Srbija – uzroci
krize i moguća rešenja
Od vlasti koja
je učinila ova zlodela ne treba očekivati da
državu uspešno izvuče iz krize jer bi ona morala
prvo sebe da razvlasti i kazni
Globalna i lokalna kriza, povezane, danas ugrožavaju
ekonomski i finansijski sistem Srbije, pogađaju
egzistenciju građana i prete mogućom novom katastrofom.*
Pogrešan razvoj države
Analiza ove faze pokazuje izvore i uzroke zbog kojih
u poslednje dve decenije traje proces pogrešnog
razvoja Srbije i zašto je lokalna kriza, povezana
sa globalnom ekonomskom i finansijskom krizom, formirala
tešku i opasnu krizu. Ona donosi Srbiji opštu recesiju
čiji je konačni ishod neizvestan. U recesiji stopa
privrednog rasta opada, javljaju se funkcionalni
poremećaji u ukupnom procesu društvene reprodukcije,
nastaje opšta nelikvidnost, cela privreda je u teškoćama,
raste nezaposlenost, javljaju se socijalne tenzije,
a posledica je povećana društvena nestabilnost.
Kod nepovoljnog razvoja krize mogući su i katastrofalni
ishodi, kako je to označeno kritičnom tačkom A na
šemi. Delimično uspešna sanacija krize vodi do faze
koja pokazuje kratkotrajni oporavak (kritična tačka
B na šemi), ali je i dalje ugrožen razvoj države. **
Preko njih se mogu utvrditi kapaciteti srpske politike,
njene ekonomije, privrede i finansija za strukturne
promene kojima se jedino može uspešno sanirati kriza.
Izložena analiza ukazuje na najvažnije činioce koji
su odveli Srbiju na put pogrešnog razvoja i izazvali
katastrofalne posledice.
Kriza u Srbiji nije uslovljena samo ekonomskim faktorima.
Osnovna karakteristika pogrešnog
upravljanja Srbijom je nedostatak
političke volje ljudi na vlasti da izvrše
radikalno strukturno i institucionalno tranziciono
transformisanje države i njeno prilagođavanje zahtevima
koje su postavile institucije EU; na ovom planu
Srbija je danas najzaostalija država u Evropi. Nove
vlasti ne ispoljavaju želju a ni znanje da izvrše
potrebne reforme i to je najveći državi problem.
Postojanje političke volje ljudi na vlasti kao elite
sposobne da mobiliše narod predstavlja polaznu premisu
za sve promene; pre svega, ona je obavezan uslov
za saniranje krize.
Tokom ratnih i poratnih godina, uz velike troškove
rata, hiperinflaciju, ekonomske i političke sankcije
UN, bombardovanje snaga NATO-a, došlo je do naglog
urušavanja političkog, ekonomskog i privrednog sistema
Srbije, uz drastično smanjenje BDP-a i za 50%. To
je dovelo do opšteg osiromašenja Srbije i njenih
građana, ali i do naglog bogaćenja ratnih profitera
i ljudi iz redova vlasti. Oni su formirali posebnu
klasu novih privrednika – ratnih bogataša koji uspevaju
da novac konvertuju u vlast. Prema podacima Poreske
uprave, danas u Srbiji živi 16.500 milionera koji
podležu oporezivanju jer im godišnji dohodak premašuje
iznos od 1,64 miliona dinara. Da je osnovica za
oporezivanje bila milion dinara, broj milionera
bio bi bar dvostruko veći. Pojedini bogataši prijavljuju
godišnji prihod i do 300 miliona dinara, a za kompaniju
»Delta« se tvrdi da je u 2008. godini imala prihod
od 2 milijarde evra. U ovom periodu stvorena je
i posebna klasa sastavljena od političara partokrata
koji zastupaju pojedine partije i na javnoj sceni
žučno ispoljavaju »brigu za narod«. Oni se već dve
decenije vrte oko vlasti ili su članovi opozicionih
stranaka. Svi žive u luksuznim stanovima, voze skupe
automobile, imaju enormno velika novčana primanja
i debele bankovne račune, a glavni krivci su za
sve nastale štete i sunovrat Srbije.
U ovom periodu ekonomski i politički je uništena
srednja klasa, a ona je u svim državama sveta glavni
»motor« strukturnih, ekonomskih i političkih promena.
Relativno bogata i politički aktivna srednja klasa
je nosilac tražnje i štednje, ona uvek insistira
na racionalnosti i korišćenju znanja, ona ne dopušta
političke manipulacije sa narodom, sprečava kriminalizaciju
društva, insistira na pravnoj i političkoj stabilnosti
države i presudno utiče na politiku vlasti. Svojim
destruktivnim dejstvima srpske vlasti, uz pomoć
kriminalaca, uništile su srednju klasu, čime su
se oslobodile njene kontrole i svakog njenog usmeravajućeg
uticaja. Oslobođena svake kontrole stara vlast je
u redovima tajne policije organizovala posebne grupe
koje su imale zadatak da kroz spregu sa kriminalcima
izvrše opštu pljačku državne imovine, uz jednovremeno
brutalno razračunavanje sa političkim protivnicima.
Tokom desetogodišnje vladavine, do oktobarskog prevrata,
klasa udruženih pljačkaša enormno se obogatila,
osvojila sve državne institucije i sva javna glasila.
U procesu bogaćenja koristili su institucionalne,
inflatorne i ratno-profiterske rente jer su bili
bez ikakve kontrole. Oni su zakone prilagođavali
svojim potrebama i tako obezbedili da njihova kriminalna
dela dobiju legalnu formu.
Nakon oktobarskih promena 2000. godine nove vlasti
nisu se obračunale sa kriminogenim strukturama i
sa bivšim vlastima koje su ih formirale i nisu im
oduzele ovako stečenu imovinu . One su u
ime »demokratskih principa« prihvatile da sarađuju
s njima i uključile su se u izgrađeni sistem kriminala
i korupcije. Dobar deo političara nove vlasti sarađuje
s ovom klasom jer ona finansira njihove partije
i predizborne kampanje. Klasa ratnih bogataša i
nova partokratska klasa zajednički organizuju monopolski
rad u trgovini i sivoj ekonomiji tako da svi neometano
ostvaruju velike profite. Danas je u Srbiji roba
široke potrošnje najskuplja u Evropi zbog monopola
ratnih bogataša. Skoro svi
|
|
|
Šematski
prikaz mogućeg razvoja krize u Srbiji
|
 |
|
|
 |
bogataši ulagali su novac samo u visokoprofitabilne
lance robih kuća i druge aktivnosti koje ne stvaraju
novu vrednost ostavljajući niskoakumulativnu zaostalu
privredu da potpuno propadne. Organizacijom moćnih
korupcijskih sistema oni su za male pare pokupovali
najatraktivnije lokacije u velikim gradovima Srbije,
posebno u Beogradu i u njima grade svoje stambene
četvrti i sisteme robnih kuća (Luka Beograd, Kompleks
»Ušće«, kompleks »Auto komanda«, stambeni blok na
Novom Beogradu itd.). Jedan deo ratnih bogataša
preuzeo je najvrednije delove ratom neoštećene privrede,
s tim što je i rad ovih preduzeća monopolizovan.
Radnička klasa teško je osiromašila, ljudi su ostali
bez posla i mentalno su okrenuti preživljavanju.
Njima se pridružuje brojna klasa penzionera od 1,5
miliona koji jedva opstaju preko »narodnih kuhinja«.
Oni su predmet stalne manipulacije partokratskih
klasa i ratnih bogataša. Bez ozbiljnog razračunavanja
države (neke nove vlasti) sa predstavnicima ovih
parazitskih i kriminalizovanih klasa nema mogućnosti
da se kriza razreši i obezbedi progres.
Važeći sistemi vrednosti izgrađeni su tokom socijalističkog
samoupravljanja, a dograđivani su tokom rata putem
pauperizacije i mitomanskog vraćanja u prošlost
celokupnog stanovništva. Uzor narodu postali su
nemoralni ljudi na vlasti, ratnici i ratni bogataši
jer su oni bili slika koja pokazuje da je moguć
bogat život kroz pljačku bez znanja i rada. U borbi
za goli život ljudi su posmatrali šta čine njihovi
»velikani« i shvatili su da se u Srbiji najbolje
prolazi preko prevare i korupcije, kroz nemoralna
ponašanja i prihvatanje kriminogenih ili nezakonitih
poslova. Život je pokazao da se tako najlakše dolazi
do brze zarade. U novonastalom sistemu vrednosti
znanje, moral i rad izgubili su svaku vrednost.
U izgradnji novog sistema vrednosti pouke populističke
i mitomanske istoriografije posebno su dobile na
značaju. Ova istoriografija, potpomognuta idejama
visoko kotiranih ljudi iz redova SANU i SPC, tvrdi
da su Srbi »božanski narod« koji može da odnese
pobedu u borbi sa najmoćnijim državama sveta i da
njemu niko ništa ne može. Katastrofalni biološki,
materijalni, finansijski, privredni i civilizacijski
gubici nastali su forsiranjem ovakvog sistema vrednosti.
Oni su pogodili, a i danas pogađaju, samo siromašan
narod Srbije. Bez ozbiljnijih promena u sistemima
vrednosti nema uspešnog izlaska Srbije iz krize
i napretka.
Forsiranjem nacionalističke doktrine, koja je u
prvi plan stavila borbu za teritorije (svi
Srbi u jednoj državi), usmerila je celokupnu srpsku
javnost ka preteranoj potrošnji za ratne potrebe,
tvrdeći da se, navodno, ovi nemerljivo važni
društveni ciljevi mogu uspešno realizovati.
Ovakva usmerenja demantovala je dvadesetogodišnja
praksa, s tim što je cena ovakve politike neizmerna.
Forsiranjem ovakvih političkih doktrina izdvojena
su pitanja vezana za Kosovo, za teritorije koje
su srpski ideolozi definisali kao svojinu Srbije,
a vezuju se za teritorije u okviru BIH, Hrvatske,
uključiv i Crnu Goru. Po njima, »sveti cilj svakog
Srbina« mora da bude priključenje ovih teritorija
matici Srbiji. Ovakva doktrina formirala je korpus
dominantno važnih nacionalnih vrednosti, uz tvrđenje
da nema te cene koju srpski narod za njih neće da
plati. Jednovremeno, glavni javni mediji zatvoreni
su za izlaganje drugih racionalnih inicijativa koje
razmatraju brojne druge egzistencijalno važne društvene
ciljeve, koje su mogle da spreče nastajanje teške
ekonomske krize.
Na javnoj sceni nije postojala mogućnost realizacije
javnog dijaloga o korisnim društvenim ciljevima
kojima Srbija treba da teži kako bi mogla da za
njih formira svoju strategiju razvoja. Sve najvažnije
odluke za život društva donosili su političari u
uskom krugu upravljački neobrazovanih vlastodržaca
koji su svi od reda pohlepni na novac i vlast, što
je donelo Srbiji katastrofalne posledice. Za 20
godina nije ostvaren BDP iz 1988. godine, šteta
na izgubljenoj novostvorenoj vrednosti i devastaciji
postojećeg blaga Srbije ceni se na više stotina
milijardi evra, a nastala kriza ubrzano usmerava
Srbiju ka novom regresu. Devastirana privreda izavala
je veliku nezaposlenost radno sposobnog stanovništva
(od 25 do 30%), što utiče na naglo pogoršanje socijalnog
položaja najbrojnije klase ugroženih građana. Promena
ideološke matrice za definisanje nacionalnih ciljeva
Srbije presudna je za uspešan izlazak iz krize i
ona se nikako ne može zameniti parcijalnim »uštedama«
preko redukcija u fiskalnoj politici, koje su u
krizi nužne, ali su nedovoljne.
Država nije vodila računa o tehnološkim i ekonomskim
performansama privrede u državnom i društvenom vlasništvu.
Nijedna vlast nije obraćala pažnju na činjenicu
da srpska privreda tehnološki zaostaje za dve do
tri decenije u odnosu na privredu razvijenih država
sveta; zbog toga su njeni proizvodi nekvalitetni,
skupi i nekonkurentni. Učešće srpske privrede na
svetskom tržištu je neminovnost jer to je osnovni
zahtev tranzicije. Totalno uništena privreda u procesu
privatizacije je danas glavni generator krize jer
jedino ona stvara novu vrednost od koje žive svi
građani Srbije. Tehnologija i tržište postali su
osnovne determinante razvoja u svim privredama sveta
i na njenim osnovama grade se strategije njihovog
razvoja. Umesto ovakvih usmerenja, u Srbiji je nastupio
period dvadesetogodišnjeg uništavanja privrede,
a nauka i tehnika su isključene iz ovih poslova.
Od vlasti koja je učinila ova zlodela ne treba očekivati
da državu uspešno izvuče iz krize jer bi ona morala
prvo sebe da razvlasti i kazni.
Raspoložive finansije države određuju mogućnost
revitalizacije i restrukturacije privrede, posebno
kada se udruže sa inostranim kapitalom. One omogućavaju
razvoj važnih privrednih grana za državu, vrše stimulisanje
izvoza, obezbeđuju ravnomeran regionalni razvoj,
omogućavaju servisiranje državnih dugova i javnu
potrošnju. Srbija kao jako siromašno društvo ostvaruje
ukupan BDP u iznosu od cca 30–32 milijarde evra,
a planira da utroši na javnu potrošnju oko 14 milijardi
evra. Realne procene pokazuju da će u uslovima opšte
recesije ona moći da prikupi oko 12 milijardi evra
preko poreza i drugih zahvata; ostaje problem kako
obezbediti nedostajuće dve milijarde evra i na tome
se završava celokupna antikrizna aktivnost države.
Smanjivanje javne potrošnje je politički nepopularna
mera, a ona je nužna kako bi se izbegao finansijski
i privredni bankrot države. Isto tako, Srbiji nedostaje
još oko dve milijarde evra za ubrzanje investicionih
aktivnosti i oživljavanje izvozne proizvodnje. Kriza
ima i pozitivno dejstvo jer pokazuje da se moraju
menjati navike i ne može se neprekidno trošiti nezarađeno.
Vlasti nisu spremne na radikalne strukturne promene
i u tom cilju okreću se prodaji državne imovine
i uzimanju novih kredita, čime se zadužuju generacije
koje dolaze. Svetska finansijska kriza dovešće do
obustave investiranja u rizične regione sveta, a
Srbija predstavlja baš takvu oblast. Ona investitorima
donosi veliki ekonomski i politički rizik i te se
prepreke moraju ukloniti.
Nerealno potcenjeni kurs evra omogućio je novostvorenim
bogatašima uzimanje inostranih kredita za prividno
komercijalno isplative poslovne aktivnosti na srpskom
tržištu u kojem su radili bez konkurencije verujući
da će takve okolnosti moći večito da traju. Kriza
je prinudno donela promenu kursa evra povećavajući
njegovu vrednost za 25%; to je za posledicu imalo
nerentabilnost njihovog poslovanja jer se njihovi
dugovi i repromaterijal plaćaju u evrima. Većina
ovih preduzeća je danas nelikvidna i nalazi se pred
stečajem. Mala i srednja preduzeća duguju stranim
bankama 15 milijardi evra bez mogućnosti da saniraju
svoje dugove bez reprograma.
Nekontrolisanom politikom liberalizacije omogućen
je enormno veliki uvoz jeftinih potrošnih dobara
kojima se snabdevaju trgovinski lanci monopolista
(njihovu nisku cenu odredila je precenjena vrednost
dinara), s tim što je ovakvom politikom urušena
domaća poljoprivreda i proizvodnja robe široke potrošnje.
Ovakva politika dovela je do velikog poremećaja
u platno bilansnim odnosima Srbije. U 2008. godini
uvoz je iznosio 16 milijardi evra, a izvoz osam
milijardi evra.Nastali finansijski defekti ne mogu
se sanirati bez velikih inostranih kredita i bez
korišćenja novca od privatizacije, a to su sve nezarađena
sredstva. U vreme razvoja lokalne i globalne krize
i ovi izvori su presušili. Danas je kriza usmerila
Srbiju prema MMF-u, kako bi vlast novim kreditima
omogućila nastavak politike čuvanja precenjene vrednosti
dinara. Za održavanje nerealnog kursa dinara troši
se godišnje oko dve milijarde evra, a pozajmica
od tri milijarde evra trajaće nešto duže od godinu
dana. Niko se ne pita ko će, kako će i kada će moći
da vraća ova sredstva i šta treba činiti kada se
ona potroše.
Za dvadeset godina vladavine bivših i novih vlasti
institucije Srbije nisu uspele da uključe privredu
Srbije u sistem međunarodnog poslovanja, da u uvedu
demokratske principe državnog upravljanja i vladavinu
prava. Sve do danas one koriste brojne zakone i
propise iz autarhičnog perioda privređivanja prethodnih
Jugoslavija. Ovi arhaični zakoni predviđaju procedure
koje zahtevaju povećanje administracije, a ne povećanje
efektivnosti institucija. Samo upravljački deo državnih
institucija zapošljava 28.000 ljudi, a nekad je
država radila sa 7.000. Eksperti cene da je za malu
državu kakva je Srbija dovoljno 120 poslanika, a
ne 250. Da bi zadovoljili zahteve svih koalicionih
partija vlada ima 25 ministarstva, a dovoljno je
12. U uslovima vladanja opšteg kriminala i korupcije
ovako hipertrofirani pravno-institucionalni poredak
ne obezbeđuje poslovnu sigurnost stranim investitorima.
To stvara nesigurnost ulaganja jer je u Srbiji za
ostvarenje poslovnog uspeha nužna koruptivna saradnja
sa ljudima iz redova vlasti i kriminala. Od 51 zakona
koje je trebalo doneti u 2009. godini da bi se dobio
status kandidata EU, skupština je donela samo 10.
Svađe, primitivne kletve i druga neprimerena ponašanja
poslanika svakodnevna su pojava. Oni su bruka za
celu Srbiju, a traže da se njihova necivilizovana
ponašanja televizijski prenose.
Vlada se upravlja uglavnom po nalozima jednog čoveka
– predsednika Srbije. On usmerava državu ka nacionalnim
ciljevima definisanim u 19. veku, bez ikakvog razumevanja
ekonomskih događanja u uslovima krize. Državne institucije
su vlasništvo političkih oligarhija i one uglavnom
služe za regulaciju privatnih interesa njihovog
partijskog članstva i popunjavanje kase njihovih
partija. Najvažniji ljudi u institucijama vlasti,
kao i brojni članovi SANU i SPC, podržavaju široko
rasprostranjenu »antihašku priču« i zato država
ne pokazuje spremnost da ispuni svoje međunarodne
obaveze.
U državi Srbiji vlast niko ne kontroliše; kontrolni
organi su u velikoj meri izvan funkcije jer se stalno
onemogućava njihov rad. U veoma nepovoljnim uslovima
rade: državna revizorska služba, služba zaštite
građana, služba poverenika za informacije, antimonopolska
komisijai komisija za ocenu sukoba interesa. Izveštaji
međunarodnih organizacija svrstavaju srpske institucije
u red najzaostalijih u svetu upoređujući ih sa neuređenim
državama Afrike i Azije. Ovakva situacija odvraća
strane investitore da posluju sa privredom Srbije,
jer su u ovakvim okolnostima njihova imovina i njihovo
poslovanje potpuno nebezbedni.
Srbija nije integrisana u postojeće političke, vojne
ekonomske, tehnološke, naučne i finansijske sisteme
(EU i NATO), a ima veoma nepovoljne odnose sa svim
novonastalim državama bivše SFRJ. Nesumnjivo, međunarodna
zajednica diktira primenu određenih kriterijuma
i standarda koji su osnova za sveopštu, a posebno
tržišnu međunarodnu komunikaciju. Država koja je
isključena iz ovih sistema i koja ne primenjuje
ove standarde unapred je poslovno, razvojno i bezbednosno
hendikepirana; opasnosti za nju posebno rastu u
uslovima krize. Srpski političari insistiraju na
izolaciji Srbije kroz princip »nesvrstanosti«, vraćajući
točak istorije u daleka prošla vremena, što je lišeno
svakog razumnog ponašanja.
Razvoj i
savlađivanje krize
Prva grupa mera odnosi se na
hitne sanacione aktivnosti i one su isforsirane
prinudnim delovanjem krize. Druga grupa mera odnosi
se na započinjanje strateškog restrukturiranja
države kako bi se uklonili najvažniji problemi
koji onemogućavaju razvoj. Hitne sanacione mere
su nužne jer njih nalaže pritisak dolazećih opasnosti
i pritisak vremena.
U slučaju da hitne sanacione aktivnosti donesu
pozitivne efekte kriza se uspešno razrešava i
država postupno prelazi iz smera regresa ka smeru
progresa. U ovoj situaciji dalja sudbina razvoja
države vezana je za spremnost političara da preduzmu
radikalne strukturne promene u organizaciji državne
uprave. U ovoj fazi najvažnije je da vlasti stalno
prate promene i aktivno upravljaju krizom.
U okviru hitnih sanacionih mera Vlada mora da
predloži Skupštini Srbije skup aktivnosti kojima
se ostvaruje štednja, stabilizira kurs dinara
na realnom nivou, ali i mere kojima se čuvaju
proizvodnja i zaposlenost. Ove mere moraju da
se zasnivaju na proceni MMF-a čiji eksperti tvrde
da će prilivi sredstava u budžet Srbije u ovoj
godini biti manji od prvobitno planiranih. Budžetski
deficit neće biti ispod tri odsto i Srbija će
u 2009. morati da obezbedi značajna sredstva za
pokriće tog deficita, ali i za i plaćanje rata
dospelih kredita. U 2009. godini ne očekuju se
veći prihodi od privatizacije i zato će Srbija
morati da traži dodatna sredstva od Svetske banke
i evropskih finansijskih institucija, ali i da
uzme komercijalne kredite (traže se od Rusije
i Kine). Najvažnije je da Vlada drži razvoj krize
pod kontrolom, a ako se za to ukaže potreba da
blagovremeno donese novi rebalans budžeta. Ona
ne sme da dozvoli nagli pad aktivnosti privrede,
porast nezaposlenosti, porast socijalnih tenzija
i opšte nestabilnosti.
Definisanje nivoa i strukture
javnih rashoda u uslovima krize mora da pođe od
malog broja najvažnijih investicionih zahvata,
kao što su Koridor 10 i unapređenje izvozne privrede,
uz racionalizaciju troškova države na svim nivoima.
Primarno je da se budžetom osigura zaštita svih
siromašnih građana, pre svega nezaposlenih, penzionera,
zaposlenih sa malim platama i izvrši zaštita dece
i starih osoba. Problem je što od ukupnih budžetskih
rashoda, koji iznose 748 milijardi dinara, samo
154 milijarde nisu plate, penzije i socijalna
davanja. Ako se ušteda odnosi samo na ovaj deo,
tada je veoma teško razumno planirati budžet.
Ovakvom politikom biće ukinuti mnogi razvojni
projekti u poljoprivredi, kulturi, nauci, što
odlaže razvoj. Vlada razmatra više varijanti rebalansa
novog budžeta Srbije bez konsultacije eksperata
i sindikata, što je jako štetno i rizično.
Realizacija ove faze uslovljena je formiranjem
strategije razvoja Srbije. Strategija podrazumeva
postojanje određene vizije razvoja Srbije na srednji
rok kojom se određuju strateški razvojni pravci
države. Strategija mora da sagleda koji su to
defekti koji ugrožavaju razvoj države (navedeni
u delu koji obrađuje uzroke pogrešnog razvoja)
i da ponudi rešenja za njihovo uklanjanje. Ona
mora da predvidi mešanje države u privredno poslovanje
(suprotno neoliberalnom konceptu), kako bi društvo
jasno sagledalo koji su to osnovni pravci delovanja
svih privrednih subjekata, a saglasno raspoloživim
resursima države kako bi se preko njih osigurao
razvoj. Strategija utvrđuje kako će se realizovati
proizvodnja namenjena izvozu i domaćim potrebama,
kako će se obavljati prometne funkcije, kakva
je infrastruktura za to neophodna i kakva je u
tome uloga države, a kakva privatnog sektora.
Državni sistem mora da se osposobi da ispravno
i blagovremeno reaguje u dinamičkim uslovima promena
koje donose okruženje i unutrašnji poremećaji
i za takve uslove vlada mora da razradi neophodne
strategije. Samo se tada osigurava državi trajni
oporavak i nesmetani razvoj. Nesumnjivo, rešavanje
problema krize mnogo je više od parcijalnih fiskalnih
i monetarnih mera koje danas preduzima aktuelna
vlast.
 |
|
Ivan
Ahel |
* Za analizu
uzroka, izvora i posledica nastanka političke,
ekonomske i finansijske krize Srbije i mogućnosti
njenog uspešnog razrešenja korišćen je model
Britta, izložen u knjizi dr Radoslava Senića
Krizni menadžment. Britt posmatra proces
razvoja krize preko tri faze i to: 1) fazu pogrešnog
razvoja, 2) fazu razvoja krize i 3) fazu savladavanja
krize. U šemi je prikazan ovaj model kako bi
se jasnije protumačila nastala društvena kriza
Srbije.
** Za ovu
analizu korišćeni su uticajni faktori koji su
dati u knjizi prof. Tomislava Popovića Osnovi
tranzicije.
|