| Pod tremom Građanske čitaonice 
                                      u Zrenjaninu, prvog dana maja Fest borbe 
                                      za rad 
                                      Sa čime 
                                        radnička klasa „ide u raj“? Filmovi svedoče, 
                                        ljudi siromaše, samopoštovanje gubi dah... 
                                        a država – okreće glavu! Pet dokumentarnih filmova, snimljenih tokom 
                                      ove decenije na srpskim poprištima radničke 
                                      borbe za pravo na uljudan, zarađen život, 
                                      dostojan slobodnog čoveka, prikazano je 1. 
                                      maja u Građanskoj čitaonici u Zrenjaninu. 
                                      Ovaj svojevrstan uranak, nastojanje da se 
                                      vrati smisao Prazniku rada, organizovali su 
                                      Građanska čitaonica, Ravnopravnost i Republika, 
                                      pod simboličnim naslovom FEST „Da nam živi, 
                                      živi rad...“. Gledajući te snimke, to mnoštvo jada, zdrava 
                                      pamet staje! Drugarska se pesma ori: sve jedna 
                                      drugom nalik, konkretna, argumentovana, svedočenja 
                                      o nepravdi, lopovluku, ponižavanju ljudi ravnodušjem 
                                      – a, istovremeno, osionošću, licemerjem – 
                                      države! Umesto zakona, samovolja. Umesto dijaloga 
                                      – sila. Ideološki privid surove (!?) tranzicije, 
                                      iza kojeg se prikriva itekako velika odgovornost... 
                                      (Verujmo - bolje ikad nego nikad - da se vlast 
                                      „prenula“, a možda i prepala, tek kad je, 
                                      nedavno, sredinom juna, Brisel opomenuo da 
                                      preispita problematične privatizacije, pa 
                                      i onu u Jugoremediji, neposrednom povodu prvomajskog 
                                      događaja u Zrenjaninu).
 Kolubara, Lola, Jugoremedija, Šinvoz, Banatski 
                                      Karlovac... samo su, nažalost, drastični, 
                                      pomenuti 1. maja u Zrenjaninu, primeri lakoće 
                                      sa kojom čovek, prisilno, osiromašuje zbog 
                                      gubitka posla i tegobe da se tako obespravljen 
                                      (iz)bori za život od svog rada.
 O tome su prikazani filmovi: Kolubara i S 
                                      one strane nužnosti (produkcija Res publike, 
                                      Beograd), Ugovor na štetu trećeg Ivana Zlatića, 
                                      Dosije: stečajna masa – Šinvoz Dragana Gvizića, 
                                      Dragana Kolarova i Želimira Žilnika i Mi biramo 
                                      svoj put Branislava Markuša i Roberta Faia.
 To, poslednjih godina masovno uništavanje 
                                      ljudi „u raljama“ neodgovornih novih vlasnika, 
                                      sredstva informisanja su mahom ignorisala, 
                                      ili se pokorno zaustavljala u zadatom domenu 
                                      informativne površnosti („neutralnosti“?), 
                                      na samom domaku ozbiljne analize i kritičkog 
                                      smera. Ili se bavila radnjama koje pripadaju 
                                      istražnim organima i sudstvu... Ako se i napravio 
                                      korak dalje, kako su svedočili učesnici ovog 
                                      skupa (a i neki prikazani filmovi), stopiran 
                                      je i stradalo se na obe strane. Nove, neraščišćene 
                                      traume, novi ponori! Tu vrstu pasivnosti-odbojnosti 
                                      prema ovakvim temama je, u razgovoru posle 
                                      prikazanih filmova, sociolog dr Nebojša Popov, 
                                      nazvao „kvaziistraživanje radnje“. U Kolubari 
                                      se, recimo, po njemu, šesti oktobar desio 
                                      pre petog! Da oportunizam i okretanje glave 
                                      nije samo specijalnost u privredi, svedoči 
                                      i smrt sudije Simeunovića, koja Društvu sudija 
                                      „nije padala ni na pamet“ da je istraži... 
                                      „Lopovluk je sledio kasnije...“ U tom smislu 
                                      je, kaže Popov i činjenica da ljudi treba 
                                      da žive od svog rada „tolika senzacija da 
                                      ne stignu ni da je registruju.“
 Među sagovornicima (Zdravko Deurić, Slavko 
                                      Golić, Ivan Zlatić, Dragan Kolarov, Zlatoje 
                                      Martinov...), bila je i Milica Ružičić, likovna 
                                      umetnica koja je, iz svoje vizure, „problematizovala 
                                      agens i pasijans, onog koji trpi i onog koji 
                                      pendreči“! Prateći štrajkove i pobune, ne 
                                      samo u Srbiji, već sedam-osam godina, stvorila 
                                      je opus o represiji države prema svojim građanima 
                                      vazda po svetu, a istovremeno tragala za konkretnom 
                                      situacijom. I našla je u Zrenjaninu, kao „veliku 
                                      muzejsku zidnu sliku, u čijoj je pozadini 
                                      istorijski događaj...“ Posle njene nedavne 
                                      izložbe u Beogradu, naš list je objavio reprodukcije 
                                      u januarskom broju, a ključna „zidna slika“ 
                                      je i na koricama knjige Radno MESTO POD SUNCEM 
                                      – Radničke borbe u Srbiji, u izdanju Službenog 
                                      glasnika i Res publike. Knjigu – sabrane tekstove 
                                      o aktivnostima različitih učesnika javne scene, 
                                      koje je tokom poslednje decenije objavljivala 
                                      Republika - dobili su svi učesnici prvomajskog 
                                      skupa u Zrenjaninu.
 Prvomajski susret u Zrenjaninu, uprkos kiši 
                                      koja je nemilosrdno lila i natapala lepo dvorište 
                                      Građanske čitaonice, ipak nije prošao i bez 
                                      „uranačkog blagoutrobija“. Pod tremom je bilo 
                                      špaceraja, jednostavnog, ali banaćanski od 
                                      srca. A ni muzike (Internacionala, Ciao bella, 
                                      Bandiera rossa...) i mirisnog đurđevka nije 
                                      falilo.
 
                                       
                                        |  |   
                                        |  | Slavica Vučković |   
                                        |  |  |