|
»Cigani lete u
nebo« (nije mjuzikl)
Nova epizoda sa Romima, onima ispod mosta »Gazele«,
na brutalan način buldožerima rasterivanih, po rečima
gradonačelnika »da odu odakle su došli«, »jer ugrožavaju
razvoj Beograda i predstavljaju uvredu za dostojanstvo
i zdrav razum svih Beograđana«, a naseljavanih tamo
gde ih niko neće, bilo na drugom delu Novog Beograda
ili Boljevca, ili brojnih drugih mesta, po ko zna
koji put potvrđuje brojne oblike nedoraslosti raznih
gradskih uprava i raznih gradonačelnika, svu nedoraslost
da se suoče sa kompleksnostima zadatka koji urbanitet
predočava.
Kompleksnosti nije ni moguće razumeti zbog nereformisane
paradigme (ili onoga što je svojevremeno tvorac
pojma Tomas Kun nazvao »paradigm switch«). Promena
paradigme kod nas se nikako nije dogodila. Dakle,
suvislo rešenje nije ni moguće u postojećim okvirima;
primera i argumenata je na pretek, da su stranice
ovoga lista nedovoljne. Evo samo nekih. Romi su
proterivani od pamtiveka a ostali su deo toponima
(npr. Ada Ciganlija, ima tragova na starim mapama
Savamale, Dorćola itd.). A sada problem Roma rešavaju
»novookomponovani«, na primer Krkobabići, u liku
Milana (sina najpoznatijeg penzionera koji se ponosi
etimologijom prezimena, ili plemena »od Krke«).
Da Rome preseli u kontejnere koji su poklon grada
Esena i organizacije Karitas, a u
|
okviru »akcije Ministarstva
za rad i socijalnu politiku, Ministarstva
za ljudska i manjinska prava, Komesarijata
za izbeglice Srbije i Nacionalnog saveta
romske nacionalne manjine« i lista je dugačka
od zavrzlama i galimatijasa jalovih kancelerija
sa stotinama zaposlenih i ogromnim količinama
potrošenog papira i telefonskih impulsa.
Pri tom se ignoriše pojam džentrifikacije,
to je poznat postupak vlasti da zameni stanovništvo
sa boljih lokacija, ustupanjem moćnijim
grupama »džentrija«.
|
|
|
Kada postaje očigledno da je i trenutna japizacija
»Bellville« naselja za Univerzijadu, tvorevine monotone
i dosadne arhitekture, a sa pretpostavkom da će
stanovnicima, učesnicima spektakla, ili još više
onima koji dolaze posle, smetati pogled na romsko
naselje. Ukazuje da je ideja iskaz kontinuiteta
jednoumlja i nakaradnih podložnih razumevanja dihotomije
»čisto i prljavo«, nerazumevanja koje se pretače
u akciju »čišćenja grada«, pa čišćenje isklizne
i u ono etničko. U sećanju nam je i svojevremeno
šminkanje grada za prvu konferenciju nesvrstanih,
s početka šezdesetih, kada je jedna pluralistička
ideja golobalne koegzistencije, uključujući i rasnu,
pokazala svu površnost aktera i praznu deklarativnost,
jer je i tada gradska uprava, ili već ko zna ko
u moći, da bi upriličila Beograd svojem shvatanju
»dostojnog domaćina«, da bi grad »očistila«, takođe
potegla za uklanjanjem Cigana, kako su tada zvali
Rome.
Istovremeno kada su snimani romantizovani filmovi
i osvajane nagrade na festivalima o Ciganima koji
su u praksi proterivani, a sve kao potvrda vladajuće
površnosti socijalističkog esteticizma na delu.
Kao da u najmnogoljudnijim gradovima baš tih nesvrstanih
zemalja ovakve pojave nisu deo svakodnevice, i da
baš ti gradovi i dan-današnji razvijaju najrazličitije
strategije oko emancipacije favela u pluralističkom
urbanitetu.
Dok se i u gradovima razvijenog sveta nose protiv
tendencije džentrifikacije, manje ili više uspešno,
brojnim instrumentima kako bi autohtono i drugo
različito stanovništvo opstalo na lokacijama a grad
u svom plodonosnom pluralitetu, a protivno iseljavanju
marginalnih grupa; a iseljavanje i nakaradno shvaćeno
»čišćenje« osiromašuju grad. Jer sledeći su na redu
i drugi siromašni i manje moćni, pa umetnici, pa
galerije, zatim mesta za predah, gradske klupe,
pa zelenilo itd., sve postaje čisto i »higijensko«,
postaje Le Korbizjeov »grad mašina« u svojoj još
redukovanijoj realsocijalističkoj varijanti. A već
nam prelazi u mantru i u ritualno-rutinsko ponavljanje
da je urbane probleme danas nemoguće rašavati arsenalom
konceptualizacija iz rane moderne, i još sa redukcijama
»realsocijalizma« i »socijalističkog esteticizma«,
na svakom koraku ispoljavanim, ukazujući koliko
su duboko prožeta podložna urbana (ne)razumevanja
ispoljavana nakaradnostima evidentne prakse. Tranziciona
»reinvencija grada« veliki je projekat koji se zahuktava
u svetu, jer nam je planeta poodavno urbana, što
je vidljivo i po UN statistici da već više od polovine
stanovništva sveta živi u urbanim naseljima, što
će reći pluralnim, što primorava uprave gradova
da ulažu ogromne napore u suočavanje sa problemom
sve slojevitijeg pluraliteta koji urbanitet proizvodi.
Međutim, u Beogradu gradonačelnik Đilas počinje
da pokazuje znake arogancije prema kritikama, naročito
onima koje mu se odista dobronamerno ukazuju, jer
on sam očigledno nije imao gde da nauči da su današnji
problemi urbaniteta različiti od onih kako ih on
razume. A dobronamerni učitelji samo pokušavaju
da mu skrenu pažnju da svet nije vidljiv samo na
sajmu nekretnina na koji je kao eksponent tajkuna
i oligarha nedavno potegao u Kan (s »imidžom« očišćenog
trećeg Beograda). Ne znati nije greh jer može da
se nauči, na šta on očigledno nije spreman nego
kao učenik huligan arogancijom napada dobronamerne
učitelje koji mu ukazuju da nije naučio lekciju.
 |
| |
Milan
Prodanović |
|