| Od Nacrta do usvajanja 
                                      - Zakon o regionalizaciji - još jedna manipulacija 
                                      Mlađana Dinkića Neiskreno 
                                      i neubedljivo – Bauk regionalizacije se šunja Srbijom; 
                                      „U komunizmu ćemo svi živeti u Beogradu!“(Partizanska parola)
 Gromopucateljno, kako i 
                                      uvek u sličnim prilikama, enfant terrible 
                                      srpske političke scene, mr Mlađan Dinkić, 
                                      već nekoliko meseci reklamira akciju svoga 
                                      političkog sazvežđa – Ujedinjenih regiona 
                                      Srbije (URS), Nacrt platforme za regionalizaciju 
                                      i decentralizaciju Srbije. Pokušaćemo da 
                                      ovu aktivnost sagledamo iz dva ugla – kvalitet 
                                      same ponude, dakle, tekst Nacrta, te, aktivnosti 
                                      koje ova politička družina organizuje, a 
                                      sve u cilju podrške istom.   
                                      Nekoherentan Nacrt zakona Sam Nacrt ima primerenu 
                                      dužinu, ali je veoma neujednačenog kvaliteta, 
                                      što implicira rad više ruku (glava) na projektu, 
                                      koje su u Nacrt ugrađivale razne teme, termine 
                                      i kategorije, koje isti ne bi trebalo da 
                                      sadrži. Krenimo redom – u prvom delu Razlozima, 
                                      na bogoslovski način se daje do znanja da 
                                      Srbija nema druge, do da se regionalizuje 
                                      i decentralizuje, jer joj spasa nema! OK, 
                                      ali onda se postavlja pitanje, kako je to 
                                      mogla dopustiti grupa oko M.D (kako god 
                                      da se zvala svih ovih godina) i to pitanje 
                                      stalno provejava dok se čita Nacrt, sa takvim 
                                      potencijalima, stručnošću, ekspertima, itd., 
                                      da to tako kasno uoči? Zato dosta čudno 
                                      zvuči i, u drugim prilikama izrečen, posebno 
                                      od nekih drugih političkih opcija, stav 
                                      da se regionalnim razvojem smanjuju razlike, 
                                      koje utiču na napetosti među pojedinim regionima, 
                                      čime bi se jačala Srbija u celini. Naravno, 
                                      ovo bi bolje zvučalo, kada bi se reklo KAKO 
                                      će se to rešiti, ali, to naravno u Srbiji 
                                      niko nema nameru da kaže, pa tako ni autori 
                                      ovoga teksta. Sledeće što nam “bode oči” jeste stav “Srbija 
                                      mora da uskladi svoj pravni sistem sa evropskim 
                                      normama”, pa zato mora da se regionalizuje 
                                      i decentralizuje! Osim što mora da uskladi 
                                      pravni sistem, Srbija mora da uskladi i 
                                      delove POLITIČKOG, EKONOMSKOG, a i nekih 
                                      drugih, društvenih (pod)sistema, ali je 
                                      bio, i ostao, najveći problem srpske okasnele 
                                      tranzicije u tome, što ne mora Srbija ništa 
                                      da uradi zbog EVROPSKE UINIJE, ona to MORA 
                                      da uradi zbog kvaliteta života SVOJIH građana, 
                                      ne zbog strogih(?) kriterijuma Evropljana! 
                                      I, tu smo možda na pragu odgovora – otkud 
                                      ovu ideju pokreće MD? Pa zato, ako to traži 
                                      EU, onda je to verovatno profitabilno, u 
                                      smislu birača. A, izbori su blizu… A, nismo 
                                      više miljenici Fortune. A, i tako redom, 
                                      i tako dalje.
  
                                      Kako se crtaju regioni? “Crtanje regiona” je više 
                                      nego sporno – tu autori Nacrta ne uvažavaju 
                                      osnovne pretpostavke regionalizacije, pa 
                                      su regioni napravljeni u rasponu od 446.443 
                                      stanovnika, pa do skoro dva miliona stanovnika, 
                                      odnosno, od 10.887 km2, pa do 21.506 km2 
                                      površine, što je, po nama, takođe insistiranje 
                                      na nejednakostima, u samom startu regionalizacije. 
                                      Isti je slučaj i sa centrima regiona, od 
                                      kojih najmanje dva nemaju kapacitet da to 
                                      budu. Ovo naravno, implicira i svakovrsnu 
                                      simetriju u organizaciji regiona, što je 
                                      više nego sporno, imajući u vidu dve celine 
                                      unutar Republike Srbije, AP Vojvodinu i 
                                      Grad Beograd, koji bi teško “stali” u URS-ove 
                                      gabarite, jer već sada imaju sve osobine 
                                      i mogućnosti da deluju funkcionalno-regionalno, 
                                      što bi ostalim URS-ovim, artificijalno određenim 
                                      regionima bio teško ostvariv zadatak. Istovremeno, 
                                      Nacrt spominje termine Autonomna pokrajina 
                                      Vojvodina i Regioni, pa nije jasno koji 
                                      bi termin bio dostatan da objasni suštinsko 
                                      određenje ovoga entiteta. Sporno je i to 
                                      što Nacrt predviđa da bi materiju o regionalizaciji 
                                      i decentralizaciji trebalo da regulišu prateći 
                                      zakoni o finansijskoj decentralizaciji, 
                                      finansiranju regiona i vraćanju imovine 
                                      regionalnim samoupravama, jer smo svedoci, 
                                      u vojvođanskom slučaju, kako to izgleda, 
                                      i koliko to traje, kada se ustavne nadležnosti 
                                      regulišu zakonima o prenosu nadležnosti 
                                      i finansijskim sredstvima.   
                                      Ni riba ni devojka Političke institucije regiona 
                                      su vrlo kruto postavljene, kao da su Nacrto-pisci 
                                      želeli da svojom aktivnošću nadomeste/onemoguće 
                                      svaku inicijativu za samostalno uređenje 
                                      ove materije. Takođe, Nacrt nepotrebno ulazi 
                                      u neke, recimo, sitnice, koje bi trebalo 
                                      da autonomno reši taj politički entitet. 
                                      Isti stav imamo i o sastavu regionalne vlade, 
                                      gde su autori predvideli broj članova, resore, 
                                      koliko potpredsednika, sve ono što NE MOŽE 
                                      da bude predmet normiranja države. Još samo 
                                      da su naveli u kojim će zgradama, na kojim 
                                      adresama, regionalne vlade raditi, utisak 
                                      bi bio kompletniji.Ekstremno loše je rešenje o Veću regiona 
                                      u parlamentu Srbije, jer je, kao i u drugim 
                                      slučajevima, ovaj koncepte zasnovan na stavu 
                                      “ni riba, ni devojka”. Zašto to kažemo? 
                                      Zato, što po Nacrtu, Veće regiona nije zakonodavno 
                                      telo, jer su ga i autori predvideli kao 
                                      produkt izvršne vlasti, koji utemeljenje 
                                      ima u pod-nacionalnim nivoima vlasti! Iz 
                                      ovog, klasično nedemokratskog karaktera 
                                      izbora Veća, proističu i njegove slabosti 
                                      i limiti; to ukazuje i na bazično nepoverenje 
                                      autora Nacrta u, na izborima određeno regionalno 
                                      predstavništvo, ali se veruje u svemoć izvršne 
                                      vlasti. Naravno, i ovaj organ se bliže reguliše 
                                      zakonom, što je još jedan dokaz da se pitanje 
                                      regionalizacije želi rešavati dogovorom 
                                      trenutnih političkih elita, na državnom 
                                      nivou, a ne trajnijom ustavnom postavkom 
                                      organizacije druš-tva i države, donešenoj, 
                                      na, recimo, ustavotvornoj skupštini?
 Sporna su i sedišta regiona. Zašto oni ne 
                                      bi bili glavni gradovi istih, nema objašnjenja. 
                                      Recimo otvoreno, osim tradicionalnih velikih 
                                      gradova-centara u Srbiji, Beograda, Novog 
                                      Sada, Niša i Kragujevca, koji imaju potrebne 
                                      atribute za sedišta regiona (glavne gradove), 
                                      razvijenu ekonomiju (gledano iz perspektive 
                                      Srbije), regionalni, naučno-obrazovni i 
                                      kulturni centri, samoodrživi, itd., Zaječar, 
                                      Užice i Kosovska Mitrovica to nemaju! Slučaj 
                                      Kosovske Mitrovice ćemo ostaviti po strani, 
                                      iz razumljivih razloga, ali, Zaječar i Užice, 
                                      to ne mogu biti ni po jednom osnovu, osim 
                                      po željama partijske infrastrukture, samo 
                                      što to ne može biti argument za decentralizaciju, 
                                      mislimo, čak ni u Srbiji, kakvom je vide 
                                      autori Nacrta.
  
                                      Hoće li lokalna samouprava 
                                        dobiti veće nadležnosti? Dosta neočekivano, u Nacrtu se navode i stavovi 
                                      o lokalnoj samoupravi, što jeste pitanje o 
                                      kojem se u Srbiji mora pričati, ali je to 
                                      naprosto pitanje koje se MORA odvojiti od 
                                      procesa regionalizacije i decentralizacije! 
                                      Međutim, kad je tu, da kažemo neku reč... 
                                      Autori Nacrta bi morali znati da Srbija, kao 
                                      republika, ne MOŽE imati PRESTONICU! Pitanje 
                                      državnog 
                                     
                                       
                                        | uređenja se sigurno 
                                            neće rešavati putem ovoga Nacrta, 
                                            pa bi tekst trebalo „očistiti“ od 
                                            ovakvih dvosmislenica. Takođe, zanimljivo 
                                            je što po Nacrtu, opštine imaju „visok 
                                            stepen autonomije garantovan ustavom 
                                            i to na osnovu principa subsidijarnosti“, 
                                            što ne beše slučaj kod regiona. Slučajno? 
                                            Mislimo da ne, očigledno je da je 
                                            odeljak o lokalnoj samoupravi pisan 
                                            sa više razumevanja za potrebe samog 
                                            lokala, dok je u pisaniju oko regiona 
                                            preovladavao neki drugi momenat. Mislimo 
                                            da ćemo ga do kraja ovoga teksta i 
                                            otkriti.  |  |  |   
                                        | Darija 
                                            S. Radaković,  
                                            Guzice - poslanik  |   
                                        |  |  Opet nepotrebno, suviše se razrađuju organi 
                                      opštine, gde se daje više nefunkcionalnih 
                                      predloga, koji će najviše obradovati lokalne 
                                      vlastodršce, dok se nadležnosti opštine praktično 
                                      “zakucavaju” na nivou iz 2007. godine, pozivanjem 
                                      na Evropsku povelju o lokalnoj samoupravi. 
                                      Kako znamo da slična dokumenta uvek propisuju 
                                      minimum zahteva, postavljamo direktno pitanje 
                                      – zašto se niko u Srbiji ne založi da se reafirmišu 
                                      dobre strane lokalne samouprave pre 1990. 
                                      godine, koja je najvećim delom bila stvarni 
                                      servis građana? Dalje, iako su za Grad Beograd 
                                      predvideli status regiona, autori mu, u oviru 
                                      lokalne samouprave, ponovo određuju neke nadležnosti, 
                                      od kojih nam je jako čudna ona, da odbornici 
                                      u gradskoj skupštini usvajaju ili sprovode 
                                      zakone iz sopstvene nadležnosti. Malo je čudno 
                                      da su oni malo odbornici, a malo regionalni 
                                      poslanici, kao što je čudno da se kod nadležnosti 
                                      regiona ne pominje donošenje zakona iz sopstvenih 
                                      nadležnosti, dok ih u ovom poglavlju ima; 
                                      da li samo za grad Beograd, to pitanje ostaje 
                                      nerešeno. Isto tako, gradonačelnik Beograda 
                                      u jednom stavu obavlja dužnost predsednika 
                                      regionalne vlade, dok u drugom postaje “Predsednik 
                                      regiona”. Pored respekta za činjenicu da je 
                                      Beograd, kao glavni grad Srbije, specifičan, 
                                      mišljenja smo da bi se ta specifičnost trebala 
                                      iskazati nekim od postojećih svetskih rešenja, 
                                      ili, jednostavnije, ne izmišljati neku funkciju 
                                      samo za Grad Beograd, bolje je da to bude 
                                      materija koju bi sami regioni normativno uredili.   
                                      Dvosmislice i ’starmalska’ 
                                        rešenja Što se tiče kontrole, 
                                      i ovaj Nacrt polazi od stava da državna 
                                      revizorska institucija treba da kontroliše 
                                      budžete regiona i lokalnih smouprava, kao 
                                      i javnih preduzeća. Kontrola nije sporna, 
                                      ali svaku kontrolu rada regionalnih i lokalnih 
                                      samouprava vrši državni organ, i to je, 
                                      po nama, osnovni problem kod ovoga koncepta 
                                      – unapred prihvaćen stav da organi regiona 
                                      i opština neće kvalitetno i efikasno raditi, 
                                      ako nad glavom ne budu imali kontrolu državnih 
                                      vlasti. Odatle pitamo – zašto onda državne 
                                      vlasti, kao a priori mudre, čestite i dobronamerne, 
                                      nisu do sada poradile na ovom konceptu, 
                                      sa svim ovim kvalitetnim rešenjima, a sve 
                                      to, imajući u vidu brigu za ujednačen razvoj, 
                                      državno jedinstvo Republike Srbije, lakši 
                                      život građana? Imajući u vidu da je Srbija ušla u treću 
                                      deceniju višestranačja, koje je, između 
                                      ostalog, karakterisao i značajan broj regionalističkih 
                                      partija i njihovih koncepata ustavnog preustroja 
                                      Srbije na regionalističkom i decentralizovanom 
                                      principu, možemo reći da je najpozitivnija 
                                      poruka ovoga Nacrt sama inicijativa, da 
                                      se nanovo pokrene pitanje decentralizacije 
                                      i regionalizacije Srbije. Ostalo, ideja 
                                      da se ovaj proces prenormira u samom startu, 
                                      sa “starmalskim“ rešenjima, sa dvosmislenicama, 
                                      te, zbiljskom neosmišljenošću i nedorađenošću, 
                                      neodoljivo nas podseća na forsiranje jednog 
                                      od mnogih problema, koje Srbija ima za rešavanje 
                                      u postupku “sticanja normalnosti”, kao prioriteta, 
                                      ali od stran(k)e kojoj to nije prirodno 
                                      okruženje, koja se u taj posao ne razume 
                                      preterano, ali hoće da na njemu uhvati politički 
                                      boljitak, iskazan u parlamentarnim mestima, 
                                      potom i u pobedničkoj podeli plena. Mislimo 
                                      da zbog ovakvog, po nama neprincipijelnog, 
                                      poimanja koncepta regionalizacije i decentralizacije, 
                                      to neće biti opcija koja će biti određena 
                                      da sprovodi koncept, te da neće biti ni 
                                      adekvatno (po URS-u) nagrađena parlamentarnim 
                                      uspehom. Proces regionalizacije i decentralizacije 
                                      nije marketinški trik u politici – to je 
                                      deo arhitekture evropske, demokratske, i 
                                      recimo to, normalne države Srbije. Toga 
                                      u ovom Nacrtu nema!
 
                                       
                                        |  |   
                                        |  | Duško Radosavljević |   
                                        |  |  |