|
Kultura nije
menadžerstvo
Kako državna
sekretarka u Ministarstvu za kulturu razmišlja
o zadacima kulturnih ustanova u Srbiji
U intervjuu koji je Nadica Momirov dala Danasu
18. marta, na pitanje koje sama sebi postavlja:
da li smo zadovoljni stanjem u kulturi, umesto da
se pozabavi kvalitetom rada ustanova kulture, ona
svoje nezadovoljstvo iskazuje na institucionalnom
nivou i bavi se isključivo problemom menadžerstva
u kulturnim ustanovama. Međutim, ni u tom
polju ne dotiče glavne probleme – o (ne)uspešnosti
upravljanja kulturnim ustanovama i razlozima, već
akcenat stavlja na ponašanje upravnika kulturnih
ustanova u odnosu na propise koje im je diktiralo
Ministarstvo kulture. Ona kritikuje određene upravnike
zato što se ne pridržavaju statuta koje
je izradilo ministarstvo, i zato što ga ne poznaju,
a ne kritikuje same ustanove kulture. Ona ne pomišlja
na to da je to možda glavni razlog nekih ostavki
koje su podneli pojedini upravnici kulturnih ustanova;
odnosno ne analizira da li su ti upravnici zadovoljni
takvim propisima u čijem određivanju nisu mogli
da učestvuju. Državnu sekretarku ne brine to što
i posle 5. oktobra Vlada (ministarstvo) odlučuje
o naimenovanju i razrešavanju direktora i članova
upravnih odbora u tim ustanovama, tj. što je i dalje
na snazi autoritarni princip odlučivanja (koji je
i nadalje predviđen i u Nacrtu zakona o kulturnoj
politici, koji ni posle dve godine nije u proceduri),
već to uzima kao fait accompli, zaboravljajući
da je u Srbiji proklamovana demokratska tranzicija,
koja je nespojiva sa takvim načinom upravljanja.
Gospođu Momirov u intervjuu ne interesuje ni šta
direktori i članovi upravnih odbora čine da bi poboljšali
stanje u kulturnoj praksi (a bilo bi neophodno da
se time ministarstvo pozabavi, budući da se događaju
padovi, kako u književnoj tako i u pozorišnoj produkciji,
da su umetnički muzeji zatvoreni); državnoj sekretarki,
čini se, manje smeta šta kultura pruža građanima
Srbije nego »odliv para«, koji ističe kao glavni
problem za zabrinutost. Pri tom, ona arogantnim
tonom govori o istaknutim umetnicima kao da su njeni
potčinjeni službenici. Taj ton je evidentan u rečenici
koju citiram: »Predrag Ejdus nije ni znao da ima
pravnika u Narodnom pozorištu, nego je tražio da
pravnici iz ministarstva dođu kod njega i rade im
posao. Ne zna čak ni to, akamoli za
statut, sistematizaciju, za organizaciju rada...«
Da li je Predrag Ejdus postavljen za upravnika Narodnog
pozorišta zato da dovede u red birokratiju, jer
gospođu Momirov ne interesuje da li je on i šta
učinio da poboljša kvalitet predstava u Narodnom
pozorištu (koje, nažalost, nisu uvek na zavidnom
nivou, na primer, predstava »Gospođa ministarka«).
To bi, po mom mišljenju, trebalo da bude glavni
zadatak upravnika na čije se mesto dovodi istaknuti
umetnik; a ako je »menadžment« ono što se očekivalo
od našeg vrsnog glumca koji je došao na mesto upravnika,
onda je izbor, sigurno, bio pogrešan. Trebalo je
umesto njega »unajmiti« nekog ko je završio jedan
od brojnih fakulteta za menadžment.
Najuvredljivije za poslenike u kulturi je kada gospođa
Momirov, koju ne zanima sadržaj kulturnog rada,
govori o kreativnosti ministra za kulturu
(ne i o kreativnosti Predraga Ejdusa niti Tasovca),
koja se sastoji u tome što je uspeo da dovede kulturne
ustanove u red, jer, citiram: »direktori i članovi
upravnih odbora ne mogu da budu opozicija ministarstvu
kulture«. Poenta ministarstva i nje kao državne
sekretarke u tom ministarstvu je, izgleda, upravo
u tome da se kulturne ustanove nauče da se vladaju
prema propisima Ministarstva za kulturu, a ne da
se osposobe da unapređuju kulturu.
A kada državna sekretarka kritikuje kulturne ustanove
da žele da se vrate u »komunizam« jer se oslanjaju
isključivo na budžet, može li njeno shvatanje načina
rada tih ustanova biti bolji primer vraćanja na
autoritarno upravljanje kulturom, tj. na takozvani
bivši komunizam? A to je bila moja glavna primedba
na Nacrt zakona o kulturnoj politici. Iz ovakvih
stavova vidi se da se ništa nije promenilo i da
će se »kreativnost« ministarstva najverovatnije
na tome zaustaviti. To što smo na polju kulture,
koja je bila znatno razvijenija i kreativnija u
vreme tog »komunizma«, dok danas zaostajemo za bivšim
socijalističkim zemljama, naravno, izlazi iz okvira
birokratske logike.
I ovaj način shvatanja »uloge i mesta kulture« danas,
koje izgleda preovlađuje, jer niko se nije kritički
osvrnuo na intervju državne sekretarke Nadice Momirov,
pokazuje koliko je društvu u Srbiji u eri tranzicije
stalo do kulture, odnosno do onoga šta bi kultura
morala da znači i kako da deluje radi stvaranja
uslova za novi kvalitet života.
 |
| |
Zagorka
Golubović |
|