Ekonomski antibarbarus
Realno stanje
privrede Srbije
Istorijskoj
i političkoj mitologiji, duboko ukorenjenima
u društvu, pridružio se novi fenomen: ekonomska
mitologija. Od »moralnog prava da eksploatisana
Srbija upadne u monetarni sistem«, preko činjenice
da u pregledu privrede Srbije u Wikipediji
za period 1989–2000. nije pomenuta »najefikasnija«
hiperinflacija u istoriji, već su sankcije optužene
za sve ekonomske nedaće Srbije, pa do stalnih
lakirovki od 2000. naovamo o samo 10% siromašnih,
o stopama rasta, o Srbiji kao raju za inostrane
investicije itd. – ekonomske neistine su sveprisutne
Dosta ekonomista pomaže političarima
u zasipanju javnosti netačnim (optimističkim)
podacima i prikrivanju katastrofalnih ekonomskih
rezultata. Iako među ekonomistima često nema
konsenzusa oko interpretacije istih podataka,
potrebno je reafirmisati donošenje ocena analizom
činjenica, a ne ulagivanja političkim, izbornim,
patriotskim i ličnim interesima. Kopija nekadašnjih
ozbiljnijih Opatijskih susreta jugoslovenskih
ekonomista, ovogodišnji skup ekonomista i političara
Srbije na Kopaoniku, koji je jedan novinar nazvao
svojevrsni iluzionistički rijaliti šou,
prošao je i osim obećanja svetlije ekonomske
budućnosti (budući rast BDP, konkurentnosti,
izvoza itd.) nije dao ni dijagnozu niti programe
koji mogu pomoći. Stanje ekonomije je takvo
da je hitno potrebno prestati sa najprisutnijim
mitom: sistematskim zanemarivanjem činjenica.
Kako danas zapravo izgleda srpska privreda,
dve decenije nakon što se osamostalila? »Lassen
wir data sprechen.« 1
Bruto
društveni proizvod Srbije 2
Jedan od apsurdnih mitova prisutnih
u javnosti je i onaj o interesu Evrope da ekonomski
iskoristi Srbiju. Pogledajmo gde se stvarno nalazi
ta privlačna srpska privreda u Evropi. U 2008.
godini od ukupnog bruto društvenog proizvoda Evrope
84% je ostvareno u Zapadnoj Evropi, a 16% u bivšim
zemljama socijalizma: Rusiji, Poljskoj, Slovačkoj,
zemljama Baltika, Mađarskoj, Ukrajini, Češkoj,
Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji, Bugarskoj, Rumuniji
i Bosni i Hercegovini. Od 16% na Rusiju i Poljsku
otpada dve trećine, a ona mala trećina na sve
ostale, pri čemu na balkanske zemlje (uključujući
Sloveniju, bez Albanije) otpada znatno manje od
jedne desetine ovih 16%. Grafički prikaz to jasno
pokazuje:
|
Bruto društveni proizvod
ex-socijalističkih zemalja u 2008. iznosi,
dakle, 16% ukupnog BDP Evrope.
Znači, prvo s čime se treba pomiriti je
marginalna ekonomska važnost Srbije u
Evropi i shvatiti da njen ekonomski potencijal
ne može biti osnova ni za kakvu vodeću
ulogu u Južnoj Evropi, a još manje za
održavanje tradicionalnog regionalnog
političkog »imperijalizma«, prisutnog
i dalje u glavama mnogih političkih lidera.
Podsećamo, od početka tranzicije, nakon
političkih promena, sve bivše socijalističke
zemlje imale su pad BDP, neke od njih
i ozbiljnijih razmera. Prva je nivo početne
1989. godine dostigla Poljska (1995),
pa Slovenija (1998) i Mađarska (2000).
Ostale su to uspele posle više od dekade.
Jedine koje nisu ni do danas dostigle
nivo iz 1989. su dve
|
|
 |
|
Bruto društveni proizvod Evrope u 2008.
|
|
|
|
Izvor:
UniCredit, IMF, Roland Berger
|
 |
najviše opterećene politikom – Srbija i Ukrajina.
Ove zemlje su imale i najveće, upravo neverovatne
padove BDP u jednoj godini: Srbija 59,4% (1992),
samo dve godine nakon upada u monetarni sistem
(decembra 1990) kada je u jednom danu ilegalno
prebačeno na račune srpskih (ekonomskih) subjekata
više od 10 milijardi dolara realnog novca) i Ukrajina
59,5% u 1998. godini.
 |
|
Index realnog rasta BDP u 2008. u odnosu
na 1989. godinu u %
(1989 = 100%)
|
|
|
|
Izvor:
EBRD, IMF, wiiw Database, Roland Berger
|
 |
Grafikon jasno pokazuje da je bruto
društveni proizvod (BDP) Srbije gotovo za 30%
manji nego pre dvadeset godina. Uzroci pada BDP
ne mogu se objasniti drugačije nego ekonomijom
pljačke3–
dugogodišnjim odsustvom razvoja i dominacijom
destruktivne potrošnje akumuliranog i na druge
načine stečenog društvenog bogatstva. Posledica
toga je izostanak novih i drastično smanjenje
postojećih realnih izvora ekonomskog rasta. Kretanje
industrijske proizvodnje u istom periodu to dobro
ilustruje.
 |
|
Indeksi industrijske proizvodnje Srbije
1990–2009.
|
|
|
|
Izvor:
Republički zavod za statistiku, Indeksi
industrijske proizvodnje, mart, 2010.
|
 |
Dugoročni trend je jasno opadajući
– sa 100 u 1989. na 45 u 2009. godini, a još malo
treba da dostigne 1993. godinu i, verovali smo,
neponovljiv rekord iz perioda hiperinflacije.
Čak i kratkoročni podaci za period januar–maj
2010. potvrđuju trend uprkos izjavama da industrijska
proizvodnja raste. U maju 2010. industrijska proizvodnja
u Republici Srbiji bila je manja za 0,5% od proseka
2009, krizne godine. 4
Dve prethodne dekade pomalo se i razlikuju, iako
im u osnovi leži ista specifična ekonomska filozofija.
Srbija je 1990-ih napravila nekoliko istorijski
jedinstvenih ekonomskih poteza, kojima je praktično
uništila sopstvenu ekonomiju. Najveća i »najuspešnija«
hiperinflacija u svetskoj istoriji, finansiranje
više ratova, organizovano iznošenje kapitala iz
zemlje, napuštanje uobičajene »kontrole« države
i prepuštanje osnovnih ekonomskih tokova ilegalnim
kanalima uz dogovor s državom, sistematski prestanak
ulaganja u održavanje postojećih kapaciteta, uništavanje
nasleđenih institucija, permanentan rast javne
potrošnje itd. Rezultat: godine 2000. industrijska
proizvodnja bila je 57% manja nego 10 godina ranije.
Prvih 10 godina 21. veka predstavljaju dekadu
stagnacije uprkos milijardama direktnih inostranih
investicija, fondovima pomoći, donacijama i zaduživanju.
Većina sredstava uloženih u zemlju u tom periodu
umesto u pokretanje ekonomske aktivnosti završila
je u zidovima, a sve vlade su trošile raspoloživa
sredstva uglavnom nezavisno od ekonomskih ili
tržišnih kriterijuma. Umesto da stvaraju uslove
za rad privrednih subjekata, preuzimale su ulogu
i privrede i investitora. Ekonomisti odavno znaju
da je država najrastrošniji i najneodgovorniji
ekonomski subjekt. Investicije države koje vraćaju
dohodak bile su marginalne, pa je rezultat bio:
srpska industrijska proizvodnja je nakon 10 godina
demokratije bila 55% manja nego 20 godina ranije.
Iako je indeks industrijske proizvodnje bio 2%
bolji nego 10 godina ranije, kretanja u drugoj
dekadi moraju više zabrinuti, jer u njoj ipak
nije bilo ekonomskih katastrofa kakve su ratovi
i hiperinflacija, pa su time i rezultati porazniji.
Razloge za 10 godina stagnacije treba potražiti
u potpunom napuštanju interesa vladajućih struktura
za razvoj i stvaranje dohotka i isključivo, do
karikaturalnosti, koncentrisanje na potrošnju.
Politički voluntarizam odlučivao je i o konkretnim
i o strateškim ekonomskim politikama i merama.
Međunarodna
konkurentnost
Nosioci vlasti, brojne institucije
i pojedinci godinama najavljuju povećanja konkurentnosti
privrede, a u međuvremenu pada industrijska
proizvodnja, sužava se uslužni sektor i pada
izvoz. Na kojoj osnovi se obećava porast konkurentnosti
nije jasno ni najmaštovitijem ekonomisti i privredniku.
Prema Global Competitiveness Report,
od 11 zemalja koje se ovde upoređuju Srbija
i Ukrajina su najmanje konkurentne i drže ubedljivo
i stalno dva poslednja mesta.
U 2004. godini u kojoj je ova međunarodna metodologija
startovala, Srbija je bila na 89, a Ukrajina
na 86. mestu. Prošle, 2009. godine Srbija je
zauzela 93. mesto, a Ukrajina 82. Istina je
da su od 11 posmatranih zemalja samo četiri
uspele u poslednjih šest godina poboljšati mesto
na svetskoj rang listi konkurentnosti zemalja
i to Poljska za 14 mesta, Češka za devet, Rusija
za sedam i Ukrajina za četiri mesta. Najviše
su pale Mađarska (19 mesta), Bugarska (17 mesta)
i Hrvatska (11).5
Mali pad Srbije za samo četiri mesta vrlo je
ozbiljan jer je Srbija na početku primene ove
metodologije merenja konkurentnosti zemalja
imala nisko startno mesto.
 |
|
Dug kao % BDP 2008.
|
|
|
|
Izvor:
Eurostat, CIA World Factbook, Roland Berger
|
 |
Poređenje učešća javnog duga u BDP-u,
po mišljenju autora Roland Berger studije, pokazuje
da su: »Najbolje pozicionirane Slovenija, Češka
Republika i Slovačka jer imaju i dobre kreditne
rejtinge i niske stope zaduženosti. S druge strane,
Mađarska, Ukrajina i Srbija su izbegle bankrot
samo zahvaljujući vanrednim zajmovima Međunarodnog
monetarnog fonda«. 7
A rejting 11 zemalja u 2009, prema agenciji Coface 8
je sledeći:
|
Bruto
dug države
9 prema inostranstvu 2008.
Srbija je u grupi zemalja
kod kojih su inostrana sredstva primarno
trošena na pokrivanje ranijih dugova,
investiranje u gradnju i na potrošnju
umesto na stvaranje konkurentne privrede.
Ovde je |
|
 |
|
|
 |
zanimljivo uočiti da tri bivše
članice SFRJ – Slovenija, Srbija i Hrvatska –
imaju ukupan inostrani dug od tačno 100 milijardi
evra, a svaka pojedinačno daleko veći od onoga
koji je imala SFRJ u trenutku raspada. I ovde
se sudaramo sa ekonomskim mitom da je SFRJ živela
zahvaljujući prezaduženosti, što i da je tačno
otvara pitanje opstanka zemalja naslednica u višestruko
oštrijem vidu.
 |
|
Inostrani dug u milijardama evra:
|
|
|
|
Izvor:
UniCredit Group, Roland Berger
|
 |
 |
|
U procentima BDP-a:
|
|
|
|
Izvor:
UniCredit Group, Roland Berger
|
 |
Infrastruktura
i pravni sistem
U dva vrlo važna makroekonomska
razvojna aspekta, stanje infrastrukture i efikasnost
pravnog sistema, tranzicijske zemlje se dosta
razlikuju. Poznat je problem slabe razvijenosti
infrastrukture u Srbiji. Ona je jedna od retkih
tranzicijskih zemalja koja nije ulagala ni u novu
niti u održavanje postojeće infrastrukture, pa
je zajedno s Ukrajinom na začelju tranzicijskih
zemalja po razvijenosti infrastrukture. Negativan
uticaj slabe infrastrukture na razvoj poznat je
već stolećima i začuđuje da Srbija već dvadeset
godina nema realizovanih ozbiljnijih infrastrukturnih
investicija. I to je posledica ekonomske politike
koja je činila unosnijim investiranje u objekte
koji ne stvaraju dohodak (poslovne zgrade, zgrade
za stanovanje, crkve) nego npr. u infrastrukturu.
 |
|
Infrastruktura |
|
(1 – ekstremno nerazvijena
infrastruktura; 7 – ekstenzivna i efikasna
po međunarodnim standardima) |
|
|
|
Izvor:
WEF – Global Competitiveness Report, Roland
Berger |
 |
Najmanji napredak tranzicijske zemlje postigle
su u efikasnosti pravnog sistema. Na skali od
1 do 7 samo Slovenija ima ocenu 4. Pravni sistem
je najslabija karika društava u tranziciji i bitno
pogoršava potencijale društvenog i ekonomskog
razvoja. Grafikon jasno pokazuje da se sve tranzicijske
zemlje podjednako teško bore sa problemom funkcionisanja
pravne države.
 |
|
Pravni sistem |
|
(1 – ekstremno nerazvijen
pravni sistem; 7 – ekstenzivan i efikasan,
meren međunarodnim standardima) |
|
|
|
Izvor:
WEF – Global Competitiveness Report, Roland
Berger |
 |
 |
|
Direktne inostrane investicije
Ukupno u periodu 1993–2008, u € milijardi |
|
|
 |
Bajke o Srbiji kao raju za inostrane investicije
posebno je omiljen i trajno eksploatisan mit domaćih
političara; podaci i to demantuju. Od ukupno realizovanih
direktnih inostranih investicija u periodu 1993–2008.
od 583 milijarde evra najmanji iznosi investirani
su u Srbiju (13 milijardi evra) i Sloveniju (osam
milijardi evra), iako iz potpuno drugačijih razloga.
Naime, slovenačka privreda je konkurentna pa su
joj strane investicije bile manje potrebne nego
ostalim ex-socijalističkim zemljama. Apsolutne
iznose ukupnih direktnih inostranih investicija
nije moguće upoređivati, jer svaka zemlja ima
specifičnosti koje utiču na priliv investicija:
od veličine zemlje, tržišnih i drugih uslova,
privredne strukture, kulturološke paradigme, politike
stimuliranja investicija, sposobnosti apsorpcije
inostranih investicija itd. sve do procene rizika
individualnih investitora. Najvažniji rezultat
inostranih investicija je njihov doprinos poboljšanju
industrije i uslužnih delatnosti zemlje i otvaranje
novih radnih mesta. Jedinstvena je ocena da je
Slovačka u tome uspela primenjujući politiku stimulisanja
inostranih investicija u automobilsku industriju
i sektor elektronike. Bolju sliku o privlačnosti
zemlje za direktne inostrane investicije pokazuje
podatak o ukupnim investicijama po jednom stanovniku
(u evrima):
 |
|
Ukupne investicije po jednom stanovniku |
|
|
|
Izvor:
wiiw Database, Roland Berger |
 |
Srbija, Rusija i Ukrajina su imale najmanje inostranih
direktnih investicija po glavi stanovnika. Uteha
je da za naredne godina Srbija ostaje kandidat
za inostrano investiranje u jeftinu proizvodnju
što je u prvom talasu iskoristila većina posmatranih
zemalja.
Izvoz
Na začelju liste zemalja po rezultatima
robnog izvoza su Hrvatska i Srbija, dve zemlje
koje su najviše zanemarile i devastirale sopstvenu
industrijsku strukturu. Ovi pokazatelji su posebna
tragedija jer one nisu bile sposobne da restrukturiraju
relativno kvalitetnu industrijsku strukturu iz
predtranzicijskog perioda. Slab robni izvoz Hrvatska
u velikoj meri kompenzira izvozom usluga. Srbija,
koja je 1989. u prvih 10 izvoznih proizvoda imala
preko pola onih visokog stepena obrade, danas
ne samo da izvozi nedopustivo malo, nego se pretvorila
u zemlju izvoznicu sirovina i poluproizvoda (udarni
izvozni proizvodi Srbije u 2009. bili su gvožđe
i čelik, odeća, žitarice, povrće, voće i obojeni
metali). Danas je najveće izvozno tržište Srbije
Bosna i Hercegovina, slede Nemačka i Crna Gora.
Često se problem izvoznih rezultata tretira samo
kao pitanje kursa što je još jedna manifestacija
ekonomske mitologije. Povećanje izvoza kompleksan
je razvojni problem koji treba što pre da dobije
prioritet, jer oslanjanje ekonomije na domaće
i ex-Yu tržišta nije dovoljno za ozbiljnije poboljšanje
ekonomskih i socijalnih uslova u zemlji. I ovde
su podaci nemilosrdni:
 |
|
|
|
Izvoz
kao % BDP, 2008. godina |
 |
Zahvaljujući uspehu u očuvanju nasleđene industrijske
strukture, Mađarska i Češka imaju visok udeo izvoza
u bruto društvenom proizvodu. Dobar rezultat Slovačka
ostvaruje zahvaljujući novim konkurentnim industrijama,
posebno automobilskoj. Zanemarljivo niski nivoi
robnog izvoza Rumunije, Hrvatske i Srbije govore
o ozbiljnim strukturnim problemima ovih zemalja
od kojih su poslednje dve imale bar podjednako
kvalitetnu industrijsku strukturu kao Mađarska
i Češka u periodu socijalizma.
Nezaposlenost
Najžalosniji pokazatelj privrednog
sunovrata je stopa zaposlenosti; ona sublimira
posledice svih antirazvojnih poteza političke
elite Srbije u poslednjih 20 godina. Verovatno
bi pokazatelj za Srbiju bio još gori da država
ne subvencioniše sredstvima poreskih obveznika
pojedine institucije i preduzeća u državnom vlasništvu,
a da pri tom već celu deceniju nije restrukturirala
gotovo nijedno od njih. Struktura subvencija i
način upotrebe do sada nisu obelodanjeni, ali
je poznato da se one uglavnom koriste za kupovanje
socijalnog mira, posebno u predizbornim periodima
i održavanje status quo situacije, što
je još jedan udar na potencijalni razvoj. Glavni
uzrok velike nezaposlenosti, neinvestiranje u
industrijske i uslužne kapacitete koji održavaju
postojeća i stvaraju nova radna mesta, uz posebno
zanemarivanje potencijala malih i srednjih preduzeća,
takođe zahteva, da ponovimo, umesto potrošne razvojnu
strategiju.
 |
|
Nezaposlenost 1995–2008. (u%) |
|
|
|
Izvor:
EBRD, wiiw Database for CZE, Roland Berger |
 |
 |
|
BDP po glavi stanovnika 2008. (u USD) |
|
|
|
Izvor:
UniCredit, IMF, CIA World Factbook, Roland
Berger |
 |
Ovaj pokazatelj može se uzeti kao okvirna mera
dokle je koja zemlja stigla posle 20 godina tranzicije.
Ekonomski rezultati Srbije diktiraju potrebu za
hitnim promenama. Jer, Srbija nije primenjivala
ekonomske mere koji su ključno doprinele dobrim
performansama zemalja s uspešnom tranzicijom ( stimulativna
poslovna klima, strateški orijentisane vlade,
strukturne reforme, investicije u istraživanje
i razvoj, kvalitetne direktne inostrane investicije
i otvaranje novih radnih mesta). Srbija je,
naprotiv, primenjivala politiku karakterističnu
za zemlje sa slabijim rezultatima tranzicije ( oslanjanje
na malo tržište, izostanak strukturnih transformacija,
niska transparentnost i neefikasan pravni poredak).
Šta sad?
Posle uvida u činjenice, nameće
se pitanje kako se pokrenuti. Početak je suočavanje
sa činjenicama. Tu je i prva, u današnjoj Srbiji
nepremostiva prepreka. Pregled iznetih podataka,
a ima ih još puno jednako potresnih, morao bi
uzdrmati svakog odgovornog političara. Nažalost,
politička elita Srbije ne vidi ili ne želi da
prepozna stanje stvari. Naslonjena na tradicionalnu
praksu »rešavanja« problema prebacivanjem krivice
na druge teško će se suočiti sa realnošću. Da
bi se to dogodilo, političke strukture moraju
shvatiti da
osim međusobne političke borbe vodeći ljudi
svake zemlje imaju jednako važan zadatak,
a to je ekonomski razvoj. Ovaj fakt shvatio
je još Dioklecijan kada se suočio sa nedostatkom
sredstava za održavanje imperije, a nisu
ga uspevali izbeći ni lideri najbogatijih
niti totalitarnih zemalja. Ekonomski razvoj
i borba za održavanje na vlasti bili su
ravnopravni prioritet svih ozbiljnih političara
kroz istoriju. |
|
 |
|
|
 |
Srpska dvadesetogodišnja praksa zanemarivanja
ekonomskog razvoja relativno je redak fenomen,
a po dužini trajanja možda i jedinstven.
Zbog toga, okretanje ekonomskom razvoju može se
dogoditi samo ako politička elita uvaži konstataciju
Johna Adamsa iz decembra 1770. godine, koji je
rekao: »Činjenice su tvrdokorne; nikakve naše
želje, sklonosti, niti diktat naših strasti ne
može promeniti stanje stvari« i kada narodni poslanici
stave tablu na skupštinski ulaz, kakva je još
pre velikog potresa 1667. postavljena iznad vrata
dvorane Velikog vijeća u Dubrovniku sa tekstom
»Obliti privatorum publica curate« – »Zaboravite
sopstvene, brinite o državnim interesima«.
Posle toga, ako i kada se to desi, može doći na
red ekonomska struka.
 |
|
Goran
Cetinić |
1 Neka
podaci govore.« Većina podataka u ovom tekstu
preuzeta je iz izvrsne studije konsultantske
kuće Roland Berger Strategy Consultants »Twenty
years of the CEE economic region«, koja se
u analizi 20 godina tranzicije služila relevantnim
izvorima podataka, kao što su Svetska banka,
Međunarodni monetarni fond, Evropska banka
za obnovu i razvoj, CIA Factbook, analize
The Vienna Institute for International Economic
Studies (wiiw) itd. Korišćeni su i podaci
Republičkog zavoda za statistiku Republike
Srbije. Interpretacije i objašnjenja prilagođena
čitaocima koji nisu ekonomisti uradio je autor
prikaza. Metodološka objašnjenja ovde su preskočena,
a zainteresovani ih mogu naći na sajtovima
nabrojanih institucija.
2
»Bruto Društveni Proizvod (BDP) je ukupna
vrednost gotovih roba i usluga proizvedenih
u zemlji u datoj godini ekvivalentna investicijama,
ukupnoj potrošnji građana i države plus vrednost
izvoza minus vrednost godišnjeg uvoza.«
3
»Ekonomija pljačke« zapravo je negacija ekonomije.
U njoj postoji samo briga o rashodnoj, ali
ne i prihodnoj strani.
4
Republički zavod za statistiku, Saopštenje
in10, br. 183, god LX, 30. 06. 2010.
5
Izvor: WEF – Global Competitiveness Report,
Roland Berger.
6
Državni dug je dugovanje centralne države,
regionalnih vlasti, lokalnih vlasti i fondova
socijalnog osiguranja.
7 Roland
Berger: Twenty years of the CEE economic
region – Assumptions for sustainable
development, str. 12.
8
Coface, svetski poznata agencija za osiguranje
izvoznih rizika, bavi se i rangiranjem političke
i ekonomske situacije pojedinih zemalja.
9
Bruto dug države inostranstvu je dug za odobrene
i neotplaćene ugovorne obaveze rezidenata
zemlje nerezidentima kojima se plaća glavnica
i/ili kamata.
|