Kako
sebe vide građani Srbije*
Da li Srbija živi
u prošlosti ili u sadašnjosti? Da
li su postupci njene političke elite
i njenih glasača motivisani realnim
životom ili predstavama o »slavnoj
prošlosti«? Da li je ona tipičan predstavnik
»istočnog modela nacije« koji nastaje
i održava se preplitanjem svesti o
istoriji, kulturi i jeziku kao osnovnim
sastojcima tog tipa nacionalnog identiteta? 1
Da li su davna »zlatna doba« ishodišta,
pribežišta ili cilj? Da li takva društva
zaista proizvode »više istorije nego
što mogu da potroše« ili, proizvodeći
takav mit o sebi, odlažu suočavanje
s problemima današnjice i njihovo
konstruktivno rešavanje? Da li beže
od sadašnjosti neprekidno ispravljajući
»nepravde« iz prošlosti, proizvodeći
tako nove nesporazume sa svetom oko
sebe? Da li se radi o pojavi uporedivoj
sa »sindromom Petra Pana« na individualnom
nivou, odnosno: da li srpsko društvo
»odbija da odraste«,
|
|
|
jer mu se čini da je u detinjstvu, tj. u istoriji,
sve bilo sigurnije, toplije, izvesnije...
Takve se analize često mogu čuti u našoj stručnoj
i političkoj javnosti. Argumenti na kojima
počivaju takvi zaključci uglavnom se svode
na analizu govora ili postupaka predstavnika
elite, onoga što se javnosti nudi kao dominantni
koncept, kulturni model ili sistem vrednosti. 2
Ono što tim analizama ostaje nedostupno jeste
recepcija ponuđenih koncepata, način na koji
javnost čuje, prihvata i prerađuje poslate
poruke. Ako je tačno da elita nudi »stariju
i lepšu« prošlost u zamenu za turobnu sadašnjost,
onda se postavlja pitanje da li društvo prihvata
tu ponudu? Da li elita i društvo dele tlapnju
o »boljoj prošlosti«, da li su i jedni i drugi
spremni da koriste taj anestetik? I ako jesu,
šta društvo zna o istoriji, kakva je njegova
predstava o prošlosti? Ako ima znanja o istoriji,
na kojim premisama se ta znanja zasnivaju;
odnosno ako ih nema, postoje li granice manipulacije?
Istorijska svest jedan je od važnih faktora
koji čine sistem vrednosti jednog društva. 3
Ideje i predstave o tome »kako smo mi prošli
u istoriji« učestvuju u pravljenju slika o
»sebi« i »drugima«, koje utiču na stvaranje
sudova o sadašnjosti i na donošenje odluka.
Istorija može biti dobar alibi, a predstava
koja postoji o njoj u javnosti je neophodna
da bi se razumeli današnji događaji.
Slika koja u javnosti postoji o prošlosti
formira se i menja u zavisnosti od potreba
sadašnjosti, svaka generacija piše sebi potrebnu
istoriju. 4
U prelomnim vremenima i sama »istorija«, odnosno
predstava o njoj, doživljava dramatične prelome,
menja se do neprepoznatljivosti. Moguće je
u potpunosti promeniti tumačenja, ali i same
»istorijske činjenice«. Neke se mogu »zaboraviti«,
neke nove »otkriti«. Podešavanja mogu zahtevati
»finije radove« ali i one sasvim grube.
Današnja Srbija prošla je u poslednjih 20
godina dva talasa »grubih radova« na terenu
istorije, ali i nekoliko međufaza »finijeg
štimovanja«. Prvi talas promena u predstavama
o prošlosti dogodio se krajem osamdesetih
godina 20. veka, kada su posle dolaska Slobodana
Miloševića na vlast, prethodne, komunističke
ideje zamenjene nacionalizmom kada je, radi
ideološke i psihološke pripreme ratova u bivšoj
Jugoslaviji, bilo potrebno izmeniti istoriju
do te mere da prethodni mit o bratstvu i jedinstvu
ustupi mesto novom mitu o fatalnom i večnom
istorijskom sukobu južnoslovenskih naroda. 5
Takva promena bila je važna u psihološkoj
i propagandnoj pripremi rata. Kao glavni junak
istorije tada je istaknut »srpski narod« 6
kao kolektivno biće koje je, izloženo udarima
istorije kao sudbine, fatalistički i deterministički
određeno.
Novoproizvedena istorija trebalo je da dokaže
da su Srbi uvek bili na pravoj strani, da
nikada nisu vodili osvajačke ratove, da su
bili istorijski pobednici i da nisu činili
ništa nažao svojim susedima. 7
Takva slika bila je neophodna radi jačanja
i »bildovanja« nacionalnog ponosa, ali i da
bi slika drugih, posebno susednih naroda,
postala još crnja. Slika drugog obično je
tu da bi slika o nama bila bolja 8
ali, istovremeno, i naša idealna slika potrebna
je da bi se drugi dodatno unizio. Takav odnos
neophodan je za svaku vrstu ratne propagande,
pogotovo u situacijama u kojima
je potrebno u kratkom roku promeniti prethodnu,
pozitivnu, predstavu o novopečenom neprijatelju.
Istorija tu uvek pada kao prva žrtva. Bilo
je potrebno iz njenog skladišta izvaditi negativne
događaje, potisnuti pozitivne, stvoriti istoriju
sukoba koja objašnjava novi rat koji se pripremao. 9
Korišćena su sva istorijska razdoblja. Od
praistorije u kojoj su nalaženi koreni nacije, 10
do novijih perioda koji su mogli prizivati
i proizvoditi sećanje o sopstvenoj naciji
kao istorijskoj žrtvi. U takvim situacijama,
poseban značaj ima viktimizacija, stvaranje
predstave o sebi kao istorijskoj žrtvi kojoj
su »ničim izazvani« susedi »zabadali nož u
leđa, kad nam je najteže«. Kreirana je, za
rat veoma propagandno potrebna i upotrebljiva,
paranoidna predstava o ugroženosti, koja razvija
anksioznost, strah i podstiče na agresivnost. 11
U kratkom roku stvoreni su ili obnovljeni
snažni stereotipi 12
o gotovo svim susednim narodima, s izuzetkom
prijateljskih Grka i Rumuna. Kako se rat u
Jugoslaviji komplikovao, stereotipi su počeli
da se odnose i na ostatak sveta, posebno na
velike zapadne sile. Konkretni događaji, bombardovanje
1999. u prvom redu, imali su važnu ulogu u
učvršćenju tih predrasuda, pa je od poznih
osamdesetih godina prošlog veka stvorena i
učvršćivana autistična predstava o sadašnjosti
i prošlosti, koja je dodatno izolovala i ugrožavala
već inače, od međunarodne zajednice, sankcionisanu
Srbiju. Postavljalo se pitanje da li je širi
i jači taj »spoljni krug« izolacije ili onaj
koji je Srbija, zahvaljujući »napumpanoj«
istorijskoj svesti, sama sebi postavila.
Novi zaokret u »sadašnjosti i prošlosti« dogodio
se 2000. godine, posle pada režima Slobodana
Miloševića. Novouspostavljena vlast je ponovo
posegla za promenom tumačenja istorije da
bi »poboljšala« sadašnjost, da bi našla sebi
odgovarajuću tradiciju i »idealnog pretka«. 13
Ključni cilj novih vlasti bilo je pravljenje
oštrog reza sa komunističkom prošlošću, jer
je bilo potrebno steći važne poene predstavljajući
se kao oslobodilac Srbije od komunizma. Da
se ne bi dovodio u pitanje Miloševićev nacionalni
program, koji su delile i mnoge
stranke nove vlasti, bivši predsednik je optuživan
kao poslednji evropski komunista, što je donosilo
propagandne poene novom režimu kome je antikomunističko
raspoloženje javnosti duvalo u leđa. Zbog
toga su najveće »intervencije u prošlosti«
izvedene u odnosu prema Drugom svetskom ratu
– mestu mitskog rođenja komunističke vlasti.
Od promena praznika, zakona, imena ulica,
spomenika do udžbenika temeljno se radilo
na promeni poretka sećanja. 14
Ipak, uprkos predanom radu na »promeni prošlosti«
vlasti posle 2000. godine nisu radile na izmeni
onih istorijskih tumačenja koja je unela Miloševićeva
nacionalistička vlast. Upravo zbog toga što
je veliki deo stranaka koje su činile novu
vladajuću koaliciju imao nacionalistički program,
mit o istorijskoj sudbini srpskog naroda u
velikoj meri je zadržan i posle 2000. godine,
a ksenofobičan odnos prema drugom nije zamenjen
nekim racionalnijim razumevanjem sopstvenog
mesta u svetu.
Događaji s kraja prve decenije 21. veka, proglašenje
nezavisnosti Kosova i, uglavnom, neuspešna
borba srpskih vlasti da zaustave proces priznavanja
kosovske nezavisnosti, uticali su na obnovu
antizapadnog, antievropskog i, posebno, antiameričkog
diskursa. Zbog svih tih razloga kao jedno
od važnih pitanja u projektu Novosti iz
prošlosti pojavilo se i pitanje odnosa
prema »drugom«. Namera je bila da se »izmere«
posledice prethodnih »istorijskih kampanja«,
da se vidi koliko su autizam, ksenofobija
i nerealna predstava o odnosu Srbije i ostatka
sveta ostale u svesti ispitanika. Bila je
to prilika da se ispita kako su uticale prethodne
propagandne poruke, da se dopre do nivoa svesti
građana koji je inače teško dostupan uobičajenim
metodologijama koje, obično, istražuju samo
jednu stranu – onoga ko proizvodi istorijske
mitove. Receptori, potrošači, konzumenti,
građani koji su izloženi »zračenju« istorijskih
»istina« retko su predmet istraživanja. Projekat
Novosti iz prošlosti omogućio je
da steknemo uvid u tu drugu stranu, u načine
na koji građani vide prošlost, sebe i druge
u njoj. Ne radi se samo o ispitivanju njihovog
znanja o prošlosti, već o pokušaju da se uhvate
njihove predrasude, njihova ubeđenja i verovanja,
sistem mišljenja u koji oni uklapaju informacije.
Na osnovu tih predstava građani donose sudove
o savremenim događajima, procenjuju, mere
i, na kraju, glasaju. Zbog toga je svest o
prošlosti važna za život u sadašnjosti, ona
daje »uputstva« za razumevanje i sistem za
merenje. Rezultati ovog istraživanja
imaju poseban značaj za današnju vlast i trebalo
bi da budu važni pokazatelji stanja svesti
u Srbiji. Pored toga, nada je da bi rezultati
istraživanja trebalo da upozore vlasti na
štetnost posezanja za prošlošću kao argumentom
u kreiranju sadašnjosti i da pokažu da je
potrebna visoka skrupuloznost i osetljivost
u baratanju istorijskim sadržajima, jer nonšalantni
zahvati utiču na dodatno uvećanje već postojeće
konfuzije u društvu, zbunjuju građane i utiču
na dalje slabljenje nikad čvrsto postavljenog
sistema vrednosti u društvu. 15
Etnocentrizam
Spoj kulturnog modela, sistema obrazovanja
i nacionalističke ideologije stvorio je u
Srbiji specifično etnocentrično viđenje sveta.
Ranije analize nastave istorije pokazivale
su da, za početak, informacija o »drugima«
u udžbenicima ima izuzetno malo i da je jedan
od standardnih problema obrazovanja slabo
poznavanje opšte istorije, a posebno istorije
susednih naroda Jugoistočne Evrope. 16
Dovoljno je već obratiti pažnju na geografske
ili istorijske mape u udžbenicima. Na njima
je najčešće predstavljena naša zemlja s njenim
prirodnim bogatstvima, planinama, rekama,
ravnicama, jezerima, svojevremeno i morem,
dok se oko nas nalazi pretežno sivkasti prostor,
ponekad s iscrtanim granicama unutar kojih,
retko, pišu imena susednih država, koje, sudeći
po tom prikazu, nemaju lepote uporedive s
našim. Tako se šalje poruka da je bogati prostor
naše zemlje okružen bezličnom sivom masom,
koja se, već samim tim, vidi kao manje vredna.
Takav način viđenja odnosa mi-drugi jasno
otkriva obrazovni autizam koji stvara etnocentričnu
predstavu o svetu u kome smo mi centralna,
ako ne i jedina tačka. Poznati su trikovi
s geografskim kartama sveta na kojima se Evropa
ne nalazi u centru, a koje izazivaju šok i
zbunjenost kod evropskih đaka naviknutih na
to da je središnja pozicija uvek njihova.
Istraživanje u okviru projekta Novosti
iz prošlosti omogućilo je da sad i empirijski
utvrdimo kakve su posledice takvog tipa obrazovanja
i javnog diskursa. [...]
Niz pitanja posvećenih teritorijalnim pitanjima
otkriva da postoji jaka svest o sopstvenoj
veličini i o tome da, istorijski, Srbiji pripadaju
teritorije koje se nalaze izvan njenih današnjih
granica. Većina ispitanika (55%) misli da
je Niš bio u sastavu Srbije kneza Miloša (28%
zna
tačan odgovor da
nije, a 17% ne zna odgovor na to pitanje).
Čak 63% građana veruje da su Solun
i Beograd bili u sastavu carstva cara
Dušana, dok samo 24% zna da nisu.
Kad je Dubrovnik u pitanju, 45% ispitanika
veruje da je taj grad tokom istorije
bio u sastavu srpske države, dok nešto
bolji procenat nego u slučaju Soluna
i Beograda, zna da to nije bio slučaj
(38%).
Takvo viđenje sopstvene veličine jednako
je raspoređeno po generacijama, što
znači da taj stav nije formiran zahvaljujući
propagandi poslednjih godina, već
se radi o široko rasprostranjenom
uverenju o sopstvenoj veličini. Ono
što posebno zabrinjava jeste činjenica
da među ispitanima najveći procenat
onih koji veruju da je Dubrovnik bio
srpski pripada grupi visoko obrazovanih
(55%), dok je svega 37% ispitanika
sa završenom osnovnom školom prihvatilo
taj istorijski mit. Isti je slučaj
sa Solunom i Beogradom (68% prema
56% u korist najviše obrazovanih prema
ispitanicima koji imaju samo osnovnu
školu). Takav rezultat ruši stereotipnu
predstavu o tome da su samo manje
obrazovani prijemčivi za istorijske
mitove, već dokazuje, u prethodnom
primeru
|
|
|
Milan Tepavac-Tarin,
Reprodukcija
4
|
 |
iznetu, tezu da su stereotipi i potreba za
stereotipnim mišljenjem jači od znanja i stečenog
obrazovanja. Ovaj podatak pokazuje i da je
obrazovana elita istovremeno proizvođač i
konzument mitova. To je dokaz poznatih teza
o srednjoj klasi kao onoj koja konstruiše
naciju i njene mitove, ali svedoči i o tome
da i ona sama u njih veruje.
Na potpitanje »Kada je Dubrovnik bio u sastavu
srpske države?« postavljeno onima koji veruju
u taj istorijski mit nismo u upitniku ponudili
gotove odgovore da bismo dobili što širi raspon
odgovora. Kad se saberu svi dati odgovori
dobijamo 27,8% ispitanika koji veruju da je
to bilo u srednjem veku, dok je vrlo mali
broj odgovora od toga odudarao (3% za 19.
vek, 2% za 18, 1% 1787, i 1% za Kraljevinu
Jugoslaviju) što govori o postojanju snažne
slike srednjeg veka kao »zlatnog doba«. Odgovori
pokazuju i posebnu snagu predstave o državi
cara Dušana kao nekoj vrsti nacionalnog ideala,
iako o njenoj stvarnoj veličini ima malo realnih
znanja.
Narod najstariji
Uprkos snažnoj mitskoj
predstavi o sopstvenoj veličini, ipak se,
među ispitanicima, svest o sopstvenoj starini
pokazala kao najsnažnija komponenta istorijske
svesti i nacionalne arogancije. Ta svest
najslađe se hrani idejom o kašnjenju svih
drugih, a naročito susednih naroda, i neprihvatanjem
činjenice da su i drugi mogli imati tako
dugu i uspešnu prošlost kao što je to bila
naša. Ideja o narodu najstarijem bila je
veoma prisutna tokom poznih 80-ih i 90-ih
godina prošlog veka. 17
Ona je nužni deo nacionalističke ideologije
jer je, u tom konceptu, starina ono što
daje prestiž naciji. Starina obezbeđuje
primat, pogotovo u konkurenciji s narodima
slične snage, veličine i istorijskog značaja.
Kad nema drugih, jačih argumenata, važno
je stvoriti i verovati u mit o sopstvenoj
vremenskoj prednosti, jer to, u mrtvoj trci,
daje prioritet koji je, inače, na osnovu
realnih kriterijuma, teško obezbediti. Svaki
balkanski narod ima mit o sopstvenoj starosti:
od ilirskog porekla Albanaca, antičkih Grka
ili Rimljana pretočenih u Rumune, do pokušaja
povezivanja sa Etrurcima ili Venetima u
Sloveniji ili Persijancima u Hrvatskoj,
Bogumilima u Bosni ili s Aleksandrom Makedonskim
lično! Poznat je bio slučaj grčko-makedonske
granice na kojoj je tokom devedesetih godina
trajao rat posterima na kojima se vodila
bitka da li je jedna ili druga država starija;
koja ima 4, a koja 5000 godina tradicije!
Ta prepotencija podgrevana mitom o sopstvenoj
veličini često se koristila i kao argument
koji je imao nemalo uticaja na donošenje
političkih odluka. Bio je deo arogancije
prilikom zatezanja odnosa Srbije sa SAD,
jer je snažan uticaj na dnevnu spoljnu politiku
imao slogan da je svaka taraba u Srbiji
starija od SAD, iz čega je, valjda, trebalo
zaključiti da se mi na nivo te države nećemo
ni spuštati.
Kada bismo se u toj disciplini takmičili sa
svetom, najveći procenat naših ispitanika
verovao bi da stojimo »rame uz rame«, bar
kada je u pitanju istorija Univerziteta. Na
pitanje »Kada je osnovan prvi srpski univerzitet?«
upadljivo visok procenat ispitanika odgovorio
je da je to bilo pre onih na Zapadu, ili bar
u isto vreme (ukupno 32%). Uz standardno i
zabrinjavajuće visok procenat ispitanika koji
su rekli da odgovor ne znaju (28,7%), ostalo
je 23,3% ispitanika koji su znali tačan odgovor
da se to dogodilo 800 godina posle osnivanja
zapadnih univerziteta, kao i 16% koji pogrešno
veruju da je to bilo tek 1945. godine. Ni
sve proslave i jubileji Beogradskog univerziteta
nisu pomogli da građani ne vide svoje visoko
školstvo kao jednako ili čak kao starije od
onog na zapadu, što svedoči o dubokom nepoznavanju
Zapada, ali i o tvrdokornosti svesti o sopstvenoj
starini.
Istraživanje čiji su rezultati pred nama izmerilo
je svu snagu istorijskog mita o srpskoj starini
i njegovo živo funkcionisanje u sadašnjosti.
On se pokazao kao najjači i najjasniji sastojak
istorijske svesti. Možemo sad analizirati
odgovore na pitanje »Od kad Srbi žive na Balkanu?«
Ukoliko saberemo odgovore »da su oni tu oduvek,
da su starosedeoci« (39%) sa onim »da su došli
pre Hrvata« (29%), dobijemo zbir od 68% ispitanih
građana koji veruju da Srbi imaju bitnu prednost
nad susednim, konkurentskim narodom i da svega
22% zna i prihvata činjenicu da su Srbi i
Hrvati na Balkan došli zajedno. Ti pokazatelji
govore ne samo o znanju i neznanju, već i
o predstavi o sopstvenom značaju i teškom
prihvatanju ideje da narod koji se smatra
našim istorijskim neprijateljem može biti
naš »istorijski vršnjak«. Potreba da se istakne
inferiornost drugog ključna je za jačanje
osećaja o sopstvenom značaju, a posebno u
vremenima konflikata kad je ta vrsta samopouzdanja
važan faktor ratne politike i propagande.
To »istorijsko starešinstvo« naročito u vremenima
nacionalnih takmičenja, kakvo je u prvom redu
rat, svojim »korisnicima« i »potrošačima«
garantuje potrebnu iluziju o prednosti, čime
se snaže nade da će im to u aktuelnoj krizi
doneti prevagu, pa i ratnu pobedu.
 |
|
Dubravka Stojanović |
 |
*
Iz: D. Stojanović, R. Vučetić, S. Petrović
Todosijević, O. Manojlović Pintar, R.
Radić, Novosti iz prošlosti,
Znanje, neznanjem upotreba i zloupotreba
istorije, Beogradski centar za ljudska
prava, Beograd 2010, str. 13–18, 23–25.
Oprema redakcijska.
1
O modelima nacije vidi: E. Hobzbaum, Nacije
i nacionalizam od 1780. Program, mit,
stvarnost,Beograd 1998; E. Gelner,
Nacije i nacionalizam,Novi Sad
1997.
2
Analize nacionalističkih diskursa u Srbiji
krajem osamdesetih godina vidi u: N. Popov
(ur.), Srpska strana rata,Beograd
1996.
3
A. Smit, Nacionalni identitet,Beograd
1998.
4
L. Fevr, Borbe za istoriju,Beograd
2002, s. 157.
5
V. Pešić, R. Rosandić (ur.), Ratništvo,
patriotizam, patrijarhalnost,Beograd
1994.
6
I. Čolović, Bordel ratnika,Beograd
1993, s. 67.
7
D. Stojanović, »Udžbenici istorije kao
ogledalo vremena«, u: V. Pešić, R. Rosandić
(ur.), Ratništvo, patriotizam, patrijarhalnost,Beograd
1994, s. 78.
8
C. Todorov, Mi i drugi,Beograd
1994.
9
C. Koulouri (ur.), Clio in the Balkans,Atina
2002.
10
R. Radić, Srbi pre Adama i posle njega,Beograd
2005.
11
J. Bajford, Teorija zavere. Srbija
protiv novog svetskog poretka,Beograd
2006.
12
O. Milosavljević, U tradiciji nacionalizma
ili stereotipi srpskih intelektualaca
o nama i drugima,Beograd 2002.
13
D. Stojanović, Ulje na vodi – Ogledi
iz istorije sadašnjosti Srbije,Beograd
2010, s. 123–156.
14
S. Bosto, T. Cipek, O. Milosavljević (ur.),
Kultura sjećanja. Povijesni lomovi
i svladavanje prošlosti,Zagreb 2008.
15
D. Stojanović, »Tumačenja istorije, sistem
vrednosti i kulturni obrazac«, u: Ulje
na vodi,s.125–159.
16
D. Stojanović, »Udžbenici istorije kao
ogledalo vremena«, u: V. Pešić, R. Rosandić
(ur.), Ratništvo, patriotizam, patrijarhalnost,Beograd
1994, s. 83.
17
O. Luković-Pjanović, Srbi, narod
najstariji,Beograd 1994.
|