Grčka kriza – pouka za Srbiju
POLJOPRIVREDA JE JEDINA SRPSKA NADA
Srbiji nedostaje institut javnosti, glas savesti i kritičar ključnih poteza svake vlasti, pa i onih koji bi državu vodili ka grčkom scenariju.
Kriza u Grčkoj iz godinu u godinu postaje sve dublja, a njene socijalne posledice sve oštrije. Privredna aktivnost se smanjiila za četvrtinu, nezaposlenost je uvećana na 23 odsto radne snage, obuhvatajući u segmentu mladih svakog drugog sa tržišta rada. Srbija sa centralnom balkanskom državom ima skromnu razmenu roba, u oba smera vredna je 330 miliona evra, ali uloženi grčki kapital kontroliše 18 odsto našeg finansijskog tržišta, pa je logično upitati se kakve su pouke krize sa jugoistoka Evrope?
Oslonac na više delatnosti
Dve države su slične: malo izvoze i imaju prevelik javni sektor. Za razliku od Srbije, Grčka razvijenim turizmom prihoduje devize, pa je vidljiva da je ekonomska pozicija Srbije klimava, a svaki povetarac na svetskim tržištima u nas izaziva buru. Tokom krize, BDP Grčke spao je na 170 milijardi evra, 15.500 po stanovniku, dok u Srbiji ne dostiže ni 5.000, pa ne bi izdržala ni manji udar nego što je zadesio potomke Helena. Kako Grčka i Srbija izvoze ispod 40 odsto nacionalnog BDP, a pravilo je da male države izvoze i iznad 80 odsto, vidi se koliko su ekonomije obe države jadne.
Dva ključna momenti iz geneze grčke krize su: ulazak u EU 1. januara 1981. godine i ulazak u Evrozonu dve decenije kasnije.
Posle samo četiri godine u statusu kandidata, naši prijatelji dobiše status EU, i pored prigovora da će ulaskom problemi grčke privrede, neusklađene sa Unijom, stalno rasti. Skoro polovina stanovništva je u to vreme zavisila od poljoprivrede i ribarstva, oblasti u kojima je Unija dostigla visoke standarde i regulativom jako zaštitila. Siromašna Grčka, u kojoj je prosečno agrodomaćinstvo tek petina prosećnog evropskog, nije mogla ni udovoljiti zahtevima kvaliteta, ni biti konkuretna snažno subvencionisanom agraru unijskih država. U roku od pet, šest sezona poljoprivreda se prepolovila. Bez sirovinske baze, ubrzo je počeo da se nestaju prehrambeni kompleks i proizvodnja agroinputa, ambalaže. Poslednjih godina, Grčka izvozi samo maslinovo ulje u rinfuzi, znatno manje med, vino, a sa evropskih trpeza skoro da su iščezli feta sir, pomorandže, suvo grožđe, brojno začinsko bilje... Dostizanje visokih standarda i konkurentosti je mukotrpan posao, učinilo se da je izlaz u turizmu, takođe grani koja dosta zapošljava, a za čiji razvoj su nuđeni povoljni krediti i domaćih i evropskih banaka.
Turizam jeste grčka „zlatna koka“, čiji prihod je prošle godine oficijelno dostigao 19, a procenjuje se da je sa neoprezovanim delom i svih 28 mlrd evra. Pokazalo se da ne mogu svi živeti od dva meseca intezivne i još tri meseca manje turističke aktivnosti, pa se sada, u želji da izmire pristigle bankarske obaveze, prodaje preko 300.000 turističkih, kuća i motela. Sem toga, kako je agrokompleks sažet, malo poljoprivredne robe se prodaje preko turizma, koji većinom prodaje uvozne prehrambene proizvode. Tek četvrtina bivših seljaka je sebe našla u turizmu, ostali su se pozapošljavali u javnom sektoru. Grci su oduvek imali sklonosti prema sigurnoj zaradi u debeloj hladovini, a država se nije laćala truda, već je posezala za najlakšim, masovnim i kontinuiranim širenjem javnog sektora.
Poljoprivreda je blago
Za izrazito agrarnu Srbiju, pouka je da poljoprivredu podigne na evropski nivo i dostigne evropsku konkurentnst. Cilj podrazumeva dogovor sa EU, ali i da sami više cenimo našu izvoznu delatnost. Pitanje uvećanja agrarnog budžeta sa 3,1 na 6,2, potom sukcesivno na 10 odsto ukupnog je od krucijane važnosti. Grčko iskustva uči i da turizam valja razvijati usklađeno sa agrokompleksom, kako bi našoj prehrani olakšao izlazak na tržište. Jedino tako se može sprečiti novi nalet seoskog stanovništva na grad i javni sektor.
Pouka je i da nije uputno osloniti se samo na jednu privrednu granu; mogu Bahami, stotinak hiljada žitelja na sjajnim plažama i u blizini SAD, da žive od Jenkija, ali već i Grčkoj turizam je mnogo doneo, ali ni blizu dovoljno da izbegne krizu. Pogotovo Srbija, u kojoj ima uslova za razvoj mnogih privrednih grana, ali ekstremno povoljnih niti za jednu, ne bi smela sve adute staviti na jednu kartu.
Drugo iskustvo grčke krize vezuje se za funkcionisanje poreskog sistema. Čini se da je problem višedecenijski monopol tri familije na čelne političke funkcije. Dok su se Micotakisi i Karamanlisi vezivali za blaže desničarsku Novu demokratiju, Papandreuovi zaposedaju vrh socijalističkog PASOK- a. Smenjivale su se na vlasti, sve dok Siriza nije razbila „ protivdemokratski blud“. Ipak, ni levičarski pokret mlađanog Ciprasa nije ništa učinio da sredi poresku politiku. Tako izvan poreskog sistema i dalje ostaju brodogradnja i brodarstvo, tačnije prihodi na hiljade najbogatijih Grka. Mali će bit efekat ako se strogoća trenira jedino na malim preduzetnicima i građanima; neophodno je uspostaviti poresku disciplinu za sve obveznike, ali, ako glavni i dalje budu izvan sistema, teško da iko, pa ni država, može od malh traže redovno izmirenje fiskalnih nameta. Uspostavljenje poreske discipline je vrhunski zadatak svake države i za ovaj posao nije dovoljna politička volja, već su neophodni i sjajna organizacija državnog aparata, moralna elita na vlasti i razvijeno osećanje obveznika da se isplati izmirivati obaveze.
Dragocen poreski sistem
Upravo su omogućavanje izbegavanja plaćanje dažbina, uz prekobrojne sitne, ali za život značajne privilegije zaposlenima u javnom sektoru bile tehnike kojima je država kupovala odobravanje naroda za katasrtofalnu poresku politiku, buđetski deficit i kontinuirano inozaduživanje. Pouka bi morala biti jasna: ukidanje privilegija širim slojevima, čija je uloga da od javnosti iznudi odbrenje za poresku politiku prema bogatašima, kojima se beskrajno prolongiraju brojne obaveze prema državi.
U Srbiji bi za početak, valjalo bi uknuti mogućnost da lekari u državnim ambulantam i bolnicama uveće rade kao privatni doktori i naplaćuju usluge pacijentima koje su prethodno, kao državni lekari, uputili na privatne ordinacije u kojima uveče rade. Najčešće su to iste državne ambulante i bolnice, koje uveče menjaju status.
Drugi oblik potkupljivanja šireg sloja je tretiranje javnog sektora kao magacina za aktiviste i članove stranaka na vlasti. Uređenje ovog segmenta je krupan posao. Jedna od privilegija, koja zaposlene u javnim preduzećima direktno vezuje za vlast, je mogućnost da pomoću kolektivnog ugovora iznude pravo da im firma refundira troškove za medicinske usluge, a koje nisu obuhvaćene obaveznim osiguranjem. Povlastice važe za bračnog druga, decu i roditelje zaposlenog! Kako javna preduzeća pregovaraju sa državom, a čelni ljudi i javnog sektora i države( opštine) su čelnici vladajucih stranaka, socijalni dijalog se izopačio u razgovor „sam sa sobom” i sticanje koruptivne privilegije.
Grčki brodolom potvrđuje da se kupovinom pojedinih slojeva ukida javnost; sledeći korak je urušavanje onih državnih instituta, uključujući i poreski sistem, za čije funkcionisanje je neophodan kritički nadzor. Ukidanje privilegija pojedinim slojevima je prvi korak reafirmacije instituta javnosti u Srbiji i povratku kritičkog nadzora pojedinih poteza vlasti, pa i onih koji bi ovu državu vodili ka nepoželjnom grčkom scenariju.
Živan Lazić
Povežite se