Početna stana
 
 
   

Ono što bi moglo biti ''moja'' levica*

U susret recesiji i regresiji u Evropi neophodno je pronaći novi put političke emancipacije

Edgar Moren 

Levica. Oduvek sam se protivio unifikovanju koje zamagljuje razlike, suprotnosti i antagonizme. Jer, levica je jedan složen koncept koji u sebi uključuje jedinstvo, rivalstva i antagonizme. Jedinstvo je u njegovim izvorima: težnja ka boljem svetu, emancipacija ugnjetenih, eksploatisanih, poniženih, uvređenih i univerzalnost u pravima za muškarce i žene. Ovi izvori, podstaknuti od strane humanističke misli i iz ideja francuske revolucije i republikanske tradicije, od XIX veka su hranili socijalističku, komunističku i libertersku misao.
Reč ''liberter'' se fokusira na autonomiju individua i grupa, reč ''socijalista'' na usavršavanju društva a reč ''komunista'' na potrebi zajednice među ljudima zasnovane na bratstvu. Međutim, struje socijalista, komunista i libertera su postale konkurentske. Ove struje su se isto tako nalazile u odnosu međusobnih neprijateljstava od kojih su neka postala smrtonosna, počevši od gušenja spartakističke pobune od strane vlade nemačkih socijaldemokrata pa sve do eliminacije socijalista i anarhista od strane sovjetskog kominizma.

Protiv petrifikovanja i laži na levici

Narodni frontovi i Unije otpora su bili ništa drugo do efemerni događaji. I posle pobede socijalista 1981., njihov ''poljubac smrti'' je, kao delo veoma vešte strategije Fransoa Miterana, ugušio Komunističku partiju.
Eto zašto sam se uvek borio protiv petrifikovanja i laži na levici, ujedno prepoznajući jedinstvo izvora i težnji. Težnje ka boljem svetu su oduvek određivale rad mislilaca. Prosvetiteljstvo Voltera i Didroa je, spojeno sa antagonističkim Rusoovim idejama, hranilo 1789. godinu. Marks je bio veliki mislilac koji je inspirisao u isto vreme i socijaldemokratiju i komunizam, do momenta kada socijaldemokratija postaje reformistička. Prudon je bio inspirator nemarksističkog socijalizma, dok su Bakunjin i Kropotkin nadahnjivali liberterske struje.
Ovi autori su nam neophodni ali ne i dovoljni za promišljanje današnjeg sveta. Obavezni smo da preduzmemo ogroman napor u razmišljanju - koji bi mogao da poveže bezbrojna raspršena i usitnjena znanja - kako bismo shvatili našu poziciju u savremenom Univerzumu, biosferi, u našoj istoriji.
Treba promisliti našu epohu koja je uzela formu globalizacije u tehničko-ekonomskom unifikovanju počevši od 1990-ih godina. Prostrani brod Zemlja je guran vrtoglavom brzinom od strane četiri nekontrolisana motora: naukom, tehnikom, ekonomijom i profitom. Ovaj kurs nas vodi ka povećanju opasnosti od kritične i, krizi podložne, turbulencije razularene kapitalističke ekonomije i degradaciji biosfere koja je naš životni prostor, dok se rastući ratoborni potresi podudaraju sa umnožavanjem oružja za masovno uništenje. Sve ove opasnosti se međusobno podražavaju.
Mora se imati u vidu da se trenutno nalazimo u regresivnoj fazi naše istorije. ''Kolaps'' komunizma, koji je činio religiju zemaljskog spasenja je bio praćen najezdom religija božanskog spasenja. Zaspali nacionalizmi su postali virusi, a etno-religijske težnje su, kroz nastojanja za pristupanje državi-naciji, pokrenule secesionističke ratove.
Uvažimo veliku evropsku regresiju. Relativizujmo je, najpre, time da se dogodio veliki progres u emancipaciji kod potčinjenih nacija SSSR-a. Međutim, nezavisnost ovih nacija je izazvala jedan skučeni nacionalizam i ksenofobiju. Talas liberalne ekonomije je podgrejao istovremena nastojanja ka stilu života zapadnjačkog konzumerizma ali i epohe sigurnosti iz sovjetskog perioda, sve sa aktuelnom mržnjom prema Rusiji. Takođe, ideje i partije levice su u ovim bivšim narodnim demokratijama na nultom stupnju razvoja.

„Nestajanje“ levice“ i njenih socijalnih tekovina
Nije samo globalizacija ta koja je na Zapadu počistila posleratne socijalne tekovine eliminišući veliki broj industrija nesposobnih da izdrže azijsku konkurenciju i izazivajući premeštanje ugašenih radnih mesta; nije samo razuzdana usmerenost ka produktivnosti ta koja je ''izbrisala'' preduzeća proterujući zaposlene i radnike; već takođe nesposobnost partija koje se smatraju predstavnicima sveta naroda da razviju politiku kao odgovor ovim izazovima.
Komunistička partija (PCF) je postala jedan minorni patuljak dok su trockistički pokreti, i pored istinskog denunciranja kapitalizma, nesposobni da artikulišu alternativu. Socijalistička partija (PS) se dvoumi između svog starog jezika i ''modernizacije'' koja traži da se bude realan, iako je modernost u krizi.
Još ozbiljniji je proces nestajanja ''ljudi levice'', tj. levičara. Ovi ljudi formirani na tradiciji ishoda 1789. godine, reaktuelizovanom sa Trećom Republikom, bili su kultivirani humanističkim idejama od strane svojih nastavnika u školama - sa socijalističkom, a onda i komunističkom obukom - u kojima su učeni o idejama internacionalnog bratstva i težnji ka boljem svetu. Borba protiv eksploatacije radnika, prihvatanje imigranata, odbrana slabijih, staranje o socijalnoj pravdi - sve je to odgajalo u toku jednog veka levičare, dok je Otpor pod okupacijom regenerisao tu poruku.
Ali srozavanje uloge nastavnika, zaboravnost partija levice i dekadencija sindikata su prekinuli pothranjivanje emancipoatorskom ideologijom levičara, čiji će poslednji predstavnici, sada ljudi u godinama, nestati. Ostaje samo tzv. bobo (buržoasko-boemska, prim.prev) i kavijar levica. Posledica toga je da se rasizam i ksenofobija - koji su kod radnika koji glasaju za levicu bili prisutni samo u privatnoj sferi - vraćaju u sferu
 
Darija S. Radaković, Guzice - sednik
politike i ubuduće vode ka glasanju za Le Pena. Reakcionarna Francuska prognana u drugi plan u XX veku, izuzev u vreme Régime de Vichy, dolazi u prvi plan tvrdo, šovinistički, suvereno.
Ona priželjkuje izbacivanje imigranata bez papira, okrutnu represiju prema mladima iz predgrađa; ona manipuliše teškoćama svakodnevnice kroz izazivanje mržnje prema islamu, doseljenim građanima iz država Magreba, afrikancima, i diskretno, Jevrejima, uprkos radosti što vidi da se Izrael ponaša prema Palestincima na isti način na koji su se hrišćani ponašali prema Jevrejima.
Pobeda Sarkozija je mnogo manje rezltat njegovog političkog lukavstva, koliko odsustva levice. U različitim formama, isto stanje je u Italiji, Nemačkoj i Holandiji, gde slobodno-misleće zemlje postaju ksenofobne i reakcionarne. Ova situacija iziskuje u isto vreme i suprotstavljanje ali i oživljavanje političkog mišljenja.

Artikulisati Put kroz stapanje više puteva

Ne radi se o tome da treba smisliti jedan ''model društva'' (koji bi bio samo statičan u dinamičkom svetu) ili tražiti smisao u nekoj utopističkoj ideji. Mi treba da artikulišemo jedan Put, koji bi mogao da se oblikuje samo kroz stapanje višestrukih reformističkih puteva, i koji bi mogao da dovede, ukoliko se ne zakasni previše, do preusmeravanja ovog ludog i suicidnog kursa koji nas vodi u ambis.
Put koji se danas čini nepremostiv može biti premošćen. Novi put bi mogao voditi ka jednom preobražaju čovečanstva i pristupanju potpuno novom tipu svetskog društva. On bi mogao dozvoliti udruživanje progresivnosti u reformizmu i radikalnosti u revoluciji. Naizgled, još ništa nije počelo. Ali u svim mestima, zemljama i kontinentima, uključujući i Francusku, postoji umnožavanje inicijativa svih vrsta - ekološke, ekonomske, socijalne, političke, pedagoške, urbane, ruralne - koje pronalaze rešenja za vitalne probleme i koje predstavljaju nosioce budućnosti. One su raštrkane, podeljene, razmeštene i međusobno nepoznate; one su ignorisane od strane partija, administracija i medija; ali one zaslužuju da se za njih zna i da njihovo spajanje omogući uvid u reformističke puteve.
Kako je neophodno sve reformisaati i pošto su sve reforme povezane i međuzavisne, ja ih ne mogu ovde pobrojati; to će biti posao naredne knjige, možda poslednje. Ovde samo skiciramo veoma šematski puteve demokratske reforme.

Putevi demokratskih reformi

Parlamentarna demokratija, ako je neophodna, nije dovoljna. Trebalo bi osmisliti i predložiti moduse participativne demokratije, naročito na lokalnim nivoima. U isto vreme bi bilo korisno podupirati građansko buđenje, koje je i samo nerazdvojno od obnavljanja političkog mišljenja, podjednako kao i od obrazovanja aktivista o velikim problemima. Bilo bi, takođe, korisno i umnožavanje narodnih univerziteta koji bi nudili građanima upoznavanje sa osnovama političkih nauka, sociologije i ekonomije.
Isto tako bi trebalo - u javno-administrativnim poslovima i profesijama koje imaju građansku misiju (lekari, predavači) - usvojiti i prilagoditi datim uslovima jedan oblik neokonfučijanske koncepcije. To bi podrazumevalo promovisanje načina regrutovanja osoba u ovim službama uzimajući u obzir moralne vrednosti kandidata, njihove kapacitete za ''čovekoljublje'' (pažnju za druge), saosećanje, predanost javnoj službi i brigu za pravdu i poštenje.
Obezbedimo jedan novi početak povezujući tri vrste stabala (libertersko, socijalističko i komunističko), dodajući im i ekološko stablo u toj tetralogiji. Ovo očigledno implicira dekompoziciju postojećih struktura - ali i jednu veliku rekompoziciju prema širokoj i otvorenoj formuli - kao doprinos oživljavanju političkog mišljenja.
Naravno, najpre se treba odupreti varvarstvima koja nam dolaze. Ali ''ne'' u tom protivljenju mora da odgoji jasno ''da'' naših težnji. Otpor prema svemu što vodi degradiranju čoveka od strane čoveka, podjarmljivanju, preziru i ponižavanju se pretvara u nastojanja, ne ka najboljem od svih svetova već ka boljem svetu. Ova nada, koje se oduvek rađala iznova tokom istorije, ponovo će se roditi. 

Preveo s francuskog Ivica Mladenović

* Iz: Le Monde, 23. jun 2010.
 
Festival kreativne industrije
1. 07. -31. 08. 2011.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2011