Mali
esej
Literarna
varijanta fenomena Salijeri
"...u svom djetinjstvu, kaleidoskop
bio mi je jedna od najvećih senzacija:
svaki pokret onim malin durbimom, a uvijek
druga i druga fantastična slika, to mi
je bila najmilija igračka. Tako i sada,
oko nas, sami kaleidoskopi, i uvijek druge
i druge slike."
(M.Krleža: "Banket u Blitvi")
Jedno od tih takozvanih kaleidoskopskih
slika na ekranu beogradskog kulturnog života
bilo je osnivanje pozorišne scene „Ateljea
212”.
Paradoks je hteo da inicijalna tačka u kaleidoskopskom
rasporedu fleševa tih raznobojnih stakalčića
za ostvarenje jednog avangardnog beogradskog
pozorišta bude, kako to hronike svedoče,
niko drugi nego Miroslav Krleža, a da je
taj pozitivni efekat bio proizvod jedne
njegove negativne geste.
Naime, odigralo se to na jednoj kontrolnoj
probi Beketovog „Godoa” u Beogradskom dramskom
pozorištu, koja se odvijala pred upravnikom
Predragom Dinulovićem i njegovim zagrebačkim
gostom.
U svom komentaru posle održane probe, u
razgovoru se glumcima Ljubom Tadićem, Radetom
Markovićem, Batom Paskaljevićem i rediteljem
Vasilijem Popovićem, Krleža je prema takvoj
literaturi apsurda i bezizlaza, zauzeo odbojan
stav i to njegovo mišljenje dovelo je osujećenja
da se premijerno prikaže na repertoaru Beogradskog
dramskog pozorišta.
Međutim još će x, y puta kaleido-vitražna
stakalca menjati svoje kolažne arabeske.
Upravo Vasilije Popović nije se mirio sa
odbijanjem predstave. Život joj je nastavio
u ilegali, u slikarskom ateljeu svoje supruge
na Starom sajmištu, gde je i živeo kao student
režije na Akademiji ga pozorišnu umetnost
u Beogradu. Za jedan uski krug beogradskih
intelektualaca, upriličio je predstavu za
koju je scenu aranžirao slikar Mića Popović.
Uskoro posle toga Radoš Novaković i Mira
Trailović osnivači nove pozorišne scene
Beograda zamišljene kao avangardno pozorište
- uzimaju, ustvari preuzimaju taj Beketov
komad „Čekajući Godoa” reditelja V. Popovića
za otvaranje i početak rada Ateljea 212,
tako taj komad postaje kultni po svom značaju
i pojavi. Pogotovo sa aurom zabranjenog.
To je ono što se o tome zna. Ali tu se priča
ne završava. Kaleidoskopski.
U međuvremenu Vasilije Popović (alias književnik
Pavle Ugrinov) postaje urednik u dramskoj
redakciji Televizije Beograd, a zatim i
urednik redakcije. Televizija Krležin jubilej
1963, obeležava snimanjem i emitovanjem
legende „Adam i Eva" (sa Ksenijom Jovanović
i Marijanom Lovrićem u glavnim ulogama),
koja programski briljira među deset najuspešnijih
televizijskih ostvarenja u tekućoj godini
i kao se šalje na međunarodni televizijski
festival u Monte Karlo... ali bez potrebne
dokumentacije za prikazivanje (!?) - Da
li je to bio prvi korak osvete? Bumerang
za Krležino javno izrečen negativni kvalifikativ
predstave „Čekajući Godoa” u Beogradskom
dramskom pozorištu na Crvenom kratu, 1954?
I na kraju, završna kaleidoskopska figura
odslikala se nedoličnim činom brisanja trake
„Adam i Eva” čim je pristigla vraćena iz
Monte Karla, na brzinu i što pre, da bi
se izbrisao svaki njen trag - Krleže u prvom
redu, a počinilac slavodobitno obaveštava
autore da je to učinio - navodno nedostajale
su mu trake za dalja snimanja.
Nije se mislilo o repriziranju, ili očuvanju
izuzetnih ostvarenja, što bi bio red, da
se emisija kineskopirala i pohranila, eventualno
i u Muzej pozorišne umetnosti.
Ovako je sveden račun sujete i zavisti,
a sebi osiguran miran san. „Možda spava”
izvan svakog dobra i zla, a ovaj eklatantni
kulturni zlo-čin postaje i on kultni. „Salijeri”
V. Popović vs M.Krleža.