Umetnik i religijski
totalitarizam
POP
Art ili entropija terora u događaju
singularnosti
Sama se
religija ispituje na isti način kao i seks ili
osećaj, na istoj pozornici besmislene industrijalizacije.
Sve što se danas predstavlja kao religija, u
devedeset posto slučajeva pretvara se u pokolj
ili u smaknuće u božje ime 1
Singularnost2
postoji samo ako postoji univerzalnost. Singularnost
kao uslov univerzalnosti nije fizički uslov
ili uslov trans ili metafizikalnosti. Univerzalnost
je moguća tek radom ili delovanjem singularnosti.
Drugim rečima, singularnost je uslov izvođenja
univerzalnosti. Dakle, univerzalnost je izvedba.
Izvođenje je materijalni društveni čin kojim
se ukazuje kao događaj i to događaj koji doživljavamo
kao »čudo«. Čudo je ono što je oneobičeno i
neočekivano u odnosu na poznate partikularnosti
u kojima se odigravaju navike svakodnevice.
U protivnom, ne postoji univerzalnost – ona
ostaje izvan istine. Te se, zato, pokazuje i
ostaje samo kao sama partikularnost,
tj. trag singularnosti. Partikularnost koja
se pokazuje kao neuspeh na mestu očekivanja
univerzalnosti. Time je ukazano na razliku između
singularnosti i partikularnosti koja se odigrava
kroz rad Želje na mestu Zakona
u trenutku kada želja postaje praksa
uživanja. Ali, uživanje jeste
praksa i kao društvena praksa, a drugačije prakse
i nema, to je sama materijalnost.
Crkva kao
vodeća snaga
Živko Grozdanić je razradio
i postavio produkcionu platformu umetničkog projekta
koji je nazvao POP Art. U sintagmi
» POP Art« prva reč POP – kao
pop iz sintagme pop art
– napisana je ćiriličnim slovima POP,
a druga reč je zadržana u engleskom originalu
»art«. Ćirilično napisana reč POPje i
oznaka za popularno, populističko, zabavno, potrošačko,
masovno, mas-medijsko, kulturalno, društveno,
ali i za imenovanje sveštenog lica – subjekta
određene singularne – pravoslavne – religijske
prakse: »pop«, tj. non. Ta karakteristična
razlika sadržana u reči pop i POPje razlaganje
i razlučivanje ( différance) stadijuma
i statusa religijskog kao društveno-institucionalno-crkvenog
i religijskog kao specifične društvene i kulturalne
politike refigurisanja moći nad oblikovanjem
svakodnevnog javnog i privatnog života u savremenom
srpskom i vojvođanskom tranzicijskom društvu.
Ovaj proces nije ekskluzivno vezan za srpsko društvo
već je karakterističan za većinu postsocijalističkih
i tranzicijskih društava nekadašnjeg političkog
istoka. Videti, na primer, provokativni rad
poljske umetnice Dorote Nieznalske: Passion (2001)
kojim je koncept raspeća uveden u igru seksualnih
simbolizacija. Ona je upravo reagovala na horizont
postsocijalističkih izvođenja moći religijskih
institucija. Borba između religijskog totalitarizma
i političkog totalitarizma kao da je
jedna od određujućih situacija za svako vreme
»posle onoga«?! Na primer, atmosferu
rigidnosti i grotesknosti obrta političkog u religijski
totalitarizam – nacionalsocijalizma u katoličanstvo
– sugestivno je opisao i sugerisao austrijski
romanopisac Tomas Bernhard (Thomas Bernhard) u
romanu Uzrok koji govori o tranziciji
austrijskog nacionalsocijalističkog u austrijsko
civilno društvo neposredno posle Drugog svetskog
rata:
Kako me djed neprestano upozoravao da se ne povodim
ni za jednom (nacionalsocijalističkom) ni za drugom
(katoličkom) tupošću, ja nikad, premda je to bilo
najteže ostvariti u zatrovanoj atmosferi poput
one u Salzburgu, a napose u takvom
internatu, nisam dospio u opasnost izlaganja
takvoj slabosti duha i karaktera. Ni tijelo
Kristovo, koje smo sad oko tri stotine
puta godišnje gutali, nije bilo ništa
drugo nego svakodnevno iskazivanje poštovanja
spram Adolfa Hitlera, bar sam ja, onkraj
činjenice da su posrijedi dvije potpuno
različite veličine, stekao dojam da je
ceremonija u namjeri djelovanja jedna
te ista. A sumnja da se sada u ophođenju
spram Isusa Krista radi o istome kao godinu
dana ili pola godine ranije spram Adolfa
Hitlera, ubrzo se potvrdila.
|
|
 |
 |
Nakon sloma
»komunizma«, tj. samoupravnog
socijalizma, hrišćanska,
pravoslavna crkva preuzima
političku i društvenu
ulogu koju je projektovala
kao ulogu vodeće »duhovne«
snage srpskog
društva. Na praznom mestu
komunizma se rekreira
ono što su politike
realnog socijalizma potiskivale:
a to je uloga hrišćanskog
– pravoslavnog – nauka
u javnom i privatnom životu.
Zamena komunističke
političnosti antikomunističkom
nacionalističkom religioznošću
odigrava se kao društveni
i, iznad svega, rigidni
i totalizujući politički
praksis i borba
za dominaciju i moć. |
 |
|
|
|
Promotrimo li pozornije pjesme koje smo u svrhu
veličanja jedne takozvane izuzetne osobnosti,
sasvim svejedno koje, pjevali u internatu za vrijeme
nacizma i nakon njega, moramo priznati da su posrijedi
bili uvijek isti tekstovi, premda s ponešto drukčijim
riječima, ali uvijek isti tekstovi na istu glazbu,
tako da sve te pjesme i pjevanje u zboru nisu
ništa drugo nego izraz gluposti, podlosti i nedostatka
karaktera onih koji pjevaju te pjesme s tim tekstovima,
jer to što zaista pjeva ta pjesma uvijek je samo
bezglavost i to sveobuhvatna, općesvjetska. A
odgojni zločini, kakvi se posvuda na svijetu u
odgojnim ustanovama
čine nad gojencima, uvijek se čine u ime jedne
takve izuzetne osobnosti, zvala se ta izuzetna
osobnost Hitler ili Isus. 3
Reč je o gotovo očiglednom paradigmatskom označiteljskom
mehanizmu tranzicijske reciklaže i, time, izvođenja
partikularne moći kao singularnog traga
kojim se anticipira univerzalna moć upravljanja
ljudskim životima u tranzicijskom svetu između
dva ili više totalitarnih principa/režima vladanja.
O konsekvencama
Grozdanić je projektom POP
Art postavio i učinio vidljivim kontradikcije
savremenog religijskog, društvenog i političkog
oblikovanja svakodnevnog života u tranzicijskoj
Srbiji. Projekt POP Art je započeo
kao umetničku raspravu ili raspravu u svetu umetnosti
s aktuelnim
postsocijalističkim i tranzicijskim izvođenjima
traumatične i totalizujuće uloge religijskog,
uže crkveno-institucionalnog, delovanja u srpskom,
pa i gotovo svakom drugom hrišćanskom društvu
posle komunizma. Umetničkim delima – instalacijama
skulptura: Meteorska kiša4
(2005), Vladika Pahomije na bulevaru sumraka5
(2006), Četiri patrijarha Pavla gledaju dvesta
hiljada linija Raše Todosijevića6
(2007) i Made in China7(2007)
suočio je gledaoce s univerzalistički orijentisanim
poljem simbolizacija
koje prikrivaju suštinsku
konfrontaciju moći, želje i institucionalnih
strukturacija u savremenim društvima.
On je upotrebio bitne elemente kritičke
i realističke figurativne i, istovremeno,
medijske umetnosti da bi alegorijskim
»rebusima« postavio pitanja o političkoj
moći, seksualnosti i kulturalnim funkcijama
ili konsekvencama religije/crkve i crkvenih
materijalnih praksi izvođenja »žudnje«
za moćima vladanja nad životom u postsocijalističkom,
a to znači tranzicijskom društvu.
Instalacija Meteorska kiša je
realizovana u Centru za kulturnu dekontaminaciju
u Beogradu (septembar 2005). Instalacija
je nastala kao modifikovana replika, reciklaža
sa odstupanjima ili remake u
rekontekstualizaciji dela italijanskog
umetnika Mauricija Katelana (Maurizio
Cattelan) La nona Ora (Deveti
čas, 1999/2000). Katelanovo delo
je
|
|
|
karakterističnarealizacija figurativne instalacije
koja prikazuje poglavara Katoličke crkve papu
Jovana Pavla II koga je na tlo – crveni tepih
– oborio crni meteor. Naslov i koncept Katelanove
instalacije Deveti čas je izvedena iz
narativa o vremenu trajanja Hristovog umiranja.
Instalacija je izvedena za izložbu APOCALYPSE
– Beauty and horror in contemporary art
( Royal
Academy of the Arts London, 23. septembar–15.
decembar 2000). Delo je prodato na aukciji u Kristiju
za tri miliona dolara. Itd. Prilikom izlaganja
ovog dela u Varšavi, na izložbi koju je kustoski
postavio Harald Zeman (Harald Szeemann)
u galeriji Zacheta izbio je skandal. Po nekim
informacijama, prostorija sa Katelanovim radom
je ostala zatvorena tokom trajanja izložbe. Devedeset
članova poljskog parlamenta je oštro i burno reagovalo
protiv Katelanovog dela kao uvrede hrišćana katolika. 8
Grozdanić je na Katelanovo delo primenio simbolički
narativ preuzet iz lokalnog konteksta srpskog
društva i postsocijalističke obnove pravoslavne
religije. Instalacija prikazuje umesto pada pape
Jovana II, poglavara katoličke crkve, pad patrijarha
Pavla, poglavara
pravoslavne crkve. Patrijarh Pavle je
pogođen crnim meteoritom. Umetnik svoj
gest objašnjava sledećim rečima: »Patrijarh
Pavle je živ i čvrsto se drži za insignije,
ali delo je obračun savremenih umetnika
sa Srpskom pravoslavnom crkvom. Cilj rada
je da pozove na njenu reformu, da se sa
neba spusti na zemlju, a ujedno i da se
preispita njena funkcija u vremenu digitalne
tehnologije. Smatram da su savremeni umetnici,
poput Raše Todosijevića, Marine Abramović,
Ere Milojevića i mene veći resurs za Srbiju
nego što su to Amfilohije Radović i Atanasije
|
|
 |
 |
»Da
je taj rad sa papom
bio izložen u Srbiji,
sigurno bi izazvao sreću
i zadovoljstvo, ali
moja instalacija sa
patrijarhom Pavlom ovde
u startu ima tendenciju
da izazove skandal.
Kao umetniku, ideja
mi je bila da proverim
funkcionisanje savremenog
dela u sistemu u kojem
crkva predstavlja jednog
od kočničara sveopštih
reformi u Srbiji.« 9
|
 |
|
|
|
Jevtić!« i dodaje: »Samo sam citirao delo Mauricija
Katelana, sa izmenjenim junakom«.
Antrfile
Kada je Grozdanićevo delo
Vladika Pahomije na bulevaru sumraka
(2006) postavljeno u Art klinici u Novom Sadu
dovelo je do pokretanja privatnog sudskog procesa
vladike Pahomije (Tomislav Gačić) protiv
umetnika Živka Grozdanića, 10
na primer, prema informacijama sa sajta Radija
B 92reč je o sledećem: »Tužba je podneta protiv
Živka Grozdanića i Art klinike zbog uvrede ugleda
i časti istaknutog velikodostojnika Srpske pravoslavne
crkve. Pahomije je tužbu podneo zbog instalacije
Vladika Pahomije na bulevaru sumraka,
realizovane u aprilu ove godine u Art klinici,
javlja Radio 021. Pahomije traži odštetu od 500.000
dinara. Instalacija se sastojala od voštane figure
vladike
Pahomija na crvenom krevetu, koji u jednoj ruci
drži figuru sastavljenu od dva para ljudskih nogu
između kojih je veliki krst obložen fotografijama
dečje kože. Vladika Pahomije je pre nekoliko
meseci oslobođen optužbi za seksualno zlostavljanje
četiri dečaka«. 11
Izložba i sudski proces su se odigravali u napetoj
tranzicijskoj situaciji u kojoj se pravoslavna
crkva, često, pojavljuje kao kulturalni, politički
i društveni arbitar u umetnosti,
kulturi i društvu. Privatna tužba Tomislava Gačića
(episkopa vranjskog Pahomija) protiv umetnika
Grozdanića je iznenada povučena, kao što je bila
i nenadano i dramatično izazovno pokrenuta. 12
Umetnikova provokacija je vođena bitnim interventnim
»plastičkim« zahvatom u pitanje zakona
i transgresije: ko je zapravo tu i tada
prestupnik? Transgresija je prestup, prekoračenje
zakona ili naredbe, a u geološkom smislu prodiranje
i širenje mora u kopno. Transgresijom se, u fenomenološkom
smislu, naziva prekoračenje koje karakteriše pravu
umetnost, što znači prekoračenje iz pragmatične
i instrumentalne u onostranu sferu autonomije
umetnosti. Transgresija označava ulazak u kvalitativno
drukčije stanje bespovesnosti, bezgraničnosti,
odsutnosti, transcendentnosti, neiskazivosti,
metafizičnosti, nedeljivosti ili bezinteresnosti,
jer je tek u takvom stanju, među ljudima lišenim
svake društvene i životno-pragmatične konkretizacije
(Mihail Bahtin, Žan Pol Sartr /Jean-Paul Sartre/),
moguće apsolutno ispravno razumevanje umetnosti.
U frojdovskoj psihoanalizi zamisao transgresije
je, između ostalog, povezana sa potrebom za kaznom.
Nagon za kaznom je unutrašnji zahtev koji je ishodište
ponašanja nekih subjekata za koje je psihoanalitičko
ispitivanje pokazalo da traže bolne ili ponižavajuće
situacije i u njima nalaze zadovoljstvo: moralni
mazohizam. Krajnja zajednička osobina takvih ponašanja
morala bi otkriti njihovu vezu s nagonom smrti.
Frojd (Sigmund Freud) objašnjava samokažnjavajuća
ponašanja napetošću između posebno zahtevnog Nad-ja
i Ja. U lakanovskoj teorijskoj psihoanalizi iznosi
se kontroverzna zamisao da je jedina prava transgresija
sam zakon koji se krši: »najveća pustolovina,
jedina prava pustolovina,
pustolovina, koja prima sve ostale (zločinačke)
pustolovine u malograđansku opreznost, je pustolovina
civilizacije, pustolovina samog Zakona...« 13
Po Lakanu (Jacques Lacan), najveća transgresija
je najveće ludilo, besmislica, traumatični čin,
sam zakon: ludi zakon. Zakon nije gola
sila koja donosi pomirenje i koja se suprotstavlja
transgresijama nego
najveću transgresiju krije sam zakon u
svojoj strukturalnoj postavljenosti u
sam život koji time prestaje da bude »sam
život«.
Transgresija karakteristične tranzicijske
neupitanosti nad religijskim institucionalnim,
političkim, moralnim i privatnim ponašanjem
sveštenih lica je, upravo, izazov zakona
koji postavlja označitelje za prestup.
Tu situaciju sam jednom prilikom u trenutku
podizanja privatne tužbe protiv Grozdanića
|
|
|
opisao sledećim rečima: Jutros sam sa iznenađenjem
pročitao u dnevnim novinama vest o tužbi protiv
umetnika Živka Grozdanića i umetnika-galeriste
Nikole Džafe. Ali nekako je sve izgledalo prilično
»logično«: posle crkvene kampanje protiv italijanskog
uličnog pozorišta u Novom Sadu, dolazi do tužbe
protiv vizuelnih umetnika i jedne galerije. A
postavlja se pitanje da li je to što je izloženo
umetnost – naravno da jeste umetnost, kao što
je bila umetnost i pesma Rastka Petrovića »Spomenik
putevima« zbog koje je isključen iz pravoslavne
crkve davne 1922. godine. Kao i tada, i sada je
reč o borbi za moć. Ko ima pravo na javnu sferu
društvenog života. Ko kontroliše lepo, ružno,
perverzno, političko, moćno, nemoćno, tj. ko kontroliše
»uživanje« i »želju« itd? Pravoslavna crkva
poslednju deceniju počinje da biva arbitar
na javnoj društvenoj sceni o tome šta
jeste i šta nije umetnost i kultura, odnosno
društveno dobro. I to nije dobro. Kada
jedna društvena »struktura« sebe postavi
iznad društva tada u društvu nestaje vita
activa, politika, a to znači sama
društvenost od koje je načinjena i umetnost,
kao i svakodnevni život. Živko Grozdanić
je jedan od najznačajnijih umetnika u
Srbiji krajem XX i početkom XXI veka.
|
|
 |
 |
Grozdanićev umetnički
rad se ukazao kao dovoljno
provokativan u datoj lokalnoj
društvenoj
situaciji da izazove reakcije
zakona i da suoči
sebe, društvo i institucije
sa problemom koji nije
lako prihvatiti. Vera,
seksualnost i politika
su pokazani kao traumatični
»boromejski čvor« 15
srpske društvene realnosti
i strukturacije moći u
društvenoj realnosti koja
upravlja subjektivnim
i intersubjektivnim ljudskim
životima. |
 |
|
|
|
Nikola Džafo je kao umetnik i galerista obeležio
beogradsku i novosadsku scenu u najkritičnijim
društvenim trenucima devedesetih godina XX veka.
Brojnim izložbama, provokativnim instalacijama,
šokantnim izjavama Grozdanić je sebe nedvosmisleno
postavio kao umetnika-simptoma. Umetnik-simptom
postavlja i izvodi sebe ili svoj umetnički rad
na traumatičnim, bolnim i užasnim mestima ili
događajima o kojima se u društvu ne govori, koje
društvo potiskuje i skriva. Umetnikova dužnost
je da nas suoči sa skrivenim i potisnutim užasom
ili traumom.
Umetnik pretvara društvo u svoj medij istraživanja,
izvođenja i pokazivanja. Umetnik je simptom bolesti
društva ili, kako bi pojedini filozofi rekli,
poludelog zakona. Ako se bude vodio sudski postupak
protiv ovih umetnika to će biti takođe njihovo
umetničko delo i oni će ga legitimno moći izložiti
kao simptom o poludelim zakonima jednog izgubljenog
društva na kraju sveta. 14
Grozdanićeva umetnost je, zato, ka simptomu
orijentisana politička umetnost u tranzicijskom
periodu. To je umetnost permanentne krize, stalnog
vanrednog stanja, političke
krize, religijskih metastaza i životnih entropija,
ali i provokacije, inverzije i cinizma. Izvesne
umetničke produkcije uspostavile su se kao nomadske
i simptomske prakse unutar umetnosti,
kulture i društva. 16
U Grozdanovićevim radovima sa »religijskim denotacijama
i konotacijama« se konceptualizuju, tematizuju
i prikazuju granična i paradoksalna mesta subjektivnosti,
racionalnosti, individualnosti, savremenosti,
transcendentnosti, istoričnosti i političnosti
prelaznih nastajućih buržoasko-kapitalističkih
društava. Te umetničke produkcije se u opštem
smislu mogu nazvati post ili retroavangardom,
odnosno alegorijskom avangardom pošto se paradoksalno
služe strategijama avangardnog prodora, napada,
subverzije i ekscesa, a, s druge strane, pokazuju
da više nema jednostavno predočive nade u univerzalnost
jedne/prave ili izvorne istine, budućnost, utopijskog
otkrića idealnog mesta i stalnog progresa. Te
produkcije »govore« – one su temeljno konstituisane
kao diskurs – da su svi znaci »mrtvi znaci«. 17
Grozdanić kao umetnik tranzitnog postsocijalizma
pokazuje ničeanski (Friedrich Nietzsche) svoje
prljave ruke, svoje manipulacije, mimikrije
i prevare na podlozi paraalegorijskog činjenja.
Zato se pokazuje da svaka »istina« ima strukturu
fikcije. Sa odmicanjem tranzicijskih procesa u
društvu umetnik počinje da gubi »objekt« svojih
manipulacija, zapravo kao da se odigrava transfer
od »umetnosti u društvu« do »umetnosti kao kulturalne
borbe« za značenje, za mesto u svetu, za realnost
svakodnevice. 18
Nedodirljivost
Instalacija Made in China
je prvobitno postavljena u Galeriji ULUV-a
u Novom Sadu gde je izazvala tihi žamor i nelagodnost
na javnoj sceni: »Objašnjavajući publici
u galeriji ULUV-a da je prvobitno nameravao da
se ‘brani ćutanjem’, umetnik je naposletku ipak
poželeo da svoj rad obrazloži. Rekao je da je
Made in China naručena za Paviljon Veljković
beogradskog Centra za kulturnu dekontaminaciju,
gde će biti postavljena zajedno s radom Četiri
patrijarha Pavla gledaju dvesta hiljada linija
Raše Todosijevića. Na taj način bi, prema
autorovim rečima, ‘nesporazum sa Srpskom pravoslavnom
crkvom bio završen u polju čiste teorije’. Todosijević
je, kako je rečeno, problematiku svog rada izmestio
iz polja čiste analitičke umetnosti, gde se stalno
govori o tautologiji, o nečem što je čista teorija,
u stvarnost gde se govori o relevantnosti miliona
samoprozvanih umetnika koji svakog dana ‘povlače
linije’ u svojim ateljeima. Todosijević se zarekao
da će svakog dana povlačiti po jednu liniju, ali
samo na mestima gde je sredina dovoljno ozbiljna
da to shvati. Tako je u jednom selu u Italiji
povukao jednu liniju, u gradu koji je bio malo
veći deset,
a u Parizu na Bijenalu mladih dvesta hiljada linija.
On se u jednom teško čitljivom radu bavio kritikom
društva. Ja taj rad dovodim u vezu sa četiri patrijarha
Pavla, objasnio je Grozdanić«. 19
Instalacija Made in China izvedena je
u Paviljonu Veljković pri Centru za kulturnu dekontaminaciju
u Beogradu u odnosu sa instalacijom Četiri
patrijarha Pavla gledaju dvesta hiljada linija
Raše Todosijevića. 20
Instalacija Četiri patrijarha Pavla gledaju
dvesta hiljada linija Raše Todosijevića je
karakteristična alegorijska konstrukcija »boromejskog
čvora« subjekta i želje. Četiri istovetna kipa
koja predstavljaju patrijarha Pavla postavljena
su ispred crteža konceptualnog umetnika Dragoljuba
Raše Todosijevića. Todosijevićevo delo je nastalo
kao jedan antianalitički zahvat u istraživanje
vrednosti umetničkog dela u funkciji manuelnog
rada. Reč je o jednom fundamentalno materijalističkom
delu. Linija zadobija ili anticipira ili proizvodi
jedan višak društvene – umetničke i ekonomske
– vrednosti. Naspram tog »hladnog« konceptualnog
rada postavljeni su voštani kipovi patrijarha.
Vizuelno-objektno-prostorna kontradikcija fundamentalnog
materijalizma i verskog transcendentalizma dovedena
je do grotesknog kôda savremene tranzicijske Srbije.
Delo Made in China čine 33 uramljene
crno-bele digitalno štampane fotografije 33
monaha sa Svete gore. Svaka fotografija
monaha je uramljena u crni zastakljeni
ram-kutiju. Fotografija je postavljena
inverzno, tj. glava monaha je okrenuta
nadole ka tlu. Preko očiju monaha su stavljene
dečje igračke kineske proizvodnje. Igračke
– fetiši, tj. tragovi simbolizacije prodora
želje. Uramljene fotografije su uređene
u raster-patern tako da grade dramatično
naglašeni vertikalni zid na zidu galerije
koji posmatrača uvodi u igru tajne »lica«
i »objekta«, tj. slike i fetiša, tj. znaka/simbola
i označitelja koji se
|
|
 |
 |
Grozdanić
je povodom svog dela
za Građanski list
izrekao: »Igra s Hilandarom
jeste igra s nedodirljivim.
Na isti način se jedan
deo pravoslavnih sveštenika
igra s decom i oslobađa
svih optužbi vezanih
za pedofiliju. Ovaj
rad se može problematizovati
u broj diskursa. On
je aktuelan gotovo svakih
pet minuta. Sudbina
umetnika uopšte nije
bitna«.
|
 |
|
|
|
opire izricanju poruke, tj. otkrivanju šifre rebusa,
tj. razumevanju onoga sa čime se telo koje gleda
suočava. Ovaj stakleni zid deluje svojom vizuelnošću
i pre nego što posmatrač otkrije figure postavljenog
rebusa.
U ovom trenutku vodi se nekoliko sporova zbog
javnih ljudi koji su nešto lanuli o Srpskoj
pravoslavnoj crkvi. A zamislite kad bih ja lanuo
odakle tolika ekspanzija kineskih igračaka u robnim
kućama, na benzinskim pumpama ili odakle preko
dve stotine crkvenih objekata koji nemaju građevinsku
dozvolu. 21
Umetnik provocira centre moći. Umetnik radi sa
materijalnim i čulnim sredstvima društvenih, kulturalnih,
proizvodnih, seksualnih, crkvenih, političkih
ili telesnih tragova. Ti tragovi su obrađeni i
postavljeni na maksimalno efektan način blizak
diskursima savremenih kritičkih i subverzivnih
umetnika od Katelana i Serana do Kunelisa ili
Orlan, odnosno Todosijevića ili grupe Irvin (Irwin).
Grozdanić je svojim delom paradoksalno ponudio
vizuelno materijalni odnos dve različite singularnosti
koje klize u polje potrošnje ili polje moći ili
polje traume postajući partikularnosti tranzicijskih
života ovde i sada. Kineske igračke – te opasne
i inflatorne igračke u savremenom potrošačkom
svetu skrivaju oči monaha – paradoks koji ima
moguće traumatizirajuće poruke i koji remeti da
se izvede jedna poruka, jer u stvarnom odnosu
tela igračke i ravnine digitalnog printa odigrava
se nekakav lom koji partikularnost povezuje sa
Željom koja razara Zakon u svetu za koji nema
opravdanja ni u velikoj priči religije ni u malim
interesima liberalizma, kao ni u ponuđenim sećanjima
na »utopiju«. Ostaje samo materijalna praksa i
njena seksualna konotacija koja je ipak i religiozna
i politička u svojoj nemogućnosti da se ostvari.
Vera, seksualnost,
politika
Temeljna kontradikcija Grozdanićevih
transgresija religije pokazuje se u preseku polja
moći, vere, seksualnosti, politike i transgresije.
On na najbrutalniji način provocira religijske
institucionalne politike unutar tranzicijskih
društvenih sistema i istovremeno svojom
transgresivnošću – govorom loma, prekida, raskida,
postavlja misteriju ljudskog akcionog
tela, a to znači misteriju želje u odnosu na drugog.
Time on kao prestupnik vere, institucionalne religioznosti,
obećava revolucionarnu dramu »singularnog čuda«
koje se mora desiti kroz oceubistvo, prekršaj
neupitnog Zakona, pokazivanje traumatično skrivenog
zla/zločin itd: On se revolte, on a raison! 22
Njegova politika umetnosti je adrenalinska seksualizacija
ponašanja na delu usred verskih poludelih zakona
kojima se izvodi skelet društvenih hijerarhija
moći i vladanja u tranzicijskom društvu.
Četiri instalacije
Meteorska kiša, Vladika Pahomije
na bulevaru sumraka, Četiri patrijarha
Pavla gledaju dvesta hiljada linija Raše
Todosijevića i Made in China
su realizovane kao pokazne i figurativne
konstrukcije političkog narativa o intenzitetu
javne i tajne, metafizičke i fetišističke,
verske politike u tranzicijskom društvu.
Pri tom, Grozdanić se u delima Meteorska
kiša, Vladika Pahomije na bulevaru
sumraka, Četiri patrijarha Pavla
gledaju dvesta hiljada linija Raše
|
|
|
Todosijevića služio tehnikama reciklaže,
citata, simulacije i oblikovanja trodimenzionalnog
figurativnog teksta-narativa. Trodimenzionalni
figurativni tekst-narativ je neka vrsta grotesknog
simulakruma muzeja voštanih figura – blisko
intencijama britanskih umetnika nove umetnosti
devedesetih, na primer, braće Džejka i Dinosa
Čepman (Jake & Dinos Chapman), Meta Kolišou
(Mat Collishaw) ili Sare Lukas (Sarah Lucas). 23
Njegove i njihove intuicije/intencije podudaraju
se oko simulacijske upotrebe ikonoklastičke kompozicije
koja mnogostrukošću potencijalnosti i dvosmislenosti
udara pravo u lice ( in- yer-face24):
»Morate da promislite dva puta o svemu što kažem,
bez obzira da li ja to
»lažni muzej voštanih figura« nije mesto pokaznog
memorisanja »likova modernosti« ili »likova aktuelnosti«
već poligon iskliznuća tj. vizuelnog izgovaranja
onoga što je u jednom konkretnom istorijskom i
geografskom društvu, pre svega srpskom društvu,
traumatski cenzurisano i dovedeno do neizgovorivosti.
Vizuelni-prostorni tekstovi Meteorska kiša,
Vladika Pahomije na bulevaru sumraka,
Četiri patrijarha Pavla gledaju dvesta hiljada
linija Raše Todosijevića i Made in China
grade specifičnu situaciju tekstualne atmosfere
groteske (značenjskog okružja fragmentarnih izmeštanja,
benjaminovski rečeno aure, ali ne aure
celog, već aure ne-celog koje izbija iz institucionalnih
realizacija verske moći/moći vere) u kojoj se
predočava situacija tehnologije jastva
od subjekta koji pokušava da razdvoji život i
forme unutar biopolitičke mikromoći tranzicijskog
društvenog konteksta. Grozdanić kao da je želeo
da rasloji i konačno demontira onaj horizont koji
nam se čini bitnim u odnosu na veru i
njeno institucionalno-političko upravljanje životom.
Ovde je kroćenje ili oblikovanje života dato na
najtraumatičniji način koji se može povezati sa
filozofskom analitikom koju Agamben (Giorgio Agamben)
precizno određuje na sledeći način:
Život koji se može odvojiti od svoje forme jest
život kojem je, kao vlastitu načinu življenja,
stalo do tog življenja samog, a u življenju se
života prije svega radi o vlastitu načinu življenja.
Koje je značenje ove tvrdnje? Ona definira život
– ljudski život – u kojem pojedinačni načini,
akti i procesi življenja nisu nikad zadani određenim
biološkim ustrojem niti propisani bilo kakvom
nužnošću, već, ma koliko oni god bili uobičajeni
i ma koliko ih god društvo ponavljalo i iziskivalo,
oni uvek zadržavaju karakter mogućnosti – to jest
u pitanje uvek postavljaju i življenje samo. Zbog
toga – ukoliko je čovek biće mogućnosti koje može
i ne mora stvarati, može uspjeti ili podbaciti,
izgubiti se ili pronaći – čovjek je biće u čijem
se življenju radi uvijek o sreći; radi se o biću
čiji je život nepopravljivo
i bolno dodeljen sreći. To formu-života, međutim,
odmah ustrojava kao politički život. (»Civitatem...
communitatem esse institutam propter vivere et
bene vivere hominum in ea«: Marsilije iz Padove,
Defensor pacis Vii). 27
 |
|
Miško
Šuvaković |
 |
1 »Pod mostom
Mirabeau – Philippe Sollers«, Europski glasnik
br. 11, Zagreb, 2006, str. 872.
2 Alain Badiou,
»Nada«, iz Sveti Pavao – Utemeljenje univerzalizma,
Naklada Ljevak, Zagreb, 2006, str. 134.
3 Thomas Bernhardt,
Uzrok, Menadar, Zagreb, 2007, str. 80–81.
4 Postavljeno
u Centru za kulturnu dekontaminaciju
u Beogradu septembra 2005.
5 Postavljeno
u Art klinici u Novom Sadu aprila 2006.
6 Postavljeno
u Centru za kulturnu dekontaminaciju
u Beogradu septembra 2007.
7 Postavljeno
u Centru za kulturnu dekontaminaciju u
Beogradu septembra 2007.
8 The New York
Times Sunday 13 May 2001.
9 http://forum.b92.net/index.php?showtopic=22340&mode=threaded&pid=926293.
10 http://www.blic.co.yu/vojvodina.php?id=13645.
11
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2006&mm=09&dd=07&nav_id=210942
– 7. septembar 2006. đ 09:37 đ Izvor: Radio 021.
12 Videti
tekst na poleđini pozivnici izložbe: Retrospektivna
izložba relikvija: Četiri patrijarha Pavla gledaju
dvesta hiljada linija Raše Todosijevića i
Made in China, Centar za kulturnu dekontaminaciju,
Beograd, 24. septembar 2007.
13 Slavoj
Žižek, »Hegel z Lacanom«, iz Filozofija skozi
psihoanalizo, Analecta, Ljubljana, 1984,
str. 18.
14 Izjava
za Blic, 2006.
15 Žak Lakan,
»Boromejski čvor«, iz »Žak Lakan i teorija umetnosti«
(temat.), Posebne sveske LMS (2), Novi
Sad, 1987, str. 44–61.
16 Videti:
Aleš Erjavec, K podobi, Zveza kulturnih
organizacij Slovenije, Ljubljana, 1996. i Marina
Gržinić, Rekonstruirana fikcija. Novi mediji,
(video) umetnost, postsocializem in retroavantgarda
– teorija, politika, estetika 1997–1985,
Študentska založba, Ljubljana, 1997.
17 Na primer,
zagrebački umetnik Mladen Stilinović intencije
takve umetnosti opisuje rečima: »Tema mog rada
je jezik politike, odnosno prelamanje tog jezika
u svakodnevici. Ovi radovi nisu izmišljeni. Volio
bih slikati. Slikam, ali slika me izdaje. Pišem,
ali napisano me izdaje. Slike i riječi pretvaraju
se u ne moje slike, ne moje riječi i to je ono
za što se želim izboriti ovim radom – za ne moju
sliku. Ako je jezik (boja, slika itd.) vlasništvo
ideologije, želim i ja postati vlasnikom takvog
jezika, želim ga misliti s konsekvencama. Tu se
ne radi ni o kritici ni o dvosmislenosti. Ono
što mi se nameće, nameće se kao pitanje, kao iskustvo,
kao posljedica. Ako boje, riječi, materijali imaju
više značenja, koje je ono koje se nameće, što
ono znači i da li znači ili je prazan hod, varka.
Pitanje je kako manipulirati onim što te manipulira,
tako očigledno, tako drsko, ali ja nisam nedužan
– ne postoji umjetnost bez posljedica.«
18 To se sasvim
jasno vidi u evolucijama slikarske grupe Irwin,
koja je jedna od formacija Neue Slowenische
Kunsta. Od »cinične umetnosti« u tkivu
totalitarizma vremenom nastaje sofisticirana dendi
umetnost u kosmopolitskim »kulturama« kraja veka.
19 http://www.gradjanski.co.yu/navigacija.php?vest=7759.
20 Paviljon
Veljković, CZKD, Beograd, septembar 2007.
21 Građanski
list: http://www.gradjanski.co.yu/navigacija.php?vest=7759
– postavljeno 04. 09. 2007.
22 Imamo
razloga buniti se! – videti Alain Badiou,
»Pogovor – odanost nevidljivome«, iz Sveti
Pavao – Utemeljenje univerzalizma, Naklada
Veljak, Zagreb, 2006, str. 155.
23 Izložba
Sensation: Young British Artists from the
Saatchi Collection, Royal Academy of Arts,
London, 1997; Gilda Williams, David Bussel, Dirk
Snauwaert (eds.), Art From the UK: Angela
Bulloch, Willie Doherty, Tracy Emin, Douglas Gordon,
Mona Hatoum, Abigail Lane, Sarah Lucas, Sam Taylor-Wood,
Rachel Whitread, Ingvild Goetz, 2002.
24 Termin
je skovan u pozorišnoj kritici devedesetih. Videti:
Aleks Sierz, »What is in-yer-face theatre?«, iz
In-Yer-Face heatre: British Drama Today,
Faber and Faber, London, 2000, str. 3–35.
25 »Sarah
Lucas«, iz Uta Grosenick (ed.), Women Artists
in the 20th and 21st century, Taschen, Köln,
2001, str. 333.
26 Maia Damianovic,
»Dionis & Jake Chapman« (intervju): http://www.jca-online.com/chapman.html.
27 Giorgio
Agamben, »Uvod«, iz Homo Sacer – Suverena
oblast in golo življenje, Koda, Ljubljana,
2004, str. 9–21. Po prevodu Tee Hlače: tekst Giorgia
Agambena »Forma-života«.
|