Jesmo li
tek muve na zidu?
Šta sve može
»mali« čovek?
Teorija
koja zahvati mase i sama postaje materijalna
sila! Filozofija i drugi plodovi »jalovog«
i »knjiškog« duha i te kako menjaju svet!
Jedan od najmalignijih i ujedno slabo uočenih
fenomena u čijoj je vlasti ovo društvo,
pre svega njegovi najniži, »sedimentni«
slojevi, jeste naglašen zazor prema intelektu
i, uopšte, duhovnom. Rukodelatelji ovde,
i inače, zaziru od intelektualaca. Oni drže
da ih se duh tiče koliko i lanjski sneg!
Duhovnost se tu svodi na »najobičnije blebetanje«,
»filozofiranje«, »mlaćenje prazne slame«
ili »trice i sitnice«. Ipak, od nepoverenja,
čak i mržnje spram »filozofirancije«, pukog
oralnog »strujanja vazduha« odnosno laprdanja
koje se ne obavezuje i ne legitimiše bilo
kakvim delanjem, potrebno je razlučiti Duh,
onaj temelj i ono gradivo koje tvori čitavu
našu stvarnost.
U totalitetu je istina
Naša stvarnost, naš svet je upravo – naš!
Mi smo ga stvorili. On ne postoji bez nas.
Pojam tzv. netaknute prirode je, stoga,
izravna budalaština. Naravno, tu se cilja
na fragmente prirode koje čovek još nije
uspeo upropastiti. I to je u redu. Netaknuta
priroda, međutim, ne postoji. Šta je, recimo,
drvo? Drvo je pojam (koncept, ideja)! Šetamo
se parkom i zastanemo pokraj stabla ginko
bilobe – i šta vidimo? Esteta će zapaziti
neobične forme čuperaka listića, vlasnik
drvare će se baciti u preračunavanje broja
letvi koje bi se mogle istesati iz debla,
farmaceut će pomisliti na ekstrakt koji
se dobija iz njegovog semena i lišća. Šta
je, dakle, ginko biloba? Sve to,
upravo, i ništa pojedinačno. Skloni smo
da primetimo da je to visoko drvo koje izraste
i do 40 metara. Za mrava je, međutim, ono
i više nego visoko, za žirafu, pak, svakako
nije. Njegovi su listovi zeleni – u mraku,
međutim, oni su tamni, a za oči daltoniste
ko zna već kakvi. Ova stvarnost nije »po
sebi« već »po nama«, dakle, pojam. Mi svaku
stvar upoznajemo tek spolja, nepotpuno,
i to najčešće kroz upotrebu. Priroda je,
kako vidimo, antropomorfna. Mi je stvaramo
– oduhovivši je, opojmivši i oduševivši!
Ako obratimo pažnju na gornju rašomonijadu,
biće jasnija tvrdnja da je možda najnerazumljiviji
i »najapstraktniji« mislilac svih vremena
– Hegel – bio, sasvim suprotno očekivanjima,
upravo najkonkretniji. Za Hegela je istina
– celina ili totalitet. Kad paor uzme u
šaku onaj »konkretni« grumen zemlje (a konkretnost
tu čini njegova opipljivost), pa ga razgleda
čvrsto stojeći obema na rodnoj grudi, on
je apstraktan. Zašto? Zato što paor primećuje
tek poneku pojedinost, baš kao šetači odozgo,
dok istinitu (konkretnu) stvar čini ukupnost
pojedinosti. Na paorskim je ramenima, dakle,
sasvim neočekivano, jedna poprilično apstraktna
glavica (apstrakcija doslovce znači izdvajanje,
odvajanje pojedinosti)!
Kako vidimo, Duha ima svugde. Niti je duh
odvojen od tela, niti praksa može biti odvojena
od teorije.
Duh zaživotvoren u radničkim
masama
Ali svako mišljenje koje je istinito i valjano
neće naći svrhu u sebi i tu zamreti – ono
će se po prirodi stvari ospoljiti. Tome svedoči
i toliko nepristupačna i rogobatna filozofija
jednog Hegela koja je našla put do odelotvorenja
– jedino zato, svakako, jer je bila istinita
– jer je umnogome, a naročito sa Marksovom
daljom razradom, razjasnila aktuelnu stvarnost.
Opskurni, ali duboko istinit, duh Hegelov
je preko marksizma iniciran i zaživotvoren
u
radničkim masama.
Svakako, materijalnu silu jedino materijalna
sila može oboriti – ali ovde materijalna
snaga nije vetar koji obrće limenog
petla na vrhu zgrade ili instinkt
kolonije dabrova da podignu branu,
već čovek (radnik) sasvim osvešćen,
koji zna šta treba da učini da bi
ratosiljao sebe ugnjetenosti. Teorija
koja zahvati mase i sama postaje materijalna
sila! Filozofija i drugi plodovi »jalovog«
i »knjiškog« duha i te kako menjaju
svet!
A u kakvom je stanju Duh u našem društvu?
On je zanemaren, zatomljen – upravo
samozaboravljen –
|
|
|
toliko da mi u očajanju držimo da smo potpuno
u vlasti nužde, sile, najsurovije obezduhovljene
stvarnosti. Ovdašnji narod, recimo, ma kako
halucinirao da je maher u politici i verziran
u razgonetanju zamršenih političkih strategija,
uistinu samo leluja preko njene površi – činjenica
je da, na primer, ljudi pojma ne bi imali
za šta da glasaju da su naprednjaci izdejstvovali
referendum o promeni Ustava i broju poslanika
u parlamentu. Bez izričitog uputa stranke
čiji su simpatizeri ili članovi, oni bi stajali
kao deca za trenutak ostavljena bez roditeljskog
staranja u vrevi autobuske stanice. Glasalo
se za aktuelni Ustav, a da se prethodno nije
o njemu bliže obavestilo; bitno je bilo da
se izglasa jedino zbog preambule o Kosovu.
A propos, pogled zvanične
srpske politike na Kosovo je u hegelovskom
smislu čista apstrakcija (jednostranost, laž),
a ustavna preambula zapravo narkotička ili
halucinogena (pre)ampula.
Šta sve može »mali«
čovek?
Može li, dakle, »mali čovek« umešati prste
i izboriti se za svoj komadić uticaja? Ova
ružna fraza označava sve nas koji nismo u
stanju da lične neznatne intenzitete saberemo
u jedan silovit zamah, inicijativu – zar gotovo
svaki odlučniji štrajk i pretnja silom u Srbiji
tokom poslednje decenije nije urodio nekakvim
plodom? Društveno odredište je svakako zadato,
oko njega postoji konsenzus – to je integracija
u EU. Mi, međutim, a to je ključno, želimo
boljitak ovde i sada.
Kampanje za porast izlaznosti na izborima
nebulozno poručuju – »ti odlučuješ, tvoj glas
je presudan«, »od tebe zavisi«. Mi pri tom
zaista nešto odlučujemo, ali šta? Sva je prilika,
mi tada biramo između istog i... istog. Mi
biramo već odabrano – jelovnik je strogo utvrđen
u srpskom restoranu čiji je še(ri)f kuhinje
EU i Amerika na opštem, a tajkuni i razni
moćnici i baje na lokalnom planu. Naši su
političari marionete, a mi, krajnja je mizerija,
tek marionete marioneta. Pravi teatar apsurda!
Teški je nesporazum, stoga, gadljivo ili zgroženo
zapušavati nos pred demokratijom jer njenih
obilnih blagodati ovde gotovo da i nismo kušali
– ovo što doživljavamo posredna je ili, bolje,
posredno-posredna demokratija, a toliko isposredovana
demokratija nije nikakva demokratija.
Jasno je, toliko jasno da bode oči, kako ovo
društvo nije spremno za radikalnije rezove.
Mi smo, slobodno možemo reći, očajnici! Šta,
međutim, i kao takvi možemo činiti?
U Kusturičinom filmu »Sećaš li se Doli Bel?«
(prema Sidranovom romanu), žena prebaci mužu
– »ostavi ti piće, lako ćemo mi za komunizam«.
U istom filmu, međutim, postoji i scena kada
taj isti muž na samrti naloži sinu da mu čita
novine, te sa oduševljenjem sluša kako se
naučnici u svetu spremaju da u potpunosti
izmene makro klimu i od Zemlje naprave raj,
a od ljudi titane. U takvoj oprečnosti počiva
čovekov socio-politički udes. On je naprosto
zoon politikon – makar njegova moć
odlučivanja bila tek virtuelna.
Ako, dakle, već nismo spremni značajnije uticati,
a to ovo društvo svakoga dana žalosno dokazuje,
priklonimo se makar stoičkom gledištu da je
»sloboda spoznata nužnost«. Ako već smatramo
da nismo u prilici okrenuti vozilo u suprotnom,
ili u bilo kom drugom pravcu, ipak je bolje
znati kuda se vozilo kreće, i koje su to selendre
i mahale kroz koje pužoliko i s mukom taljigamo
poslednjih desetak godina. Ako smo tek muve
na zidu, ne moramo biti i ovce (bio bi to
svakako vraški gadan i posve bespomoćan mutant)!
Napokon, ukoliko Duh dovedemo u ključnim pitanjima
do konkretne istine, koliko god je to moguće
– temeljno i svestrano osvešćenje stvarnosti
dovešće do njenog preinačenja ka napretku.
Da uprostim, kad bi ovca, kojim čudom, postala
svesna sebe kao ovce, svog »pasućeg« i »blejućeg«
bića – ona bi prestala biti ovca. Postala
bi čovek(olika).
 |
|
Ivan Kovač |
 |
|