodeliti diljem
zemljine kugle. Raspodela proizvoda i usluga na
svetskom tržištu stoga polazi od pretpostavke
da je konzumentsko stanovništvo homogeno. No,
navedeni postulati zahtevaju da se ekonomski,
kulturni i društveni odnosi mogu odrediti samo
posredstvom zahteva za nerazlikovnošću. Smatra
se da je za to dovoljno iznaći određenu dozu ekvivalentnosti.
Ona time čini identitet suvišnim, a na njegovo
mesto uvodi istovetnost, no samo komparativno.
Taj zahtev za homogenošću u skladu je sa jednim
vrlo redukcionističkim polazištem. Shodno redukcionizmu,
polazi se od toga da se društvo u potpunosti određuje
posredstvom elemenata od kojih se sastoji. Tako
neki potrošač u Njujorku može imati slične potrebe
poput konzumenta u Berlinu. Stoga se u globalizovanom
svetu takođe ne govori o »građanima« sa pravima
i dužnostima, već o »potrošačima« sa potrebama.
Takvom redukcijom se izostavljaju kulturne, društvene,
institucionalne i druge razlike, dok se istovremeno
naglašavaju homogena obeležja. Subjekti globalnosti
nisu pojedinačni aktivni građani, već aktivna
preduzeća. Građanin jedne države redukuje se na
pasivnog potrošača globalizovanog sveta. Jednako
malo se upušta u potrebe pojedinca, naprotiv,
reč je o prođi »naprednih«, »pouzdanih«, »standardizovanih«,
»funkcionalnih« i »povoljnih« proizvoda i istih
takvih usluga.
Uopšte uzev, ideološka pozadina » globalizacije«
može se označiti kao proces sve većeg međunarodnog
preplitanja na polju ekonomije i komunikacije,
što može imati uticaja na
donosioce odluka u politici.
Njihovi interesi upravljaju se ka ostvarivanju
dobiti. Tržište bi trebalo da bude izloženo
zakonitostima slobodnog nadmetanja u ekonomiji.
Globalizacija se protivi bilo kojoj vrsti
regulacije tržišta. S ciljem izlaska usluga
i proizvoda na tržište, treba
u političkom smislu stvoriti »slobodnu«
regulaciju tržišta. No, to mešanje se
često odigrava s one strane legalnosti
i stoga sa globalizacijom raste i broj
skandala u ekonomiji i zloupotreba službenog
položaja.17
Skicirani model globalizacije zahteva
više preduslova: prvo da se krećemo u
kulturnom prostoru u kojem prošlost i
tradiciju valja baciti kroz prozor, ili
gde barem gradovi koji su stasavali kroz
istoriju, poput Atine, Beograda, Venecije,
Liona, Toleda itd., više nemaju nikakav
poseban značaj. Oni se u najboljem slučaju
posmatraju kao objekti trgovine umetničkim
delima, dovoljno dobri da
|
|
|
|
Za
neke direktore banaka i globalne preduzimače
»male« države sa shodno tome skromnijim
budžetima nisu ništa drugo do dosadna
smetala, »šovinisti« koji samo bespotrebno
blokiraju globalizaciju pomoću tradicionalnih
sindikata, političkih partija, udruženja
i zakona
|
|
|
zauzmu mesto u nameričkim muzejima, da pređu u
ekakvo privatno vlasništvo ili da se ponovo mogu
sresti u Las Vegasu kao sličnosti ili vlastite
kopije. 18
Drugo, » homogenost« se može posmatrati
kao pozitivan element, zato što spoznaja o potrebama
ima veze sa »napretkom«, »funkcionalnošću«, »pouzdanošću«,
»standardizacijom« i »povoljnošću«. Implicitno
se polazi od toga da je »razlika« negativna, zato
što se dovodi u vezu sa zaostalošću,
ne-funkcionalnošću, nepouzdanošću,
neuniformisanošću i na taj način slovi
kao skupa.
Treće, novo globalno tržište se posmatra kao »jedinistveno«
zato što konzumentima nudi »povoljne proizvode
visokog kvaliteta«. Sušta suprotnost tome jeste
islužena nacionalna država, jer se smatra »šovinističkom«
i »diskriminatorskom«.
Za neke direktore banaka i globalne preduzimače,
»male« države sa shodno tome skromnijim budžetima
nisu ništa drugo do dosadna smetala, »šovinisti«
koji samo bespotrebno blokiraju globalizaciju
pomoću tradicionalnih sindikata, političkih partija,
udruženja i zakona.
Ekonomska i komunikativna globalizacija per
analogiam, povinuje se procesu koji nalikuje
onom kada je reč o ekološkim katastrofama. Ne
pravi se uzalud analogija ekonomskih kriza sa
fenomenima uslovljenim meteorološkim pojavama.
Mediji opširno informišu o tome šta je napravilo
nevreme u nekom napuštenom mestu u Kanzasu, dok
izveštaji o masovnim otpuštanjima u jednom evropskom
preduzeću ili restrukturiranju određene
privredne grane ne zahtevaju ni deset sekundi.
Tako su isprepletanost i posledice koje u područje
zaštite životne sredine sa sobom može doneti ekološka
katastrofa uzete za model globalizacije. 19
Da li je to opravdano?
Intenziviranje odnosa u poslednje vreme odigrava
se na individualnoj, društvenoj i institucionalnoj
razini s one strane državne kontrole. Kao suštinski
uzrok globalizacije slovi tehnički
napredak koji se odigrao pre svega posredstvom
digitalne revolucije. 20
Nadilaženju nacionalnih i državnih granica osobito
su doprinele komunikacijska i logistička tehnika. 21
Tome su istovremeno doprinele i ekonomske i političke
odluke u pravcu liberalizacije svetskog tržišta. 22
Sporno je od kog trenutka možemo govoriti o globalizaciji.
Za određivanje »globalizacije« daje se ukupno
pet indikatora. Prvi među njima jeste rast svetske
ekonomije, zatim rast direktnih stranih investicija,
potom povećanje globalnih preduzetničkih kooperacija,
četvrto predstavlja veći broj transnacionalnih
korporacija (takozvanih Global Player)
i poslednje jeste globalizacija finansijskih tržišta.
No, svi nabrojani kriterijumi pretpostavljaju
postojanje idealnih pojmova koji su teško merljivi.
Pri tom nastaju poteškoće u pogledu precizne diferencijacije
– koji bi indikatori odista bili podesni za obuhvatanje
globalizacije. S druge strane, nije jasno kako
je moguće definisati koju bi kvantitativnu pojavnost
određeni indikatori morali posedovati da bismo
mogli dozvoliti donošenje zaključaka u vezi sa
napretkom globalizacije.
Globalizovana
promena
Promena društva u okviru nacionalne
države u globalizovano društvo povezana je s izazovima
i zadacima koji proističu iz simptoma modernizacije
kapitalističkih društava. Ovde bih želeo da ukratko
istaknem četiri zadatka, koji prate tu promenu.
Tek tada se možemo upustiti u stvarne probleme
globalizacije.
Prvi zadatak bio je u tesnoj vezi sa penetracijom
političkih, administrativnih, sudskih i ekonomskih
resursa. Teoretičarima globalizacije pri tom je
bilo stalo pre svega do toga
da ukažu na prednosti
»globalizacije«. Pri tom je bilo relevantno
poći od jednog maglovitog pojma čiji je
sadržaj bilo potrebno odrediti. Kada je
danas reč o »globalizaciji« može se govoriti
o polisemiji. Time je pojam zadržao višeznačnost,
što znači da se ni prvobitno nije pojavio
sa samo jednim značenjem. Teoretičarima
»globalizacije« bilo je stalo pre svega
do terminološke integracije u
društveni diskurs.
Drugi zadatak ima veze sa pronalaženjem
identiteta. Svako bi trebalo da se
oseća na neki
|
|
|
|
Mali
broj njih se zaista bavio pravim problemima
globalizacije: institucije političke demokratije
sve manje odlučuju u interesu birača,
a sve više u interesu korporacija
|
|
|
način pogođenim fenomenom »globalizacije«. Dijapazon
strategija kretao se od vremenskih nepogoda, ekonomskih
posledica rata na Bliskom istoku po naša domaćinstva,
pa sve do Krojcfelt-Jakobove bolesti. Svako može
biti pogođen problemom, ma kako bio udaljen od
mesta njegovog nastanka. Otuda je proistekao jedan
novi problem, naime problem legitimnosti,
time što svaka vlada zauzima stav o globalizaciji.
Na taj način globalizacija neposredno postaje
problem političke socijalizacije i razvoja zajedničke
kulture.
Treći zadatak bio je u tesnoj vezi sa participacijom.
Održani su nebrojeni kongresi ne bi li se ispitao
problem globalizacije. Mali broj njih se zaista
bavio pravim problemima globalizacije: institucije
političke demokratije sve manje odlučuju u interesu
birača, a sve više u interesu korporacija. Stoga
se sa globalizacijom može posmatrati i gubitak
participacije fizičkih, te uticaj pravnih lica
– preduzeća, udruženja i tome slično. To ima za
posledicu da građani sve manje učestvuju u političkoj
vladavini, što znači da političari
odlučuju o njihovim interesima. To se odražava
u činjenici da stanovništvo sve više okreće leđa
ukorenjenim partijskim strukturama i/ili uopšte
ne izlazi na birališta ili svoj glas stavlja na
raspolaganje drugim partijama. 23
Istraživanja ukazuju na to da je druga globalizacija
u opasnosti da počini slične greške poput one
prve. Tako je Ralf Darendorf (Ralf Dahrendorf)
ukazao na to da druga globalizacija vodi poreklo
od političkog liberalizma, u kojem počivanju njene
osnove. On je tek nedavno skrenuo
pažnju na to da nastanak nove »globalizovane (društvene)
klase« i pojavu novog autoritarizma možemo posmatrati
kao direktnu posledicu globalizacije. Taj novi
liberalizam ugrožava slobodu ljudi osobito onda
kada mu se ne suprotstavlja nikakva dovoljno jaka
politička snaga. 24
Četvrti zadatak je u tesnoj vezi sa distribucijom
i redistribucijom resursa. Tu je reč o pravičnoj
raspodeli sredstava i resursa jednog društva.
Svedoci smo da takozvani jaz u primanjima globalizacijom
postaje sve veći. U raspodeli resursa građane
sprečava nezaposlenost. Mnogi građani više ne
mogu učestvovati u državi blagostanja dok nastaju
nove grupacije koje raspolažu nekolikim resursima,
a da država pri tom ne kontroliše tu nepravednu
situaciju putem poreza ili nekih drugih mera.
Globalizacija je moguća jedino
ukoliko se prihvata liberalna ekonomska politika 25
koja reguliše tržište. Pri tom se sprovodi proces
redukcije i proces homogenizacije. U punom zamahu
tih procesa građanin se posmatra kao konzument.
Pri tom se njegova društveno-kulturna i politička
izdiferenciranost smatra »šovinizmom« i diskriminatorskom
pozicijom. Staroevropskim tradicijama suprotstavljaju
se funkcionalnost, pouzdanost, standardizacija
i niske cene. Na originalnost se odgovara reprodukcijom,
praćenom nužnom proneverom i razaranjem originala.
U svrhu preuzimanja tržišta roba i usluga sprovode
se najrazličitije strategije. Ključna reč je homogenizacija.
Podrška homogenizaciji zahteva nerazlikovnost.
No, tu nerazlikovnost ne treba shvatiti kao identitet,
budući da se ona iscrpljuje u ekvivalentnosti.
Na mesto identiteta stupa istovetnost komparativnog
karaktera. Oni novi potporni slojevi društva,
koji podržavaju nastojanja u pravcu homogenosti,
podređeni su liberalizmu i zalažu se za jednu
novu vrstu autoritarizma. Taj novi liberalizam
se protivi bilo kakvim garancijama i ugrožava
osnovne čovekove slobode. Najnovije tendencije
pokazuju da je uzajamna spona političke i ekonomske
slobode, kao i nužnost pravnog poretka koji podržava
takmičenje i posredstvom spekulisanja pokušava
da spreči nastanak privatnih pozicija moći, osuđena
na propast. Globalizacija mora iznova da promisli
vrstu i obim državne intervencije. Kadavelika
preduzeća odlaze pod stečaj država ne može i ne
sme sama da preuzme ulogu nekoga ko socijalizuje
gubitke da bi svela na minimum društvene posledice
neuspele ekonomije. 26
|
Autor je profesor
univerziteta (Toledo, Španija)
|
|
|
Prevela Hana Ćopić
|
Literatura
Altvater, Elmar und Birgit Mahnkopf, 2002, Grenzen
der Globalisierung – Ökonomie, Ökologie und
Politik in der Weltgesellschaft, Westfällisches
Dampfboot, Münster.
Aristoteles, De generatione et corruptione,
Oxford UP, Oxford.
Beck, Ulrich, 1999, Was ist Globalisierung?,Suhrkamp,
Frankfurt am Main.
Benjamin, Walter, 1980, »Das Kunstwerk im Zeitalter
seiner technischen Reproduzierbarkeit«, u: Walter
Benjamin, Gesamelte Schriften,I, 2,
tom 2; ur. Rolf Tirdermann, Hermann Schweppenhäuser,
Suhrkamp, Frankfurt am Main 1980, str. 471–508.
Bhagwati, Jagdish, 2004, In Defense of Globalization,
Oxford University Press, Oxford.
Chomsky, Noam, 2000, Profit Over People.
Neoliberalismus und Globale Weltordnung,
Europa Verlag, Hamburg.
Dahrendorf, Ralf, 2000, »Die globale Krise und
die neue Ungleichheit«, Merkur, 54,
str. 619, 1057–1068.
Dellwing, Michael, 2008, Globalisierung
und religiöse Rhetorik: Heilsgeschichtiche Aspekte
in der Globalisierungsdebatte, Campus,
Frankfurt am Main, 2008.
Goethe, J. W. von, 1998, Die Wahlverwandtschaften,
Hamburger Ausgabe, tom 6, C. H. Beck, München.
Gresh, Alain und Dietmar Benz (ur.), 2007, Atlas
der Globalisierung: Die neuen Daten und Fakten
zur Lage der Welt, Le Monde Diplomatique,
Berlin.
Jaspers, Karl, 1932, Die geistige Situation
der Zeit, de Gruyter, Berlin.
Leibniz, Gottfried Wilhelm, 1978, Die philosophischen
Schriften von Gottfried Wilhelm Leibniz (ur.
C. I. Gerhard), 7 tomova, Georg Olms, Hildesheim.
Leggewie, Claus, 2003, Die Globalisierung
und ihre Gegner, Beck, München.
Levitt, Theodore, 1983, The globalization of
markets, Harvard Business Review, 61,
br. 3, 1983, str. 92–102.
National Commission on Terrorist Attacks upon
the United States, 2004: The 9/11 Commission
Report: Final Report of the National Commission
on Terrorist Attacks Upon the United States.
W. W. Norton & Company, Washington DC.
Norberg, Johan, 2003, Das kapitalistische
Manifest. Warum allein die globalisierte Marktwirtschaft
den Wohlstand der Menschheit sichert, Eichborn,
Frankfurt am Main.
Osterhammel, Jürgen und Niels P. Peterson, 2006,
Geschichte der Globalisierung. Dimensionen,
Prozesse, Epochen, Beck, München.
Padilla-Gálvez, Jesús, 2004, »Mediendemokratie
vom ethischen Standpunkt«, Synthesis Philosophica,
37, str. 409–426.
Padilla-Gálvez, Jesús, 2005, »Parteien im Zeitalter
der Mediendemokratie«, Mirko Wischke (ur.),
1. Jahresband des Deutschsprachigen Forschungszentrums
für Philosophie, 1, Olomouc, str. 127–142.
Padilla-Gálvez, Jesús, 2006, »Demokratie und
Terrorismus«, Synthesis Philosophica,
42, str. 359–372.
Stiglitz, Joseph E., 2002, Die Schatten
der Globalisierung, Siedler, Berlin.
*
Referat na međunarodnoj konferenciji »Filozofija
i globalizacija«, u organizaciji Hrvatskog filozofskog
društva (Cres, 21–24. septembar 2008).
1 Pojam »lEgov«,
uopšteno gledano, nema specifičnu upotrebu.
S jedne strane se, između ostalog, koristi u
smislu reči i govora, kao i njihovog sadržaja,
i duhovne sposobnosti koju oni generišu, »uma«,
kao i jednog opštijeg principa. Mi ovde »racionalno«
poimamo u tom drugom smislu.
2 Aristotel,
De generatione et corruptione, 314a,
str. 1–6.
3 Goethe,
1998; str. 242–490.
4 Upor. Chomsky,
2000, i Stiglitz, 2002.
5 U zagovornike
želim da ubrojim sledeće: Beck, 1999; Bhagwati,
2004; Gresch/Bartz, 2007; Norberg, 2003; Osterhammel/Peterson,
2006.
6 Pozicije
koje se kritički odnose prema globalizaciji
zastupaju na primer Altvater/Mahnkopf, 2002;
Dellwing, 2008. Radikalnija grupa formirala
se oko protivnika globalizacije. Videti: Leggewie,
2003.
7 No, to
ne znači ni da je reč o osobito dobrom prevodu,
niti da će prevodilac dobiti odgovarajuće visok
honorar.
8 Tu informaciju
dobio sam iz pouzdanih izvora koji su mi i skrenuli
pažnju na ovakvu praksu.
9 Nietzsche
for Dummies je u 6. izdanju nemačkog
prevoda objavljen pod sledećim naslovom: Rüdiger
Schmidt, Cord Spreckelsen, Niče za početnike:
Tako je govorio Zaratustra. Uvod u čitanje,
dtv-Taschenbücher Wissenschaftliche Reihe; München,
2003.
10 Uporediti:
Stiglitz, 2006, sa Bhagwati, 2004.
11 Kao kolonijalizam
ovde označavam epohu koja je počela portugalskom
i španskom ekspanzijom na Afriku i Ameriku početkom
15. veka i trajala sve do kraja Drugog svetskog
rata 1945. Kolonijalizam je odnos vladavine
među kolektivima, u kojem ključne odluke o životu
kolonizovanih donosi kulturno različita manjina
kolonijalnih gospodara vodeći računa o svojim
interesima. U novom veku taj poduhvat prate
i ekspanzionističke doktrine kolonijalnih gospodara
koje pravdaju čitav poduhvat, ubeđene u višu
vrednost vlastite kulture.
12 Pojam
imperijalizam polazi od težnji jedne
države da utiče na ostale zemlje ili narode.
Time se njena moć zasniva na ekspanzionističkoj
politici. Širenje se sprovodilo preko određenih
naroda, nacija, ili preuzimanjem ekonomskih
resursa.
13 U decenijama
nakon toga javljaju se mnoga različita nastojanja
da se očuva mir – od protekcionizma do ekstremnog
slučaja autarkije. Svi su ti pokušaji propali
– da li zbog unekoliko blagog protekcionizma
zapadnih industrijskih nacija u periodu između
dva rata, ili zbog izolacije nemačkog nacionalsocijalizma,
fašističke Italije, nacionalno-katoličke Španije,
i tako dalje, i socijalizma sovjetskog tipa,
ili pak zbog autonomaških težnji latinoameričkih
država nakon Drugog svetskog rata.
14 Videti:
Levitt, 1983, str. 92.
15 Levitt,
1983, str. 95.
16 Zahtev
za nerazlikovnošću potiče od G. V. Lajbnica,
koji ju je odredio ontološki i logički. Ontološki,
on tvrdi da priroda nikada neće iznedriti dva
bivstvujuća od kojih bi jedno bilo savršeno
kao ono drugo i gde ne bi bilo moguće naći razliku
što počiva na nekom unutarnjem ustrojstvu: »Car
il n’y a jamais dans la nature deux Etres, qui
soyent parfaitement l’un comme l’autre, et ou
il ne soit possible de trouver une difference
interne, ou fondée sur une denomination intrinsique«
(Leibniz, 1978, VI, 608). Potom to logički opisuje
na sledeći način: »Eadem sunt quorum unum in
alterius locum substitui potest, salva veritae«
(Leibniz, 1978, VII, 219), što će reći da su
identični oni termini kod kojih se jedan može
upotrebiti za drugi, a da pri tom sačuva istinitosnu
vrednost. Ova debata je, kao što je poznato,
u sprezi sa obema njihovim implikacijama, kada
se tvrdi: ono što je nerazlikovno, identično
je, a ono što je identično, ne može se razlikovati.
U tom formalnom polju se pretpostavlja da su
refleksivnost i supstitutivnost sličnog karaktera
i da se njegov dokaz može izvesti pomoću ekvivalentnosti.
Tu leži formalno pogrešan zaključak svih teorijskih
pozicija o globalizaciji: ukoliko posredstvom
ekvivalentnih struktura pokušamo da redukujemo
heterogenost, izlažemo se opasnosti da delamo
protiv racionalnog i poništimo ekonomske, društvene,
političke i kulturne razlike.
17 Padilla-Gálvez,
2004, 409 ff.
18 Globalizacija
takoreći zaoštrava Benjaminovu (Benjamin) izreku
o umetnosti u doba njene tehničke reproduktivnosti:
original treba uništiti ili čuvati u nekoj privatnoj
galeriji da bi se kopija mogla neograničeno
unovčavati na tržištu. Najbolja metafora za
to jeste muzej Geti (Getty), čije je rukovodstvo
spremno da grčke i rimske statue ilegalno nabavi
iz Italije, ne bi li ih prodalo na kalifornijskom
tržištu. U ovom kontekstu taj muzej ne preza
ni od spora sa državom Italijom. Drugi drastičan
primer desio se u Španiji, kada se ušlo u spor
sa Floridom, jer je jedno američko berzansko
preduzeće po imenu »Odisej« ilegalno vadilo
iskopine jedne španske galije potonule na španskoj
obali. Kada su španske snage potom zbog neovlašćenog
uplovljavanja u španske vode zaplenile brod
sa sve iskopinama, protiv države Španije pokrenuta
je tužba zbog zaplene privatnog poseda.
19 Tematika
zaštite životne sredine analizira se isključivo
sa stanovišta potrošnje resursa (input) i opterećenja
okoline (output). Tu preovlađuje tipično konzumentsko-kapitalistički
mentalitet. Relativna potrošnja industrijskih
zemalja značajno premašuje tu potrošnju zemalja
u razvoju. Svega 20% ukupne populacije na planeti
(industrijske zemlje) polaže pravo na 80% potrošnje
resursa. U zamahu procesa industrijalizacije
zemalja u razvoju ipak raste i njihova relativna
potrošnja energije. Što se tiče opterećenja
životne sredine, postavlja se krucijalno
pitanje – ko proizvodi koji udeo štete po životnu
sredinu i ko je najsnažnije pogođen posledicama
te i takve proizvodnje. I kada je reč o prouzrokovanju
štete po okolinu, brojna ispitivanje i dalje
govore u prilog navedenog pravila 80:20.
20 Druga
oznaka glasi mondijalizacija (prema
pojmu kojem se daje prednost u francuskom jeziku).
21 Taj proces
se još označava i kao denacionalizacija
da bi se opisao gubitak moći i značaja nacionalne
države u zamahu globalizacije.
22 Jaspers,
1932, str. 67.
23 Padilla-Gálvez,
2005, 127 ff.
24 Dahrendorf,
2000, str. 1057–1068.
25 Otkako
je na snagu stupio Emergency Economic Stabilization
Act of 2008 (H. R. 1424), liberalna ekonomska
politika, u kojoj leže pretpostavke globalizacije,
zapala je u krizu. Tržištu koje se razvija neograničeno
i s one strane legalnih smernica preti opasnost
da upadne u špekulantsku igru moći, a ona je
u stanju da uzdrma sistem.
26 Uporediti
državnu intervenciju na tržištu kakva se nedavno
odigrala u SAD. Videti: Emergency Economic Stabilization
Act of 2008 (H. R. 1424), Title I – troubled
Assets Relief Program, SEC. 101. Purchases of
Troubled Assets.
|