Scila i
haribda kao sudbina
Onima
koji vole istorijske paralele više bi
odgovaralo da se upotrebi ona o Srbiji
između Istoka i Zapada, dok bi oni koji
vole filozofske parabole pominjali čak
i famoznog Buridanovog magarca koji
skapa između dva stoga sena u svojoj
neodlučnosti
Možda je najlakše tako – gde smo i kako
smo i to decenijama, reći da smo između
one stene Scile u zalivu Mesine i onog
vrtloga Haribde kuda treba da prođu moreplovci.
Opasnost vreba u svakom slučaju. Onima
koji vole istorijske paralele više bi
odgovaralo da se upotrebi ona o Srbiji
između Istoka i Zapada, dok bi oni koji
vole filozofske parabole pominjali čak
i famoznog Buridanovog magarca koji skapa
između dva stoga sena u svojoj neodlučnosti.
Sintagme su uistinu vredne ali sve ovo
u Srbiji danas je mnogo jednostavnije
i jednostavnije se može reći. Bilo koji
izbori bili bi kao da stojimo tu negde
između – između Rusije recimo, i modela
zapadnih demokratija. Naravno, to znaju
i uticajni faktori u svetu, i uvek se
neko nekom ovde obraća, svako od njih
u Srbiji ima kako bi se reklo svoju „ciljnu
grupu“. General Leonid Rešetnjikov to
zna i kao čelnik Instituta za strateške
studije u Moskvi obraća se svojima u Beogradu.
Srbija je između
Svet je nov, višepolarni jer nema blokova,
ali u tom svetu Rusija treba da određuje
put razvoja. On to i Srbiji preporučuje
uz napomenu da je Rusija sa V. Putinom izabrala
put evroazijskih integracija i to bi Srbiji
bilo najbolje. Ono u Srbiji godine 2.000-te
bilo je „katastrofalno“ jer je Srbija odbacila
Miloševića i tako se unazadila. Drugim rečima
sada je jedino rešenje vojvoda Toma N. koga
general hvali bezmalo kao spasioca Srbije.
„Nije nikom jasno – naglašava general –
zašto Srbija po svaku cenu hoće u EU“. General
L. Rešetnjikov je još precizniji u svojim
dijagnozama. To što Srbija hoće u EU njemu
nije jasno i pita se zbog čega se naša zemlja
„ukrcava na brod koji tone“. Taj pijani
brod je Evropa koju Rusi ne vole. Oduševio
je general mnoge u Srbiji ali naravno nije
sve – vladika bački preosvećeni Irinej u
beogradskom „Pečatu“ slično i bezmalo na
isti način razmišlja. Nije ni čudno jer
i on veruje u pravoslavnu
civilizaciju.
Odnosno u jedinstvo pravoslavnih
naroda kojima se Rusija nudi kao
predvodnik. U laičkoj sferi to bi
značilo ne Evropi, ne Rimu i ne
Zapadu, već da Rusiji koja je „legendarni
Treći i poslednji Rim”. U sferi
političke odluke to bi značilo da
se recimo naša zemlja jasno odredi,
a to nije lako i jednostavno. Aktuelni
režim pod koalicijom SNS i SPS se
koleba i čas je za Rusiju, čas odlučno
za EU. U Beogradu je jasno ko je
za Rusiju i evroazijski put integracija,
a ko je za EU koja – to naglašavaju
– alternativu nema. Ovih dana se
jedan analitičar političkih zbivanja
u tom smislu oglasio – neki Slobodan
A. – jednom mišlju koja dosta govori
o tome kuda ćemo i kako ćemo. „Zavisni
smo od briselske droge“ kazao je
on. A predstavlja se kao nezavisni
analitičar. Znači, razume se u zavisnost
svake vrste pa i političke. On je
zavisan od ideološkog kruga oko
časopisa Nova srpska politička misao
koji okuplja evroskeptike i antievropejce
kakvi su DSS među partijama i recimo
SANU te SPC, uz dobar deo takozvane
elite. Ni u tom krugu nije sve jasno
u smislu crno-belog ali je vrh države
uveren
|
|
|
Prvi
papa koji se povukao: Sv. Celestin
|
 |
da EU „nema alternativu“. Poreklom uglavnom
iz radikalskog političkog šinjela vrhuška
na čelu Srbije ide sada drugim putem – bar
nas tako uveravaju – i sve čini da se dobije
datum za početak pregovora o ulasku u EU.
Znaci na srpskoj političkoj sceni nisu nimalo
jenostavni za čitanje; izjave zvaničnika
se menjaju iz dana u dan.
Bilo je reči i najava da će Srbija pod Tadićem
potpisati dokument o strateškom partnerstvu
sa Rusijom, ali do toga nije došlo. Aktuelni
šef države Toma N. je odmah nakon izbora
to i najavio, ali za sada ništa od toga
i nije izvesno da li će do toga doći. Ova
ponuda generala L. Rešetnjikova u sadašnjem
momentu je upućena vidi se kome – ali ni
tu nismo sigurni kako će stvari krenuti.
Pregovori sa Prištinom idu u jasnom smeru
i nailaze na odobravanje u EU i na Zapadu.
Jednostavnije rečeno, Srbija stoji negde
između, jer još nema izjave s vrha koja
bi bila decidirana. U tom smislu su očekivanja
sa svih strana velika, a u javnosti srpskoj
posebno. Borba među stranačkim prvacima
je sve žešća i puna neizvesnosti pa se u
ovom trenutku ništa pouzdano reći ne može.
Ali kako vreme odmiče Srbija će morati da
se odredi - istraživanja pokazuju da broj
onih koji se izjašnjavaju za i protiv nije
stalan, već promenljiv.
Iz SPC možda neki
novi glas
Od Memoranduma SPC o Kosovu i Metohiji
iz 2003, znamo kakav je stav SPC o Kosovu,
to je srpski Jerusalim a to je određivalo
i politiku Vlade u Beogradu. Kada su pregovori
s Prištinom krenuli i kada je postalo
jasno u svemu da je to i uslov za EU.
Tu se nešto počelo menjati ako je suditi
po nekim glasovima iz Crkve. Prilikom
nedavne posete Kosovu krajem januara i
to u samom Prizrenu, patrijarh srpski
Irinej je izgovorio neke neočekivane reči
– one ulivaju nadu da se nešto kreće.
Do sada takvih reči i nije bilo i ovde
vidimo kao neki znak – „Ja bih se molio
Gospodu da se to vreme ponovo vrati i
da Srbi i Albanci žive zajedno kao braća
na ovim blagoslovenim prostorima“. Ovo
deluje razumno i uliva nadu ako tako bude
a SPC ima vekovno iskustvo s tim – Crkva
u svim vremenima i u svim okolnostima
„sarađuje sa postojećim vlastima“. U besedi
je patrijarh još pomenuo da je put pomirenja
neizbežan. Još ne znamo kakav je stav
drugih u episkopatu ali ovaj znak valja
zabeležiti, a kakvih otpora može biti
u Crkvi i u državi ne znamo odnosno znamo
da toga ima, ali put nade i pomirenja
je uvek dobar put.
Udar groma na
bazilici u Rimu
Papa Benedikt XVI je upravo okončao svoj
osmogodišnji pontifikat ostavkom koja je
neopoziva po definiciji. To nije ostavka
nekog premijera u nekoj Vladi to je ostavka
čoveka koji nema pravo na ostavku. Papa
rimski je Vicarius Christi odnosno namesnik
Božiji na zemlji. On je nepogrešiv po doktrini
vere od 1870. Grom je pogodio baziliku sv.
Petra u Rimu, a jedan je vredni novinar
iz agencije ANSA to i snimio. Grom je pogodio
i vaskoliki svet i komentari se ne stišavaju.
Nije to uistinu obična ostavka, to je papski
čin. Stižu pohvale odlazećem papi za hrabrost
i te pohvale svi delimo. Ali iza svega stoje
i drugi, dublji razlozi o kojima ćemo kratko.
Od Drugog vatikanskog koncila traje potraga
za novim oblikom papinstva. J. Racinger
- odlazeći papa Benedikt XVI, i njegov dugogodišnji
prijatelj, katolički sveštenik i teolog
Hans Küng, decenijama se spore. I drugi
to čine. Jedni mu zameraju, i to konzervativci,
da je prebrzo išao stazom aggiornamenta
odnosno otvaranja za svet, drugi pak – liberalniji
deo u episkopatu – da je ostao tvrdokorni
konzervativac.
Odlični rezime o ovom sporu napisao je Hans
Küng u prevodu na naš jezik i on u beogradskoj
„Republici“ u prevodu doktora Mile Babića,
čeka na objavljivanje.
Doktor M. Babić je iguman katoličkog samostana
u Sarajevu i vredelo bi posebno sada pročitati
razloge velikog teologa Hans Künga koji
je zajedno s odlazećim papom Benediktom
XVI bio jedan od arhitekata Drugog vatikanskog
koncila. Držimo da samo u tom kontekstu
treba čitati ovaj papski čin. Samo bi to
moglo biti neko umirenje za buru koja se
podigla i koja zahvata hrišćansku ekumenu.
 |
|
Mirko Đorđević |
 |
|