|
Nema mira među
episkopima
Na Kosovu i dalje stoji »čitava baruština od srpskih
suza«. To je iz Domanovića, ali su nevolje sada
uvećane.
Episkopi se glože i ruže i uistinu preostalim Srbima
lako nije među legendarnim božurima. Nikako da se
smiri sukob oko Memoranduma koji je patrijarh Pavle
potpisao sa kosovskim ministrom kulture 2005. Svetinje
se već obnavljaju i novaca ima – leče se rane nakon
eksplozije albanskog šovinističkog nasilja. Mnogim
se episkopima taj napredak nikako ne sviđa, a posebno
kosovskom episkopu Artemiju. Njega je episkop bihaćko-petrovački
Hrizostom – on je član Sinoda SPC – optužio da »manipuliše
narodom i narodnim neznanjem funkcionisanja crkvenih
tela i institucija«. Episkop Hrizostom je u pravu
čak i kada izgovara teške reči – »Manastiri i crkve
nisu svojina eparhije, oni crkveno-administrativno
pripadaju pod nadležnost i ingerenciju upravljanja
i nadzora episkopa, ali oni su svojina SPC«. Tu
je prva zabuna: svaka i najmanja kapela na groblju
i hram na Vračaru su pod ingerencijom SPC, ali sve
pripada državi i narodu. SPC ne gradi sama Hram
sv. Save već to čini narod i poreski obveznici –
a svojim prilozima i to svakodnevnim uz famoznu
»markicu« čine svi građani. Sve mora da bude upisano
u katastarske knjige koje se i danas još zovu »gruntovnice«.
Državi se porez plaća na imovinu; tako je u celom
svetu.
I tu je vladika Hrizostom u pravu no – nikako da
kaže do kraja o čemu se tu radi. Crkva ima pravo
na imovinu ali u svojstvu pravnog lica i precizno
određeno zakonom. U celom svetu je tako, ali u Srbiji
nije – nije pa nije.
Nije episkop kosovski Artemije jedini koji to neće
i koji bi da ulagači imaju pravo svojine nad crkvama
»i njihovim delovima«.
Ne kaže do kraja ni vladika Hrizostom sve što treba
reći jer država je vlasnik – po Ustavu – a crkvama
daje objekte na besplatno uživanje u znak poštovanja
prema vernicima: ostalo se reguliše posebnim zakonima
i sporazumima između države i Crkve. Skoro ništa
od svega toga urađeno nije i zabuna u javnosti je
ogromna.
Ima Republika Srbija Vladu, mnogo ministara i njihovih
zamenika, a savetnicima se ni broja ne zna, ali
živog činovnika nema da objasni o čemu se radi.
Ta vojska savetnika i državnih sekretara čeka da
se sva imovina vrati »po zakonu«, a koji je to zakon
o tome niko ne sme ni da pita jer važno je prigrabiti
imovinu a posle ćemo se nekako nagoditi. Ko će plaćati
porez – a to se utvrđuje po katastru u svakoj državi
– o tome se ne sme govoriti jer sada »sveci blago
dijele« kako to kaže poznata narodna pesma koju
je Vuk zabeležio.
Ruže se i svađaju episkopi, a narod svakodnevno
izdvaja za gradnju crkava i manastira na Kosovu
i u Srbiji. Ako se imovina knjiži i to uredno u
katastru, valjda se može pitati i o tome – ko recimo
plaća porez na desetine hiljada hektara oranica
i šuma i kome ga plaća. Ovako kako se sada radi
neće biti dobro ni za državu ni za Crkvu. Bilo kako
bilo, za sada latifundisti trljaju ruke jer se dobit
stiče lako i po nekom zakonu s kojim mnogo toga
nije u redu.
 |
| |
M.
Đ. |
|