Deset godina od ubistva
premijera Zorana Đinđića
Filozof
politike i kreator demokratske prakse
u Srbiji
U skladu sa mislima Raimonda Arona, što
se vrlo duboko uklapa i u opšti stav Zorana
Đinđića, navešću i sledeću ideju o postojanju
mnoštva puteva do istine, ali i Aronovo
upozorenje da „Istorijski događaji imaju
sve što je potrebno da se pretvore u mitologiju...pripisujući
ih volji neke ličnosti ili grupa...“
1
Za delatnost Zorana Đinđića, i kao filozofa
i kao političara, bilo je upravo stalno
traganje za novim putevima i istinama „...posredovanjem
teorije i pokreta... u cilju rasvetljavanja
teorijsko-praktične geneze savremenog društva“.
2
A to pretpostavlja da socijalna teorija
mora biti shvaćena kao neka vrsta „svesti
socijalnog pokreta“ (16), sa naglašavanjem
da se utemeljenje teorije vrši putem prakse.
Može se na osnovu kratkotrajne filozofsko/državničke
prakse Zorana Đinđića tvrditi da je svesrdno
nastojao da utemelji socijalnu teoriju nasuprot
mitologiji, kao realno ostvarljiv proces
putem socijalne kritike kao teorije okrenute
budućnosti – što je pravi smisao
utopije,
kao realno predvidivog programa društvenog
razvoja, o čemu je pisao Ernst Bloch u delu
Princip nade. Budući da Đinđić
nije bio samo visokoumni intelektualac,
on je zahtevao ...“prekoračivanje puke teorijske
perspektive socijalnog saznanja...udruživanjem
naučnog i kritičkog momenta... to jest,
„...da se na radikalan način stavi u pitanje
konstituisanje jednog istorijskog društvenog
oblika života...takozvanog
građanskog
društva (iz navedenog predgovora Arona,
str.25 i 26). Ali tome dodaje: bez pojma
„istinitog života“ („dobrog života“) socijalna
teorija nije u stanju da svoj predmet –
društvo – podvrgne kritici (27), što je
u flagrantnoj suprotnosti sa postmodernom
tezom o „value free“ teoriji i nauci. A
taj stav zaoštrava sledećim iskazom: „U
kontekstu krize ’nauka’ nužnim načinom postaje
’kritika’ „ (aludirajući na Marksov stav
iz
Ranih radova, iako je navedeni
citat iz knjige koja je izašla još 1987.godine).
Pri tom Đinđić skreće pažnju da istorijske
promene treba da se rukovode emancipacijom,
ali ne putem revolucija, nego na osnovu
evolutivnog kretanja koje se temelji na
istraženim mogućnostima.
Dakle,
politička emancipacija nije
samo jedan od oblika oslobođenja – piše
Đinđić, nego je ona i proklamovani fundament
građanskog društva (Isto, 47).
3
Koliko je filozofija Zorana Đinđića bila
njegov putokaz za državničku politiku dokazuje
kratak period njegove vladavine u Srbiji
posle 5 Oktobra 2000. goldine. Da filozofija
Zorana Đinđića nije bila dogmatska, već
razvojno-istraživačka govore njegove misli
o sebi: „Ja se celog svog života opredeljujem.
Život je naročito u poslu i politici, stalni
proces donošenja odluka i preuzimanja odgovornosti.
Međutim, ljudi to ne žele...Budim ih iz
sna, a oni ne vide da ih neko budi iz tog
sna.“
4
Đinđić se i u državnj politici rukovodio
svatanjem principa „dobre filozofije“,
što je pregnantno
iskazao u svojim
delima kada je pisao: „Za razliku
od racionalnosti svojstvene praksi
svakodnevng života, nučna racionalnolst...pretenduje
na važenje koje nadmašuje individualnost
odeđene situacije i potencijalno
se može univerzalizovati....umesto
kontinuiranog proširenja polja
obuhvaćenog saznanjem u jednom
zauvek fiksiranim pricipima, imamo
konkurenciju različitih rešenja...tendenciju
ka tome da se spor različitih
koncepcija interpretira kao spor
različitih slika sveta...“ (navedena
knjiga 1987. str.32). Taj stav
potkrepljuje zahtevom za“radikalnom
sumnjom“ i „propitivanjem vlastitih
pretpostavki“, odnosno, „da se
znanja epohe stave pod kritičku
proveru“ (33).
Ovakvi stavovi potvrđuju Platonovu
misao da samo filozof može biti
dobar vladalac,
|
|
|
Inkvizicija
u Palermu na Siciliji, održana
6. aprila 1724.
|
 |
jer utemeljujući socijalu kritiku u političkoj
nauci se otvra mogućnost „...dokazivanja
postavke o o fundamentalnoj krizi novog
veka...“ i politika na taj način nastupa
kao
teorija emancipacije“
(35). Đinđić, dakle, pretpostavlja da
„u pojmu krize može biti utemeljen vlastiti
projekt njenog pozitivnog životnog rešavanja
– ukoliko nastupa kao teorija emancipacije
(36). On se poziva na Marksovo shvatanje
da se „...empirijski svet danas nalazi
u krizi zbog toga što negira vlastite
pretpostavke.“ (39) – što se u 21. veku
u potpunosti potvrđuje, budući da grandiozna
tehnološka dostignuća ugrožavaju opstanak
ljudskog života, u službi pervertitane
jednodimenzionalne ekonomske/profitne
stvarnosti potrošačkog društva.
Može se bez preterivanja reći da je Zoran
Đinđić bio vizionar, koji se pridružio
najpoznatijim savremenim filozofima-humanistima:
Pjeru Burdijeu, I.Volernstinu, Korneliusu
Kastoriadisu, Džozefu Stiglicu, kada je
u pitanju razumevanja šta se događa u
savremenom društvu i kako iskoristiti
njegove prednosti, ne prepustivši se bekstvu
od problema. Nasuprot „totaitarnom komunizmu“
i „socijalno neutemeljenoj subjektivnosti“
neoliberalnog posesivnog individualizma,
Zoran Đinđić smatra da „objektivna logika
istorije neumitno vodi ostvarenju
emancipovanog društva...“ ako zadovolji
zahteve koje socijalna kritika sama sebi
postavlja.“
Zvuči takođe veoma savremeno Đinđićevo shvatanje
„krize u potenciji“, s obzirom
na današnje mogućnosti zadovoljavanja ljudskih
potreba kada se postavi pitanje: da li je
kapitalizam jedini mogući oblik modernog
društva. Stoga Đinđić postavlja ključno
pitanje: kako bi konkretno izgledalo društvo
koje bi svesno afirmisalo normativne pretpostavke
društvenosti? (179).
Tako je pisao Zoran Đinđić – filozof. Da
li se njegov pristup menja kada postane
državnik? Ne odustajući od svojih filozofskih
pretpostavki Đinđić kao državnik na prvo
mesto stavlja tezu ...da za uspeh svakog
posla mora da postoji plan, da se tačno
zna šta se hoće, ne da se eksperimentiše,
iako nam je to nacionalna osobina...“ Uz
to ide socijalna politika: ...da vam ne
umre pacijent dok traje operacija.“
5
Njegova politika se hranila zdravim optimizmom
– sa naglaskom na tome da ne možemo napredovati
ako smo ostali u 19-20. veku „i čekamo ako
nam ovde ne bude dobro da se tamo vratimo.“
(Isto, str.37). Ali je stalno isticao da
nije zadovoljan brzinom promena, jer još
nije uključen dovoljan broj ljudi, od kojih
se još mnogi posmatraju kao posmatrači.
6
Zoran Đinđić nije težio popularizaciji svoje
politke, već je otvoreno ukazivao na teškoće
sa kojima se borio i što je bilo logično
u periodu tranzicije, ističući „bolne rezove“
koji se moraju prevladati „bez odgovarajuće
anestezije“...“jer nema bezbolnih reformi,
kao što nema bezbolnog porođaja.“ (44).
A aktivnost vlade shvatao je u doslovno
demokratskom smislu obezbeđivanja aktivnog
učešća građana u političkom procesu. O tome
on piše: „Lokalna vlast u gradovima i opštinama
naše republike treba da bude
servis građana...“
Loša vlast je to „...da u našoj zemlji ne
postoji tradicija da predstavnici vlasti
služe građanima, pa se dešava da je vlast
mehanizam koji funkcioniše po inerciji.“
(Isto, str.53). Međutim, on je ukazivao
na anomaliju da su radnici dužni da proizvode
automobile po evropskim standardima, „a
političari mogu da budu po afto-azijskim
standardima.“ (59).
Đinđić je bio svestan da postoji jedna dimenzija
intelektualnog nihilizma“, što ljudima onemogućuje
da vide ono što je pozitivno, a što nastaje
sporo i nedovoljno prodorno; zato s pravom
konstatuje da „još nismo srušili most koji
nas povezuje sa katastrofalnom prošlošću
i da je još uvek moguć pad unazad“ (70).
A u istraživanjima to se sve više potvrđivalo
posle atentata na prvog demokratski izabranog
premijera.
Sumnje u skretanje sa puta demokratskih
reformi sve su se više obistnjavale za vreme
njegovih naslednika – suprotno njegovom
propagiranju oslobađana od „ideološkog mraka“.o
uspostavljanju nezavisnosti sudstva; o tome
da smo ...načeli organizovani kapital, ali
nijedna krupna riba nije još privedena pravdi...“(91),
što se sve više potvrđivalo posle ubistva
Zorana Đinđića.
7
Umesno je u kontekstu 2013. godine postaviti
putanje: da li je hapšenjem Miškovića doista
počeo proces “privođenja pravdi” o čemu
je pisao Đinđić još 2001.godine?
Realnost Đinđića kao političara potvrđivala
se njegovom svakodnevnom praktičnom delatnošću,
koju je i sam stavljao pokad-kad u sumnju,
pišući: “Nije garantovano da smo sad
osvojili demokratiju,
da imamo reforme i da se krećemo
ka Evropi” (2002). Na slogan “Srbija
je na dobrom putu” Zoran odgovara:
“…Istorijska je šansa, možemo
da uspemo (ali) imamo veliki rizik
da ne uspemo.”
Zoran Đinđić je kao političar
veoma dobro razumeo “duh našeg
naroda”, kritikujući uobičajeno
shvatanje, da kada pozove ljude
da nešto urade, oni pitaju: protiv
koga? A on odgovara: za
sebe, konstatujući da je
tada ljude teže okupiti nego kada
se ujedine protiv nekog drugog
(Metafore, 117). Dakle, Đinđić
ne upućuje kritiku samo bivšim
vlastima, već je svestan i udela
naroda u kočenju demokratskih
|
|
|
Gustav
Dore: Neofiti
|
 |
procesa, stalno upozoravajući na potrebu
sveobuhvatnih promena: “Svi na javnoj
sceni moraju da shvate da nije sve dozvoljeno,
da niko samom činjenicom da je negde izabran
nije turski beg i da može da radi šta
hoće.” (Isto, 129). A aludirajući na politiku
Koštunice piše:”Koštunicu je strana štampa
posle 5. oktobra nazvala ‘ubicom džinova’.
Međutim, baš kao u bajci, problem nastaje
kada se junak vrati iz bitke sa džinom
i počne da traži ruku princeze i pola
kraljevstva.” (135).
Činjenica je da je Đinđić bio svestan od
prvog trenutka stvaranja nove vlade u kojoj
je dosta članova “davalo autogolove”, ali
je sama konstrukcija DOS-a bila protivrečna
i bilo je teško stati na put eroziji demokratskog
projekta, koji je dolazio iz kabineta Vojislava
Koštunice. Đinđić je na to reagovao sledećim
rečima: “Doveli smo truta na vlast koji
sada ide samo po Srbiji i kritikuje dok
pčele radilice vredno rade.” Dakle, bio
je svestan te neproduktivne kohabitacije,
ali
zahvaljujući dosta jakom
premodernom/nacionalističkom nasleđu iz
Miloševićevog režima, verovatno je procenio
da je rizično da se brzo i oštro uhvati
u koštac sa snagama koje su vukle unazad;
možda čak naivno verujući da će “pčele radilice”
biti u stanju da prevaziđu “sile mraka”.
Iako je bio svestan (u poređenju sa sudbunom
Vuka Karadžića): “kako kod nas prolaze reformatori,
da su neshvaćeni od većine u vreme najznačajnijeg
delovanja, poštovani u svetu, ali kod kuće
slavljeni uglavnom posthumno.”
8
Prema Dušanu Kovačeviću Đinđić je “…bio
20. godina ispred vremena u kojem je živeo…doživeo
je sudbinu onih koji su išli ispred svog
vremena – koji su bili skraćeni za glavu
zato što su se uzdigli iznad proseka.” (komentar
u
Metaforama. Str.168.).
Đinđić se kritički (stvaralački) odnosio
prema Marksovoj teoriji, zamerajući mu,
pre svega, što “ne tematizuje institucionalno
osiguranje enancipacije”, ne svodeći kritiku
na “lažno pitanje o odgovornosti teorije
za lošu praksu”, što je uobičajena tema
ostalih kritičara.
9
Stoga je predmet njegove politike bio upravo
da postavi institucionalni temelj za sveobuhvatnu
demokratsku praksu, što je, svakako bio
pregolem zadatak na ruševinama i onih postignuća
koji su ostvareni u bivšoj Jugoslaviji i
sve jačem utvrđenju teokratske vlasti za
vreme Slobodana Miloševića; i u uslovima
nekoherentne kohabitacije bivših opozicionih
partija koje su sačinjavale DOS.
Kada analiziramo sadašnje događaje u Srbiji
deset godina posle pogibije Zorana Đinđića,
koje i građani ocenjuju kao “kretanje kola
unazad”, nužno je ozbiljno se zapitati:
da li je žrtva Zorana Đinđića bila uzaludna
i da li će Srbija moći povratiti snage za
nove teške borbe dekonstrukcije nove autoritarnosti
u cilju uspostavljanja socijalne pravde?
Možda je moguće na to suštinsko pitanje
odgovoriti sledećim razmišljanjem Andre
Žida: “Ima onih koji žele da poboljšaju
ljude, a ima onih koji smatraju da to nije
moguće bez poboljšanja uslova njihovog života.
Ali se čini da jedno ne ide bez drugog,
a ne zna se sa čime početi.”
10
U stvari, moglo bi se reći da je osnovni
problem u Srbiji danas što ni sami građani
ne shvataju svoju odgovornost u teškom vremenu
preobrazbe iz vekovima održavanih autoritarnih
sistema u jedno novo komplikovano i često
kontradiktorno demokratsko društvo, na šta
je konstantno upozoravao Zoran Đinđić, ne
nudeći bajku o
novom životu, već
realno ukazujući na teškoće na koje nailazimo.
Međutim, on je upozoravao da društveno odgovorni
akteri sve manje rade na poboljšanju uslova
života stanovništva, stavljajući sopstvenu
korist kao cilj i povećanje sopstvene moći
na račun prosperiteta društva. Đinđić je
bio svestan toga da socijalna teorija mora
biti “socijalna kritika okrenuta budućnosti”
(Isto, str.19,23), odnosno, udruživanje
naučnog i kritilkog momenta, jer u kontekstu
krize “nauka nužnim načinom postaje kritika”
(26.27). U ovoj rečenici sažeto je osnovno
uputstvo socijalnoj nauci današnjeg vremena.
Da li je Zoran Đinđić uvek bio kritičan
u ostvarenju svoga programa i izboru svojih
saradnika to ostaje kao problem za razmatranje,
ali u poređenju sa svim političarima koji
su posle 2000. godine došli na vlast, može
se tvrditi da je on donosio mnogo više nade
u mogućnost stvaranja demokratskog poretka,
za razliku od većine drugih članova DOS-a
koji su nastavljali
nacionalističku
i desničarsku politiku i manje ili više
bili udruženi sa Legijom i comp. koji su
podrivali demokratsku politiku Zorana Đinđića,
a verovatno predstavljali i “političku pozadinu”
njegovog ubistva.
Kada se imaju u vidu te okolnosti, tada
se mnogo bolje shvata šta je Zoran predstavljao
za budućnost demokratske Srbije. I šta je
Srbija izgubila, a mogla je ostvariti da
je program Zorana Đinđića imao šansu da
se ostvari.
11
Da je naša pogubna osobina
kratko
pamćenje dokazuje sadašnje
vreme možda najozbiljnije krize, kada ne
samo jedan broj građana, već i intelektrualaca,
koji su dužni da svoje procene zasnivaju
na ozbiljnim istraživanjima, porede sadašnju
“rešenost vlade” da stvari “dovede u red”
poput Đinđića. Stoga se nameće ozbiljan
zahtev da se vreme u kojem su se na vlast
vratili mnogi iz Miloševićevog ešalona istraži
strogo naučnim metodama, a ne da se o njemu
rezonuje na osnovu efemernih pojedinačnih
postupaka, koje je vremenski mnogo zakasnilo
i može se s pravom sumnjati da li vodi ozbiljnim
promenama, ili je više u funkciji promovisanja
politike nove vlade i rušenja postojećih
potencijala u nekim demokratskim strankama.