Formativne godine
Sećanja na studentske dane 1970/1971.
Na sugestiju mog prastarog, prepotopskog drugara i prijatelja
Nebojše Popova prihvatio sam se teškog i pipavog zadatka: pokušaj vaspostavljanja
reminiscencija na negdanja (r)evolucionarna vremena. Ne znam da li sam
podoban za tako nešto s obzirom na godine koje imam (54). Naime, kažu
da stari ljudi izvanredno pamte događaje iz mladosti, a vrlo su zaboravni
na ono što im se desilo koliko juče.
Ako bi se merilo po tim kriterijumima - još uvek sam mlad: naime, ne mogu
se mnogo pohvaliti na moja sećanja iz mladosti; ako, pak, poživim još
koju decenijicu, može biti da će u mojoj glavi biti nekog prosvetljenja,
ko zna. U svakom slučaju, ovo što sledi treba tretirati kao prvi
pokušaj da se iznedre uspomene na moje formativne
godine, pre svega u političkom smislu. Istina, to su vremena, isto
tako, i mojih ljubavnih jada, baš su u tom rangu, no o tome ne bih - tako
bar nalaže građanski red (bio bi mi, naime, potreban imprimatur
svih dama sa kojima sam, na bilo koji način, imao posla). Ako ćemo pravo,
svako od nas ima taj tamni i (ne)veseli deo u svojoj egzistenciji, jedino
je pitanje da li je to ikome drugome interesantno. Biće, dakle, reči samo
o političkim stvarima u širem smislu.
Evo prve neprilike: isprva je sva moja politička aktivnost bila vezana
za FOSS (Fakultetski odbor Saveza studenata), a ne sećam se kada sam izabran
na tu funkciju: da li na kraju 1969. ili početkom 1970? Ne sećam se čak
ni svih članova tog političkog organa. Sa Nebojšom sam se dogovorio da
pišem samo na osnovu sećanja, dakle bez ikakvih pomagala. Istina, našao
sam, u međuvremenu, jedno posebno izdanje Studenta,
s kraja 1970. godine; u njemu su objavljeni materijali i, mahom, autorizovane
diskusije sa seminara u Vrnjačkoj Banji; namerno ga ne čitam iznova sve
dok ne završim sa ovim sećanjima. Potom bih uporedio te spise iz Studenta
sa ovim što sam napisao. Mislim da ne bi bilo loše da se ta analiza i
objavi tamo gde je Nebojša bio naumio publikovati moja sećanja.
*
Na studije filozofije na Filozofskom fakultetu u Beogradu
došao sam u jesen 1968. godine, tako da me je mimoišao Jun '68. Gimnaziju
u Užicu sam upravo bio završio, a još se nisam upisao nigde kada su se
dešavali ti burni događaji. Nekako sam dolazio do Studenta, ne
sećam se kako, budući da sam stanovao u Požegi. Sve do tih događaja bio
sam čvrsto rešen da studiram teologiju, na užas mojih roditelja i okoline.
A danas je to veoma moderno. Međutim, ako bih sada mogao da biram radije
bih protestantsku teologiju, a ne pravoslavnu. Elem, videvši neku nadu
u tim događajima, svečano objavih roditeljima da ću, umesto teologije,
studirati filozofiju. Odahnuli su, mada nisu ni znali šta je to. Poreklo
mi je, naime, seljačko-radničko. I u gimnaziji sam okusio politički hleb
kao omladinac, i on mi se zgadio. Otuda ideja o teologiji.
*
U svesti jednog studenta Filozofskog fakulteta, godinu
1970. obeležila su dva štrajka, iz čega su proizašle i odgovarajuće posledice.
Jedan je počeo u proleće, mislim da je bio maj ili početak juna, i trajao
je četiri i po dana: štrajk glađu u znak solidarnosti sa gladnim kakanjskim
rudarima. A drugi se desio negde u oktobru, povodom hapšenja Vladimira
Mijanovića, mnogo poznatijeg kao Vlada Revolucija.
Mislim da u tu godinu pada i "bombardovanje" kamenicama američkog
informativnog centra u Knez-Mihailovoj ulici, a povodom upada američkih
trupa u Kambodžu. Ceo svet je, uostalom, protestovao povodom toga, ali
ovde neće biti reči o tome u uobičajenom smislu. U pitanju je način kako
je to učinjeno, to mi je tada ostavilo izvesnu traumu, a dileme koje sam
možda imao tim su događajem definitivno uklonjene: ako sam i bio do
tada u neku ruku spontani revolucionar, od tih trenutaka to više nisam.
Shvatio sam sav ponor, bezdan, teška protivrečja u igri između javnosti
i ilegale, između "čvrstog jezgra" i ostatka grupe. Tamo gde
se pomaljaju prvi znaci autoritarnosti svaki individualni moral, integritet,
biva neminovno oslabljen, poništen; ili se mora ući u sukob, pobunu protiv
autoritarca. No, o tome ću nešto kasnije.
Kako je došlo do ideje o štrajku glađu? Mislim da se ona začela u nekoj
kafani, posle uvida u novine, možda baš Večernje
novosti. Štrajkovalo se na Filozofskom fakultetu, u staroj zgradi,
Odeljenje za filozofiju i sociologiju, prizemlje, učionica levo. Pridružili
su nam se studenti i studentkinje i sa drugih fakulteta, a u jednom trenutku
nam se priključio i glumac Zoran Radmilović. Bilo je negde između ne manje
od dvadeset i ne više od trideset štrajkača. Ustanovili smo pravilo da
niko ne sme da izlazi iz zgrade, ležali smo na poljskim krevetima, mada
teško da je neko i spavao za tih četiri i po dana. Takođe, mogla se piti
voda, a bila je dozvoljena i so. Jedan štrajkač je isključen jer je u
obližnjoj kafani popio sok.
Bio sam štrajkač, i zaista sam poštovao ta pravila. Budući da smo bili
u centru pažnje (sačinjen je i jedan dokumentarni film, mislim da mu je
bio naziv Socijalni eksperiment, a režiser se, ako se dobro sećam,
zvao Dejan Đurković), moralo se ići i na razne sastanke, a sve u zgradi
Filozofskog fakulteta. Da stvar bude gora, niko nije spavao i razumljivo
je da je nervoza rasla, koje zbog gladovanja koje zbog nespavanja. Stvar
se završila tako što su se sami kakanjski rudari zvanično ogradili od
štrajka, tj. njihov radnički savet. A nama je to - ako ćemo pošteno -
bilo dobrodošlo da časno završimo štrajk. Međutim, ima tu i nečeg mnogo
dubljeg, poučnijeg, u rangu je i etike, i politike: Ako
ne želiš slobodu, ima li pravo da te neko drugi prisiljava, nasilno oslobađa?
Reč je o punoletnim osobama, da dodam. Dilema je u rangu prava na samoubistvo.
A u takvim stvarima jednoznačnih odgovora naprosto nema.
Kakanjski rudari su se izjasnili, naime takav je glas
dopro do nas, i to crno-na-belo, dakle zvanično, a nikakvih drugih nije
bilo. Moralo se to poštovati, bez obzira na moguću činjenicu da se poneki
rudar možda i nije slagao s tom osudom/ograđivanjem poteklom od svog Radničkog
saveta. Inače, štrajk glađu je gadna stvar: čovek se menja ne samo fiziološki,
tj. gubi u kilaži, nego i psihički, u značajnoj meri se menja identitet.
Da smo štrajkovali još koji dan našli bismo se u pravom zverinjaku, bez
obzira na činjenicu što je u igru ušla vredna poštovanja mladež.
*
Sad bih da se vratim onom "bombardovanju". Reagovali
smo opet - na novinsku ili - pre će biti - televizijsku vest. Amerika
i omraženi Nikson upali su u Kambodžu, a već su ratovali u Vijetnamu.
Vlada Revolucija je došao sa svojim predlozima pred samo jednim delom
FOSS-a; sastanak je, dakle, zakazan tajno, bez znanja drugih legitimnih
članova tog foruma, a on je, uz to, bio i punovažni predsednik tog tela.
Mislim da se taj skup odigravao noću, baš romantično, u punoj ilegali,
u negdanjem Klubu u podrumu, u staroj zgradi. Predsednik, dakle, namerno
nije obavestio drugi deo članova FOSS-a, tretirajući ih svakako kao nepouzdane.
Ko bi znao šta mu je bilo u glavi. Da ovde ne pominjem zavrzlamu koju
smo imali sa policijom te noći. Sa njom smo se nekako iskobeljali, tajna
je ostala među nama; međutim, već sutradan sve je to puklo, saznao je
i drugi deo FOSS-a.
Normalno je da je njihova reakcija bila vrlo žučna, žestoka, povređena
im je sujeta, između ostalog, tretirani su kao trećerazredni kadar. Sećam
se da sam, u jednom trenutku, bio posrednik između "revolucionarnog"
i "socijaldemokratskog" krila. Kao "pouzdanog", Vlada
Revolucija me je uključio u svoju ilegalu, a već tada sam osećao da je
to bila - teška greška. "Ispravljao" sam se lično tako što sam
rado prihvatio ulogu pregovarača - da se spase ono što se moglo spasti.
Kasnije, kada je cela akcija završena, prisećam se da je organizovan i
jedan sastanak FOSS-a u nameri da se razjasne stvari. Da teoretski podrži
i podupre "revolucionarnu" struju, znam da je, za tu priliku,
izveden iz zdravstvenog stacionara u Prote Mateje ulici jedan tada vrlo
poznati mladi govornik, student sa filozofije, za koga se govorkalo da
mnogo obećava, a objavljivao je tu-i-tamo ambiciozne eseje. Mislim da
se tada ništa nije razjasnilo, ostala je samo jedna teška rana u svima
nama, nekom veća, nekom manja. A ja sam tada tvrdo odlučio: u "revolucionare"
nikad više. Dijalog je daleko bolja opcija,
bilo privatni, bilo javni.
Na kraju su se "bombardovanju" priključili i oni koji su bili
prvobitno odbačeni. Pregovori su, dakle, uspešno okončani. Kamenice su
poletele u pravcu američkog centra u Knez-Mihailovoj u ugovoreni čas,
združenim snagama. Razbijena su ona velika stakla izloga. Međutim, posle
smo videli da je praktično ceo svet protestovao, najverovatnije u isto
vreme; nismo, dakle, bili izuzetak, pa ni vest za prvu stranu nekih novina
koje drže do senzacija. Da to mi nismo učinili, verujem da bi tadašnja
policija, pa čak i diplomatija, naručila takav ili sličan protest (i lepo
platila za tako nešto). Ovako su uslugu dobili - na tanjiru, kao poručeno,
mogli su samo da trljaju ruke što je bilo em potpuno besplatno, em sasma
spontano: Eto kako reaguje naš narod! Pravilno,
da pravilnije biti ne može.
A danas o tome mislim nešto malo drugačije. Pre svega, to je bio divljački,
necivilizovan čin. Svetska politika se ne vodi na ulicama, nikada se nije
vodila, niti će se ikada voditi. A mi smo u toj situaciji bili samo -
poslušni pioni, ništa drugo; zelena mladež sa pilećim mozgom, u kojoj
dominiraju, u prvom redu, strasti i emocije, nevino, naivno i čestito.
No, mi smo obol svojoj mladosti pošteno dali, ne žalim ništa danas.
*
Možda zbog te dve akcije koje sam opisao, ili iz nekih
drugih razloga, ne sećam se, Državna bezbednost je, sačekavši leto, kada
u Beogradu nema žive duše, uhapsila Vladu Revoluciju. Mi smo, naravno,
reagovali oktobarskim štrajkom, čim je počeo semestar. Mislim da su štrajkovali
još i Filološki fakultet i dve akademije. Tada sam se bavio uglavnom organizacionim
poslovima, tzv. bezbednošću. Nebojša me se seća kao redara. Budući
da sam tada nosio kožni kaput (dao mi ga je moj otac, jer su svi vozači
u Saobraćajnom preduzeću "Raketa" iz Užica nosili te kapute,
kao zimsku uniformu), bilo je svakojakih asocijacija, pre svega sa primišlju
na sovjetske revolucionarne prilike. Ne kažem da mi je to godilo, ali
se nisam mnogo ni bunio. Imao sam na raspolaganju taj jedan jedini kaput,
a posao je trebalo obaviti, neko je to morao raditi.
U ovom narodu, čini mi se u nesmanjenom intenzitetu u odnosu na ranija
vremena, postoji odioznost na policiju, što je - pogleda li se druga strana
medalje - nesvesni znak da još uvek tiho caruje hajdučki
mentalitet. Naravno, ni naša policija nije baš cvećka. Moglo bi se
zaključiti: kakav narod - takva i policija. Pogledajmo, međutim, kako
se kotira taj zanat, jedan od najstarijih uostalom, recimo, u Norveškoj
ili čuveni bobi u Engleskoj. Sasvim, sasvim
drugačije od naših običaja.
Oktobarskog štrajka se sećam po velikoj dilemi: ili ćemo zaista preći
u fanatične "ekstremiste" - kako nas je zvanično kvalifikovao
Savez komunista Univerziteta, kao i Gradski komitet SK - što manje-više
znači biti sam sebi dovoljan, a u uverenju da smo u suštoj Istini (tako
se opredeljivala mahom revolucionarna struja) ili nam je, pak, neminovan
dijalog. Opekotinu od onog "bombardovanja"
sam, mislim, dobro shvatio, i za mene nije bilo dileme. Inače idemo u
čist ćorsokak, a i približavala se oštra, hladna zima. Ušli smo, dakle,
u dijalog i sa drugim fakultetima, a finale svega toga bilo je što je
ceo Savez studenata Beograda, u jednoj od svojih - čini mi se vanrednih
- skupština, mislim da je bila na Prirodno-matematičkom fakultetu, osudio
hapšenje studenta Vladimira Mijanovića. Znam da sam lično učestvovao u
sastavljanju tog saopštenja/zaključka.
*
Da nismo išli tim putem ne verujem da bismo dobili podršku
šireg sloja studenata. FOSS se, na neki način, definitivno pocepao na revolucionarnu
struju i onu koja je bila za dijalog. Izabran sam u Univerzitetski odbor
Saveza studenata, uz još jednog kolegu sa filozofije (Miodrag Perišić),
a negde u to doba, dakle kraj 1970. godine, bili smo zajedno i na seminaru
u Vrnjačkoj Banji. Pridružio nam se još jedan student sa filozofije. Reč
je o Božidaru Borjanu. Značajno je i to što je skupu prisustvovao, pa i
govorio na njemu, jedna od legendi studentskog pokreta Ilija Moljković,
nesumnjivi moralni arbitar, koji je lično zaista bio pošten i čestit, mada
u stavovima, kako sada vidim, rigorozan, pa i krut.
Sreća je što je Ilija ostavio i nekoliko svojih knjiga, koje će budućim
generacijama biti svakako interesantne, ali, verujem, ne
po njegovim svesnim intencijama, nego po nečemu sasvim drugom. Neobičan,
atipičan, slojevit, složen jezik
- kladio bih se da će se po tome pamtiti. Već naslućujem da će se neki doktorant
za pedesetak ili sto godina prihvatiti teškoga zadatka da odgoneta šta je
Ilija zapravo mislio. Lep majdan za akademsku temu. Znam da bi se, da je
živ, silno bunio na takvu kvalifikaciju. No, reči su čudo: mi mislimo da
vladamo njima, a tamo gde su one objektivizovane u tekstu, knjizi, data
je samo i jedino mogućnost interpretacije. Kada
smo ih ospoljili u vidu pisanog teksta, mi više ne vladamo njima, hteli
mi to ili ne. Autointerpretacija je zapravo samo jedno od mogućih tumačenja,
čak ne više ni privilegovana ukoliko je pisac, kako se kaže, već
otišao na onaj svet.
Da se vratim tom simpozijumu. Na njemu je učestvovao veliki deo studentske
političke elite, kao i njeno najzvaničnije krilo: bio je tu Đuro Kovačević
kao predsednik Saveza studenata Jugoslavije, pa Vlada Gligorov kao ideolog
novog nacrta programskih načela Saveza studenata, pa Nenad Pejić, predsednik
Saveza studenata Beograda ili neke od komisija, ne sećam se.
S druge strane - Bora Pavlović, glavna udarna pesnica SK, sekretar najvsažnije
partijske ćelije u Srbiji. Reč je, naravno, o Beogradu. Ko se danas njega
seća? Rekao bih da je imao čak tragičnu sudbinu, slično kao Bora Drenovac
iz ranih pedesetih. Od Drenovca se nije takoreći moglo ni živeti, bio je
na svim frontovima, njegov ideološki britak jezik osetili su i mnogi književnici,
između ostalog. Sa padom Đilasa, tiho je nestao i on. Kao da ga nikada nije
ni bilo u miljeu Beograda. Međutim, čujem da je napravio lepu lingvističku
karijeru negde u Francuskoj, uglavnom inostranstvo je u pitanju. A Bora
Pavlović? Ne znam da li je išta pokušavao u tom smislu. I on je, zajedno
sa Nikezićem, otišao sa vrhova vlasti.
Moram pomenuti ovde jedan detalj: u duhu novih vetrova koji su išli ka dijalogu,
Nenad Pejić je, kao funkcioner Univerzitetskog odbora Saveza studenata,
prisustvovao jednom našem internom skupu, možda i našoj studentskoj Skupštini.
Ne sećam se da li je šta govorio no, uglavnom, njemu su aktn-tašnu, dok
je trajao skup, isekli nepoznati počinioci. Lično
sam se uverio u to. Šta se može: vandalizam. Ili prekomerna, slepa strast,
što se svodi na isto. Ipak to akademskom građaninu ne priliči, budućoj intelektualnoj
eliti. Mora da smo svi mi bili debelo zaneseni
u tim vremenima. Hladnokrvnosti niotkuda. A postojala je, naravno, i - ponekad
otvorena - ljubomora između pojedinih fakulteta, recimo Filozofskog i Fakulteta
političkih nauka. Možda i danas postoji, mada u daleko manjoj formi.
Nešto sam govorio na tom skupu u Vrnjačkoj Banji, ne bih sada mogao da se
setim tačno šta. Verujem da su moja izlaganja bila u duhu dijaloga. Imam
tekst, ali, kako rekoh, neću ga čitati sve dok ne završim sa sećanjima.
Posle bih to uporedio. Govorio je i Ilija Moljković, i Boža Borjan, i Miodrag
Perišić... U nekoj od pauza, verovatno pošto je čuo šta sam govorio, prišao
mi je Milorad D. Vučelić. Naravno, i ja sam se tada potpisivao sa srednjim
slovom: Dušan M. Bošković. Neosvešćeno biće, šta se može.
Upotreba srednjeg slova je u većini slučajeva zapravo skriveni znak patrijarhalizma.
Mislio sam da sam već u gimnaziji raščistio sa tom predrasudom. Tek kasnije
sam definitivno uklonio srednje slovo, doduše u vrlo smešnim okolnostima:
ima, po mom saznanju - izvor je telefonski imenik stare Jugoslavije - bar
pedeset Dušana Boškovića, živih, zdravih, pravih i čitavih. Javna halabuka
je nastala povodom namere izdavanja časopisa Javnost. Bilo je dražesno
kako su neki Dušani Boškovići, inače novinari ili javne ličnosti, hitno
dopisivali svoje srednje slovo. Verovatno bi priča mogla biti ova: poneko
od pravovernih (čitaj: član SK) bi ovog ili onog Dušana Boškovića sumnjičavo
pogledao - Ti si taj? A ovaj je, veselnik, radi
sigurnosti, da ne objašnjava da nije on taj,
za svaki slučaj, dodavao srednje slovo.
Slično je bilo i sa Vojom Stojanovićem, mojim dragim kolegom i prijateljem,
koji se, budući davno osvešćen, nikada - koliko znam - nije koristio tim
srednjim slovom. A postojao je, u to vreme, i poznati hirurg imenom i prezimenom
Vojislav Stojanović. Iako znatno stariji, on je uvek dodavao jedno K. Što
se, pak, mene tiče, ukoliko bi srednje slovo bilo neophodno, tu bi trebalo
da figurira, pre svega, majčino ime, a ne očevo. No, možda je najpravednije
J & M (od Julijane i Mijaila), mada je to nepraktično. Tako sam ostao
bez srednjeg slova, pa kud pukne da pukne. I dalje postoji onih pedesetak
Dušana Boškovića, niti oni mene uznemiravaju, niti ja njih. Aktivna koegzistencija.
Da se sada vratim Miloradu D. Vučeliću (i on je od nekog vremena izbacio
srednje slovo, mada nije bio u opasnosti od dupliranja njegovog imena i
prezimena, koliko znam, pogotovo ne od nekih pedesetak osoba, kakav je bio
moj slučaj). Upoznali smo se, dakle, u Vrnjačkoj Banji, a već početkom sledeće
godine uključio me je u redakciju Studenta, gde
je bio zamenik glavnog i odgovornog urednika. Kao što se zna, posle smene
redakcije Alije Hodžića došao je Milenko Sretić kao glodur, sa svojim "Trećim
načinom". No, bojim se da je taj put bio vrlo brzo, kako bi se danas
reklo, "potrošen".
U jednom trenutku sam, kao novopečeni urednik, razmišljao da preštampamo
onaj Nebojšin tekst o štrajkovima, tada vrlo aktuelna tema. Isključivo zbog
njegove obimnosti, nije ga bilo moguće štampati u listu kakav je bio Student,
a koliko se sećam, autor je odbio bilo kakva skraćivanja. No, bilo je i
drugih priloga, nepodobnih, tako da, u konačnom rezultatu, SK ipak nije
obavio dobar posao, što će se kasnije i videti.
Bilo je, naravno, sporova i između nas,
no uvek u stvaralačkom smislu. Ostavke smo dali u Univerzitetskom
komitetu SK, pred dr Brankom Pribićevićem. Trebalo je držati se "partijske
linije", on je bio taj da nas opomene i ispravi, što meni nije
bilo pravo. Koliko se sećam, prvi sam "povukao nogu". Sledio
me je Jovica Aćin, pa, mislim, Rale Mirosavljev, na kraju Milorad
Vučelić. Ostatak nije dao ostavke, ostali su u redakciji Boško Grbić,
Pera Cvijić, Milan Anđić. Za Milenka Sretića se ne sećam da li je
ostavku dao pre ili kasnije, ali svakako ne tom prilikom.
Nešto pre toga zahvalio sam se na članstvu u Univerzitetskom odboru,
a i Miodrag Perišić je isto to učinio - dao je ostavku. Moj je let
sa javnim dijalogom time bio završen. Bila je to - |
|
|
Gabrijela Bulatović, Rečna
sirena I, 2002.
|
|
ako smem ovde biti malčice pretenciozan - neka vrsta
minijaturnog, spontanog uvoda u sledeće godine, mislim na 1972. i 1973,
kada su i vodeće političke ličnosti u Srbiji, pod prinudom, davale ostavke,
na čelu sa Markom Nikezićem. Domino je počeo da se ruši u više segmenata,
i dole i gore.
Mislim sada da je to bio, pre svega, jedan veliki, tragični nesporazum,
silina "belih šumova" u komunikaciji između vodeće političke elite
u Srbiji i studentskog krila. Tada sam ih smatrao političkim protivnicima,
a ne ličnostima spremnim za saradnju. Zaista je bilo puno zabrana, pa je
tako zabranjivan i Student. Sada me je, naravno,
sramota, stid me je kako sam, u privatnim krugovima i ne mnogo biranim rečima,
komentarisao ulogu sekretara Centralnog komiteta SK dr Latinke Perović,
a i drugih. Ona se, naravno, hiljadu i jedan put iskupila od te uloge koju
sam joj pripisivao onda, pre svega svojim ozbiljnim, prilježnim intelektualnim,
naučnim radom.
A i nisam tada razumevao da su i oni, vodeće političke ličnosti u Srbiji,
bili na ljutoj žeravici, između čekića i nakovnja. Strahovit pritisak odozgo,
strašan pritisak odozdo. Svakako je trebalo da ih podržimo, mislim na Marka
i Latinku. Evo, prođe više od trideset godina, a mi takvu garnituru više
nismo imali. I bojim se da je još dugo, vrlo dugo nećemo ni imati. Ali,
to bi pripadalo nekim drugim vremenima.
*
S druge strane, kako mi se čini, tih "belih šumova"
bilo je daleko manje kod hrvatskog političkog rukovodstva i tamošnjeg
nacionalističkog studentskog krila. Bio sam prisutan na studentskom savetovanju
u Ljubljani, a tema je bila, naravno, ustavni amandmani.
Hrvatsku delegaciju je predvodio Dražen Budiša, tada student. Osetno je
odskakao i po retorici i po kulturi od ostatka svoje delegacije. Izgledao
je baš kao starmali, a takva mu je bila i delegacija: samrtno ozbiljna,
kao da će za neki trenutak početi Treći svetski rat. Slovenci su imali
duha, shvatali su skup kao dobru zezanciju, i više puta su došli u neformalne
čarke sa Hrvatima, najčešće pri obedima. Ostatak iz hrvatske delegacije,
osim Budiše, i nije bio za neko pamćenje, po mom sudu.
Albanska studentska delegacija sa Kosova na tom savetovanju prošla je
vrlo loše: postupilo se sa njima okrutno, drakonski. Naime, povukli su
ih hitno iz Srbije, verovatno na mig Kosova, još dok je trajalo savetovanje.
Sećam se Azema Vlasija, inače jedne uravnotežene, mirne i staložene osobe,
koji nije bio baš zadovoljan nastupom svojih saplemenika. Većina nije
znala dobro srpski, odnosno hrvatski jezik, a ono što su govorili nije
pripadalo normalnom političkom jeziku; opisivali su svoja egzistencijalna
iskustva ili iskustva roditelja i šire porodice: ubijanje, masakriranje,
šikaniranje, a za vremena Aleksandra Rankovića, i kasnije. Uz jedan jedinstven
zahtev: Kosovo Republika.
No, ta naša rak-rana, Kosovo, još nije završena, a sa Hrvatima smo se,
hvala bogu, konačno razišli. Tek sada možemo razvijati dobrosusedske,
međudržavne odnose, možda sa elementima bliže kulturne i privredne saradnje.
Mislim da će toga biti, zbog jezika pre svega, prilagođavanje neminovnostima
biće nužno. Upućeni smo jedni na druge, objektivno i hladno gledano, bez
obzira na trenutne velike strasti, pa i mržnje. Ove generacije su, kako
mi se čini, upropaštene što se toga tiče, ali kada se, za kojih pedeset
ili stotinak godina, strasti ohlade...
Tada još ne bejah stekao bračno iskustvo. Da sam ga imao, uvek bih savetovao,
pa i kad je u pitanju odvajanje republika: bolje u miru, dok
je vremena. Kad odnosi pređu u omrazu - mislim na brak - vrlo je teško
razvoditi se: mržnja prelazi u neku vrstu negativne ljubavi, pa su svađe
i tuče, koje se ponekad završavaju (samo)ubistvom, normalna stvar, nažalost.
Čini mi se da je to bio slučaj i sa razdvajanjem jugoslovenskih republika.
Bilo bi mnogo bolje - kad je došao na tapet razvod - da smo se razišli
i ranije, hladno, bez strasti, bez tuča, bez svađa, bez ratova. No, desilo
nam se kako se desilo. Ne verujem da bi Marko Nikezić ratovao jer je već
imao ogromno diplomatsko iskustvo, bio je gospodin u pravom smislu - tako
sam ga percipirao onda, tako ga i sad percipiram - a sa hrvatske strane
imao bi svakako mnogo bolju ekipu za pregovore nego što bi to bio uvereni
nacionalista Franjo Tuđman.
Kada se gleda stvar iz takve perspektive, Josip Broz je ispao zapravo
smetnja, njegovo vreme je davno bilo isteklo. A vrlo dobro se sećam kako
su na Kolarcu, u donjoj sali, pljeskali i radovali se vestima iz Karađorđeva,
ostavkama hrvatskih vodećih političara, zagrebačkim hapšenjima... I to
ne običan puk nego baš srpska intelektualna elita. Pokazalo se - vrlo
kratkovido: ... and therefore never send to know
for whom the bell tolls; it tolls for thee (John Donne). Za
kim zvono zvoni... Nešto kasnije otišli su i srpski liberali i, kako
kažu, mnoštvo direktora privrednika. Dakle, nastradala je najsposobnija
politička i privredna elita.
Srbija je, kako mi se čini, imala jednu veliku dilemu, koju principijelno
nikako nije mogla razrešiti: ako ćemo nacionalni princip, onda moramo
pustiti Albance da idu svojim putem, možda i Mađare. Međutim, hteli smo
i jedno i drugo: i svi
Srbi u jednoj državi, plus Albanci u istoj toj državi. Princip, dakle,
nije bio dosledan ili - oštrije, ciničnije rečeno - načelo je bilo malčice
shizofreno. Zato smo to lepo i platili: jedno smo već izgubili, a sva
je prilika da ćemo se morati oprostiti i od ovog drugog. Velja
kruška u grlo zapa'ne... Pitanje je samo šta ćemo izvući iz tog veličanstvenog
poraza. Da li neku pouku ili novu tragediju?
*
Našav se u neobranom grožđu, prisećam se vrlo dobro i tih
vremena i mojih muka: bio sam u štampariji kada nam je izričito rečeno
da, kao urednici, moramo cenzurisati tekstove ukoliko želimo da broj iziđe.
Reč je, naravno, o ustavnim amandmanima. Materijali su stigli sa neke
skupštine ili nekog simpozijuma, ne mogu se sada setiti. Slog je već bio
gotov. Trebalo je potpisati odobrenje da se broj može štampati. Najlakše
je čuvati "čiste ruke". Ko me je, uostalom, terao da se prihvatim
uredničkog posla, uz to u novinama sa novom redakcijom, na koju se od
početka gledalo sa sumnjičavošću... Cenzurisaću, ali uz jedan uslov: da
se objavi napomenica u kojoj će se, na ezopovski način, kazati da su novine
zapravo cenzurisane. I zaista, sudija koji je posle zabranio Student,
raspitivao se šta znači ta beleška.
Uklonili smo slog, odnosno tekst za čitavu jednu stranicu, tako da je
taj list objavljen sa praznom naslovnicom, što bi moglo izgledati kao
"štos". Odahnuo sam, međutim, kada sam čuo da je javni tužilac
(legendarni Spasoje Milošev?) zabranio list, a sudija to potvrdio. Nismo
bili dovoljno dobri cenzori, na moju sreću. Posle je sav taj materijal,
bez ikakve cenzure, objavljen kao interni tekst, uz pomoć šapirografa,
u organizaciji Univerzitetskog odbora Saveza studenata Beograda. Eh, da
nam je tad bio Internet! Iz te dogodovštine za mene lično proizašla je
čvrsta maksima: Nikad više u cenzuru tuđih tekstova! Prošlo je,
evo, više od trideset godina, i ti su dani davno minuli, a te se zapovesti
čvrsto držim i danas, mada su iskušenja bivala svakojaka...
Kao rezime, mogu kazati ovo: od lutanja po više nego sumnjivim revolucionarnim
osećajima, u kojima je bitna odluka, često samovoljna, dakle bez
mnogo rasprave i argumentacije, došao sam do sasvim drugačijeg principa:
dijalog, javnost. Audiatur et altera pars. U tom
smislu su 1970/1971. za mene bile formativne godine.
Kada se, pak, gleda na celinu i smisao tadanjih rasprava, odvijale su
se mahom po jednom prećutnom obrascu: Program SKJ,
dakle ne članstvo, ne trenutna politika;
samoupravljanje kao princip, dakle ne
aktuelno stanje u njemu. To su bile te svete krave. Ako je, pak,
poneko hteo kazati i nešto više, na primer koju o opravdanosti višepartijnosti
- prijateljska je preporuka bila da taj (ne)srećnik unapred spremi jedno
ćebe, podeblje po mogućnosti. Zatvor ga je neminovno čekao, nisam čuo
da je nekome promakao. Tačno se znalo, naime, gde je donja "crvena
crta". Bila su to dosta stroga vremena što se političkih ideja tiče.
U zindan se odlazilo i za mnogo blaže stvari. Dijalektika straha i hrabrosti:
ne dobiti malj po glavi, kako se lepo izrazio profesor Miodrag
Popović, u svojoj divnoj i mudroj knjizi Poznice.
*
Nastavljam ovaj tekst posle nekih mesec dana pauze, sada
uz pročitano posebno izdanje Studenta s kraja
1970. godine. U međuvremenu su se desile značajne stvari, koje ne bih
želeo da zaobiđem: nastradao je kolega sa filozofije, dr Zoran Đinđić,
koji se - ima više od decenije - upustio u politiku, a u njoj je dospeo
i do samih vrhunaca političke karijere. Iako taj tragični događaj nije
tema ovog zapisa - Zoran naime pripada potonjim generacijama studenata
filozofije, tako da nije ni mogao po prirodi stvari biti uključen u politički
život na fakultetu kada i moja generacija - moram ipak nešto reći: u toku
je svestrani, sistematični, temeljni udar na domaću mafiju, što je, po
mom mišljenju, najvećim delom opravdano. No, kako to u nas redovno biva,
ne umemo da nađemo meru. Bojim se da bi to i ovde mogao biti slučaj. Vrlo
lako bi se moglo desiti da se, uz mafiju, rešavaju i neke političke razmirice,
što bi, po mom mišljenju, bilo veoma loše. Zna se da u ovom narodu postoji
duboka podela, koja nema nikakve veze sa kriminalom. Ići prekim putem
moglo bi biti veoma opasno. Ako je ikada Srbiji bila potrebna hladnokrvnost
i staloženost, smisao za dijalog - sad je čas!
Srpska mafija je prevršila svaku meru, veoma se osilila, a stvar je u
tome da se vrati u neku svoju normalu, onako kako rade sve mafije sveta
u stabilnim i uređenim državama: znaju šta mogu i smeju, a šta, pak, izbegavaju
po svaku cenu, i ne pada im na pamet da ubijaju premijera u vlastitoj
državi, legitimno izabranog. Ne isplati im se - da upotrebim njihov rečnik
- vrlo skupo bi ih to koštalo. Ili, u mojim terminima, znaju šta je država,
znaju i dokle mogu ići u igrama sa njom. Primer Italije je u tom smislu
veoma poučan. No, kako rekoh, u pozadini je jedna vrlo, vrlo duboka podela
u ovom narodu - i svesna, i nesvesna, i podsvesna - koja nema nikakve
veze ni sa mafijom, ni sa kriminalom, a iz koje bi, u najgorem, mogao
proisteći čak i građanski rat u užem smislu (u širem smo ga već imali).
Mora da je naša mafija razmišljala otprilike ovako: ovde i nema više nikakve
države, ona je duboko korumpirana, svoje odluke podešava prema novcu koji
joj se tajno daje, uz zaključak da mogu raditi šta hoće i gde hoće, otvoreno.
Uz to, da stvar bude zaokruženija, Srbija je, po mom sudu, doživela jedan
od najvećih i najtežih poraza u celokupnoj svojoj istoriji, sudeći bar
po posledicama. Ubistvo Zorana Đinđića verujem
da je mnoge osvestilo, osvestilo je bar državu, ili njene ostatke - ako
je još uvek reč o njoj: ili ćemo se uzajamno ubijati do iznemoglosti,
i tako, u isti mah, širiti sveopšti strah,
ili ćemo, konačno i sistemski, urediti političke odnose na neki viši,
civilizovaniji nivo, imajući baš u vidu moguće, ali i legitimne razlike.
Dobro, duboko se ne slažemo
među sobom, verujemo da smo i jedni i drugi u suštoj Istini, ali
se bar ne moramo istrebljivati: to je taj civilizovani odnos. Ako već
koristimo termin istina - po meni tragično
nesrećan no, s druge strane, ipak neophodan pojam, bar u smislu regulativa
uma - nužno je njeno posredovanje institucijama, pravilima, procedurom.
Lepo je rekao jednom prilikom Merleau-Ponty: "Naš
odnos prema istini ide preko drugih. Ili ka istini idemo zajedno sa njima,
ili se krećemo u nekom drugom pravcu, ali ne prema istini". Hitan
prijem u Savet Evrope svakako ide u tom smeru, a na nama je da li ćemo
štogod naučiti, mislim kao narod, kolektivno, kao kritična masa, iz ovih
krupnih događaja. A sad da se vratim temi.
*
Posebno izdanje Studenta objavljeno
je 7. decembra 1970. godine, na ukupno 24 strane manjeg formata. U celini
je bio posvećen probranim autorizovanim izlaganjima sa seminara u Vrnjačkoj
Banji, održanog 14, 15. i 16. novembra iste godine. Bilo je predviđeno
da se razgovara na tri okvirne teme: (1) Mesto
i uloga Saveza studenata na Univerzitetu i republici Srbiji; (2) Odnos
Saveza studenata i Saveza komunista; (3) Pravac
i način angažovanja Saveza studenata u sadašnjoj situaciji. Uz to,
priložen bejaše i Projekt programskih načela Saveza
studenata.
Polemisalo se na više strana, i na sitnije i na krupnije teme, no mislim
da je osnovna linija razgraničenja postavljena baš na relaciji Savez studenata-Savez
komunista. U Projektu programskih načela Saveza
studenata izričito se priznaje: "Program Saveza komunista predstavlja
idejnu osnovu programskim orijentacijama svih društveno-političkih organizacija.
Svoje prihvatanje programa Saveza komunista, Savez studenata shvata kao
obavezu na kreativan odnos prema osnovnom smislu programa i tu svoju kreativnost
izražava u svojoj programskoj orijentaciji" (str. 12-13). Kreativnost,
da. Ali i - teška dvosmislica.
Svakako najznačajnija polemika na tom skupu vodila se oko smisla tzv.
osnovne ideje, koju je pokrenuo Miodrag Perišić,
sudeći bar po objavljenim dokumentima. Mislim da nisam bez razloga rekao
da je Bora Pavlović bio glavna udarna pesnica. Evo šta on kaže u svom
krunskom argumentu: "Ako u dve reči pokušam da to karakterišem, to
bi moglo da se pretvori u zahtev da se naša osnovna ideja - društvo samoupravnog
socijalizma - zameni nekom drugom osnovnom idejom. Mislim da su u odnosu
na takvu politiku naša opredeljenja potpuno jasna. Nikakve mogućnosti,
dok je ovoga društva, ne postoje za drugu 'osnovnu ideju', ono će se svim
sredstvima - od ideoloških do policijskih - tome suprotstavljati".
Dakle, u igru s idejama ulazi sila (policija), tu prestaju svi argumenti.
U svom prvom, načelnom izlaganju, Pavlovićev ideal jeste nepartijsko
društvo ("Mi smo društvo koje ide ka bespartijskom sistemu",
str. 10), što je bilo sasvim u skladu sa oficijelnom partijskom linijom
SKJ. Gledano, pak, iz ove perspektive, a ima li se na umu sloboda kao
takva, taj je ideal - mora se primetiti - malčice naivan. Ili okrutno
ciničan. Ako nam je sloboda neprikosnovena svetinja, onda bi bio red dopustiti
slobodicu i onima, bez sumnje zaostalima i nazadnima, koji još uvek vide
neki značaj u osnivanju i egzistenciji partije.
Drugi je argument ovaj: nepartijsko društvo
- da, naravno.
Ali, s druge strane, za slučaj da se ne želi dopustiti sloboda "zaostalima"
i "nazadnima", mora postojati neki politički okvir tog
nepartijskog društva. Dakle, opet neka vrsta prećutne metapartije.
Ona je moguća, druge ne. Cinično, shizofreno, oksimoronski. Početni princip
Jednakost i sloboda objavljen je svečano i
teatralno, bombastično i na sva zvona, da bi se ispostavilo ovo: Mi
smo ipak nešto malo jednakiji od drugih, ipak nešto malo slobodniji od
drugih. A ponajbolje bi bilo da tih Drugih - nema!
Program SKJ, odnosno društvo samoupravnog socijalizma, može se shvatiti
i kao neka vrsta konsenzusa, kako u idejnom
tako i u političkom, pa i egzistencijalnom smislu. Program
SKJ bio je i neka vrsta neospornog argumentativnog
okvira ukoliko bi se želelo u javnost. Niko, naravno, nije ni pokušavao
da kritički i eksplicitno nešto javno kaže povodom takvog shvatanja,
otelovljenog u osnovnom idejnom dokumentu jugoslovenskih komunista.
Strategija onih koji su mislili malo drugačije je, dakle, morala biti
imanentna. Postavio sam pitanje šta znači "jasno opredeljenje"
u Savezu komunista (str. 11), a naveo sam i primer. Štrajk iz oktobra
te godine dao je povoda da se SK Filozofskog fakulteta opredeli na jedan
način, pozitivno, a stav Univerzitetske konferencije SK određen je negativno.
A reč je o jednoj te istoj društveno-političkoj organizaciji, o jednom
te istom događaju. Danas, u ovim uslovima, nikakav problem: pravi se nova
partija ukoliko se razlike ne mogu prevazići dijalogom. Međutim, u to
doba, rešenja su bila posve drugačija: raspušta se niži organ; u krajnjem,
vraćaju se partijske knjižice. Oni koji izađu iz SK, međutim, nemaju više
prava na političku aktivnost, a bude li se pokušalo nešto van igre, suočavanje
sa policijom i sudom je neminovno.
Pavlović je priznao problem: "Što se tiče Filozofskog fakulteta,
imamo deo organizacije koji ne samo neposredno, u vezi sa štrajkom, nego
dugoročnije, aktivno zastupa poziciju koja je delimično, a nekad i osetno,
različita od pozicije SK. To je situacija, koja duže traje (kao idejno-političko
razlikovanje) i koja je po toj konstanti nepodnošljiva za organizaciju
komunista" (str. 14). Neophodnost razgovora unutar svojih redova
priznavali su, naravno, i komunisti, uz jednu specifičnu razliku koja
nalikuje vojnoj organizaciji. Naime, zna se šta znači komandovanje u vojsci,
a slično je i kod komunista: ako si na višem položaju, bliže si Istini.
Ili, prevedeno na jezik komunista, u pitanju je odnos snaga. Ona
koja je snažnija može pretendovati da zastupa stav SK.
Funkcionalni dijalog u SK je dobrodošao: "Po svoj prilici, neophodno
je u toj organizaciji, u narednim danima otvoriti debatu i, mirno i objektivno,
idući od pozicije do pozicije, utvrditi gde postoji isti pogled sa organizacijom
SK a gde različit, utvrditi u čemu su razlike, u čemu se razlikuju osnovne
idejne i političke pozicije, u čemu postoje razlike u akcionom opredeljivanju.
Kada se to utvrdi, onda izvući konačno zaključak: da li je to još uvek
članstvo u jednoj organizaciji ili nije" (str. 14-15). Hladnokrvno
i cinično.
Ne znam jedino da li je naslućivao da će, neku godinu kasnije, i on sâm
biti pogođen tom komunističkom logikom. Čim je uklonjen iz Saveza komunista
ispao je i iz političke igre uopšte. Ili bi imao posla sa policijom da
je hteo nešto politički samostalno, drugačije. Tako mu se osvetio princip
koji je zastupao. Ili je možda sve to znao? Neće,
valjda, mene? Izvrstan primer je dao još Milovan Đilas, s tom razlikom
što je, već utamničen, zaista prigrlio tu "drugu osnovnu ideju".
Imao je, dakle, petlju, bio je hrabar, bez obzira kako danas mislili o
njegovim problematičnim godinama tokom Drugog svetskog rata i neposredno
posle njega. A za Boru Pavlovića, kad je sišao s vlasti, ne bih znao da
li je prešao na drugačije političko stanovište, bar intimno.
*
Karma - taj duboko opravdan
pojam: sve naše delanje se negde upisuje, isto kao i ne-delanje. Upisuje
se, takođe, i kod drugih, osobito ukoliko je
reč o politici, a i u najličnijoj egzistenciji. Za ovu priliku, izostavio
bih problem reinkarnacije koji, inače, legitimno pripada doktrini o karmi.
Odličan primer daje nam zdravlje: ako si u najranijem detinjstvu bio kukavica,
a zadesila te je upala krajnika, neadekvatno lečen svojom krivicom, normalno
je da si dobio upalu zglobova; trebalo je biti hrabar, energičan, i primati
injekcije penicilina; umesto toga, zahvatio te je užasan strah, nisi hteo
injekcije. Karma sve vreme vredno radi svoje: sa zglobova je prešlo na srce,
u vidu mitralne stenoze; nešto si ošljario sa odlukom za operaciju srca
- normalno je da si dobio cerebralnu emboliju... Još jedna opomena, ovog
puta drastična. Ili ćemo u smrt, ili moramo zaboraviti na strah, prihvatiti
jedino moguć lekarski tretman. Uopšte, dakle nezavisno od primera sa zdravljem,
moglo bi se reći ovo: onako kako si delao juče, tako
ćeš požnjeti danas; onako kako si radio i mislio danas, tako će ti biti
sutra. Jučerašnja dela - današnja sudbina.
Za razliku od drevnih indijskih shvatanja, karma se, po mom iskustvu, donekle
može preinačiti, preusmeriti, i to samo na određenim, ključnim međašima-raskrsnicama.
Tako je, mislim, i u politici. Na primer, karma nekog od kolega sa Filozofskog
fakulteta koji je učestvovao na seminaru u Vrnjačkoj Banji ili nekog od
urednika Studenta osobene su. Ni moja nije izuzetak.
Spočitnuti nam nešto politički pre trideset i tri godine ili danas - nije
isto. Otišli smo, u međuvremenu, u vrlo različite političke i egzistencijalne
pravce. Imajući prvenstveno u vidu burne političke puteve, nijedan od nas
još nije dopao tamnice, nemamo zatvorsko iskustvo. A i stanje sa zdravljem
je danas posve različito: jedan ima poteškoća sa prostatom (kao genuini
ljubavnik, dakako); drugi je
dobio srčani udar,
preživeo ga srećno, zasad bez hirurške intervencije; treći se, uz
potpuno povlačenje od politike, podvrgao intervenciji na srcu, ali
ne kao infarktaš.
Bez obzira, dakle, na vrlo različite životne puteve, što je najvećim
delom posledica karme svakog od nas ("Svako je kovač svoje sreće"),
i bez obzira na, još uvek, vrlo vrelu krv u nama i oko nas, ne bih
imao ništa protiv da se ponekad i vidim sa negdanjim učesnicima seminara
u Vrnjačkoj Banji, razume se strogo privatno, jer su mnogi od njih
sada poznate javne ličnosti. |
|
|
Alan Bećiri, Foto
finiš - XXI, 2003.
|
|
Duboke razlike u mišljenjima nisu nikakva prepreka za
susret negdanjih drugara i prijatelja, pa i kumova. Takvo je shvatanje sasvim
normalno u Engleskoj, na primer: pre podne, u Parlamentu, ogorčeni protivnici;
posle podne, sasvim mirno, u prijateljskoj atmosferi, igraju golf. Da je
bilo nešto malo više hladnokrvnosti u Srbalja Zoran Đinđić svakako ne bi
nastradao od preke ruke. Prema tome, kada su javne stvari u pitanju, imamo
se još mnogo čemu učiti. Mlad smo i zelen narod, ipak. Ili, može biti, malčice
priglup, bože me oprosti.
*
Opaske što ih dajem na ta davna izlaganja jedan su mogući
izbor, sužen, to je samo jedna interpretacija potkrepljena dokumentom,
koja je umnogome parcijalna. Govorile su, naravno, i druge osobe, no mislim
da je ovo bila osnovna linija personalnog i načelnog razgraničenja: s
jedne strane Bora Pavlović i Rajko Danilović (bio je član Sekretarijata
GK SK Beograda, sada je, međutim, ugledni advokat, a polemiku je, pri
kraju skupa, izazvao provokativnom tezom o krizi u Savezu studenata),
s druge strane - ostatak učesnika. Studenti su, naravno, insistirali na
samostalnosti svoje organizacije, a SK, preko Pavlovića i Danilovića,
o njenim ograničenjima.
Ne bih da ovde prepričavam ekstenzivno šta je ko govorio na tom skupu,
jer bi to moglo značiti, između ostalog, i preuzimanje neke vrste monopola
u tumačenju. Jer svagda imam u vidu karakter ovoga štiva: sećanje,
i samo sećanje. A oni koji su, pak, još živi, i na ovome su svetu
još uvek čvrsto, sa obe noge, poneko možda već sa štapom (inače, sjajno
strateško pomagalo iz ugla određenih godina), imaju puno pravo da se oglase
svojim zapažanjima na te dane.
Dodao bih još i ovo: u svom prvom izlaganju izneo sam tezu o depolitizaciji
kao nepostojanju moći. Provokativno sam ustvrdio: Jun '68. ni u kom slučaju
ne možemo uzeti kao politizaciju upravo zbog nepostojanja moći. Napori
šezdesetosmaša da se moć iznedri jednaki su osvajanju slobode, kao i njenom
osećanju. "Onaj ko ima moć, koji je subjekt moći, ko kontroliše moć,
ima i slobodu pa čak i slobodu da pomera, proširuje te granice slobode,
tj. da jednim sredstvima moći (na primer političkim) otvara mogućnosti
za ispoljavanje drugih, egzistencijalno evidentnijih, sredstava moći (na
primer sudskih)" (str. 5). Uz ograničenje na ovo određenje koje sam
već u sledećoj rečenici iz Studenta naglasio,
vidim da je iskaz ponešto trapavo sročen. No, verujem da su to bila ograničenja
autorizacije: ako sam tako nešto uživo rekao, red je da tako i ode u štampu.
Šta je, tu je. Neko bolje mesto za citiranje za ono što sam bio naumio
reći ne mogu naći, nažalost.
Sledi sada i drugi citat iz mog izlaganja: "Pristalica sam shvatanja
da misliti u skladu sa istinom je istovremeno i obaveza da se egzistira
sa istinom, mišlju. Na sreću ili nesreću, ne znam, verifikovanje te moje
delatnosti od strane moći nije direktno usledilo na mojoj koži, iako ga
ja impresivnije, nažalost, doživljavam nego neke moje druge kolege. Moć
je verifikovala (preciznije: osporila) našu delatnost, moju delatnost,
na jednom čoveku, preko jednog čoveka. Na tom
jednom čoveku moć se jasno i nedvosmisleno ispoljila. Delatnost, za koju
sam čvrsto uveren da je bila iz istih pobuda kao i moja, da je imala slična
teorijska pokrića, bila je u primeru tog jednog čoveka bitno osporena,
čak bitno negirana sa stanovišta moći, koju je optužila i osudila kao
'neprijateljsku'. Sad nastaje, bar meni mistična atmosfera iz koje se
rađaju pitanja: zašto i ja nisam za moć, 'neprijatelj'? Zašto mene mimoilazi
član 118 KZ?" (str. 5). Naravno, reč je o Vladi
Revoluciji, legalno izabranom predsedniku FOSS-a (Fakultetski odbor
Saveza studenata).
Ovaj pasus, izdvojen izolovano, zvuči danas malčice patetično, a zvučao
je i onda, čim sam imao potrebu da ga donekle relativizujem, uravnotežim.
U nastavku sam rekao i ovo: "Zapravo ne mogu da objasnim kriterijume
aplikacije moći. Kad se moć budi iz dremeža? Koji je to zvuk budi?
Teškoće nastaju onda kad moć na isti zvuk jedanput pokrene svoju muskulaturu,
drugi put joj je ipak lepše da drema. Moć se pokazuje kao loše
dresiran pas, s tendencijom da pobesni.
Samo, nažalost, treba imati na umu da u tom slučaju nikakav Luj Paster
ne bi mogao da popravi situaciju" (str. 5).
*
Oktobarski štrajk je, dakle, sve vreme lebdeo u mislima
i glavama učesnika tog seminara, i na pozitivan, i na negativan način,
i prećutno, i izričito. Bio je činjenica, nije
se mogao zaobići. Bez našeg prisustva i aktivnog učešća - mislim na diskutante
sa Filozofskog i Filološkog fakulteta - teško je reći kakav bi status
mogao imati na tom skupu. Ako se jednog budućeg neznanog dana upusti u
analizu tih davnih događaja neki mlad i, po pravilu, ambiciozan istraživač-istoričar,
ne znam kakvu bi ocenu mogao dati. No, verujem u jedno: generacija kojoj
sam pripadao ima razloga da se ponosi tim štrajkom. Digli smo glas protiv
grube sile. Ona očigledno nije očekivala takvu reakciju. Koliko mi je
poznato, generacije koje su došle neposredno posle nas nisu imale takvih
iskustava. Zajedno sa Junom '68, i taj je štrajk otišao u legendu.
Ako znatiželjnik, i sadanji i budući, nije posve siguran bilo u ništavnost
bilo u izvesnost tih zbivanja, ravnodušno vreme
će se pobrinuti, svoj će objektivan i nepristrasan popis
dela, akcija i ideja sačiniti. Čitalac ovih zapisa ne bi trebalo da ima
nikakvih sumnji u to. Kao što negda, pri inventaru, kaza tvrdi glas fra
Mija Josića: - Dalje!
Piši: jedna testera od čelika, mala, njemačka. Jedna!
Zemun, 8/9. mart-10/15. april 2003.
|