U Tunisu, decembra 2010. jedan čovek
je zapalio narodnu revoluciju protiv korumpiranog
autokrate. Ustanak koji je odmah usledio
sličan je erupciji u Egiptu protiv sličnog
autokrate. Arapski svet je bio zapanjen,
a svetsko javno mnenje odmah veoma naklonjeno
ovim „uzornim” izrazima borbe za autonomiju,
dostojanstvo i bolji svet.
Sada, tri godine kasnije, obe zemlje su
se našle u žestokim političkim borbama,
unutrašnjem nasilju koje se širi i u velikoj
neizvesnosti kuda ovo vodi i u čiju korist.
Postoje neki aspekti, posebni za svaku
zemlju, neki koji se ogledaju u ustancima
širom arapskog ili arapsko-islamskog sveta,
a neki aspekti su uporedivi sa onim što
se dešava u Evropi i, do neke mere svuda
u svetu.
Šta se desilo? Moramo početi sa prvim,
početnim ustankom. Kao što je često slučaj,
njega su započeli hrabri mladi ljudi koji
su protestovali protiv bahatosti moćnika
- lokalno, nacionalno, internacionalno.
U ovom smislu, protest je bio antiimperijalistički,
antieksploatatorski i duboko egalitaran.
Uporediv je sa vrstama ustanka koji su
se dogodili u svetu izmedju 1966. i 1970,
koje, ponekad, danas zovemo svetskom revolucijom
iz 1968. Kao i onda, protesti su dodirnuli
duboki nerv unutar zemlje i privukli široku
podršku javnosti daleko izvan male grupe
koja ih je izazvala.
Šta se desilo kasnije? Opšta antiautoritarna
revolucija je vrlo opasna za nosioce vlasti.
Kada izgleda da prve represivne mere ne
postižu uspeh, mnoge grupe nastoje da
obuzdaju revolucije tako što im se pridružuju
ili izgledaju da im se pridružuju. I u
Tunisu i u Egiptu umešala se vojska, odbijajući
da puca u protestante, ali takodje nastojeći
da kontroliše situaciju posle svrgavanja
dvojice autokrata.
U obe zemlje već dugo postoji jak islamistički
pokret Muslimanske braće. Bio je zabranjen
u Tunisu, a pažljivo kontrolisan i ograničavan
u Egiptu. Revolucije su im omogućile da
se pojave na dva načina. Ponudili su socijalnu
pomoć siromašnima, koje su države zanemarivale.
I odlučili su da formiraju političke partije
da bi dobili većinu u parlamentima gde
bi kontrolisali pisanje novih ustava.
U prvim izborima, u obe zemlje, pojavili
su se kao najjača politička partija.
Nakon toga, u političkoj areni su se,
u osnovi, takmičile četiri grupe. Pored
partije Muslimanske braće – Ennahda u
Tunisu, Partije za slobodu i pravdu u
Egiptu- postojala su još tri politička
aktera: sekularističke snage, više ili
manje na levici, Salafisti na krajnjoj
desnici, koji nastoje da ozakone daleko
strožiju verziju Šerijata od verzije Muslimanske
braće i još jake ali kvazi- podzemne pristalice
starih režima.
I partije Muslimanske braće i sekularističke
snage su, u stvari, sasvim izdeljene unutar
sebe, posebno po izabranim strategijama.
Partije Muslimanske braće suočene su sa
istim političkim dilemama sa kojima se
suočavaju, nekoliko poslednjih godina,
evropske partije desno od centra. Zemlje
imaju ozbiljne i kontinuirane ekonomske
probleme koji podstiču i/ili ojačavaju
partije krajnje desnice, što ugrožava
sposobnost „matičnih” partija desno od
centra da pobede na budućim izborima.
U ovim situacijama, svuda ima onih koji
žele da povrate birače sa krajnje desnice
, pomeranjem u njihovom pravcu, i pokazivanjem
„tvrde linije” prema levici ili sekularističkim
snagama. A ima i tzv. umerenjaka, koji
misle da partija treba da se pomera ka
centru, da bi tamo povratila glasove.
Leve ili sekularističke snage, sadrže,
sa svoje strane, široki izbor grupa: istinski
levičarske grupe ( više takvih) i demokrate
srednje klase, koji žele da podstaknu
tešnje ekonomske veze sa snagama jakog
tržista u Evropi i Severnoj Americi. Po
ekonomskim pitanjima ove grupe srednje
klase su, u stvari, prilično blizu onome
šta predlažu umerene islamističke snage.
U međuvremenu, snage još lojalne starim
režimima kontrolišu jednu od ključnih
institucija, policiju. To je policija
koja je pucala na demonstracije sekularističkih
snaga. Kada su ovi protestovali zbog ubistva
Chokri Belaid-a, ključnog sekularističkog
lidera, tuniski premijer, Hamadi Jebali,
tzv. umereni islamista, rekao je da je
zgranut koliko su i oni zbog ubistva.
Na ovo, sekularističke grupe odgovaraju
da su islamističke partije, a posebno
njihovi tzv. tvrdolinijaši, u mnogo slučajeva
indirektno odgovorni, jer su stvorili
klimu, u kojoj je takvo ubistvo moguće.
Osim toga, Tunis i Egipat nisu izolovane
zemlje. Njihovi susedi, u arapskom svetu
i šire, takođe su u previranju. Geopolitički
uticaji spoljnih snaga su vrlo veliki.
Obe zemlje su relativno siromašne i potrebna
im je finansijska pomoć kako bi se nosile
sa neprekidnom i rastućom nezaposlenošću,
koju je još ozbiljnijom učinio gubitak
od turizma, koji je za obe zemlje centralni
izvor prihoda.
Pa kuda sve ovo vodi? Postoje samo dva
moguća pravca. Jedan je kraj revolucije,
bar za neko vreme. Dve zemlje bi mogle
videti snažno uspostavljene desničarske
vlade podržane (možda i čak kontrolisane)
od vojske, sa socijalno konzervativnim
ustavima i opreznom spoljnom politikom.
Drugi pravac bi bio početak revolucije,
u kojoj početni duh 1968. obnavlja snagu,
a obe zemlje, i Tunis i Egipat ponovo
postaju svetionici društvene transformacije
za sebe, za ostali deo arapskog sveta,
za čitav svet.
Za sada, izgleda kao da snage, koje se
zalažu za kraj revolucije, imaju prednost.
Ali u ovom haotičnom svetu, suviše je
rano da se spusti zavesa nad obnovljenom
revolucionarnom snagom u obe zemlje.
Komentar br. 347 od 15.
februara 2013.
Prevela Borka
Đurić