Sećanje na martovsku
tragediju 2003.
Srbija februara 2003: Zemlja
po kojoj lutaju veterani rata u kome zvanično
niko nije učestvovao, zemlja koja je mukotrpno
započela izvršavanje svoje obaveze prema
Haškom tribunalu isporučivanjem osumnjičenih
za ratne zločine o kojima gotovo niko ne
želi ni da razgovara, zemlja koju kontrolišu
različite službe i jedinice nastale tokom
prethodne decenije koje premijer pokušava
da rasformira, dok se predsedniku čini kako
je to baš dobro i kako ih treba podržati
da „u svojim radnim odelima i sa svojom
radnom opremom“ ucenjuju premijera, zemlja
u kojoj se u toj istoj deceniji izvestan
broj ljudi obogatio pod sumnjivim okolnostima,
zemlja sa parlamentom u kome sede poslušnici
koji na dati znak bez pogovora glasaju onako
kako im je rečeno, zemlja u kojoj je tokom
devedesetih godina pravosudni sistem do
kraja politizovan, zemlja u kojoj je spisku
sumnjivih privatizacija započetih u vreme
Miloševića pridodata još po neka, zemlja
sa nasleđenim sistemom korupcije o kome
počinje da se razgovara, zemlja u kojoj
se nastavlja partokratsko upravljanje javnim
preduzećima, zemlja čiji građani stoje u
beskonačnim redovima pred ambasadama ne
bi li dobili dozvolu da malo zavire izvan
granica, za koje se baš i ne zna tačno gde
su.
Srbija februara 2013:
Zemlja protiv koje veterani rata vode
spor pred međunarodnim sudom u Strazburu
koji izgleda zna da je rata ipak bilo,
zemlja u kojoj više nema ljudi sa spiska
Haškog tribunala, ali u kojoj i dalje
niko nije ozbiljno progovorio o zločinima
koji su počinjeni i odgovornosti koja
se za to mora snositi, zemlja koju i dalje
kontrolišu različite službe i jedinice
koje niko i
ne pomišlja da rasformira već
se trudi da ih privuče na svoju
stranu, zemlja sa istim onim ljudima
koji su, u međuvremenu, svoje
sumnjivo bogatstvo drastično uvećali,
zemlja sa parlamentom u kome i
dalje sede poslušnici koji na
dati znak bez pogovora glasaju
onako kako im je rečeno, zemlja
u kojoj je reforma pravosuđa do
kraja obesmislila i sam pojam
pravosudnog sistema, zemlja čiji
je spisak sumnjivih privatizacija
mnogostruko duži, zemlja potopljena
u korupciju iz koje svi obećavaju
izlaz koji se ne nazire, zemlja
sa partokratskim upravljanjem
javnim preduzećima, zemlja čiji
građani mogu slobodno da putuju,
ali i dalje ne znaju gde su granice
njihove zemlje.
Čak i letimičan pogled na ova
dva spiska govori o tome da je
Srbija bila i ostala jedna potpuno
razgrađena zemlja. Ima li razlike?
O da, i to velike. Srbija je februara
2003. bila zemlja u kojoj se osećao
dah proleća koje uliva nadu da
počinje novi život. Srbija je
imala premijera zagledanog u budućnost,
premijera koji je imao viziju
i ambiciju da je ostvari, i koji
je bio duboko svestan da to zavisi
od nas samih. Širio je optimizam
da je sve moguće, apelujući da
se ne delimo prebrojavajući prijatelje
i neprijatelje, već da se ujedinimo
i uradimo nešto zajedno za sebe
i zemlju u kojoj živimo. Obećao
nam je da ćemo se sresti u budućnosti
i tu
|
|
|
Bosch
Hieronymus: Hrist
nosi krst
|
 |
nas je naizgled izneverio, a zapravo nije.
Jer njegova budućnost je brutalno uništena
jednim mučkim pucnjem poznatog izvršioca
i nepoznatog nalogodavca, a naša je polako
ubijana tokom dugih deset godina. I tako
smo se nažalost ipak sreli, deset godina
kasnije, u Srbiji 2013., zemlji u kojoj
vlada duboka zima i u kojoj je neverica
u budućnost tolika da su mitovi iz prošlosti
jedina tema, zemlji u kojoj vlast neprekidno
ponavlja šta „nikada i nikada neće“, ali
se već čitavu deceniju ne razgovara o
tome šta se hoće, šta je moguće i kako
do toga stići.
I to je ta ključna razlika, to je zapravo
praznina koja je nastala nestankom jednog
čoveka. Tog 12. marta 2003. godine u Srbiji
nije ubijen samo premijer. Sa njim je ubijena
i vizija Srbije kao jedne uređene zemlje
koju je moguće stvoriti. Nikada nećemo saznati
da li bismo zajedno sa Zoranom Đinđićem
uspeli u tom naumu, ali je izvesno da smo
lišeni njegove energije ostali da tumaramo
po razvalinama. U međuvremenu su stasale
čitave generacije mladih ljudi koji nisu
imali ni priliku da steknu svest o tome
da se u politiku ne ulazi zbog sopstvenih
interesa već zarad vizije u čije ostvarenje
je potrebno nesebično uložiti energiju i
hrabrost. Ono što smo imali prilike da vidimo
na političkoj sceni u proteklih deset godina
obesmišljava svako licitiranje imenima ljudi
na vlasti ili u opoziciji koji bi mogli
biti naslednici Zorana Đinđića. Baklju nade
koju je on zapalio niko nije bio spreman
da ponese. Dozvolili su da se ugasi u mulju
bezobalne pohlepe i bahatosti.
Srbija 2013. ne treba da traga za vođom
koji bi je vratio u 2003. Srbija mora da
krene još jedanput od početka. Jednu uređenu
zemlju ne čini vođa, ma kakav on bio, već
sistem dobro ustrojenih institucija koje
će štititi interese svakog pojedinca, u
koje svaki građanin veruje i koje prepoznaje
kao garanta ostvarenja kako opštih tako
i svojih ličnih interesa. Građani Srbije
moraju da povedu dijalog o tome kako treba
da izgleda država u kojoj žele da žive,
koji sistem vrednosti u njoj mora da vlada,
kakvo ponašanje će biti prihvaćeno, a šta
ni pod kojim uslovima neće biti dozvoljeno.
Definisanje tako dogovorenog sistema Ustavom
koji ne bi bio donet u tajnosti preko noći
i ne bi bio izglasan na sumnjivom referendumu
ponovo bi probudilo i ambiciju i energiju
neophodnu da se do postavljenog cilja stigne.
Čini mi se da je to zapravo legat Zorana
Đinđića. Ako propustimo da to razumemo i
ostanemo zagledani u mit o našoj slavnoj
prošlosti nećemo se zaista ni sa kim više
sresti u budućnosti. Priča o Srbiji postaće
samo priča o jednoj zemlji koja nije umela,
htela ili mogla da stvori pristojno društvo.