|
Razgovor o zapatizmu
u prostorijama Žena u crnom
Organizacija Žene u crnom ugostila je 10. maja
2010. godine u svojim prostorijama Silviju Markos
(Sylvia Marcos), društvenu aktivistkinju iz Meksika.
Njen angažman na ovom planu uključuje, po vlastitom
kazivanju, učešće u okviru revolucionarne levice
u Gvatemali, vreme provedeno sa komunistima u
Meksiku, život u zapatističkom pokretu čija višedecenijska
borba za autonomiju spram meksičkih vlasti još
uvek traje. Upravo je zapatizam bio tema ovog
razgovora. Pored objašnjenja ovog fenomena koji
ne prestaje da inspiriše sve one koji se protive
globalizaciji shvaćenoj na način privatizacije
prirodnih i drugih proizvodnih resursa od strane
korporativnog kapitala, što, globalno uzev, za
posledicu ima nesrazmernu redistribuciju bogatstva,
Silvija Markos posebnu pažnju posvećuje i položaju
žena unutar ove zajednice.
Prvi put svoju globalnu raspoznatljivost ovaj
pokret stiče 31. 12. 1993. godine kada preuzima
čitav niz gradova i opština u južnoj meksičkoj
pokrajni Čijapas. Povod za ovaj prevrat leži u
činjenici da će 1. januara 1994. godine na snagu
stupiti trgovinski sporazum NAFTA sklopljen između
SAD, Kanade i Meksika, koji je veliki deo stanovništva
smatrao štetnim po domaću proizvodnju, ali i po
identitet lokalnih, indihenističkih zajednica
Maja koje na tom prostoru žive. Država neposredno
zatim otpočinje kontranapad na prevratnike koji
se povlače iz određenog broja gradova u obližnje
prašumske predele. Do danas, uprkos napadima meksičke
vojske i paravojnih formacija, zapatisti kontrolišu
teritoriju veličine Belgije u kojoj vladaju revolucionarni
zakoni. Stanovništvo ovog prostora organizovano
je na principima direktne demokratije, s razvijenim
alternativnim obrazovnim, ekonomskim, zdravstvenim
i drugim sistemima.
Zapatizam, filozofija ovog pokreta, ujedno i filozofija
života, vanredno je zanimljiva. U Čijapasu žive
starosedeoci koji ispostavljaju zahteve za socijalnom
pravdom, raspodelom, kao što to čini i levica,
ali za razliku od nje imaju drugačiju kosmoviziju.
Oni preispituju načine na koje se odnose prema
zemlji, prirodi, prema telu, zdravlju. Oni danas
traže pravo na svoju osobenost, jer su kroz istoriju
bili kolonizovani, poniženi, čak i od strane levice.
Naime, gerilci levice su ih smatrali primitivnim,
neemancipovanim. Levica je tradicionalno vodila
borbu za ekonomsku emancipaciju, verujući da sve
druge društvene nejednakosti ne mogu biti adekvatno
problematizovane dok se ne ostvari ovaj osnovni
cilj. Zapatisti rade sve istovremeno. Prema kosmoviziji,
muškarci i žene ne mogu ništa da postignu odvojeno,
to jest s oštrom podelom društvenih uloga. Tek
su zajedno celina. Sve je isprepleteno. Sredinom
1980-ih levičarski pokret se ukotvio u Čijapasu.
Reč je o maoistima koji tradicionalno pribegavaju
oružanim oblicima borbe. Međutim, nakon izvesnog
vremena suživota i zajedničke borbe sama revolucionarna
levica tvrdila je da su ih starosedeoci naučili
ko su i nasilje je otpalo kao način funkcionisanja.
Starosedeocima je reč »maoista« bila suviše tvrda,
strana, nedovodljiva u vezu s njihovim iskustvom.
S druge strane, militantna estetika koja uključuje
skijaške kape koje otkrivaju samo oči, tzv. fantomke,
kao i vatreno oružje, neretko imitacija napravljena
od drveta, zadržani su. Svojevremeno su imale
ulogu da onemoguće identifikaciju gerilaca, ali
su kasnije postale zaštitni znak pokreta koji
je u biti pacifistički. Nisu bili vidljivi dok
nisu nosili maske. To je bio dijaloški susret,
susret dve logike i u toj razmeni nastaje nešto
što mnogi smatraju svojevrsnom društvenom pojavom.
Zapatizam je vrlo diskutovana tema u okviru Svetskog
socijalnog foruma koji okuplja brojne organizacije
koje za cilj imaju razvijanje alternativnih načina
društvenog organizovanja, kao i modele ekonomskog
razvoja koji se ne zasnivaju na jačanju ideologije
individualizma, tržišne utakmice i privatizacije
sredstava za proizvodnju, te sistema dohodaka.
Upravo je vešta upotreba novih medija od strane
zapatističkog pokreta dovela do toga da pokret
pretraje sve ovo vreme, odnosno da meksička vlada
bude pod budnim okom svetske javnosti. Ipak, vlada
šalje vojnike u zapatističke naseobine koji siluju
žene, pale kuće, truju reke... Pored toga, država
obučava paravojske s istim ovim ciljem, a zatim
se ograđuje od njihovog delovanja. Neretko predstavljaju
zločine koje paravojske vrše kao sukobe unutar
same zajednice. No, ova tehnologija je dobro poznata
i dešava se i na raznim drugim mestima u svetu,
kao što je to bio slučaj i kod nas.
Uloga žene
Komandantkinje Ramona i Suzana 1993. godine osnovale
su ženske kružoke koji su raspravljali o broju dece,
političkom učešću žena, radu van kuće, dogovorenim
brakovima itd. Ove aktivnosti rezultirale su donošenjem
Ženskog revolucionarnog zakona 1994. godine. On
sadrži sledeće odredbe:
| |
1. Žene, bez obzira na njihovu rasu, veru,
boju ili političku pripadnost, imaju pravo
da učestvuju u revolucionarnoj borbi na način
i u obimu koje same definišu.
2. Žene imaju pravo na rad i jednaku platu.
3. Žene imaju pravo da odluče koliko dece
će imati.
4. Žene imaju pravo da učestvuju u pitanjima
koja se tiču zajednice u kojoj žive i da je
vode ukoliko su slobodno i demokratski izabrane.
5. Žene i njihova deca imaju pravo na primarnu
zaštitu u smislu zdravlja i ishrane.
6. Žene imaju pravo na obrazovanje.
7. Žene imaju pravo da izaberu svoje partnere
i nisu obavezne da stupe u brak.
8. Žene imaju pravo da ne trpe nasilje kako
od svojih rođaka tako i od stranaca. |
 |
Ovaj obuhvatan feministički tekst usvojen je ne
samo od strane žena već od strane celokupne zajednice.
 |
| |
Aranđel
Bojanović |
|