Američka romansa
Bojan al Pinto-Brkić
Drugo veliko približavanje Srbije Sjedinjenim Državama
u poslednjih sto godina dogodilo se nekako incidentalno. Pravi razlozi
nisu poznati široj javnosti, a možda nisu poznati ni svim akterima tog
istorijskog rapprochementa. Prvi put, posle
sukoba jugoslovenskog rukovodstva sa Staljinovom koncepcijom komunističkog
bloka 1948. i potpisivanja sporazuma o partnerstvu sa Grčkom i Turskom
1954, tada članicama NATO-a, bilo je jasno motivisano traženjem zaštite
pod okriljem druge strane u hladnom ratu. Kasniji pokušaji balansiranja
između Istoka i Zapada pokazali su se pogubnim ne samo za razvoj modernog
demokratskog uređenja u Srbiji, nego i za spremnost njenih građana da
prihvate neke od osnovnih civilizacijskih vrednosti, što je verovatno
doprinelo zamajcu populističkih revolucija koje su dovele do krvavog raspada
jugoslovenske federacije, ratnih zločina i pljačke koji su zapanjili svet
i razaranja države u izvedbi Miloševićevog režima. Ako nismo ništa naučili
iz istorije, ako naše elite odbijaju da prihvate ono što sledi iz različitih
istraživanja, postoji ozbiljna opasnost da bismo u budućnosti mogli ponoviti
greške koje bi anulirale sve napore da prevaziđemo posledice prevashodno
moralnog pada, krize ljudskog u svakom građaninu u čije su ime preduzimani
ratni pohodi.
Spirala nasilja nije prekinuta, niti su nedemokratske ideologije manje
popularne danas. Oni koji veruju da je razlog velikog približavanja neki
naš kredit ili specifičnost, da smo na neki način zadužili Ameriku, trebalo
bi da razmisle o činjenicama i okolnostima još jednom. Da li je moguće
da zemlja poput Srbije zaduži SAD, imajući u vidu razlike u veličini,
snazi i uticaju na kretanja u globalnom okruženju? Pre nego što se predomisle
i proglase sve to neminovnim istorijskim tokom - eto, nismo imali sreće
sa prethodnim administracijama, ali se izborom Džordža W. Buša naša sreća
promenila... - valja primetiti da "naša sreća" neprijatno koincidira
sa iračkom krizom, u kojoj je Srbija prvo malo bila na strani Sadama Huseina,
a zatim je pod pritiskom pristala da sve službene tajne građevinske i
industrije oružja poveri Vašingtonu, da otvori dva vazdušna koridora za
prelet aviona i da se uzdrži od priklanjanja antiratnoj opciji. Ne bi
Kolin Pauel tek tako doleteo u zemlju u kojoj su upravo ubili premijera,
koji je predvodio proreformski blok, zbog čega je uvedeno vanredno stanje,
i rekao da je "oduševljen onim što je čuo od novih lidera".
U SAD već dugo vremena postoji razumevanje da je zapadni Balkan poslednja
neuralgična tačka u Evropi. Američka podrška brojnim regionalnim i sub-regionalnim
inicijativama najbolje svedoči o njenom interesu da se međusobno otuđeni
i tragično posvađani balkanski narodi navedu da prihvate civilizacijske
vrednosti kao temelje buduće stabilnosti regiona. Miloševićeva vladavina
i njeni recidivi uticali su da Vašington, analogno svom pristupu u drugim
kriznim ili potencijalno kriznim područjima, dođe do premise da je stabilizacija
Srbije, ergo najveće zemlje, ključ stabilizacije čitavog zapadnog Balkana.
Maks Singer i Aron Vislavski su u knjizi Zone mira,
zone nestabilnosti početkom devedesetih definisali
zone mira kao regije u kojima nijedna zemlja, niti njeni susedi, nema
ekonomske, socijalne ili političke motive za destabilizaciju.
|