Početna stana
 
 
 
     

 

Povodom poslednjih javnih istupa »oca nacije«

Šovenski ispadi Dobrice Ćosića

Knjige i novine više nikada u ovom društvu ne smeju biti zabranjivani, sloboda govora i misli mora postojati, ali svaka sloboda traži i određen stepen preuzimanja odgovornosti
Dobrica Ćosić je po ko zna koji put tokom svog višedecenijskog javnog delovanja svojim drskim šovenskim stavovima ustalasao srpsku javnost. Ovoga puta u svojoj knjizi Vreme zmija (»Službeni glasnik«, Beograd 2009), pored ostalog, ispevao je pravu slavopojku svom, srpskom narodu dok je za kosovske Albance napisao da su »moralni i društveni talog« (str. 211), dakle narod (naj)niže vrste. U nedavnim, pak, intervjuima (NIN-u, Večernjim novostima i Politici) on je bez zazora izložio najcrnje šovinističke i rasističke stavove podsećajući na rat u Bosni i ulogu Srbije i bosanskih Srba u njemu. Naročito je bio oštar u intervjuu pod naslovom »Demokratske laži o bosanskom ratu«, datom Politici, odnosno njenom dodatku Kultura umetnost nauka (Politika, 14. februar 2009, KUN, LIII, broj 44, str. 2–3), gde je ponovio otrcanu tezu o tobožnjem srpskom bedemu koji spasava hrišćansku Evropu od najezde islama: »Srbi su u Bosni boreći se za slobodu opet branili hrišćansku Evropu od džihadskog islama. A Evropa ih je za tu odbranu kaznila bombardovanjem. Sudbina srpskog naroda u Evropi sve više liči na sudbinu starozavetnog Jova...«
Da bi potvrdio »demokratske laži o bosanskom ratu« Ćosić ide i dalje potpuno negirajući ratne zločine koje su učinili bosanski Srbi uključiv i genocid u Srebrenici, kako je taj ljudskom mozgu neshvatljivi masakr nad najmanje 7.000 ljudi učinjen za samo nekoliko dana nedavno kvalifikovao Međunarodni sud pravde: »Pred nama savremenicima zbila se epohalna inverzija jednog istorijskog događaja: laž o srebreničkom genocidu postala je sakralna i globalna istina«. I dalje sve u tom i takvom stilu!
Kap koja je prelila čašu (s)trpljenja ono malo demokratskih snaga preostalih u Srbiji nakon Tadićevog stranačkog prebega u zagovornike »kosovske zavetne misli«, čini se da je bila Ćosićeva rasistička izjava o Albancima sa Kosova kao »talogu društva«. Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji i YUKOM s pravom su podigli svoj glas protesta protiv ovako drske demonstracije govora mržnje i nacionalne i verske netrpeljivosti.
Knjige i novine više nikada u ovom društvu ne smeju biti zabranjivani, sloboda govora i misli mora postojati, ali svaka sloboda traži i određen stepen preuzimanja odgovornosti. U ovom kao i u sličnim slučajevima autori moraju biti spremni da prihvate oštru kritiku od strane demokratske javnosti. Oni ne mogu, kao u slučaju Dobrice Ćosića, da preko svojih pravnih zastupnika (ili advokata-medija) javno tvrde kako su zaštićeni sopstvenom književnom veličinom i stepenom moralnog autoriteta koji uživaju, te da – sve i da su počinili neki zločin – ne treba da odgovaraju! Takve tvrdnje smo onomad javno čuli od advokata Svetozara Vujačića u jednoj vrlo gledanoj TV emisiji. To je zanimljiv fenomen koji naša javnost i naši mediji u trci za senzacijama i tiražom, odnosno gledanošću potpuno prenebregavaju.
Otkud ta ideja o pravnoj zaštićenosti »nacionalnih veličina« i onda kada krše zakon i čine zločine?
Da li je ona prećutno prihvatljiva za npr. tužilaštvo? I ako jeste – protivno svim pravilima ponašanja u jednom uljuđenom i pravno uređenom društvu u kojem su svi jednaki pred zakonom – gde su koreni takvog fenomena? U nedavnom sramnom ratu i zločinima koji su predstavljani kao herojski podvizi? U korupciji? U bedi i siromaštvu? U nacionalfašizmu konstantno prisutnom u većoj ili manjoj meri od 1989. godine? U vladajućem kulturnom obrascu po kojem je nacija glavni kriterijum istine? U svemu tome zajedno? To su glavna pitanja kojima moraju da se pozabave jednako mediji i naša demokratska javnost. Sve drugo je senzacionalizam, prodaja magle i jeftina patetika.
  Zlatoje Martinov
 
Štrik za vrednosti
1-31. 05. 2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009