Smrt u tamnici
slobodne Evrope
Revolucionar i mislilac, čije su knjige dostigle
tiraž od 250.000 primeraka, doživeo je da ga režim
u Srbiji zatvori u ludnicu, ali je narod borbenim
protestima ishodio njegovo oslobođenje 1893, Vaso
Pelagić (Gornji Žabar, 1838 – Požarevac, 29. 01.
1899) je pre Vilhelma Rajha, akademika Medvedeva
i brojnih neznanih iskusio zloupotrebu psihijatrije,
što režimu u Srbiji daje žalostan primat u odnosu
na SAD, SSSR i druge.
Priređivač knjige memoarskih spisa Dušan Ivanić
*
omogućio nam je uvid u dragoceni zapis Jovana
Skerlića: »Jedna od prvih briga reakcije od 1897.
bila je da staroga Pelagića baci u požarevački
zatvor. I njemu, koji je video tolike zatvore
u Aziji i Evropi, bilo je suđeno da svoju glavu
ostavi u tamnici
slobodne Srbije. Šezdesetogodišnji
starac, koji se trideset godina bez prestanka
patio, nije više imao stare otporne snage, i u
zimu 1898. pao je u bolesničku postelju iz koje
se više nije digao. Sve molbe za pomilovanje nisu
pomogle: kralj Milan je hteo da stari borac za
slobodu umre u tamnici. U decembru 1898. ja dobijam
depešu od Pelagića, i sa jednim članom ondašnjeg
‘Radničkog društva’ otidem u Požarevac. Zatekli
smo ga u postelji, iznurena, bolešću satrvena,
ali sa starom nepokolebljivom verom. Vazda gotov
na oduševljavanja i sklon iluzijama kao svi apostoli,
on je držao da tada izneti predlog ruskog cara
o razoružanju znači kraj militarizmu i početak
bratstva naroda. Prekaljen u borbi, nesalomljive
unutrašnje snage, umirući u jednoj kazamatskoj
sobici, on je klicao, nama, omladini, borbi i
veri u pobedu. Oprostivši se, on mi je dao svoje
rukopise, i sve svoje ‘dragocenosti’: starinski
srebren sat, jednu malu srebrenu kašiku, i malu
sumu novaca – koju su mu prijatelji iz unutrašnjosti
poslali – s nalogom da sve to utrošim na širenje
ideja zbog kojih je on u zatvoru umirao.
To je bilo naše poslednje viđenje. Posle mesec
i po dana, stari ateist je umro u duhovnoj vedrini
i duševnom spokojstvu, kakvo se može poželeti
mnogima koji su, u svome spoljnjem životu, živeli
u ‘strahu gospodnjem’.
Među njegovim rukopisima, pored puno važnih pisama
o bosansko-hercegovačkom ustanku iz 1875, ostala
je i njegova autobiografija. Ona je i danas u
mojim rukama, ali nešto oštećena na poslednjim
listovima. Oštećena, ali ne mojom krivicom. Posle
ivanjdanskog atentata na kralja Milana 1899, očekujući
izvesnu premetačinu i zatvor, ja sam tu autobiografiju
sa drugim hartijama koje nisu bile za svakoga,
sklonio na tavan svoje kuće, u šupljinu između
tavanice i tavanskog poda. Kada mi je u julu izvršena
premetačina, nije ništa nađeno. Hartije su ostale
na tom mestu nedirnute do jula 1900. Kada sam
ih ponovo uzeo, miševi, moljci i prašina bili
su učinili svoje, i među ostalim oštećenim stvarima
bila je i Pelagićeva autobiografija.« Ne samo
u Srbiji, gde god je Pelagić dolazio i otvoreno
nastupao, režimi su ga zatvarali i proganjali.
Sam je zapisao: »Pri tom, u zvanju popovskom nikad
ne mogu biti dosledan nauci i pravdi, pa ma baš
i pod mantijom ostao kao pošten prijatelj naroda;
jer i najpošteniji pop slaže narod i ugoni nauku
u laž čime se pokaže na dverima oltara, jer svaka
rečenica
Svetog pisma ide protivu
nauke i zdravog razuma, protivu ‘istine
i pravde’. Tako, npr., u samom jevanđelju
stoji: ‘Slušajte vlasti, jer svaka vlast
je od boga postavljena’, a to je osvedočena
laž i grozna nepravda. Uz to, Sveto pismo
održava i osvećava autoritet boga i njegovih
sluga na zemlji, a ja sam uveren«, govoraše
Pelagić, »na osnovu nauke i praktike da
će ljudi poštovati autoritet zemaljskih
gospodara dogod poštuju autoritet boga,
a narodi ne mogu biti srećni dogod ne
budu
|
|
|
Joan Miró, Catalan
Landscape (The Hunter), 1923-1924.
|
 |
poštovali veličanstvo čovekovog mozga i prava,
umesto poštovanja i trošenja na njihovo veličanstvo
boga i gospodara. To su razlozi glavni, koji su
me rukovodili da dam ostavku na arhimandritstvo«.
Zaraćen tako sa svima okolnim državama, krene
iz Graca u Švajcarsku. Udruži se sa svojim zemljakom
Paranosom, koji ga je vazda novčano pomagao, te
poseti bečku izložbu godine 1873. Posmatrajući
izloge, izrade sviju ljudskih radnika, govorio
je: »Eto sadašnje pravde! Onaj mučenik, radnik,
koji je izradio sve divote kulture što ih tu vidimo,
trpi večitu oskudicu u hrani, u odjelu i staništu,
a gle kako se eksploatatori njihovi šire u raskoši
i izobilju! Državni, novčani i crkveni gotovani
i ugnjetači sabrali su se od svega svijeta da
se nagledaju tih divnih izrada radničkih, a niko
i ne pomišlja da je sve to izradio onaj mučenik
garavi i sirotni radnik, koji je najmanje nagrađen
a najviše prezren i ganjan; a još manje se sećaju
da im je moralna dužnost da rade da se taj tvorac
kulture ljudske: težak, nadničar i zanatlija,
bar toliko nagradi i poštuje koliko onaj koji
iz ladovine njegovu izradu rasprodaje. Pogledajmo,
govoraše on, kako su divni i skupoceni sagrađeni
paviljoni ugnjetačima svjetskim u parku oko izložbe,
a za tvorca kulture ljudske, za ogolelog i crnog,
utruđenog i iznemoglog radnika nema ni kolibice.
Ta, kako blistaju firme i imena eksploatatora
ljudskih, a ni pomena nema o firmi i imenima onih
koji to znojem truda svog izradiše! O da podlog
reda i poretka! Da gadnog morala i zakona koji
taki tirjanski poredak štite!« Dalje govoraše
on: »Ko vidi ove divne tvorevine na izložbi i
tolike nepravde u društvu koje se čine tvorcima
tih tvorevina, pa ne stane u tabor socijalista-komunista,
koji rade da svaki član društva ima jednake dužnosti
na rad i jednaka prava na uživanje, taj je pokvareniji
od Nerona i prostak. Taj je gadniji od svakog
lopova. Kampule veli: tako je božja volja! Ali
čisti razum veli: ako ima boga kome je ugodan
taki nepravedni poredak, onda je on gori od najpokvarenijeg
sultana, pa kao takvome podizati crkve i plaćati
mu sluge-popovštinu prava je ludorija«. Družina
je za taj govor tek ponešto odobravala Pelagiću,
jer to bejahu ljudi koji blaguju od posredovanja
između proizvođača i potrošača.
Mislilac Vaso Pelagić nije demantovan vremenom.
 |
|
V.
K. |
 |
*
Memoarska proza 18. i 19. veka, sv. II, NOLIT,
Beograd 1989.