Povodom skandala i afera
na naslovnim stranama srpskih medija
„Scenaristi“
i „izvođači“ političke dinamike
Vikom,
dimom i maglom proizvođači ovakvog diskursa
skrivaju svoju bezidejnost, nemoć i
nespremnost da se susretnu sa zastrašujućim
stanjem u državi koju nominalno vode
Raspisali se i raspričali novinari kao
nikada do sada. Na naslovnim stranama
pisanih i udarnim vestima elektronskih
medija skandali i afere. Glavni akter
je premijer vlade i ministar unutrašnjih
poslova. Najpre je „naivno“ uleteo u priču
sa lascivnim sadržajem, izrežiranu kao
skrivena kamera, da bi ga dočekala ozbiljnija
i manje zabavna u kojoj je direktno povezan
sa poznatim narko bosom i njegovim saradnicima,
koje namerava da uhapsi.
Vesti se množe, nezaustavljivo lete u
etar, sudaraju se i postaju na izgled,
sve teže za premijera vlade.
Neupućenima, kojima bi u nedostatku ozbiljnijih
sadržaja, ovakve vesti skrenule pažnju,
moglo bi da se učini da će u Srbiji neprekidna
mala društvena gibanja da se kondenzuju
u ozbiljan, turbulentni događaj, koji
će najpre rezultirati padom vlade, a zatim,
posledično, izborima i novim kombinacijama
na političkoj sceni. Ovakav scenario ne
predviđaju poznavaoci prilika u haotičnom,
devastiranom i aporičnom srpskom državnom
sistemu. Kompetentni analitičari, amateri,
kafanski teoretičari i prestonični „dobro
obavešteni krugovi“, svaki sa sopstenih
nivoa, dobili su dovoljno materijala da
kombinuju deliće za novu „slagalicu“ budućih
društvenih događanja. Kreatori ove, kao
i svih prethodnih, a svakako i budućih
afera, znaju zašto su je kreirali i plasirali,
i verovatno imaju viziju pravaca njenog
kretanja. Scenaristi, izvođači i kontrolori
socijalne i političke dinamike eksponirani
u ličnostima društvenog pseudoestablišmenta
imaju sopstvenu logiku, filozofiju i ideologiju
koju su usvajali od prethodnika, usavršavajući
i prilagođavajući je sebi i svojima. Aksiomi
njihove prakse profani su i predvidivi.
Društvene funkcije se shvataju kao neogranična
prava sa minimumom obaveza i minornim
odgovornostima. Temeljno značenje ovog
postulata etablirano u različitim vremenskim
i istorijskim konceptima produkovalo je
specifični mentalni sklop u koji su se,
kao i ram za sliku, ugrađivali nametnuti
ili izabrani predstavnici građana. Istorijski
događaji koji su dramatično menjali sisteme
vrednosti i ekonomske odnose, neizgrađeni
elementi društvene kontrole, nerazvijena
svest većine o neophodnosti interaktivnog
delovanja na zajedničkim društvenim ciljevima
i razvijena autoritarna svest kod respektabilnog
broja građana omogućili su da se razvije
i održi patološki obrazac koji je regulisao
odnose državnih funkcionera prema društvenom
položaju koji zauzimaju i građanima koje
predstavljaju. Društveni obrasci kao dinamička
kategorija podložni su promenama diktiranim
stanjem u socijalnim sistemima. Ovu činjenicu
su prenebregli predstavnici aktuelnog
političkog establišmenta pa su, umesto
da aktivno učestvuju u praćenju prirodnih
kretanja, počeli da ih zaustavljaju. Takvim
aktivnostima uslovili su da se ekonomski,
edukativni, vrednosni i širi društveni
sistemi zaustave u rastu i razvoju, a
zatim potpadnu pod procese devastacije
i destrukcije.
Dezintegrativni društveni procesi su u
državnom tkivu Srbije poprimili epidemiološke
razmere sa metastazičnim posledicama.
Svaka kreativnist je zamrla, proizvodnja
materijslnih dobara posustaje, društveni
odnosi su u stanju hibernacije, socijalna
patologija je u usponu, propadanje biološke
supstance društva je sve izraženije, duhovno,
materijalno i moralno siromaštvo ubrzava
rast. Uznapredovale patološke relacije
brišu integrativnu funkciju države kao
konektivnog sistema omogućavajući podsistemima
da se privremeno eksponiraju kao kvazi
autonomni. U takvom socijalnom kontekstu
svaka organizovana grupa, od bandi huligana
do sindikalnih organizacija uslovno je
jača od države .Njihova nominalna snaga,
međutim, nema nikakvog značaja, jer ne
poseduju definisane ciljeve koji bi bili
prepoznati kao potrebe većine. Nasumična
i privremena poplava autonomne snage privremeno
organizovanih grupa ima ulogu dekontaminacije
od nagomilanih frustracija ili odlaganja
suočavanja sa suštinom sveprisutne propasti.
Izrežirane afere u
državnom vrhu
Sličnih vrednosnih konotacija je izrežirana
afera u državnom vrhu.
Vikom, dimom i maglom proizvođači ovakvog
diskursa skrivaju svoju bezidejnost, nemoć
i nespremnost da se susretnu sa zastrašujućim
stanjem u državi koju nominalno vode.
U aktuelnoj vremenskoj ravni sve je ogoljeno
i ostavljeno na vetrometini neumoljivih
socijalnih i prirodnih zakona koji su decenijama
izbegavani i zanemarivani.
Na političkoj sceni nema pozicije i opozicije.
Višedecenijski prvaci scene izgledaju kao
brodolomnici na nesigurnom, na brzinu sklepanom
splavu, kojim se poigravaju talasi uzburkanog
svetskog društvenog okeana. U iščekivanju
sigurne luke ili bezbednog broda, trude
se da ne poremete krhku ravnotežu koju su
uspostavili zauzimanjen određenog mesta
na splavu. Pad jednog od njih mogao bi da
povuče i druge. Najsigurnije je ne praviti
grube i nagle pokrete već se prilagođavati
zadatom kretanju. Dok vlada bura treba galamiti
i skretati pažnju na sebe i ako postoje
mogućnosti omalovažiti i diskreditovati
onog do sebe. Zakoni opstanka i nastavka
političkih igara ne predviđaju da se ličnost
u ulozi premijera i ministra policije menja
ali predviđaju da se počne sa odmeravanjem
snaga zauzimanjem startnih pozicija za sledeće
izbore.
Zbog toga su premijer Dačić i prvi potpredsednik
Vučić, „osvedočeni borac protiv korupcije“
i „tajkunskog terora“ izašli su na virtuelni
srednjovekovni viteški turnir. Oklope su
uglačali do visokog sjaja ali su u boj krenuli
oružjem od papira.
Prvom potpredsedniku je stalo da bude najpopularnija
ličnost, i dok ne dobije dozvolu da još
nekog poznatog i bogatog optuži da je „opljačkao
narod“ proba da premijera ostavi što dalje
iza sebe. Izbori mu ni najmanje nisu potrebni
jer zna da i ako njegova partija bude najbolje
plasirana, neće imati dovoljan broj poslanika
da samostalno organizuje vlast. Biće mu
potreban partner i ponovo može da se dogodi
da se u toj ulozi nađe aktuelni premijer.
On treba samo da izgubi popularnost, kako
ne bi planirao da se na sledećim izborima
kandiduje za predsednika republike. Na tu
funkciju računa potpredsednik i želi što
čistiju startnu poziciju. Premijer mu je
potreban da završi započete pregovore sa
premijerom Kosova. Ako slučajno Evropska
unija odredi datum za pregovore potpredsednik
će uspeh prepisati sebi, a ako bude negodovanja
kod profesionalnih patriota i ekstremista
zbog izgubljene „svete srpske zemlje“ lako
će za taj „poraz“ da optuži premijera. Premijeru
je potrebno da ostane premijer jer zna da
se ovde afere pamte nekoliko dana i da trenutni
pad popularnosti neće uticati na njegov
rejting kada dođe vreme za izbore. U međuvremenu
će nastaviti dijalog sa kosovskim premijerom
i uhapsiti ponekog kriminalca. Možda će
otkriti ili proizvesti neku novu aferu u
kojoj će on biti glavna ovog puta pozitivna
ličnost. Pripadnici narko kartela će uvek
biti pogodni da se protiv njih pokrene neka
akcija. Trenutno povezivanje njegovog imena
sa ovom opskurnom grupacijom ga ne brine.
Svakako da je razgovarao sa nekima od njih,
i ne samo on, a ko je još u takvom statusu
premijer najbolje zna. Postoje i druge mogućnosti
koje će otkriti i znati da iskoristi. Zbog
toga neće podnositi ostavku niti menjati
aktuelnu društvenu poziciju. Priče ma kakvog
sadržaja bile, korisne su jer ga drže budnim
i čine opreznim. Za sada se ništa neće promeniti
a budućnost je kao i uvek neizvesna. Građani
će ćutati u očekivanju da im bude još gore.
Ništa ih više ne može iznenaditi.
 |
|
Dragica Stanojlović |
 |
|