Zbrka oko medija
Skandal oko kršenja procedure za izbor članova Saveta
Agencije za radio-difuziju Srbije, spor potpredsednika vlade Čovića sa
TV Pink, stav predsednika vlade Živkovića spram uređivačke politike TV
B92, neka vrsta propagandnog rata TV B92 i Pinka, nesporazumi i pritisci
vladinog medijskog biroa i njegovog šefa Bebe Popovića na novinare, odvajanje
jednog broja TV stanica iz asocijacije ANEM (Asocijacije nezavisnih elektronskih
medija Srbije) i stvaranje posebnog udruženja, samo je deo sukoba i nesporazuma
u sferi medija nakon ukidanja vanrednog stanja. Bez obzira na donošenje
Zakona o informisanju i najave Zakona o dostupnosti informacija, svi ovi
događaji svedoče o gužvi na medijskoj sceni i ukazuju da je počela nova
faza u borbi za medije i uticaj pojedinih stranaka i raznih vrsta političko-poslovnih
koalicija na kreiranje javnog mnenja u Srbiji. I pored deklarativnih stavova
o potrebi nezavisnosti medija i promovisanja strategije o javnim servisima,
čini se da političke elite nemaju nameru da se odreknu vaninstitucionalnih
uticaja na medije.
Neregulisano stanje u oblasti dodele frekvencija za elektronske medije
na nacionalnom i lokalnim nivoima i očigledne manipulacije sa članovima
Saveta Agencije za radio-difuziju, koje su generisane iz političkih krugova
(jer politički poslenici imaju najveći uticaj u selekciji članove Saveta),
najočigledniji su primeri manipulisanja javnošću i otvorene borbe političkih
elita u Srbiji za medije, naročito u svetlu predstojećih izbora ali i
fenomena u kojem se mediji bore protiv drugih medija
ne svojim programima i ravnopravno na tržištu već upravo suprotnom strategijom
koristeći političke grupe, partije i političare
da ostvare prednost nad drugim konkurentskim medijima.
Jedan od bitnih razloga za ovakvu situaciju je sadržan u činjenici da
su mnogi mediji u Srbiji (naročito elektronski i radio-stanice) samo delovi
poslovnih sistema čiji se vlasnici bave raznim biznisima a mediji im služe
ili kao izraz njihove društvene moći i prestiža ili za neke druge potrebe
- najčešće za poslovni uticaj. Tako da mnogi mediji nisu samo mediji koji
se kvalitetom programa i informacija bore za čitaoce i slušaoce i finansijsko
preživljavanje već imamo neku vrstu, najblaže rečeno, konflikta
interesa u kojem vlasnici upotrebljavaju medije ne da bi zaštitili
građane od vlasti i promovisali bitne interese zajednice - već da bi zaštitili
svoj novac koji stiču u vanmedijskim prostorima. A upravo je taj prostor,
prostor tzv. biznisa u stanju neuređene države, kakva je Srbija, u kojem
je njima potrebna zaštita političara, svih nivoa vlasti i političkih grupa.
Ako se tome doda i sasvim očigledna loša prošlost
nekih od najmoćnijih medija u Srbiji (primer TV Pink i BK Televizije),
čiji su vlasnici opterećeni ne samo kvalifikacijom da su bili promotori
politike i vrednosnog sistema Miloševićevog režima, već da su bili upleteni
u finansijske spekulacije (ekstraprofiterstvo delova i podsistema Kompanije
Karić) ili nelegalne postupke kod izgradnje (dozvole za zgradu TV Pink
i beneficije u slučaju širenja i uspona same televizije), eto odličnog
ambijenta za ucene i pritiske iz političke sfere i, s druge strane, potrebe
samih medija da pronađu svoje zaštitnike među političkim elitama i
pruže im dobre usluge.
|