Uspon i pad »Srpskog
filma«
Najfrekventnije odrednice koje prate napise o
»Srpskom filmu« Srđana Spasojevića su kontroverzan,
brutalan, anarhičan... Marketing dovoljno pikantan
da zagolica znatiželju i gledalaca manje naklonjenih
horor žanru – tim više što je u pitanju domaći
uradak. Međutim, nakon gledanja
filma postavlja se pitanje idejnog alibija kataloga
nasilnih scena tj. istupa sumnja da se čitava
kontroverza »Srpskog filma« iscrpla u eksplicitnosti
krajnje ekstremnog nasilja. Da li »Srpski film«,
naposletku, ima da ponudi i nešto više od vanserijskih
prizora brutalnosti, koji će svakako biti gozba
za ljubitelje hardcorea?
Intencija je »Srpskog filma« izmrcvariti nasiljem
– a film je zaista žestok. Tri scene su, zapravo,
neviđeno žestoke (bez njih film bi ostao trivijalan,
praznjikav) – scena asfiksije penisom, scena »porodičnog«
orgijanja i scena porođaja koja, međutim, nije
ništa do prilepak, krvavi ures (ili privezak od
creva) prema shemi »hajde da iznađemo najveću
odvratnost koja se uopšte može smisliti« – i ona
to gotovo da jeste – žešća je, štaviše, i od finalne
scene koja računa (pogrešno!) i na emotivnu involviranost
gledaoca koji je (čak i onaj sa čeličanom od želuca),
međutim, tu naprosto već oguglao – na raspolaganju
su mu još jedino niže duševne funkcije. »Srpski
film« nije niti death film (snimak autentične
smrti gde je smrt uzrok snimka a ne obratno –
snimak egzekucije Bošnjaka od strane Škorpiona),
koji, usled odsustva fikcione distance, lako može
obezbediti uzbuđenje (ako je to nečiji naum),
od kojeg vam se zgadi život, niti je, međutim,
klaonica sa poštenim idejnim utemeljenjem. Kvazifilozofsko
muljavljenje u filmu i oko filma (pošto-poto napor
da se »Srpskom filmu« obezbedi opravdanje »dubinom«),
oznaka je, biće, autorove nedovoljne oslobođenosti
(upravo ono protiv čega film, prema rečima autora,
i istupa). To, naime, nije jasan i razgovetan
film nasilja (i ničeg drugog!) iza kojeg bi autori
odlučno stali. Jer zaista je, barem za nas, zanimljivo
(i značajno) promisliti možemo li, i želimo li,
gledati kako neki ćelavi balvan od čoveka nabija
odojče naočigled prijatno osmehnute majke. Govori
li to štogod o nama? Kakvi smo mi to ljudi? Pravi,
dakle, šilom-u-čelo psihološko-filozofski pokus.
Ali film ne puca u tom pravcu.
Kodovi torture porna, snuffa svakako su otvoreni za plodotvorno konceptualizovanje
koje u sebe može uključiti promišljanje raznolikih
društvenih fenomena ili egzistencijalnih paradigmi.
U tom pogledu značajni su zahvati u domaćoj kinematografiji
koji aktuelizuju niske, proskribovane žanrove
ili pak neke njihove jedinice (»Made in Serbia«,
»Uspon i pad porno bande« i »Srpski film«) i time
oneobičavaju postojeću filmsku naraciju i njene
idejne implikacije. No, idejna potka »Srpskog
filma« čini se nedovoljno utemeljenom – difuzna
je, prezasićena mogućim spekulacijama. Kritika
naše stvarnosti, odnosno etnopsihološke konstitucije
ili je pak moguća univerzalna optika? Odrednica
»srpski« računa na kontekstualizaciju. Ironija,
blasfemija – postavljaju se dalje pitanja. Film
je prožet referencama na ovdašnji milje i uočljiva
je težnja ka komunikaciji sa našom bližom prošlošću
i sadašnjicom. Međutim, signali koji upućuju na
ovdašnji milje ne korespondiraju sa postojećim
stanjem stvari – npr. porno produkcija (up.»Made
in Serbia« koji nudi autentičan izveštaj o »pornićarskom
miljeu« Srbije) ili nezaposleni porno glumac sa
diplomom u finansijskoj stisci, dok su mu ispred
raskošne kuće parkirana dva automobila. Čini se
da bi filmu »Uspon i pad porno bande«, koji je
pak iskoristio imanentan hororičan potencijal
srpske stvarnosti, više odgovarao tako pretenciozan
naslov (ova dva filma bi slobodno mogla, u svrhe
adekvacije, razmeniti svoje naslove).
Ali, da li je tu caka? Autori su svakako pretendovali
na simbolički potencijal filmske priče, odnosno
njeno alegorijsko tumačenje. Scenario snuff
filma (snimci koji beleže autentičnu smrt
gde je snimak, tj. namera da se snimi smrt, uzrok
smrti a ne obratno) koji se snima (mozaik slika
iz »srpskog« života) obiluje stereotipnim heteroslikama
– ekstremni vidovi nasilja nad ženama propraćeni
aluzijama na ratno iskustvo bliske prošlosti,
silovanja,
|
incest, bratoubistvo.
Svojim pseudosrpskim karakterom
(umnogome je upućen stranim tržištima)
»Srpski film« asocira na adekvatnost društveno-ekonomskog
lociranja u »Hostelu«, horor-trileru Ilaja
Rota, gde je Slovačka, razvijena zemlja
EU, za američko gledalište trebalo da
izglumata ulogu istočnoevropske bestragije
u kojoj ti ne dao bog da se desiš. Današnja
Srbija, međutim, naprosto (više) nije
infernalna Jugoslavija devedesetih (odjek
maligne atmosfere minulih ratova, bescenja
života, mračnjaka,
|
|
|
|
Camille Pissarro,
Two Young Peasant Women,
1892.
|
 |
svakojakih smutnih radnji, pregnantnije je tu
iskoristila »Porno banda«).
Da li je, dakle, u pitanju obračun sa sopstvenim
teskobnim nasleđem (i savremenošću), ili je, pak,
u pitanju obračun sa kulturama koje naručuju srpski
snuff materijal, odnosno produkuju predstave
o nama kao pomahnitalim divljacima – ostaje pod
znakom pitanja. Znakom pitanja koji, ipak, nije
plod višeslojnosti filmske priče, njene višeznačnosti,
nego nedovoljne razrađenosti. Hvatanje u koštac
sa kolektivnom psihopatologijom svakako je neophodan
kritički i intelektualni stav u umetničkim transpozicijama
stvarnosti, međutim, u »Srpskom filmu« (sa pretenzijom
na socijalno-političku notu) evidentna je neusklađenost
realizovanog sadržaja i njegove idejne nadogradnje.
Za razliku od filma »Uspon i pad porno bande«,
u kojem se inicijalno pornografiji pruža mogućnost
subverzivnog delovanja, provokacije potisnute
kolektivne drugosti, a snuff se ukazuje
kao prostor suočavanja sa krajnosnim fenomenima,
u »Srpskom filmu«je pokušaj konceptualizacije
pornografije trivijalizovan. Jevanđelje mračnog
Vukmira (Sergej Trifunović) uključuje u sebe i
inicijalnu estetizaciju pornografije, ali i kapitalizaciju
nasilja, žrtve – aporiju koja nije dobila svoje
umetničko razrešenje u filmskoj priči. U krajnjem
ishodištu, pokazuje se dominacija tržišne logike
– sve je na prodaju, a mi ekstatično
nudimo najbolju »robu« (vrhunski kreativni dometi
– »newborn genre«), dok je zapadno tržište lišeno
patnje (dakle, klaonica je naš ekskluzivitet).
Na formalnom planu filma takođe su evidentni propusti,
što je svakako ključni razlog nemogućnosti konstituisanja
višeg, idejno zaokruženog plana. Strukturna fragmentarnost
i diskontinuiranost ne reflektuju na paradigmatskom
planu sugestivnu projekciju društvene zbilje (nesofisticirani
način simbolizacije haotičnosti stvarnosti). Likovi
su jednodimenzionalni i psihološka verodostojnost
je u više navrata poljuljana (npr. završna scena).
Scenaristička nemuštost »progovara«, recimo, u
sceni u šumi gde se pregledom kaseta na volšeban
način popunjavaju amnezije u priči. Još
jedna pukotina na i inače poroznoj uverljivosti
»Srpskog filma« jeste kako opskurni perverznjak
koji naručuje film uopšte može verovati da je
»u akciji« »prava, srećna srpska porodica« (ovde,
razume se, ne pije vodu konvencija /kvazi/incest
podžanra pornića gde je porodični ambijent osvedočen
time što »tata« u papučama sedi u fotelji i čita
novine dok se »ćerka« polugola dosađuje na sofi
preko puta). Kod snuff filmova teškoća
je u ustanovljenju autentičnosti – ako nije autentičan
snuff nije snuff. U domaćoj
je pornografiji, kao i drugim provincijalnim pornografijama,
uzus da debitantkinja prilikom intervjua (kao
napaljujuća uvertira eksplicitnim scenama) pribije
ličnu kartu uz glavu kako bi gledatelji mogli
potvrditi autentičnost njenog identiteta. Na tom
tragu, Vukan je trebalo da pred početak svog nesvakidašnjeg
snuffa podmeće karte sa porodičnom genalogijom,
venčane listove, krštenice i porodične albume.
A kada je pretpostavka snuffa utvrđena,
tek tada se može govoriti o (morbidnom) »kvalitetu«
takvog filma. Naglašena stilizovanost »Srpskog
filma« (linčovska pomrčina sobe i pepito pod),
te prikrivajuće kadriranje usled »dobrog ukusa«
neočekivano su se prelili i na snimljeni snuff,
te sve to umnogome upućuje na fingiranost. Naposletku,
od najavljene (trt-mrt) filozofije i Vukanove
genijalnosti kojom se u filmu odreda zaklinju,
preostala je tek fragmentarna slepljevina snuffa
zbunjeno-stupidnog kvaliteta.
Ključni problem filma je odsustvo razrešenja.
Žongliranje sa tradicionalnim kulturnim kodovima,
političkim konstrukcijama, ideološkom patologijom,
ozloglašenom opozicijom Zapad/Balkan, estetikom
multiplikacije privida i predstava i po-etikom
»isto se istim iseljuje« rezultira tek ispadanjem
loptica iz žonglerskih ruku. Šta, uopšte, znači
da je čitav film, kako to saznajemo u nekoliko
njegovih poslednjih trenutaka, samo još jedan
film u filmu (dakle, in toto, Spasojevićev film
je film koji prikazuje snimanje filma koji prikazuje
snimanje filma)? Takav »sve je to bio samo san«
zahvat u konačnici, kao oznaka autorskog nesamopouzdanja,
predstavlja novo podrivanje i tako konfuznog gledateljevog
stava (ništa više do multipliciranje neutemeljene
pretencioznosti) na koje smo, međutim, pri svršetku
»Srpskog filma« već sasvim ravnodušni. Tlo koje
preti da se izmakne nikako više nije pod našim
nogama.
Od »najboljeg srpskog film u poslednjih 20 godina«,
ostala je, da se našalimo, titula najboljeg od
svih filmova u poslednjih 20 godina koji nose
naziv »Srpski film«. »Srpski film«svakako zavređuje
pažnju i pijetet zbog svoje spremnosti na eksperimentisanje
i legalizaciju alternativnih, proskribovanih žanrova
tj. njihovih sadržaja. Katarzički potencijal priče
je evidentan, intelektualizacija hipertrofije
seksualnih praksi i nasilja u cilju ogoljavanja
socijalno-političkih realija ukazuje se, takođe,
kao potencijalni modus, estetizacija ekstremne
brutalnosti kao poželjan umetnički postupak –
potencijali koji, ipak, u »Srpskom filmu« nisu
dosegli svoju potpunost i vrhunac. Umetnička smelost
čitave autorske ekipe obećava da će ubuduće u
domaćoj kinematografiji biti srećnijih spojeva
produkcije (koja je ovde na zaista sjajnom nivou)
i idejnosti. Možda su upravo ove dve vrline filma,
hrabrost da se prekorače sve granice i kvalitetna
produkcija, razlog našeg razočaranja, štaviše
frustriranosti, usled ukupnog podbačaja dela.
 |
| |
Žarka
Svirčev i Ivan Kovač |