Istorija
umetnosti u Srbiji – XX vek,
izdavač Orion art, Beograd 2009.
Radikalne
umetničke prakse
Pred čitaocima je istorija mnogostrukosti
i složenosti umetnosti u Srbiji dvadesetog
veka, intrigantnog, dramatičnog, krvavog i
uživalačkog, veka koji predstavlja iskorak
i ka ljudskim pravima i ka političkom totalitarizmu.
Ovako opisan kontekst minulog veka čiji početak
i kraj autori knjige problematizuju s obzirom
na činjenicu da je u nekim delovima bivše
i sadašnje države zbog različitih geopolitičkih
i kulturnih uticaja taj vek počinjao ili se
završavao za neke ranije, za druge kasnije,
postavio je pred učesnike projekta zavidne
zahteve u pogledu kontekstualizacije različitih
umetničkih praksi u oblasti slikarstva, skulpture,
pozorišta, arhitekture, filma, muzike, performansa
i fotografije.
Kada je reč o podnaslovu knjige – Radikalne
umetničke prakse (1913–2008), autori
studija istražuju šta je to avangardno, odstupajuće,
radikalno i ekscesno u odnosu na modernost
i modernizam u navedenim oblastima umetnosti.
Pojam avangardnosti za njih nije autonomni
ekscesni fenomen nego mnoštvo kulturalnih
praksi uslovljenih svim onim složenim, često
kontradiktornim pojavama koje su iznedrile
modernost u nacionalnim okvirima pre Drugog
svetskog rata, na kraju hladnog rata, sve
do »entropijskog perioda« postsocijalizma.
Radikalne umetničke prakse u Srbiji ne posmatraju
se odvojeno nego uvek u sazvežđu zemalja sa
kojima je bila u zajedničkoj državi koja nije
uvek bila samo Jugoslavija. Upravo ovakav
prilaz ovu knjigu čini jedinstvenom i kompleksnom,
zbog čega se razlikuje od svih istorija umetnosti
u Srbiji koje smo do sada znali.
Velika tema ove knjige je istraživanje odnosa
avangardi, neoavangardi, konceptualne umetnosti
i postmoderne 1980-ih godina i ideologija
realnog ili samoupravnog socijalizma. Tako
se otkrivaju brojne kontradikcije i paradoksi
koji pokazuju kako su brojna umetnička dela
i institucije istovremeno bila domeni slobodnog
istraživanja i odstupanja od dominantnog kulturnog
modela, ali su i nadzirana budnim političkim
okom, tako da su institucionalno podržavana,
ali i zabranjivana. Nažalost, nisu svi autori
studija podjednako iskoristili priliku da
plastičnije ukažu na pritiske i zabrane, ali
i otpore umetnika da se povinuju partijskom
diktatu koji je bio posebno surov u obračunu
sa »crnim talasom«, što je dovelo do svojevrsnog
kulturnog diskontinuiteta i ubijanja kritičke
misli čije se posledice osećaju i danas.
Uprkos primedbi da se nekim kontradikcijama,
na kojima se u projektu insistira, prišlo
nedovoljno plastično i angažovano, knjiga
Istorija umetnosti u Srbiji – XX vek
– Radikalne umetničke prakse je veliko
delo modernog i kod nas do sada neprimenjenog
pristupa. Na bezmalo hiljadu strana i sa nekoliko
hiljada fotografija i enciklopedijskog formata,
ova knjiga je sabrala radikalne umetničke
prakse od kojih su mnoge bile potpuno nepoznate,
i to u periodu od 1913. do 2008. godine. Ovo
delo je deo trilogije koja će biti kompletirana
objavljivanjem još dveju knjiga: Realizmi
i modernizmi oko hladnog rata (1939–1989)
i Moderna i modernizam (1878–1941).
Rukovodilac ovog izuzetnog poduhvata i autor
više studija je prof. dr Miško Šuvaković.
Saradnici su Nevena Daković (film), dr Aleksandar
Ignjatović (arhitektura), dr Ana Vujanović
(izvođačke umetnosti), dr Vesna Mikić i mr
Jelena Novak (muzika). Posebne studije pisali
su dr Ješa Denegri, dr Nikola Dedić, mr Irena
Šantevska, mr Bojana Đorđeva i mr Ivana Nenić.
Izdavač je Orion art Beograd, uz podršku Katedre
za muzikologiju Fakulteta muzičke umetnosti
u Beogradu. Za dizajn i opremu ove veoma lepe
knjige zaslužna je Dušica Knežević.
 |
|
O. R. |
 |
|