| Ono 
                                      što bi moglo biti ''moja'' levica* 
                                      
                                      U susret 
                                        recesiji i regresiji u Evropi neophodno 
                                        je pronaći novi put političke emancipacije Edgar Moren 
                                        
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                
                                                Levica. Oduvek 
                                                  sam se protivio unifikovanju 
                                                  koje zamagljuje razlike, suprotnosti 
                                                  i antagonizme. Jer, levica je 
                                                  jedan složen koncept koji u 
                                                  sebi uključuje jedinstvo, rivalstva 
                                                  i antagonizme. Jedinstvo je 
                                                  u njegovim izvorima: težnja 
                                                  ka boljem svetu, emancipacija 
                                                  ugnjetenih, eksploatisanih, 
                                                  poniženih, uvređenih i univerzalnost 
                                                  u pravima za muškarce i žene. 
                                                  Ovi izvori, podstaknuti od strane 
                                                  humanističke misli i iz ideja 
                                                  francuske revolucije i republikanske 
                                                  tradicije, od XIX veka su hranili 
                                                  socijalističku, komunističku 
                                                  i libertersku misao. Reč ''liberter'' se fokusira 
                                                  na autonomiju individua i grupa, 
                                                  reč ''socijalista'' na usavršavanju 
                                                  društva a reč ''komunista'' 
                                                  na potrebi zajednice među ljudima 
                                                  zasnovane na bratstvu. Međutim, 
                                                  struje socijalista, komunista 
                                                  i libertera su postale konkurentske. 
                                                  Ove struje su se isto tako nalazile 
                                                  u odnosu međusobnih neprijateljstava 
                                                  od kojih su neka postala smrtonosna, 
                                                  počevši od gušenja spartakističke 
                                                  pobune od strane vlade nemačkih 
                                                  socijaldemokrata pa sve do eliminacije 
                                                  socijalista i anarhista od strane 
                                                  sovjetskog kominizma.
  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Protiv 
                                                  petrifikovanja i laži na levici  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Narodni 
                                                  frontovi i Unije otpora 
                                                  su bili ništa drugo do efemerni 
                                                  događaji. I posle pobede socijalista 
                                                  1981., njihov ''poljubac smrti'' 
                                                  je, kao delo veoma vešte strategije 
                                                  Fransoa Miterana, ugušio Komunističku 
                                                  partiju.Eto zašto sam se uvek borio 
                                                  protiv petrifikovanja i laži 
                                                  na levici, ujedno prepoznajući 
                                                  jedinstvo izvora i težnji. Težnje 
                                                  ka boljem svetu su oduvek određivale 
                                                  rad mislilaca. Prosvetiteljstvo 
                                                  Voltera i Didroa 
                                                  je, spojeno sa antagonističkim 
                                                  Rusoovim idejama, hranilo 
                                                  1789. godinu. Marks 
                                                  je bio veliki mislilac koji 
                                                  je inspirisao u isto vreme i 
                                                  socijaldemokratiju i komunizam, 
                                                  do momenta kada socijaldemokratija 
                                                  postaje reformistička. Prudon 
                                                  je bio inspirator nemarksističkog 
                                                  socijalizma, dok su Bakunjin 
                                                  i Kropotkin nadahnjivali 
                                                  liberterske struje.
 Ovi autori su nam neophodni 
                                                  ali ne i dovoljni za promišljanje 
                                                  današnjeg sveta. Obavezni smo 
                                                  da preduzmemo ogroman napor 
                                                  u razmišljanju - koji bi mogao 
                                                  da poveže bezbrojna raspršena 
                                                  i usitnjena znanja - kako bismo 
                                                  shvatili našu poziciju u savremenom 
                                                  Univerzumu, biosferi, u našoj 
                                                  istoriji.
 Treba promisliti našu epohu 
                                                  koja je uzela formu globalizacije 
                                                  u tehničko-ekonomskom unifikovanju 
                                                  počevši od 1990-ih godina. Prostrani 
                                                  brod Zemlja je guran vrtoglavom 
                                                  brzinom od strane četiri nekontrolisana 
                                                  motora: naukom, tehnikom, ekonomijom 
                                                  i profitom. Ovaj kurs nas vodi 
                                                  ka povećanju opasnosti od kritične 
                                                  i, krizi podložne, turbulencije 
                                                  razularene kapitalističke ekonomije 
                                                  i degradaciji biosfere koja 
                                                  je naš životni prostor, dok 
                                                  se rastući ratoborni potresi 
                                                  podudaraju sa umnožavanjem oružja 
                                                  za masovno uništenje. Sve ove 
                                                  opasnosti se međusobno podražavaju.
 Mora se imati u vidu da se trenutno 
                                                  nalazimo u regresivnoj fazi 
                                                  naše istorije. ''Kolaps'' komunizma, 
                                                  koji je činio religiju zemaljskog 
                                                  spasenja je bio praćen najezdom 
                                                  religija božanskog spasenja. 
                                                  Zaspali nacionalizmi su postali 
                                                  virusi, a etno-religijske težnje 
                                                  su, kroz nastojanja za pristupanje 
                                                  državi-naciji, pokrenule secesionističke 
                                                  ratove.
 Uvažimo veliku evropsku regresiju. 
                                                  Relativizujmo je, najpre, time 
                                                  da se dogodio veliki progres 
                                                  u emancipaciji kod potčinjenih 
                                                  nacija SSSR-a. Međutim, nezavisnost 
                                                  ovih nacija je izazvala jedan 
                                                  skučeni nacionalizam i ksenofobiju. 
                                                  Talas liberalne ekonomije je 
                                                  podgrejao istovremena nastojanja 
                                                  ka stilu života zapadnjačkog 
                                                  konzumerizma ali i epohe sigurnosti 
                                                  iz sovjetskog perioda, sve sa 
                                                  aktuelnom mržnjom prema Rusiji. 
                                                  Takođe, ideje i partije levice 
                                                  su u ovim bivšim narodnim demokratijama 
                                                  na nultom stupnju razvoja.
  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                „Nestajanje“ 
                                                  levice“ i njenih socijalnih 
                                                  tekovina  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Nije samo globalizacija ta 
                                                  koja je na Zapadu počistila posleratne 
                                                  socijalne tekovine eliminišući 
                                                  veliki broj industrija nesposobnih 
                                                  da izdrže azijsku konkurenciju 
                                                  i izazivajući premeštanje ugašenih 
                                                  radnih mesta; nije samo razuzdana 
                                                  usmerenost ka produktivnosti ta 
                                                  koja je ''izbrisala'' preduzeća 
                                                  proterujući zaposlene i radnike; 
                                                  već takođe nesposobnost partija 
                                                  koje se smatraju predstavnicima 
                                                  sveta naroda da razviju politiku 
                                                  kao odgovor ovim izazovima. 
                                                 
                                                   
                                                    | Komunistička 
                                                        partija (PCF) je postala 
                                                        jedan minorni patuljak 
                                                        dok su trockistički pokreti, 
                                                        i pored istinskog denunciranja 
                                                        kapitalizma, nesposobni 
                                                        da artikulišu alternativu. 
                                                        Socijalistička partija 
                                                        (PS) se dvoumi između 
                                                        svog starog jezika i ''modernizacije'' 
                                                        koja traži da se bude 
                                                        realan, iako je modernost 
                                                        u krizi.Još ozbiljniji je proces 
                                                        nestajanja ''ljudi levice'', 
                                                        tj. levičara. Ovi ljudi 
                                                        formirani na tradiciji 
                                                        ishoda 1789. godine, reaktuelizovanom 
                                                        sa Trećom Republikom, 
                                                        bili su kultivirani humanističkim 
                                                        idejama od strane svojih 
                                                        nastavnika u školama - 
                                                        sa socijalističkom, a 
                                                        onda i komunističkom obukom 
                                                        - u kojima su učeni o 
                                                        idejama internacionalnog 
                                                        bratstva i težnji ka boljem 
                                                        svetu. Borba protiv eksploatacije 
                                                        radnika, prihvatanje imigranata, 
                                                        odbrana slabijih, staranje 
                                                        o socijalnoj pravdi - 
                                                        sve je to odgajalo u toku 
                                                        jednog veka levičare, 
                                                        dok je Otpor pod okupacijom 
                                                        regenerisao tu poruku.
 Ali srozavanje uloge nastavnika, 
                                                        zaboravnost partija levice 
                                                        i dekadencija sindikata 
                                                        su prekinuli pothranjivanje 
                                                        emancipoatorskom ideologijom 
                                                        levičara, čiji će poslednji 
                                                        predstavnici, sada ljudi 
                                                        u godinama, nestati. Ostaje 
                                                        samo tzv. bobo (buržoasko-boemska, 
                                                        prim.prev) i kavijar levica. 
                                                        Posledica toga je da se 
                                                        rasizam i ksenofobija 
                                                        - koji su kod radnika 
                                                        koji glasaju za levicu 
                                                        bili prisutni samo u privatnoj 
                                                        sferi - vraćaju u sferu
 |  |  |   
                                                    | Darija 
                                                        S. Radaković,  
                                                        Guzice - sednik  |   
                                                    |  |  politike i ubuduće vode ka glasanju 
                                                  za Le Pena. Reakcionarna Francuska 
                                                  prognana u drugi plan u XX veku, 
                                                  izuzev u vreme Régime de Vichy, 
                                                  dolazi u prvi plan tvrdo, šovinistički, 
                                                  suvereno. Ona priželjkuje izbacivanje imigranata 
                                                  bez papira, okrutnu represiju 
                                                  prema mladima iz predgrađa; ona 
                                                  manipuliše teškoćama svakodnevnice 
                                                  kroz izazivanje mržnje prema islamu, 
                                                  doseljenim građanima iz država 
                                                  Magreba, afrikancima, i diskretno, 
                                                  Jevrejima, uprkos radosti što 
                                                  vidi da se Izrael ponaša prema 
                                                  Palestincima na isti način na 
                                                  koji su se hrišćani ponašali prema 
                                                  Jevrejima.
 Pobeda Sarkozija je mnogo 
                                                  manje rezltat njegovog političkog 
                                                  lukavstva, koliko odsustva levice. 
                                                  U različitim formama, isto stanje 
                                                  je u Italiji, Nemačkoj i Holandiji, 
                                                  gde slobodno-misleće zemlje postaju 
                                                  ksenofobne i reakcionarne. Ova 
                                                  situacija iziskuje u isto vreme 
                                                  i suprotstavljanje ali i oživljavanje 
                                                  političkog mišljenja.
    
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Artikulisati 
                                                  Put kroz stapanje više puteva  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Ne radi se 
                                                  o tome da treba smisliti jedan 
                                                  ''model društva'' (koji bi bio 
                                                  samo statičan u dinamičkom svetu) 
                                                  ili tražiti smisao u nekoj utopističkoj 
                                                  ideji. Mi treba da artikulišemo 
                                                  jedan Put, koji bi mogao da 
                                                  se oblikuje samo kroz stapanje 
                                                  višestrukih reformističkih puteva, 
                                                  i koji bi mogao da dovede, ukoliko 
                                                  se ne zakasni previše, do preusmeravanja 
                                                  ovog ludog i suicidnog kursa 
                                                  koji nas vodi u ambis. Put koji se danas čini nepremostiv 
                                                  može biti premošćen. Novi put 
                                                  bi mogao voditi ka jednom preobražaju 
                                                  čovečanstva i pristupanju potpuno 
                                                  novom tipu svetskog društva. 
                                                  On bi mogao dozvoliti udruživanje 
                                                  progresivnosti u reformizmu 
                                                  i radikalnosti u revoluciji. 
                                                  Naizgled, još ništa nije počelo. 
                                                  Ali u svim mestima, zemljama 
                                                  i kontinentima, uključujući 
                                                  i Francusku, postoji umnožavanje 
                                                  inicijativa svih vrsta - ekološke, 
                                                  ekonomske, socijalne, političke, 
                                                  pedagoške, urbane, ruralne - 
                                                  koje pronalaze rešenja za vitalne 
                                                  probleme i koje predstavljaju 
                                                  nosioce budućnosti. One su raštrkane, 
                                                  podeljene, razmeštene i međusobno 
                                                  nepoznate; one su ignorisane 
                                                  od strane partija, administracija 
                                                  i medija; ali one zaslužuju 
                                                  da se za njih zna i da njihovo 
                                                  spajanje omogući uvid u reformističke 
                                                  puteve.
 Kako je neophodno sve reformisaati 
                                                  i pošto su sve reforme povezane 
                                                  i međuzavisne, ja ih ne mogu 
                                                  ovde pobrojati; to će biti posao 
                                                  naredne knjige, možda poslednje. 
                                                  Ovde samo skiciramo veoma šematski 
                                                  puteve demokratske reforme.
  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Putevi 
                                                  demokratskih reformi  
                                       
                                         
                                           
                                             
                                               
                                                Parlamentarna 
                                                  demokratija, ako je neophodna, 
                                                  nije dovoljna. Trebalo bi osmisliti 
                                                  i predložiti moduse participativne 
                                                  demokratije, naročito na lokalnim 
                                                  nivoima. U isto vreme bi bilo 
                                                  korisno podupirati građansko 
                                                  buđenje, koje je i samo nerazdvojno 
                                                  od obnavljanja političkog mišljenja, 
                                                  podjednako kao i od obrazovanja 
                                                  aktivista o velikim problemima. 
                                                  Bilo bi, takođe, korisno i umnožavanje 
                                                  narodnih univerziteta koji bi 
                                                  nudili građanima upoznavanje 
                                                  sa osnovama političkih nauka, 
                                                  sociologije i ekonomije.Isto tako bi trebalo - u javno-administrativnim 
                                                  poslovima i profesijama koje 
                                                  imaju građansku misiju (lekari, 
                                                  predavači) - usvojiti i prilagoditi 
                                                  datim uslovima jedan oblik neokonfučijanske 
                                                  koncepcije. To bi podrazumevalo 
                                                  promovisanje načina regrutovanja 
                                                  osoba u ovim službama uzimajući 
                                                  u obzir moralne vrednosti kandidata, 
                                                  njihove kapacitete za ''čovekoljublje'' 
                                                  (pažnju za druge), saosećanje, 
                                                  predanost javnoj službi i brigu 
                                                  za pravdu i poštenje.
 Obezbedimo jedan novi početak 
                                                  povezujući tri vrste stabala 
                                                  (libertersko, socijalističko 
                                                  i komunističko), dodajući im 
                                                  i ekološko stablo u toj tetralogiji. 
                                                  Ovo očigledno implicira dekompoziciju 
                                                  postojećih struktura - ali i 
                                                  jednu veliku rekompoziciju prema 
                                                  širokoj i otvorenoj formuli 
                                                  - kao doprinos oživljavanju 
                                                  političkog mišljenja.
 Naravno, najpre se treba odupreti 
                                                  varvarstvima koja nam dolaze. 
                                                  Ali ''ne'' u tom protivljenju 
                                                  mora da odgoji jasno ''da'' 
                                                  naših težnji. Otpor prema svemu 
                                                  što vodi degradiranju čoveka 
                                                  od strane čoveka, podjarmljivanju, 
                                                  preziru i ponižavanju se pretvara 
                                                  u nastojanja, ne ka najboljem 
                                                  od svih svetova već ka boljem 
                                                  svetu. Ova nada, koje se oduvek 
                                                  rađala iznova tokom istorije, 
                                                  ponovo će se roditi.
 Preveo 
                                      s francuskog Ivica Mladenović* Iz: 
                                    Le Monde, 23. jun 2010. 
 |