Tajne kao
sredstvo vladanja
I Kosovo u senci tajni
Januara meseca – 11. 01. 2011. – dao je
ministar za Kosovo O. Ivanović jednu izjavu
koja je izazvala nedoumice – »Vlada ima
svoju platformu i ona je tajni dokument«.
Nemamo ambicije jednog Dž. Asanža da zavlačimo
ruku u sefove gde se čuvaju državne tajne
ali su nagađanja i u zemlji i u Briselu
učinila svoje – navodno se misli na neku
podelu Kosova pred razgovore Beograda i
Prištine koje forsiraju iz Evrope. Brzo
se pokazalo da neke tajne tu nema, jer za
to znaju i u Bujanovcu i u dolini Preševa
– o Albancima na Kosovu da i ne govorimo
– i oni su zatražili da se uključe u te
razgovore. Jedan vladin diplomata – koga
već vide na čelu »tima« za pregovore, povodom
trgovine organima na Kosovu izjavio je da
je to »najbolji mogući momenat« za Srbiju
u eventualnim pregovorima. Niko ne zna zbog
čega istrage još nema i kada će je biti,
ali svi operišu nekom tajnom kosovskom.
O Kosovu se sve manje govori, utihnuo je
čak i legendarni ministar V. Jeremić, a
na mitingu SNP T. Nikolića – 5. 02. 2011.
– ni reči jedne o Kosovu nije. Kosova je
sve manje i u medijima i u govorima zvaničnika
kao da odlazi u neku senku. Nije uistinu
nikom lako – kada budući pregovarači budu
izvadili svoje spiskove ubijenih i nestalih
nikome u tom momentu neće biti lako. Neće
to biti baš najpogodniji trenutak, ali tajna
je tajna jer se njome vlada i u Crkvi i
u državi. Na pomenutom naprednjačkom mitingu
bilo je predstavnika čitavog niza desničarskih
prvaka koji su – opet je to tajna – navodno
spremni da se pojave kao neke političke
stranke na budućim izborima. I tu je opet
tajna jer do sada smo znali da su sledbenici
desničarskih organizacija rezerva ili SPC
ili političkih partija kakve su DSS ili
SRS koja se oglašava uglavnom na ulici tokom
nereda. Sada se vode, vidimo, neki tajni
razgovori s tim legendarnim »čuvarima« Kosova.
Mi smo, javljaju iz Pokreta 1389, dokazana
»antievropska snaga« i bez nas se ne može.
Opet tajna, jer su odnosi za sada bukvalno
tajanstveni i niko ne zna kome će se »Dveri
srpske« ili »Naši« prikloniti na izborima,
odnosno niko ne zna koja će se politička
partija prikloniti njima javno u predizbornoj
kampanji. Ako je verovati novinama, čak
i liberalnije partije – recimo LDP – vode
neke tajne i javne razgovore sa svima –
pa i sa desničarskim grupama. Bilo kako
bilo, i tajna je sredstvo vladanja – čak
i kada je bukvalno nema.
U Crkvi je tajna ono
najbitnije
U SPC se odavno koplja lome oko ekumenizma
koji nije, kako su mudraci iz Crkve govorili,
neka »samo crkvena diplomatija« već i prvorazredno
političko pitanje danas u Srbiji. Na njemu
se slomio bivši legendarni »čuvar Kosova«
vladika Artemije koji je sada običan monah
na čelu nekakve »sekte«, kako kažu iz Sinoda
i Sabora SPC. Grmi o tome umirovljeni vladika
A. Jevtić (Pravoslavlje, 1. 02.
2011) i kaže da je to nekakva »parasinagoga«
na čelu s Artemijem a to je greh »koji ni
krv mučenika ne može oprati«. Atanasijev
doskorašnji sabrat u redu »justinovaca«
sada, kažu, »bezočno laže jer je despotski
pljačkaš« bio na Kosovu. I to je neka tajna
jer nije jasno ko je sve bio na Kosovu i
ko je sve vodio određenu politiku. Taman
nešto odgonetnemo, oni nam ponude veliku
tajnu i to sve oko Kosova. S tom se tajnom
dobrano muči i poznati publicista Brana
Crnčević u svom eseju naslovljenom »Jadi
srpskog ekumenizma«. Patrijarh srpski Irinej
danima ponavlja da je »ekumenizam suština
Crkve« a sada opet neka tajna – B. Crnčević
govori o jadu srpskog ekumenizma. A kune
se u SPC kao jedinu snagu. Poznati publicista
je u jednom jasan – »Što se mene tiče, priklanjam
se preosvećenom Artemiju, možda je država
prinuđena da se klanja đavolu ali Crkva
bi to morala da odbije«. Po njemu, predsednik
B. Tadić je bio »malčice umešan u tu igru«
oko smenjivanja Artemija – dokaze naravno
ne nudi. Njemu se ne sviđa što srpske manastire
na Kosovu čuvaju od Albanaca vojnici iz
zapadnih zemalja, i navodi čitav pregršt
pesama B. Petrovića – »u izboru Ljube Simovića«
– u kojima pesnik kaže – »Otkad ludo pravoslavlje
brane papini katolici«. Da tu igre neke
ima tačno je i tu igru igra i B. Crnčević
nekad tajno i tajanstveno a nekada i javno.
»Biblijski likovi« kakvi su M. Bećković
i B. Crnčević zaista se u toj igri čudno
ponašaju. Čas nam tajnu otkriju čas je opet
sakriju ali jasno je da je igraju. Ko je
u toj igri na kojoj strani i kada nije uvek
jasno ili, kako bi se to crkvenim jezikom
reklo, »Sije tajna jest«.
U Sandžaku tajne nema
Efendiji Zukorliću ne može se prebaciti da
operiše nekom tajnom – on javno govori i čini,
i gradi svoju autonomiju ili mikrodžamahiriju
u Novom Pazaru. Pronašao je do sada čitavih
»deset genocida nad Bošnjacima« u novijoj
istoriji Srbije. On optužuje Beograd zbog
sindroma nekih »duplih struktura« – misli
na podelu IZ u Srbiji na dve ali ne kaže ko
je to uradio – inače je tačno da se u Beogradu
to radi – no ne priznaje da se i on dobro
snalazi u toj podeli i da igra dobro svoju
igru. I njemu to odgovara. On je već i verski
i politički vođa bošnjačkog naroda u Sandžaku
i stiče sredstva, ne mareći što je regija
multikonfesionalna i što tamo žive i Srbi
pravoslavci. Srpskoj deci je garantovao da
kada Sandžak bude autonomija ili autonomna
džamahirija deca ne moraju da učestvuju »ni
u jednoj formi obeležavanja Bajrama«. On uporno
ćuti o tome da bošnjačka deca redovno pohađaju
veronauku po islamskom obredu i po Uredbi
Vlade Srbije – prisiljavanja nema niti ima
pokrštavanja dece islamske veroispovesti niti
pak prevođenja pravoslavnih u islam. Pobrkao
je efendija islam i islamizam i igra svoju
igru – baš onako sitno kaluđerski kako je
igraju i pravoslavni ajatolasi i u Srbiji
i u Crnoj Gori. Iz dana u dan efendija odeva
devojke u »hadžab«, pokriva ih maramom i kada
one to neće baš sve. Iz beogradskih vladinih
ministarskih kancelarija to vide, ali se niko
ne pretrže u reagovanju – nije im lako jer
i oni to rade sa svojima. To što radnici u
Sandžaku seku sebi prste u znak protesta protiv
bede malo koga zanima. Niko u državnim strukturama
da se seti da kaže nekoliko elementarnih stvari
koje slede iz evropskog iskustva – samo slobodna
i demokratska država može da obezbedi versku
slobodu svima i da to crkve i verske zajednice
niti mogu niti hoće.
Ovako je bolje – da bude tajne jer se tako
lakše manipuliše i sigurno lakše i vlada.
 |
|
Mirko Đorđević |
 |
|