Početna stana
 
 
 
     

 

Pesnik i razbojnik

Kao državni činovnik, pesnik Vojislav J. Ilić Mlađi najduže je služio u Ministarstvu pravde (1920–1941). Tu je imao zvanje inspektora, a među radnim obavezama mu je bilo i pisanje referata u postupku pomilovanja na smrt osuđenih. U arhivu Ministarstva sačuvan je jedan broj tih Ilićevih sastava. Zanimljivost ove činjenice je u tome što je sâm Ilić u mladosti bio suđen i osuđen za ubistvo. A zanimljiv je i jedan Ilićev referat, pisan 1931. povodom molbe za pomilovanje notornog razbojnika Todora Medića. Zanimljiv je zato što je i Medić – kad nije pljačkao i ubijao – pisao stihove, pa je Ilić u referatu, pored predloga da Medića treba obesiti, dao i svoj sud o književnoj vrednosti njegovih stihova.

1. Pesnik

Ilić i njegovo delo
Osnovni podaci o Vojislavu J. Iliću Mlađem, pa i o ubistvu koje je izvršio, dobro su poznati. Rođen u Oreovici (kod Žabara, Braničevski okrug) 1877. godine, 1903. je diplomirao pravo na Velikoj školi u Beogradu, gde mu je otac Jovan bio paroh Crkve svetog Marka i, kasnije, dvorski prota. Još kao student se verio Darinkom, usvojenicom jednog drugog beogradskog popa, Miloša Simonovića, koja je bila završila žensku školu i slušala pojedina predavanja na Velikoj školi. Venčali su se čim je Ilić diplomirao. Odmah je dobio mesto sudskog pisara i, pošto je promenio nekoliko sreskih sudova, skrasio se u Aleksincu. Tu je Darinka rodila ćerku Julijanu, koja je posle tri meseca umrla. Početkom 1905. Darinka je postavljena za učiteljicu u Krivom Viru, selu u opštini Boljevac, blizu izvora Crnog Timoka. Bračni im odnosi nisu bili dobri, delom zbog razdvojenog života, delom zbog smrti deteta, a najviše zbog Ilićeve ljubomore. U Krivom Viru je Darinka stupila u vezu s kolegom, tamošnjim učiteljem Živojinom-Žikom Stojiljkovićem, koji je svirao violinu. Prema kazivanju samog Ilića, ona mu je u junu mesecu, »sa izrazom najistinitijeg kajanja«, rekla: »Jesam, izneverila sam te«. Prilikom sledeće posete Krivom Viru Ilić je uzaludno nagovarao Darinku da otputuje s njim u Beograd. »U zoru 3. jula (1905)«, kaže on,1 »hteo sam da se bar nauživam bračnih slasti, jer sam se bio rešio da sam otputujem. Ona na to nikako ne pristajaše. Pomislivši da sa mnom neće da ide na put zato što se čuva za drugog, ščepam drvo u razdraženju, udarim je po glavi, ona polete
k meni, udari me pesnicom ispod oka, i ja, razdražen do vrhunca kao zver, dohvatim revolver, koji mi bejaše na stolu i okinem ga na nju baš kad je htela da izađe iz sobe, pogođena u grudi ona se stropošta... Uh!« Posle ubistva Ilić je pokušao samoubistvo, ali – po njegovom sopstvenom opisu – sasvim nespretno i ne sasvim odlučno: »legao (sam) u krevet da i sebe ubijem, ali zbunjen nisam mogao okinuti revolver«. Zatim je rešio da skoči sa stene nad izvorom Crnog Timoka i otrčao je tamo: »ali kako u podnožju stene bijaše šiblje to sam odustao od te namere, jer bi mi šiblje život sačuvalo«. Najzad, izvadio je iz džepa perorez: njime »rasečem levu ruku da mi krv iscuri i da tako umrem, ali sam se i tu prevario. Krv mi je curila, ja sam sedeo na steni očekujući malaksalost i smrt, međutim, ona ne dođe. Ja sam bio gologlav na steni. Seljaci su prolazili i s čuđenjem me posmatrali. Kad sam u tom
 
Vojislav Ilić Mladji
video jednog čoveka s puškom siđem sa stene držeći da mene traže« – i tako je, peške, sproveden u opštinu pa u zatvor.
Suđenje se rastezalo punu godinu dana, uglavnom zbog Ilićevog zdravstvenog stanja. Kao pritvorenik proveo je neko vreme u boljevačkoj bolnici, ne zna se da li zbog tuberkuloze (od koje je bolovao) ili zbog »razdraženosti živaca« i »nervoze«, ali najverovatnije da bi, kao gospodin, bio pošteđen apsanskih neugodnosti. Prvostepeni sud u Zaječaru osudio ga je 30. avgusta 1906. za ubistvo na mah,2 našavši da je »optuženi bez svoje krivice u jarost doveden postupcima i velikim uvredama od strane ubijene, pok. Darinke«.3 Delo je, dakle, izvršio »u uzbuđenom duševnom stanju, izazvan i doveden u to stanje od strane ubijene Darinke i to njenim nemoralnim životom, koji je optuženom bio poznat«. Sud je Iliću izrekao kaznu od šest meseci zatvora, u koju mu se uračunava već izdržani pritvor, tako da je iz sudnice izašao kao slobodan čovek. Od olakšavajućih okolnosti, priznato mu je »da je poduže vremena bolestan i (...) pati od razdraženosti živaca u većem stepenu, da pati od nervoze«. Ovako blaga kazna se verovatno može objasniti Ilićevim društvenim položajem i njegovom književnom reputacijom, kao i uticajem i ugledom njegove porodice. Ali, i inače ljubomorni muževi-ubice nisu strogo kažnjavani, naročito ako je žrtva bila »nemoralna«, u skladu s patrijarhalnom prirodom tadašnjeg srpskog društva. I ubistvo ženinog ljubavnika se, iz istih razloga, kažnjavalo blaže, a crnogorski Krivični zakonik iz 1906. godine je u tom pogledu išao još dalje, pa je u potpunosti isključivao kažnjivost za ubistvo preljubnika zatečenog in flagrante (»Ko ubije čovjeka vrhu svoje žene neće se kazniti«). Druga sankcija prema Iliću došla je još pre presude: odmah posle ubistva, otpušten je iz državne službe,4 mada ni to, pokazalo se, nije bilo zauvek. Njegova žrtva, Darinka, prošla je gore, čak i posle smrti: »Na krivovirskom groblju danas (2009. godine) nema ni spomenika ni krsta Darinki Ilić, a njeno ime izostavljeno je iz ‘Spiska učitelja u Krivom Viru od 1841. godine do danas’ u sve tri do sada objavljene monografije grada Boljevca«.5
Za jednog lirskog pesnika, Ilić je bio iznenađujuće grub i agresivan čovek. Tako ga opisuju prvi novinski izveštaji o krivovirskom ubistvu, u kojima inače nije bilo nimalo simpatije za »nevernicu« Darinku. »Pesnik je bio ljubomoran, a žena, koja nije bila nikakva lepotica, bila je nervozna i džandrljiva. (...) Preke i zatvorene naravi, kakav je uvek bio, lako se dao razljutiti ženinim džangrizanjima, pa kako je uz to bio u poslednje vreme i jako ljubomoran to, svakako u nastupu ludog gneva, učini ovo užasno delo«.6 Ubrzo se krivica sve direktnije prebacuje na Darinku: ona ga je varala, a on joj stalno dolazio »da kumi i bogoradi, da brine i popravlja«, jer »njegovoj pesničkoj duši još nikako nije bilo pojamno, da se takva žena može prezreti i napustiti«.7 Ipak, i oni koji Ilića brane ne poriču njegovu brutalnost: »Vojislav je bio živa temperamenta. Načitan je i inteligentan ali mu se u naravi grubost ispoljavala zbog čega ga drugovi nisu voleli«.8
Pišući o krivovirskom ubistvu i Ilićevom odnosu prema tom činu, Radomir Konstantinović je ukazao na Ilićev »patrijarhalizam, u verziji malograđanskog, svojinsko-egotičkog konzervatizma s kraja (19.) stoleća« i razotkrio »samoskrivenost (kao skrivenost za sebe samoga) ovoga Ja svojinskog individualizma, uronjenog, bezizgledno, u strah od prevare«, zaključujući da je Ilić »egzistencijalna realizacija sado-mazohističkog kompleksa svojinskog individualizma«.9 U jednoj književnoj polemici Ilić je branio »načelo ‘časti’, koje podrazumeva (uprkos svakoj zabrani) i ubistvo kao ‘brzo, munjevito pribavljanje satisfakcije’, i to ‘svuda i na svakom mestu’«.10 Istim tim mentalitetom odiše i ciklus od šest pesama o ubistvu, od kojih su tri ušle u Antologiju novije srpske lirike Bogdana Popovića (1911), čime je Ilićeva književna reputacija bezmerno dobila – nije preterano cinično reći da je on iz ubistva iscedio zamašan književni kapital.
Kao pesnik, Ilić je u književnoj kritici još za života otpisan zbog svoje beznadežno anahrone, poznoromantičarske estetike. Njegova je poezija uglavnom patriotska – rodoljubiva i državotvorna. Sima Pandurović je tačno primetio (još 1920. godine) da je Ilić, uprkos malom književnom dometu, »toleriran od književne kritike zbog prigodno patriotskih stihova koji su zadovoljavali dnevnu potrebu neobrazovanijih čitalaca«.11 Za Konstantinovića, Ilić je prevashodno dvorski i grobljanski pesnik.12 I još nešto: Ilić je nacionalni pesnik, u večitoj opoziciji »evropeizujućem« programu Srpskog književnog glasnika, predan načelu da »naša književnost, u svom razvoju, treba da bude, pre svega, jedna nacionalna književnost (...) jer, ipak, na kraju krajeva, progres književnosti jednog naroda sastoji se, poglavito, u njenoj narodnoj evoluciji na nacionalnom tlu«.13 Najveću slavu Ilić je stekao svojim rodoljubivim stihovima, poglavito onim o ratu, junaštvu i smrti. Njegova zbirka Krvavi cvetovi (1914), inspirisana balkanskim ratovima, sadrži bizarne primere div-junaštva, kao što je »vitez« »što mu se usne smeše / mada mu mozak prosut«.14 Te Ilićeve pesme izazivale su pomešane osećaje divljenja i krivice kod prečanskih Slovena; prikazujući ih, Ivo Andrić piše: »(M)i smo iza rešetaka gledali krvavo svitanje (...). I neka govore šta hoće kosovski pjesnici iz Hrvatske, nama je ostala strana radost burnih zanosa i ljepota velikih djela, jer pokraj nas prođoše dani požara i samo nas takoše svojim rumenim obrazom na horizontu i digoše u nama čudne misli i radosne slutnje, dok sjeđasmo oborene glave u svojoj nesreći. (...). Ovo je knjiga stihova onih koji su ratovali i pobjedili. I treba da ih svi čitamo«.15
Ilićevo romantičarsko čulo činilo je njegov nacionalizam u svemu preteranim, grotesknim. U pesmi Kako umire Dalmatinac, eponimni junak pred streljačkim vodom kliče »Živela Srbija!« Kada Bugari iščupaju srce ranjenom srpskom oficiru, ono »još brekće, k’o da suze roni« i govori:
Ja sam srce jednog od divova oni’
Čije ime slavno kao truba zvoni...
...
Ja sam srpsko srce koje ne umire,
Ali srpska srca za mnom tek dolaze.16
Ilićev nacionalizam se najčešće ne dâ razlikovati od običnog šovinizma. Jedva da ima naroda, naročito ako je nekada bio u političkom sukobu sa Srbijom ili Jugoslavijom, o kojem Ilić nije napisao nešto ružno. Stvarajući svet, bog svakom narodu čini prigodan poklon: »Germancima: gasove otrovne, / Talijanu: vergl i nerandže, / Bugarinu: nože iz potaje, / A Albancu: keče i testeru«.17 Plemenita Srbija opstaje u zverinjaku zlikovačkih nacija: »Divotna gruda zemlje Srbije / Kost je u grlu svojih zlotvora, / Koji je, kao polip stokraki, / Bezdušno stežu čelik-obručem« (Divotna gruda). Zlo dolazi sa svih strana: »Iz podmuklog Beča, koji Karla sanja, / Iz buntovne Pešte, kojom Horti gazi, / I perfidne zemlje mučkog Baja-Ganja« (U spomenicu Milorada Draškovića). Ilićevi stihovi o Bugarima iz Krvavih cvetova su takvi da ih Andrić naziva, delikatno, »rimovanim polemikama«.18 Mađar je »Arpadov zverski praunuk«; on i »austrijski stari licemer«: »U svojoj daljnoj, mračnoj jazbini, / U zavidljivoj zverskoj pakosti, / Uz škrgut zubi, stisak pesnice, / Iz svog podzemlja sikću otrovom« (Pesma jedinstva). S Italijanima se Ilić obračunao u brošuri pod rečitim naslovom: Malim potomcima velikoga Rima: u album D’Anuncija, Diasa i Kadorne.19 Ilićeva ksenofobija uključuje i antisemitizam. U pesmi posvećenoj umrlom pesniku Velimiru Rajiću on kaže:
I danas, kad baciš pogled odozgore,
Ugledaćeš, Veljo, šumadijski sine,
Vinavere razne i Pfanove Dore,
Krleže, Krakove, Krklece i Tine!
i dodaje da svuda »vode, neprekidno, prvu reč – Jevreji!«.20
Nasuprot svim onostranim demonima stoji neizreciva plemenitost srpskoga roda, koji snažnom mišicom brani ugroženo slovenstvo, ne obazirući se na nezahvalnost i izdajništvo svojih štićenika. Pre Slivnice,
Bugarske kćeri lepe kićahu nežnim cvetom
Heroje dične srpske, prepune ideala,
A starci njini suzni ljubljahu s pijetetom
Topovske cevi naše, kličući: »Hvala! Hvala!«
I dok se »Bože pravde« orilo kroz dubrave
A brat zatvar’o uši, na sebe sama kivan,
Srbin je iš’o napred, krvavim putem slave...
Uzorit narod srpski! Uzvišen, silan, divan!
...
I srećan, što svom bratu lovorni venac steče,
Sem bratskog stiska ruke ne traži hvale veće.
Al’ mesto bratske hvale, »Slivnica!« brat mu reče...
I brat na brata sunu... O jada! O nesreće! 21
Srpski lekar na bojištu previje ranjenog Albanca, »Pa, pogledav ga s ljubavlju očinskom, / Izusti, pošto instrumente sredi, / ‘Odnesite ga u bolnicu poljsku, / Al’ sasvim tiho, da se ne povredi!’«. Na to nezahvalni Arbanas puca u leđa svom spasiocu, a kada razjareni srpski vojnici polete da ga linčuju, ranjeni lekar ih zaustavlja: »Ne smemo biti k’o zlikovci njini!... / Dole oružje!... Ne prljajte ruku« / Oprostite mu, jer ne zna šta čini!« (Praštanje).
Ali najotrovnije svoje stihove Ilić je čuvao za Hrvate, jer mu se njihova izdaja činila težom a njihova nezahvalnost odvratnijom od svih drugih. Ovo zbog toga što Ilić nije samo robovao romantičarskom mitu o oslobođenju i ujedinjenju slovenstva nego je, kao državotvoran i dinastičan pesnik, strasno propovedao jedinstvo trojednog naroda u novoj kraljevini. Ta je kraljevina ostvarena srpskom mišicom i srpskim oružjem, zbog čega svi njeni narodi Srbiji duguju večnu zahvalnost. U početku to, bar u Ilićevoj poeziji, zaista i biva: Zagreb i Ljubljana padaju u srpski zagrljaj s rečima »Srbine dragi, brate rođeni, / Dok tebe, brate, nismo videli, / Život nam beše ropska tamnica!« (Pesma jedinstva). Sa svoje strane, Srbin snishodljivo hrabri Hrvatsku: »Uzdignutu iz sužanjstva blata / Na visinu, kud’ orlovi brode, / Tebe, kašto, nesvestica hvata / Na zanosnoj visini Slobode! / Al’ ne boj se, sestro naša draga, / Utri sumnju, nek joj nema traga/ Napred s nama! Naš je život ceo! Nad nama je Dvoglav Or’o beo!« (Naše gore i planine). No, vrlo rano se kod Ilića javlja sumnja u hrvatsku lojalnost i on dramatično upozorava na opasnost od separatizma. U pesmi Naša kuća (1925), on s ushićenjem opisuje zajedničku državu, pod čijim krovom skladno odzvanjaju udarci zidarskih čekića i vajarskih dleta, ali:
Šta kvari, šta to remeti
Pregnuća živog kolotečinu?
...
K’o noćni korak mučke urote
Nekakvo tajno čujem šuškanje!
Čuvajte dobro kućne ograde!
Neko se šunja!
Straže, pazite!
Od spoljnjeg neprijatelja su opasniji ti što »šuškaju«; oni su »sopstvena deca« jugoslovenske države, »Koja, pod geslom: ‘više slobode!’ / Tražeći stalno ‘kućnu deobu’, / Snuju u duši sramnu izdaju...« Ali, jugoslovenska kuća mora ostati zajednička i »nedeljiva, jedna, ukupna«: »Zato iz njenog tela svetoga / Nećemo seći parče bolesno, / Već ćemo otud, k’o iz jabuke, / Vrhom od noža crva izvući / I smrskati mu glavu stopalom« (Divotna gruda). Ova strašna pretnja je upućena na hrvatsku adresu.
Ilićev život posle krivovirskog ubistva je bio miran i sasvim buržujski, a karijera bogata.
Još pre Prvog svetskog rata oženio se Jovankom Prvanović, domaćicom, kojoj je pevao: »Dar, koji mi Gospod milostivo pruža, / Ti si rajska krotkost, čednost i čistota, / Mirisna alpijska netaknuta ruža / Nad provalom moga besciljnog života«. U braku s njom došao je do saznanja »Da zanos za telom, tim studencem slasti, / I divljenje čari, bez duševna ruha, / Znače samo: drhtaj, uskomešaj slasti, / I obmanu čula i pijanstvo duha« (Jovanki). Imali su osmoro dece, od kojih je troje umrlo u detinjstvu. O svakoj od tih smrti Ilić je
 
Pesnik u krugu porodice i prijatelja
ispevao po nekoliko pesama, koje su ušle u školske čitanke. Štampao ih je uz ovalne dečje fotografije, kao one porculanske na groblju; ne dirajući u iskrenost roditeljske tuge za umrlim detetom, teško je odoleti utisku da je Ilić iz tih tragedija, kao i iz krivovirskog ubistva, isterivao književni kapital.
U predratnoj Jugoslaviji nije bilo tiražnijeg pesnika od Ilića. Izdanje njegovih Pesama (na 960 strana!) odštampano je 1936. godine u tiražu od 3.065 primeraka, od kojih je svaki snabdeven pesnikovim svojeručnim potpisom (»Specijalno, u interesu što bolje zaštite izdanja«). Ali, Ilić je bio mnogo više od tiražnog pisca: on je bio državni, a posebno dvorski književnik. Nijedna veća državna svečanost nije prolazila bez Ilića. Ako je trebalo držati govor nad odrom kakvog nacionalnog heroja, eto njega s gotovim stihovima, koji se besprekorno uklapaju u protokol dotičnog državnog pogreba. Kad on nad grobom Vojvode Mišića izgovori poslednji stih: »Tobdžije, plotunom! Ura! Slava! Slava!«, odmah zagrmi artiljerijski plotun.22 Ako je trebalo obeležiti kakav događaj u kraljevskom domu, tu je Ilić – da ožali smrt staroga kralja, da ispeva uspavanku novorođenom prestolonasledniku,23 da uputi dobrodošlicu novoj kraljici.24 Ilić deklamuje u Dvoru za Materice,25 što je znak njegove potpune socijalne i moralne rehabilitacije i mera njegovog ugleda. On neumorno proizvodi ode: Patrijarhu,26 ali i Pašiću,27 pa čak i ministru policije.28 Ilić je tražen i rado viđen gost na svakoj patriotskoj manifestaciji, na koju uvek dolazi sa spremnim prigodnim stihovima, naročito kada je povod osvećenje nečije zastave – Srpske nacionalne omladine,29 sokolskog društva30 ili neke škole.31 Bez njega ne mogu da prođu ni svetosavske proslave, za koje je napisao čitav ciklus o sv. Savi i svetosavlju.
Uz sve to, Ilić je bio visoki državni činovnik, u istom onom ministarstvu iz kojeg je, kao bedni pisar druge klase, svojevremeno otpušten »u interesu državne službe«. Štaviše, u jednom periodu je tu vršio funkciju disciplinskog tužioca, ali je na taj položaj dao ostavku oktobra 1930.32 Umro je kao penzioner u Beogradu, 22. maja 1944. godine, a poslednje, sasvim bezazlene, stihove objavio je u Železničkom vencu.33

Preporod Ilićev u XXI veku
Posle Drugog svetskog rata, u Jugoslaviji bez kralja, sa crkvom u mišjoj rupi i sa radikalno redefinisanim nacionalnim pitanjem, za Ilićevu rodoljubivu i državotvornu poeziju nije bilo mesta. Njegovi lirski stihovi (krivovirski ciklus) ostali su u opticaju zahvaljujući Popovićevoj Antologiji, koja je ponovo objavljena 1956. kod Srpske književne zadruge (kao 10. izdanje).34 Dve pesme iz istog ciklusa ušle su u izbor poezije u okviru edicije Srpska književnost u sto knjiga 1972. godine.35 Pre toga je, 1954. godine, i to u Školskoj biblioteci i sa predgovorom Velibora Gligorića, objavljena jedna zbirka Ilićeve, uglavnom dečje poezije, koja je doživela još jedno izdanje (1958).36 Do kraja dvadesetog veka nije bilo drugih samostalnih izdanja. Najširoj publici su, naravno, ostali pristupačni Ilićevi stihovi na nadgrobnim spomenicima i mauzolejima od Beograda do Soluna.37 Književna kritika je Ilića sahranila još za života i do kraja veka nije bilo pokušaja da se on rehabilituje. Naprotiv, ogled Radomira Konstantinovića iz 1983. udario mu je glogov kolac. Mimo toga, o Iliću nije više pisano, samo je jedna njegova pesma ušla u antologiju udvoričke poezije 1988. godine.38
Tako je Ilić počivao u miru sve dok u Jugoslaviji nisu izbili ratovi, uz koje njegova poezija tako dobro pristaje. U poslednjoj deceniji prošlog veka pojedini časopisi su štampali, kao prigodne, neke Ilićeve pesme, odabirajući ih prema trenutnim potrebama. A kragujevački časopis Koraci objavio je 1992. godine pesmu pod naslovom »Izdajnicima Hrvatima«, s potpisom »Vojislav Ilić Mlađi« i datumom »Beograd, 1941«.39 U skraćenom obliku, ona glasi:
Ko našom nevinom krvlju zaliva njive naše?
Ko sveštenike kolje i crkve naše pali?
Ko raspetoj Srbiji prinosi octa čaše?
Ko su to? Huni, Goti, Avari ili Vandali?
...
O, nisu, avaj, varvari nekulturni,
Već sinovi Hrvatske kulturne, prosvećene!
...
Gde behu na Kosovu, kad svoje seljačke grudi
Stavljasmo kao štit gvozden pred divlju tursku buru?
Gde behu kad moj seljak, kaluđer, knez i sebar
Branjahu njihovu tisućljetnu kulturu?
...
Nigde ih tad ne beše, lizahu ropski lanac,
Življahu životom skota, bejahu marva i roblje,
Dok onaj mali, prosti i prezreni Srbijanac
Nizaše pobede sjajne i dece svoje groblje.
O, kada crnom robu lance raskovasmo,
Braćom ih nazvasmo svojom, kraj srca metnusmo svoga,
I za njih ime, zastave i istoriju dasmo
I iz prašine ih digosmo na tron našega Boga.
...
Ne, ne, mi nismo braća, mi nismo krv iste krvi.
Mi nismo kopali oči ni sekli ženama dojke,
Mi nismo dečicu klali, mi nismo vadili srca,
Mi nismo deca iste slovenske majke Bojke.
Proći će dani ovi škrguta zuba i plača
Proći će dani ovi golgotskih iskušenja,
Sa ruba naše njive već sija oštrica mača
Osvete, i sija sunce našeg vaskrsenja.
Presudi Boga pravde neće tad niko izbeći,
Pred tim pobednim mačem niko se neće skriti,
Tu presudu će naša poklana deca izreći:
Hrvata neće biti! Hrvata ne sme biti!
...
Koliko god ilićevski zvučala, malo je verovatno da je ova pesma zaista Ilićeva. RedakcijaKoraka nije našla za potrebno da navede odakle je preštampana niti, ako ranije nije štampana, gde je i kako nađena. Inače, nje nema među Ilićevim u Bibliografiji Leksikografskog zavoda,40 niti se pominje u bilo kojoj studiji o Iliću i, uopšte, o srpskoj književnosti. A s obzirom na njenu drastičnost teško da bi prošla nezapažena. Danas se (ne računajući teško dostupne Korake) sreće samo na internetu, bez ikakve atribucije. Njena retorika, uključujući poklanu decu i odsečene dojke, dominirala je masovnim medijima i ratnim reportažama s početka 1990-ih, ali je nema u pesmicama o vrednim i dobrim železničarima, koje je Ilić pisao pred kraj života. Ovakva kakva je objavljena u Koracima, pesma ima jaku propagandnu, mobilizatorsku tendenciju, za koju Ilić teško da je imao motiva u okupiranoj Srbiji 1941. godine, kada ustaški zločini nisu bili tako dobro poznati niti tako precizno kvalifikovani. U svakom slučaju, ako se radi o književnom falsifikatu, falsifikator je nadilićio Ilića, kao svojevremeno Vinaver, ali iz motiva i s ciljem koji odudaraju od Vinaverove dobrodušno parodične namere. A ubedljivost falsifikata samo pokazuje meru šovinizma u Ilićevoj autentičnoj rodoljubivoj poeziji.
Iste, 1992. godine, časopis sremske eparhije Srpski Sion je, za svaki slučaj, štampao (autentičnu) Ilićevu pesmu »Honved i sveštenik«. Baš kad će honved da odseče glavu srpskom svešteniku, »madžarska granata« – verovatno vođena božjom promisli – pada usred crkve:
Kad minu tresak i trenutak strave –
U crkvi: zjapi razrivena gruda...
Na zemlji: Madžar, u krvi, bez glave...
A nad njim stari sveštenik – o, čuda,! –
S epitrahiljom blistavim o vratu,
S tugom na licu ozbiljnom i bledom.
Pobožno čita, u punom ornatu,
Molitve svete nad mrtvim honvedom...41
Tokom bombardovanja Jugoslavije 1999. godine časopis Braničevo je u posebnom, »ratnom«, izdanju štampao (autentičnu) Ilićevu pesmu Neznani junaci (1926):
K’o što biser-školjke s morska dna iznaša
Jedino gnjuračka ruka izvežbana,
I vas, tako isto, samo rat i borba
Iznose iz mraka na videlo dana.
Vi blesnete časkom, kao meteori,
U pogibnom času narodne nesreće,
I dajuć’ svoj život, vi pružate prizor
Od koga, na zemlji, nije ništa veće!
...
Al’, mada ste slavno popadali mnogi,
Još, ovde, – pod suncem otadžbinskog neba,
Ima bezbroj drugih, koji budno stoje,
Gotovi da umru, ako mreti treba!...42
Ali, puna Ilićeva renesansa otpočinje tek u ovom veku. Posle jugoslovenskih ratova i pada Miloševićevog režima srpsko društvo se, u jednom svom velikom delu, okrenulo tradicionalnim srpskim vrednostima, a to su upravo one kojima je tako predano služio Ilić. Ilićeva renesansa se poklapa s preporodom svih onih ustanova kojima je on pevao ode. Srpska pravoslavna crkva dolazi do svoje pređašnje slave i sjaja, uticaja i, naročito, bogatstva. I ministri u vladi znaju: »posle patrijarha se ne govori i njegove odluke se ne komentarišu«. Ni Dvor, u kojem je nekada Ilić tako ponosno deklamovao za Materice, nije više pust. Opet je u njemu starešina kraljevskog doma, prestolonaslednik. Opet ga snabdevaju dvorski liferanti,43 i opet se u njemu okupljaju deca, naročito siročići, da slušaju deklamacije dvorskih pesnika. Ponovo je srpstvo postradalo, što od starih din-dušmana (Hrvata, »Turaka« i Šiptara), što od novih belosvetskih moćnika; ponovo treba žaliti znane i neznane srpske junake i opevati njihovu slavu. Na svetosavskim proslavama širom Srbije recituju se pesme o svetom Savi, kojih se Ilić napisao onoliko.44 Masovni mitinzi se začinjuju molebnima i molitvama; državni praznici se ugađaju prema opskurnim događajima iz nacionalne prošlosti; umesto moralne i političke podobnosti javlja se nacionalna ispravnost; u javni i politički govor se smišljeno uvode obsoletne, davno zaboravljene reči.
Srbija se vraća samoj sebi i u njoj takvoj je Ilić sasvim chez sois. Jedna osnovna škola, u Nišu, nosi njegovo ime, a po njemu se zovu i Centar za kulturu u zavičajnim Žabarima i Kulturno-umetničko društvo u rodnoj Oreovici. Od 2006, u Oreovici se svake godine održava književna manifestacija Dani Vojislava Ilića Mlađeg, u okviru koje se, u crkvenoj porti, daje pomen njegovim precima i održava završna svečana akademija pod nazivom »Oreovice, vratio se Voja«.45 Postoji i godišnja književna nagrada »Vojislav Ilić Mlađi«, koja se dodeljuje za sonet i za dečju pesmu. Za sonet je 2006. nagrađen Miroslav Buca Mirković, jer je žiri našao da »poseban ukras« njegovog ostvarenja čine »znalački odabrane starinske reči«. Na dodeli nagrade za 2009. godinu, potpredsednik Udruženja književnika Srbije naglašava da oreovička manifestacija »predstavlja povratak Vojislava Ilića Mlađeg koji je uvek bio prisutan u našoj književnosti. On je primer i dokaz da je poezija zapravo značajno delo nekog pisca i bez obzira na sve vanliterarne momente, ona pronalazi svoj put do čitalaca i istrajava u određenom vremenu, prvenstveno svojim vrednostima. Da Vojislav Ilić Mlađi nije napisao tako lepe i značajne pesme za decu i odrasle, ta poezija ne bi opstala, a samim tim i njegovo ime ne bismo pamtili. Njegovo ime je istrajalo, vratilo se u istoriju naše književnosti, opravdano, a ja bih rekao da je neopravdano bilo skrajnuto šezdeset i više godina«.46
O obnovljenoj popularnosti Ilića kod najšire publike rečito govore stranice na internetu. One pokazuju da Ilićeva poezija i dalje uspešno vrši svoju osnovnu funkciju – da izmamljuje suze. Postavljajući na forum tekst pesme Dukina svirala (1926, povodom smrti deteta), izvesni NešaDeBeli dodaje: »E lepo se isplakah dok sam ovo kucao«.47 Nije neobično to što se Ilićeve svetosavske pesme sreću na internet stranici grupe »Ikonopisanje«,48 a pesma o vojniku amputiranih nogu (Mati i sin) na stranici organizacije »Vidovdan« (pod temom »Dobrovoljci«),49 ali isprva izgleda bizarno kada se njegovi stihovi, zaliveni suzama, nađu na sajtu beogradske »Motozajednice Beton Jungle Bikers«. Tu je bajker Lalajko iz Lazarevca postavio pesmu Mati i sin, uz ovo objašnjenje: »Imam drugara, zovu ga Mika Kozulit. Po zanimanju je genije. Jedne zime, pre petnaestak godina, sedelo je nas nekoliko u jednoj kafanici. Bili smo jedini gosti i pili smo vino. Svetlo u drugim delovima kafane je bilo ugašeno, fajront je prošao odavno. Odjednom, Mika je počeo da priča, neko bi rekao recituje. Ali Mika ne recituje. On se unese, lupa rukom o sto i viče. Govorio je reči †pesme‡ Mati i sin. Kad je završio svi smo bili mokri od suza. Ćutali smo, i Mika je nekoliko trenutaka kasnije dodao – ‘Vojislav Ilić, Mlađi’«.50
O površnosti, izveštačenosti i usiljenosti ove nove »recepcije« Ilića najbolje govori sledeći primer: Udruženje pisaca »Poeta«51 na svom sajtu ima stranicu »Srpski pisci«, sa biografijama i odabranim pesmama desetak autora, od Šantića do Miljkovića. Ilić je zastupljen sa šest pesama,52 ali jedna od njih nije autentična nego je, doslovce prepisana, Vinaverova parodija na Ilića, pod naslovom Zlatkova duša za deklamovanje (Iz evropskoga rata)!53 Usred bitke, duša smrtno ranjenog Zlatka Dalmatinca (aluzija na Ilićevu pesmu Kako umire Dalmatinac)napusti telo
I stade na stražu, kraj urvine ove!
Neme strašne horde, ne veruju oku:
Bleda kao senka, s bombama o boku
Pokojnica duša, razgoni Švabove.
Uredniku sajta se razgonjenje »Švabova« moralo toliko dopasti da je, valjda i ne znajući za Vinaverovu Pantologiju, prevideo očigledne parodične hiperbole i besmislice: neprijateljske »horde« su »divlji Azijati«, koji se svi odreda zovu »Vilhelm, Karl i Franc«, a Zlatko je – musliman koji, pogođen, izgovara misu i predaje dušu »Budi na visini«. Kad bi nešto Vinaver mogao da »baci pogled odozgore« i uloguje se na sajt www.poetabg.com, silno bi se obradovao.
U najnovijoj Srbiji postepeno se formira uverenje da je Ilić jedan od klasika srpske književnosti, koji je bio proskribovan pod komunizmom i tako, nepravedno, zaboravljen. Otuda se, sasvim prirodno, javljaju predlozi da se on rehabilituje. Politika je 2004. objavila pismo čitaoca o jednom od »najsvetlijih likova srpske poezije 20. veka«, čiji su stihovi bili »snažni, otmeni, gorljivi i iskreno nacionalno obojeni, tako da su novi vlastodršci, 1945. godine, odlučili da proteraju Ilićevu reč iz srpske književnosti«. Na sreću, »heruvimsku muziku njegovih stihova nije uspela da prekrije poluvekovna ideološka tama«. Beograd, u kojem je Ilić stvarao, dužan je da mu, kao »divu srpske književnosti«, »podari ulicu, trg (ili) bistu u nekom parku«.54 Za sada, dug Iliću vraćaju brojni publicisti objavljujući o njemu feljtone55 ili priređujući zbirke njegovih stihova, u kojima se Ilićeva »lična drama« nerazmrsivo prepliće sa »dramom srpskog naroda«.56 Svi oni doživljavaju Ilića kao znamenitu ličnost.57
Najzad, u protekloj deceniji se i književni analitičari laćaju Ilićevog dela. Boško Lomović ga ponovo otkriva kao kritičara, čije je mišljenje sve do danas bilo »bačeno pod tepih«, ali kome »nije falio nerv kritičara – načitanog, obaveštenog, suvislog i nepotkupljivog«.58 Analizirajući Ilićevu zbirku Celokupna lirika (1924), Anđelko Erdeljanin nabraja one njene kvalitete koji se sada, »sa distance od osam decenija«, mogu lakše uočiti. To su: »duboka iskrenost rodoljubivog osećanja, ljubav prema svom narodu i saosećanje s njegovom patnjom«. »Gnev« pesnika prema »agresoru« je opravdan, jer »pesnik veliča otpor ugroženog naroda«. Ilić je pesnik »žarke strasti« i »iskrene osećajnosti«, mada je ta osećajnost »možda, zbog njegovog razumskog opredeljenja za ideje, ostala potisnuta«. Zato se Ilića treba »češće, i sa više uvažavanja, setiti« i nadati se skoroj pojavi jednog novog izbora iz njegovog dela.59

2. Razbojnik

Medićevi zločini i kazne
Rođen 20. februara 1901. godine u selu Bjelina (Benkovac), od oca Todora i majke Stevanije r. Subotić iz Ervenika, Todor Medić je bio jedan od najglasovitijih razbojnika u Jugoslaviji između dva svetska rata. Po stečenoj slavi i ostavljenoj uspomeni može se
porediti samo sa Čarugom u Slavoniji ili Babejićem u istočnoj Srbiji. Hajdukovao je od oko 1921. do 1931. na području Like, severne Dalmacije i zapadne Bosne, a glavna su mu uporišta bila na Velebitu. Utoliko se može smatrati dalekim izdankom bukovičkih hajduka (uskoka, ustaša) i baštinikom za njih vezane epske tradicije. (Područje Bukovice, u trouglu između Obrovca, Benkovca i Knina, bilo je jedan od centara otpora mletačkoj okupaciji Dalmacije još od XVII veka.)
Medić je koristio klasični hajdučki modus operandi: drumska razbojništva iz zasede; otmice radi otkupa; iznuđivanje novca pretnjom po život i imovinu; i, naročito: pljačkaški napadi na usamljene kuće, najčešće praćeni mučenjem i ubistvom ukućana. Seljaci su, naime, dobro krili novac i dragocenosti, u nadi da ih razbojnici neće pronaći, jer je njihovo vreme na licu mesta bilo ograničeno – uvek je mogao da naiđe neko ko bi ih prepoznao i dojavio vlastima. Zato su razbojnici pribegavali torturi koja je, vremenom i dugim ponavljanjem, poprimila formalizovane i skoro ritualne oblike. Ako pretnje, udarci i ubodi nožem ne bi dali rezultat, članovi domaćinstva su mučeni usijanim gvožđem,
 
Todor Todora Medić
najčešće verigama, koje su visile iznad svakog seoskog ognjišta – sve dok ne odaju skrovište s dragocenostima ili dok ne podlegnu mukama. Ovaj ritual je bogato posvedočen u sudskim procesima u Srbiji i Jugoslaviji sve do Drugog svetskog rata. Medić je ostao upamćen po takvim brutalnostima. U jednom romanu Vladana Desnice pominje se kako je »nagonio onu babu u Medviđoj pod Velebitom« da »golim turom sjeda na užaren tronožac«.60
Dugačak je spisak Medićevih zločina. U 1924. godini je dva puta osuđivan za krađu, na po osam meseci tamnice, a po izlasku sa robije se potpuno odmetnuo i sasvim ostrvio. U naredne tri godine izvršio je: jednu krađu, osam razbojništava, četiri prevare, tri iznude, tri otmice, jedno umorstvo i jedno grabežno i zasedno umorstvo u pokušaju. Maskirani, Medić i dva njegova saučesnika sačekali su poštansko vozilo na drumu Obrovac–Gačac i opljačkali putnike, pri čemu je jedan putnik ubijen. To su zločini za koje mu je suđeno, a ko zna koliko ih je još ostalo neotkrivenih ili negonjenih. Okružni sud u Šibeniku ga je 1928. godine osudio na smrt, ali ga je kralj pomilovao na doživotnu tešku tamnicu, »dopunjenu jednim postom i tvrdim ležištem u tamnom zatvoru na dan †pljačke poštanskog auta‡ svake godine, dok kazna traje«.61 Medić je stigao da posti samo prve godine, jer je već u novembru pobegao i vratio se starom zanatu.
U naredne dve i po godine Medić je na dušu uzeo najmanje deset razbojništava, jednu paljevinu i jedno ubistvo, ne računajući dvadesetak drugih, sitnijih optužbi. Glava mu je bila ucenjena sa 50.000 dinara. U januaru 1930. ubio je žandarma koji ga je pratio kroz vrleti »Čekić-planine«.62 A početkom januara 1931. opkoljen je na tavanu crkvene zgrade u Gornjem Erveniku, po dostavi jataka; pola sata je razmenjivao vatru sa žandarmima, da bi se, ranjen u glavu i grudi, na kraju predao. Okružni sud u Šibeniku osudio ga je 11. maja 1931. na smrt vešanjem.
U presudi stoji da je Medić »u svom zločinačkom delovanju nastupao energično, u društvu sa jednim ili više ortaka, u žandarmerijskoj uniformi, vojničkom šinjelu ili seljačkom odelu, menjajući odela prema prilikama i prema osobama nad kojima je vršio zla dela. Nastupa uperanjem puške s nataknutim bajonetom, udaranjem kundakom, šamaranjem, prženjem, pretnjama, i to sve izvodi lukavo i prevejano (kao zločinac) koji vrši dela najteže prirode, a vrši ih iz nečasnih pobuda, da se sveti i da dođe do novca«.63 Na sudu, Medić nije priznao nijedno teže delo i nije odao nijednog jataka ni ortaka. Pozivao se na svoj zanemareni odgoj i žalio na žandare, koji su mu mnogo zla naneli. Za sebe kaže da ne može da živi bez slobode. Iz zatvora je, veli, pobegao zato što su ga žandari držali vezanog, a on to ne trpi; nije nameravao da vrši zločine nego da pređe u inostranstvo. Ubistvo žandara na Čekić-planini bilo je u nužnoj odbrani; za nastalu tragediju kriv je isključivo žandar, jer: »ja sam« – kaže Medić – »bio u svome skloništu koje nije na putu kojim obično prolaze žandari, pa prema tome je jasno, da ja žandarme tu nisam očekivao, niti mi je na kraj pameti bilo, da koga žandarma ubijem. Slučaj je hteo, da taj žandarm na mene navali, pa kako sam ja tvrdo bio odlučio da se živ (...) ne predajem, to, u onoj situaciji, pošto pobeći nisam mogao, nije mi preostalo druge, već ili da on mene ubije ili ja njega, pa sam radije ovo drugo učinio«. Sud nije bio impresioniran ovakvom odbranom, smatrajući da je na glavnom pretresu Medić izneo svoju »misao vodilju: da on hoće da bude slobodan, u slobodi da pljačka i čini zla dela da bi sačuvao tu svoju slobodu, što se najbolje razabire iz njegovih reči: da mora da pljačka, da može živeti«. Zagrebački Sto sedmorice, kao kasacioni sud, odbacio je Medićevu reviziju i smrtna presuda je stala na pravnu snagu 7. jula 1931.
Kralj i Ministarstvo pravde primili su više molbi za pomilovanje Medića. Pored njegovih roditelja, pomilovanje su tražili predstavnici lokalne samouprave sa celog bukovičnog područja. Preko trideset seoskih glavara i pristava stavili su svoje potpise i pečate na molbu kralju, »potpuno uvereni da (Medić) nije po prirodi svojoj zločinac i da sve što je počinio, nije učinio po svojoj pokvarenoj volji, već po nekoj neodoljivoj sili, koja ga je dovela u rđavo društvo, tj. da su njegovoj nesreći najkrivlje rđave prilike, u kojima se je nalazio«. Nije se teško dosetiti da su seoski glavari ovo radili iz straha, znajući da bi se Medić, ukoliko opet pobegne iz zatvora, jezivo osvetio svakome ko nije potpisao molbu za njegovo pomilovanje.
I Medićevi branioci – advokati Vinko Smolčić, Nikola Subotić i Šime Vlašić – molili su da se smrtna kazna ne izvrši, pozivajući se, između ostalog, na tradiciju de facto abolicije u Dalmaciji: »ova molba odgovara željami naroda ovog kraja jer u ovom gradu, koji ima prvostepeni sud od preko trideset pet godina, nije bilo slučaja izvršenja smrtne kazne, a na području suda na kome je učinjeno djelo Todora Medića poslednji je slučaj bio pre osamdeset godina«. Najzad, i sâm Medić je kralju uputio dve molbe za pomilovanje. U njima on ne traži da mu se smrtna kazna zameni nekom drugom nego zahteva da bude potpuno oslobođen svake odgovornosti i pušten na slobodu. Sve te molbe, kao i mišljenje pravosudnih organa (prvo- i drugostepenog suda i tužioca) i ceo sudski spis došli su na sto inspektora Ilića u Ministarstvu pravde. Referat koji je on imao da izradi, a njegov pretpostavljeni načelnik da odobri, podnosio se ministru pravde na saglasnost, a onda je, uz ministrovo propratno pismo i predlog, prosleđivan kralju na konačnu odluku. Na predlog ministra Dimitrija Ljotića, kralj je 28. avgusta odbio da pomiluje Medića i on je obešen 23. septembra 1931. u malom dvorištu šibenskog suda. Uspomena na Medića se sačuvala do naših dana,64 a po njemu je stvoren lik Todora Strašnog (Bata Živojinović) u filmu Dejana Šorka »Mala pljačka vlaka« (Jadran film, 1984).
Medićevi stihovi
Todor Medić nije išao u školu. Čitati i pisati je naučio (1924. godine) u zatvoru, a ne, kao mnogi drugi mladići njegovog porekla i položaja, u vojsci (kao hranilac porodice, tj. roditelja, bio je oslobođen služenja vojnog roka). Stečeno znanje je koristio da povremeno zapisuje deseterce na formu starijih narodnih pesama o bukovičkim hajducima. Pored toga, kao osuđenik na smrt (po drugi put), u zatvoru je beležio svoje »uspomene«. Uoči vešanja je tražio da mu se stavi na raspolaganje pisar kome je izdiktirao te beleške. Tako su nastali Medićevi »memoari« (sâm Medić ih je nazvao »Uspomene«), o kojima iz štampe znamo da su imali 38 stranica i da su sadržali opis njegovih zločina, dok je »dobar deo teksta (bio) posvećen njegovim mnogobrojnim ljubavnicama«.65 Memoari su bili i predmet obimne službene prepiske, jer ih je policija tražila za sebe. Šibenski sud je odbio da Memoare preda policiji, izgovarajući se da ih je prosledio sebi nadređenom Višem zemaljskom sudu u Splitu. Splitski sud je protestovao kod Ministarstva pravde zbog ovog mešanja policije u rad sudstva i dostavio je Ministarstvu jedan primerak, dok je za sebe zadržao kopiju (koja se možda još nalazi u arhivu splitskog suda). Ministar pravde je naložio da se zaprimljeni primerak Memoara ustupi Odeljenju javne bezbednosti Ministarstva unutrašnjih poslova. Iz prepiske vođene ovim povodom vidi se da su novinarska nagađanja o Memoarima bila tačna. Svi učesnici u prepisci bili su saglasni da se Medićeve uspomene ne smeju objavljivati, ne samo zato što je njihova sadržina »većinom nemoralna« nego i zato što bi se u suprotnom »mnogo djevojaka i žena izložilo sramoti«. Ovo nije čudno, jer se odmetnicima uvek i svuda pripisuju nadljudske seksualne moći i magnetska privlačnost, valjda zato što oni, prividno nekažnjeno, prkose državnom autoritetu.
Kada je pisao referat o pomilovanju, Ilić je pred sobom imao »notese« koji su nađeni kod Medića i uloženi u spis predmeta njegove krivice. Ti notesi, kaže Ilić, sadrže »čitav niz (Medićevih) originalnih stihova«, pa u referatu navodi tri »najkarakterističnija« fragmenta. U prvome, Medić se predstavlja kao odgovoran patriota, spreman da se suprotstavi talijanskim pretenzijama na Dalmaciju, ali samo ukoliko time ne bi izazvao međunarodne komplikacije:
Evo sedim na tvrdom kamenu,
Držim pušku na desnom ramenu,
Ne držim je protiv braće svoje,
Nego mislim, obnoć i o danu,
Da nanesem štetu Talijanu,
I dosad bih, možda učinio,
Kad bih samo ja siguran bio,
Kad bih štogod tamo napravio,
Otadžbini da ne bih škodio!
Drugi fragment govori o Medićevoj ispolinskoj mržnji na žandarme i njegovoj spremnosti da pogine štiteći narod od policije:
Živ u ruke ja žandarma neću,
Dok mi smrtnu ne zapale sveću,
Jer ih smatram kao zloglasnike,
I naroda moga zlostavnike.
Ako l’ đegod na mene naiđu,
Moja puška – kao što i njina!
A metkovi – kakvi su i njini!
Dobro znadem, da ću poginuti,
Al i ja ću koga oboriti,
I na licu mesta ostaviti,
Nek se znade, đe smo izginuli!
U trećem fragmentu, Medić je spreman da se pokori kraljici, ali pod uslovom da mu ona izdejstvuje pomilovanje:
Evo ovu, po mojemu kraju
Po brdima, po bijelu svetu,
Proleteše nekakve glasine,
Kao sunce, kad nestane tmine,
....
Da me se je sjetila Kraljica,
Živjela je u naručju deca,
Da je svoje naredbe izdala,
Da me nitko ubiti ne smije,
Nego živa da me se uhapsi,
Pred Kraljicu da me se doprati,
Da će nešto sa mnom govoriti,
I to ćemo lako učiniti,
Kraljici se mora pokoriti,
I ja ću joj volju ispuniti,
Ako će mi milostiva biti.
O Iliću kao književniku mnogo, mada ne dobro, govori to što on za ove stihove izričito kaže da »kao stihovi, nimalo nisu loši«. Takav sud ne bi trebalo očekivati od pesnika koji je autor jedne antologije i koji je Skerliću i Popoviću držao lekcije iz estetike i poetike. Ilićevo dobro mišljenje o Medićevim stihotvorinama ne može se objasniti samo bezuslovnim, refleksnim priklanjanjem autoritetu deseterca (i sâm Ilić je često koristio deseterac). Ono je pre svega plod Ilićevog divljenja za Medića kao arhetipskog hajduka, koji otelotvoruje epske vrline junaštva i slobodarstva – upravo one na kojima počiva veličina srpskog naroda u rodoljubivoj poeziji samog Ilića. To se vidi iz brojnih Ilićevih opaski o Mediću.
Ilić nekritički prepričava Medićeve tvrdnje: da je »cela †Medićeva‡ životna tragedija u vezi sa njegovim sukobima sa žandarmima«; da je »prvi njegov sukob sa (jednim) žandarmom bio sentimentalne prirode, (...) zbog jedne devojke« i »da ga je batinanje od strane žandarma u zatvoru oteralo u hajduke«. Ovim navodima se, u stvari, utvrđuje legitimitet Medićevog odmetništva: on je otišao u hajduke »od zuluma«. Ilića naročito impresionira Medićeva »nagonska težnja za slobodom«. U zatvoru je Medić »neprestano molio, da mu se skinu okovi, koje kao sin šume i slobode, nikako nije mogao podneti«. Ilić čak prepričava i događaj (sumnjive autentičnosti), koji Medića prikazuje u svoj njegovoj superiornoj plemenitosti: »da bi im (apsandžijama) pokazao, da nisu okovi ti koji ga drže u zatvoru već njegova volja i savest, (Medić) jednoga dana razbija svoje okove, i onda izvesti predsednika suda (...), da im pokaže, da nisu okovi ti koji ga drže u zatvoru, već njegova volja, pa kada ni posle skinutih okova, nije hteo pobeći onda je, valjda – veli – zaslužio da mu se okovi na svagda skinu – umesto toga sud ga ponovo okiva«. Ovaj viteški gest deluje manje plauzibilno kada se ima na umu da je Medić i pre i posle tog navodnog događaja – bežao iz zatvora.
Za Ilića su gorecitirani Medićevi stihovi dokaz da »njegovom avanturističkom hajdučkom srcu nisu bila nepoznata ni meka i dobra osećanja«. Iz činjenice da Medić u istrazi i na suđenju nije odao nijednog saučesnika Ilić izvodi zaključak da je on »imao u duši nešto ritersko«.66 Ali prava mera Ilićevog divljenja vidi se iz tvrdnje da bi »ovaj bandit, da je bio stavljen u druge prilike, bio junak i, možda, čak i nacionalni heroj«. I kada, na kraju svog referata, Ilić zaključuje da smrtnu kaznu nad Medićem treba izvršiti, on kao glavni razlog dodaje: »ovo stoga, što postoji opravdana bojazan da osuđeni Medić zbog svoje nagonske težnje za slobodom može opet pobeći i ponova teška dela učiniti«.
Nema sumnje da se Ilićev povoljan sud o Medićevim stihovima zasniva na vanknjiževnim činiocima – Medićevom junaštvu i slobodarstvu, koji ga čine nacionalnim herojem in spe. To što Medić rutinski pljačka, ucenjuje, tuče, muči i ubija, što prži babe – ne diskvalifikuje ga kao potencijalnog heroja. Jer, nacionalni heroj može i treba da sve to – od ubistva do prženja – radi, samo ne nama nego neprijatelju. U Ilićevim očima, Medićeva spremnost da se razračuna s Italijanima važnija je od njegovih stvarnih zločina nad babama iz Medviđe. Iza Ilićevog divljenja stoji strah od Medićevog razobručenog nasilništva i egomanije. To je isti onaj strah koji stoji iza društvenog prihvatanja i slavljenja arkanâ i legijâ kao nacionalnih heroja, naročito kada i dok oni svoje junaštvo vežbaju u Hrvatskoj i na Kosovu.
Ivan Janković
1 Ovaj i naredni citati su iz feljtona »Ubistvo u Krivom Viru«, Politika, 15. 07. 1905, 1–2. Anonimni autor, potpisan inicijalom »R«, kaže da se u vreme ubistva zatekao u Timočkom okrugu i da je odmah otišao u boljevački zatvor da poseti svog »druga« Ilića, kao mladog književnika koji je »u našem društvu prilično poznat«, pa će njegove »poznanike interesovati da što detaljnije saznadu o ovom ubistvu«. »Želeo sam«, kaže »R«, »da vidim kako izgleda inteligentan zločinac, da saznam motive koji su ga rukovodili (...) i sve prilike koje su †ubistvo‡ pratile«. Zatim podrobno prepričava sve što mu je Ilić tom prilikom kazivao.
2 Član 156 st. 2 srpskog Kaznenog zakonika od 1860. godine: »(A)ko je obvinjeni bez svoje krivice zlostavljanjem ili velikim uvredama (...) od ubijenog u jarost doveden, delo na mah učinio«. Pod »uvredom« se podrazumeva »svaki postupak kojim se neko smatra kao povređen u svojoj časti« (Komentar Tome Živanovića u izdanju KZ iz 1913. godine).
3 Koliko znam, presuda nije objavljena. Izvode iz nje saopštio je novinar Petar Milatović, koji kaže da ju je dobio od »Ilićevih potomaka« – v. Petar Milatović, »Drama srca«, Srbija. Nacionalna revija (Beograd), br. 3 (Leto 2007), na: http://www.nacionalnarevija.com/tekstovi/br3/drama.html.
4 Kraljevskim ukazom od 21. jula, Vojislav J. Ilić, pisar druge klase aleksinačkog prvostepenog suda, otpušten je »iz državne službe u interesu ove« – Službene novine, 23. 07. 1905.
5 Momčilo Petrović, »Pesnik koji je ubio svoju voljenu«, Blic, 15. 01. 2009, 12. Zapravo, radi se o jednoj monografiji: Žarko Milošević, 150 godina školstva opštine Boljevac: 1840–1990, Zaječar: Istorijski arhiv »Timočka krajina«, 1990.
6 Politika, 4. 07. 1905, 2.
7 Politika, 5. 07. 1905, 3.
8 Politika, 15. 07. 1905, 2.
9 Radomir Konstantinović, »Vojislav J. Ilić Mlađi«, Biće i jezik u iskustvu pesnika srpske kulture dvadesetog veka, III, Beograd: Prosveta, 1983; str. 169, 173 i 174.
10 Reč je o seljaku iz priče Janka Veselinovića, koji ubija kmeta kad sazna da mu je ovaj obljubio ženu: »I šta je onda, u tom momentu, prirodnije, nego ogorčenje i brza muška rešenost da se pribegne osveti«, pita Ilić – ovaj primer navodi Konstantinović, n. d., 169.
11 Citirano prema: Milivoj Nenin, »Jedna zaboravljena antologija«, S-aveti kritike, s-okovi poezije: ogledi iz književne istorije i kritike, Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada, 1990, 61.
12 Konstantinović, n. d., 186: »(Ilić) je dvorski pesnik onako kako je i grobljanski pesnik: kao pesnik ove izgnanosti (i samoizgnanosti) iz egzistencije. (Dvor i groblje su ostrva usred mora egzistencije.) Njegova prigodnost podrazumeva ovu neprigodnost egzistencije (...), a njegova anahroničnost jeste jemstvo njegove prigodnosti osnovnim vrednostima i načelima građanske ideologije, onima od kojih građanska klasa društveno-politički živi, ali koja nisu i njena stvarna egzistencijalna načela i njene stvarne egzistencijalne vrednosti«.
13 Tekst iz 1907. godine, citiran prema: Konstantinović, n. d., 168 n14.
14 Bitka na Bregalnici i Zletovskoj reci. Ako nije drukčije naznačeno, svi Ilićevi stihovi se navode prema izdanju: Pesme Vojislava J. Ilića Mlađeg, Beograd: Geca Kon, 1936.
15 Ivo Andrić, »Krvavi cvetovi V. Ilića Mlađeg«, u: Umetnik i njegovo delo, Sabrana dela, XIII, Beograd: Prosveta, 1981, 240–242; str. 240 i 242.
16 Potpukovnikovo srce: Pesma o mučeničkoj smrti potpukovnika Radomira Aranđelovića, na Velikom Govedarniku.
17 Gusle. Kada se Srbin požali da je jedini ostao bez poklona, pokaže se da je Bog za njega sačuvao »dar najlepši«: »Jad i nadu i srce junačko«. Srbin se povinuje božjoj volji »i, idući, muški, bez roptanja, / Iz stradanja u stradanje novo, / Steže srce – ode na Kosovo!«, da bi kasnije, kao utešnu nagradu, dobio – gusle.
18 Andrić, n. d., 241: »(Ilićeva) lična nota – tečno i snažno pričanje, sa svijetlom i finom poentom – prisutna je u boljem dijelu ovih pjesama (razumije se da rimovane polemike s Bugarima ne računamo ovamo)«.
19 Kotor: Organizovana omladina na Primorju, 1919.
20 Navedeno prema: Konstantinović, n. d., 180 n49.
21 Posle Slivnice.
22 Nad grobom Vojvode Mišića; napomena na početku pesme: »Recitovao autor, na dan pogreba, na grobu Vojvodinu«, a na kraju: »Odmah posle izgovorenog poslednjeg stiha, zagrmeo je artileriski plotun«.
23 Nad kolevkom – Nj. K. Visočanstva, ondašnjeg Naslednika Prestola, a današnjeg Nj. V. Kralja Petra II (1923): »Tiho spavaj, Uzvišeno Dete, / Vladalačka čeka te porfira; / Neka ti je dobri Bog isplete / Od cvetića ljubavi i mira, / Da ti slava kao sunce sjaji! / Buji-paji«.
24 Rastanak Kraljice Marije s Rumunijom: »Neizmeran prostor lađa je već prošla... / Promiču brežuljci, šume i ravnice; / Sa obala srpskih grmi: ‘Dobro došla, / Uzdanice naša, viteška Kraljice!’«.
25 Npr.: Uzvišenoj Majci svekolike naše dece – pozdravna pesma napisana i recitovana o proslavi Materica 25. XII. 1932 u Dvoru Nj. V. Kralja.
26 Naš Patrijarh: »Sejač i verskog i duhovnog zdravlja, / Branilac Crkve i njezinih prava, / Grudobran, savest, razum Pravoslavlja, / Živeo sveti Patrijarh-Varnava«.
27 Stari hrast (1925) i Veliki krmanoš (1926). U ovoj drugoj poemi Pašić se na ulici suočava s ruljom koja mu preti linčom i pita: »Da l’ bi se, deco, ikada čulo / Buntovno vaše klicanje to, / Da nije Pašić Pretsednik Vlade, / Već Radivoje, il’ drugi ko?« – to što slobodno galame je najbolji dokaz »Da niste nikad do sad imali, / – otkako sunce na nebu sja – / Toliko prave, pune slobode, / K’o danas, kad sam na vladi ja«.
28 U spomenicu Milorada Draškovića (doduše, povodom njegovog ubistva).
29 Nad zajedničkom grobnicom Gavrila Principa, Danila Ilića i drugova – u Sarajevu napisao i recitovao Voj. Ilić Mlađi 7. juna 1925. g. prilikom osvećenja zastave Srp. Nac. Omladine.
30 Sokolskoj zastavi – pozdravna pesma zastavi podrinskih sokola, prilikom njenog osvećenja na dan 20. VI 1926. g.
31 Školska zastava (1926): »Osvećena je! Priđite, deco, / Skinite kape dole! / Ovo je večna svetinja vaša: / Zastava vaše škole!«
32 Arhiv Jugoslavije (dalje: AJ), Fond Ministarstva pravde (dalje: 63), Imenični registar Ministarstva pravde za 1930. godinu, pod I-579.
33Uskršnji pozdrav železničarima, Vozovođa i još dve pesme u: Železnički venac: Poučno-zabavni železnički književni časopis (Beograd), 8 (9, 15 i 23) (1940).
34 Od sredine 1960-ih Antologija se objavljuje sve češće – još najmanje jedanaest izdanja do kraja veka, uključujući i jedno slovenačko iz 1965.
35 To su pesme Zvoni i Iz bolničkih časovaSrpska književnost u sto knjiga, knj. 57, Pesnici I, izbor i predgovor Boško Petrović, Novi Sad-Beograd: Matica srpska i SKZ, 1972.
36 Vojislav Ilić Mlađi, Pesme, ur. Radmilo Dimitrijević, Beograd: Znanje, 1954 i Nolit, 1958. Velibor Gligorić je jedini od uglednijih kritičara pre rata pisao povoljno o Iliću, mada i to više iz pizme na Skerlića nego iz divljenja za Ilića – up. Konstantinović, n. d., 169 n14.
37 Npr.: Tri pesme – urezane na velikom državnom mauzoleju u Zejtinliku, kod Soluna; Razgovor s neznanim junakom – stihovi urezani u Hramu Slave, u Skoplju itd.
38 Marinko Arsić Ivkov, Antologija srpske udvoričke poezije, Beograd: Panpublik, 1988.
39 Koraci: časopis za književnost, umetnost i kulturu (Kragujevac), 27 (1–2): 31–32 (1992).
40 Bibliografija rasprava, članaka i književnih radova, 2, II/1, Zagreb: Leksikografski zavod FNRJ, 1960, 132–139.
41 Srpski Sion: časopis za versku pouku i duhovnu nadgradnju Srpske pravoslavne eparhije sremske (Sremska Mitrovica), 1 (3): 69–70 (1992). Ovaj časopis, pokrenut 1992. godine, nastavlja tradiciju jednog mnogo starijeg: Srpski Sion: nedeljni list za crkveno-prosvetne i avtonomne potrebe Srpske pravoslavne Mitropolije karlovačke, koji je izlazio u Novom Sadu 1891–1908.
42 Braničevo: časopis za kulturu, umetnost i društvena pitanja (Požarevac), 45(1–2): 54 (1999, ratno izdanje).
43 To su one »kompanije« koje snabdevaju »Kraljevski kompleks« i, na osnovu posebne odluke prestolonaslednika, stiču pravo da na ambalaži svojih proizvoda koriste kraljevski grb uz tekst »Sa preporukom Nj. K. V. Prestolonaslednika« – za dalje podrobnosti v. http://www.royalfamily.org/royalwarrant/warrantsr.htm.
44 V. emisiju Dramskog programa Radio Beograda »Sa Vračara: zvučni živopis«, kompakt disk, Beograd: PGP RTS, 2002.
45 Željko Bjeljac i Nevena Ćurčić, »Književne manifestacije u Srbiji kao vid turističke ponude«, Glasnik Srpskog geografskog društva, 88(4): 39–51 (2008).
46 Reč naroda (Požarevac), 13. 10. 2009.
47 http://www.mycity.rs/Poezija/Vojislav-Ilic-Mladji.html.
48 http://www.neogen.rs/group/2271/view-posts/40020.
49 http://forum.vidovdan.org/viewtopic.php?f=12&t=8085.
50 http://www.bjbikers.com/smf/index.php?topic=48501.0. Na pitanje jednog člana foruma: »Da taj Mika nema veze sa ‘Kolubara metalom’?«, odgovor je: »Ne verujem. Sada radi na prodaji uglja«.
51 »Udruženje za podršku pesnicima i nepotvrđenim talentovanim stvaraocima« – www.poetabg.com.
52 http://www.poetabg.com/htm/pisci/domaci/vojislav_ilic_mladji.html.
53 Stanislav Vinaver, Nova pantologija pelengirike, Beograd: Štamparija »Mirotočivi«, 1922, 114.
54 Jovan Nikolić, Politika, 2004.
55 Npr.: Petar Milatović, »Drama srca«, Srbija. Nacionalna revija (Beograd), br. 3 (leto 2007); Momčilo Petrović, »Pesnik koji je ubio svoju voljenu«, Blic, 15. 01. 2009, 12.
56 Npr. Pesme, priredili D. Simonović i R. Mladenović, Žabari: Biblioteka »Aleksandar Ivić«, 2002. Za prikaz ove knjige v. Mićo Cvijetić, »Lična drama i drama srpskog naroda: Vojislav Ilić Mlađi, Pesme, izbor priredili Dragoljub Lune Simonović i Radivoje Packo Miladinović, u: Kroz vremena i knjige, Ruma: Srpska knjiga, 2007, 140–142.
57 V. npr.: Milan Dimitrijević, »Životne staze znamenitih«, Pomak (Leskovac), 3(6): 23 (1998).
58 Boško Lomović, »Bez dlake na jeziku«, Politika, 5. 01. 2005, A16; v. i: Isti, »Vojislav Ilić Mlađi kao kritičar: o zaboravljenoj knjizi Dela i ljudi«, Koraci (Kragujevac), 40(5–6): 207–210 (2006). Ilićeva bespoštedna kritika ondašnjih književnih moćnika je, po Lomoviću, odgovorna za zaborav u koji je bio potonuo.
59 Anđelko Erdeljanin, »Pesnik žarke strasti: ponovno čitanje poezije Vojislava Ilića Mlađeg«, Stig (Malo Crniće), 36(95): 105–109 (2006); citati sa str. 105 i 107.
60 Vladan Desnica, Zimsko ljetovanje, Zagreb: Zora, 1950, 51–52.
61 Ovo je uobičajena stipulacija u krivičnim presudama po austrijskom KZ (na godišnjicu ubistva, ubica da posti na tvrdom ležaju u mračnoj samici). Inače, za Medićevu presudu i pomilovanje iz 1928. godine v. predmet u arhivi Ministarstva pravde – AJ, 63, F-3-46-1928.
62 Tako u referatu Vojislava J. Ilića; verovatno se radi o Malom ili Velikom čekiću, stenama u kanjonu Paklenice.
63 Ako nije drukčije naznačeno, ovaj i svi drugi citati do kraja teksta su iz dokumenata u predmetu Medićevog pomilovanja 1931. godine: AJ, 63, F-160-1-1931.
64 V. diskusije o Mediću na internet forumima i blogovima iz Dalmacije i Like, kao npr.: http://benkovackoguvno.yuku.com/topic/2157/t/Hajduk-Todor-Medic.html?page=1.
65 Politika, 24. 09. 1931, 7.
66 Na saslušanjima, Medić je govorio da neće odati one koji su mu dobro činili, jer mu to ne dozvoljava »ideja«; citirajući ove Medićeve reči, Ilić dodaje: »hteo je, valjda, reći ‘savest’«.
 
Uspon i pad »Srpskog filma«
1. - 30. 09. 2010.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2010