„Ključ kreativnosti ne leži kod onih
koji imaju ključ od budžeta...“*
Do neba
- vrlinom
Kako
razoriti i ono što je ostalo od kulture,
bez suvišnog zašto? Pošast „crnog talasa“,
naspram srpske žene, srpskog popa, srpskog
Konstantina
Bar na trenutak, bilo
je ugodno verovati da onoj dvojici (Ivici
Dačiću i Bratislavu Petkoviću) koji su
sedeli u prvom redu Velike sale Jugoslovenskog
dramskog pozorišta i zbog kojih je buljuk
policajaca i snimatelja iritirao sedam
stotina ljudi, te večeri – bride uši!
Gosti, kolege i poštovaoci Mikija Manojlovića,
Paolo Mađeli, Slobodan Unkovski, Haris
Pašović, Bogdan Diklić, Jovan Ćirilov,
Mirjana Karanović, Predrag Ejdus, Egon
Savin, Milan Vlajčić... u pozorištu, JDP,
kojem se prebrojavaju krvna zrnca i osporavaju
ime i „nacionalni značaj“, bili su u potpunom
saglasju sa gledaocima, koji su, opet,
delovali kao gromka zaverenička grupa.
Bilo je to i značensko
i emotivno podsećanje, stvaralačkim darom,
na predstave, filmove i okolnosti pre,
za vreme, posle ratova, danas... na glupost,
opakost, nebrigu prema ljudima i zemlji
koja je nestala, ustvari, na najkvalitetnije
što je ostalo za njom: umetnost, kulturu.
Kao na filmu
Da li se ovo, što danas
imamo od države, „stara“, kako Manojlović
kaže, (bar) „o ustanovama koje je osnovala“
? Pre nekoliko dana, u jeku namere da
se Atelje 212, Jugoslovensko dramsko pozorište
i još neke važne kulturne institucije
skinu sa tretmana posebnog značaja, da
se Avala film i sa njom filmska baština
Jugoslavije/Srbije (filmovi od Slavice
do danas) iznese na doboš, kad Atelje
nije mogao na davno zakazano gostovanje
u Maribor ( Otac na službenom putu),
jer grad neće da pokrije dugove ni dnevnice
i troškove puta, kad Beogradsko dramsko
pozorište, na 65-godišnjicu, ni da izvrne
džepove nema za nagrade umetnicima...
kad pozorište u Leskovcu dve godine ne
radi... zaludno je sve najbrajati, bez
obzira što nije sve na republičkoj kasi,
ministar kulture izjavljuje:
„Za prvih sto dana, ovo Ministarstvo je
uradilo više nego prethodno za četiri
godine...“ I onda se ispostavi da se,
zapravo, ministarski „učinak“ mahom sastoji
od presecanja vrpce onome što su prethodnici
obavili ili započeli (Muzej Vuka i Dositeja,
Muzej SPC, Jugoslovenska kinoteka,
Muzej istorije Srbije, Milošev
konak, Muzej savremene umetnosti,
delimično Narodni muzej...). Gradske
vlasti se nisu ni oglasile o svojim
obavezama i dubiozama...
A u emisiji Sedmica2,
ministar konstatuje kako „nije
poznato u istoriji da je bilo
ekonomskog prosperiteta bez kulturne
renesanse“. I taman da izgovorimo
ono „bravo, majstore, tu smo te
čekali“, iz etra seaznamo kako
„filmovi stvaraju ružnu sliku
o nama, to ide i od crnog talasa,
uvek je srpski sveštenik prikazan
kao
|
|
 |
 |
Računica
|
 |
„...Ako nešto
na rečit način
govori o tome
gde smo i šta
smo, to je onda
činjenica da Niš,
rodni grad cara
Konstantina, dočekuje
godišnjicu Milanskog
edikta sa stopom
nezaposlenosti
od 35 odsto, stotinama
dece na kazanu
narodne kuhinje
i potpuno upropašćenom
infrastrukturom
od koje jedino
funkcionišu kružni
tokovi na raskršćima
važnih ulica...“
(Dejan Stojiljković,
Politika,
23. februar) |
|
|
|
|
degenerik, uvek je srpska žena prikazana
u lošem svetlu, kao da nismo imali obične
žene, nikad to niste videli na filmu,
uvek je nešto problematično, malo smo
i sami krivi, imamo i svetle likove, primere
u istoriji, koji mogu da nas afirmišu,
a ne da dajemo argumente našoj inferiornosti
...“ (ministar nabraja učiteljicu Čakarević,
Nadeždu Petrović Milunku Savić, svoju
baku...).
Stiže i pouka: „Umetnost treba da slavi
vrlinu; i Nušić je kritikovao, ali, zato
što je voleo svoj narod... zadatak umetnosti
je da slavi vrlinu... nemojte potcenjivati
narod i, uopšte, čoveka... narod to ume
da prepozna, samo se setite sahrane patrihjarha
Pavla...“
Ministru, da pamti dok je živ: ne stidimo
se ni filmova „crnog talasa“, ni njihovog
značaja za (ako mu je po volji) narod,
ni svetske slave, ni njihovog državnog
kaštigovanja zarad afirmacije „vrline“.
Ruke dalje od Makavejeva, Žilnika, Stojanovića,
Pavlovića...! Iš od umetničkog mesa, sahrana
patrijarha nije iz tog sistema sankcionisanja
umetnosti!
Edikt, otkude
Niš
Vrlina, za razliku
od ministrovih tuc-muc nabadanja, slavi
se ovih dana, na državnom,
neprikosnovenom nivou, u Naisu,
zavičaju Konstantinovom. Prosta
je formula te strategije: za državne
pare, domaćinova krčma.Najzad
nas ima na nekoj evropskoj mapi,
a aktuelni papa se ionako povukao,
te je nerealno očekivati beli
dim i novo pominjanje pontifeksa
na proslavi u Nišu. Tako su milenijum
i sedam vekova Milanskog edikta,
zbog Konstantina Velikog, rođenog
na obali Nišave, motivisali slavlje
u vidu predstave Konstatntin
– znamenje anđela, prema
drami Dejana Stojiljkovića, a
u režiji Juga Radivojevića.
Priči o poslednja dva, halucinantna,
sata
|
|
 |
 |
Arčenje
|
 |
„Siromahu
je sve skupo,
a svaki režim
pokušava sebe
da proslavi
i ne pita
koliko to
košta. Ko
je pitao koliko
koštaju Titovi
sletovi? Proslava
Milanskog
edikta i nije
srpska stvar.
Konstantin
je bio značajna
istorijska
i prvorazredna
ličnost, ali
je bio rimski
car, rođen
u rimskom
gradu. Konstantin
i Edikt nemaju
nikakve veze
sa Srbijom.
Arče se pare,
ali, ne na
otvaranje
muzeja ili
pozorišta,
već na proslave
inostranih
događaja.“
(Dejan Mijač,
reditelj, Blic,
24. februar)
|
|
|
|
|
u životu imperatora, autor je dao lajtmotiv
„ Nebo se ne osvaja ognjem i čelikom,
nebo se osvaja vrlinom“!
Nastanak predstavekošta skoro koliko i
godišnji budžeti pet beogradskih pozorišta,
19 miliona dinara! Jedanaest iz republičke
kase, sedam iz gradske, milion od pozorišnog
imetka. Smatrajući te brojke „nepristojno
visokim... posebno ako se ima u vidu preteška
situacija u našoj zemlji i, posebno u
siromašnom, u svakom pogledu, Nišu“, književnik
Zoran Ćirić – „Magični Ćira“ – podneo
je ostavku na članstvo u Upravnom odboru
Narodnog pozorišta u tom gradu, a najavljene
su i druge ostavke, kao i nastavak rafalne
paljbe na obe strane.
Gost-glumac (igra starog Konstantina),
Miodrag Krivokapić, tvrdi (Politika,
25. februar) da su „kad je
sve postalo skupo... na nas pomalo
ljubomorni, jer je ovaj projekat
očito dobio sredstva“:
„Ipak, značajan datum treba obeležiti,
ko će, ako ne umetnici, bilo bi
logično da ga i drugi obeleže,
jer, Milanski edikt je od najznačajnijih
diokumenata... Na kraju krajeva,
hrišćanstvo je uticalo na celu
našu civilizaciju. I u redu je
da se to obeležei, ali bi bilo
u redu i da ovo naše društvo ipak
smogne više snage, pa da izdvoji
bar do jedna odsto za kulturu
(sada je 0,62 % - Sl. V.) od republičkog
budžeta...“
Skupoću predstave, kojoj su u
startu, za uložene pare, planirana
samo četiri izvođenja, novi upravnik
niškog pozorišta, Ivan Vuković,
pripisuje prethodnoj vlasti,
|
|
 |
 |
Slava
|
 |
„... Mi nadoknađujemo
sve što je propušteno.
A što se konkursa
tiče, oni se nigde
ili retko raspisuju,
tako da ovde,
u stisci sa vremenom,
nije bilo nikakvih
mogućnosti za
drukčije rešenje,
nego što je dogovor
sa Dejanom Stojiljkovićem
(...) Kod mene
u porodici, u
klasičnoj srpskoj
porodici, često
se događalo da
nedostaje novca
da se plate osnovni
troškovi, najviše
za struju i slični(...)
Ali, za jedno
se uvek imalo
– za porodičnu
slavu odvajalo
se unapred, pripremalo
i štedelo, jer
za slavu mora
da se ima (...)
Mislim da ne treba
da objašnjavam
da tako treba
da bude i u čast
ovog jedinstvenog
jubileja hrišćanstva
i Milanskog edikta.“
(Ivan Vuković, Politika,
23. februar) |
|
|
|
|
koja nije ni dinara potrošila na planiranje
velike proslave. Manje bi koštalo da se
nije čekao last minute, veli.
A tek da se nije megalomanski dičilo...
 |
|
Slavica Vučković |
 |
*
Glumac Predrag Miki Manojlović, primajući
Dobričin prsten za životno delo, Jugoslovensko
dramsko pozorište, 16. februra 2013:
„... Jeste ovo svečarski trenutak,
ali, moram da skrenem pažnju, ako
imam kome, da se prema pozorištu i
kulturi ovog grada, prema strateškom
blagu ove države odnosi sa razumevanjem
i sa svešću da ništa bolje ne otključava
vrata – bliža, dalja, evropska i druga
– od kulture i obrazovanja. Ko to
ne razume, ne treba da sedi na tom
mestu! Ključ kreativnosti ne leži
kod onih koji imaju ključ od budžeta,
već kod samih umetnika, ali, država
mora da se stara o ustanovama koje
je osnovala...“
2
Radio Beograd 1, 27. januar 2013.
|