Kako se pod izgovorom mira i saradnje, kreira mržnja
„SUNČANICA“ PROTIV „OLUJE“
Ljudi koji se danas nalaze na čelnim pozicijama u državi i pre dvadeset godina su bili blizu Onoga koji je o svemu odlučivao i mogli su nekim svojim stavom da doprinesu da se donesu odluke koje su se neposredno odnosile na živote građana u Srbiji i ondašnjoj samozvanoj „Krajini“
Deklaracija o nacionalnoj žalosti je relativizovala sve strahote jedne zločinačke i inadžijske politike Slobodana Miloševića i njegove Socijalističke partije Srbije kao i Srpske radikalne stranke Vojislava Šešelja, Tome Nikolića i Aleksandra Vučića, politike koja je uzrokovala velike nesreće i čije su žrtve bili osim Hrvata, Bošnjaka i Albanaca i Srbi iz Hrvatske i, posledično, građani Srbije. Proglašeni Dan žalosti u Srbiji, potvrda je da ekstremistički stavovi i ekstremističko mišljenje postoje kao nepromenjeni diskurs.
U vrelim letnjim danima jedan deo građana Srbije je uspeo da ode do morskih plaža, neki su silom prilika poslušali premijera i pokušali da razonodu pronađu na srpskim planinama i u banjama, dok je veliki broj zbog nedostaka novca ostao u svojim gradovima i selima. Mlađi se zabavljaju pravljenjem „selfija“ i „lajkovanjem“ fotografija, pesama ili sopstvenih i tuđih „mudrosti“ na društvenim mrežama. Starijima su ostali televizija i novine. Prateći medije građani su, kao i mnogo puta do sada osetili strah, nevericu i bes. Zbog lakiranja današnjice i nerealnih obećanja aktuelne vlasti.
Političari stvaraju mržnju
Glavne događaje su kreirali političari, a njihovo ponašanje i aktivnosti odvijali su se tako da je izgledalo kao da ih je više puta u ovo dugo, vrelo leto udarila sunčanica zbog koje su konfuzni i dezorijentisani. Odluka da se proglasi dan žalosti posle dve decenije od progona Srba iz Hrvatske deluje besmisleno i ponižavajuće kako za sve ljude koji su doživeli strahote progona, tako i za građane Srbije koji se te nesreće sećaju i saosećaju sa patnjama prognanih. Ljudi koji se danas nalaze na čelnim pozicijama u državi i pre dvadeset godina su bili blizu Onoga koji je o svemu odlučivao i mogli su nekim svojim stavom da doprinesu da se donesu odluke koje su se neposredno odnosile na živote građana u Srbiji i ondašnjoj samozvanoj „Krajini“. Oni znaju šta je prethodilo „Oluji“. Ako su zaboravili, mogao je da ih na taj događaj podseti tekst Vuka Draškovića objavljen krajem jula u dnevniku Danas. Autor teksta direktno optužuje rukovodstvo Srbije za tragediju Srba iz Hrvatske, čije je rukovodstvo odbilo plan Z-4, koji je garantovao autonomiju Srba u okviru države Hrvatske, i koji je i Tuđman prihvatio. Aktuelno rukovodstvo ne želi da se bavi činjenicama, jer su neprijatne po njih, već da se sa hrvatskim zvaničnicima takmiči u ludostima i besmislicama čiji će rezultat doprineti da se održava mržnja i paranoja. Rukovodstvo Srbije je smatralo da je primereno i uravnoteženo ako se u čitavoj državi proglasi dan žalosti kao odgovor na proslavu u Hrvatskoj. Svi građani Srbije, po Vučiću, treba da budu tužni, a zvanični simboli tuge su predstavljeni tamnom odećom spikera televizijskih stanica, klasičnom muzikom na radio stanicama i parastosima u crkvama. Zvaničnici su održali patetične govore, a neki su javno prolili po neku (lažnu) suzu. Na naslovnim stranama dnevnika, poznatih po preterivanju i neprofesionalnosti, stavljene su fotografije dece, čija tužna i uplašena lica treba da doprinesu masovnom bu-đenju negativnih osećanja prema Hrvatima.

Milica Stevanović: Srušeni most na Neretvi,1965.
Besmisao takvih manifestacija je paradigma besmisla koji duže od dve decenije uporno opstaje u ovoj državi. Razlog za duboku tugu predstavlja spoznaja da se u Srbiji ništa nije promenilo. Falsifikuje se prošlost i relativizuje sadašnjost, podstiču se emocije i potiskuje razum a traže se opravdanja i zaboravlja odgovornost. Takvo duhovno stanje među društvenom kvazi elitom se medijski promoviše i postavlja kao model za oblikovanje i promovisanje sistema vrednosti. Kada se javno proglasi da su građani Srbije tužni, neutrališe se potreba za racionalnim sagledavanjem uzroka i posledica.
Relativizacija strahota
Deklaracija o tuzi je relativizovala sve strahote jedne zločinačke i inadžijske politike Slobodana Miloševića, i njegove Socijalističke partije Srbije kao i Srpske radikalne partije Vojislava Šešelja, Tome Nikolića i Aleksandra Vučića, politike koja je uzrokovala velike nesreće i čije su žrtve bili osim Hrvata, Bošnjaka i Albanaca i Srbi iz Hrvatske i, posledično, građani Srbije. Javna tuga koju je Vučić dekretom proglasio, opozitno je stanje od radosti koju navodno doživljavaju građani Hrvatske. Potrebno je tobože tugom pokazati patriotizam i saosećanje i potpuno se odvojiti od doživljaja koji dominira među Hrvatima. To je rukovodstvu Srbije dovoljno jer za njih ne postoji niti će postojati bilo kakva politička i strateška greška koja je dovela do tragedije velikog broja ljudi. Za njih ne postoje činjenice ni zakoni realnosti, oni kreiraju i modeliraju događaje i doživljaje. Dogodio se zločin jer su Hrvati zločinci, Srbi su plemeniti i osećajni i pokazuju da dvadeset godina tuguju. U njihovoj realnosti ne postoji mogućnost da je ondašnji predsednik svojim suludim kombinacijama kreirao stravične događaje. Prošlost treba da bude iskonstruisana tako da uvek postoje krivci i žrtve, a među krivcima nikada ne treba da se nađu ljudi iz srpskog političkog vrha. Dvadeset godina je prošlo od kada su ekstremistički stavovi neodgovornih avanturista i moralno insuficijentnih osoba, probudili veliko zlo i uslovili nemerljive nesreće, stradanja, smrt i razaranja. Dan žalosti u Srbiji je potvrda da ekstremistički stavovi i ekstremističko mišljenje postoje kao nepromenjeni diskurs koji odlikuje funkcionisanje ljudi koji kreiraju državnu politiku. Ekstremističko mišljenje se svakodnevno prosipa sa skupštinskih govornica jer poslanici nastavljaju da vode besmisleni verbalni rat koji se nikada ne završava a njegove posledice osećaju jedino građani koji su se davno opredelili za uloge pasivnih posmatrača ili pristrasnih navijača. I posmatračima i navijačima stavove modelira ekstremističko mišljenje, razvijano pod negativnim uticajem socijalne sredine. Ekstremizam u ponašanju razmišljanju i delanju se prenosi kao socijalni obrazac ili odlika ličnosti i etablira se kao paradigma funkcionisanja državnog sistema. U njegovu osnovu ugrađen je egocentrizam koji predstavlja atavizam, odnosno neadekvatno prevaziđenu ranu razvojnu fazu. Egocentrizam podrazumeva parcijalan test realnosti i percepciju bez sposobnosti uočavanja višedimenzionalnih komponenti zaključivanja. Analitičnost i moralnost su nerazvijene, mišljenje je rigidno i konvergentno. Zaključuje se ad hoc, odlučuje se na osnovu aktuelno prisutnog emotivnog stanja. Nekada ovakve karakteristike pokazuju ljudi u akutno izmenjenom stanju svesti, kod pada na glavu, sunčanice ili trovanja. Takva stanja su reverzibilna i prolaze sa otklanjanjem uzroka. Nevolja je ako se simptomi ispoljavaju bez vidljivog uzroka, a tragedija je ako ljudi sa takvim karakteristikama zauzimaju ključna mesta u državi i odlučuju o životima drugih ljudi i funkcionisanju čitavog sistema.
Mališa Velikić
Povežite se