Srbija
između EU i Rusije
Ruski prodor
na Balkan
Sve više zapletena u posledice sopstvene,
očigledno slabo proračunavane, politike
uzastopnih loših odluka čiju cenu snose
ili će tek snositi generacije građana, kao
i niza pogrešnih poteza na spoljnopolitičkom
planu kojima je uspevala da dodatno ograničava
sopstvene opcije, Srbija konačno, iako mučno
i sporo, dolazi do one kritične tačke posle
koje će biti primorana da konačno izabere
svoj put. Zahtevi koji dolaze iz EU, i koje
u najvećoj meri u ime ostalih država članica
formuliše Nemačka, dovoljno su konkretni
i praktični, da bi načelnu politiku “i EU
i Kosovo” u potpunosti razotkrili kao loše
smišljen slogan bez stvarnog sadržaja.
Gore rečeno važi naročito ako se mere koje
država sprovodi kako bi rešila aktuelna
spoljnopolitička pitanja (jer na pitanje
Kosova sve više se može jedino tako gledati,
u kontekstu isprepletanosti interesa različitih
međunarodnih faktora od značaja), posmatraju
u vezi sa proklamovanim ciljevima srpske
politike. U suprotnom bi se, na primer,
moglo reći da je srpska politika zapravo
prilično dosledna, barem kada je reč o približavanju
Rusiji. Kako drugačije objasniti, na primer,
činjenicu da ruski avion donosi tone opreme
za takozvani Regionalni humanitarni centar
u Nišu, baš u vreme kada Srbija odbrojava
poslednje trenutke pred istek ultimatuma
za uklanjanje barikada, samo nekoliko dana
nakon što nije dobila datum početka pregovora,
dok je status kandidata uslovljen ispunjenjem
zahteva u vezi sa Kosovom, kojima se gaze
sve takozvane “crvene linije” srpske vlade.
Ko je nudio baze Rusiji?
U prilog tome govori i to da je još 2007.
godine funkcioner stranke Vojislava Koštunice
sa Kosova Marko Jakšić, izjavljivao kako
od Srbije očekuje da, ukoliko EU i SAD priznaju
nezavisnost Kosova, ponudi Rusiji da otvori
vojne baze “u Srbiji, a naročito blizu granice
sa Kosovom.” Šest godina nakon toga, s obzirom
na to u kojoj meri je vest o bazi u Nišu
odjeknula zapadnim medijima, izgleda kao
da je politika Koštunice i Jakšića na putu
da trijumfuje. Kako se još moglo čuti, baza
u Nišu će poslužiti da se iz nje pruži pomoć
pri katastrofama u regionu Balkana, ali
i širom Evrope. To međutim ne znači da bi,
na primer, ruski avioni gasili požare i
na Kosovu. To bi bilo u suprotnosti sa NATO
mehanizmom za odgovore na nesreće koji je,
kako se navodi u depešama koje je objavio
Wikiliks, “prikazan na vežbi Medceur 2009,
u Nišu”.
Ruski ministar za vanredne situacije Sergej
Šojgu svojom nedavnom izjavom o mogućnosti
da se carinska unija koju obrazuju Rusija,
Belorusija i Kazahstan proširi i na Srbiju
i Crnu Goru, sigurno je dodatno pokolebao
proklamovane težnje vlasti da ostvari uslove
koje nameće EU. "To će biti dodatni
podstrek za ulaganja, jer se pored postojećih,
otvara i tržište Carinske unije" kazao
je Šojgu u razgovoru sa crnogorskim kolegom.
Iz primera Ukrajine, međutim, moglo se videti
da to baš i nije u skladu sa zahtevima koji
dolaze iz EU. To je jasno stavio do znanja
predsednik Evropske komisije Barozo, rekavši
da je Ukrajina slobodna da zaključi bilo
kakav sporazum koji bi bio u njenom interesu,
ali da istovremeno “nije moguće biti integrisan
u (rusku) Carinsku uniju i održavati sveobuhvatnu
zonu slobodne trgovine sa EU”.
Rusiji tako nešto, za sada definitivno,
ne bi smetalo. Ipak, predlog Ukrajine da
sa Carinskom unijom sa rađuje po princpipu
3+1, glatko je odbijen.
Carinska ili Evropska
unija?
Koliki potencijal bi u Srbiji mogao da ima
ruski pristup govori još jedan primer iz Ukrajine.
Naime, Julija Timošenko je proglašena krivom
za zloupotrebu položaja i zaključivanje gasnog
sporazuma sa Rusijom koji nije u ukrajinskom
interesu, uprkos zahtevima iz EU da se poštuju
principi pravne države i ljudska prava bivše
premijerke, i upozorenjima da bi odnosi sa
tom državom mogli da budu ugroženi do te mere
da bi i gore pomenuto uspostavljanje zone
slobodne trgovine sa EU moglo da bude dovedeno
u pitanje. Štaviše, ranije najavljena poseta
ukrajinskog predsednika Janukoviča Briselu
otkazana je nakon odluke suda kojoj je Timošenko
proglašena krivom. Rusija, međutim, to pitanje
smatra “unutrašnjim pitanjem” Ukrajine, u
koje niko ne bi trebalo da se meša. Lako je
zamisliti koliko široku primenu bi sličan
pristup Rusije mogao da ima u odnosima sa
srpskim zvaničnicima, sigurno umornim od zahteva
koje je pred njih sve do danas postavljala
EU.
Drugim rečima, zahtevi da svoja “unutrašnja
pitanja” rešava u skladu sa EU standardima,
što očigledno predstavlja problem kako za
najveći deo nosilaca vlasti tako i za većinu
građana, u odnosima sa Rusijom jednostavno
ne bi više bili tema. Pitanje ljudskih prava,
Kosova, Republike Srpske, odnosa prema devedestim
godinama i ratnim zločinima, sve ono sa čime
je Srbija primorana da se, uprkos sebi, suočava,
preko noći bi moglo da prestane da je opterećuje.
U tom slučaju bi, međutim, srpska država takva
kakva je, nepromišljena i bez dugoročnog plana,
morala da se odrekne sigurnosti koju joj pružaju
unapred predviđene procedure, jasno istaknuti
zahtevi EU, ali i u suštini privilegovanog
položaja koji Srbija, u poređenju sa drugim
država iz regiona (a naročito sa Kosovom),
uživa u odnosima sa EU. U prilog tome da račun
nije sasvim jasan, govori i činjenica da je
tek nedavno ostvaren do sada najteži, haški
uslov, što je ipak neobično ukoliko Srbija
zaista nema nameru da se približi EU.
 |
|
Matja Stojanović |
 |
|