Povodom poslednjih
javnih istupa »oca nacije«
Šovenski ispadi
Dobrice Ćosića
Knjige
i novine više nikada u ovom društvu ne smeju
biti zabranjivani, sloboda govora i misli mora
postojati, ali svaka sloboda traži i određen
stepen preuzimanja odgovornosti
Dobrica Ćosić je po ko zna
koji put tokom svog višedecenijskog javnog delovanja
svojim drskim šovenskim stavovima ustalasao srpsku
javnost. Ovoga puta u svojoj knjizi Vreme
zmija (»Službeni glasnik«, Beograd 2009),
pored ostalog, ispevao je pravu slavopojku svom,
srpskom narodu dok je za kosovske Albance napisao
da su »moralni i društveni talog« (str. 211),
dakle narod (naj)niže vrste. U nedavnim, pak,
intervjuima (NIN-u, Večernjim novostima
i Politici) on je bez zazora izložio
najcrnje šovinističke i rasističke stavove podsećajući
na rat u Bosni i ulogu Srbije i bosanskih Srba
u njemu. Naročito je bio oštar u intervjuu pod
naslovom »Demokratske laži o bosanskom ratu«,
datom Politici, odnosno njenom dodatku
Kultura umetnost nauka (Politika,
14. februar 2009, KUN, LIII, broj 44, str. 2–3),
gde je ponovio otrcanu tezu o tobožnjem srpskom
bedemu koji spasava hrišćansku Evropu od najezde
islama: »Srbi su u Bosni boreći se za slobodu
opet branili hrišćansku Evropu od džihadskog islama.
A Evropa ih je za tu odbranu kaznila bombardovanjem.
Sudbina srpskog naroda u Evropi sve više liči
na sudbinu starozavetnog Jova...«
Da bi potvrdio »demokratske laži o bosanskom ratu«
Ćosić ide i dalje potpuno negirajući ratne zločine
koje su učinili bosanski Srbi uključiv i genocid
u Srebrenici, kako je taj ljudskom mozgu neshvatljivi
masakr nad najmanje 7.000 ljudi učinjen za samo
nekoliko dana nedavno kvalifikovao Međunarodni
sud pravde: »Pred nama savremenicima zbila se
epohalna inverzija jednog istorijskog događaja:
laž o srebreničkom genocidu postala je sakralna
i globalna istina«. I dalje sve u tom i takvom
stilu!
Kap koja je prelila čašu (s)trpljenja ono malo
demokratskih snaga preostalih u Srbiji nakon Tadićevog
stranačkog prebega u zagovornike »kosovske zavetne
misli«, čini se da je bila Ćosićeva rasistička
izjava o Albancima sa Kosova kao »talogu društva«.
Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji i YUKOM
s pravom su podigli svoj glas protesta protiv
ovako drske demonstracije govora mržnje i nacionalne
i verske netrpeljivosti.
Knjige i novine više nikada u ovom društvu ne
smeju biti zabranjivani, sloboda govora i misli
mora postojati, ali svaka sloboda traži i određen
stepen preuzimanja odgovornosti. U ovom kao i
u sličnim slučajevima autori moraju biti spremni
da prihvate oštru kritiku od strane demokratske
javnosti. Oni ne mogu, kao u slučaju Dobrice Ćosića,
da preko svojih pravnih zastupnika (ili advokata-medija)
javno tvrde kako su zaštićeni sopstvenom književnom
veličinom i stepenom moralnog autoriteta koji
uživaju, te da – sve i da su počinili neki zločin
– ne treba da odgovaraju! Takve tvrdnje smo onomad
javno čuli od advokata Svetozara Vujačića u jednoj
vrlo gledanoj TV emisiji. To je zanimljiv fenomen
koji naša javnost i naši mediji u trci za senzacijama
i tiražom, odnosno gledanošću potpuno prenebregavaju.
Otkud ta ideja o pravnoj zaštićenosti »nacionalnih
veličina« i onda kada krše zakon i čine zločine?
Da li je ona prećutno prihvatljiva za npr. tužilaštvo?
I ako jeste – protivno svim pravilima ponašanja
u jednom uljuđenom i pravno uređenom društvu u
kojem su svi jednaki pred zakonom – gde su koreni
takvog fenomena? U nedavnom sramnom ratu i zločinima
koji su predstavljani kao herojski podvizi? U
korupciji? U bedi i siromaštvu? U nacionalfašizmu
konstantno prisutnom u većoj ili manjoj meri od
1989. godine? U vladajućem kulturnom obrascu po
kojem je nacija glavni kriterijum istine? U svemu
tome zajedno? To su glavna pitanja kojima moraju
da se pozabave jednako mediji i naša demokratska
javnost. Sve drugo je senzacionalizam, prodaja
magle i jeftina patetika.
 |
| |
Zlatoje
Martinov |
|