Početna stana
 
 
 
   

U susret slavljenju Uskrsa

BEOGRADSKA USKRŠNJA RAZGLEDNICA

Još jednom o Tertulijanovoj izreci

O apsurdu je reč – ne po A. Kamiju – i o uvek nam dragom dr. V. Jerotiću koji nas je zbunio ne kao lekar već kao teolog. U dnevniku Politika 16. 03. 2014. doktor razmišlja o vaskrsenju. Ljudi koji veruju u vaskrsenje imaju to pravo jer ono izvire iz svesti, volje i želje za trajanjem. Sintagma o vaskrsenju bogova postoji u drevnim religijama, nije hrišćanstvo jedino među religijama. Zabunu je uvećalo navođenje iz Tertulijana koji „treba da je rekao“ kaže dr. Jerotić kako veruje u vaskrslog Hrista jer je apsurdno. Vera nije besmislica i apsurd. Doktor verovatno misli na ono Credo quia absurdum est. Ne, toga nema kod Tertulijana, to je u srednjem veku tako svedeno, i sreće se u lošim čitankama. Tertulijanovi spisi su sačuvani – De carne Christi V 4. 25-30 – i apsurd se ne pominje a doslovce glasi deo – Crucifixus est Dei Filius, non pudet quia pudendum est. Et mortuus est Dei Filius; prorsus credibile est quia i neptum est. Et sepultus ressurexit; certum est quia impossibile est.

Znamo sve ono iz sv. Pavla i mesto iz sv. Luke i nema potrebe to navoditi. To i deca znaju. Uporedili smo prevode na mnogo jezika pa i onaj najbolji L. Šestova na ruskom – nigde nema apsurda. Umesto drugih uzimamo prevod dr. V. Koraća i Pavlovića „Sin božji je raspet – ne stidimo se toga jer je to sramota; sin božji je umro – verujemo u to jer je to besmisleno; a sahranjen vaskrsnuo je – to je istinito jer je nemoguće“.

Sam Tertulijan – u V 3-6. – kaže „moja bestidnost je nešto dobro, a moje ludilo je moje blaženstvo“. Vaskrsenje je sintagma važna u simboličkoj ravni, inače nije u istoriji zabeležen slučaj da je čovek umro i vratio se kući. Dakle nije telesni fenomen. Tertulijan dalje razmišlja o tome da li će se ljudi vratiti kakvi su bili, nestali u moru, istruleli, gubavi su bili, da li će vaskrsnuti obrezani kao Isus ili neobrezani kao Adam, da li će jesti i piti i da li će imati seksualne organe i voditi ljubav, da li će žene imati sisa – Isusov odgovor je bićemo kao anđeli nebeski. Treba pažljivo čitati Tertulijana iako su opisi grozni. Šta je bilo s telom Isusovim poznato i iz kanonskih i iz gnostičkih jevanđelja kao i iz biblijske istorije i arheologije.  I nauka je rekla svoje, naravno onog koji veruje to ne obavezuje. Vera nije apsurd i Tertulijanovi odgovori su jasni samo kada se pažljivo čita. I dr. Jerotić i mnogi kampuju na televiziji ali treba pažljivo čitati Tertulijana i tumačenja. Lajbnic je kazao ne jednom da je Tertulijanova fraza u celini samo „oštroumni i duhoviti aforizam i ništa više“.
Znaju li svi kako je F. Engels „doskočio“ metodistima – naredio je da ga kremiraju i da mu pepeo razveju u Severnom moru. Razumljiva je ljudska i nada i želja da traju, ali vaskrsenje je nešto drugo. Čovek vaskrsava samo rečju i delom koje traje među ljudima – sve drugo je besmislica. A to i Tertulijan kaže.

M. Đ.

 

     
01-30. april 2014.
Danas

 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2013