Sombor: Na dnevnom redu javnosti
Neizvesnost s ustavom
Koje su socijalne snage u Srbiji sposobne
da budu oslonac promena i kako one među sobom komuniciraju
Somborci, izgleda, tačno znaju šta očekuju od novog ustava
Srbije i te svoje poglede nastoje da jasno artikulišu počev od postupka
za donošenje osnovnog zakona zemlje, preko utvrđivanja autonomije, odnosno
regionalizacije, zatim lokalne samouprave, pa sve do privrede, pravne
stabilnosti i podsticaja za razvoj kulture. Ovo je osnovni utisak iz višečasovnog
razgovora koji je 10. maja održan u Somboru u organizaciji nevladine organizacije
Otvoreni licej i lista Republika.
Naš list, naime, u toku ove godine, u više gradova Srbije otvara razgovore
pod zajedničkom temom "Na dnevnom redu javnosti".
Naravno, prema interesovanju lokalne javnosti teme variraju od grada do
grada, a Somborci su pokazali izrazitu sklonost i spremnost da govore
o novom ustavu koji je već u pripremi. Upravo ovakvi razgovori, kao što
je istakao predsednik Otvorenog liceja Gojko Mišković,
najpotrebniji su sada Srbiji, a njih, nažalost, malo ima. Mišković ovaj
nedostatak objašnjava činjenicom da ni posle pada Berlinskog zida (novembar
1989) nismo imali čestitog okruglog stola, odnosno pravog socijalnog dijaloga
radi mirnog prelaska u novi politički i pravni poredak. Dobrim delom i
zbog toga zagazili smo u rat i sva ona zla koja su nas kasnije teško pogodila.
Samo javni dijalog može da dâ puni legitimitet novom ustavu Srbije pa
zato ustavni postupak mora da bude proces sažimanja, a ne prilika za nove
podele i razdvajanja.
Neraščišćene dileme
Opšte je mišljenje učesnika u dijalogu da je osnovni zadatak
budućeg ustava Srbije da stvori uslove za minimalnu pravnu državu u kojoj
će pre svega biti garantovano pravo na život i bezbednost građana. Nastojeći
da mogućnost ostvarenja ove ambicije sagleda u istorijskoj perspektivi,
Gojko Mišković tvrdi da Srbija od sticanja svoje nezavisnosti (1878) nije
bila pred takvim jednim novim iskustvom kao danas. Hoće li Srbija moći
da sakupi dovoljno unutrašnjih snaga da izvede jednu takvu suštinsku promenu?
Mišković je skeptičan i dodaje da mi još nismo u stanju da se izdignemo
iznad uskogrude partijnosti, što nam smanjuje šanse za jedan valjani ustav.
I drugi učesnici u raspravi pridružuju se ovakvom gledištu. Ištvan
Virag, na primer, tvrdi da će naš novi ustav doneti politička elita,
jer u Srbiji još nema političkog naroda. Zbog toga nam i preti opasnost
da ustavna rasprava bude samo prividna, a budući ustav ispadne oktroisan.
Ali ni to nije jedino strahovanje. Dodatne neizvesnosti, kako smatra Virag,
izaziva činjenica da mi još nismo raščistili dileme o samoj sadržini predstojećih
ustavnih rešenja: jesmo li za državu republikanskog ili monarhističkog
oblika vladavine, jesmo li za pravoslavnu ili laičku državu, za centralističku
ili regionalno uređenu državu. Ako država bude regionalizovana, kako će
da izgledaju regije?
Upravo kada se pokrene pitanje regionalizma, vidi se i šta je predmet
najvećeg interesovanja naših sagovornika. Gotovo svi bez izuzetka izjašnjavali
su se za ustavno rešenje po kojem bi Vojvodina dobila najviši stepen autonomije.
Ako toga nema, onda nema ni uslova za policentrični razvoj. Zato novi
ustav mora da pruži šansu za takav jedan razmah svih socijalnih i ekonomskih
snaga. Mišković strahuje da tvorci novog ustava nemaju u vidu baš tu stranu
stvari. Međutim, ustavne neizvesnosti sa ovih načelnih protežu se čak
i na personalna pitanja. Recimo, Stevan Vasiljević,
ali i neki drugi učesnici u razgovoru, postavlja pitanje koliko se može
imati poverenja u kvalifikovanost predsednika Ustavne komisije Vladana
Batića. Većina mu tu kvalifikaciju odriče, pa je i to razlog što, po njihovom
mišljenju, preti opasnost da novi ustav ne ispadne po meri Vojvodine.
Neki od njih čak i otvoreno kažu da im je od dosadašnjih pet, odnosno
šest ustavnih predloga, najbliži onaj koji je izradio Forum juris iz Novog
Sada, koji pruža i najviše garancije za autonomiju Vojvodine.
Promišljanje autonomije
Kada odlučno insistiraju na visokom stepenu autonomije
Vojvodine, naši sagovornici drže do toga da budu što precizniji što se
tiče političke sadržine tog pojma. Nikako nije reč o tome - naročito ističu
ovaj stav - da od Vojvodine naprave državu, što im se neosnovano često
pripisuje iz Beograda. Decentralizacija, odnosno autonomija se razume
u evropskom smislu reči, što bi značilo dve stvari: da Vojvodina slobodno
sarađuje sa regijama u susednim evropskim zemljama i, drugo, da se u ekonomskoj
sferi uspostave ravnopravni ekonomski odnosi sa Srbijom, naročito u prikupljanju
i podeli poreza. Pri tom je više puta u toku višečasovne rasprave snažno
podvučena privrženost istorijskoj tradiciji autonomije i Vojvodine i Sombora.
Ovde se, naime, sa ponosom ističe da je Sombor, još u XVIII veku, svoj
status slobodnog grada otkupio za 150 000 forinti. Od tada je grad počeo
da doživljava procvat u ekonomskom, ali i u svakom drugom pogledu. Zato
danas, kada su prinuđeni, kako kažu, da žive od mrvica iz republičkog
budžeta ("pogledajte samo kako je grad prljav"), neki s gorčinom
postavljaju pitanje: zar Sombor i sada treba da otkupljuje slobodu ako
želi prosperitet.
Upravo ovakva pitanja podstakla su i dijalog na temu - kako danas, u novim
uslovima, osvajati slobodu. U proteklim godinama kod nas su razoreni i
društvo i država, pa i egzistencijalna osnova svakog pojedinačnog života.
Donošenje novog ustava jeste prava prilika da vidimo kako u Srbiji stvoriti
"politički narod" i izgraditi temelje pravne države. Drugim
rečima, da iz sadašnjeg stanja puke vlasti pređemo u stanje pravog državnog
legaliteta. To jeste veoma komplikovan civilizacijski posao, ali tek u
tom okviru svaki kolektivitet u Srbiji, pa i Vojvodina, može u potpunosti
da zadovolji svoje težnje.
Iz ovakve orijentacije, oko koje je na skupu uglavnom vladala saglasnost,
neizbežno se nametalo i ovo pitanje: koje su to socijalne snage u Srbiji,
srodnih interesa, koje treba da budu oslonac svih promena i kako one među
sobom komuniciraju. Njih, naravno, ima, ali da bi bile u potpunosti identifikovane
potrebno nam je ozbiljno kritičko ispitivanje dosadašnjih iskustava. Zar
nisu i u samom Novom Sadu šešeljevci takoreći do juče držali vlast. Osim
toga, u Kuli su dugo bile stacionirane zloglasne "crvene beretke",
a protiv toga nije bilo nekog uverljivijeg otpora. Kako je u Vojvodini,
tako je i u razmerama cele Srbije. Vlada je žestoko ustala protiv kriminalaca
tek kada su, posle ubistva Đinđića, jasno videli da je smrt došla i pred
njihova vrata.
Zato nam je, pred donošenje novog ustava, potrebno udruživanje socijalnih
snaga i njihov jasan konsenzus. Presudan korak u ovom smislu mogao bi
da bude da se u preambuli novog ustava utemelje načela i vrednosti na
kojima počivaju država i društvo, pre svega pravo
na život.
Pravna zbrka
Od ovih krucijalnih stavova rasprava se širila i na druge
aspekte ustavne stabilnosti. Na jednu od njih ukazao je Branislav
Bojanić tvrdeći da kod nas vlada velika pravna zbrka u primeni važećih
zakona. Recimo, u Vojvodini se još primenjuje Zakon o zdravstvenom osiguranju
i zdravstvenoj zaštiti koji je donela ranija pokrajinska skupština kada
je imala mnogo šira ovlašćenja. Ili: još su na snazi katastarski propisi
iz vremena Austrougarske i Kraljevine Jugoslavije. Zbrka vlada i na republičkom
nivou. Nedavno je Srbija izmenom krivičnih propisa u toku vanrednog stanja
ušla u nadležnost saveznog zakonodavstva, odnosno zajednice država, jer
su u pitanju osnove Krivičnog zakona. Budući da je i sam pravnik, Bojanić
oseća velike teškoće kada od viših organa zatraži autentično tumačenje
nekih propisa. Takvih tumačenja nema, što takođe povećava pravni voluntarizam.
Bojanić, takođe, pokreće još jedno pitanje koje može da ima i gorko-humornu
notu da nije od ozbiljnog načelnog značaja. Vojvodina je svojevremeno
donela svoj ustav i zakone kojima se na legalan način ustanovljavaju pokrajinske
nadležnosti. Sve je to, međutim, srušeno "jogurt-revolucijom",
dakle na nelegalan način. Ne mora čovek da bude pravnička cepidlaka pa
da jasno vidi da su i raniji pokrajinski ustav i zakoni i dalje formalno
na snazi. Poenta Bojanićevog izlaganja je u tome da bi novi ustav Srbije
najzad morao da uvede neki stabilniji pravni red u državi.
Privrednik Zoran Ćulum primećuje kako su ekonomski
odnosi i praksa danas ustrojeni tako da predstavljaju veliku smetnju razmahu
tržišta. Tako, na primer, banke se najpre brinu o tome da podmire sve
svoje zajedničke troškove, a privredi ide ono što preostaje. Slično je
i sa drugim velikim preduzećima i velikim sistemima. Ovakvi nameti i prioriteti
u raspodeli u velikoj meri smetaju privrednicima da energičnije krenu
u posao. Mora tačno da se zna koliko kome šta pripada u ovom lancu raspodele.
Zato Ćulum insistira na tome da u pravljenju novog ustava mora najzad
da pobedi tržišno razmišljanje.
O kulturnim prilikama
Druga tema somborskog susreta - stvarni i prividni
pluralizam u kulturi - počeo je u stvari razgovorom o sadašnjim kulturnim
prilikama u gradu. Čini se da u ovom pogledu najbolje i najupečatljivije
govore ove brojke: ovogodišnji gradski budžet iznosi oko 600 miliona dinara,
a od toga je za kulturu namenjeno samo 53 miliona. Ono što najviše zabrinjava
dolazi tek sada - gotovo svih ovih 53 miliona ide na plate poslenika u
kulturnim institucijama, a samo 800 000 za kulturne programe! Uprkos viševekovnoj
tradiciji i mnogobrojnim kulturnim institucijama, u gradu vlada kulturno
mrtvilo; kultura je, vele naši sagovornici, nešto što se trpi, pa se zato
i tretira kao puka potrošnja.
Zašto je tako? Muzikolog Ira Prodanov uzrok
vidi u tome što na čelo kulturnih institucija dolaze ljudi ne po svojim
sposobnostima nego po političkoj pripadnosti ili prijateljskim vezama.
Kada dolaze na rukovodeća mesta ljudi se ne zapitaju imaju li uopšte kvalifikacija
za taj posao, već im je najvažnije da se domognu položaja. Naravno da
takvi ljudi pokazuju otpor prema svakom novom i osvežavajućem projektu
u kulturi. Ira Prodanov je u stanju da o tome govori i iz sopstvenog iskustva,
jer je nekoliko njenih inicijativa za muzičke programe naišlo na odbijanje.
Gojko Mišković upozorava na podatak da je na ovaj razgovor pozvano nekoliko
direktora kulturnih institucija, a da se niko nije odazvao.
Degradacija kulturnih prilika ogleda se i u potiskivanju kulture manjina.
Njihova obeležja potiskuju se na tih ali uporan način. Spomen-ploča Jožefu
Švajdlu, koji je 1849. streljan u Aradu kao pristalica Košuta, sa spoljne
strane zgrade jedne mađarske institucije prebačena je na neupadljivo mesto
u dvorište. Isto tako, nestalo je i obeležje na spomen jednog somborskog
gradonačelnika, Mađara po nacionalnosti, koji ima velike zasluge što Somborci
danas uživaju u raskošnom zelenilu. S druge strane, naši sagovornici kažu
da je jedan spomenik sumnjivim ratnicima iz poslednjih ratova, podignut
na upadljivom mestu, u samom centru grada, prosto iznuđen pod pretnjom
pištoljem.
Nebojša Popov na to kaže da se različitost potiskuje svuda gde
se javlja dominacija samo jedne ideologije. U poslednje vreme, nacionalistička
ideologija nastoji da se predstavi kao pluralistička - četnička, ljotićevska,
nedićevska, i da se legitimiše kao pluralizam u kulturi.
Sombor, međutim, kako primećuje Popov, ima pritajenu memoriju koja nije
destruisana. Zato ovde i postoje kreativni napori koji odbijaju ideološka
ograničenja. Gojko Mišković to dopunjava svojom ocenom da je u Somboru
ranije postojalo blisko prožimanje nacionalnih kultura. Recimo, gradsko
pozorište nekada su zajednički podigli Srbi, Mađari i Nemci, a predstave
su izvođene na tri jezika. Da ovakve tradicije mogu da budu izvor nove
energije videlo se nedavno kada je vlast pokušala da pozorištu naturi
upravnika po svom izboru. Glumci su se odlučno pobunili i sprečili ovaj
namešteni izbor. Kasnije je taj izabranik vlasti otišao za čelnika jedne
druge kulturne institucije. Pozorište je, dakle, odbranilo svoj integritet
što je i te kako obodrilo sve one koji su spremni da se bore za povoljnije
kulturne prilike u gradu.
|