Početna stana
 
 
 
     

 

Štrik za vrednosti

Da li je tranzicija i turbulencija koja se oko nje i sa njom stvorila alibi za konstantno zamenjivanje teza?
U poslednje vreme sve se češće u javnom govoru čuje famozna sintagma vrednosti mladih. Ta sintagma, navodno, predstavlja vrednosti za koje se zalažu mladi, omladina, podmladak (zemlje Srbije). To su, dakle, nekakve vrednosti koje se tiču najviše mladih, koje oni najbolje razumeju i za kojima oni vape. Među onima koje se najčešće stavljaju u prvi plan su: tolerancija, mir, nenasilje, multikulturalnost... (inače sve univerzalne vrednosti građanskog društva ili bar onoga što pretenduje na taj epitet).
Cilj građanskog aktivizma jeste promena, ali kvalitativna. Posmatrajući brojne aktivnosti mnogobrojnih organizacija koje se bave pomenutim podmlatkom, primećuje se da se one najčešće koriste istim modelom delovanja – uličnim akcijama koje osim šarenila, popularne muzike i gomile mladih – jedino što imaju jeste jedan štrik sa kojeg vise papirići. Dakle, jedna grupa omladinskih aktivista i aktivistkinja izađe na ulicu, postavi štandove sa papirićima i sokićima, pojača popularnu muziku, razapne štrik i krene u akciju vešanja! I onda se okačeni šareni papirići sa vrednostima veselo vijore na povetarcu, omladina se smeje, druži i sve je divno! E, da li je to baš tako?
Da li je suština u tome?... Možda, ali svakako ne za sve u čije ime oni govore! Posmatrajući te akcije – čini se da one postaju same sebi cilj. I u tome je njihova tragedija. A ako se uđe malo dublje u ono šta one promovišu i afirmišu – opet se to vrlo jednostavno može definisati kao promocija i afirmacija populizma (po principu – što nas je više, to bolje i ne može da ne valja), osrednjosti i sličnosti. Dakle, čini se da najveći broj mladih koji se bave omladinskim aktivizmom nije dovoljno osvešćen u pogledu postulata na kojima počiva građanski aktivizam, kao i kreiranja alternativnih oblika. Jer, ako se njihov aktivizam svodi na beskrajno kopiranje nečega što je postojalo i pre nekoliko decenija (i svakako vredelo, ali u tom kontekstu), bez imalo novog, drugačijeg, nečeg što bi dalo drugačiji, svežiji ton svemu – onda nema ni pomisli da bi se nekakva kvalitativna promena mogla dogoditi!
Da se vratimo na štrik. Kada se jedna vrednost svede na papirić i okači na štrik i tu se završi cela priča – ona time prestaje da bude vrednost – njena suština je isprofanisana, izgubljena (izbledela od neprestanog kačenja i skidanja sa štrika), ona je umrla. A oni koji neprestano vešaju pomenute vrednosti predstavljaju se kao najotvoreniji, najgrađanskiji, najaktivniji, kao oni koji u ime svih nas rade pravu stvar, ni ne pomišljajući da preispitaju svoje vrednosti, svoj moral – jer, ako neko svojevoljno i samovoljno koristi jednu frazu (omladinski aktivizam), a zapravo nipodaštava sve što se odnosi na aktivizam (a pri tom je vrlo često za to i plaćen) – onda tu imamo ozbiljan problem.
Takođe, u celoj ovoj priči zanimljivo je i to što se pokušava stvoriti slika o mladima (18–30 godina) kao jednoj homogenoj grupaciji, ujedinjenoj u svojim stavovima i težnjama. Samoproglašeni predvodnici i predvodnice mladih, kroz svoje organizacije i tzv. aktivizam promovišu priču o mladima kao društvenoj grupi sa najviše potencijala i kapaciteta. Postavlja se pitanje: ako su ti mladi (očigledno svi kao jedan kolektiv) toliko sposobni – šta će im onda kojekakva tela koja se bave njihovim pitanjima, od lokalnog do republičkog nivoa?
Zar je moguće da njima onda treba neko/nešto što će ih non-stop usmeravati kuda da se kreću, šta da rade, kako to da rade (za koga da rade)?... Da li je moguće da svi oni treba da se kreću tim zadatim linijama, koje sve vode – kuda? A pomisao na alternativu, na mogući drugačiji put?... Zar nije onda logičnije da se treba više posvetiti nekim društvenim grupama koje nemaju toliko mogućnosti za razvoj, napredak? No, čini se da većini sve ovo odgovara, čim samo ćute i klimaju glavom. Ili je posredi nešto drugo. Da li da pomenem ejdžizam, svojevrsnu diskriminaciju koja se kontinuirano i dosledno sprovodi baš od strane tih omladinskih aktivista i aktivistkinja? Ili oni možda ne znaju za taj oblik diskriminacije (jer on nije naveden u njihovim brošurama o aktivizmu)? A pošto su oni glavni u svojoj oblasti – što da ih se tiče nešto što ne znaju! Ako pokušamo da predstavimo ovaj oblik aktivizma jednom rečju, onda je to svakako – površnost. Površnost u odnosu prema problemu, površnost u odnosu prema radu, površnost u odnosu prema životu. Površnost koja uništava kreativnost, površnost koja uništava aktivizam... Površnost koja uništava vrednosti građanskog društva. A koja se predstavlja kao aktivan i najbolji odnos prema stvarnosti!
Pošto je površnost inače postala modus vivendi vremena u kojem egzistiramo, ova dodatna promocija od strane najglasnijih predstavnika i predstavnica sektora koji bi trebalo da nudi alternativu u odnosu prema stvarnosti, sasvim je jasno kakva nas budućnost čeka. Budućnost koju stvara površnost ne može biti obećavajuća. Ali ni to, izgleda, ne pogađa mnogo naše građanstvo, a pogotovo ne mlado građanstvo.
Na kraju, dolazimo do vrlo jasne slike – ovakav omladinski aktivizam samo pomaže kreiranje i negovanje apatičnog (površnog) građanstva, koje nije u stanju da prepozna suštinu problema koji ga okružuju, a samim tim ni da reaguje na bilo kakav, a kamoli na adekvatan način.
A tzv. omladinski aktivisti i aktivistkinje – ostaju i koriste priliku... Dok neko ne počne da reaguje, na pravi način... Ali kada?
  Bojan Krivokapić
 
»Da nam živi, živi rad!«
1-31. 05. 2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009