Početna stana
 
 
 
   

Dveri srpske u Bečeju

Tačne premise - pogrešni zaključci

Kritički zahvat projekta Dveri, u znatnoj meri “pije vodu” – oni uviđaju ekonomsko i političko propadanje, “bananični” karakter države, neuspeh društva da uspostavi vrednosnu lestvicu, krizu porodice. Međutim, konstruktivni aspekt – njihov odgovor na probleme – ne zadovoljava.

U Bečeju je 16. avgusta održana tribina Dveri srpskih, nevladine organizacije koja publikuje istoimeni popularni časopis, i koja se nedavno promovisala u politički pokret Dveri sa ambicijom da učestvuje na sledećim izborima.
U savremenom dehumanizovanom poretku stvarnosti (srpske, bečejske), gde je malo šta bitno i interesantno, gde se malo šta misli, malo šta oseća – učmalost provincijskog poslepodneva posebno je potcrtala desetina sredovečnih ljudi koji su na klupama ispred mesne zajednice bez ikakvog interesovanja za zbivanja unutra “degustirali” pivo, a takođe i malobrojnost posetilaca same tribine – svaki istup kojim se predlaže ma kakav jasan skup vrednosti, mora biti dobrodošao i - kao takav - pozdravljen. Jer tek tada može otpočeti plodotvorna polemika (a sa Dverima se ima šta polemisati!). U sveopštoj letargičnoj atmosferi društva gde je sve moguće, gde sve prolazi, gde se naprosto misli i sam “okrugli kvadrat” (ja sam hrišćanka-aborterka; Kosovo je istrgnuto srce iz nedara – ali, gle, ja i dalje nekako živim; itd) – jedan strogo definisani društveni koncept, a takav je onaj organizacije i časopisa Dveri srpskih, mora biti pozdravljen.

Problemi dobro uočeni -odgovor loš

Isto tako, kritički zahvat projekta Dveri u znatnoj meri “pije vodu” – oni uviđaju ekonomsko i političko propadanje, “bananični” karakter države, neuspeh društva da uspostavi vrednosnu
lestvicu, krizu porodice. Međutim, konstruktivni aspekt – njihov odgovor na probleme – ne zadovoljava. Ni približno! Nije ovde reč o tome da ja ne mirišem nacionalno-religiozni koncept čoveka koji promovišu Dveri, jer držim da u čovekovom identitetu ima značajnijih stvari od njegove nacionalnosti. Jednostavno, dveri koje oni otvaraju jesu neadekvatne, upravo anahrone, i ne vode nikuda – ako još ne vode u zlo.
Umesto da cevi kritičkog arsenala, sa nemalom energijom kojom raspolažu, usmere ka uzroku – kapitalističkoj pretpostavci društva – oni trabunjaju o nekakvom nacionalnom oslobođenju. Tačne premise, pogrešni zaključci! A zapravo su usled globalizacije sve nacije kao nacije ugrožene: današnji je Srbin, ma kako to neočekivano izgledalo, sličniji jednom Amerikancu nego sopstvenom pretku od pre vek ili dva. U kapitalizmu je, naime, jedino bitno da se rinta (ako se ima gde) i da se troši! Radnik - jadnik i potrošač – to je čoveku namenjeno u kapitalističkoj koncepciji života. “Dverci” ne shvataju da je, za problem koje navode, ugroženost
 
Vijoslav Stanojčić, Error 2012
nacije (makar i stvarna) nebitna! Sasvim je irelevantno, recimo, da li te jaše srpski ili inostrani tajkun (osim u slučaju da je osedlani konj seksualno devijantni – mazohistički – nacionalista). A kad je već reč o seksualnosti – a u prilog tezi da pojam određene nacije nipošto ne može biti rigidno definisan – i sam pravovaljani Srbin-domaćin-pravoslavac može biti punokrvni “buljaš”, a Srpkinja kako napred rekosmo hrišćanka-aborterka. Tu nema protivrečja!

Kriza pogađa sve nacije

“Dverci” ne slute da kriza porodice, privredni krah, opšta društvena pometenost jednako opterećuje u Bečeju jednog Srbina, baš kao i jednog Mađara ili Hrvata. – Nacionalnost sa tim nema veze. Oni, međutim, drže da će revitalizacijom srpstva u pojedincu podići i čoveštvo u njemu. Ali sled može biti samo obrnut. – Tek jedna autentična, dostojanstvena egzistencija (zdrav, ostvaren čovek) može iznedriti zdrav nacionalni osećaj.

Naposletku, veličanje i preuveličavanje srpstva (takozvano srbovanje) psihopatološka je formacija – mi podsvesno znamo da ništa ne vredimo (čim nam se sve decenijama događa) i, stoga, kako bismo povratili urušeno kolektivno samopouzdanje, mi haluciniramo o našem “ubermenšluku” (nadljudskosti) u liku “svetih” Lazara i Obilića (aktuelni Obilić je Novak Đoković – otkud inače tolika eksploatacija, u državnoj režiji, njegovog lika i dela?!). Otud je naše kolektivno (nacionalno) samopouzdanje, čak gordost građena na probranim (čitaj: retkim) primerima silništva iz istorije, ravno uverenju jednog umišljenog donžuana čija je “sposobnost” zavlačenja u ženske gaćice direktno proporcionalna njegovoj impotenciji.
  Ivan Kovač
 
U čemu su nevolje „Jugoremedije" i gde je izlaz
1. 09. -31. 10. 2011.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2011