Svetski socijalni
forum, Egipat i transformacija
Imanuel Volerstin
Svetski socijalni forum
(SSF) je živ i zdrav. Upravo se sastao u
Dakaru u Senegalu, od 6. do 11. februara.
Po nepredvidivom sticaju okolnosti, ovo
je bila sedmica kada je egipatski narod
uspešno skinuo Hosnija Mubaraka sa vlasti,
što je konačno završeno baš kada je i SSF
zaključivao svoj sastanak. SSF je proveo
tu sedmicu bodreći Egipćane – i diskutujući
o značenju tunisko-egipatskih revolucija
za program transformacije, za stvaranje
drugačijeg sveta koji je moguć, ali ne i
izvestan.
Negde između 60.000 i 100.000 ljudi prisustvovalo
je, posećivalo i pomagalo Forum, što je
po sebi vrlo značajan broj. Da bi se desio
takav događaj, SSF je tražio podršku snažnih
lokalnih pokreta (koji postoje u Senegalu)
i podršku vlade koja, barem, toleriše njegovo
održavanje. Senegalska vlada Abdulaja Vejda
bila je spremna da »toleriše« održavanje
SSF, mada je već pre nekoliko meseci odustala
od tri četvrtine obećane finansijske pomoći.
Ali, tada su se dogodili tuniski i egipatski
ustanci i vlada se uspaničila. Šta ako prisustvo
SSF inspiriše sličan ustanak u Senegalu?
A opet vlada ne može da otkaže sastanak,
kako da otkaže sa Lulom iz Brazila, Moralesom
iz Bolivije i brojnim afričkim predsednicima.
Tako da je uradila sledeću najbolju stvar.
Probala je da sabotira Forum. Uradila je
to tako što je otpustila rektora najvećeg
univerziteta, na kojem je trebalo da zaseda
Forum, četiri dana pre početka zasedanja,
i postavila novog rektora koji je odmah
ukinuo odluku svog prethodnika da se odlože
časovi za vreme sastanka SSF, kako bi se
obezbedio dovoljno veliki prostor.
Rezultat je bio organizacioni haos, bar
prva dva dana. Na kraju je novi rektor ipak
dozvolio upotrebu 40 od više od 170 prostorija
koliko je bilo potrebno. Organizatori su
domišljato postavili šatore u krugu univerziteta,
pa je sastanak nastavljen uprkos sabotaži.
Da li se senegalska vlada s pravom uplašila
SSF? I sama SSF je raspravljala o tome koliko
je relevantna za narodne ustanke u arapskom
svetu i drugde, koje izvode ljudi koji,
verovatno, nikada nisu čuli za SSF? Odgovor
koji se mogao čuti od prisutnih pokazao
je dugoročne podele u njihovim redovima.
Bilo je tu onih koji su osećali da je deset
godina sastanaka SSF značajno doprinelo
slabljenju legitimnosti neoliberalne globalizacije
i da se poruka Foruma probila svuda. A bilo
je i onih koji su govorili da su ustanci
pokazali da snaga transformacije leži negde
drugde, a ne u SSF.
Meni su, u vezi sa sastankom u Dakaru, dve
pojave zapele za oko. Prva je bila to što
izgleda da niko nije ni pomenuo Svetski
ekonomski forum u Davosu. Kada je SSF osnivan
2001. osnivan je kao anti-Davos. Godine
2011. Davos izgleda prisutnima toliko politički
nevažan da ga jednostavno ignorišu.
Druga pojava je bila visok stepen, koji
je svako prisutan primetio, međupovezanosti
svih predmeta raspravljanja u diskusiji.
Godine 2001. SSF je pre svega bio zainteresovan
za negativne ekonomske posledice neoliberalizma.
Ali, na svakom sledećem sastanku SSF je
dodavao druga, nova interesovanja – polovi,
okolina, posebno klimatska promena, rasizam,
zdravlje, prava domorodačkih naroda, radničke
borbe, ljudska prava, pristup vodi, moć
hrane i energije. I, neočekivano, u Dakaru,
svejedno šta je bila tema sastanka, u prvi
plan je došla upravo ta uzajamna povezanost
mnoštva problema. Ovo mi i izgleda najveće
postignuće SSF – da se obuhvati sve više
problema i da svako vidi njihovu bitnu uzajamnu
povezanost.
Nije bilo nikakvih neujednačenosti u auditorijumu.
Ljudi su ispravno primetili – mi svi znamo
protiv čega smo, ali treba da nam bude mnogo
jasnije za šta smo. Ovo bi bio naš doprinos
egipatskoj revoluciji i drugima koje će
bilo gde nastati.
Problem je to što ostaje nerešena razlika
među onima koji žele drugačiji svet. Postoje
oni koji veruju da je svetu potreban veći
razvoj, veća modernizacija i otud mogućnost
ujednačavanja distribucije resursa. Ali
ima i onih koji veruju da su razvoj i modernizacija
kurs kapitalizma i da je potrebno da ponovo
promislimo osnovne kulturne premise budućeg
sveta, koje bi izazvale civilizacijsku promenu.
Oni koji se zalažu za civilizacijsku promenu
čine to pod različitim kišobranima. Postoje
domorodački pokreti dve Amerike i drugde,
koji žele svet na temelju onoga što Latinoamerikanci
zovu »buen vivir« – svet zasnovan na dobrim
vrednostima, svet koji traži usporavanje
neograničenog ekonomskog rasta za koji je,
kažu, planeta suviše mala da bi ga podnela.
S jedne strane su domorodački pokreti, čiji
je cilj autonomija radi kontrole prava na
zemlju u njihovim zajednicama. Zatim postoje
urbani pokreti, u drugim delovima sveta,
koji ukazuju na načine na koje neograničeni
rast vodi u klimatsku katastrofu i nove
pandemije. Postoje i feministički pokreti
koji ističu vezu između zahteva za neograničenim
rastom i održavanja patrijarhata.
Ova debata o »civilizacijskoj krizi« ima
velike uticaje na vrstu političke akcije
koja će se voditi i vrstu uloge levičarskih
partija, koju će igrati težeći za vlašću
u svetskoj transformaciji. To neće biti
lako rešivo. Ali to je ključna debata dolazeće
decenije. Ako levica ne može da razreši
svoje razlike nad ovim ključnim problemom,
tada kolaps kapitalističke svetske ekonomije
može lako da nas odvede u trijumf svetske
desnice i stvaranje novog svetskog sistema,
goreg čak i od postojećeg.
Za sada, sve oči su uprte u arapski svet
i stepen do kojeg će herojski napori egipatskog
naroda transformisati politiku širom arapskog
sveta. Ali kresivo takvih ustanaka postoji
svuda, čak i u bogatijim regionima sveta.
Zasad smo poluoptimistični.
Komentar br. 299, 15. februar
2011.
Prevela Borka Đurić
|