Početna stana
 
 
 
   

Evropska unja i svetska kriza

Budžet EU: gde smo tu smo

Van svake sumnje i pored ovih krupnih nedoumica čuvalo se zajedništvo. Nemačka, kao vodeća sila, nikako nije htela da udalji Veliku Britanije od Unije koja je zagovarala da budžet bude značajno manji, a time i doprinos članica manji
Sedmogodišnji budžet Evropske unije (2014 – 2020) usvojen na jedvite jade. Premda je reč samo o jednom procentu BDP članica, tačnije 908 milijardi evra, do kompromisa je teško došlo jer je svaka od država članica, pogotovo one najveće, htela da zadovolji svoje unutrašnje prioritete ali i pristup rešenjima za još neprevaziđenu svetsku krizu i njene posledice, tačnije kako savladati nacionalne fiskalne deficite, u prvom redu u evro zoni. Van svake sumnje i pored ovih krupnih nedoumica čuvalo se zajedništvo. Nemačka, kao vodeća sila, nikako nije htela da udalji Veliku Britanije od Unije koja je zagovarala da budžet bude značajno manji, a time i doprinos članica manji. Ipak, koliko god da su se mišljenja razlikovala nikome nije odgovaralo produbljivanje razdora u vreme kad se oporavak od posledica svetske krize jedva nazire, a ni jedna od njih se sa tim sama ne može izboriti.
Kompromis kao rešenje
Zbog toga je došlo do kompromisa koji je kao i svaki drugi obuhvatio izvesna odstupanja od specifičnih nacionalnih interesa. Nije isključeno da će se rasprave o spornim temama nastaviti nekom drugom prilikom jer niko nije zadovoljan dosadašnjim upravljačkim efektima Unije. Kao i u ranijim prilikama veličina budžeta se i lomila oko toga ko više dobija odnosno ko mora više da plati. Francuska uz Poljsku htela je da se fondovi za podršku poljoprivredi ne smanjuju, dok je V. Britaniji odgovaralo da se što više štedi po fiskalnom receptu koji vlada te zemlje
primenjuje kod kuće. U veštijem diplomatskom nastupu, nešto slično je zastupala i Nemačka u zahtevu za visoku fiskalnu disciplinu bez obzira šta on znači za zemlje koje su u ozbiljnim finansijskim teškoćama. Malim zemljama izbor se manje više sveo na to kome se privoleti ili prosto na očekivanje ishoda rasprava velikih ma kakav bio i to onda prihvatiti.
Zanimljivo, budžetski kompromis je više posledica isključivo efekata finansijskih teškoća nego pokušaj da se i tim instrumentom stvaraju preduslovi za pokretanje proizvodnje, inventivnosti i konkurentnosti. Naime, u centru pažnje ostala je pomenuta stroga štednja i nešto bolje uređivanje finansijskog sektora putem uspostavljanja „bankarske unije“ u evro zoni a koja bi se logikom jedinstva kasnije prenela i na ostale članice. Evropske vlade nisu se ni preko ovog značajnog instrumenta u funkcionisanju Unije izjasnile o tome kako pokrenuti kvalitetno nov socijalno ekonomski rast i razvoj uprkos činjenici da je evropska privreda, uključujući i moćnu Nemačku u
 
Gustav Dore: Gustav Dore: Krstaška ratna mašinerija
stagnaciji. Tim više što seinstrumenti rasta tiču kratkoročnih i hitnih akcija, dok su budžetski deficiti i opšta prezaduženost dugoročni problem. Izuzetak u takvom pristupu su fondovi za podsticaj poljoprivredi. Oni su ostali sačuvani. Sa stanovišta razvoja i konkurentnosti, neobjašnjivo je smanjenje budžeta za podršku istraživanjima i uopšte nauci. Priklanjanjem sličnoj logici sasečen je i inicijalni predlog  za unapređenje transporta, energije i digitalnih službi. Dodajmo još i ovo: fondovi za ravnomerni razvoj unutar Unije, ukljućujući pristupne fondove kandidata svakako neće biti veći nego manji. Takođe, pomoć za zemlje u razvoju ostaje na istom nivou podrške što u realnoj vrednosti zbog inflacije i drugih faktora znači manje. Srbija, iako kao kandidat za članstvo nije mnogo dobila u poređenju sa ostalim kandidatima za prijem, prema novoj budžetskoj politici neće dobiti više. A to može da bude samo manje.
Evropska levica-nemoćna
Pitanja koja se odnose na podsticaj rasta i razvoja verovatno su ostavljena da se o njima raspravlja nešto kasnije kada se sa političkog stanovišta proceni da je nastupio bolji trenutak. Rekli bismo sasvim slobodno da se takvo odlučivanje ostavlja za vreme posle izbora u Nemačkoj, što se poklapa i sa izborom novog sastava Komisije (Vlade) Unije. Sve u svemu: usvajanje budžeta nije bila toliko borba oko para i koliko ko ima da doprinese, već i o tome na kojim osnovama će se postavi izlazak iz krize koji u sebi objektivno sadrži i nužne socijalne promene, to jest humanu i ekonomski racionalnu preraspodelu bogatstva i prihoda. Budžet je u tom pogledu svakako neki indikator. Izgleda da su u Uniji i ovog puta prevagnule konzervativne snage i u budžetu zadržale svoj koncept stroge štednje. Teško je oteti se utisku da konzervativne vlade, a ove su u Evropi u većini, još uvek ne žele kompleksnije reforme nekonvencionalnog zahvata jer ne znaju gde bi se takve promene završile na nacionalnom planu i u Uniji.
Evropska levica oličena u socijaldemokratskim partijama udruženim u Socijalističkoj internacionali, kada su u pitanju rešenja za socijalno-ekonomski razvoj, pokušava da se vrati svojim starim idejama o jednakosti i solidarnosti kao osnovi svakog upravljačkog poduhvata. Nešto o tome je rečeno i na zasedanju Socijalističke internacionale u Lisabonu, februara ove godine. Taj idejni pristup u debati o budžetu Unije branila je do izvesne mere Francuska. Međutim, ceo taj korpus nije programski još svestrano obrađen i saobražen novim okolnostima. A ono što se čini ne čini se ni mnogo glasno. I pored rasprava koje se vode među evropskim levim intelektualcima još uvek se nije stiglo do dovoljne mase politički obrađenih mišljenja koja bi omogućila da se pređe na usvajanje odgovarajućih dokumenata a preko njih i do izbornih platformi.
Zanimljivo je, da je u svom tradicionalnom Izveštaju o stanju u Uniji, za razliku od Evropljana, bio jasniji američki predsednik Barak Obama. U njegovom izveštaju ima začuđujuće malo pomena o spoljnoj politici već se mnogo govori o odbrani srednje klase i poboljšanju položaja svih onih koji žive, ili bi trebalo da žive, od svog rada. Obama je bio mnogo jasniji od evropskih socijaldemokratskih i levih političara o merama za podsticanje proizvodnje i smanjivanju nezaposlenosti, unapređenju školstva i zdravstva. Neko je tim povodom u Americi čak rekao da SAD mogu same da nalaze svoja socijalistička rešenja i da im za to kao uzor ne treba evropski socijalizam.
Da li usvajanje budžeta Evropske unije govori i o tome da Evropa kasni i gubi korak u usvajanju novih ideja ?
  Simeon Pobulić
 
Literarna varijanta fenomena Salijeri
1-31. 03. 2013.
Danas

 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2013