|
Republika
|
Zbivanja
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kako obezbediti opstanak Srba na Kosovu
Bečki pregovori o decentralizaciji Kosova nisu doneli pozitivne rezultate; srpska delegacija zahteva formiranje 14 opština, a albanska nudi tri: Ranilug, Gračanicu, Novo Brdo. Za severni deo Kosovske Mitrovice Albanci nude status podopštine, s tim da Mitrovica ostane jedinstvena celina. Za racionalno razmatranje ovog problema potrebno je analizirati demografske, urbanističke, ekonomske i političke uslove koje treba ispuniti da bi određena teritorija postala srpska opština sa perspektivom da opstane i da se razvija. Kriterijumi za izbor teritorija koje mogu zahvatiti oblast opštine vezuju se i za etničko, građansko i funkcionalno obeležje, s tim što odluku o izboru kriterijuma donose političari involviranih strana. Srpski pregovarački tim zahteva usvajanje samo etničkog kriterijuma, a to vodi ka stvaranju malih nefunkcionalnih jednonacionalnih srpskih opština na ruralnim područjima, koje se ne mogu trajno održati. Veće teritorije, koje uključuju gradove i u kojima su Srbi izrazita manjina, zahtevaju stvaranje građanski orijentisanih multietničkih održivih opština u kojima treba tražiti prostor za kvalitetan život i napredak Srba i Albanaca po standardima EU. U srpskom pregovaračkom timu zanemaruje se činjenica da je nemoguće zadržati veće teritorije ako ih srpski narod ne naseljava, posebno ako na tim teritorijama nema značajnijih gradova u kojima su Srbi dominantna većina. Ako buduće srpske opštine ne ispune funkcionalne i građanske kriterijume one postaju neodržive i tada se za njih ne vredi boriti jer sledi proces iseljavanja. Borba za male nefunkcionalne srpske opštine služi aktuelnim srpskim političarima u borbi za vlast. Prvi kriterijum za definisanje srpskih opština vezan je za ocenu demografskog kapaciteta srpske populacije na teritorijama pojedinih enklava, kao i za kratkoročne i dugoročne projekcije demografskog razvoja, s ocenama posledica prognoziranih kretanja. Demografski potencijali određuju se preko kretanja fertiliteta, mortaliteta i migracije srpskog stanovništva u realnoj situaciji, uz procenu razvoja ovih procesa u neposrednoj budućnosti. Za ove potrebe treba utvrditi da li povratak Srba u pojedine enklave predstavlja samo kratkoročnu epizodnu situaciju, malog intenziteta, ili se može očekivati početak ozbiljnog preokreta, sa masovnim dolascima uz dugoročni nastavak ovakve tendencije. Zbog izrazito nepovoljnih uslova življenja, kretanje srpske populacije usmereno je ka Srbiji, a zbog realizovanog etničkog čišćenja danas nema Srba u većim kosovskim gradovima. Prema proceni srpskih eksperata, u toku rata i nakon rata iz Prištine je iseljeno cca 40.000 Srba, iz Peći 12.000, a iz Prizrena 10.000, a slično je i u drugim kosovskim gradovima. Prema podacima koje iznosi srpska strana, na Kosovu je živelo preko 300.000 Srba, a tokom rata i nakon rata Kosovo je napustilo cca 200.000-230.000 lica. Na osnovu podataka koje iznosi albanska strana (oslanjajući se na srpske statistike), na Kosovu je 1999. godine živelo ukupno 1.956.196 stanovnika, od čega je Srba bilo 196.000, s tim što je u toku rata i nakon rata emigriralo 65.000. U nedostatku tačnih podataka verovatna je pretpostavka da se broj raseljenih Srba kreće u intervalu od 130.000 do 150.000, od čega je samo na teritoriji grada Beograda popisano 56.244 izbeglih lica. Rezultati anketnih istraživanja pokazuju da se ogromna većina popisanih izjasnila za trajno naseljavanje u Beogradu, odnosno Srbiji, bez ambicija za povratak. Slična je situacija i u ostalim gradovima Srbije. Danas su očigledne tendencije za novo pokretanje Srba sa Kosova jer je život u malim srpskim enklavama težak, nebezbedan i neperspektivan. Prema podacima iz knjige Branislava Krstića Kosovo pred sudom istorije, Beograd 2000, statistika za 1991. godinu pokazuje sledeću demografsku sliku:
U šarskoj oblasti Kosova izdvajaju se dve teritorije - Štrpci i Gora, one bi mogle da predstavljaju male samostalne opštine, ali je njihova razvojna perspektiva slaba. Kosovopoljska oblast ima tri enklave srpskog življa; prva je oko manastira Gračanica i opštine Lipljani. Za funkcionisanje nove opštine potrebna su velika investiciona sredstva da se realizuju neophodni uslovi za perspektivnu egzistenciju srpskog naroda. Druga oblast vezuje se za područje sela Obilić u kojem se nalaze dve termoelektrane i gde Srbi imaju većinu. Ova oblast tesno je vezana za grad Prištinu, ona pruža teoretske šanse da se razvije u samostalnu opštinu, ali su za to neophodna velika sredstva i dugo vreme, s tim što se tome protivi i albanska strana. Treća oblast vezuje se za mesto Novo Brdo gde se nalazi rudnik olovo-cinkane rude. Ova oblast ima potencijale da bude manja srpska opština, ali i ona zahteva dugo vreme i značajnu finansijsku pomoć Srbije i međunarodne zajednice za izgradnju neophodne infrastrukture. Oblast Metohije nema značajnijih mesta koja bi mogla da budu perspektivne srpske opštine sa povoljnim uslovima za razvoj. Danas je u ovim oblastima formiran novi raspored srpskog življa; oni su koncentrisani na male enklave u neurbanizovanim naseljima, što je nepovoljno za razvoj prosperitetnih opština. U ovoj oblasti opština može da bude vezana za neki srpski manastir, ali je to projekat koji traži velika investiciona ulaganja da bi se narodu obezbedila perspektivna egzistencija.
Gradovi su pretpostavka razvoja svakog društva bez obzira na etničku
pripadnost; oni su preduslov za razvoj privrede, kulture, nauke i obrazovanja.
U prošlosti, srpska država nije razvijala gradska naselja; umesto gradova
podizana su monaška naselja u čijem je centru bio manastir ili veća crkva.
Kroz više vekova srpska populacija nije imala razvijeno gradsko stanovništvo,
a ono koje je postojalo desetkovano je minulim ratovima. Za definisanje
srpskih opština od presudnog je značaja procena urbanog kapaciteta srpskih
enklava, odnosno procena koji bi srpski gradovi, prema nivou ostvarene
urbanosti, mogli da postanu centri budućih srpskih opština. Uobičajeni
kriterijum pri formiranju opština vezuje se za urbano gradsko područje
koje povezuje više okolnih naselja; poželjno je da i ova naselja imaju
razvijene centre. Svaka opština ima za cilj da unapređuje kvalitet življenja
svojih stanovnika i da iskoristi pogodnosti daljih sreskih, prigradskih
i seoskih naselja za formiranje složene i umrežene urbane celine. Ona
mora da omogući emigraciju mlađeg stanovništva prema većim gradskim centrima
i industrijskim zonama u kojima oni očekuju bolju perspektivu. Od posebnog je značaja da nove srpske opštine budu ekonomski održive i da imaju jasnu perspektivu razvoja. Opština mora da ima sposobnu privredu, usluge ili poljoprivredu i za njih odgovarajuće razvojne programe koji obezbeđuju uključivanje gradskog i seoskog stanovništva u rad na primeni novih tehnologija i znanja, s tim da njih prati odgovarajuća realna investiciona politika; to su osnovni faktori održivog razvoja. Ako nema privrednih potencijala i razvojnih programa koji otvaraju perspektivu, a realni uslovi življenja su nepovoljni, ako je život opasan i nekvalitetan, ako je u svemu neraznovrstan i neosmišljen, prirodno je da će ljudi napuštati ovakve oblasti. Ovo je opšta karakteristika svih kosovskih opština, a posebno onih koje naseljavaju Srbi, s tim što iz istih razloga i Albanci masovno emigriraju sa Kosova. Ekonomska pomoć Srbije, stranih donatora i institucija međunarodne zajednice je mala i ona je trajno neodrživa. Samofinansiranje je imperativ opstanka i to je osnovni kriterijum za definisanje budućih srpskih održivih opština. Posmatrano sa egzistencijalnog stanovišta najvažnije je da opština ima neku razvijenu propulzivnu privrednu granu, razvijenu poljoprivredu, odnosno razvijenu turističku ili uslužnu delatnost. One obezbeđuju zaposlenost, dohodak stanovništvu, prihode opštini i otvaraju perspektivu. Za zadovoljenje ovih potreba postoje veliki zahtevi u pogledu
Srpske opštine imaju i poseban zadatak da sačuvaju srpsko stanovništvo
od trenutno ugrožavajućeg delovanja neprijateljski raspoložene albanske
populacije i da ostvare integraciju izbegličkog stanovništva koje se nakupilo
u srpskim enklavama u toku i nakon rata. U njima bi trebalo organizovati
bezbedan život, u kojem je moguće, bez većih smetnji, obezbediti javnu
upravu kojom rukovode Srbi kako bi nesmetano ispoljavali sve svoje nacionalne
posebnosti. Uverenje većine Srba da kohabitacija sa albanskim stanovništvom
nije na vidiku tera ih da pri definisanju srpskih opština daju primat
političkim faktorima, bez obzira što znaju da su ovakve opštine neperspektivne
i da konačno vode ka iseljavanju Srba sa Kosova. Do danas Srbima nisu
ponuđena neka druga rešenja koja nude bolju budućnost. Da bi se pronašla
perspektivnija rešenja neophodno je formirati strategije političkog, ekonomskog,
demografskog, urbanog, socijalnog, kulturnog, ali održivog razvoja perspektivnih
srpskih opština, uz definisanje realnih pratećih investicionih aktivnosti.
Ovakve analize treba sačiniti i za potencijalne etnički mešovite opštine
u kojima će zajedno živeti albanska i srpska populacija. Realnost ovih
koncepata treba proveriti u praksi preko pilot-projekata u organizaciji
međunarodne zajednice. Osnovni kriterijum za izbor srpskih opština je
strah Srba od Albanaca, što rađa potrebu potpunog razdvajanja. Srbi veruju
da bi ih u slučaju povezivanja u veće etnički mešovite opštine preplavila
bujica novih albanskih doseljenika; tada bi njihov život postao nebezbedan,
u svemu otežan, bez mogućnosti da zadovolje svoja elementarna egzistencijalna,
ljudska i manjinska prava. Praktično, oni veruju da bi to vodilo ka brzom
iseljavanju Srba sa Kosova. Političari ali i obični građani Srbije i Kosova
bave se "velikom politikom", a jednovremeno su potisnuli na
marginu svoja egzistencijalno važna pitanja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Republika
|