Patološka ravnoteža
Ćutanje većine i ratoborno graktanje
manjine uspostavlja neku vrstu patološke ravnoteže u kojoj zločin postaje
deo kolektivne svesti
Fasciniranost ogoljenim primitivizmom, verbalnim egzibicionizmom
i agresivnom nadmenošću, koju su otvoreno pokazale pristalice civilizacijski
neprihvatljivih obrazaca ponašanja, mora ozbiljno da nas zabrine, jer
takav mentalni diskurs nije kompatibilan sa proklamovanim vrednostima
aktuelno uticajnog dela čovečanstva.
Nasilnička težnja umišljenih planetarnih moćnika da nametnu pravo na silu
kojom bi ostvarili svoje skrivene ili neskrivene potrebe za dominacijom,
pokrenula je milione ljudi da se sinhronizovano pobune protiv ratnih pretnji.
Milioni ljudi širom planete napisali su novu stranicu u istoriji civilizacije,
ujedinjeni u osvešćenoj potrebi da združenim razumom pošalju poruku da
ne priznaju silu oružja.
Na toj stranici nije bilo zapisa iz Srbije. Samo stotinak odvažnih i odgovornih
ljudi javno je izrazilo stav o ovoj krucijalnoj pojavi. Ako je taj broj
reprezent svesti i savesti građana ove države, onda s rezignacijom možemo
da zaključimo da nismo deo odgovorne svetske zajednice, a bez lične odgovornosti
i jasno koncipiranih stavova o elementarnim životnim pitanjima univerzalnog
značaja ne možemo da izađemo iz mračnog lavirinta u kojem smo sami sebi
vekovima uspešno postavljali svakojake prepreke.
Višestruka osujećenost sa kojom su funkcionisale generacije žitelja ovog
geografskog prostora svodila je njihovo kretanje po kružnoj putanji koja
nije menjala svoj prečnik. Sva zla, ratovi, pošasti, neznanja i nespremnosti
da se pogleda napred, ostajali su zapisani u mentalnoj matrici, i bez
korekcije socijalnim uticajima prenosili su se sa predaka na potomke.
Kao najozbiljniji pokazatelj mentalnog siromaštva koji se lako otkriva
u tužnoj istoriji ovog naciona je nedostatak jasnih stavova o zajedničkim
pravima, obavezama i potrebama. Ako nam na vrhu racionalnog bedema koji
treba da nas vodi kroz realnost ne stoji saznanje da je najvažnije i najsvetije
pravo na život, onda će sva ostala prava
biti modelirana dnevnim ličnim potrebama. Kada potreba, materijalna ili
duševna, postane nadređena pravu na život, zajednica sa tako proklamovanim
principom nema uslova za rast, za napredak, za učenje novog i za kvalitetan
život.
Patološka bezosećajnost i nespremnost da se suočimo sa patnjama drugih
uz odbranu da smo suviše beznačajni da menjamo sled događaja otkriva da
ne ispunjavamo elementarni uslov da se prikažemo kao organizovana socijalna
zajednica. Ako u državnom sistemu ne postoje organizovane grupe ljudi
koje će javno manifestovati svoje stavove koji se ne odnose isključivo
na doživljaje sopstvene ugroženosti, ostaje otvoren prostor da patološki
stavovi pojedinaca ili asocijalnih i antisocijalnih grupica ne naiđu na
prepreke i nametnu se kao relevantna vrednost čitavom sistemu. Patološki
stavovi privlače patološke strukture ličnosti da ih promovišu, dopunjuju
i delaju u skladu sa njima. Nesuprotstavljanje ovakvim društvenim pojavama
dovodi do povlačenja pred njima, povlačenje uslovljava zatvaranje, zatvaranje
rađa strahove, strahovi nameću ćutanje, ćutanje poništava savest i svest
o sopstvenom postojanju. Dok smo ćutali u naše ime su proglašavani ratovi
za više ciljeve, dok smo ćutali izgonili su iz našeg okruženja naše susede,
ubijali, pljačkali, razarali, kidnapovali i poništavali sve civilizacijske
tekovine. Danas ćutimo dok se u našem okruženju skrivaju optuženi zločinci
i slušamo kako se za njihova imena vezuju atributi kojima su opisivani
antički heroji.
Ćutanje većine i ratoborno graktanje manjine uspostavlja neku vrstu patološke
ravnoteže u kojoj zločin postaje deo kolektivne svesti.
|