Srbija
pred ispitom Evropske komisije
Relativizovanje
odgovornosti i upriličavanje nesigurnosti
Pre samo dva meseca Vlada je usvojila Akcioni
plan kojim je iscrtala mapu puta za brže sticanje
statusa kandidata za članstvo Srbije u EU.
Kao prioriteti na toj listi, od ukupno devedeset
i šest reformskih zahvata koje treba izvesti,
nalaze se sve najvažnije stvari koje se tiču
nacionalnog i državnog interesa svake civilizovane
demokratske države i onakvog njenog funkcionisanja
koje je u interesu svih onih koji nemaju tajkunsku
ili privilegovanu poziciju na vlasti.
S obzirom na to da je ostvarenje postavljenog
cilja, sticanje statusa kandidata krajem ove
godine, usko povezano s ostvarenjem elemenata
predviđenih tim planom, pitanje koliko bi
u tome Srbija uspela (sve i da se nije dogodilo
ono što se u javnosti komentariše kao »nešto
najgore što se moglo dogoditi s aspekta daljeg
napredovanja zemlje ka članstvu u EU«) visi
nepokretno nad krovovima državnih institucija.
Bez obzira na to kako ćemo razumeti najnovija
kretanja na političkoj sceni, učesnici u njima,
svi do jednog, morali su biti svesni da bilo
koji drugi ishod, izuzev usmeravanja svih
poluga vlasti u ostvarivanje sopstvenog Akcionog
plana, vodi odlaganju ispunjenja ciljeva na
osnovu kojih je vladajuća koalicija i dobila
mandat, i to najmanje za godinu dana. Najsnažniji
motiv za odugovlačenje s reformama imaju upravo
oni koji bi reforme trebalo da sprovedu. Ako
bismo verovali u suprotno, u paketu bismo
morali da prihvatimo i ideju da je vlast spremna
na obračun sa samom sobom i odricanje od nezakonitih
privilegija, korupcionaških i netransparentnih
izvora finansiranja, u kojima nesmetano uživa
još od svrgavanja Miloševića.
Stotinu suštinski važnih mera koje u poslednjih
desetak godina nije htela ili nije uspela
da sprovede nijedna vlada u Srbiji, trebalo
bi sada, od strane baš ove i ovakve vlade
da budu primenjene, i to u narednih šest meseci.
Kao prioritetni postavljeni su ciljevi unapređivanja
potrage za haškim beguncima i uspostavljanje
dijaloga sa Prištinom, usvajanje zakona o
imovini Vojvodine i lokalnih samouprava, i
normativnog akta o restituciji. Predviđeno
je i ponavljanje izbora kojima bi se konačno
rešilo pitanje formiranja Nacionalnog saveta
Bošnjaka, zatim više mera u vezi sa borbom
protiv korupcije, usvajanje novog zakona o
finansiranju političkih stranaka. Ključno
pitanje je i reforma pravosuđa, a u vezi s
tim donošenje novih zakona o krivičnom i parničnom
postupku, izvršenju presuda, javnom beležništvu,
kao i umrežavanje sudova.
Vlada Srbije bi još trebalo da uspostavi kontrolu
javnih finansija i suzbije sivu ekonomiju,
smanji nezaposlenost i donese Nacionalnu strategiju
zapošljavanja, uspostavi pravila i sprovede
mere u nizu drugih oblasti, kao što su industrija,
zaštita životne sredine, poljoprivreda. Iz
nadležnih institucija, onih u kojima se ne
donose političke odluke od kojih zavisi i
započinjanje sprovođenja reformi, kažu da
je reč »o reformama koje smo mi zaista u stanju
da ispunimo u tom roku«. Nedostaje još samo
ta sitnica, politički dogovor kao preduslov
za ostvarivanje proklamovanih ciljeva.
Uoči dolaska tužioca Haškog tribunala Serža
Bramerca i prve ekspertske misije Evropske
komisije, sa mandatom da proveri tačnost odgovora
koje je Srbija poslala na upitnik EU, sa pažnjom
posebno usmerenom na korupciju, premijer povlači
radikalne poteze unutar vlade. Relativizovanje
odgovornosti u vanrednim političkim okolnostima
čini se kao stari, oprobani način da se nosioci
vlasti u Srbiji izvuku pred neprijatnim pitanjima
EK.
 |
|
Matja Stojanović |
 |
|