|
|
|
 |
 |
| |
|
 |
|
|
Pesnik i razbojnik
Kao državni činovnik, pesnik
Vojislav J. Ilić Mlađi najduže je služio u Ministarstvu
pravde (1920–1941). Tu je imao zvanje inspektora,
a među radnim obavezama mu je bilo i pisanje
referata u postupku pomilovanja na smrt osuđenih.
U arhivu Ministarstva sačuvan je jedan broj
tih Ilićevih sastava. Zanimljivost ove činjenice
je u tome što je sâm Ilić u mladosti bio suđen
i osuđen za ubistvo. A zanimljiv je i jedan
Ilićev referat, pisan 1931. povodom molbe za
pomilovanje notornog razbojnika Todora Medića.
Zanimljiv je zato što je i Medić – kad nije
pljačkao i ubijao – pisao stihove, pa je Ilić
u referatu, pored predloga da Medića treba obesiti,
dao i svoj sud o književnoj vrednosti njegovih
stihova.
1. Pesnik
Ilić i njegovo delo
Osnovni podaci o Vojislavu
J. Iliću Mlađem, pa i o ubistvu koje je izvršio,
dobro su poznati. Rođen u Oreovici (kod Žabara,
Braničevski okrug) 1877. godine, 1903. je diplomirao
pravo na Velikoj školi u Beogradu, gde mu je otac
Jovan bio paroh Crkve svetog Marka i, kasnije,
dvorski prota. Još kao student se verio Darinkom,
usvojenicom jednog drugog beogradskog popa, Miloša
Simonovića, koja je bila završila žensku školu
i slušala pojedina predavanja na Velikoj školi.
Venčali su se čim je Ilić diplomirao. Odmah je
dobio mesto sudskog pisara i, pošto je promenio
nekoliko sreskih sudova, skrasio se u Aleksincu.
Tu je Darinka rodila ćerku Julijanu, koja je posle
tri meseca umrla. Početkom 1905. Darinka je postavljena
za učiteljicu u Krivom Viru, selu u opštini Boljevac,
blizu izvora Crnog Timoka. Bračni im odnosi nisu
bili dobri, delom zbog razdvojenog života, delom
zbog smrti deteta, a najviše zbog Ilićeve ljubomore.
U Krivom Viru je Darinka stupila u vezu s kolegom,
tamošnjim učiteljem Živojinom-Žikom Stojiljkovićem,
koji je svirao violinu. Prema kazivanju samog
Ilića, ona mu je u junu mesecu, »sa izrazom najistinitijeg
kajanja«, rekla: »Jesam, izneverila sam te«. Prilikom
sledeće posete Krivom Viru Ilić je uzaludno nagovarao
Darinku da otputuje s njim u Beograd. »U zoru
3. jula (1905)«, kaže on, 1
»hteo sam da se bar nauživam bračnih slasti, jer
sam se bio rešio da sam otputujem. Ona na to nikako
ne pristajaše. Pomislivši da sa mnom neće da ide
na put zato što se čuva za drugog, ščepam drvo
u razdraženju, udarim je po glavi, ona polete
|
k meni, udari me pesnicom
ispod oka, i ja, razdražen do vrhunca
kao zver, dohvatim revolver, koji mi bejaše
na stolu i okinem ga na nju baš kad je
htela da izađe iz sobe, pogođena u grudi
ona se stropošta... Uh!« Posle ubistva
Ilić je pokušao samoubistvo, ali – po
njegovom sopstvenom opisu – sasvim nespretno
i ne sasvim odlučno: »legao (sam) u krevet
da i sebe ubijem, ali zbunjen nisam mogao
okinuti revolver«. Zatim je rešio da skoči
sa stene nad izvorom Crnog Timoka i otrčao
je tamo: »ali kako u podnožju stene bijaše
šiblje to sam odustao od te namere, jer
bi mi šiblje život sačuvalo«. Najzad,
izvadio je iz džepa perorez: njime »rasečem
levu ruku da mi krv iscuri i da tako umrem,
ali sam se i tu prevario. Krv mi je curila,
ja sam sedeo na steni očekujući malaksalost
i smrt, međutim, ona ne dođe. Ja sam bio
gologlav na steni. Seljaci su prolazili
i s čuđenjem me posmatrali. Kad sam u
tom
|
|
|
|
Vojislav Ilić Mladji
|
 |
video jednog čoveka s puškom siđem sa stene držeći
da mene traže« – i tako je, peške, sproveden u
opštinu pa u zatvor.
Suđenje se rastezalo punu godinu dana, uglavnom
zbog Ilićevog zdravstvenog stanja. Kao pritvorenik
proveo je neko vreme u boljevačkoj bolnici, ne
zna se da li zbog tuberkuloze (od koje je bolovao)
ili zbog »razdraženosti živaca« i »nervoze«, ali
najverovatnije da bi, kao gospodin,
bio pošteđen apsanskih neugodnosti. Prvostepeni
sud u Zaječaru osudio ga je 30. avgusta 1906.
za ubistvo na mah, 2
našavši da je »optuženi bez svoje krivice u jarost
doveden postupcima i velikim uvredama od strane
ubijene, pok. Darinke«. 3
Delo je, dakle, izvršio »u uzbuđenom duševnom
stanju, izazvan i doveden u to stanje od strane
ubijene Darinke i to njenim nemoralnim životom,
koji je optuženom bio poznat«. Sud je Iliću izrekao
kaznu od šest meseci zatvora, u koju mu se uračunava
već izdržani pritvor, tako da je iz sudnice izašao
kao slobodan čovek. Od olakšavajućih okolnosti,
priznato mu je »da je poduže vremena bolestan
i (...) pati od razdraženosti živaca u većem stepenu,
da pati od nervoze«. Ovako blaga kazna se verovatno
može objasniti Ilićevim društvenim položajem i
njegovom književnom reputacijom, kao i uticajem
i ugledom njegove porodice. Ali, i inače ljubomorni
muževi-ubice nisu strogo kažnjavani, naročito
ako je žrtva bila »nemoralna«, u skladu s patrijarhalnom
prirodom tadašnjeg srpskog društva. I ubistvo
ženinog ljubavnika se, iz istih razloga, kažnjavalo
blaže, a crnogorski Krivični zakonik iz 1906.
godine je u tom pogledu išao još dalje, pa je
u potpunosti isključivao kažnjivost za ubistvo
preljubnika zatečenog in flagrante
(»Ko ubije čovjeka vrhu svoje žene neće se kazniti«).
Druga sankcija prema Iliću došla je još pre presude:
odmah posle ubistva, otpušten je iz državne službe, 4
mada ni to, pokazalo se, nije bilo zauvek. Njegova
žrtva, Darinka, prošla je gore, čak i posle smrti:
»Na krivovirskom groblju danas (2009. godine)
nema ni spomenika ni krsta Darinki Ilić, a njeno
ime izostavljeno je iz ‘Spiska učitelja u Krivom
Viru od 1841. godine do danas’ u sve tri do sada
objavljene monografije grada Boljevca«. 5
Za jednog lirskog pesnika, Ilić je bio iznenađujuće
grub i agresivan čovek. Tako ga opisuju prvi novinski
izveštaji o krivovirskom ubistvu, u kojima inače
nije bilo nimalo simpatije za »nevernicu« Darinku.
»Pesnik je bio ljubomoran, a žena, koja nije bila
nikakva lepotica, bila je nervozna
i džandrljiva. (...) Preke i zatvorene naravi,
kakav je uvek bio, lako se dao razljutiti ženinim
džangrizanjima, pa kako je uz to bio u poslednje
vreme i jako ljubomoran to, svakako u nastupu
ludog gneva, učini ovo užasno delo«. 6
Ubrzo se krivica sve direktnije prebacuje na Darinku:
ona ga je varala, a on joj stalno dolazio »da
kumi i bogoradi, da brine i popravlja«, jer »njegovoj
pesničkoj duši još nikako nije bilo pojamno, da
se takva žena može prezreti i napustiti«. 7
Ipak, i oni koji Ilića brane ne poriču njegovu
brutalnost: »Vojislav je bio živa temperamenta.
Načitan je i inteligentan ali mu se u naravi grubost
ispoljavala zbog čega ga drugovi nisu voleli«. 8
Pišući o krivovirskom ubistvu i Ilićevom odnosu
prema tom činu, Radomir Konstantinović je ukazao
na Ilićev »patrijarhalizam, u verziji malograđanskog,
svojinsko-egotičkog konzervatizma
s kraja (19.) stoleća« i razotkrio »samoskrivenost
(kao skrivenost za sebe samoga) ovoga Ja svojinskog
individualizma, uronjenog, bezizgledno, u strah
od prevare«, zaključujući da je Ilić »egzistencijalna
realizacija sado-mazohističkog kompleksa svojinskog
individualizma«. 9
U jednoj književnoj polemici Ilić je branio »načelo
‘časti’, koje podrazumeva (uprkos svakoj zabrani)
i ubistvo kao ‘brzo, munjevito pribavljanje satisfakcije’,
i to ‘svuda i na svakom mestu’«. 10
Istim tim mentalitetom odiše i ciklus od šest
pesama o ubistvu, od kojih su tri ušle u Antologiju
novije srpske lirike Bogdana Popovića (1911),
čime je Ilićeva književna reputacija bezmerno
dobila – nije preterano cinično reći da je on
iz ubistva iscedio zamašan književni kapital.
Kao pesnik, Ilić je u književnoj kritici još za
života otpisan zbog svoje beznadežno anahrone,
poznoromantičarske estetike. Njegova je poezija
uglavnom patriotska – rodoljubiva
i državotvorna. Sima Pandurović je tačno primetio
(još 1920. godine) da je Ilić, uprkos malom književnom
dometu, »toleriran od književne kritike zbog prigodno
patriotskih stihova koji su zadovoljavali dnevnu
potrebu neobrazovanijih čitalaca«. 11
Za Konstantinovića, Ilić je prevashodno dvorski
i grobljanski pesnik. 12
I još nešto: Ilić je nacionalni pesnik,
u večitoj opoziciji »evropeizujućem« programu
Srpskog književnog glasnika, predan načelu
da »naša književnost, u svom razvoju, treba da
bude, pre svega, jedna nacionalna književnost
(...) jer, ipak, na kraju krajeva, progres književnosti
jednog naroda sastoji se, poglavito, u njenoj
narodnoj evoluciji na nacionalnom tlu«. 13
Najveću slavu Ilić je stekao svojim rodoljubivim
stihovima, poglavito onim o ratu, junaštvu i smrti.
Njegova zbirka Krvavi cvetovi (1914),
inspirisana balkanskim ratovima, sadrži bizarne
primere div-junaštva, kao što
je »vitez« »što mu se usne smeše / mada mu mozak
prosut«. 14
Te Ilićeve pesme izazivale su pomešane osećaje
divljenja i krivice kod prečanskih Slovena; prikazujući
ih, Ivo Andrić piše: »(M)i smo iza rešetaka gledali
krvavo svitanje (...). I neka govore šta hoće
kosovski pjesnici iz Hrvatske, nama je ostala
strana radost burnih zanosa i ljepota velikih
djela, jer pokraj nas prođoše dani požara i samo
nas takoše svojim rumenim obrazom
na horizontu i digoše u nama čudne misli i radosne
slutnje, dok sjeđasmo oborene glave u svojoj nesreći.
(...). Ovo je knjiga stihova onih koji su ratovali
i pobjedili. I treba da ih svi čitamo«. 15
Ilićevo romantičarsko čulo činilo je njegov nacionalizam
u svemu preteranim, grotesknim. U pesmi Kako
umire Dalmatinac, eponimni junak pred streljačkim
vodom kliče »Živela Srbija!« Kada Bugari iščupaju
srce ranjenom srpskom oficiru, ono »još brekće,
k’o da suze roni« i govori:
|
|
Ja sam srce jednog od
divova oni’
Čije ime slavno kao truba zvoni...
...
Ja sam srpsko srce koje ne umire,
Ali srpska srca za mnom tek dolaze.16 |
 |
Ilićev nacionalizam se najčešće ne dâ razlikovati
od običnog šovinizma. Jedva da ima naroda,
naročito ako je nekada bio u političkom sukobu
sa Srbijom ili Jugoslavijom, o kojem Ilić nije
napisao nešto ružno. Stvarajući svet, bog svakom
narodu čini prigodan poklon: »Germancima: gasove
otrovne, / Talijanu: vergl i nerandže, / Bugarinu:
nože iz potaje, / A Albancu: keče i testeru«. 17
Plemenita Srbija opstaje u zverinjaku zlikovačkih
nacija: »Divotna gruda zemlje Srbije / Kost je
u grlu svojih zlotvora, / Koji je, kao polip
stokraki, / Bezdušno stežu čelik-obručem« ( Divotna
gruda). Zlo dolazi sa svih strana: »Iz podmuklog
Beča, koji Karla sanja, / Iz buntovne Pešte, kojom
Horti gazi, / I perfidne zemlje mučkog Baja-Ganja«
( U spomenicu Milorada Draškovića). Ilićevi
stihovi o Bugarima iz Krvavih cvetova su
takvi da ih Andrić naziva, delikatno, »rimovanim
polemikama«. 18
Mađar je »Arpadov zverski praunuk«; on i »austrijski
stari licemer«: »U svojoj daljnoj, mračnoj jazbini,
/ U zavidljivoj zverskoj pakosti, / Uz škrgut
zubi, stisak pesnice, / Iz svog podzemlja sikću
otrovom« ( Pesma jedinstva). S Italijanima
se Ilić obračunao u brošuri pod
rečitim naslovom: Malim potomcima velikoga
Rima: u album D’Anuncija, Diasa i Kadorne. 19
Ilićeva ksenofobija uključuje i antisemitizam.
U pesmi posvećenoj umrlom pesniku Velimiru Rajiću
on kaže:
|
|
I danas, kad baciš pogled
odozgore,
Ugledaćeš, Veljo, šumadijski sine,
Vinavere razne i Pfanove Dore,
Krleže, Krakove, Krklece i Tine!
i dodaje da svuda »vode, neprekidno,
prvu reč – Jevreji!«.20 |
 |
Nasuprot svim onostranim demonima stoji neizreciva
plemenitost srpskoga roda, koji snažnom mišicom
brani ugroženo slovenstvo, ne obazirući se na
nezahvalnost i izdajništvo svojih štićenika. Pre
Slivnice,
|
|
Bugarske kćeri lepe
kićahu nežnim cvetom
Heroje dične srpske, prepune ideala,
A starci njini suzni ljubljahu s pijetetom
Topovske cevi naše, kličući: »Hvala!
Hvala!«
I dok se »Bože pravde« orilo kroz dubrave
A brat zatvar’o uši, na sebe sama kivan,
Srbin je iš’o napred, krvavim putem
slave...
Uzorit narod srpski! Uzvišen, silan,
divan!
...
I srećan, što svom bratu lovorni venac
steče,
Sem bratskog stiska ruke ne traži hvale
veće.
Al’ mesto bratske hvale, »Slivnica!«
brat mu reče...
I brat na brata sunu... O jada! O nesreće!
21 |
 |
Srpski lekar na bojištu previje ranjenog Albanca,
»Pa, pogledav ga s ljubavlju očinskom, / Izusti,
pošto instrumente sredi, / ‘Odnesite ga u bolnicu
poljsku, / Al’ sasvim tiho, da se ne
povredi!’«. Na to nezahvalni Arbanas puca u leđa
svom spasiocu, a kada razjareni srpski vojnici
polete da ga linčuju, ranjeni lekar ih zaustavlja:
»Ne smemo biti k’o zlikovci njini!... / Dole oružje!...
Ne prljajte ruku« / Oprostite mu, jer ne zna
šta čini!« ( Praštanje).
Ali najotrovnije svoje stihove Ilić je čuvao za
Hrvate, jer mu se njihova izdaja činila težom
a njihova nezahvalnost odvratnijom od svih drugih.
Ovo zbog toga što Ilić nije samo robovao romantičarskom
mitu o oslobođenju i ujedinjenju slovenstva nego
je, kao državotvoran i dinastičan pesnik, strasno
propovedao jedinstvo trojednog naroda u novoj
kraljevini. Ta je kraljevina ostvarena srpskom
mišicom i srpskim oružjem, zbog čega svi njeni
narodi Srbiji duguju večnu zahvalnost. U početku
to, bar u Ilićevoj poeziji, zaista i biva: Zagreb
i Ljubljana padaju u srpski zagrljaj s rečima
»Srbine dragi, brate rođeni, / Dok tebe, brate,
nismo videli, / Život nam beše ropska tamnica!«
( Pesma jedinstva). Sa svoje strane, Srbin
snishodljivo hrabri Hrvatsku: »Uzdignutu iz sužanjstva
blata / Na visinu, kud’ orlovi brode, / Tebe,
kašto, nesvestica hvata / Na zanosnoj visini Slobode!
/ Al’ ne boj se, sestro naša draga, / Utri sumnju,
nek joj nema traga/ Napred s nama! Naš je život
ceo! Nad nama je Dvoglav Or’o beo!« ( Naše
gore i planine). No, vrlo rano se kod Ilića
javlja sumnja u hrvatsku lojalnost i on dramatično
upozorava na opasnost od separatizma. U pesmi
Naša kuća (1925), on s ushićenjem opisuje
zajedničku državu, pod čijim krovom skladno odzvanjaju
udarci zidarskih čekića i vajarskih dleta, ali:
|
|
Šta kvari, šta to remeti
Pregnuća živog kolotečinu?
...
K’o noćni korak mučke urote
Nekakvo tajno čujem šuškanje!
Čuvajte dobro kućne ograde!
Neko se šunja!
Straže, pazite! |
 |
Od spoljnjeg neprijatelja su opasniji ti što »šuškaju«;
oni su »sopstvena deca« jugoslovenske države,
»Koja, pod geslom: ‘ više slobode!’ /
Tražeći stalno ‘kućnu deobu’, / Snuju u duši sramnu
izdaju...« Ali, jugoslovenska kuća mora ostati
zajednička i »nedeljiva, jedna, ukupna«: »Zato
iz njenog tela svetoga / Nećemo seći parče bolesno,
/ Već ćemo otud, k’o iz jabuke, / Vrhom od noža
crva izvući / I smrskati mu glavu stopalom« ( Divotna
gruda). Ova strašna pretnja je upućena na
hrvatsku adresu.
Ilićev život posle krivovirskog ubistva je bio
miran i sasvim buržujski, a karijera bogata.
|
Još pre Prvog svetskog
rata oženio se Jovankom Prvanović, domaćicom,
kojoj je pevao: »Dar, koji mi Gospod milostivo
pruža, / Ti si rajska krotkost,
čednost i čistota, /
Mirisna alpijska netaknuta ruža / Nad
provalom moga besciljnog života«. U braku
s njom došao je do saznanja »Da zanos
za telom, tim studencem slasti, / I divljenje
čari, bez duševna ruha, / Znače samo:
drhtaj, uskomešaj slasti, / I obmanu čula
i pijanstvo duha« (Jovanki).
Imali su osmoro dece, od kojih je troje
umrlo u detinjstvu. O svakoj od tih smrti
Ilić je
|
|
|
|
Pesnik u krugu porodice
i prijatelja
|
 |
ispevao po nekoliko pesama, koje su ušle u školske
čitanke. Štampao ih je uz ovalne dečje fotografije,
kao one porculanske na groblju; ne dirajući u
iskrenost roditeljske tuge za umrlim detetom,
teško je odoleti utisku da je Ilić iz tih tragedija,
kao i iz krivovirskog ubistva, isterivao književni
kapital.
U predratnoj Jugoslaviji nije bilo tiražnijeg
pesnika od Ilića. Izdanje njegovih Pesama
(na 960 strana!) odštampano je 1936. godine u
tiražu od 3.065 primeraka, od kojih je svaki snabdeven
pesnikovim svojeručnim potpisom (»Specijalno,
u interesu što bolje zaštite izdanja«). Ali, Ilić
je bio mnogo više od tiražnog pisca: on je bio
državni, a posebno dvorski književnik.
Nijedna veća državna svečanost nije prolazila
bez Ilića. Ako je trebalo držati govor nad odrom
kakvog nacionalnog heroja, eto njega s gotovim
stihovima, koji se besprekorno uklapaju u protokol
dotičnog državnog pogreba. Kad on nad grobom Vojvode
Mišića izgovori poslednji stih: »Tobdžije, plotunom!
Ura! Slava! Slava!«, odmah zagrmi artiljerijski
plotun. 22
Ako je trebalo obeležiti kakav događaj u kraljevskom
domu, tu je Ilić – da ožali smrt staroga kralja,
da ispeva uspavanku novorođenom prestolonasledniku, 23
da uputi dobrodošlicu novoj kraljici. 24
Ilić deklamuje u Dvoru za Materice, 25
što je znak njegove potpune socijalne i moralne
rehabilitacije i mera njegovog ugleda. On neumorno
proizvodi ode: Patrijarhu, 26
ali i Pašiću, 27
pa čak i ministru policije. 28
Ilić je tražen i rado viđen gost na svakoj patriotskoj
manifestaciji, na koju uvek dolazi sa spremnim
prigodnim stihovima, naročito kada je povod osvećenje
nečije zastave – Srpske nacionalne omladine, 29
sokolskog društva 30
ili neke škole. 31
Bez njega ne mogu da prođu ni svetosavske proslave,
za koje je napisao čitav ciklus o sv. Savi i svetosavlju.
Uz sve to, Ilić je bio visoki državni činovnik,
u istom onom ministarstvu iz kojeg je, kao bedni
pisar druge klase, svojevremeno otpušten »u interesu
državne službe«. Štaviše, u jednom periodu je
tu vršio funkciju disciplinskog tužioca, ali je
na taj položaj dao ostavku oktobra 1930. 32
Umro je kao penzioner u Beogradu, 22. maja 1944.
godine, a poslednje, sasvim bezazlene, stihove
objavio je u Železničkom vencu. 33
Preporod Ilićev u XXI
veku
Posle Drugog svetskog rata,
u Jugoslaviji bez kralja, sa crkvom u mišjoj
rupi i sa radikalno redefinisanim nacionalnim
pitanjem, za Ilićevu rodoljubivu i državotvornu
poeziju nije bilo mesta. Njegovi
lirski stihovi (krivovirski ciklus) ostali
su u opticaju zahvaljujući Popovićevoj Antologiji,
koja je ponovo objavljena 1956. kod Srpske
književne zadruge (kao 10. izdanje). 34
Dve pesme iz istog ciklusa ušle su u izbor
poezije u okviru edicije Srpska književnost
u sto knjiga 1972. godine. 35
Pre toga je, 1954. godine, i to u Školskoj
biblioteci i sa predgovorom Velibora Gligorića,
objavljena jedna zbirka Ilićeve, uglavnom
dečje poezije, koja je doživela još jedno
izdanje (1958). 36
Do kraja dvadesetog veka nije bilo drugih
samostalnih izdanja. Najširoj publici su,
naravno, ostali pristupačni Ilićevi stihovi
na nadgrobnim spomenicima i mauzolejima od
Beograda do Soluna. 37
Književna kritika je Ilića
sahranila još za života i do kraja veka nije
bilo pokušaja da se on rehabilituje. Naprotiv,
ogled Radomira Konstantinovića iz 1983. udario
mu je glogov kolac. Mimo toga, o Iliću nije
više pisano, samo je jedna njegova pesma ušla
u antologiju udvoričke poezije 1988.
godine. 38
Tako je Ilić počivao u miru sve dok u Jugoslaviji
nisu izbili ratovi, uz koje njegova poezija
tako dobro pristaje. U poslednjoj
deceniji prošlog veka pojedini časopisi su
štampali, kao prigodne, neke Ilićeve
pesme, odabirajući ih prema trenutnim potrebama.
A kragujevački časopis Koraci objavio
je 1992. godine pesmu pod naslovom »Izdajnicima
Hrvatima«, s potpisom »Vojislav Ilić Mlađi«
i datumom »Beograd, 1941«. 39
U skraćenom obliku, ona glasi:
|
|
Ko našom nevinom krvlju
zaliva njive naše?
Ko sveštenike kolje i crkve naše pali?
Ko raspetoj Srbiji prinosi octa čaše?
Ko su to? Huni, Goti, Avari ili Vandali?
...
O, nisu, avaj, varvari nekulturni,
Već sinovi Hrvatske kulturne, prosvećene!
...
Gde behu na Kosovu, kad svoje seljačke
grudi
Stavljasmo kao štit gvozden pred divlju
tursku buru?
Gde behu kad moj seljak, kaluđer,
knez i sebar
Branjahu njihovu tisućljetnu
kulturu?
...
Nigde ih tad ne beše, lizahu ropski
lanac,
Življahu životom skota, bejahu marva
i roblje,
Dok onaj mali, prosti i prezreni Srbijanac
Nizaše pobede sjajne i dece svoje
groblje.
O, kada crnom robu lance raskovasmo,
Braćom ih nazvasmo svojom, kraj srca
metnusmo svoga,
I za njih ime, zastave i istoriju
dasmo
I iz prašine ih digosmo na tron našega
Boga.
...
Ne, ne, mi nismo braća, mi nismo krv
iste krvi.
Mi nismo kopali oči ni sekli ženama
dojke,
Mi nismo dečicu klali, mi nismo vadili
srca,
Mi nismo deca iste slovenske majke
Bojke.
Proći će dani ovi škrguta zuba i plača
Proći će dani ovi golgotskih iskušenja,
Sa ruba naše njive već sija oštrica
mača
Osvete, i sija sunce našeg vaskrsenja.
Presudi Boga pravde neće tad niko
izbeći,
Pred tim pobednim mačem niko se neće
skriti,
Tu presudu će naša poklana deca izreći:
Hrvata neće biti! Hrvata ne sme biti!
... |
 |
Koliko god ilićevski zvučala,
malo je verovatno da je ova pesma zaista Ilićeva.
Redakcija Koraka nije našla za potrebno
da navede odakle je preštampana niti, ako
ranije nije štampana, gde je i kako nađena.
Inače, nje nema među Ilićevim u Bibliografiji
Leksikografskog zavoda, 40
niti se pominje u bilo kojoj studiji o Iliću
i, uopšte, o srpskoj književnosti. A s obzirom
na njenu drastičnost teško da bi prošla nezapažena.
Danas se (ne računajući teško dostupne Korake)
sreće samo na internetu, bez ikakve atribucije.
Njena retorika, uključujući poklanu decu i
odsečene dojke, dominirala je masovnim medijima
i ratnim reportažama s početka 1990-ih, ali
je nema u pesmicama o vrednim i dobrim železničarima,
koje je Ilić pisao pred kraj života. Ovakva
kakva je objavljena u Koracima, pesma
ima jaku propagandnu, mobilizatorsku tendenciju,
za koju Ilić teško da je imao motiva u okupiranoj
Srbiji 1941. godine, kada ustaški zločini
nisu bili tako dobro poznati niti tako precizno
kvalifikovani. U svakom slučaju, ako se radi
o književnom falsifikatu, falsifikator je
nadilićio Ilića, kao svojevremeno Vinaver,
ali iz motiva i s ciljem koji odudaraju od
Vinaverove dobrodušno parodične namere. A
ubedljivost falsifikata samo pokazuje meru
šovinizma u Ilićevoj autentičnoj
rodoljubivoj poeziji.
Iste, 1992. godine, časopis sremske eparhije
Srpski Sion je, za svaki slučaj,
štampao (autentičnu) Ilićevu pesmu »Honved
i sveštenik«. Baš kad će honved da odseče
glavu srpskom svešteniku, »madžarska granata«
– verovatno vođena božjom promisli – pada
usred crkve:
|
|
Kad minu tresak i
trenutak strave –
U crkvi: zjapi razrivena gruda...
Na zemlji: Madžar, u krvi, bez glave...
A nad njim stari sveštenik – o, čuda,!
–
S epitrahiljom blistavim o vratu,
S tugom na licu ozbiljnom i bledom.
Pobožno čita, u punom ornatu,
Molitve svete nad mrtvim
honvedom...41 |
 |
Tokom bombardovanja Jugoslavije
1999. godine časopis Braničevo je
u posebnom, »ratnom«, izdanju štampao
(autentičnu) Ilićevu pesmu Neznani junaci
(1926):
|
|
K’o što biser-školjke
s morska dna iznaša
Jedino gnjuračka ruka izvežbana,
I vas, tako isto, samo rat i borba
Iznose iz mraka na videlo dana.
Vi blesnete časkom, kao meteori,
U pogibnom času narodne nesreće,
I dajuć’ svoj život, vi pružate prizor
Od koga, na zemlji, nije ništa veće!
...
Al’, mada ste slavno popadali mnogi,
Još, ovde, – pod suncem otadžbinskog
neba,
Ima bezbroj drugih, koji budno stoje,
Gotovi da umru, ako mreti treba!...42 |
 |
Ali, puna Ilićeva renesansa
otpočinje tek u ovom veku. Posle jugoslovenskih
ratova i pada Miloševićevog režima srpsko
društvo se, u jednom svom velikom delu, okrenulo
tradicionalnim srpskim vrednostima,
a to su upravo one kojima je tako predano
služio Ilić. Ilićeva renesansa se poklapa
s preporodom svih onih ustanova kojima je
on pevao ode. Srpska pravoslavna crkva dolazi
do svoje pređašnje slave i sjaja, uticaja
i, naročito, bogatstva. I ministri
u vladi znaju: »posle patrijarha se ne govori
i njegove odluke se ne komentarišu«. Ni Dvor,
u kojem je nekada Ilić tako ponosno deklamovao
za Materice, nije više pust. Opet je u njemu
starešina kraljevskog doma, prestolonaslednik.
Opet ga snabdevaju dvorski liferanti, 43
i opet se u njemu okupljaju deca, naročito
siročići, da slušaju deklamacije dvorskih
pesnika. Ponovo je srpstvo postradalo, što
od starih din-dušmana (Hrvata, »Turaka« i
Šiptara), što od novih belosvetskih moćnika;
ponovo treba žaliti znane i neznane srpske
junake i opevati njihovu slavu. Na svetosavskim
proslavama širom Srbije recituju se pesme
o svetom Savi, kojih se Ilić napisao onoliko. 44
Masovni mitinzi se začinjuju molebnima i molitvama;
državni praznici se ugađaju prema opskurnim
događajima iz nacionalne prošlosti; umesto
moralne i političke podobnosti javlja se nacionalna
ispravnost; u javni i politički govor se smišljeno
uvode obsoletne, davno zaboravljene reči.
Srbija se vraća samoj sebi i u njoj takvoj
je Ilić sasvim chez sois. Jedna osnovna
škola, u Nišu, nosi njegovo ime, a po njemu
se zovu i Centar za kulturu u zavičajnim Žabarima
i Kulturno-umetničko društvo
u rodnoj Oreovici. Od 2006, u Oreovici se
svake godine održava književna manifestacija
Dani Vojislava Ilića Mlađeg, u okviru
koje se, u crkvenoj porti, daje pomen njegovim
precima i održava završna svečana akademija
pod nazivom »Oreovice, vratio se Voja«. 45
Postoji i godišnja književna nagrada »Vojislav
Ilić Mlađi«, koja se dodeljuje za sonet i
za dečju pesmu. Za sonet je 2006. nagrađen
Miroslav Buca Mirković, jer je žiri našao
da »poseban ukras« njegovog ostvarenja čine
»znalački odabrane starinske reči«. Na dodeli
nagrade za 2009. godinu, potpredsednik Udruženja
književnika Srbije naglašava da oreovička
manifestacija »predstavlja povratak Vojislava
Ilića Mlađeg koji je uvek bio prisutan u našoj
književnosti. On je primer i dokaz da je poezija
zapravo značajno delo nekog pisca i bez obzira
na sve vanliterarne momente, ona pronalazi
svoj put do čitalaca i istrajava u određenom
vremenu, prvenstveno svojim vrednostima.
Da Vojislav Ilić Mlađi nije napisao tako lepe
i značajne pesme za decu i odrasle, ta poezija
ne bi opstala, a samim tim i njegovo ime ne
bismo pamtili. Njegovo ime je istrajalo, vratilo
se u istoriju naše književnosti, opravdano,
a ja bih rekao da je neopravdano bilo skrajnuto
šezdeset i više godina«. 46
O obnovljenoj popularnosti Ilića kod najšire
publike rečito govore stranice na internetu.
One pokazuju da Ilićeva poezija
i dalje uspešno vrši svoju osnovnu funkciju
– da izmamljuje suze. Postavljajući na forum
tekst pesme Dukina svirala (1926,
povodom smrti deteta), izvesni NešaDeBeli
dodaje: »E lepo se isplakah dok sam ovo kucao«. 47
Nije neobično to što se Ilićeve svetosavske
pesme sreću na internet stranici grupe »Ikonopisanje«, 48
a pesma o vojniku amputiranih nogu ( Mati
i sin) na stranici organizacije »Vidovdan«
(pod temom »Dobrovoljci«), 49
ali isprva izgleda bizarno kada se njegovi
stihovi, zaliveni suzama, nađu na sajtu beogradske
»Motozajednice Beton Jungle Bikers«. Tu je
bajker Lalajko iz Lazarevca postavio pesmu
Mati i sin, uz ovo objašnjenje: »Imam
drugara, zovu ga Mika Kozulit. Po zanimanju
je genije. Jedne zime, pre petnaestak godina,
sedelo je nas nekoliko u jednoj kafanici.
Bili smo jedini gosti i pili smo vino. Svetlo
u drugim delovima kafane je bilo ugašeno,
fajront je prošao odavno. Odjednom, Mika
je počeo da priča, neko bi rekao recituje.
Ali Mika ne recituje. On se unese, lupa rukom
o sto i viče. Govorio je reči †pesme‡ Mati
i sin. Kad je završio svi smo bili mokri
od suza. Ćutali smo, i Mika je nekoliko trenutaka
kasnije dodao – ‘Vojislav Ilić, Mlađi’«. 50
O površnosti, izveštačenosti i usiljenosti
ove nove »recepcije« Ilića najbolje govori
sledeći primer: Udruženje pisaca »Poeta« 51
na svom sajtu ima stranicu »Srpski pisci«,
sa biografijama i odabranim pesmama desetak
autora, od Šantića do Miljkovića. Ilić je
zastupljen sa šest pesama, 52
ali jedna od njih nije autentična nego je,
doslovce prepisana, Vinaverova parodija
na Ilića, pod naslovom Zlatkova duša za
deklamovanje ( Iz evropskoga rata)! 53
Usred bitke, duša smrtno ranjenog Zlatka Dalmatinca
(aluzija na Ilićevu pesmu Kako umire Dalmatinac)napusti
telo
|
|
I stade na stražu,
kraj urvine ove!
Neme strašne horde, ne veruju oku:
Bleda kao senka, s bombama o boku
Pokojnica duša, razgoni Švabove. |
 |
Uredniku sajta se razgonjenje
»Švabova« moralo toliko dopasti da je, valjda
i ne znajući za Vinaverovu Pantologiju,
prevideo očigledne parodične hiperbole i besmislice:
neprijateljske »horde« su »divlji Azijati«,
koji se svi odreda zovu »Vilhelm, Karl i Franc«,
a Zlatko je – musliman koji, pogođen,
izgovara misu i predaje dušu » Budi
na visini«. Kad bi nešto Vinaver mogao da
»baci pogled odozgore« i uloguje se na sajt
www.poetabg.com, silno bi se obradovao.
U najnovijoj Srbiji postepeno se formira uverenje
da je Ilić jedan od klasika srpske književnosti,
koji je bio proskribovan pod komunizmom i
tako, nepravedno, zaboravljen. Otuda se, sasvim
prirodno, javljaju predlozi da se on rehabilituje.
Politika je 2004. objavila pismo
čitaoca o jednom od »najsvetlijih likova srpske
poezije 20. veka«, čiji su stihovi bili »snažni,
otmeni, gorljivi i iskreno nacionalno obojeni,
tako da su novi vlastodršci, 1945. godine,
odlučili da proteraju Ilićevu reč iz srpske
književnosti«. Na sreću, »heruvimsku muziku
njegovih stihova nije uspela da prekrije poluvekovna
ideološka tama«. Beograd,
u kojem je Ilić stvarao, dužan je da mu, kao
»divu srpske književnosti«, »podari ulicu,
trg (ili) bistu u nekom parku«. 54
Za sada, dug Iliću vraćaju brojni publicisti
objavljujući o njemu feljtone 55
ili priređujući zbirke njegovih stihova, u
kojima se Ilićeva »lična drama« nerazmrsivo
prepliće sa »dramom srpskog naroda«. 56
Svi oni doživljavaju Ilića kao znamenitu
ličnost. 57
Najzad, u protekloj deceniji se i književni
analitičari laćaju Ilićevog dela. Boško Lomović
ga ponovo otkriva kao kritičara, čije je mišljenje
sve do danas bilo »bačeno pod tepih«, ali
kome »nije falio nerv kritičara – načitanog,
obaveštenog, suvislog i nepotkupljivog«. 58
Analizirajući Ilićevu zbirku Celokupna
lirika (1924), Anđelko Erdeljanin nabraja
one njene kvalitete koji se sada, »sa distance
od osam decenija«, mogu lakše uočiti. To su:
»duboka iskrenost rodoljubivog
osećanja, ljubav prema svom narodu i saosećanje
s njegovom patnjom«. »Gnev« pesnika prema
»agresoru« je opravdan, jer »pesnik veliča
otpor ugroženog naroda«. Ilić je pesnik »žarke
strasti« i »iskrene osećajnosti«, mada je
ta osećajnost »možda, zbog njegovog razumskog
opredeljenja za ideje, ostala potisnuta«.
Zato se Ilića treba »češće, i sa više uvažavanja,
setiti« i nadati se skoroj pojavi jednog novog
izbora iz njegovog dela. 59
Rođen 20. februara 1901.
godine u selu Bjelina (Benkovac), od oca
Todora i majke Stevanije r. Subotić iz Ervenika,
Todor Medić je bio jedan od najglasovitijih
razbojnika u Jugoslaviji između dva svetska
rata. Po stečenoj slavi i ostavljenoj uspomeni
može se
|
porediti samo sa
Čarugom u Slavoniji ili Babejićem
u istočnoj Srbiji. Hajdukovao je od
oko 1921. do 1931. na području Like,
severne Dalmacije i zapadne Bosne,
a glavna su mu uporišta bila na Velebitu.
Utoliko se može smatrati dalekim izdankom
bukovičkih hajduka (uskoka,
ustaša) i baštinikom za njih vezane
epske tradicije. (Područje Bukovice,
u trouglu između Obrovca, Benkovca
i Knina, bilo je jedan od centara
otpora mletačkoj okupaciji Dalmacije
još od XVII veka.)
Medić je koristio klasični hajdučki
modus operandi: drumska razbojništva
iz zasede; otmice radi otkupa; iznuđivanje
novca pretnjom po život i imovinu;
i, naročito: pljačkaški napadi na
usamljene kuće, najčešće praćeni mučenjem
i ubistvom ukućana. Seljaci su, naime,
dobro krili novac i dragocenosti,
u nadi da ih razbojnici neće pronaći,
jer je njihovo vreme na licu mesta
bilo ograničeno – uvek je mogao da
naiđe neko ko bi ih prepoznao i dojavio
vlastima. Zato su razbojnici pribegavali
torturi koja je, vremenom i dugim
ponavljanjem, poprimila formalizovane
i skoro ritualne oblike. Ako pretnje,
udarci i ubodi nožem ne bi dali rezultat,
članovi domaćinstva su mučeni usijanim
gvožđem,
|
|
|
|
Todor
Todora Medić
|
 |
najčešće verigama, koje
su visile iznad svakog seoskog ognjišta
– sve dok ne odaju skrovište s dragocenostima
ili dok ne podlegnu mukama. Ovaj ritual
je bogato posvedočen u sudskim
procesima u Srbiji i Jugoslaviji sve do
Drugog svetskog rata. Medić je ostao upamćen
po takvim brutalnostima. U jednom romanu
Vladana Desnice pominje se kako je »nagonio
onu babu u Medviđoj pod Velebitom« da »golim
turom sjeda na užaren tronožac«. 60
Dugačak je spisak Medićevih zločina. U 1924.
godini je dva puta osuđivan za krađu, na
po osam meseci tamnice, a po izlasku sa
robije se potpuno odmetnuo i sasvim ostrvio.
U naredne tri godine izvršio je: jednu krađu,
osam razbojništava, četiri prevare, tri
iznude, tri otmice, jedno umorstvo i jedno
grabežno i zasedno umorstvo u pokušaju.
Maskirani, Medić i dva njegova saučesnika
sačekali su poštansko vozilo na drumu Obrovac–Gačac
i opljačkali putnike, pri čemu je jedan
putnik ubijen. To su zločini za koje mu
je suđeno, a ko zna koliko ih je još ostalo
neotkrivenih ili negonjenih. Okružni sud
u Šibeniku ga je 1928. godine
osudio na smrt, ali ga je kralj pomilovao
na doživotnu tešku tamnicu, »dopunjenu jednim
postom i tvrdim ležištem u tamnom zatvoru
na dan †pljačke poštanskog auta‡ svake godine,
dok kazna traje«. 61
Medić je stigao da posti samo prve godine,
jer je već u novembru pobegao i vratio se
starom zanatu.
U naredne dve i po godine Medić je na dušu
uzeo najmanje deset razbojništava, jednu
paljevinu i jedno ubistvo,
ne računajući dvadesetak drugih, sitnijih
optužbi. Glava mu je bila ucenjena sa 50.000
dinara. U januaru 1930. ubio je žandarma
koji ga je pratio kroz vrleti »Čekić-planine«. 62
A početkom januara 1931. opkoljen je na
tavanu crkvene zgrade u Gornjem Erveniku,
po dostavi jataka; pola sata je razmenjivao
vatru sa žandarmima, da bi se, ranjen u
glavu i grudi, na kraju predao. Okružni
sud u Šibeniku osudio ga je 11. maja 1931.
na smrt vešanjem.
U presudi stoji da je Medić »u svom zločinačkom
delovanju nastupao energično, u društvu
sa jednim ili više ortaka, u žandarmerijskoj
uniformi, vojničkom šinjelu ili seljačkom
odelu, menjajući odela prema prilikama i
prema osobama nad kojima je vršio zla dela.
Nastupa uperanjem puške s nataknutim bajonetom,
udaranjem kundakom, šamaranjem, prženjem,
pretnjama, i to sve izvodi lukavo i prevejano
(kao zločinac) koji vrši dela najteže prirode,
a vrši ih iz nečasnih pobuda, da se sveti
i da dođe do novca«. 63
Na sudu, Medić nije priznao nijedno teže
delo i nije odao nijednog jataka ni ortaka.
Pozivao se na svoj zanemareni odgoj i žalio
na žandare, koji su mu mnogo zla naneli.
Za sebe kaže da ne može da živi bez slobode.
Iz zatvora je, veli, pobegao zato što su
ga žandari držali vezanog, a on to ne trpi;
nije nameravao da vrši zločine nego da pređe
u inostranstvo. Ubistvo žandara na Čekić-planini
bilo je u nužnoj odbrani; za nastalu tragediju
kriv je isključivo žandar, jer: »ja sam«
– kaže Medić – »bio u svome skloništu koje
nije na putu kojim obično prolaze žandari,
pa prema tome je jasno, da ja žandarme tu
nisam očekivao, niti mi je na kraj pameti
bilo, da koga žandarma ubijem. Slučaj je
hteo, da taj žandarm na mene navali, pa
kako sam ja tvrdo bio odlučio da se živ
(...) ne predajem, to, u onoj situaciji,
pošto pobeći nisam mogao, nije mi preostalo
druge, već ili da on mene ubije ili ja njega,
pa sam radije ovo drugo učinio«. Sud nije
bio impresioniran ovakvom odbranom, smatrajući
da je na glavnom pretresu Medić izneo svoju
»misao vodilju: da on hoće da bude slobodan,
u slobodi da pljačka i čini zla dela da
bi sačuvao tu svoju slobodu, što se najbolje
razabire iz njegovih reči: da mora da pljačka,
da može živeti«. Zagrebački Sto sedmorice,
kao kasacioni sud, odbacio je Medićevu reviziju
i smrtna presuda je stala na pravnu snagu
7. jula 1931.
Kralj i Ministarstvo pravde primili su više
molbi za pomilovanje Medića. Pored njegovih
roditelja, pomilovanje su tražili predstavnici
lokalne samouprave sa celog bukovičnog područja.
Preko trideset seoskih glavara i pristava
stavili su svoje potpise i pečate na molbu
kralju, »potpuno uvereni da (Medić) nije
po prirodi svojoj zločinac i da sve što
je počinio, nije učinio po svojoj pokvarenoj
volji, već po nekoj neodoljivoj sili, koja
ga je dovela u rđavo društvo, tj. da su
njegovoj nesreći najkrivlje rđave prilike,
u kojima se je nalazio«. Nije se teško dosetiti
da su seoski glavari ovo radili iz straha,
znajući da bi se Medić, ukoliko opet pobegne
iz zatvora, jezivo osvetio svakome ko nije
potpisao molbu za njegovo pomilovanje.
I Medićevi branioci – advokati Vinko Smolčić,
Nikola Subotić i Šime Vlašić – molili su
da se smrtna kazna ne izvrši, pozivajući
se, između ostalog, na tradiciju de
facto abolicije u Dalmaciji: »ova molba
odgovara željami naroda ovog kraja jer u
ovom gradu, koji ima prvostepeni sud od
preko trideset pet godina, nije bilo slučaja
izvršenja smrtne kazne, a na području suda
na kome je učinjeno djelo Todora Medića
poslednji je slučaj bio pre osamdeset godina«.
Najzad, i sâm Medić je kralju uputio dve
molbe za pomilovanje. U njima on ne traži
da mu se smrtna kazna zameni nekom drugom
nego zahteva da bude potpuno oslobođen svake
odgovornosti i pušten na slobodu. Sve te
molbe, kao i mišljenje pravosudnih organa
(prvo- i drugostepenog suda i tužioca) i
ceo sudski spis došli su na sto inspektora
Ilića u Ministarstvu pravde. Referat koji
je on imao da izradi, a njegov pretpostavljeni
načelnik da odobri, podnosio se ministru
pravde na saglasnost, a onda je, uz ministrovo
propratno pismo i predlog, prosleđivan kralju
na konačnu odluku. Na predlog
ministra Dimitrija Ljotića, kralj je 28.
avgusta odbio da pomiluje Medića i on je
obešen 23. septembra 1931. u malom dvorištu
šibenskog suda. Uspomena na Medića se sačuvala
do naših dana, 64
a po njemu je stvoren lik Todora Strašnog
(Bata Živojinović) u filmu Dejana Šorka
»Mala pljačka vlaka« (Jadran film, 1984).
Todor Medić nije išao
u školu. Čitati i pisati je naučio (1924.
godine) u zatvoru, a ne, kao mnogi drugi
mladići njegovog porekla i položaja, u vojsci
(kao hranilac porodice, tj. roditelja, bio
je oslobođen služenja vojnog roka). Stečeno
znanje je koristio da povremeno zapisuje
deseterce na formu starijih narodnih pesama
o bukovičkim hajducima. Pored toga, kao
osuđenik na smrt (po drugi put), u zatvoru
je beležio svoje »uspomene«. Uoči vešanja
je tražio da mu se stavi na raspolaganje
pisar kome je izdiktirao te beleške. Tako
su nastali Medićevi »memoari« (sâm Medić
ih je nazvao »Uspomene«),
o kojima iz štampe znamo da su imali 38
stranica i da su sadržali opis njegovih
zločina, dok je »dobar deo teksta (bio)
posvećen njegovim mnogobrojnim ljubavnicama«. 65
Memoari su bili i predmet obimne službene
prepiske, jer ih je policija tražila za
sebe. Šibenski sud je odbio da Memoare preda
policiji, izgovarajući se da ih je prosledio
sebi nadređenom Višem zemaljskom sudu u
Splitu. Splitski sud je protestovao kod
Ministarstva pravde zbog ovog mešanja policije
u rad sudstva i dostavio je Ministarstvu
jedan primerak, dok je za sebe zadržao kopiju
(koja se možda još nalazi u arhivu splitskog
suda). Ministar pravde je naložio da se
zaprimljeni primerak Memoara ustupi Odeljenju
javne bezbednosti Ministarstva unutrašnjih
poslova. Iz prepiske vođene ovim povodom
vidi se da su novinarska nagađanja o Memoarima
bila tačna. Svi učesnici u prepisci bili
su saglasni da se Medićeve uspomene ne smeju
objavljivati, ne samo zato što je njihova
sadržina »većinom nemoralna« nego i zato
što bi se u suprotnom »mnogo djevojaka i
žena izložilo sramoti«. Ovo nije čudno,
jer se odmetnicima uvek i svuda pripisuju
nadljudske seksualne moći i magnetska privlačnost,
valjda zato što oni, prividno nekažnjeno,
prkose državnom autoritetu.
Kada je pisao referat o pomilovanju, Ilić
je pred sobom imao »notese« koji su nađeni
kod Medića i uloženi u spis predmeta njegove
krivice. Ti notesi, kaže Ilić, sadrže »čitav
niz (Medićevih) originalnih stihova«, pa
u referatu navodi tri »najkarakterističnija«
fragmenta. U prvome, Medić se predstavlja
kao odgovoran patriota, spreman da se suprotstavi
talijanskim pretenzijama na Dalmaciju, ali
samo ukoliko time ne bi izazvao međunarodne
komplikacije:
|
|
Evo sedim na tvrdom
kamenu,
Držim pušku na desnom ramenu,
Ne držim je protiv braće svoje,
Nego mislim, obnoć i o danu,
Da nanesem štetu Talijanu,
I dosad bih, možda učinio,
Kad bih samo ja siguran bio,
Kad bih štogod tamo napravio,
Otadžbini da ne bih škodio! |
 |
Drugi fragment govori
o Medićevoj ispolinskoj mržnji na žandarme
i njegovoj spremnosti da pogine štiteći
narod od policije:
|
|
Živ u ruke ja žandarma
neću,
Dok mi smrtnu ne zapale sveću,
Jer ih smatram kao zloglasnike,
I naroda moga zlostavnike.
Ako l’ đegod na mene naiđu,
Moja puška – kao što i njina!
A metkovi – kakvi su i njini!
Dobro znadem, da ću poginuti,
Al i ja ću koga oboriti,
I na licu mesta ostaviti,
Nek se znade, đe smo izginuli!
|
 |
U trećem fragmentu, Medić
je spreman da se pokori kraljici, ali pod
uslovom da mu ona izdejstvuje pomilovanje:
|
|
Evo ovu, po mojemu
kraju
Po brdima, po bijelu svetu,
Proleteše nekakve glasine,
Kao sunce, kad nestane tmine,
....
Da me se je sjetila Kraljica,
Živjela je u naručju deca,
Da je svoje naredbe izdala,
Da me nitko ubiti ne smije,
Nego živa da me se uhapsi,
Pred Kraljicu da me se doprati,
Da će nešto sa mnom govoriti,
I to ćemo lako učiniti,
Kraljici se mora pokoriti,
I ja ću joj volju ispuniti,
Ako će mi milostiva biti. |
 |
O Iliću kao književniku
mnogo, mada ne dobro, govori to što on za
ove stihove izričito kaže da »kao stihovi,
nimalo nisu loši«. Takav sud ne bi trebalo
očekivati od pesnika koji je autor jedne
antologije i koji je Skerliću i Popoviću
držao lekcije iz estetike i poetike. Ilićevo
dobro mišljenje o Medićevim stihotvorinama
ne može se objasniti samo bezuslovnim, refleksnim
priklanjanjem autoritetu deseterca (i sâm
Ilić je često koristio deseterac). Ono je
pre svega plod Ilićevog divljenja za Medića
kao arhetipskog hajduka, koji otelotvoruje
epske vrline junaštva i slobodarstva – upravo
one na kojima počiva veličina srpskog naroda
u rodoljubivoj poeziji samog Ilića. To se
vidi iz brojnih Ilićevih opaski o Mediću.
Ilić nekritički prepričava Medićeve tvrdnje:
da je »cela †Medićeva‡ životna tragedija
u vezi sa njegovim sukobima sa žandarmima«;
da je »prvi njegov sukob sa (jednim) žandarmom
bio sentimentalne prirode, (...) zbog jedne
devojke« i »da ga je batinanje od strane
žandarma u zatvoru oteralo u hajduke«. Ovim
navodima se, u stvari, utvrđuje legitimitet
Medićevog odmetništva: on je otišao u hajduke
»od zuluma«. Ilića naročito impresionira
Medićeva »nagonska težnja za slobodom«.
U zatvoru je Medić »neprestano molio, da
mu se skinu okovi, koje kao sin šume i slobode,
nikako nije mogao podneti«. Ilić čak prepričava
i događaj (sumnjive autentičnosti), koji
Medića prikazuje u svoj njegovoj superiornoj
plemenitosti: »da bi im (apsandžijama) pokazao,
da nisu okovi ti koji ga drže u zatvoru
već njegova volja i savest, (Medić) jednoga
dana razbija svoje okove, i onda izvesti
predsednika suda (...), da im pokaže, da
nisu okovi ti koji ga drže u zatvoru, već
njegova volja, pa kada ni posle skinutih
okova, nije hteo pobeći onda je, valjda
– veli – zaslužio da mu se okovi na svagda
skinu – umesto toga sud ga ponovo okiva«.
Ovaj viteški gest deluje manje plauzibilno
kada se ima na umu da je Medić i pre i posle
tog navodnog događaja – bežao iz zatvora.
Za Ilića su gorecitirani Medićevi stihovi
dokaz da »njegovom avanturističkom hajdučkom
srcu nisu bila nepoznata ni meka i dobra
osećanja«. Iz činjenice da Medić u istrazi
i na suđenju nije odao nijednog saučesnika
Ilić izvodi zaključak da je on »imao u duši
nešto ritersko«. 66
Ali prava mera Ilićevog divljenja vidi se
iz tvrdnje da bi »ovaj bandit, da je bio
stavljen u druge prilike, bio junak i, možda,
čak i nacionalni heroj«. I kada, na kraju
svog referata, Ilić zaključuje da smrtnu
kaznu nad Medićem treba izvršiti, on kao
glavni razlog dodaje: »ovo stoga, što postoji
opravdana bojazan da osuđeni Medić zbog
svoje nagonske težnje za slobodom može
opet pobeći i ponova teška dela učiniti«.
Nema sumnje da se Ilićev povoljan sud o
Medićevim stihovima zasniva na vanknjiževnim
činiocima – Medićevom junaštvu i slobodarstvu,
koji ga čine nacionalnim herojem in
spe. To što Medić rutinski pljačka,
ucenjuje, tuče, muči i ubija, što prži
babe – ne diskvalifikuje ga kao
potencijalnog heroja. Jer, nacionalni heroj
može i treba da sve to – od ubistva do prženja
– radi, samo ne nama nego neprijatelju.
U Ilićevim očima, Medićeva spremnost
da se razračuna s Italijanima važnija je
od njegovih stvarnih zločina nad
babama iz Medviđe. Iza Ilićevog divljenja
stoji strah od Medićevog razobručenog
nasilništva i egomanije. To je isti onaj
strah koji stoji iza društvenog prihvatanja
i slavljenja arkanâ i legijâ kao nacionalnih
heroja, naročito kada i dok oni svoje junaštvo
vežbaju u Hrvatskoj i na Kosovu.
 |
|
Ivan
Janković |
 |
1
Ovaj i naredni citati su iz feljtona »Ubistvo
u Krivom Viru«, Politika, 15. 07.
1905, 1–2. Anonimni autor, potpisan inicijalom
»R«, kaže da se u vreme ubistva zatekao
u Timočkom okrugu i da je odmah otišao u
boljevački zatvor da poseti svog »druga«
Ilića, kao mladog književnika koji je »u
našem društvu prilično poznat«, pa će njegove
»poznanike interesovati da što detaljnije
saznadu o ovom ubistvu«. »Želeo sam«, kaže
»R«, »da vidim kako izgleda inteligentan
zločinac, da saznam motive koji su ga rukovodili
(...) i sve prilike koje su †ubistvo‡ pratile«.
Zatim podrobno prepričava sve što mu je
Ilić tom prilikom kazivao.
2
Član 156 st. 2 srpskog Kaznenog zakonika
od 1860. godine: »(A)ko je obvinjeni bez
svoje krivice zlostavljanjem ili velikim
uvredama (...) od ubijenog u jarost doveden,
delo na mah učinio«. Pod »uvredom« se podrazumeva
»svaki postupak kojim se neko smatra kao
povređen u svojoj časti« (Komentar Tome
Živanovića u izdanju KZ iz 1913. godine).
3
Koliko znam, presuda nije objavljena. Izvode
iz nje saopštio je novinar Petar Milatović,
koji kaže da ju je dobio od »Ilićevih potomaka«
– v. Petar Milatović, »Drama srca«, Srbija.
Nacionalna revija (Beograd), br. 3
(Leto 2007), na: http://www.nacionalnarevija.com/tekstovi/br3/drama.html.
4
Kraljevskim ukazom od 21. jula, Vojislav
J. Ilić, pisar druge klase aleksinačkog
prvostepenog suda, otpušten je »iz državne
službe u interesu ove« – Službene novine,
23. 07. 1905.
5
Momčilo Petrović, »Pesnik koji je ubio svoju
voljenu«, Blic, 15. 01. 2009, 12.
Zapravo, radi se o jednoj monografiji:
Žarko Milošević, 150 godina školstva
opštine Boljevac: 1840–1990, Zaječar:
Istorijski arhiv »Timočka krajina«, 1990.
6
Politika, 4. 07. 1905, 2.
7
Politika, 5. 07. 1905, 3.
8
Politika, 15. 07. 1905, 2.
9
Radomir Konstantinović, »Vojislav J. Ilić
Mlađi«, Biće i jezik u iskustvu pesnika
srpske kulture dvadesetog veka, III,
Beograd: Prosveta, 1983; str. 169, 173 i
174.
10
Reč je o seljaku iz priče Janka Veselinovića,
koji ubija kmeta kad sazna da mu je ovaj
obljubio ženu: »I šta je onda, u tom momentu,
prirodnije, nego ogorčenje i brza
muška rešenost da se pribegne osveti«,
pita Ilić – ovaj primer navodi Konstantinović,
n. d., 169.
11
Citirano prema: Milivoj Nenin, »Jedna zaboravljena
antologija«, S-aveti kritike, s-okovi
poezije: ogledi iz književne istorije i
kritike, Novi Sad: Književna zajednica
Novog Sada, 1990, 61.
12
Konstantinović, n. d., 186: »(Ilić)
je dvorski pesnik onako kako je i grobljanski
pesnik: kao pesnik ove izgnanosti (i samoizgnanosti)
iz egzistencije. (Dvor i groblje su ostrva
usred mora egzistencije.) Njegova prigodnost
podrazumeva ovu neprigodnost egzistencije
(...), a njegova anahroničnost jeste jemstvo
njegove prigodnosti osnovnim vrednostima
i načelima građanske ideologije, onima od
kojih građanska klasa društveno-politički
živi, ali koja nisu i njena stvarna egzistencijalna
načela i njene stvarne egzistencijalne
vrednosti«.
13
Tekst iz 1907. godine, citiran prema: Konstantinović,
n. d., 168 n14.
14
Bitka na Bregalnici i Zletovskoj reci.
Ako nije drukčije naznačeno, svi Ilićevi
stihovi se navode prema izdanju: Pesme
Vojislava J. Ilića Mlađeg, Beograd:
Geca Kon, 1936.
15
Ivo Andrić, »Krvavi cvetovi V. Ilića Mlađeg«,
u: Umetnik i njegovo delo, Sabrana
dela, XIII, Beograd: Prosveta, 1981,
240–242; str. 240 i 242.
16
Potpukovnikovo srce: Pesma o mučeničkoj
smrti potpukovnika Radomira Aranđelovića,
na Velikom Govedarniku.
17
Gusle. Kada se Srbin požali da
je jedini ostao bez poklona, pokaže se da
je Bog za njega sačuvao »dar najlepši«:
»Jad i nadu i srce junačko«. Srbin se povinuje
božjoj volji »i, idući, muški, bez roptanja,
/ Iz stradanja u stradanje novo, / Steže
srce – ode na Kosovo!«, da bi kasnije,
kao utešnu nagradu, dobio – gusle.
18
Andrić, n. d., 241: »(Ilićeva)
lična nota – tečno i snažno pričanje, sa
svijetlom i finom poentom – prisutna je
u boljem dijelu ovih pjesama (razumije se
da rimovane polemike s Bugarima ne računamo
ovamo)«.
19
Kotor: Organizovana omladina na Primorju,
1919.
20
Navedeno prema: Konstantinović, n. d.,
180 n49.
22
Nad grobom Vojvode Mišića; napomena
na početku pesme: »Recitovao autor, na dan
pogreba, na grobu Vojvodinu«, a na kraju:
»Odmah posle izgovorenog poslednjeg stiha,
zagrmeo je artileriski plotun«.
23
Nad kolevkom – Nj. K. Visočanstva, ondašnjeg
Naslednika Prestola, a današnjeg Nj. V.
Kralja Petra II (1923): »Tiho spavaj,
Uzvišeno Dete, / Vladalačka čeka te porfira;
/ Neka ti je dobri Bog isplete / Od cvetića
ljubavi i mira, / Da ti slava kao sunce
sjaji! / Buji-paji«.
24
Rastanak Kraljice Marije s Rumunijom:
»Neizmeran prostor lađa je već prošla...
/ Promiču brežuljci, šume i ravnice; / Sa
obala srpskih grmi: ‘ Dobro
došla, / Uzdanice naša, viteška
Kraljice!’«.
25
Npr.: Uzvišenoj Majci svekolike naše
dece – pozdravna pesma napisana i recitovana
o proslavi Materica 25. XII. 1932 u Dvoru
Nj. V. Kralja.
26
Naš Patrijarh: »Sejač i verskog
i duhovnog zdravlja, / Branilac Crkve i
njezinih prava, / Grudobran, savest, razum
Pravoslavlja, / Živeo sveti Patrijarh-Varnava«.
27
Stari hrast (1925) i Veliki krmanoš
(1926). U ovoj drugoj poemi Pašić se na
ulici suočava s ruljom koja mu preti linčom
i pita: »Da l’ bi se, deco, ikada čulo /
Buntovno vaše klicanje to, / Da nije Pašić
Pretsednik Vlade, / Već Radivoje, il’ drugi
ko?« – to što slobodno galame je najbolji
dokaz »Da niste nikad do sad imali, / –
otkako sunce na nebu sja – / Toliko prave,
pune slobode, / K’o danas, kad sam na vladi
ja«.
28
U spomenicu Milorada Draškovića
(doduše, povodom njegovog ubistva).
29
Nad zajedničkom grobnicom Gavrila Principa,
Danila Ilića i drugova – u Sarajevu napisao
i recitovao Voj. Ilić Mlađi 7. juna 1925.
g. prilikom osvećenja zastave Srp. Nac.
Omladine.
30
Sokolskoj zastavi – pozdravna pesma zastavi
podrinskih sokola, prilikom njenog osvećenja
na dan 20. VI 1926. g.
31
Školska zastava (1926): »Osvećena
je! Priđite, deco, / Skinite kape dole!
/ Ovo je večna svetinja vaša: / Zastava
vaše škole!«
32
Arhiv Jugoslavije (dalje: AJ), Fond Ministarstva
pravde (dalje: 63), Imenični registar Ministarstva
pravde za 1930. godinu, pod I-579.
33Uskršnji
pozdrav železničarima, Vozovođa
i još dve pesme u: Železnički venac:
Poučno-zabavni železnički književni časopis
(Beograd), 8 (9, 15 i 23) (1940).
34
Od sredine 1960-ih Antologija se
objavljuje sve češće – još najmanje jedanaest
izdanja do kraja veka, uključujući i jedno
slovenačko iz 1965.
35
To su pesme Zvoni i Iz bolničkih
časova – Srpska književnost u sto
knjiga, knj. 57, Pesnici I,
izbor i predgovor Boško Petrović, Novi Sad-Beograd:
Matica srpska i SKZ, 1972.
36
Vojislav Ilić Mlađi, Pesme, ur.
Radmilo Dimitrijević, Beograd: Znanje, 1954
i Nolit, 1958. Velibor Gligorić je jedini
od uglednijih kritičara pre rata pisao povoljno
o Iliću, mada i to više iz pizme na Skerlića
nego iz divljenja za Ilića – up. Konstantinović,
n. d., 169 n14.
37
Npr.: Tri pesme – urezane na velikom
državnom mauzoleju u Zejtinliku, kod Soluna;
Razgovor s neznanim junakom – stihovi
urezani u Hramu Slave, u Skoplju itd.
38
Marinko Arsić Ivkov, Antologija srpske
udvoričke poezije, Beograd: Panpublik,
1988.
39
Koraci: časopis za književnost, umetnost
i kulturu (Kragujevac), 27 (1–2): 31–32
(1992).
40
Bibliografija rasprava, članaka i književnih
radova, 2, II/1, Zagreb: Leksikografski
zavod FNRJ, 1960, 132–139.
41
Srpski Sion: časopis za versku pouku
i duhovnu nadgradnju Srpske pravoslavne
eparhije sremske (Sremska Mitrovica),
1 (3): 69–70 (1992). Ovaj časopis, pokrenut
1992. godine, nastavlja tradiciju jednog
mnogo starijeg: Srpski Sion: nedeljni
list za crkveno-prosvetne i avtonomne potrebe
Srpske pravoslavne Mitropolije karlovačke,
koji je izlazio u Novom Sadu 1891–1908.
42
Braničevo: časopis za kulturu, umetnost
i društvena pitanja (Požarevac), 45(1–2):
54 (1999, ratno izdanje).
43
To su one »kompanije« koje snabdevaju »Kraljevski
kompleks« i, na osnovu posebne odluke prestolonaslednika,
stiču pravo da na ambalaži svojih proizvoda
koriste kraljevski grb uz tekst »Sa preporukom
Nj. K. V. Prestolonaslednika« – za dalje
podrobnosti v. http://www.royalfamily.org/royalwarrant/warrantsr.htm.
44
V. emisiju Dramskog programa Radio Beograda
»Sa Vračara: zvučni živopis«, kompakt disk,
Beograd: PGP RTS, 2002.
45
Željko Bjeljac i Nevena Ćurčić, »Književne
manifestacije u Srbiji kao vid turističke
ponude«, Glasnik Srpskog geografskog
društva, 88(4): 39–51 (2008).
46
Reč naroda (Požarevac), 13. 10.
2009.
47
http://www.mycity.rs/Poezija/Vojislav-Ilic-Mladji.html.
48
http://www.neogen.rs/group/2271/view-posts/40020.
49
http://forum.vidovdan.org/viewtopic.php?f=12&t=8085.
50
http://www.bjbikers.com/smf/index.php?topic=48501.0.
Na pitanje jednog člana foruma: »Da taj
Mika nema veze sa ‘Kolubara metalom’?«,
odgovor je: »Ne verujem. Sada radi na prodaji
uglja«.
51
»Udruženje za podršku pesnicima i nepotvrđenim
talentovanim stvaraocima« – www.poetabg.com.
52
http://www.poetabg.com/htm/pisci/domaci/vojislav_ilic_mladji.html.
53
Stanislav Vinaver, Nova pantologija
pelengirike, Beograd: Štamparija »Mirotočivi«,
1922, 114.
54
Jovan Nikolić, Politika, 2004.
55
Npr.: Petar Milatović, »Drama srca«, Srbija.
Nacionalna revija (Beograd), br. 3
(leto 2007); Momčilo Petrović, »Pesnik koji
je ubio svoju voljenu«, Blic, 15.
01. 2009, 12.
56
Npr. Pesme, priredili D. Simonović
i R. Mladenović, Žabari: Biblioteka »Aleksandar
Ivić«, 2002. Za prikaz ove knjige v. Mićo
Cvijetić, »Lična drama i drama srpskog naroda:
Vojislav Ilić Mlađi, Pesme, izbor priredili
Dragoljub Lune Simonović i Radivoje Packo
Miladinović, u: Kroz vremena i knjige,
Ruma: Srpska knjiga, 2007, 140–142.
57
V. npr.: Milan Dimitrijević, »Životne staze
znamenitih«, Pomak (Leskovac),
3(6): 23 (1998).
58
Boško Lomović, »Bez dlake na jeziku«, Politika,
5. 01. 2005, A16; v. i: Isti, »Vojislav
Ilić Mlađi kao kritičar: o zaboravljenoj
knjizi Dela i ljudi«, Koraci (Kragujevac),
40(5–6): 207–210 (2006). Ilićeva bespoštedna
kritika ondašnjih književnih moćnika je,
po Lomoviću, odgovorna za zaborav u koji
je bio potonuo.
59
Anđelko Erdeljanin, »Pesnik žarke strasti:
ponovno čitanje poezije Vojislava Ilića
Mlađeg«, Stig (Malo Crniće), 36(95):
105–109 (2006); citati sa str. 105 i 107.
60
Vladan Desnica, Zimsko ljetovanje,
Zagreb: Zora, 1950, 51–52.
61
Ovo je uobičajena stipulacija u krivičnim
presudama po austrijskom KZ (na godišnjicu
ubistva, ubica da posti na tvrdom ležaju
u mračnoj samici). Inače, za Medićevu
presudu i pomilovanje iz 1928. godine
v. predmet u arhivi Ministarstva pravde
– AJ, 63, F-3-46-1928.
62
Tako u referatu Vojislava J. Ilića; verovatno
se radi o Malom ili Velikom čekiću, stenama
u kanjonu Paklenice.
63
Ako nije drukčije naznačeno, ovaj i svi
drugi citati do kraja teksta su iz dokumenata
u predmetu Medićevog pomilovanja 1931.
godine: AJ, 63, F-160-1-1931.
64
V. diskusije o Mediću na internet forumima
i blogovima iz Dalmacije i Like, kao npr.:
http://benkovackoguvno.yuku.com/topic/2157/t/Hajduk-Todor-Medic.html?page=1.
65
Politika, 24. 09. 1931, 7.
66
Na saslušanjima, Medić je govorio da neće
odati one koji su mu dobro činili, jer
mu to ne dozvoljava »ideja«; citirajući
ove Medićeve reči, Ilić dodaje: »hteo
je, valjda, reći ‘savest’«.
|
| | | |