Edgar Moren nije svakako prvi 
                                                  mislilac koji je razmišljao o 
                                                  levici i desnici, ali je sa svojom 
                                                  “kompleksnom sociologijom” sigurno 
                                                  među prvima koji je problem sagledao 
                                                  “po dubini”
8. 
                                                  Tradicionalna socijalistička misao 
                                                  je odavno “u ruševinama” koje 
                                                  su posledica sloma ruskog modela 
                                                  “komunizma” godine 1989. i ostajanja 
                                                  kod pojma levice koji se podrazumevao 
                                                  u XIX veku. Tu je klasičnu levicu 
                                                  i njen slom lako razumeti tim 
                                                  pre što je ona istrošila svoj 
                                                  ideološki i politički potencijal 
                                                  a bila je problematična i u samom 
                                                  korenu - izvedena je iz judejsko-hrišćanske 
                                                  mesijanske sheme kao snaga koja 
                                                  ima funkciju dovršenja istorije 
                                                  i to konačnog. Agens u toj koncepciji 
                                                  je bio označen kao mesijanski 
                                                  shvaćen proletarijat koji delo 
                                                  oslobođenja ostvaruje kao konačni 
                                                  prelazak iz carstva nužnosti u 
                                                  carstvo slobode. To je već mitologema 
                                                  i o tome E. Moren jasno govori 
                                                  u svojim ogledima-skicama o tom 
                                                  problemu. Iz ogleda koji se upravo 
                                                  tako i zove navešćemo osnovne 
                                                  akcente. Smisao sintagme socijalistička 
                                                  misao je “progresivno bledeo” 
                                                  jer je još K. Marks verovao da 
                                                  je materija “primarna stvarnost 
                                                  univerzuma”. 
                                                  Danas je - po Morenu - sasvim 
                                                  jasno da je materija “samo jedan 
                                                  aspekt fizičke polimorfne stvarnosti 
                                                  sastavljene od energije, materije 
                                                  i organizacije”. Tu misao E. Moren 
                                                  uobličava na 
                                                
                                                   
                                                    | način 
                                                        svojstven njegovoj kompleksnoj 
                                                        sociologiji - “Prema viđenju 
                                                        Montenja, Paskala i Šekspira 
                                                        čovek je u isto vreme 
                                                        i homo sapiens demens 
                                                        kompleksno i polivalentno 
                                                        biće koje u sebi nosi 
                                                        univerzum i snova i aveti”. 
                                                        Taj dug Montenju E. Moren 
                                                        jednako naglašava jer 
                                                        - nastavak je bitan - 
                                                        “znamo da vera u istorijsku 
                                                        misiju proletarijata nije 
                                                        naučnog nego mesijanskog 
                                                        karaktera”. Novina koju 
                                                        on nudi je “nova planetarna 
                                                        misao” a to je izraz koji 
                                                        je koristio i M. Mihajlov 
                                                        jer se na nov način mora 
                                                        promišljati “ljudska kompleksnost”. 
                                                        Ideje se svode na nekoliko 
                                                        važnih konstanacija - 
                                                        sačuvati Zemlju-planetu 
                                                        od opasnosti koje slede 
                                                        iz progresivnog ekonomskog 
                                                        razvoja koji treba kontrolisati 
                                                        a to je novo ime za internacionalizam 
                                                        i socijalizam koji bi 
                                                        doneo čoveku novu civilizovanu 
                                                        Planetu. Tu se ne radi o nekoj 
                                                        apokaliptičkoj nadi i 
                                                        veri već u uvek novim 
                                                        mogućnostima da se svet 
                                                        gradi i menja - a tu smo 
                                                        - kaže E. Moren - sada 
                                                        “na početku puta”. Nada 
                                                        je uvek nova i budi energiju 
                                                        za novo i za ono što se 
                                                        zvalo “menjanje sveta”. 
                                                        Njegovi zaključci se svode 
                                                        na već naglašenu tezu 
                                                        da je socijalistička misao 
                                                        ostala bez imaginacija 
                                                        koje grade institucije 
                                                        - “Potrebna nam je misao
 |  |  | 
                                                   
                                                    | Darija 
                                                        S. Radaković, 
                                                        Svedočenje - Božino penkalo.
 | 
                                                   
                                                    |  | 
                                                
                                                sposobna da shvati multidimenzionalnost 
                                                  stvarnosti, da prepozna međudejstva, 
                                                  i naknadna i povratna dejstva, 
                                                  da se suoči sa složenošću stvarnosti, 
                                                  a ne da poklekne pred manihejskim 
                                                  ideologijama ili tehnokratskim 
                                                  i drugim 
sakaćenjima 
                                                  koje negiraju ljudsku kompleksnost”. 
                                                  Isto tako treba napustiti - druga 
                                                  je teza - “lažnu racionalnost” 
                                                  jer “ljudske potrebe nisu samo 
                                                  ekonomskog i tehničkog nego i 
                                                  afektivnog i mitološkog karaktera”. 
                                                  Širi navodi nisu slučajni jer 
                                                  se slične teze sreću široko u 
                                                  brojnim ogledima E. Morena do 
                                                  najnovijih dana
9 
                                                  .
                                                  Potrebu za novom socijalističkom 
                                                  mišlju nameću posebno rušenje 
                                                  Hitlerove Imperije i raspad staljinističke 
                                                  imperije 1989. godine.
                                                  Još nekoliko teza E. Morena zaslužuje 
                                                  da se pomene jer u njegovoj kompleksnoj 
                                                  sociologiji nema mesta simplifikacijama. 
                                                  “Mimo nelagodnosti u kojoj prema 
                                                  Frojdu svaka civilizacija unutar 
                                                  sebe same seje seme vlastitog 
                                                  uništenja, nova nelagodnost u 
                                                  civilizaciji se produbljuje”. 
                                                  Komično je da se savremeni socijalisti, 
                                                  usled svoje kratkovidosti, traže 
                                                  
aggiornamento u socijaldemokratiji 
                                                  iako su svet Evropa i Francuska 
                                                  suočeni sa ogromnim problemima 
                                                  kraja perioda moderne”. Ni institucionalizovano 
                                                  hrišćanstvo ni sovjetski socijalizam 
                                                  nisu ponudili odgovor na složene 
                                                  probleme pred kojima Zemlja danas 
                                                  stoji. Ideološki obrasci i religijski 
                                                  sistemi nisu za zanemarivanje, 
                                                  ali socijalizam mora biti nova 
                                                  Renesansa i u tom smislu pojmu 
                                                  politika treba vratiti njegovu 
                                                  izvornu vrednost i značenje. 
                                                  Ove ideje E. Morena se vezuju 
                                                  za ona antropološka otkrića koja 
                                                  čine suštinu učenja Korneliusa 
                                                  Kastoriadisa na čijim premisama 
                                                  se danas vrednuju i nasleđe vekova 
                                                  i nova nada da budućnost a to 
                                                  bi bio novi socijalizam odnosno 
                                                  nova levica kako je vidi ovaj 
                                                  francuski mislilac koji svoju 
                                                  sociologiju permanentno dograđuje. 
                                                  Izvor je Kastorijadis sa svojim 
                                                  učenjem o stvaralačkoj imaginaciji 
                                                  iz koje nastaju institucije i 
                                                  religijski i mitološki sistemi
10 
                                                  .
                                                  Koncepcija nove savremene levice 
                                                  proizlazi naravno iz njegove kompleksne 
                                                  sociologije - ali se uobličava 
                                                  godine 2010.
11
                                                  Videli smo da je još R. Bobio 
                                                  postavio pitanje da li pokret 
                                                  Zelenih i slične organizacije 
                                                  pripadaju levici ili desnici odnosno 
                                                  - čitava mreža takvih pokreta 
                                                  mora naći mesto na levici. To 
                                                  važi i za druge humanističke sisteme 
                                                  i organizacije koje radnika ne 
                                                  uzimaju više u smislu hilijastičko-mesijanskih 
                                                  činilaca kako se mislilo u XIX 
                                                  veku. 
                                                  Tu se E. Moren konačno primiče 
                                                  problemu koji se svodi na traženje 
                                                  nepoznate u jednačini odnosa rada 
                                                  i kapitala. Prva konstatacija 
                                                  je uistinu najvažnija a tiče se 
                                                  izgubljenog legitimiteta levičarskih 
                                                  - posebno komunističkih partija 
                                                  nakon 1989. - na razvijenom Zapadu. 
                                                  Ni na Istoku nakon sloma ruskog 
                                                  modela komunizma stanje nije drugačije: 
                                                  stvaraju se političke partije 
                                                  koje su kopija onih iz XIX veka 
                                                  i sada se pitanje gde je levica, 
                                                  zaista otvorilo. To su “tranzicijske 
                                                  smetnje na istorijskim vezama 
                                                  u novom veku”. Čak i “nove” komunističke 
                                                  partije koje se javljaju na Istoku 
                                                  nisu imune od toga - one deluju 
                                                  arhaično i nisu nikakav odgovor 
                                                  istorijskoj desnici koja doživljava 
                                                  neku vrstu uspona. I u jednom 
                                                  i drugom nema radnika koji stvara 
                                                  i sve deluje kao da je radnik 
                                                  “otpisan” - tu se uobličava “tetralogija 
                                                  nove levice” E. Morena. Oduvek 
                                                  sam - započinje mislilac svoj 
                                                  manifest - osećao odvratnost prema 
                                                  toj “levici” koja hoće sve da 
                                                  obuhvati jer iz toga se rađa klica 
                                                  totalitarizma i on tako obnavlja 
                                                  ono iz 1956. kada je zajedno sa 
                                                  K. Kastoriadisom konstatovao “patologiju 
                                                  sovjetskog socijalističkog sistema”. 
                                                  Moramo se vratiti temeljnim principima 
                                                  revolucije od 1789. i republikanskoj 
                                                  tradiciji - levica se mora izvoditi 
                                                  iz kompleksne stvarnosti koja 
                                                  nije jednodimenzionalna. U tom 
                                                  smislu “tetralogija” mora obuhvatiti 
                                                  sve pokrete koji se označavaju 
                                                  kao “libertaire”: to se uobičajeno 
                                                  uzima kao mreža anarhističkih 
                                                  pokreta jer tu se neguje tradicija 
                                                  autonomne ličnosti koja stoji 
                                                  na energiji stvaralačke imaginacije, 
                                                  zatim sledi komunistička ideja 
                                                  menjanja sveta, socijalistička 
                                                  nada da se ljudska zajednica može 
                                                  urediti razumno i najzad ekološki pokreti u najširem smislu reči. 
                                                  Svi ti pokreti su na levici - 
                                                  odnosno moraju biti tamo - jer 
                                                  F. Miteran je izbornom pobedom 
                                                  1981. zadao udarac i komunističkoj 
                                                  partiji koja je bila inkarnacija 
                                                  levice. Tako se spajaju stari 
                                                  Ž. Prudon sa svojim nemarksističkim 
                                                  socijalizmom i Bakunjin ili Kropotkin. 
                                                  Sve to ipak nije 
                                                
                                                   
                                                    | dovoljno 
                                                        “da bismo shvatili novi 
                                                        svet i njegovu kompleksnu 
                                                        stvarnost”. Globalizaciju 
                                                        vode četiri motora - nauka 
                                                        i tehnika, ekonomija i 
                                                        profit koji u tom svetu 
                                                        postaje glavni cilj. “Moramo 
                                                        da shvatimo da se nalazimo 
                                                        u regresivnoj fazi istorijskog 
                                                        razvoja”. Nestao je komunizam 
                                                        kao religija zemaljskog 
                                                        raja, i naglo se vraćaju 
                                                        religijski sistemi koji 
                                                        spasenje vide samo na 
                                                        nebu”. Vratio se uspavani 
                                                        etno-nacionalizam sa kojim 
                                                        započinje era ratova i 
                                                        secesija.Proces naravno nije jednoznačan 
                                                        - osamostalile su se brojne 
                                                        nacije nekadašnjeg SSSR-a 
                                                        ali se to i takvo
 |  |  | 
                                                   
                                                    | Darija 
                                                        S. Radaković, Svedočenje 
                                                        - Zastava.  | 
                                                   
                                                    |  | 
                                                
                                                oslobođenje odvija po regresivnoj 
                                                  skali koja prati XX vek. Nostalgija 
                                                  za onim “iz komunizma” se oseća 
                                                  svuda - ideje levice i levičarskih 
                                                  partija su “u stanju nultog stepena” 
                                                  što se tiče demokratije. Taj proces 
                                                  E. Moren vidi na zanimljiv način 
                                                  - “Komunistička partija je ostala 
                                                  neka patuljasta zvezda, trockistički 
                                                  pokreti ne uspevaju da nađu alternativu, 
                                                  a socijalizam se muči - misli 
                                                  na socijalističku misao u ruševinama 
                                                  - sa starim diskursom koji odavno 
                                                  ne odgovara stvarnosti savremenog 
                                                  sveta”. To nameće potrebu nove 
                                                  levice koja ne uspeva “da nađe 
                                                  radnika i onu levičarski nastrojenu 
                                                  masu” koje je u Evropi bilo. Svi 
                                                  su u potrazi za “modelom društva” 
                                                  ali još nije naznačen Put koji 
                                                  tamo vodi. U tom haosu još jedna 
                                                  opservacija je od značaja - nema 
                                                  partije koja štiti one imigrante 
                                                  “bez papira”, mlade koji u predgrađima 
                                                  traže neko rešenje i ne nalaze 
                                                  ga i umesto partije nude se “rešenja 
                                                  i lekovi” koji to nisu. Nema levičarske 
                                                  partije koja bi smisleno ponudila 
                                                  rešenje ili neki put u tom smislu 
                                                  za politički haos koji se opaža 
                                                  na Zapadu.
                                                  Globalizacija je na neki neobičan 
                                                  način izjednačila Istok i Zapad, 
                                                  a problem levice se vidi ili na 
                                                  tradicionalni ili na “moderni” 
                                                  način bez vizije koja bi nudila 
                                                  neki odgovor. I na Istoku i na 
                                                  Zapadu raste mržnja protiv Islama 
                                                  pri čemu se ne razlikuje islam 
                                                  kao religija i islamizam kao nova 
                                                  totalitarna ideologija. “Izrael 
                                                  tretira Palestince kao što su 
                                                  nekada hrišćani tretirali Jevreje”. 
                                                  I tako Italija i Francuska i naravno 
                                                  i Holandija - “zemlje u kojima 
                                                  je slobodna misao cvetala” - postaju 
                                                  ksenofobične. Novi Put koji pominje 
                                                  E. Moren podrazumeva novo stvaranje 
                                                  modernog sveta. Progres se mora 
                                                  povezati s reformama i sa radikalnim 
                                                  “imperativima Revolucije”. “Parlamentarna 
                                                  demokratija koliko bila nužna 
                                                  nije dovoljna”.
                                                  Imperativ nove levice da se nađe 
                                                  način da se demokratija učini 
                                                  “participativnom” na svim nivoima 
                                                  društvenog života. To se ne može 
                                                  postići bez “regeneracija političke 
                                                  misli” a taj se proces ne opaža 
                                                  u okvirima tradicionalne levice. 
                                                  Nova levica mora imati viziju 
                                                  sveta a ne samo program u uskom 
                                                  političkom smislu. Posebnu ulogu 
                                                  ima mreža narodnih univerziteta 
                                                  koji bi građane “uvodili u sistem 
                                                  političkih nauka u krug novih 
                                                  socioloških znanja - to je ideja 
                                                  “sociologije svakodnevnog života” 
                                                  - i ekonomskih doktrina. Zaključak 
                                                  je u duhu Morenove misli - “moramo 
                                                  se pripremati za novi početak 
                                                  povezujući tri toka - anarhistički, 
                                                  socijalistički i ekološki”. Drugi 
                                                  zaključak je još jasniji - “najpre 
                                                  se moramo suprotstaviti varvarizmu 
                                                  koji dobija na zamahu i usponu 
                                                  beznačajnosti”. Ovde se lako prepoznaju 
                                                  ideje K. Kastoriadisa. Ova personalistička 
                                                  intonacija doktrine nove levice 
                                                  nije slučajna. Ako joj se nešto 
                                                  može prigovoriti to sigurno nije 
                                                  utopizam jer - po Morenu - utopija 
                                                  poseduje inspirativnu moć koja 
                                                  budi energiju nade. To što se 
                                                  utopije obistinjuju kao totalitarni 
                                                  sistemi - čega je u istoriji previše 
                                                  bilo - ima svoje objašnjenje. 
                                                  Ono se vidi iz kompleksne sociologije 
                                                  ovog mislioca o kojoj je bilo 
                                                  reči. To je objašnjenje sadržano 
                                                  i u ovom novom levičarskom programu 
                                                  - “Degradacija institucija i skleroza 
                                                  levih političkih partija nisu 
                                                  više ono što “hrani” pokrete čovekovog 
                                                  oslobođenja”. Njihovi predstavnici 
                                                  nestaju sa scene ali se opaža 
                                                  nešto još pogubnije”. Ponekad 
                                                  se čini - glasi jedan drugi sud 
                                                  - da ona Francuska za koju smo 
                                                  verovali da je nema i da je potisnuta 
                                                  - da se poslednji put oglasi pod 
                                                  režimom u Višiju - kako izbija 
                                                  ponovo u prvi plan. Jednačina 
                                                  odnosa između rada i kapitala 
                                                  ostaje ne samo jednačina sa jednom 
                                                  nepoznatom već sa više nepoznatih 
                                                  - ali ostaje jednačina koja se 
                                                  mora rešiti u XXI veku. Rešenje 
                                                  se ne mora tražiti u političkoj 
                                                  partiji već u nečem što se kod 
                                                  E. Morena označava kao “pokret”.
                                                  Morenova levičarska “tetralogija” 
                                                  nije zatvorena i ne treba je svoditi 
                                                  samo na elemente koje on nabraja 
                                                  u ovom manifestu. Ona je otvorena 
                                                  i stoji na autonomiji ličnosti 
                                                  i stvaralačkoj imaginaciji koju 
                                                  je promovisao zajedno sa K. Kastoriadisom 
                                                  i drugima. 
                                                
                                                Autor 
                                                  je publicist, prevodilac i sociolog 
                                                  religije
                                                1 
                                                  U tom pogledu karakteristično 
                                                  je istraživanje koje je ponudio 
                                                  2010. Nicolas Truong čije je 
                                                  delo ne samo pregled u smislu 
                                                  pominjanog “registra” tema i 
                                                  ideja već i specifieni 
vademecum 
                                                  posebno u bibliografskom smislu 
                                                  jer nudi bogatu dokumentaciju 
                                                  koja obuhvata i elektronska 
                                                  izdanja na više svetskih jezika.
                                                  
2 
                                                  Francoise Bianchi 
- Le fil 
                                                  des idées - 
une eco-biographie 
                                                  intellectuelle d’Edgar Morin 
                                                  - Seuil Paris 2001.
                                                  
3 
                                                  Emmanuel Lemieux 
- Edgar 
                                                  Morin l’indiscipliné - 
                                                  Seuil Paris 2002.
                                                  
4 
                                                  Ali Ait Abdelmalek - 
Edgar 
                                                  Morin - sociologue de la com 
                                                  plexité - Apogée Paris 
                                                  2003. Naravno ovo nije prvo 
                                                  delo u kojem se govori o “kompleksnoj” 
                                                  sociologiji E. Morena.
                                                  
5 
                                                  To je E. de la Boesi čije delo 
                                                  
Rasprava o dobrovoljnom 
                                                  ropstvu postoji i na našem 
                                                  jeziku u prevodu I. Vojvode 
                                                  - “Filip Višnjić” Beograd 1986. 
                                                  - a ideje ovog mislioca su završile 
                                                  uticaj na 
Teološko-politički 
                                                  traktat B. de Spinoze. 
                                                  Po rečima P. Larua koji je prvi 
                                                  upotrebio reč socijalizam u 
                                                  Evropi koje udara na “makijavelizam” 
                                                  samog Makijavelija i pristalica 
                                                  totalitarizma do danas. Po E. 
                                                  de la Boesiu ljudi se potečinjavaju 
                                                  dobrovoljno ropstvu kao da im 
                                                  je malo ono potčeinjavanje tiraninu-vladaocu. 
                                                  Delo nesrećnog mladića je impresioniralo 
                                                  Montenja. Još jedna napomena 
                                                  je ovde važna: u beogradskom 
                                                  izdanju Montenjovih Ogleda u 
                                                  lepom prevodu Mile Đorđević 
                                                  izostavljen je Montenjov ogled 
                                                  
Ljudožderi do kojeg 
                                                  E. Moren posebno drži. Kanibali, 
                                                  kaže Montenj, jedu mrtve neprijatelje 
                                                  svoje a kolonijalisti iz Evrope 
                                                  su gori od njih. Mi proždiremo 
                                                  druge narode a varvarima nazivamo 
                                                  “ljude drugih civilizacija” 
                                                  ečiju duhovnu kulturu i religiju 
                                                  i ne poznajemo dovoljno. To 
                                                  je ono što M. de Montenj posebno 
                                                  naglašava u tom ogledu koji 
                                                  je ovde izostavljen. Ta crta 
                                                  Montenjovog skepticizma obeležava 
                                                  i delo E. Morena posebno u raspravama 
                                                  o “maranizmu i post-maranizmu” 
                                                  u evropskoj misli. 
                                                  6 
                                                  U svom delu 
Une année Sysiphe 
                                                  - Seuil Paris 1995. - Moren 
                                                  zapisuje o arapsko-hrvatsko-muslimanskom 
                                                  komadanju Bosne i ovakve reči 
                                                  ne svrstavajući ni na koju stranu 
                                                  ali u duhu sopstvene intelektualne 
                                                  doslednosti - “Evo na ruševinama 
                                                  Gvozdene zavese ponovo se stvara 
                                                  nova granica između rimsko-katoličkog 
                                                  Zapada i vizantijskog pravoslavnog 
                                                  Istoka. Žrtve su bosanski muslimani 
                                                  a uskoro će biti i oni s Kosova”. 
                                                  Iz Morenovih predavanja u Sarajevu 
                                                  kao i iz niza dnevniečkih zapisa 
                                                  vidi se da on ima i ovde svoju 
                                                  ideju razvijenu u zapisima o 
                                                  M. de Montenju o post-maranizmu 
                                                  odnosno o nečeem sličnom maranizmu 
                                                  u samoj Bosni u kojoj se to 
                                                  sistematski razgrađuje na najbestijalniji 
                                                  način. To je obeležilo kaže 
                                                  Moren kraj XX veka i kraj jednog 
                                                  milenijuma. Rešenje Moren vidi 
                                                  u “maranizmu” u prvom redu intelektualnom 
                                                  koji podrazumeva ne sudar nego 
                                                  susret i prožimanje kulturnih 
                                                  obrazaca. Iz takvih zapisa koji 
                                                  u njegovim polemiečkim osvrtima 
                                                  dominiraju jasno se vidi kako 
                                                  će se bosanska tragedija odraziti 
                                                  i na najširem evropskom prostoru 
                                                  - Srebrenica je po njemu znak 
                                                  koji dovoljno jasno šalje poruku 
                                                  i opomenu. Na Balkanu su ova 
                                                  upozorenja doečekana kao deo 
                                                  večene “zavere”.
                                                  
7 
                                                  Od vremena susreta u časopisu 
                                                  
Socijalizam ili varvarstvo 
                                                  mislioci imaju neku vrstu zajedniečke 
                                                  biografije. Tako se osnovne 
                                                  premise antropologije grčkog 
                                                  mislioca ukrštaju sa premisama 
                                                  “kompleksne sociologije” E. 
                                                  Morena. To potvrđuje i angažman 
                                                  od daleke 1956. godine do smrti 
                                                  grčekog mislioca. U središtu 
                                                  procesa razvoja sveta i ljudskih 
                                                  institucija stoji stvaralačka 
                                                  imaginacija odnosno “čovekovo 
                                                  samostvarenje” izvedeno iz 
psyché 
                                                  koje se dovršava u “vrstu ljudskog 
                                                  razuma”. Iz toga se izvodi i 
                                                  nastanak čoveka i institucija 
                                                  pa i niz religijskih sistema 
                                                  i koncepata bez pomoći “više 
                                                  sile”. Ako imaginacija posustane 
                                                  onda se institucije dogmatizuju 
                                                  i gube u neminovnoj sklerozi 
                                                  koja znači njihov stvarni kraj. 
                                                  Ta ideja je bliska i E. Morenu 
                                                  i na njoj on temelji svoj angažman.
                                                  
8 
                                                  Norberto Bobio je u svom delu 
                                                  
Destra e sinistra u 
                                                  prevodu srpskom Levica i desnica 
                                                  - “Narodna knjiga” Beograd i 
                                                  CID Podgorica 1997. - ukazao 
                                                  na činjenicu da je ovaj binarni 
                                                  sistem uveliko zastario i da 
                                                  zahteva nove “sadržaje” koje 
                                                  stvarnost nakon 1989. nameće. 
                                                  Još je Ž. Pol Sartr pominjao 
                                                  kako su levica i desnica - koje 
                                                  postoje uvek - “dve prazne kutije” 
                                                  a to jednostavno značei da postoje 
                                                  novi fenomeni koje valja klasifikovati 
                                                  i nekako smestiti u okvire binarnog 
                                                  sistema čiji okvir traje ali 
                                                  u kojem se elementi menjaju 
                                                  i moraju se zameniti novim analizama.
                                                  
9 
                                                  Edgar Moren - 
Socijalistička 
                                                  misao u ruševinama - šta možemo 
                                                  da očekujemo - “Republika” 
                                                  Beograd 2010.
                                                  
10 
                                                  U ranijim ogledima smo pominjali 
                                                  kako savremeni hrišćanski mislioci 
                                                  - pravoslavac Jean-Yves Leloup 
                                                  recimo - samo po Kastoriadisovoj 
                                                  intuiciji o imaginaciji objašnjavaju 
                                                  i revoluciju koju su izazvala 
                                                  gnostička jevanđelja nađena 
                                                  u Nag-Hamadiju 1945. I to izriečito 
                                                  navode. Ovde ćemo izostaviti 
                                                  - to će biti tema posebnog dela 
                                                  rasprave - šire navođenje iz 
                                                  dela najvećeg islamologa Mohammeda 
                                                  Arkouna - autoritet u istoriji 
                                                  islama koji je nadahnut odozgo 
                                                  - od Boga - već transcendentalizacija 
                                                  i mitologizacija grupe koja 
                                                  - kao u svim religijama - sebe 
                                                  svesno upisuje u mit o nastanku 
                                                  sveta, a isključeivo je ljudsko 
                                                  delo. Napadan i zabranjivan 
                                                  u arapskom svetu i priznat u 
                                                  evropskim okvirima M. Arkoun 
                                                  svoju osnovnu tezu izvodi neposredno 
                                                  iz K. Kastoriadisa. U poslednjem 
                                                  svom delu ovaj islamolog izriečito 
                                                  naglašava da je taj proces - 
                                                  bitan za sve religije - ništa 
                                                  drugo nego da prvobitni mitski 
                                                  obrazac jedne socijalne grupe 
                                                  moći i vlasti legitimizuje svoju 
                                                  moć i tu navodi zaključak iz 
                                                  Kastoriadisa odnosno iz “imaginarne 
                                                  institucije društva”. Taj proces 
                                                  imaginacije se dvostruko manifestuje 
                                                  - stvaraju se institucije koje 
                                                  vremenom postaju ideološki obrasci 
                                                  i rituali i on nije svojstven 
                                                  samo tradicionalnim društvima 
                                                  već se opaža i u krilu moderne 
                                                  civilizacije. Ova Kastoriadisova 
                                                  institucija je sasvim bliska 
                                                  i E. Morenu koji je na svoj 
                                                  načein “uprošćava” - ako se 
                                                  imaginacija i konkretna političeka 
                                                  stvarnost prožimaju, nova socijalističeka 
                                                  misao bi morala u tome naći 
                                                  polazište u traženju novih puteva 
                                                  nade koju podrazumeva svest 
                                                  o opstanku.
                                                  
11 
                                                  U pariskom listu 
Le Monde 
                                                  maja meseca 2010. godine pojavila 
                                                  se ta koncepcija uobličena kao 
                                                  neka vrsta manifesta za novu 
                                                  levicu u Evropi.