Duga senka
cara Konstantina
Mirko Đorđević
Jubilarni
znaci u Nišu 2013. godine su u mnogo
čemu sporni ili neoprezno akcentovani,
jer, nisu se oglasili istoričari već
crkveni i državni zvaničnici.
Jubilej 1700. godina od Milanskog edikta
cara Konstantina obeležen je u Nišu i
kao crkveni i kao državni datum sa znacima
koji opominju i akcentima koji upozoravaju
i izazivaju nesporazume. Nevažna je potonja
rasprava u medijima gde je tačno rođen
car Konstantin, ali to je bilo u Nišu.
Istoričari i vizantolozi nisu sigurni
u kojoj je to "ginekeji" - to
su bile odaje za žene koje su čuvali naoružani
evnusi - car Konstancije Klor sa svojom
konkubinom Helenom dobio sina Konstantina.
Nismo sigurni ni sa tačnom godinom rođenja,
a službeni zapisnici nisu sačuvani, iako
su sastavljani pri rođenju rimskih imperatora.
Ni sam Edikt nije u celosti sačuvan i
naziv Milanski se odomaćio tek kasnije
- u XVII veku. To je bilo doba tetrarhija
nakon Domicijana i krvavih borbi za vlast
i prevlast nad svetom, kao i vreme gonjenja
hrišćana koje je potrajalo skoro tri veka.
To je uistinu bogati martirologijum sa
svecima i mučenicima. Lista neće biti
zatvorena vekovima - nije ni danas - ali
je civilizacija u znaku krsta i danas
tako označavana. I s pravom. Iako početak
ne liči na ono kasnije ta se civilizacija
u tom znaku čita i danas na najširem prostoru
sveta koji se globalizuje.
Jubilej u Nišu
Jubilarni znaci u Nišu 2013. godine
su u mnogo čemu sporni ili neoprezno akcentovani,
jer, nisu se oglasili istoričari već crkveni
i državni zvaničnici.
Ustavni poglavar srpske države je izrekao
nešto što je stvorilo zabunu među prisutnima.
Jubilej je proticao u znaku pokroviteljstva
Ruske federacije uz prisustvo ruskog ambasadora.
"Srbija danas živi po principima i
smislu Milanskog edikta" kazao je šef
države naše. Sve je tu
sporno - u Srbiji
danas nema progona hrišćana ni Crkve
jer je ona sekularna i laička država
u kojoj su Crkva i država odvojene.
Kao i u većini savremenih država
u svetu. Neko je ipak kazao u jubilarnoj
prilici da Rusija "nema bilo
kakve direktne veze sa Milanskim
ediktom". Kao ni Srbija ili
bilo koja druga slovenska zemlja
jer, Rusija je hrišćanstvo primila
na velikom "konkursu religija"
godine 989. pod kijevskim knezom
Vladimirom koji se opredelio bio
za model istočnog vizantijskog obrasca.
Još je neprecizniji bio i veću zabunu
izazvao episkop niški Jovan. Njegove
paralele su začuđujuće – „Rusija
je sa svojom duhovnošću najbolji
predstavnik Vizantije i romejskog
carstva, a Niš će biti cele
|
|
|
Statua
Konstantina Velikog ispred katedraleu
Minsteru
|
 |
godine duhovna prestonica naše zemlje. Predivno
je da povodom proslave Milanskog edikta
u Srbiji postoji simfonija države i crkve,
koje zajednički rade na tom poslu. Nema
šizofrenije ni dihotomije između duhovnog
i svetovnog". Ta politička nota je
bacila u senku činjenice da je Srbija sekularna
država i da su država i Crkva po Ustavu
odvojene. Teorija simfonije je iz dela cara
Justinijana - 515-621. - Novelae constitutiones,
a nju je sv. Sava kod nas uneo u svoje Zakonopravilo
sa tumačenjem svojim i to negde pre 1219.
godine. Tumačenje je tačno, iako se sv.
Sava više puta žalio da ne poznaje dobro
grčki jezik.
O caru Konstantinu bezmalo sve znamo iz
dela istoričara i vizantologa jer je obeležio
doba ranog hrišćanstva i bacio senku na
hrišćanstvo i ranu Crkvu do naših dana.
Savez trona i
oltara
Nema veće potrebe govoriti o samom caru
Konstantinu jer su istoričari i vizantolozi
bezmalo sve rekli i o njemu i o njegovom
vremenu, te posebno o surovim borbama za
vlast među njegovim najbližima, a to su
zavere i zamke sa šekspirovskim scenariom
gde ljudski život ne vredi mnogo, a sve
je vlast i moć. Da se zadobije vlast nad
svetom odnosno Imperijom koja je bila ondašnji
pax romana i na Istoku i na Zapadu.
O ediktu se međutim, ima mnogo reći. To
je ukaz dalekosežnog značaja jer su njime
potvrđene činjenice koje su uglavnom nesporne.
Edikt je početak trijumfa hrišćanstva i
hrišćanske Crkve, ali na te se činjenice
ne može gledati – a to se čini iz neke jednom
zauvek zauzete trijumfalističke perspektive.
Najpre, car je ediktom utemeljio princip
tolerancije, ukinuo progon hrišćana koji
su od tada bili slobodni kao i drugi. Kakva
je bila sudbina tolerancije o tome ćemo
posebno jer to je čitavo komplikovano poglavlje
koje obuhvata celokupnu istoriju Crkve tokom
potonjih vekova odnosno – na svoj način
– do dana današnjega. Druga je činjenica
još značajnija ali se ona različito tumači.
Car Konstantin je ujedinio hrišćansku Crkvu
i bukvalno je institucionalizovao. Dao joj
je oblik ograničene slobode i organizovane
velike sile strukturalno oblikovane tako
precizno da ona odslikava strukturu Rimske
imperije. Sve ono što će apostol Pavle kasnije
uraditi na svojim putovanjima - kao misionar
kod naroda i plemena – samo je ta slika.
Crkva ima glavu i udove i centar po
modelu Rima i
njegovih provincija u ranim vekovima
hrišćanstva. Do tada je hrišćanstvo
bilo rasuto i to su bile grupe progonjene
žestoko, bez jasno preciziranog
dogmatskog nasleđa i sistema organizacije.
Tek u VII veku su hrišćani u Siriji
tačnije u Antiohiji uzeli to ime
– hrišćani. Poruka svetu i čoveku
koju je formulisao Isus iz Nazareta
među ribarima na Galilejskom jezeru
tek je trebalo da izdrži proveru
u susretu sa civilizacijskim nasleđem
antičkog sveta. Suočenje je bilo
bukvalno šok. Trebalo je objavljenu
istinu suočiti sa grčkim nousom
odnosno razumom.
|
|
|
Simfonija
Države i Crkve: Justinijan
|
 |
To je preuzeo bio na sebe Jevrejin po rođenju
i Grk po obrazovanju - uz ostalo i pravno
uzeto rimski građanin - apostol Pavle iz
Tarzisa. Car Konstantin je uradio prvi deo
posla, ali je hrišćanstvu preostajalo ono
najteže - i danas znamo da od hrišćanskog
učenja sadržanog u delu Tome Akvinskog Summa
theologiae ne bi bilo ništa u punom
smislu bez Aristotela, kao što ni sveti
oci i učitelji Crkve od IV do VII veka ne
bi mnogo uradili bez sv. Avgustina. Sveti
oci su bili jednostavno neoplatoničari.
Ova je napomena ovde bila fatalno važna,
bitna, s obzirom da je hrišćanstvo nakon
Konstantina imalo dugu i složenu istoriju.
Stoga se moramo vraćati i na vreme cara
Konstantina i kasnije na vreme rimskih careva
koji su usvojili model "konstantinovskog
zagrljaja". To je zapravo model sadržan
u Milanskom ediktu da se Crkva veže za državu
bez koje ne bi mnogo značila ni danas. Poruka
Isusa iz Nazareta je lebdela u vazduhu kao
veličanstvena metafora o mogućoj civilizaciji
ljubavi u haosu ljudske istorije. Snaga
te intuicije proroka i učitelja iz Galileje
nije potrošena ni danas, ali bez čina cara
Konstantina ona bi ostala "poezija".
Mnogi su sasvim popularno formulisali to
sve oko cara Konstantina i njegovih neposrednih
i kasnijih naslednika - kada je Rim počeo
da slabi bacio je mač i prihvatio krst.
Trijumf hrišćanstva je bio neminovan jer
je car imao sluha za istorijski kompromis.
O tome govore i legende o Konsantinovim
vizijama i susretima s božanstvom kao ona
o susretu sa bogom Jupiterom koji mu se
310. godine javio u Vogezima sa znakom rimskih
cifara XXX - to je značilo da će još najmanje
trideset godina vladati - a vladao je i
više. I sa onom vizijom krsta uoči bitke
s Maksencijem u nebesima koja je poručivala
da u tome znaku pobedi.
Nije car Konstantin bio ni teolog ni mistik
ali mu se misao za istorijske vizije ne
može nikako poreći. No, moramo se još jednom
vratiti na proklamovanu toleranciju koja
je bila temeljni princip carskog ukaza -
ali pre toga nužno je reći nešto što o toleranciji
i netoleranciji govori mnogo kao i o samom
caru Konstantinu. Lično je bio poklonik
boga Sunca - Sol invictus - i dobro
su mu bili poznati kultovi antičkog sveta
koji su hrišćanstvu prethodili. U njegovo
vreme bogovi kakvi su Kibela i Mitra bili
su uglavnom zaboravljeni i to je poznato,
ali su hramovi i mitreje bili sačuvani i
trajali su godinama pod Konstantinovim naslednicima. 1
Ovde se otvara novi krug refleksija vezanih
za čin cara Konstantina i njegovo poimanje
hrišćanstva. Mi ne znamo mnogo o formalnom
obrazovanju i vaspitanju cara Konstantina,
ali znamo da je i on poput rimskih careva
imao dvorske učitelje i slušao je retore
odnosno, poznavao je samo hrišćanstvo i
koliko je ono bilo novo ili nije u odnosu
na drevne kultove koji su bili živi i u
vreme njegovo. Što se tiče samog učenja
galilejskog proroka i učitelja Isusa iz
Nazareta, car je dobro razumeo temeljnu
poruku da svi ljudi budu sabrani i to je
- mora se priznati - politički vešto iskoristio,
pretvarajući univerzalnu poruku ljubavi
u imperativnu i imperijalnu ideologiju.
U surovim vremenima njegove vladavine kada
ljudski životi nisu mnogo vredeli - ženu
je ubio na grozan način kao i sina Krispa
- car je hrišćanstvo priznao u stilu kompromisa.
Car Konstantin nije samo tolerisao Crkvu
- obezbeđujući joj privilegije - već je
bukvalno gradio i strukturirao kao ustanovu
moći. I za vreme njegove vladavine i potom
decenijama, Crkva je viđena kao snažan oslonac
države odnosno Rimske imperije. Najbolji
primer je sabor u Arlu 314. godine na kojem
je car slomio veru hrišćana da ne ratuju
s oružjem u ruci - sabor je prihvatio odluku
da hrišćani mogu ratovati kada car povede
rat. Do tada je uglavnom važila Hristova
zapovest o nenasilju odnosno da hrišćani
ne uzimaju oružje u ruke "makar i car
to naredio", na saboru je zaprećeno
da će takvi biti ekskomonicirani iz Crkve.
Još veću pobedu zadobio je car na prvom
veseljenskom saboru u Nikeji. Bez njegove
lične intervencije aleksandrijski sveštenik
Arije ne bi bio poražen i arijanizam ne
bi bio proglašen za najveću jeres. Arije
je imao snažne argumente i s mukom ga se
sabor oslobodio. To je bila tragična situacija.
Arije se usprotivio da se Isus proglasi
bogom koji je rođen od Oca pre svih vekova
- kako glasi Simvol vere usvojen na saboru
- jer ako je tako "bilo je znači vreme
kada ga nije bilo". Arije je u aktima
sabora video regeneraciju mnogoboštva i
udar na monoteizam. Jesu li Sveta Trojica
jedan ili "tri boga" deo je rasprava
koje su se okončale progonstvom onih koji
su sledili Arija i dovođenjem onih koji
se priklanjaju formulaciji
sabora koja je prihvaćena na carevu intervenciju
uz pretnje i anateme. Burna istorija ovih
raspri nije nepoznata no sledile su decenije
da se to nametne i usvoji u Crkvi i tek
381. godine na saboru u Carigradu usvojen
je konačni versko-ispovedni obrazac poznat
pod imenom nikeo-carigradski Simvol vere
koji i danas važi u liturgijskoj praksi
u Crkvi. Sve se to odvijalo u vremenu kada
su drevni kultovi bili još živi i kada se
Crkva organizaciono učvršćivala 2.
Proklamovana tolerancija u ediktu cara Konstantina
jeste značajna činjenica ali nju je pratila
i netolerancija. Ovde su nužna neka preciznija
objašnjenja. Služićemo se ovde namerno ne
delima naučnika humanista koji su o tome
pisali, već ozbiljnim istorijama Crkve kako
bismo izbegli prigovor da su laici pristrasni
kada o Crkvi govore 3.
U vreme obnarodovanja carevog edikta 313.
godine bilo je više faza koje su usledile
i koje valja razlikovati u tom periodu.
Najpre su svi bili tolerisani ali su ubrzo
krenula razaranja paganskih hramova na najvarvarskiji
način, a to je izazvalo otpor čak i nekih
hrišćanskih biskupa - drevna svetilišta
su bila veliki hramovi poput onih u Nimu
ili u Rimu koji su svedočanstva antičke
civilizacije koja se ne može svesti samo
na paganizam i verovanja u selima i ruralnim
sredinama. Bilo je to doba novog ludila
kako kažu istoričari i stoga je recimo biskup
grada Arla upozoravao precizno na povorke
u vreme januarskih "kalendi".
To su bile povorke ljudi obučenih u životinjske
kože sa ritualima iz drevnih vremena. Biskup
je upozoravao ljude da se tome odupru ali
uz napomenu da ne treba primenjivati silu
već u svakoj prilici poslužiti se hristijanizacijom
i objekata i rituala za koju je nudio detalje:
treba na mestima škropiti svetom vodicom
i usmeriti darove koji se prinose prema
Crkvi. To su bile umerene preporuke ali
su usledile i drugačije i tako je Grgur
Veliki nudio instrukcije kaluđeru Avgustinu
koji je pošao u misiju evangelizacije Engleske
- "Mi odlučno zapovedamo da hramovi
i idoli u njima ne budu razarani, već da
se to čini samo sa opscenim idolima, jer
ako su ti hramovi dobro sagrađeni oni u
svakom slučaju treba da pređu u ruke Crkve
i korišćeni tako da se umesto kulta demonu
služi kult bogu". Hramovi su ipak razarani
i na njihovom mestu su nicale bazilike posvećene
hrišćanskom bogu. To je trajalo vekovima
i pratilo je trijumf hrišćanske crkve koja
stoji pod zaštitom države odnosno samih
careva nakon Konstantina. Hrišćanska tolerancija
se pretvarala u netoleranciju i u najgrublje
nasilje. U dokumentaciji crkvenih istoričara
ima toliko detalja da ne mislimo da ih je
nužno sve nabrajati. Ono što je bitno sastoji
se u sledećem - nakon gonjenja pagana i
njihovih kultova započela je faza sukoba
i to žestokih protiv hrišćana koji drugačije
misle i veruju. To su vekovi borbe Crkve
protiv jeretika, a to su bili hrišćani -
sledbenici Arija recimo - ili hrišćana kojima
je bilo jasno da se time ruši lik i delo
velikog učitelja i proroka Isusa iz Nazareta
sa njegovim jevanđeoskim maksimalizmom -
nasilje se ne može tolerisati, a posebno
ono kada ga država zajedno s Crkvom forsira.
Hrišćanske mučenike smenili su hrišćani
gonitelji. Maritorologijum mučenika postaje
bogatiji. "Neka sve jeresi koje ruše
božanski zakon kao i carski zakon - čitamo
u Teodosijevom kodeksu - budu trajno zabranjene".
Car je mislio ne samo na arijance već i
na sve druge izvan zvanično priznate Crkve.
Njima je svima - to su jeretici - čitamo
dalje u carevom kodeksu u XV 5-6. Iz 381.
godine zabranjeno da služe, da podižu crkve
i da deluju. Sve su to službe Antihristu.
Biskup grada Avile koji je propovedao hrišćanstvo
tolerantno i verno Isusu iz Nazareta se
oglušio o zapovest i nije pristao na formulaciju
da su svi koji drugačije misle "nerazumni
i ludi" koji se zvao Priscililien imao
je groznu sudbinu. Njega je Crkva zajedno
sa njegovim učenicima među kojima je bila
i jedna žena osudila na smrt i oni su pogubljeni
u gradu Trevu 386. godine. Glave su im bile
odrubljene mačem na javnom mestu. On u martirologijumu
stoji kao mučenik i žrtva koju su pogubili
hrišćani. To je bila česta pojava 4.
Krajem IV veka i početkom V veka Crkva je
stabilizovana i pod carskom zaštitom kao
institucija i tu počinje srednji vek i u
Crkvi i u društvu.
I nakon cara Konstantina i njegovih naslednika
senka cara Konstantina je bivala sve duža
i sve gušća. Cezaropapizam na Istoku i papacezarizam
na Zapadu dobijaju obrise lica i naličja
i njihova istorija ako nije uvek podudarna
teče paralelno u istoriji hrišćanske Crkve.
Ne greše oni koji smatraju da su to dva
lica jedne medalje na opštem planu. U ovom
ogledu koji je samo deo opsežnih istraživanja
mi ostajemo kod principa da su u tom poslu
i takvom istraživanju najmerodavniji crkveni
istoričari, i stoga ćemo se osloniti na
njih. Obilje dokumenata o tome imamo u navođenoj
knjizi Paul Kristofa koji su uverljiviji
od mnogih istoričara laika i humanista koji
se oglašavaju o tome dobu i o stanju u hrišćanskoj
crkvi tokom godina srednjega veka. Nema
potrebe služiti se sintagmom "mračni
srednji vek" - crkveni istoričari su
čak precizniji i dosledniji u korišćenju
dokumenata koji nam osvetljavaju to doba
nakon pada Rima 476. godine i Carigrada
1453. godine.
Nije ovaj ogled neki pregled istorije hrišćanske
Crkve ali nudi autentične „slike“ iz njene
rane i potonje istorije u smislu znakova
koji se čitaju u vremenu
Sumnjiva Donatio
Constantini
Ako istorija - a posebno istorija Crkve
- pomno prati visinske tačke trijumfa hrišćanstva
i Crkve ona ne zanemaruje ni one tačke do
kojih je Crkva padala u istoriji u toku
vekova "konstantinovskog zagrljaja".
Tu je senka cara Konstantina najgušća i
ona se vekovima osećala, a stoji nad Crkvom
i danas. U tom smislu je nezaobilazan jedan
dokument poznat pod nazivom Donatio
Constantini ili kako se kod nas nazivao,
Konstantinova darovnica odnosno
neka vrsta zaveštanja. Car Konstantin je
na samrti navodno ostavio dokumenat kojim
rimskom papi Silvestru ostavlja pravo da
vlada Crkvom i svetom dakle i crkvenu i
svetovnu vlast i da mu to pravo po božanskoj
volji niko ne može osporiti. To je famozna
Pseudoisidorova zbirka dokumenata iz IX
veka. Tom se lažnom darovnicom vladalo vekovima
i u Crkvi i u svetu, Urbi et Orbi. Tek godine
1440. je italijanski humanista i istoričar
Lorenzo Valla dokazao da je to najbanalniji
falsifikat. On je to učinio na osnovu arhivskih
dokumenata ali - bilo je kasno jer se godinama
vladalo tom poveljom. Osim toga u pomenutom
falsifikovanom zborniku ima još mnogo takvih
falsifikata. Falsifikati su rađeni tako
vešto da su ostavljali utisak autentičnog
spisa. O renesansnim
papama ne treba ni govoriti jer
to je crna hronika danas dobro poznata,
u kojoj ima momenata koji prevazilaze
maštu najdarovitijih pisaca fikcija.
Dugo je trajalo doba kada su hrišćani
ratovali protiv jeretika i nevernika,
ali nije manje trajalo ni doba hrišćanskih
ratova protiv hrišćana. Krstaški
ratovi - i onaj s decom krstašima
- su opustošili ne samo daleke zemlje
nego i hrišćansku Evropu. Cilj je
bio oslobođenje Svete zemlje i Jerusalima
u kojem je još carica Jelena majka
cara Konstantina - bila otkrila
krst na kojem je raspet bio Isus
iz Nazareta. Lažne relikvije su
|
|
|
Silvester
i Konstantin, predaja „Darovnice“
(XIII v. C. Freska u Santi Quattro
Coronati, Rome
|
 |
bile predmet trgovine i najgroznijih manipulacija.
Kada su krstaši u leto i u vreme četvrtog
krstaškog rata krenuli za njima je ostala
pustoš, a prošli su i kroz ondašnju Srbiju.
Skupocenim poklonima i veštinom koja se
mora priznati srpski župan Stevan Nemanja
je u Nišu s njima sklopio i jedan sporazum,
i oni su prošli no - na putu su počinili
užase nad kojim se zgrozio i sam papa rimski
Inoćentije III, koji u jednoj okružnici
piše o tome - "Mi to ne možemo da priznamo
bez osećanja bola i sramote jer tamo gde
je izgledalo da ćemo ostvariti neku korist,
mi žanjemo razloge za suprotne, blagost
naša se prometnula u predmet strepnje. Kako
ćemo grčku Crkvu privući u jedinstvo s nama
i kako ćemo uspeti da ona bude odana apostolskoj
Stolici pošto smo je ovako gonili i ojadili.
Ona kod Latina nije videla ništa drugo nego
primere izopačenosti i mračna dela i to
takva da ima puno pravo da nas smatra psima.
Oni koji su imali da traže ne samo neku
korist za sebe već korist za Hrista, prolili
su krv hrišćana mačem koji su morali okrenuti
protiv nevernika. Oni nisu štedeli ni religiju,
ni godine starosti ljudi, ni da li je neko
muško ili žensko. Oni su javno činili inceste,
preljubništva i bludničenja, oni su podavali
majke na čelu porodica, nisu štedeli čak
ni device posvećene Bogu, sve su bacali
u prljavu gnusobu svojih vojnika. Njima
nije bilo dovoljno da opljačkaju blagajne
Imperije, da svlače nemoćne i najmanju decu.
Oni su dizali ruku na blagajne Crkava i,
što je još groznije, na njihovu imovinu
u crkvenoj upotrebi. Oni su čupali pozlaćene
odore s oltara i gazili ih i kidali u delove,
i gložili su se oko tog plena.Oni su oskrnavili
riznice i odneli sa sobom krstove i mošti
i relikvije". Papa je nemilosrdan u
osudi tog hrišćanskog varvarstva nad hrišćanima
pravoslavnog Istoka.
Ostalo je zabeleženo da je Evropa tada spoznala
nulti stepen tolerancije odnosno plimu netolerancije.
U drugoj polovini IX veka pape su bile žrtve
krvavih ratova oko prestola - ratove su
najčešće sami vodili - i posebno žrtve sopstvenih
podela i opredeljivanja za jednu ili drugu
stranu među sukobljenim moćnicima u gradovima
širom Evrope. Pretenzije da imaju punu i
svetovnu i crkvenu vlast su dovodile do
novih ratova i scene su stravične poput
slika pakla koje su opsedale ljude toga
doba. Nesloga i nemiri su dobili na snazi
posebno u januaru 897. godine. To je crna
hronika o papi Formozu koji je bio kao čovek
bez mane i ostao je žrtva političke igre
i u Italiji i u dalekoj Bugarskoj na Istoku.
Papa Formoz - 891-896. godine - nije bio
jeretik ni neko ko bi mogao biti optužen
za nečasna dela. Kao biskup grada Porta
on je 864. godine trebalo da pođe u Bugarsku
na poziv cara Borisa - cilj je bio da bude
arhiepiskop Bugarske ako pregovori s Borisom
krenu u tom pravcu. Bugarska se međutim
nije priklonila Rimu i katolicizmu bugarski
car Boris se ubrzo okrenuo Istoku i misija
je propala. Papa Jovan VIII je mislio da
je Formoz opasno ambiciozan i našao je razloga
da se okrene protiv Formoza - navodno se
kanonima branilo da biskup menja jedno sedište
biskupije za drugo. Iako su potom neke pape
bile naklonjene Formozu on nije izbegao
svoju sudbinu. Papa Formoz je umro ali je
ostala sumnja da je bio opasan protivnik
pa i jeretik, i nepunu godinu nakon sahrane
on je proglašen krivim. Naredio je novi
papa da se njegovo u grobu sahranjeno telo
izvadi iz groba i izvede na sud. Zapovest
je bila stoga i kanonski precizna. Leš je
izvađen iz groba i donet u sudnicu. Skinuli
su mu odeždu u kojoj je sahranjen osim košulje
za pokajanje koja se bila upila u telo već
u raspadanju. Leš je stavljen na optuženičku
klupu i pored njega je stajao monah - advocatus
diaboli - koji u ime okrivljenog odgovara.
U sudnici je zadah tela u raspadanju bio
takav da se nije moglo disati - vođen je
sudski zapisnik jer se suđenje odvijalo
po kanonskoj proceduri. Presuda je glasila
da se osuđeni mrtvi papa kao leš baci u
reku Tibar, ali ga je voda nakon nekog vremena
izbacila i on je ponovo sahranjen. Zapisnici
su potom bacani ili uništavani ali su po
delovima kasnije rekonstruisani i tako znamo
detalje o suđenju lešu papinom. Mrtvom papi
je oduzeta imovina i njegove odluke i papska
akta su proglašeni nevalidnim jer je masa
sveta zahtevala stroge mere - leš je prvo
bačen u grob neznanih ljudi ali je masa
i dalje bila nezadovoljna - leš je ponovo
izvađen iz Tibra i bačen u vodu nanovo.
U ovim borbama koje su potrajale godinama
bilo je i pobednika i poraženih ali je moralni
ugled Crkve padao, a hrišćanstvo se pretvaralo
u nedosanjani san proroka i učitelja s Galilejskog
jezera. Papa Stefan VI je umro u bedi, a
sećanje na nesrećnog papu Formoza je oživljavalo
i on je rehabilitovan - hronika skandala
je crna jer Crkva je počela da čeka dan
kada će se sliti s državom u nekoj simfoniji
koju su na Istoku već bili formulisali kodeksom
cara Justinijana s njegovim pravnim "novelama".
Kada je na papski presto seo Oktavijan pod
imenom pape Jovana XII njemu je bilo tek
šesnaest godina i on je kratko vladao -
nije ni u Vizantiji bilo mnogo drugačije
u odnosima između Crkve i države.
Dictatus Papae
Marta meseca 1075. godine papa Grgur
VII je objavio jednu instrukciju koja
je imala za cilj da se odupre pritiscima
laika-vladara da utiču na crkvenu politiku.
Dokument je neobičan ali u ono vreme je
bio nešto što se očekivalo. Umesto da
ograniči vlast laika, papa je ponudio
dokumenat kojim se papska vlast apsolutizuje
i daju obrisi teokratije - 27 tačaka su
jasne i koncizne i stoga je dokumenat
nezaobilazan u crkvenoj istoriji. "Crkvu
rimsku je utemeljio“ - glasi prvi stav
– „Gospod sam i samo pontifeks rimski
zaslužuje naziv univerzalnog, on jedini
ima pravo da postavlja i da opoziva biskupe,
njegov legat na saborima zapoveda svim
biskupima i donosi punovažne presude kanonskog
značaja, on jedini objavljuje zakone i
kanonske propise i određuje strukturu
Crkve. Samo i jedini on ima insignije
vladara i papa je jedini čovek kome vladari
mogu i dužni su da ljube noge". Papa
je jedini čije se ime pominje u svim crkvama,
njegovo ime je jedinstveno u svetu "i
njemu je jedinom dozvoljeno i pravo da
smenjuje vladare". Tačke se nižu
jasno i sve se lako čitaju, a posebno
one o vrhovnoj vlasti rimskog pape, "onaj
ko nije s rimskom crkvom ne može biti
smatran katolikom". Vlast je bila
proglašena božanskom. Papa je iznad svih,
a posebno iznad zemaljskih vladara koje
može da postavlja i da obara po svojoj
volji. Samo par stoleća pre toga Karlo
Veliki je sebi dao titulu i duhovnog i
svetovnog vladara Zapada i samo on odnosno
papa može da oslobodi podanike od zakletve
koju su položili vladaru. Na kupoli bazilike
sv. Petra u Rimu i danas stoji ono iz
Jovanovog jevanđelja - 21. 15. - Pasi
ovce moje. Raskol između hrišćana
1054. godine nije mnogo promenio stanje
stvari u odnosima Crkve i države i započelo
je vreme krstaških ratova. U Kelnu je
gomila sirote dece okupljena oko propovednika
povela i decu u krstaški rat - bosonogi
su prešli Alpe i krenuli ka Đenovi ali
su usput bili masakrirani od muslimana.
Nema potrebe navoditi sve jer to je u
istoriji dobro poznato a posebno u istoriji
Crkve.
Krstaški rat protiv
hrišćana
U hrišćanstvu je od početka bilo raznih
struja i car Konstantin koji je uspeo da
ujedini i da organizuje Crkvu kao saveznicu
sa državom u tom pogledu nije ništa - ili
skoro ništa - uradio. U XII veku to se posebno
zaoštrilo oko Crkve i papa Eugen III je
bacio anatemu na jeretike, godine 1148.,
i započeli su krstaški ratovi među hrišćanima
i protiv hrišćana. Jug Francuske je bio
u plamenu jeretičke borbe i danas crkve
u gradovima i selima svedoče o tim krvavim
borbama - najpre su krivima proglašeni radnici
"tkači" na ondašnjim trgovačkim
putevima Evrope koji su okupljali oko sebe
jeretike i suprotstavljali se Crkvi sa njenim
učenjem koje je opstajalo uz pomoć sekularne
moći i represije. Kada je papa Lucius III
objavio svoju "dekretaliju" protiv
jeretika Ad abolendam Crkva je
povela najkrvavije ratove protiv katara
- slično im je učenje sa našim bogumilima
- a onaj isti Inoćentije III pozvao na rat
protiv albigojaca i njima bliskih grupa.
Južna Francuska je bila opustošena, a zverstva
su nadmašila sve do tada poznato - u znamenitom
selu Sen Žilu započinju krvavi obračuni,
a oko grada Bezjea užas je prevazilazio
maštu i hiljade jeretika je zarobljeno -
sam papa Inoćentije
pominje dvadeset hiljada jeretika - pa je
i sama katedrala u tom gradu spaljena. Papski
legat je rukovodio programom - ime mu je
sačuvano Arno Amalrik - i kada su borbe
postale prsa u prsa u olujnoj noći nije
bilo lako razlikovati ko je jeretik, a ko
pravi vernik rimske crkve. Legat je tada
naredio svojim vojnicima da postupaju nemilosrdno
i izrekao reč koja je ostala znamen jedne
istorije - "Ubijte sve, a bog će prepoznati
svoje". Tako je i bilo. Nije bilo zaista
lako prepoznati u žaru sukoba koji su katari
- oni su sebe nazivali čistima - a koji
su katolici verni Rimu. Fraza je ta ostala
kao beleg zlog i opasnog fanatizma. Stanovnici
grada Bezujea su odbili da izruče jeretike
i svi su bili pogubljeni. Zajedno su delovali
papski legati i zapovednici sekularne sile
- i danas u tom gradu svaki dom govori o
tome i svaki zapis je nova stranica u toj
crnoj hronici. Užas je zahvatio ne i jedino
ondašnju Francusku već i bezmalo čitavu
Evropu 5.
Oni građani u pomenutim gradovima i selima
koji odbiju zapovest da izruče jeretike
sami su
sebe osudili
na smrt. To je bila logika onih
koji su gonili hrišćane koji drugačije
veruju ili obred vrše na malo drugačiji
način. Jeres i do danas nije precizno
definisana u hrišćanskoj crkvi -
i kod katolika i kod pravoslavnih
- i reč se proizvoljno upotrebljava.
Za katolike su svi pravoslavni raskolnici
- šizmatici odnosno jeretici, a
za pravoslavne su svi katolici jeretici
na čelu sa papom rimskim koji može
biti hrišćanin - zvanični je stav
u Crkvi pravoslavnoj - samo "ako
se pokaje za svoje 950. godina stare
zablude i vrati u krilo crkve pravoslavne".
Izostavićemo ovde navode iz novijih
papskih dokumenata o drugim hrišćanima
kakav je Dominus Jesus
ili navode iz Justina
|
|
|
Popovića i drugih teologa. Svi su svima
jeretici. Ono što je novo, reč jeretik i
jeres se upotrebljava i u laičkoj sferi,
isto tako proizvoljno i u svakom pogledu
blasfemično. Nije u prirodi Isusove poruke
da crkva - Isus je koristio ovaj pojam u
smislu zajednice verujućih - postane država,
niti je u prirodi države da bude crkva –
ali, istorija svedoči o tome iz veka u vek.
To je uostalom i smisao sintagme "konstantinovski
zagrljaj" koji smo već u ovim fragmentima
naglašavali. Car Konstantin je proklamovao
toleranciju, ali se sam nije držao principa
tolerancije, a to su njegovi naslednici
doveli do paroksizma.
Zla sudbina opata
Alfreda Loisya
I opat Alfred Loisy i njegovo delo su
uistinu paradigma koja se u ovim fragmentima
nikako zaobići ne može. Delo koje je ovaj
opat i naučnik napisao i objavio 1902. godine
ima svoju dugu i mučnu istoriju koja na
svoj način rezimira problem postavljen u
ovom ogledu, inače postavljen i kod drugih,
već godinama 6.
Razlog sadašnje aktuelnosti ovog dela je
pomalo neobičan - pokazalo se da je učeni
opat Loisy bio prerano u pravu, a danas
je to još više. Zanimljivo je da je delo
opata Loisya i svojevremeno kao i danas
poznatije po jednoj frazi koja rezimira
celinu dela i koja je postala istorijska
- "Isus je najavljivao carstvo božje
ali umesto tog carstva došla je Crkva".
Znamenita fraza je odjeknula šokantno i
danas mnogima tako i deluje. Savesni hrišćanin
i naučnik je istraživao u istoriji odnos
Crkve i Jevanđelja i došao do zaključka
koji je ovako rezimirao svojom klasičnom
i istorijskom frazom. Uporedio je kanonska
jevanđelja i analizirao ih detaljno. Godine
1907, 7. marta, Alfred Loisy je odlukom
pape Pija X ekskomuniciran iz Crkve zbog
zločina koji je počinio - zločin je bila
knjiga o Crkvi i jevanđeljima. "Svima
je poznato - u papinoj odluci to je naglašeno
- da je sveštenik Alfred Loisy koji danas
služi u biskupiji grada Langra predavao
i potom i objavio više stvari koje ruše
temeljne osnove hrišćanske vere". Kako
je i čime ovaj profesor Katoličkog instituta
u Parizu srušio temelje hrišćanske vere,
to papa Pije X nije objašnjavao u svom dekretu
koji je potpisao 7. marta 1907. godine -
Pontifex maximus manu proprio. Dakle, svojeručno
kao hrišćanski prvosveštenik. Kakvu je to
crnu misu služio A. Loisy i kakvom se crnom
magijom u knjizi bavio ni to nije obrazloženo.
Alfred Loisy je jednostavno uporedio jevanđelja
i istoriju Crkve i tačno je znao šta je
Isus mislio kada je u svojim propovedima
učenicima govorio o carstvu božjem - ono
je u vama, a u boljim prevodima se kaže
da je rekao ljudima da je carstvo božje međ vama ljudima. Nije A. Loisy
imao nameru da ponudi neku senzaciju već
je s brižnom pažnjom naučnika odgovorio
na jednu knjigu odnosno na publikovana predavanja
nemačkog profesora Adolfa Harnacka koji
je u Berlinu predavao crkvenu istoriju.
I sam Harnack je u predavanjima upoređivao
Isusovu religijsku svest i naglašavao vanvremenu
i univerzalnu vrednost Isusove poruke ali
je istovremeno uvideo i utvrdio razliku
između reči u jevanđeljima i evoluciji hrišćanstva
u potonjim vekovima. Harnack je alegorički
i metaforično govorio o carstvu božjem kao
nebeskom carstvu dok je A. Loisy sve situirao
u sferu istorije Izrailja jer je hrišćanstvo
i nastalo kao disidentski pokret u okvirima
judaizma. To je bilo skandal i kamen spoticanja
koji je odredio sudbinu A. Loisya i kao
sveštenika i kao naučnika u svom vremenu.
On je suštinu hrišćanstva - a delo Harnackovo
se tako i zvalo - video drugačije.
Danas raspolažemo dokumentacijom o delu
A. Loisya koja desetostruko nadmašuje obim
njegove knjige iz 1902. godine.
Metodologija A. Loisya je temeljna i on
se često vraća na izvore među kojima i na
Lukino jevanđelje. - 17. 20-21. - gde jasno stoji Isusova napomena da će
mnogi reći ovde je ili onde carstvo božje,
a ja vam kažem - "Carstvo božje je
među vama". U vašim odnosima prema
drugima koji možda i različito vide i osećaju.
Istoričar nije egzegeta niti propovednik.
"Rimska crkva je bila zamena za Rimsku
imperiju, i ona je kao Crkva tu Imperiju
nadživela jer Imperija nije propala, ona
se samo transformisala. Rimska crkva je
oduvek vladala narodima, njene pape vladaju
kao i Trajan ili Marko Aurelije, na mesto
Romula i Rema stoji Petar i uz njega Pavle,
a mesto prokonzula zauzimaju nadbiskupi
i biskupi, a kao vojna sila deluju čete
i legioni kaluđera, imeprijalna garda su
Jezuiti" - to su reči ne iz A. Loisya
već samog Harnacka. A
nemački naučnik
je autor dela koje se zove Istorija
dogmi. Jedino što je jasno
to je da u Isusovom učenju nije
bilo nikakvih dogmi. Isus samo kaže
da je Reč postala delo i da treba
da reč bude delo, da ona mora da
obavezuje ako nešto znači, a kasnije
su teolozi ponudili milion tumačenja
koja ni Harnacku ni A. Loisyju ne
znači mnogo. Samo jedna poruka i
ona je u tom smislu sadržana je
u Isusovim rečima - "Ja sam
s vama do skončanja vremena i vekova".
Isus nije pisao ni sv. Pismo kao
neku vrstu svojih memoara ni jevanđelja
bila ona kanonska ili potonja gnostička,
Isus nije ništa pisao ali je znao
da čita i Toru i da neka pismena
navodi u pesku pišući. On je bio
prorok Reči. Danas dirljivo deluje
sve ono što je A. Loisy pisao biskupima
|
|
|
i nadbiskupima u Francuskoj i Italiji. Ta
prepiska je pisana za danas nama i ovde
iako se o njoj kod nas bezmalo ništa ne
zna - A. Loisy je bio asistent kod E. Renana
kod koga je učio i drevne jezike kakvi su
hebrejski i grčki aramejski. Prepiska je
zbornik spisa o papskom autoritetu o svetim
tajnama koje Crkva podeljuje i mnogo čemu.
U svim odgovorima biskupa imamo samo i to
naglašeno da je knjiga opata Loisya štetna
i opasna i za čitanje i za objavljivanje.
U pravu su savremeni teolozi i naučnici
koji ironično upozoravaju da je knjiga i
danas za mnoge opasna "ne otvarajte
je, iz nje bije i diše strah". Problemi
kojima je bio opsednut A. Loisy nisu sasvim
novi jer još od XVI veka u nauci traje izučavanje
tekstova izvan Crkve koja nije nikada pristajala
na naučnu verifikaciju svoje tradicije.
Sporo i gotovo nikako napreduje naučno-kritičko
ispitivanje tekstova kako iz istorije Crkve
tako i iz same biblijske tradicije. Tek
u prvoj polovini XX veka načinjeni su pomaci
- i njih i Crkva sve manje osporava jer
nema načina da se odupre rezultatima naučnih
oktrića od kojih mnoga epohalna - recimo
rukopisi iz Mrtvoga mora, a posebno otkrića
gnostičkih jevanđelja i svitaka iz Nag-Hamadija
godine 1945. To je sigurno novo poglavlje
i u nauci ali u nekim crkvama - o tome se
kod nas malo zna i tek su neki od tih spisa
prevedeni i to ne sa izvornika već preko
drugih jezika, naročito francuskog ili engleskog.
Hrišćanstvo je
na početku
Ova sintagma nije nešto novo niti je
pisac ovog ogleda njen autor - ko sve nije
govorio o novom hrišćanstvu i njegovom početku.
Učitelj i prorok iz Nazareta Isus nije stvorio
hrišćanstvo u smislu koji se danas koristi,
kao ni crkvu u smislu koji se koristi u
istoriji. On je prošao kroz haos svetske
istorije kao meteor i njegova poruka traje
i nakon dva milenijuma nije potrošena moralna
suština objavljene Reči-Logosa. O tome je
uverljivo govorio i kardinal Jozef Ratzinger
– odlazeći papa Benedikt XVI – u čuvenom
predavanju na pariskoj Sorboni 27. novembra
2000. godine u toku naučnog simpozijuma
pod naslovom koji mnogo govori – Dve
hiljade godina posle čega?. Još jedna
napomena je ovde važna. Ako su religije
refleks kultura – to je učenje čuvenog Ernesta
Trelča – onda to važi i za hrišćanstvo odnosno
za ono što je Isus najavio u početku – crkva
je u njegovo vreme bila mnoštvo zajednica
vernih. U tom smislu valja govoriti o počecima
ne samo Crkve nego i hrišćanstva. Ako je
nešto nobvo – na tom početku – to je ono
što je formulisao još Sv. Avgustin – u Confessiones
VIII 8.19. – a to kod velikog učitelja
Crkve glasi – to je čuveni prvi juriš na
nebo – kada se Avgustin obraća Apiju hrišćaninu
– „Dižu se neuki i otimaju nebo, a mi sa
svojim ledenim naukama, evo, valjamo se
u ploti i krvi. Zar nas je možda stid poći
za njima jer su nas pretekli,a nije nas
stid da ih uopšte ne sledimo“. Vekovima
su se mirili Vera i Razum ali se nisu pomirili.
A Isus iz Nazareta nije imao taj problem.
Univerzitet u Sao Paolu je nedavno pozvao
Jean-Yves Leloupa za počasnog profesora
i uz titulu formulisao obavezu čitanja dela
ovog istraživača nazvavši ga "najoriginalnijim
misliocem našega vremena", a pomenuti
naučnik je teolog i po svom konfesionalnom
opredeljenju pravoslavac.
Neke napomene uz ono što sledi nužne su
iz razloga jer je reč o jednom teologu koji
je načinio otkrića ogromnog značaja 7.
Sve ono o čemu sada govorimo u ovim delovima
ogleda potvrdio je i sam naučnik J-Yves
Leloup u jednom od poslednjih predavanja.
Otkrivena nova jevanđelja predstavljaju
"povratak onog potisnutog u hrišćanstvu".
A to je i ono što smo govorili o njemu u
više navrata 8.
Legitimno pravo čovekovo je da se pita odakle
dolazimo, koji su izvori, na čemu
se temelji pravo
Crkve i hrišćanstva i naše hrišćanske
civilizacije, a Jen-Yves Leloup
odgovara - "Hrišćanstvo je
religija ako ne nepoznata ono sigurno
malo i nedovoljno poznata što se
tiče njenog porekla". Jedno
je istorija Crkve i dogmi, a drugo
je istorija hrišćanstva koja je
sada - to je paradoks - na svom
početku suočavanja s tim poreklom.
Nije problem u nekom suočavanju
u sferi mita i istorije jer mnoge
su ličnosti mitske ali su se ugradile
u istoriju i obrnuto. I Isus i Juda
i Marija iz Magdale su mitske pojave.
Nemamo o njima dovoljno istorijskih
zapisa ali - to su arhetipski obrasci
ženskosti ili izdajništva ili pak
svesnog žrtvovanja za ljude i njihovo
oslobođenje i spasenje. Određeni
obrasci i
|
|
|
El
Greco: Isus izbacuje trgovce iz
hrama
|
 |
predstave o njima su "ideološki odsjaji
dominantnih grupa u istoriji i ideoloških
shema koje su im bile svojstvene. Crkva
ima svog Isusa i svog Judu i svoju Mariju
koja je među "ženama mironosicama"
nakon raspeća i pogrebenja Isusovog na Golgoti.
Devojka iz Magdale je arhetip ženskog načela.
Ona je "voljena" od Isusa samog
i Sofija supruga Logosa. Tu se kreću refleksije
ovog darovitog naučnika. Marijino jevanđelje
dovodi u pitanje mušku i paternalističku
viziju Boga Oca. Taj Bog je, pa i Isus u
teološkoj varijanti, aseksualizovan dok
se sve drugo odbacuju i prebacuju u domen
mitologije. I negde na početku su sve hrišćanske
zajednice imale svaka svoja jevanđelja.
Ono što je bilo obavezno u jednoj, u drugoj
je odbacivano, što se kasnije nastavilo
u crkvama tokom prvih vekova njenog etabliranja.
I svaki kontakt s hrišćanstvom je obavezno
kontakt s ženskim načelom u nama a Isus
iz Nazareta nije ni mogao da propoveda u
hramu ako je bio neoženjen jer to je neporeciva
judaistička tradicija. Još su preciznija
druga upozorenja ovog naučnika - "Marija
iz Magdale je žena sa seksualnim sposobnostima
i duhom, a ona nije žensko biće kome je
amputirana jedna polovina vitalnog bića
koje je potpuno samo sa seksualnim i sa
duhovnim načelom". Isus i Marija su
se "ljubili samo u usta" i na
čuđenje apostola tako su razmenjivali "dah"
- pneuma - o čemu se u Marijinom jevanđelju
i govori. Do detalja Jean-Yves Leloup analizira
sporove starih doketista i potonjih "jeretika"
koji su se usuđivali da misle svojom glavom.
Seksualnost su isključivali samo oni oci
i učitelji Crkve koji su i sami imali probleme
s tim - tu se navode oci i učitelji iz ranih
vekova. Isus nije došao da nas oslobodi
materije i seksa već da svet i materiju
i seks oslobodi za puninu čovekovu. Halkidonska
ravnoteža je značajno delo - to je sabor
u Halkidonu - jer je potvrdio obe prirode
u Isusu.
Uz nekih desetak "kartica" Marijinog
jevanđelja - neke stranice su izgubljene
- Jean-Yves Leloup je ponudio široka tumačenja
i egzegezu.
Njegova egzegeza polazi od teksta koji je
godinama dešifrovao i prevodio, sa kontekstom
gnostičkih učenja iz perioda ranog hrišćanstva.
Tu se otkriva imaginacija kao tvoračka energija
jedne žene i ovaj teolog tu imaginaciju
tumači ne klasičnim teološkim razlozima
već učenjem o imaginaciji koju je ponudio
veliki grčki mislilac levičar Kornelijus
Kastorijadis. Marijino jevanđelje kao i
Jovanovo i Filipovo pokazuje da je Isus
"sposoban za intimne odnose sa ženom".
Zaključak deluje blasfemično za teologe
u Crkvi ali je on precizan - "Hrišćanstvo
je uistinu rođeno iz imaginacije jedne žene".
To je zapravo misao Ernesta Renana upravo
tako formulisana i tu ideju Jean-Yves Leloup
razvija do nivoa koji je sveobuhvatan ali
ostaje šokantan i izazov je klasičnoj teologiji.
Smatra se i to vekovima da je hrišćanstvo
delo apostola Pavla odnosno "pavlijada"
- i Pavle je zaista uistinu ribara suočio
s grčkim razumom - ali se ovde naglašava
nešto još izazovnije. A to je da na početku
stoji Marija iz Magdale kao oličenje ženskog
principa i ona spaja muškost i ženskost
u svojoj imaginaciji - a imaginacija, to
su akcenti iz Kastorijadisa, i ljubav, grade
svet i sve institucije, onim "vrškom
razuma i tela" koji se označava kao psyché. To je "duša".
Uz prevod Marijinog jevanđelja na naš jezik
govorićemo šire o svemu u tom spletu problema
i o Jean-Yves Leloupu koji ukazuje na početak
hrišćanstva.
(Odlomci i sažetak iz šire rasprave
na tu temu.)
Autor je sociolog
religije
1
Lepi mladić Mitra je emanacija božanskog
logosa i on se rodio na čudesan način
u ljudskom obliku. Trajao je kao bog
dobra koji se bori proti Arimana boga
zla. Na rođenju su došli da mu se poklone
pastiri kao božanskom detetu, on potom
odlazi u nebeske sfere ali potop uništava
zemlju i rod, a bog Mitra plovi na barki
nekoj sa životinjama i rastinjem za
održanje roda ljudskog. On stoluje na
nebu i spasava ljude koji veruju. Oni
mu služe neku vrstu liturgije na poslednjoj
večeri pre uznošenja na nebo koja podrazumeva
hleb i vino kojim se sveštenik mitraista
pričešćuje, Mitra vaskrsava i spasava
ljude, odvajajući dobre i grešnike,
a ove poslednje baca osuđene na pakao
i večnu tamu. Oni koji poznaju rituale
mitraizma lako će ovde videti neko poreklo
hrišćanske liturgije i rituala - pričešćivanja
i lomljenja hleba za zajednicu ljubavi.
2
Od drevnih kultova u istočnom delu Imperije
na grčkom govornom području bio je snažan
kult religije spasenja orfizam o kojem iz istorije religija dosta znamo.
Religijski scenario je sledeći: sin
boga Zevsa imao je sina Zagreusa i njega
su ubili Titani, preci ljudski, i priredili
su gozbu jedući njegovo telo. Bog Zevs
vaskrsava sina i on sedi na nebesima
kraj oca svojega. Potomci imaju dvostruku
prirodu - jednu nebesku po svom poreklu
i drugu zemaljsku sklonu zlu. To je
greh predaka i oni ga u ritualu okajavaju
jer čitav rod ljudski je okaljan tim
praroditeljskim grehom. U ritualu vernici
se čiste od greha askezom u nastojanju
da zadobiju večno blaženstvo. Ritualno
se sledi bog koji je žrtvovan. Kada
nastupi smrtni čas očišćena duša vernika
polazi u večna boravišta bogova a duše
nevernika su osuđene na paklene muke.
Lako se ovde vidi suština hrišćanskog
rituala. Čovek je konačno izopačen praroditeljskim
grehom, ali je njegova priroda dvostruka.
On se može obnoviti i preporoditi verom
i ritualima očišćenja - uz praktikovanje
asketskog načina života - i to odmah
nakon smrti. U tom času pravednici odlaze
na nebo, a grešnici bivaju bačeni u
pakao. Kao religija spasenja orfizam
se gasio već u doba kasne antike ali
u istoriji religija uvek ima ponavljanja
i onog što je smisao. Od vrednih naučnih
studija o orfizmu možemo pomenuti delo Orphee objavljeno još 1925.
godine iako nakon M. Bukanžea imamo
i druga istraživanja. Ovaj primer uzimamo
da bismo naglasili u kom ambijentu se
gradi Crkva koja ne može da izbegne
duhovno nasleđe iz ranijih epoha - ono
se odslikava sasvim jasno.
3
Bilo da konsultujemo Malu istoriju
Crkve koja je precizna u pogledu
podataka i dokumenata - August Franzen
- Kleine Kirhen geschichte,Freiburg
1968. imamo obilje podataka o Konstantinovom
dobu i Crkvi nakon njega koji govore
o toleranciji i netoleranciji tog doba.
Isto to važi i za višetomno delo Huberta
Jedina Velika povijest crkve
Zagreb 1981. godine Posebno je vredno
delo Paula Christopha L' Eglise
dans l' histoire des hommes u nekoliko tomova Droguet-Ardant Paris
1982. godine U ovom delu imamo dokumentaciju
sa bibliografskim prilozima koja sledi
istoriju Crkve viđenje iznutra iako
je autor dela istoričar laik. Valja
napomenuti da je ovo delo dobilo imprimatur
1982. godine biskupa grada Limoža u
Francuskoj. Plod dugogodišnjih istraživanja
ovo obimno delo prati Crkvu od prvih
dana do aggiornamenta Drugog vatikanskog
koncila. Dokumenti su savesno proučeni
zapisnici sa koncila detaljno dati,
sa rekonstrukcijama u slučajevima kada
nisu u celosti sačuvani. U tom delu
se na temelju podataka iz arhiva govori
i o onim momentima iz istorije Crkve
koji se u drugim delima zaobilaze kao
"neugodni". To posebno važi
za najraniji period Crkve i za vreme
obnarodovanja Milanskog edikta cara
Konstantina. Tolerancija je bila proklamovana
- teza je ovog autora - ali nje nije
u punoj meri bilo. Talasi tolerancije
i netolerancije posmatrani su kao plima
i oseka u vremenu ranog hrišćanstva.
Žestoko gonjeni ubijani i sakaćeni hrišćani
su bivali i gonitelji, ništa manje surovi
prema drugima kojima je carevim ediktom
tolerancija bila takođe zajemčena. To
je objavljeno sa zvaničnim blagoslovom
biskupa Guffleta pod oznakom Nihil obstat
5. februara 1982. godine.
4
Gérard Mordillat et Jerôme Prieur -
Jesus sans Jesus - le christianisme
de l' Empire romain 2008. godine
strana 209-210.
5
Sve ovo navodimo po navedenoj istoriji
crkve Paula Christopha o crkvi u ljudskoj
istoriji, ali i na osnovu ličnih istraživanja
u vreme boravka u tim mestima Provanse,
a posebno iz arhiva koje donose objavljene
istorije tih gradova. Slike su po grozoti
ono što nadmašuje maštu o delima varvara
iz istorije Evrope koji nisu bili stranci
već hrišćani u ratu protiv hrišćana
koji drugačije misle i veruju.
6
Reč je o knjizi L' Évangile et l'
Église - Jevanđelja i crkva - koja
se pojavila 1902. godine kao "mala
crvena knjižica" i potom godinama
nije publikovano. A u svoje vreme bilo
je mnogo izdanja i izdavačka kuća Noesis
ga je reprodukovala 2001. godine sa
tumačenjima poznatih teologa i dokumentacijom
koja delo prati decenijama u hrišćanskim
krugovima. Danas delo izaziva posebnu
pažnju i za to postoje mnogi razlozi.
7 Godine 1945. u pustinjskom pesku Nag-Hamadija
u gornjem Egiptu otkrivena su jevanđelja
zvana "apokrifna", pisana
na koptskom jeziku iz prvog i drugog
veka naše ere, koja se razlikuju u mnogom
od jevanđelja koja nazivamo kanonskim.
Jean-Yves Leloup je preveo i protumačio
Tomino 1986. godine, Jovanovo 1989.
godine i potom i Marijino jevanđelje
1997. godine. I prevodi i tumačenja
su bili naučna senzacija prvoga reda.
O tome polemike ali i sasvima jasna
priznanja slede sa svih strana. U svom
poslednjem delu Les profomdeurs
oubliées du christianisme on otkriva
zaista novine epohalnog značaja - ed.
Relié Paris 2007. godine - a delo se
pojavilo na mnogim jezicima. Ovoga puta
on sam tumači svoje delo i otkrića u
razgovorima sa svojom saradnicom Karin
Andrea de Guise. Uz bibliografske detalje
i o sebi i o problemu gnostičkih i drugih
jevanđelja koja zaokupljaju pažnju u
čitavom hrišćanskom svetu. Ja ne kažem
ljudima - kaže ovaj naučnik - "kako
treba da misle i da veruju već samo
da treba da misle". J-Yves Leloup
je egzegeta ali nije dogmatičar i oslanja
se samo na proučene tekstove sačuvane
iz najranijih vekova hrišćanstva. Tekstova
do danas skrivanih ili zabranjenih ljudima
i u Crkvi i u laičkom svetu.
8
Povodom prevoda Marijinog jevan|elja
mi smo o otkri}ima ovog nau~nika govorili
u ogledima u beogradskoj "Republici"
ali i u knjizi Oslobo|enje i spasenje
- Mostart, Zemun 2012. godine - sa
osvrtima i na nova dela ovog francuskog
nau~nika znalca koptskog jezika i
teologa pravoslavca. Odjek tih ideja
je ogroman u svetu ali kod nas ima
samo nekih neodre|enih komentara u
crkvenoj publicistici koji se uglavnom
oslanjaju na sli~ne ocene i procene
iznete u katoli~kim publikacijama.
Polemi~ki intonirane te se primedbe
ne temelje na nekim novim podacima
pa se rasprava tek o~ekuje. Jean –Yves
Leloup stoga izvodi jedan zaklju~ak
za mnoge neo~ekivan ali u svemu precizan
i utemeljen na analizi gnosti~kih
jevan|elja, posebno Marijinog jevan|elja.
Ona je i po Jovanovom jevan|elju utemeljila
hri{}anstvo „mnogo pre Pavla i njegove
vizije na putu za Damask“. U tom smislu
je Marija iz Magdale va`na jer hri{}anstvo
je nastalo iz imaginacije jedne `ene.
|