| Kako relativizovati 
                                      ove dve kategorije?
 Manjina 
                                      i većina
 
                                      Tamo 
                                        gde je većina tu je moć, tehnika, zastrašivanje 
                                        i propaganda, rat kao sredstvo. Tamo gde 
                                        je manjina tu je čovek, njegovi snovi 
                                        i stradanja. U lakoj literaturi Moma Kapora postoji 
                                      opšte mesto, jedno od onih koje čitaoca, 
                                      posebno mlađeg, tera da zastane i da se 
                                      zamisli: »Postoje samo ljudi i neljudi, 
                                      sve ostale podele su lažne.« Momo Kapor 
                                      se, nažalost, u jugoslovenskoj drami, priklonio 
                                      taboru zloćudne većine i bio protagonista 
                                      raspada zemlje čijoj je ukupnoj lepoti, 
                                      mora se priznati, nekada davno, davao doprinos 
                                      svojom mladalački lepršavom i erotičom literaturom. 
                                      U poznu jesen 1994, dok je u Bosni besneo 
                                      rat i u njemu se ispoljavala najtamnija 
                                      strana ljudske prirode, a slika o ljudima 
                                      zatočenim u logorima obilazila svet (ljudi, 
                                      živi leševi, ponavljaju ono što zapovednik 
                                      logora izgovara: »Bosna će biti srpska, 
                                      kao što je Moskva ruska«), voditelj programa, 
                                      na jednom masovnijem skupu, na vrhu Kopaonika, 
                                      u nameri da zabavi prisutne, ispričao je 
                                      vic o Srbinu i Muslimanki zatočenoj u logoru, 
                                      sa užasnim epilogom, koji čitaoci mogu da 
                                      naslute. Velika većina aplauzom je nagradila 
                                      morbidnog govornika i njegovu priču. Manjina 
                                      je zaćutala. Kroz misao je prošla Kaporova 
                                      literatura, sjajno mesto o ljudima i neljudima 
                                      i on sam, kao paradigma zablude da je izlaz 
                                      u kolektivnom i nacionalnom i da cilj opravdava 
                                      sredstvo.
  
                                      Ima li nade za manjinu? Tenkove koji su rušili hrvatske i bosanske 
                                      gradove ispratila je većina, a manjina je 
                                      krenula u nadčovečansku borbu za ljudske 
                                      vrednosti i principe, svojstvene svima, 
                                      bez obzira na razlike među ljudima. Tamo 
                                      gde je većina tu je moć, tehnika, zastrašivanje 
                                      i propaganda, rat kao sredstvo. Tamo gde 
                                      je manjina tu je čovek, njegovi snovi i 
                                      stradanja. U ratnoj jugoslovenskoj drami 
                                      stajali su jedno naspram drugog: broj i 
                                      moć većine, otpor i nada manjine. U toj borbi, možda na prvi pogled neravnopravnoj, 
                                      za Miloševićevu viziju srpstva ratovala 
                                      je većina, a srpsku čast spasavala je manjina. 
                                      Manjina je pravila otpor i proteste; Beogradski 
                                      krug pozivao je na razum, Žene u crnom žalile 
                                      su za Sarajevom, Đinđić je ulivao nadu... 
                                      Kada je NATO bombardovao Jugoslaviju, skrojenu 
                                      po modelu Miloševićeve većine, manjina je 
                                      znala šta su uzroci i povodi toga čina, 
                                      dok je većina igrala i pevala po mostovima. 
                                      Manjina se setila Vukovara, Dubrovnika, 
                                      Sarajeva, stradanja ljudi od snajpera sa 
                                      Trebevića, bombi bačenih na Banske dvore, 
                                      setila se genocida u Srebrenici, izvođenja 
                                      i ubijanja ljudi iz voza, stradanja porodice 
                                      Beriša, masovnih grobnica i hladnjača namenjenih 
                                      Albancima i znala odgovor na davno postavljeno 
                                      pitanje: Zašto? Većina se sve vreme isčuđavala 
                                      i osuđivala NATO i Hag, kao američke ujdurme 
                                      i tvorevine namenjene Srbima i samo Srbima, 
                                      slepo se držeći ponuđenog obrasca da su 
                                      naši ispravni, a da njihovi treba da nestanu.
 Kada je Haški sud, pre neki dan, izrekao 
                                      presude hrvatskim generalima za zlodela 
                                      koja su učinili svojim građanima srpske 
                                      nacionalnosti, u vreme »Oluje«, manjina 
                                      u Hrvatskoj doživela je olakšanje i u tom 
                                      činu videla spas Hrvatske, koja će zahvaljujući 
                                      presudi prestati da bude talac nekih pogrešnih 
                                      odluka i politike. Manjina je uvek znala 
                                      da su u »Oluji« stradali ljudi, koji su 
                                      samo srpske nacionalnosti, da su prognani 
                                      iz svoje zemlje i da operacija oslobađanja, 
                                      nažalost, nije bila uperena samo protiv 
                                      Miloševićevih vojski i paravojski i domaćih 
                                      pobunjenika. Tu malu, ali i ogromnu, razliku 
                                      napravila je manjina, pa se njen glas i 
                                      osećaj da je Hrvatska spašena čuo, a beogradski 
                                      mediji su te poruke, iz ovih ili onih razloga, 
                                      svejedno, preneli. Većina je pohitala na 
                                      mitinge podrške braniteljima, da galami 
                                      i kliče, bez osećaja i potrebe da u stradalim 
                                      građanima Hrvatske srpskog porekla vidi 
                                      ljude i građane Hrvatske, a ne samo Miloševićeve 
                                      Srbe i četnike, odnosno da od časnih branitelja 
                                      razlikuje progonitelje, sumnjive generale 
                                      bez škole i čina.
 I dok Balkanom marširaju vojske, naše i 
                                      njihove, i dok su naši uvek ljudi a njihovi 
                                      samo neljudi, postavlja se pitanje ima li 
                                      nade za manjinu?
 Demokratija nije politički poredak koji 
                                      se iscrpljuje u pravilu da vlada većina, 
                                      već poredak koji počiva na pravilu da manjina 
                                      onih koji su drugi ili koji drukčije misle 
                                      mora biti zaštićena. Da li je uvek tako?
  
                                      Pomeranje granica slobode 
                                        - ukidanje diktatura Koliko je trebalo da obične istine prerastu 
                                      u standarde. Zar je trebalo da se desi nekoliko 
                                      desetine miliona žrtava samo u jednom, Drugom 
                                      svetskom ratu da bi se prosvećeni svet izborio 
                                      za standarde ljudskih prava. Koliko je samo 
                                      zatočenika savesti, nošeno svojim idealima, 
                                      u pregnuću za Istinom i boljim svetom, prinelo 
                                      sebe za žrtvu! Oni su, sa manjinom sledbenika, 
                                      obično je bilo tako, pomerali granice slobode, 
                                      čime se dokidala se moć diktatora i sužavao 
                                      prostor tiranija. I samo ponekad su pridobijali 
                                      većinu i dolazili na vlast. I na njoj, obično, 
                                      kratko ostajali.Smisao uloge manjine je u ispravljanju »krivih 
                                      Drina«, koje će, kako je u dopisnici prijatelju 
                                      napisao Andrić (oko čijeg se porekla, povodom 
                                      50 godina Nobelove nagrade, svađa većina u 
                                      tri države, dok ga manjina čita bez obzira 
                                      na njegovo nacionalno poreklo - divno od njega 
                                      što je svojim anacionalnim stavom većini napravio 
                                      problem) ostati krive, koliko ih god ispravljali, 
                                      ali i poručio da nikada ne smemo prestati 
                                      da ih ispravljamo. Da, u tome je smisao uloge 
                                      manjine! Na manjini je da u poredak među ljudima 
                                      unosi svetlost, da ljudski rod ne ostavlja 
                                      bez nade, da ukazuje, ispravlja, da se žrtvuje 
                                      i strada i, na kraju, da veruje u svoju misiju, 
                                      bez obzira na Aušvic i Jasenovac, Kragujevac 
                                      i Srebrenicu, Kolime i Hirošime, jer bi se 
                                      svet pretvorio u ništavilo.
 U velikoj misiji oslobađanja čoveka nemerljiv 
                                      je doprinos pojedinaca i njihovih sledbenika-manjine, 
                                      dok se većina krije iza društvenih ustanova, 
                                      koje su samo ogledalo većine. I društvene 
                                      ustanove od kojih se najviše očekuje npr. 
                                      Crkva, zbog uloge koju u društvu treba da 
                                      ima, pogubljena je u borbi za moć, ili je 
                                      okoštala do okamenjenosti. Umesto da pojedincu 
                                      pomognu u procesu njegovog oslobađanja, prepoznavanja 
                                      i uspravljanja u sopstvenom Ja, one mu nude 
                                      utočište u kolektivu i bezličju.
 Na drugoj strani, nekad je dovoljan samo glas 
                                      pojedinca, kao onaj Lenonov Samo je nebo iznad 
                                      nas, iz čuvene Imagine, da obiđe svet, ohrabri 
                                      i podseti da smo slobodni. Da probudi nadanja 
                                      i snove. Da život ne ostane bez smisla.
 
 
                                       
                                        |  |   
                                        |  | Radonja Dubljević |   
                                        |  |  |