|
|
|
 |
 |
| |
|
 |
|
|
Antiklerikalizam
je kod nas bukvalno zaboravljena stranica kulturne
istorije, a da nevolja bude veća klerikalizacija
je postala u mnogim slučajevima deo državne
politike
Klerikalizam
i antiklerikalizam u Srbiji
Mitropolit
Josif se zahvalio JNA i saveznicima »koji pomogoše
našoj vojsci da nas oslobodi od mračnih sila
sveta«
Mirko Đorđević
Nisu nužna posebna istraživanja da bi se uočila
činjenica forsirane klerikalizacije u skoro
svim sferama javnog života, i to na prostoru
dela hrišćanske ekumene – posebno na pravoslavnom
prostoru koji se poklapa s onim što se označava
kao »postkomunistički« Istok. Socioreligijski
fenomeni te vrste drugačiji su u zapadnim zemljama.
Na tom prostoru od 1905. godine, kada je Crkva
konačno odvojena od moderne države, problem
nije elaboriran samo u akademskom smislu, već
je »življen« kao praksa. Zanimljivo je da je
problem klerikalizma mnogo manje prisutan u
savremenoj Rusiji nego, recimo, kod nas ili
u nekim drugim pravoslavnim zemljama Balkana.
Nedavno pismo poznatih akademika iz Ruske akademije
nauka – među kojima je i mnogo nobelovaca –
upućeno V. V. Putinu jasno pokazuje da je u
toj zemlji, i pored nastojanja u smeru klerikalizacije,
živa tradicija antiklerikalizma. Inače, antiklerikalizam
nije uopšte uperen protiv Crkve, kako se uobičajeno
misli. Crkva je na Zapadu prihvatila pomenuto
odvajanje od države i našla sebe i svoju misiju.
Kod nas stvari stoje bitno drugačije. Antiklerikalizam
je kod nas bukvalno zaboravljena stranica kulturne
istorije, a da nevolja bude veća klerikalizacija
je postala u mnogim slučajevima deo državne
politike. Da to donosi nevolje u javnom životu,
to svi vide, ali malo ko vidi – u SPC to ne
vide – da klerikalizam najneposrednije ugrožava
i Crkvu. U značajnom delu SPC zaboravlja se
da misija Crkve nije klerikalizacija već evangelizacija
u sasvim jasnom smislu te reči. Umesto odgovora,
iz Crkve se kod nas nude prosta tumačenja –
navodno je insistiranje na nekom antiklerikalizmu
nametanje militantnog ateizma, koji je takođe
odavno sišao sa scene – i teizam i ateizam su
jednostavne kulturne činjenice u ljudskoj istoriji.
Dositejevo
seme na vetru
Znao je Dositej da seme svog
prosvetiteljstva seje na vetru uistinu burne srpske
istorije na prelazu iz XVIII u XIX vek. Znao je
sigurno da racionalizam ne treba da bude nova
dogma, i on sa samo njemu darovanom sposobnošću
to kazuje u sceni u kojoj opisuje kako je putovao
u Francusku da se pokloni grobu prosvetitelja
Fenelona. Njegovo, pak, kazivanje o ličnom iskustvu
sa kaluđerima i njihovim nastranostima jedva da
je kome nepoznato, jer to su autentični obrasci
moderne srpske proze memoarskog tipa. Sačuvane
Dositejeve propovedi iz Dalmacije jasno pokazuju
da on razlikuje Crkvu i fanatizam ekstremista
iz kaluđerskih redova. Dositej je bio svedok stanja
Crkve u Evropi i njene feudalne moći, i ne samo
svedok po uverenju već i sasvim neposredni svedok.
U tom smislu ćemo podsetiti na jedan primer iz
1807. godine – on je u Beogradu već bio udario
temelje nove prosvete kada je u okolini Vrdnika
u Sremu, podno brega i izvora Jazak, izbila čuvena
Ticanova buna koja je ugušena u krvi na način
kakav se sretao u davnom srednjem veku. Savremenik
zakonopisca B. Grujovića to je video svojim očima.
Znao je on dobro koja je uloga karlovačkog mitropolita
S. Stratimirovića u modernoj srpskoj kulturi,
ali je video i svog prvog protivnika na delu,
upravo u vezi s ovom bunom. Niko ne spori kulturnu
misiju karlovačkog mitropolita niti se čudi danas
tome što je crkveni velmoža bio Dositejev protivnik
– jedno su uverenja a drugo delo i čin u sasvim
konkretnim istorijskim okolnostima. Mitropolit
Stratimirović je prilikom suđenja zlosrećnom vođi
bune Teodoru Ticanu izricao najteže optužbe zbog
uvrede koju je njemu lično naneo prilikom njegove
službene »vizitacije« Vrdniku. To je odredilo
groznu presudu koja je pala 1810. u Irigu i koja
je po surovosti nešto što se ređe sretalo i u
srednjem veku – nesrećni Tican je lomljen na točku,
nakon čega mu je telo presečeno na četiri dela,
od kojih je jedan deo odnet u Jazak, drugi u Vrdnik,
treći u selo Voganj, a četvrti u Bingulu. Hroničari
su dobro zabeležili susret između moćnog mitropolita
i zlosrećnog
|
vođe seljačke bune:
»Ne divani! Tebi je lako, ti si pun dukata,
na tebi je svila i kadifa, vozi te šest
vranaca, a pogledaj kakav je narod. Silazi
sa karuca, narod vam je poslednja briga,
skidaj haljine i u narod – on te je postavio,
a sada si protiv njega. Dole!«
Protiv te Crkve je ustao Dositej i stekao
u mitropolitu velikog neprijatelja prosvete
koju je utemeljivao.
Ostalo je dobro poznato – u ime »jestastva«,
odnosno prirode i u ime »zdravog razuma«
Dositej je sejao na nemirnom vetru i prihvatili
su ga i ljudi u Crkvi, jer ne treba zaboraviti
da je njegov istorijski sagovornik bio
crkveni
|
|
|
|
|
|
Populista
po »poreklu« i vokaciji, i pod uticajem
ideja romantizma, Vuk nije prihvatao Dositeja
i zajedno sa Njegošem je molio kneza Miloša
da izda zabranu sabranih Dositejevih dela,
ali ne mnogo pismeni knez to nije učinio
|
|
|
|
|
»disident« Haralampije Mamula. Ustao je protiv
Dositeja i sam carigradski patrijarh Antim V i
to osudom srednjovekovnog tipa, bez mnogo argumenata.
Ako su ti protivnici jasni, manje je jasno da
su to bili i Vuk i Njegoš, svaki na svoj način.
Populista po »poreklu« i vokaciji, i pod uticajem
ideja romantizma, Vuk nije prihvatao Dositeja
i zajedno sa Njegošem je molio kneza Miloša da
izda zabranu sabranih Dositejevih dela, ali ne
mnogo pismeni knez to nije učinio. Vuk je ipak
znao da je veliki prosvetitelj njegov prethodnik
u pisanju »narodnim jezikom«, ali je cetinjski
vladika bio ljući protivnik – Njegoš inače nije
hteo da prihvati ni Vukov jezik ni pravopis. Za
njega su Dositejevi spisi »gorki i otrovni« a
njegova prosveta »razvratna«. U jednom pismu Njegoš
o Dositeju kaže: »Ja bih Dositeja pročitovao da
je umio svoj duševni dar obratiti u korist našega
naroda, ali ga on obratiti nije umeo i zato ga
prezirem kao čovjeka koji nije video u šta se
sadrži sreća naroda, što mu može pričiniti nesreću,
i kao čovjeka koji je bio nekome podlo orudije
podsmjejanija nad blagočestijem«. Sud sa ovako
autoritativnog mesta nije bio običan sud piscu
i delu – ta i takva recepcija Dositeja se od tada
otvara uvek na nov način kao specifičan problem.
Osim toga, na čitav se problem gleda po principu
uprošćene formulacije, pa se, recimo, smatra da
impuls klerikalizacije dolazi obavezno iz Crkve,
a da je antiklerikalizam neka privilegija laičkog
dela javnosti. Pomenuli smo »ljubeznog« Haralampija
kome se Dositej obraća u poznatom delu. Ova uprošćena
shema se »drži« uglavnom – sve do naših dana –
zahvaljujući redukciji tradicije u srpskoj kulturi.
Osporavanje
klerikalizma
Iako se problemom antiklerikalizma
nije posebno bavio (a ima naznaka u njegovom delu
o tome) Jovan Skerlić je dobro poznavao i to,
posebno tu stranu – potisnutu tradiciju ili njen
deo. U svojim delima koja su završena oko 1906,
kakva su Omladina i njena književnost,
te posebno u delu Srpska književnost u XVIII
veku, Skerlić je ostavio bogat »materijal«
o nacionalnom i književnom romantizmu kod Srba.
Iz toga se jasno vidi kako je tekla recepcija
Dositejevog prosvetiteljstva. Prelomna je, naravno,
bila 1848. godina. Ako se Branko Radičević uzme
kao znak u vremenu – a on to sigurno jeste – onda
njegove reči jasno dositejevski zvuče:
Stara nužda naša
Više nas ne mori
Prosvete kandilo
I u nas već gori.
U jednoj besedi održanoj u Zaječaru – beseda je
o sv. Savi – okružni načelnik je optužio govornika
i poslao izveštaj u Beograd tvrdeći da je beseda
»u duhu republikanskom« bez pohvale vladi koja
je u ovakvim prilikama bila obavezna. Obilje Skerlićevog
»materijala« u potpunosti potvrđuje Skerlićevu
ocenu da je ta borba bila uvek u znaku dositejevaca
i antidositejevaca. I tu je Skerlić video glavnu
»grešku« Omladine: »Njen patriotizam je bio suviše
istorijski i arheološki; ona je zidala zgradu
budućnosti na grobovima prošlosti«. U toj borbi
je Crkva stajala na prepoznatljivoj strani – ali
naravno ne u celini.
Jedna Skerlićeva ocena tiče se najšireg srpsko-hrvatskog
kulturnog prostora 1848. i data je u dositejevskoj
vizuri: »Srpska Omladina, sve do materijalističke
propagande Svetozara Markovića, bila je uglavnom
deistička i spiritualistička, i u njenim redovima,
bar u prvo vreme, bilo je sveštenika. Ali ipak,
dok su nacionalni pokreti kod Slovenaca i Hrvata
imali dobrim delom klerikalni karakter, tako da
je Gaj govorio da su glavna njegova vojska bili
zagrebački klerici, dotle je nacionalni pokret
kod Srba uzimao – poprimao – vid jednog antiklerikalnog,
slobodoumnog pokreta«. Skerlić ne gubi iz vida
istorijsku figuru starog Dositeja koji mu je svojevrsna
mera u procenjivanju duhovnih kretanja u Srbiji
i Vojvodini. I smena na istorijskoj sceni, kada
je umesto patrijarha Rajačića narodni tribun postao
|
advokat Svetozar Miletić,
odvijala se u znaku te borbe za i protiv
Dositeja – »Vladike konzervativne, sa
mržnjom su gledali te preduzimljive mlade
ljude za kojima je pošla njihova pastva,
i krnjenje njihovih privilegija izgledalo
im je ubijanje njihove religije«. Ocena
je precizna i u duhu jedne komplikovane
recepcije Dositejeve misli. I u tekstu
i u kontekstu Skerlićevog »materijala«
jednako je prisutno ono – za i protiv
Dositeja. To se vidi iz držanja kontroverznog
Miletića. Skerlić to formuliše sasvim
precizno: »Miletić i njegovi prijatelji
traže da se prvo reši pitanje o crkveno-školskoj
autonomiji, prosvetnim ustanovama, narodnim
fondovima, kako bi što više izvukli prava
za sam narod i njegove mirske predstavnike,
pa tek onda da pređu na izbor patrijarha,
koji je kaluđerima izgledao glavna stvar«.
Tako se čuo i zahtev »najpre narod i crkva,
pa onda patrijarh–mitropolit«. Borba je
uistinu
|
|
|
|
Joan Miró, Et
Fixe Les Cheveux D'une Etoilr,
-
|
 |
bila »po Dositeju«. U borbi koja se rasplamsavala
– posebno u Vojvodini – između klerikalizma i
antiklerikalizma osećao se ton Miletića koji u
jednoj raspravi iznosi sažeto i ovakav sud: »Naši
su arhijereji toliko puta narod naš obmanjivali,
stvari narodne hotimice zaustezali i odugovlačili,
da će naš novoizabrani poglavar crkveni, dokopavši
se jednom mitropolitskog prestola, isto tako postupati
kao i njegovi prethodnici«. Jovan Subotić je klerikalizam
nazivao jednim neobičnim izrazom – »fanariotski
svrab«, a J. J. Zmaj je govorio o »žandarm-vladikama«.
Klerikalci su na nož dočekali prevod Renanovog
dela La vie de Jésus, a nezaobilazni
Laza Kostić je posebno »poglavlje« u istoriji
borbe između klerikalizma i antiklerikalizma.
O tome svedoči jedan uistinu istorijski događaj:
skupštine Omladine otvarane su epiklezom, odnosno
zazivanjem Duha svetoga, ali je u Velikom Bečkereku
u vezi s tim došlo do javnih nereda – antiklerikalni
talas bio je na vrhuncu upravo u tom gradu. »Reliđija
i crkva sa njenim dogmama nije isto«, zagovarali
su iz Omladine, ali je i klerikalni otpor bio
veliki. Milan Kujundžić sa svojim listom Jeretik
jednako udara na lažne svece »koji strpljenju
uče one koji bosi hode po trnju«. Skerlić je samo
nabrojao listove i pisce, ali se posebno nije
bavio klerikalizmom.
Borba se brzo prenosila i na kneževinu Srbiju
i bilo je jasno da »vojvođansko svetosavlje« kao
kulturna ideja i neka vrsta svetosavlja kao klerikalne
ideologije nije isto: ovde će veoma značajnu ulogu
odigrati Čedomilj Mijatović, sigurno najobrazovaniji
Srbin XIX veka. Mijatović je osvetljavao prošlost
na osnovu dokumenata i naučnog prosuđivanja i
odbacivao je crkvene verzije istorije kao najbanalnije
sujeverje. Borba je u Srbiji kulminirala kada
je kralj Milan oborio s crkvenog prestola prvog
čoveka Crkve mitropolita Mihajla, a povod su bile
crkvene takse; pravi razlog je bio u tome što
je mitropolit bio vođa rusofilske struje koja
je uz podršku radikala stvarala probleme i to
se odvijalo zaista dramatično.
Borba između klerikalizma i antiklerikalizma je
poznatija iz književne i političke istorije –
ovde je reč samo o »belim« stranama.
Primer Jaše
Tomića
Jedna »epizoda« borbe klerikalaca i antiklerikalaca
zaboravljena je u celini ili stoji u senci kakva
prati spise kontroverznog publiciste Jaše Tomića.
Za »senku« je kriv, uostalom, sam ovaj kontroverzni
publicista – on je 1884. objavio jedan spis,
Jevrejsko pitanje, u kojem nema znanja
o jevrejskoj istoriji, ali je nabijen najprimitivnijim
antisemitizmom koji je u ovoj paškvili napabirčen
iz onovremene bečke i budimske štampe i to trećerazredne.
Tomić je objavio više brošura – i knjiga – o
klerikalizmu i antiklerikalizmu u Vojvodini
iz vremena velike monarhije. U takve spada i
njegova knjiga Vođa kroz saborske odluke
iz 1906. godine. Srbima u monarhiji – to je
njegova teza – ogromnu štetu nanosi ne državni
zakon već klerikalizam jerarhije u SPC koja
je bila definisana kao Karlovačka mitropolija
u rangu patrijaršije koja je imala u pravoslavnom
Diptihu sveto mesto kakvo nije imala
Beogradska mitropolija tog doba. Ovaj spis ima
još jednu karakteristiku: statistički precizno,
sa tabelama kojima u brojčanom smislu sociološki
precizno Tomić pokazuje kako stvari stoje loše
kao posledica forsirane klerikalizacije. Manastiri
i crkve »neće kontrolu«, ne samo državnih organa
već ni crkvenog sabora i tako su »manastirski
nastojatelji postali bezakonici«. Uzeli su »silom
Tekelijin fond« a mitropolit ima – odnosno patrijarh
– »osam stotina hiljada kruna godišnje dok mitropolit
Srbije ima dvadeset puta manje«. Ogrezla u bogatstvu,
kaže J. Tomić, Crkva ne brine za narodnu prosvetu
i u »pedagoškom radu« dopušta pravi haos. Svaka
je eparhija do poslednje parohije ovde prikazana
i to ilustruje loše stanje narodnog preporoda
»koji ugrožava jerarhija«.
Krajem XIX i početkom XX veka, kada Srbija ulazi
u sve prepoznatljivu brazdu modernizacije, borba
klerikalaca i antiklerikalaca dobija na zamahu
– a nekada sukobi dobijaju dramatične obrte.
Barem dva momenta iz te borbe se ne mogu zaobići,
od kojih je jedan poznatiji a drugi je deo potisnute
tradicije. Nakon zbacivanja s trona prvojerarha
naše Crkve mitropolita Mihajla – to je onaj
poznati deo – Obrenovići su doveli na svetosavski
tron novog prvojerarha, a to je bio parohijski
sveštenik koji je poneo ime mitropolita Inokentija.
On je povlačio poteze – u mučnim borbama između
Crkve i radikalske partije na jednoj strani
– i vladara i dela Crkve na drugoj strani –
koji su SPC najdublje kompromitovali. Neki od
tih poteza su razumljivi, ali su drugi najgrublji
vid klerikalizacije protiv kakvog se pobunila
i sama Crkva. Beogradska štampa, recimo Večernje
novosti od 16. 07. 1900, donela je ukaz
mitropolita Inokentija povodom venčanja kralja
Aleksandra i kraljice Drage, u kojem stoje i
ove reči: »Prema naredbi Mitropolita g. Inokentija,
od sada će se u crkvama i manastirima, pri ektenijama,
spominjati pored imena kraljevog i reči – da
Bog blagoslovi – obručenuju jemu Draginju«.
Za vreme samog venčanja mitropolit je kraljicu
nazvao »golubicom koja će krasiti život« i vladaru
i državi »kao lepa gugutka«. Vladari se inače
pominju u činu jektenije, sa svima na dvoru
po pravu nasleđa i to i ne bi trebalo da čudi.
Kada su oficiri pogazili zakletvu i mučki ubili
i kralja Aleksandra i kraljicu Dragu, i izvikali
za kralja Srbije kneza Petra Karađorđevića,
na svečanom činu blagodarenja u Sabornoj crkvi
u Beogradu Inokentije je zahvalio Bogu i »hrabrom
vojinstvu koji su uklonili s lica zemlje tirjanina«.
Tada se oglasio iz Patrijaršije u Sremskim Karlovcima
prota Dimitrije Ruvarac u zvaničnom glasilu
Srpski Sion, 10–31. maj 1903, koji
je ne samo osudio ovaj balkansko-banditski čin
već je optužio Crkvu za klerikalizaciju koja
je dobila vid političkog kriminala koji je zaprepastio
Evropu. To je bio hrabri čin antiklerikalizma
u SPC kakav se kasnije neće ponoviti – barem
ne dugo godina. Prota D. Ruvarac u zvaničnom
glasilu Crkve kaže: »Zaista strašno, i mi stojimo
pred užasnim faktom da je u srpskoj
jerarhiji preko, u celom srpskom sveštenstvu
nestalo i trunke svesti o pozivu, o dužnosti
svešteničkoj, da su oni i srpsko ime, ponos
srpskog sveštenika obrukali pred celim ostalim
pravoslavljem, pred celim obrazovanim svetom«.
Talas ove klerikalizacije prota Ruvarac objašnjava
kao »dekadenciju u moralu srpskog sveštenstva«
– a druge su optužbe još preciznije.1
Nije Crkva nailazila na osudu samo u Srpskom
Sionu već su se oglašavali i neki listovi
koji su otvoreno govorili o klerikalizaciji
koja je pogubna ne samo za državu nego i za
Crkvu. Recimo u Narodnom listu čitamo
ne samo osudu mitropolita Inokentija već i dela
jerarhije jer su pokazali da im je »preči interes
lični od interesa Crkve i otadžbine«. Ovde valja
pomenuti još neke važne činjenice: klerikalizacija
kao deo radikalske i dvorske ideologije nije
– početkom XX veka – ipak bila neka dominantna
crta u javnom životu jer se liberalna inteligencija
oglašavala, i to sasvim glasno, a oglašavali
su se i ljudi iz Crkve kojima je bilo jasno
da je ta pojava veliko zlo po samu SPC koja
je onda imala status mitropolije dok je Crkva
u Vojvodini bila u rangu patrijaršije i to prihvaćene
u prostoru pravoslavne ekumene. Ono što je još
važnije sastoji se u tome da talas klerikalizacije
nije zahvatio prosvetu pa se može konstatovati
da je on vremenom čak i jenjavao i to vidno.
Iskustva
iz doba okupacije
Problem klerikalizacije –
i otpora klerikalizaciji – iz vremena poslednjeg
svetskog rata nije sasvim nepoznat, ali se neke
vidne činjenice danas potiskuju ili se u oba smera
predimenzioniraju. U prvom redu valja imati na
umu da je to bilo vreme rata i nemačke okupacije
kada je poglavar SPC bio u nemačkom zatvoru –
jedini je pravoslavni patrijarh koji je sve vreme
rata proveo u zatvoru – a na čelu SPC se nalazio
skopski mitropolit Josif koji je proteran iz Skoplja.
Kvislinški režim armijskog generala Milana Nedića,
sa svojom »vladom« uz dozvolu Nemaca, računao
je na klerikalizaciju i to u svim sferama javnog
života. Nedićev ministar M. Olćan u više navrata
je tvrdio da će nama Hitler i Berlin »doneti novu
svetosavsku Srbiju«. Stvari su rađene planski
na »državnom« nivou, a na to je računao i okupator,
i to planski – mnogo materijala smo već publikovali
ali ovde moramo podsetiti na nešto. Juna meseca
1943. zvanična nemačka agencija DNB javljala je
iz Svete gore kako se pravoslavni monasi mole
– »Sveta opština na Svetoj gori Atosu sa pouzdanjem
očekuje pobedu zaštitnika hrišćanstva, Nemačkog
Rajha i njegovih saveznika. Ona se moli za Božji
blagoslov za pobedonosno oružje Vođe Rajha«. Takve
vesti su publikovane u svim beogradskim novinama.
Sveštenstvo braničevske eparhije u tome se posebno
isticalo. Postoji naredba predsednika opštine
da se »otac nacije«, general Nedić, pominje obavezno
u liturgiji i to u delu jektenije gde se pominje
vladar uz patrijarha. Iz školskih programa nestajao
je polako Dositej, a o Svetozaru Markoviću je
|
pisao Dimitrije Najdanović
– ideolog i teoretičar »svetosavlja«:
»Duh Svetozara Markovića je duh mržnje,
ismevanja i rušilačkog revolta. Duh njegov
– duh nihilizma – koji je čas otvoreno
čas prikriveno derao narodnom dušom dok
je nije potpuno nagrizao«. U daljem tekstu
Najdanović je precizniji: »Klica tog procesualnog
raspada leži u duhu političkog i kulturnog
varvarizma koji je kroz duh S. Markovića
predat u zlo nasleđe nacionalnoj državi«.
U ideološkoj doslednosti tako shvaćenom
i praktikovanom »svetosavlju« dalje je
otišao diplomata M. Spalajković koji je
|
|
|
|
|
|
Kvislinški
režim armijskog generala Milana Nedića,
sa svojom »vladom« uz dozvolu Nemaca,
računao je na klerikalizaciju i to u svim
sferama javnog života
|
|
|
|
|
posle Dimitrija Ljotića najdublje »zario nož u
leđa SPC«. On je u tekstu kojem su Nemci dali
neviđeni publicitet – Crvene vladike –
ne samo denuncirao SPC već je načinio i jednu
neobičnu paralelu između bogumila i komunista:
»U svakom narodu i u svim vremenima ima kukolja,
to jest pobornika zla. Oni uvek okreću leđa Bogu.
U doba Nemanjino oni su se zvali
bogumilima, a danas se zovu komunisti. To su uvek
isti ljudi. Njihova neutoljiva strast je stalno
ratovanje protiv Boga. Ali ni u jednoj ranijoj
jeresi to bezgranično ljudsko bezumlje nije dostiglo
takav vrhunac kao u komunizmu«. O tome imamo danas
najbolje svedočanstvo iz same SPC koja nije prihvatila
tu politiku forsirane klerikalizacije. 2
Danas se arhive SPC još drže u tajnosti ali ovo
svedočenje govori samo za sebe i sasvim je jasno.
Kazivanje mitropolita Josifa niko nije osporio
– njemu je Nedićev ministar Velibor Jonić predložio
»da vlada narodnog spasa preda vrhovnu vlast nad
narodom Crkvi. Odlučno
|
sam predlog odbio«,
svedoči mitropolit, »dok prvo patrijarh
ne bude pušten, pa o tome neka se s njim
vode pregovori i razgovori«. Mitropolit
svedoči i da je general Nedić pozivao
Crkvu »da svesrdno pomogne u gonjenju
komunista, partizana i pljačkaša«. Prvi
čovek SPC je to odbio – odbio je da potpiše
i Apel u tom smislu koji je iz
SPC potpisalo nekoliko episkopa. Kada
je shvaćeno da mitropolit neće popustiti,
sam Nedić je primio prvaka SPC i s njim
i zvanično razgovarao. Odgovor dat Nediću
je hrabar i jasan: »Srpska crkva se ne
može upuštati ni u kakve političke kombinacije,
naročito u one koje odudaraju od naših
evanđeljskih i svetosavskih principa;
ona ne može i neće ići u inat nijednoj
političko-partijskoj kombinaciji, njoj
je klerikalizam stran i ona se ne može
identifikovati ni sa kakvim doktrinarstvom
koje ne proističe iz njenog shvatanja
sveta, života i krajnjeg cilja čovekove
sreće večnog spasenja«. Ovaj razgovor
je bio veoma neugodan, no mitropolit nije
odustajao, a general
|
|
|
|
Joan Miró, Head
of a Man, 1935.
|
 |
Nedić nije popuštao da izvrši nalog koji je direktno
dobio od Nemaca.
Ovo svedočenje ima svoju takođe do danas skrivenu
stranu. Na samom kraju rata, kada se patrijarh
vratio u oslobođenu zemlju, u Postojni se pokušavalo
da se i on uvuče u novu igru oko preuzimanja vlasti
od strane SPC. Igra nije uspela i patrijarh Gavrilo
se vratio u oslobođeni Beograd.
U pominjanom razgovoru sa M. Nedićem postojao
je još jedan detalj – general Nedić je tražio
od poglavara SPC da se ravna prema politici Ruske
pravoslavne zagranične crkve koja je bila miljenica
Hitlerova – njeni su poglavari pisali vođi Rajha
poslanice zahvalnosti i molili su se javno da
ga Bog čuva kao »izbavitelja od judeo-masonske
Evrope i komunizma«. Iz mitropolitovih Memoara
se vidi jasno – a postoje i drugi izvori u arhivi
SPC – njegov stav, odnosno stavovi SPC koju oličava
patrijarh: on je i Nediću i V. Joniću, kao i Nemcima
rekao kako SPC »neće slušati ni berlinske ni moskovske
gospodare« koliko god oni sebe nazivali pravoslavnima.
U razgovorima mitropolita Josifa sa predstavnicima
strane štampe avgusta 1945. jasno stoji: »SPC
je verna svojim tradicijama, u vreme potpisa pakta
stala je uz narod i s narodom na stranu živih
snaga naroda i celoga prosvećenog čovečanstva,
a suprotstavila se snagama hitlerizma i fašizma«.
Mitropolit Josif se zahvalio JNA i saveznicima
»koji pomogoše našoj vojsci da nas oslobodi od
mračnih sila sveta«. Neshvatljivo je zbog čega
danas pisci nekakvih »predgovora« o Nediću i Ljotiću
govore to što govore – a iz SPC su i navodno sveštena
lica, čak i vladike.
Oseka antiklerikalizma
Antiklerikalizam i klerikalizacija
su procesi koji se uzajamno odvijaju – i teku
uglavnom paralelno – i prema plimi se određuje
i oseka. Oni koji govore o zaboravljenoj tradiciji
antiklerikalizma – a tome je posvećen i ovaj ogled
– gube iz vida da se antiklerikalizam poslednjih
tridesetak godina gotovo ugasio. Druga je činjenica
još važnija – oseka antiklerikalizma traje u znaku
novog otpora Dositeju, koji je anahron ali traje
po logici forsiranja klerikalizacije u savremenom
srpskom društvu. Neku vrstu »tona« možemo lako
naći kod crkvenog velikodostojnika Amfilohija
u njegovim spisima. U jednom svom delu on izvodi
i ovakav zaključak o sv. Savi i Dositeju: »U svakom
slučaju, svakom onom koji je iole svestan žeravične
raskrsnice na kojoj se nalazimo i tragike istorijskog
trenutka u kojem živimo, iz dana u dan postaje
sve jasnije, da temelj naše budućnosti niti može
biti niti sme biti Dositej, nego Sveti Sava i
svetosavsko Predanje«. 3
Manihejski i bez argumenata pisac razdvaja dve
tradicije i ne nudi nikakav argument, ni iz dela
sv. Save ni iz dela Dositejevog. Svoj ideološki
monistički obrazac pisac izvodi iz klerikalizacije
koja je u srpskom društvu na vrhuncu – sasvim
bez presedana. Nedavno se pojavio i ovakav zvanični
zahtev uticajne Žičke eparhije ( Pravoslavlje,
15. 09. 2004): »Eparhija Žička smatra da prvo
treba doneti Ustav kojim će se pravoslavlje proglasiti
državnom verom a SPC državnom crkvom, pa onda
na toj osnovi pisati Zakon. Oni takođe prilično
jasno stavljaju Ministarstvu do znanja da država
ne sme da ima nikakav uvid u izvore prihoda i
tokove rashoda u Crkvi«. Ovaj zahtev je država
odbila, ali time nije smanjen talas klerikalizacije
kao pojave u društvu. Dositej je kasnije dobio
još jednu grupu protivnika koji umesto bilo kakvih
argumenata nude neke politički intonirane »deklaracije«.
Njih potpisuju episkopi SPC i predstavnici srpske
intelektualne »elite«. Iz jedne takve deklaracije
naslovljene Đurđevdansko pismo Haralampiju
– usvojena je u Studenici maja meseca 2003. –
navešćemo stavove o Dositeju i prosvetiteljstvu
uopšte. Ova deklaracija ima naglašeno programski
karakter i podseća na crkvene ili partijske instrukcije
omladini. Ona je zapravo kompilacija načinjena
iz spisa Nikolaja Velimirovića koji je govorio
o nekakvom »svetosavskom jevanđeljskom nacionalizmu«
koji je dokazivao – deluje neobično slaveći A.
Hitlera – ali koji se nikako dokazati ne može.
Dositej je posejao seme zla i stoga ga treba odbaciti
i, po njima, za to nije kasno ni posle dvesta
godina: »Treba reći«, stoji u toj deklaraciji,
»da su njegovi dijaci veća zla naneli srpskom
narodu negoli sam Dimitrije. Isto su uradili i
vukovci, i markovićevci, i skerlićevci, i komunistički
ideolozi, i, na kraju, novodobci«. Te »novodobce«
– autori ne priznaju aktuelni pravopis srpskoga
jezika – jedan episkop SPC naziva »evroslinavci«.
Jedino spasenje za srpski narod je »post dokle
oči ne postanu duplo veće«, a svrha čovekovog
postojanja nije život nego pretvaranje tela u
mošti jer to je smisao svetosavskog nacionalizma
koji je »najstariji nacionalizam u Evropi«. Pokušaji
da se pronađe slična retorika u srednjovekovnim
tekstovima Istoka i Zapada – pa
i u delima sv. Save – ostali su bez rezultata.
U jednom drugom izvoru nalazimo primere te retorike
dovedene do paroksizma, u kojem mišljenje i rasuđivanje
ne funkcionišu. 4
Zagovara se nekakva »učenost okađena svetinjom
neuporedivo krilatija od prizemne učenosti Dositeja
Obradovića«. Skerlić se, po ovom misliocu, »otpadio
od Vizantije«, a Dositej je sejač na njivi zla
koje narod i danas preživljava.
Potisnuta tradicija antiklerikalizma – koji je
deo kulture i kulturnog obrasca – otvara prostor
klerikalizaciji. Ove socioreligijske par excellence
i sociološke činjenice stoje trenutno kod nas
u senci, a razlog je lako otkriti – i jedno i
drugo izvire iz dnevnopolitičke
|
konjunkture. Ideolozi
forsirane klerikalizacije su dobro razumeli:
u nastojanju da potisnu Dositeja i da
osnaže talas klerikalizacije oni su pribegli
jednoj uistinu neobičnoj sintagmi čije
ni poreklo ni smisao nisu sasvim jasni.
Jedan ideolog je to formulisao kao potrebu
»preumljenja« – tačnije, on se poslužio
izrazom koji glasi: »Potrebno je preumljenje
i Marksa i Frojda«. Puni smisao ove sintagme
ipak ostaje negde u prostoru zaumlja tog
mislioca, a o poreklu postoje dve pretpostavke.
Po nečemu, ova sintagma podseća na Ničeovu
formulu »revalorizacije svih
|
|
|
|
|
|
Naravno
da sv. Sava i Dositej ne stoje u istoj
vremenskoj ravni – ne stoje tako ni Franjo
Asiški i Volter – ali se kulturni tokovi
istorijski realizuju u multikulturalnosti
|
|
|
|
|
vrednosti«, čime je nemački mislilac mislio da
svojom »radosnom naukom« ukloni hrišćanstvo i
njegovu antropološku dimenziju, ali po nečem drugom,
pak, sve je izvedeno iz poznate formule vulgarnog
marksizma sovjetske provenijencije, po kojoj treba
izvršiti »prevrednovanje prošlosti na principima
marksizma«. Naravno da sv. Sava i Dositej ne stoje
u istoj vremenskoj ravni – ne stoje tako ni Franjo
Asiški i Volter – ali se kulturni tokovi istorijski
realizuju u multikulturalnosti.
U svakom slučaju, antiklerikalizam je u stanju
oseke i potiskuje se tradicija njegove regeneracije.
Ako se »preumljenje« izvodi iz ideološkog obrasca
»svetosavlja« – od regeneracije antiklerikalizma
kao kulturnog toka nema ništa. Postoje, istina,
dobri znaci da se antiklerikalizam regeneriše
kao kulturni tok. Jedan takav pokušaj nije uspeo
– Bezbožnik, 1. 04, Novi Sad – i glasilo
se ugasilo jer nije uspelo da »ponovi« ono što
je nudio Jeretik iz XIX veka kojim se
J. Skerlić bavio. Časopis je bio kopija svojevremenih
sovjetskih listova s naglašenom notom militantnoga
ateizma i više je bilo anticrkveno nego antiklerikalno.
Sasvim drugačije stoje stvari sa revijom za kulturna
i društvena zbivanja koja od 2003. izlazi u Beogradu
– Haereticus.
Slični tokovi nisu dovoljno primećeni, a što se
istraživanja problema tiče sve je na početku.
1 Ovu pojavu
je odlično prikazao u posebnoj knjizi – koja
se danas teško nalazi – narodni poslanik Aleksa
Ratarac. On je u Narodnoj skupštini pokušao
da pokrene raspravu, ali su zastrašivanja od
strane crnorukaca i iz Crkve omela javnu raspravu.
Malo se ko usuđivao da pokreće pitanje jer je
nova dinastija, uz pomoć vojne »hunte«, forsirala
klerikalizaciju kao ideološki obrazac, ali ostaje
činjenica da ni ljudi iz politike pa ni iz Crkve
nisu ostajali nemi.
2 Mitropolit
skopski Josif, Memoari, Cetinje 2006,
sa zaista neshvatljivim predgovorom Atanasija
Jevtića.
3 Mitropolit
Amfilohije, Svetosavsko prosvetno predanje
i prosvećenost Dositeja Obradovića, Vrnjačka
Banja 1994, str. 59.
4Dveri
srpske, 30. 02. 2006, Beograd.
|
|
|
 |
|
1-31. 01. 2009.
|
|
| |
|
|


|
|
|
|
|
| |
| |
|
|