| Odjeci Beogradske nedelje 
                                      dizajna Festival 
                                      kreativne industrije 
                                      Industrije 
                                        dvadeset prvog veka sve će više zavisiti 
                                        o generisanju znanja kroz kreativnost 
                                        i inovaciju 
                                      
                                        
                                          
                                            
                                              
                                                Spektakularnim i pompeznim 
                                                  početkom od pre šest godina („na 
                                                  zarđalim osnovama“ kako je svojevremeno 
                                                  komentarisano u “Republici“), 
                                                  prve smotre Beogradske Nedelje 
                                                  Dizajna (BND) svojevremeno je 
                                                  nagovešteno i otvaranje kulture 
                                                  Beograda drugačijim tokovima. 
                                                  Nagoveštaji pulsacija tržišnih 
                                                  gibanja označili su i potreba 
                                                  drugačije kulturne produkcije, 
                                                  svojevrsni preokret u kulturnim 
                                                  trendovima. Kako je svako otvaranje 
                                                  i upoređivanje, tako se i uspešnost 
                                                  tržišnog otvaranja iskazuje sposobnošću 
                                                  za izvoz, ali su time otvorena 
                                                  i pitanja kako se izvozi pamet, 
                                                  kreativnost, talenat, znanje, 
                                                  svi atributi proizvodnje u nas 
                                                  kontraverznog utemeljenja, vrste 
                                                  proizvodnje koja u razvijenom 
                                                  svetu ostvaruje veliki deo dohotka. 
                                                  Reč je o kreativnoj industriji, 
                                                  niza delatnosti oko generisanja 
                                                  i korišćenja znanja i informacija 
                                                  sa definicijama koje se dosta 
                                                  razlikuju. Ali postaje sve jasnije 
                                                  da je reč o oblicima ekonomskog 
                                                  boljitka koji potvrđuju da je 
                                                  “ljudska kreativnost najveći ekonomski 
                                                  rersurs” i da će “industrije dvadeset 
                                                  prvog veka sve više zavisiti o 
                                                  generisanju znanja kroz kreativnost 
                                                  i inovaciju”1. Stoga jedan oblik 
                                                  izvoza kroz “odliv mozgova” otvara 
                                                  i pitanja kako da najskuplji proizvod 
                                                  koji se stiče učenjem uz velike 
                                                  napore, odricanja i troškove, 
                                                  kako da ne ostane “u zapećku” 
                                                  i ne iskaže jalovost društva koje 
                                                  nije u stanju da artikuliše svoje 
                                                  kreativne vrednosti. Ovim kao 
                                                  ključnim pitanjima DIZAJNA, stvaralaštva 
                                                  koje proizvodi inovacije, vrednosti 
                                                  iskazane tražnjom ponekad i cenom 
                                                  na tržištu, zaokupljaju se učesnici 
                                                  Beogradske Nedelje Dizajna (BND) 
                                                  već proteklih šest godina. Pa 
                                                  i ove 2011. sa konferencijom "Budućnost 
                                                  na kvadrat", održanom od 
                                                  26. do 29. maja u Jugoslovenskom 
                                                  Dramskom Pozorištu, kao delom 
                                                  aktivnosti kojima već šestu godinu 
                                                  organizatori ove međunarodne smotre 
                                                  događajima na raznim lokacijama 
                                                  pokušavaju da animiraju grad. 
                                                  To su činili, svaki put drugačije, 
                                                  prateći burne promene, iskazujući 
                                                  uspone, ushićenja i padove, razočarenja, 
                                                  skladno stanju kulturne scene 
                                                  Beograda i Srbije u tranzicionim 
                                                  previranjima. Tako se i ove godine pored radionica 
                                                  i predavanja BND istovremeno odvijao 
                                                  i festival Mixer kojim je deo 
                                                  kreativnih grupa pokušavao da 
                                                  svojim aktivnostima afirmiše kreativnost, 
                                                  ali i samim fizičkim prsustvom 
                                                  uz reku da animira priobalje Dunava 
                                                  oko luke Beograd. Dok obe smotre 
                                                  kao deo celine doživljavaju teškoće 
                                                  i razočarenja i po kazivanju glavnog 
                                                  protagoniste, osnivača i kreativnog 
                                                  direktora, voditelja i spiritus-movensa 
                                                  BND, Jovana Jelovca sa ekipom, 
                                                  opstaju u timu koji se menja, 
                                                  trepteći od oduševljenja, pa do 
                                                  rezignacije i skorog odustajanja. 
                                                  Da bi se ove godine tokom festivala 
                                                  na pozornici Jugoslovenskog dramskog 
                                                  pozorišta publici predstavilo 
                                                  četrdesetak svetskih kreativaca 
                                                  dizajna, arhitekture, advertajzinga, 
                                                  brendinga, medija, edukacije, 
                                                  filma, mode i urbanog planiranja, 
                                                  - poput Martina Grana iz arhitektonskog 
                                                  studija Snoheta iz Osla, izraelskog 
                                                  dizajnera Arika Levija, španskog 
                                                  umetnika Havijera Mariskala iz 
                                                  Barselone, finskog dizajnera Harija 
                                                  Koskinena, nemačkog industrijskog 
                                                  dizajnera Štefana Dica, hrvatskog 
                                                  maga imaginacije Gorana Lelasa, 
                                                  Ditera Majera iz Švajcarske elektronske 
                                                  grupe Yello i Jan-Erika Lundberg 
                                                  osnivača GENEVA LAB-a, najboljeg 
                                                  nemačkog art direktora Majka Merea 
                                                  iz Kelna, Patrika Šumahera iz 
                                                  arhitektonskog studija Zaha Hadid 
                                                  Architects i još mnogi drugih. 
                                                  Inicijator smotre Jelovac, u razgovoru 
                                                  podseća da su i ove godine kao 
                                                  i ranijih, na BND uzeli učešča 
                                                  “najkreativniji umovi 21 veka”, 
                                                  zvezde svetskog dizajna i arhitekture.
  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Centar 
                                                  za promociju nauke kao zamajac 
                                                  proizvodnje znanja  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                I kao šlag na tortu smotre 
                                                  javno je najavljen konkurs za 
                                                  brendiranje (stvaranja znaka 
                                                  i drugih elemenata komunikacije) 
                                                  Centra za promociju nauke. (Konkurs 
                                                  za arhitektonsko rešenje je 
                                                  završen i pobednik bečki arhitekta 
                                                  Vofgang Čapeler već razrađuje 
                                                  izvođačke planove). A sam Centar 
                                                  iskazuje novim konkursom želju 
                                                  da komunicira sa javnošću na 
                                                  prepoznatljiv način, da predstavi 
                                                  karakter institucije, i da odredi 
                                                  svoj vizuelni identitet i ton 
                                                  komunikacije, da dobije ”popularno” 
                                                  ime, osnovne simbole, znak (logo), 
                                                  kao i smernice za informisanje 
                                                  o zgradi i unutar zgrade, suvenire, 
                                                  elemente prostorne identifikacije, 
                                                  interne komunikacije i komunikacije 
                                                  sa saradnicima i partnerima, 
                                                  da svoj brend predstavi kao 
                                                  ”doživljaj” koji će nuditi posetiocima, 
                                                  a ne samo kao zbir elemenata 
                                                  klasičnog vizuelnog identiteta 
                                                  institucije. Očekije se predlog 
                                                  ”popularnog” naziva Centra za 
                                                  promociju nauke. Širom sveta, 
                                                  centri za promociju nauke, pored 
                                                  zvaničnog naziva, imaju i ”popularno” 
                                                  ime, ”nadimak”, ”brendirani 
                                                  naziv”, koji u najširoj javnosti 
                                                  pomaže popularizaciju same institucije, 
                                                  a time i nauke i tehnologije. 
                                                  Tako, na primer, u svetu postoje 
                                                  centri sa sličnim sadržajima 
                                                  čija su imena: Exploratorium 
                                                  (SAD), Experimentarium (Danska), 
                                                  Heureka (Finska), La cité de 
                                                  sciences (Francuska), Hiša eksperimentov 
                                                  (Slovenija), Spectrum (Nemačka), 
                                                  Technopolis (Belgija), Nemo 
                                                  (Holandija) i sl.”Popularno” 
                                                  ime treba da sadrži kako posebne 
                                                  nacionalne, kulturne i naučne 
                                                  karakteristike, kao i međunarodno 
                                                  prepoznatljivu poruku koja će 
                                                  Centar učiniti jedinstvenim 
                                                  i opšteprepoznatljivim, u zemlji 
                                                  i svetu.  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Kamenčići 
                                                  mozaika novokomponovane mutant 
                                                  vizije  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                U potonjem odvijanju smotre 
                                                  najavljena je podrška prisustvom 
                                                  i učešćem političke elite grada, 
                                                  ali verovatno su sračunali da 
                                                  smotra nema izbornu težinu za 
                                                  njihovo prisustvo (mada je u štampanom 
                                                  delu najavljeno učešće i gradonačelnika), 
                                                  te se pojavio “samo” gradski arhitekta. 
                                                  I to sa izlaganjem/ prikazom rezultata 
                                                  konkursa za rekonstrukciju područja 
                                                  oko savskog pristaništa i “beton 
                                                  hale”, područja tik ispod Kalemegdana 
                                                  ka reci Savi. Agresija na 
                                                 
                                                   
                                                    | nasleđe 
                                                        (posle neslavne epizode 
                                                        oko seče bulevarskih platana) 
                                                        izgleda se se nastavlja, 
                                                        prikazana rešenja podkalemegdanskog 
                                                        priobalja Savamale, tik 
                                                        ispod “poljančeta ispod 
                                                        tvrdave” (što je od izvorne 
                                                        turske reči kale i megdan) 
                                                        i možemo reći neslavnog 
                                                        pokušaja da se koriguje 
                                                        prirodna konfiguracija 
                                                        visoravni i da se pod 
                                                        drevnu tvrđavu “uvali” 
                                                        između ostalog i garaža 
                                                        za 800 automobila i 14 
                                                        autobusa, pokušaj da se 
                                                        na mala vrata “zavuče” 
                                                        kukavičje jaje “brojnih 
                                                        konzervi na točkovima”, 
                                                        splet ideja i vizija iznedren 
                                                        iz novokomponovanog mutanta 
                                                        gradske administarcije. 
                                                        Da se nastavi agresija 
                                                        na genius loci starog 
                                                        gradskog jezgra pa i na 
                                                        njegovu okosnicu visoravni 
                                                        drevne tvrđave, dok tik 
                                                        preko reke zvrje prostori 
                                                        spomenika “svih naših 
                                                        pobeda” ispisanih na nasutom 
                                                        pesku. Što obesmišljava 
                                                        verovanje u ozbiljnu nameru 
                                                        najavljivane sage o “trećem 
                                                        Beogradu”, a oslikavaju 
                                                        se kamenčići mozaika novokomponovane 
                                                        mutant vizije.Vredno je pomena da je 
                                                        gost ove beogradske smotre 
                                                        pre nekoliko godina
 |  |  |  bio i sam Daniel Libeskind, kreator 
                                                  urbanističkog rešenja za Donji 
                                                  Menhetn; posle učešća na BND “preuzet 
                                                  je” od novokomponovanih (nepotvrđenih 
                                                  i odnedavna osporavanih) “vlasnika” 
                                                  Luke Beograd, da sačini predlog 
                                                  “Grada na vodi” sa vizijom silaska 
                                                  grada na Dunav. Libeskindovo rešenje, 
                                                  podsetićemo se, gradonačelnik 
                                                  Đilas je nosio na sajam nekretnina 
                                                  u Kan (kaže o svom trošku). Slutimo 
                                                  da se iko od ozbiljnih investitora 
                                                  i graditelja i zainteresovao, 
                                                  koliku bi blamažu doživeo grad 
                                                  zbog osporavanog vlasništva, traljave 
                                                  tranzicije i svega što je rečeno 
                                                  o netransparentnosti, “lopovskoj”, 
                                                  “nepravednoj” i sl. privatizaciji. 
                                                  Istovremeno, organizatori koji 
                                                  su svojevremeno Libeskinda i doveli 
                                                  u Beograd, teško da su danas podržani 
                                                  u ostvarenju događaja koji je 
                                                  prema imenima učesnika i po mnogima 
                                                  “jedan od najznačajnijih na svetu”. 
                                                  U pomoć su priskakale ambasade, 
                                                  atašei za kulturu i kulturni centri 
                                                  u Beogradu evropskih zemalja, 
                                                  i deo troškova puta, boravka i 
                                                  minimalnih honorara pokrivali 
                                                  za učesnike, dizajnere iz svojih 
                                                  zemalja (Velika Birtanija, Nemačka, 
                                                  Španija, Holandija, Švajcarska, 
                                                  i dr.). Tako su inspirativna predavanja 
                                                  čuvenih stvaralaca uspevala da 
                                                  Beograd i ceo region koji je netremice 
                                                  pratio predavanja povežu sa centrima 
                                                  kreativnih industrija u svetu.   
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Osvajanje 
                                                  priobalja Dunava   
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Ipak, naglasak ideje o simboličkom 
                                                  i svakom drugom značaju silaska 
                                                  Beograda na Dunav ostvarivan 
                                                  je festivalom Mikser, nizom 
                                                  aktivnosti kojima je u Zelenoj 
                                                  zoni akcijom “Zajedno za reke”, 
                                                  nameren doprinos uređivanju 
                                                  zelenog područja uz Dunav i 
                                                  vraćanju ove dragocene zelene 
                                                  oaze građanima, ne bi li se 
                                                  revitalizovalo priobalje i vratilo 
                                                  Beograđanima da uživaju u zelenilu 
                                                  pored Dunava. Namera je da se 
                                                  ova zelena površina od sledeće 
                                                  godine pretvori u Mikser kamp, 
                                                  kako bi posetioci iz drugih 
                                                  gradova Srbije, regiona i Evrope, 
                                                  mogli da uživaju više dana u 
                                                  festivalskom programu Miksera. 
                                                  Masovnoj volonterskoj akciji 
                                                  “Zajedno za reke” pridružili 
                                                  su se i predstavnici medija, 
                                                  ali na dunavsko priobalje pored 
                                                  Žitomlina došli su i mnogi drugi 
                                                  Beograđani. I brojni drugi sadržaji 
                                                  Miksera bili su u znaku zaštite 
                                                  životne sredine a posebno program 
                                                  sa panelom „Da li je Dunav pojeo 
                                                  Balkan“, u potrazi za odgovorom 
                                                  na pitanja: Zašto je Dunavski 
                                                  region naš novi identitet? Gde 
                                                  je nestao Balkan? Da li je to 
                                                  pitanje pomeranja evropskih 
                                                  fondova ili stvarne promene 
                                                  identiteta evropskih zemalja? 
                                                  Teme ekologije provlačile su 
                                                  se kroz brojne sadržaje ovog 
                                                  regionalnog festivala „kreativnosti 
                                                  i inovativnosti” tako da je 
                                                  u programu Zelene zone, tj, 
                                                  u zoni ekologije i zaštite životne 
                                                  sredine u ambijentu potpalublja 
                                                  broda „Miksera“ održana tribina, 
                                                  moglo se čuti, kakvo je aktuelno 
                                                  stanje oko uništavanja šumskih 
                                                  ekosistema, okrivljena je urbanizacija, 
                                                  divlje deponije, prekomerna 
                                                  seča, odnosno ekonomsko korišćenje 
                                                  ekosistema, ili najkraće – čovekova 
                                                  neodgovonost prema dolazećim 
                                                  generacijama. Pomenute manifestacije kreativne 
                                                  industrije dopunili su u delovima 
                                                  i događaji Beogradske internacionalne 
                                                  nedelje arhitekture, BINA, sa 
                                                  izložbama, predavanjima i panel 
                                                  diskusijama, ali označavajući 
                                                  i kontinuitet “zarđalog” nasleđa 
                                                  iz kojeg se kreativne delatnosti 
                                                  danas teško kobeljaju a u pokušajima 
                                                  da ostvare nove sinteze u integarciji 
                                                  sa novim kontekstom. Oko toga 
                                                  se zdušno trudio Sekretarijat 
                                                  za kulturu grada, pomenimo retrospektivu 
                                                  dela Bogdana Bogdanovića, (mada 
                                                  se njegove antiratne aktivnosti 
                                                  i saradnja sa Glasnikom Slobodnih 
                                                  Gradova Srbije koje je izdavala 
                                                  Republika ne spominje), 
                                                  zatim nizom predavanja, recimo 
                                                  Volfganga Čapelera u Skupštini 
                                                  opštine Stari Grad o svojem projektu 
                                                  Centra za promociju nauke na Novom 
                                                  Beogradu, uz brojne održane radionice 
                                                  i bogati katalog. Što sve govori 
                                                  o nagovešajima stava spočetka 
                                                  teksta, da je “ljudska kreativnost 
                                                  najveći ekonomski rersurs” i da 
                                                  će “industrije dvadeset prvog 
                                                  veka sve više zavisiti o generisanju 
                                                  znanja kroz kreativnost i inovaciju” 
                                                  tek je u nagoveštajima u nas. 
                                                  Koliko će u tome uspeti, u afirmaciji 
                                                  stvarne kreativnosti i u prevazilaženju 
                                                  “zarđalog” nasleđa i razbistravanjem 
                                                  ustajale žabokrečine?  
                                       
                                        |  |   
                                        |  | Milan Prodanović |   
                                        |  |   
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                 Florida, 
                                                  Richard (2002), The 
                                                  Rise of the Creative Class. 
                                                  And How It's Transforming Work, 
                                                  Leisure and Everyday Life, 
                                                  Basic Books  |