|
|
|
 |
 |
| |
|
 |
|
|
Grad i rad, urbanitet
kulture rada
Konurbacijska
urbanizacija i dezindustrijalizacija su opšte
karakteristike koje ugrubo definišu ove procese,
što opet ugrubo vodi onome što je popularno
nazvano »favelizacijom«
Dok nas mediji izveštavaju o brojnim protestima
radnika nedostaju nam istovremeni izveštaji
o temama značajnim za transformacije kroz koje
mi sami i mnoga društva prolaze, označenih neizbežnom
globalnom urbanom i demografskom dinamikom,
predočavajući probleme i vizije, koje u našoj
javnosti nisu dovoljno prisutne. Tu mislimo
pre svega na činjenicu da živimo u vremenima
koja su mnogi skloni da nazovu »doba gradova«
(Urban Age), ili fenomenom rapidne urbanizacije,
migracija ka velikim gradovima. Ovi procesi
ne jenjavaju stvarajući nove tvorevine nazvane
globalni megagradovi, skupine od deset miliona
stanovnika, a sada već izdvojenih metagradova
u formi regiona-konurbacija od preko dvadeset
miliona (kojih ima već desetak u svetu). Taj
proces koji kao da nas naoko ne dotiče, ali
trendovi i vrednosti koje ga motivišu očigledno
su veoma prisutni i kod nas. Svedoci smo da
prateće vrednosti ovih procesa na brojne načine
oblikuju i našu društvenu i urbanu realnost.
Konurbacijska urbanizacija i dezindustrijalizacija
su opšte karakteristike, koje ugrubo definišu
ove procese, što opet ugrubo vodi onome što
je popularno nazvano »favelizacijom«, pojmom
čija su značenja inspirisana supstandardnim
predgrađima megagradova Latinske Amerike. Danas
ova globalna pojava izaziva brojne zabrinutosti,
ali i usmerava pažnju istraživanja na sile i
vrednosti koje ih motivišu, na istraživanja
koja bi mogla da pobude nadu za moguće efektnije
odgovore.
Izveštaji o raznolikim protestima u sferi urbanog
razvoja, sfere rada i zamiranja proizvodnje
kod nas nagoveštavaju da je u pitanju sistem
vrednosti blizak problematičnim trendovima sa
kojima se i istraživači u svetu suočavaju, a
kojima se niti u javnosti niti u naučnim krugovima
ne posvećuje dovoljna pažnja. Zagušeni smo nedefinisanim
informacijama o štrajkovima u preduzećima koja
mesecima ne rade, blokiranju puteva kojima vozila
retko prolaze, zatim zahtevima za povezivanjem
staža u firmama čijeg osnovnog kapitala a ponekad
i dokumentacije nigde više nema, isplatom zarada
unazad kada se nije radilo itd... ali sve češće
nažalost i uz »patriotsku« ikonografiju rezervista
koji traže isplatu ratnih dnevnica iz izgubljenih
ratova. »Impotentnost ekonomije« sa većinom
priliva deviza od novih zaduživanja države ili
doznaka rođaka, a ne od izvoza proizvedene robe,
praćena velikim nezadovoljstvom privatizacijom,
koja se sve češće označava kao »lopovska«, »burazerska«,
»dogovorna«, »insajderska« itd., a vodi »gubitku
radnih mesta, padu zarada, nepravednom raslojavanju
društva«. To sve govori i o iskazanim vrednostima,
koje pokušavaju da definišu šta je tu sve »pravedno
ili nepravedno«. A ukoliko se sve to ne razjasni
na vreme dovode se s pravom u pitanje smisao,
svrha i namera demokratskih i tranzicionih promena,
inače započetih još u drugoj polovini prošloga
veka. Tada je svet, nekako odmah posle legendarne
»šezdeset osme«, počeo da komunicira po obrascima
kojima se prevazilaze postojeće globalne i regionalne
podele, a sve omogućeno i novim unapređenim
komunikacionim tehnologijama treće tehnološke
revolucije. U potrazi za odgovorima koji bude
nadu, da se novi globalizujući humanizam može
ostvariti u ekonomiji proširene i objedinjene
komunikacije i globalnim otvaranjem tržišta
roba i rada, očekivali smo i nove urbane, kulturne
i ekono-proizvodne obrasce svakodnevice.
U tom kontekstu i današnja očekivanja naših
radnika da im se nađe »strateški partner«, koji
bi ispunio zahteve i »pokrenuo proizvodnju«,
prebacuju pažnju sa protestnih zahteva s početka
teksta na šira pitanja kulture rada koja uključuju
i upravljanje preduzećima (ili menadžment kako
se to danas zvonko naziva). Ali ta očekivanja
vezuju se i za celokupno restrukturisanje obrazovnih
sistema, koji i sami jesu osnovni inspiratori
formiranja novih vrednosti o kojima govorimo.
Ovakav okvir načelne analize dovodi u pitanje
nedavno ponuđene predloge iz dogovora »privrednika
i sindikata«, da postojeći tzv. uspešni preduzetnici
(spasitelji u liku sadašnjih tajkuna) mogu da
ponude odgovarajuća, a posebno »celovita« rešenja.
Istovremeno, iz pregovora vlade sa globalnim
odista »strateškim« korporacijama, saznajemo
da dolazak u Srbiju uslovljavaju ograničenjima
na primarnost otvaranja »šoping molova«, dok
pokretanje savremene proizvodnje ostavljaju
za neka druga vremena ili danas za druge lokacije
na planeti. Dakle hoće nas samo kao potrošače
ali ne i kao proizvođače! Da li to govori o
zloj nameri ili možda i o drugim nepogodnostima
koje mogu da se svrstaju u nesigurnost ili nekonkurentnost
domaćeg ambijenta (svega onoga s početka teksta),
o konfuzijama i nejasnoćama koje uključuju i
pitanja »kulture rada«. Sve jasniji je i opšti
zahtev, koji se sve češće iskazuje apelima o
neophodnosti mnogo korenitijih »promena sistema
vrednosti«, ali i apelima koji retko sadrže
i jasna objašnjenja šta takve promene odista
podrazumevaju.
Pitanja kulture
rada
Činjenica da se svet više nego
ikada ranije otvorio slobodnijem cirkulisanju
rada i kapitala uz opšte smanjivanje protekcionizama
uzrokuje da promene i udari na »kulturu rada«
nikoga ne mimoilaze. Paradigma »kultura rada«
doživljava nove obrte, pritisnuta pre svega krizom
banaka i finansijskog tržišta, ali i za njih vezanih
brojnih segmenata. Istovremeno, traženjem odgovora
na pitanja o modelu budućnosti gradova, a posebno
transformacije urbaniteta, čije celovitije razumevanje
ne može da mimoiđe pitanja rada i proizvodnje,
pozabavili su se mnogi značajni autori. U tom
kontekstu vredna su pomena
zapažanja Ričarda
Seneta, autora koji je kao uvodničar velikog
skupa »vreme gradova« (Urban Age) održanog
prošle jeseni u Istanbulu, nama najbližem
megagradu. Namera uvodnog izlaganja bila
je da se ton skupa usmeri na pokušaj da
se preispitaju mesto i karakter proizvodnje
u savremenim gradovima. I to pre svega
onima koji diljem planete doživljavaju
svojevrsnu dezindustrijalizaciju,
a rapidnim migracijama narastaju do neslućenih
razmera. Na nove izazove ovaj autor je
odgovorio između ostalog pozivajući se
na |
|
|
|
Iz Enciklopedije
Didroa štampane 1770, kovačka radionica
i rad sa tri čekića |
 |
analize i saznanja koji su izneti u knjizi Kultura
novog kapitalizma. 1 Autor se tu osvrće na nemoć multinacionalnih korporacija,
koje su i glavni igrači na globalnoj sceni, i
koje (korporacije) u toj »nemoći« danas dominantno
oblikuju vrednosti i ono što se naziva kulturom
rada. On ih kritikuje jer umesto da su postavile
standarde za rad, prepustile su da samo tržište
rada postane ekonomsko tržište. A takvo tržište,
veličano kao »efikasan mehanizam« za utvrđivanje
cena, distribuciju dobara i usluga, pokazalo se
nemoćnim da obuhvati neekonomske aspekte kao što
su pre svega kompleksni društveni odnosi, ali
i brojna rastakanja urbane matrice. A kao rezultat
dobili smo neadekvatne promene matrica kulture,
gubitak stabilnosti socijalnih, proizvodnih i
ekoloških struktura i čitavu listu gubitaka (slaba
institucionalna lojalnost, nestanak neformalnog
poverenja među radnicima i sveopšte slabljenje
proizvodnih veština i znanja, posebno onih »indogenih«
toliko potrebnih oživljavanju lokalnog »održivog«
stila proizvodnje i življenja). Mnogo od svega
toga ima uticaja i na kompleksne društvene sfere
izvan samog radnog mesta, utoliko pre što politika
postaje sve više marketing, a građani se svode
na potrošače, a ne na subjekte, vlasnike svojih
javnih, političkih, ekonomskih ili urbanih institucija.
Transformacije u postmodernom kapitalizmu, kada
su multinacionalne korporacije postale difuzne,
decentralizovane i nestabilne, Senet kontrapunktira
sa birokratijom tzv. gvozdenog kaveza, piramidalne
organizacione strukture u kojima pojedinci znaju
svoje mesto i planiraju svoju budućnost, koju
je još davno definisao Veber. Nasuprot tome su
moderne globalne korporacije, koje više ne daju
dugoročnu stabilnost, beneficije, društveni/javni
kapital, niti neguju međuljudsko poverenje i solidarnost,
socijalnu i urbanu koheziju. Čak i pobednici u
ovoj ekonomijom motivisanoj sredini ispaštaju
gubitke, isto kao i visoko profesionalno obučeni
radnici, za koje istraživanja pokazuju da se osećaju
usamljenima, izolovanima i preplašenima. Senet
ne predlaže povratak nazad starim vremenima, ali
predlaže preispitivanje vrednosti u potrazi za
budućim uporištima kulture rada i grada: među
njima su i aspekti »kulture zanatstva« tako duboko
utemeljeni u genezi identiteta Evrope (i zapadnog
sveta). Usredsređujući se na pitanja zanatstva,
Senet ističe da je baština urbaniteta duboko vezana
za zanatsku kulturu, da se iskazuje u sposobnosti
ljudi da se posvete kreativnom, dobrom radu i
nalaženju spoljnih kao i unutrašnjih zadovoljstava
u usmerenju na jednu delatnost-struku i na njeno
korenito ovladavanje, lično i esnafsko iskazivanje
kreativnosti ukorak sa naučnim i tehnološkim inovacijama.
Svoju centralnu tezu Senet utemeljuje
knjigom Zanatlija, 2 kritikujući današnju praksu dizajna pomoću kompjutera
(CAD), koja se sve masovnije koristi i u arhitektonskim
ateljeima i studijama, ali koja pored svih olakšavajućih
i oslobađajućih efekata izostavlja kreativnost
i spontanost kreativnog komponovanja »od oka subjektivnog«,
koje smatra veoma važnim. Ovaj argument vezuje
za svojevremeni Raskinov otpor neoklasicizmu u
zalaganju za »umetnost i zanatstvo« (Arts and
Crafts) uz istovremenu konfrontaciju tada nadirućim
otuđenjima i dehumanizaciji, koje je nosila, tada
označena kao »bezdušna«, industrijska revolucija,
potaknuta izumom parne mašine. Senet definiše
zanatstvo kao »trajni duboki ljudski poriv da
se posao uradi dobro kao svrha sama po sebi« uz
opasku da je zanat vitalni deo funkcionisanja
i modernih društava, isto kao što su na značaj
srednjovekovnih esnafa ukazivali i romantizovali
ih umetnici i reformatori ondašnje paradigme,
Moris i Raskin. Zanatstvo je, po Senetu, kategorija
»društvenog kapitala«; znanja i umenja koja su
akumulisana i preneta društvenom interakcijom,
a koja se lako izgube kada se društveni uslovi
i običaji promene. On daje kao uzorne primere
Stradivarijeve i Gvarnerijeve radionice violina,
čije tajne nisu opstale posle smrti onih koji
su ih ovladali i koristili! Ali ne zato što su
ih čuvali kao tajnu, koju zna samo nekolicina
i skriva ih od većine, pa onda nepažnjom biva
izgubljena, već zbog toga što ta znanja nisu bila
eksplicitna i mehanički repetitivna. Društveni
kapital jedne epohe ili društva jeste ono »prećutno
znanje« koje postoji u društvenoj praksi i nije
od nje odvojeno, ali ono podrazumeva i autoritet
onoga koji ga poseduje. A danas, kao što Senet
s pravom prosvećenosti primećuje, kreativnost
i inovacije zanatske tradicije su ugrožene savremenom
marginalizacijom i »sumnjičavošću« prema autoritetu
u svim domenima, ali i pojednostavljenom, mono-repetitivnom
industrijalizacijom proizvodnih procesa. Originalnost
u kreativnom kodu »sledi sopstveni iskaz-put«,
danas su zamenili poslušnost i perfekciju, a kao
standardi prema kojima se živi uneli su »razobučavanje«,
»stručnu privremenost« (deskilling) savremenih
društava i »permanentnu prekvalifikaciju«. To
danas donosi višeslojne krize, odnosno zamor radne
motivacije i profesionalno sindikalnog identiteta,
odnosno marginalizaciju i duboke osećaje otuđenja
onih koji su odista temeljno ovladali svojim poslom,
a znaju ga kao nešto interesantnije od onog što
su oni sami pojedinačno.
Interesantno je da na brojnim mestima Senet ističe
svojevremeni značaj religije i rituala u transferu
prećutnog znanja i tvrdi da su velike zanatske
kulture srednjeg veka, u kojima je zaveštanje
prećutnog znanja »smešteno« u samokontrolišuće
gilde i esnafe, a time utemeljeno u samoj formi
ondašnjeg života, kojeg je danas nemoguće obnavljati.
Tada, domaćinstvo srednjovekovnog zanatlije nije
bilo mesto domaće ljubavi, nego mesto autoriteta
u kojem su odnosi majstora i šegrta bili fundamentalniji
od odnosa oca i sina. »Javni ponos« tj. ugled
bio je važniji od domaćeg zadovoljstva, a sami
zanati bili su potpuno ugrađeni u javni diskurs,
verovanja i religije grada, zauzimajući ključno
mesto u ritualima i svetinjama, kroz koje je zajednica
obnavljala svoj osećaj legitimiteta i identiteta.
Bez želje da nameće svoje stavove današnjoj kulturi
novog kapitalizma, on ukazuje na saznanja da je
zanatstvo više nego samo želja da se posao obavi
dobro kao svrha sama po sebi i da podrazumeva
želju da se napravi »dar« kao rezultat; dar bogu
i društvu koje od boga traži zaštitu.
Kritičari Seneta propituju njegove simpatije za
modernizam i arhitekturu kao umetnost i njegovu
sumnju u često iskazan stav nekih stvaralaca »pogledaj
me kako se ističem«, kao motiv koji vodi uništenju
onih vrlina – poniznosti, pobožnosti, pokornosti
– a bez kojih zanatlijska tradicija ne bi mogla
da opstane. Jer suprotstavljanjem, zamiranjem
zanatstva u svrhu obećanja brzih dobiti, vodi
zaključku da je današnji svet rada duboko suprotstavljen
zanatstvu, u dominantnoj vladavini savremenog
»fordizma« (rada na traci). A da ipak zanatska
praksa i do danas opstaje: autoritet i znanje,
poslušnost i učenje, repeticija i umeće, mogu
se naći u binarnim parovima u skoro svakoj kancelariji,
ateljeu, isto kao i nekad u srednjovekovnoj radionici;
stoga ih ne treba ponovo pronalaziti, treba ih
samo prepoznati i u savremenom kontekstu grada
i rada reafirmisati.
Prema opštoj proceni, potrebno je oko deset hiljada
sati da bi se postalo vičnim, ovladalo nekim zanatom.
Malo toga od tako stečenog znanja može da se zapiše,
jer mnogo toga je literarno neiskazivo – zanat
je nešto što se uči, spontano elaborira radeći,
to je svojevrsni produžetak dečje igre odraslih.
Učenje dobrog zanatstva podrazumeva razvijanje
umeća koncentracijom na rad i artefakt, a ne na
sebe samog, sa strukturnom dubokom vezanošću između
materijalne svesnosti i etičkih vrednosti. Konfrontirajući
ideje o tome
|
šta je to što danas
čini rad, priču o zanatu Senet razvija
od primera ciglana u starom Rimu do renesansnih
zlatara i štamparskih presa u prosvetiteljskom
Parizu, do fabrika u industrijskom Londonu.
A u modernom svetu, on istražuje iskustva
dobrog rada i zajedništva kompjuterskih
programera, medicinskih sestara i doktora,
muzičara, duvača stakla i kuvara, ukazujući
da se iznenađujuće mnogo uči i socijalno
evoluira kroz rad »praveći stvari«, artefakte.
Kao odgovor na pitanje zašto, kako i koliko
mnoge moderne institucije proizvode beskoristan,
skoro »mediokritetski« rad, Senet ukazuje
i na ulogu obrazovnih sistema, koji |
|
|
|
Iz Enciklopedije
Didroa štampane 1770, duvanje stakla,
gravirno 1737. |
 |
obučavaju đake i studente površnim, parcijalnim
umećima i znanjima uz veoma malo kreativne posvećenosti.
Dok zanatstvo naglašava više želja nego realnost
koju znamo da sprovedemo u praksu pri čemu ne
razmatra puteve inspiracije. Vodeća nit u knjizi
Zanatlija vezuje se za ideju »pravljenje
je mišljenje«, a u skladu sa svojevremenom opaskom
Emanuela Kanta da je »ruka prozor svesti«, jer
ruka od svih ljudskih organa čini najraznovrsnije
pokrete-radnje, koje se kontrolišu voljom. Nauka
je istražila kako ti pokreti, različiti načini
na koje ruka hvata i oblikuje artefakt uz osećaj
dodira, u magičnoj trijadi »oko, ruka, svest«
takođe povratno utiče i na načine na koje mislimo.
Za Seneta je od simboličkog značaja izdavanje
Didroove Enciklopedije ili Rečnika
umetnosti i zanata u 18. veku, kapitalnog
dela koje u 35 tomova podučava kako se npr. gaje
pčele, pravi jabukovo vino ili drvene cipele,
leči duvanom, obrađuje konoplja, grade vetrenjače,
melje žito ili – što Senet proširuje – danas pravi
papir na način kao što je nekad pravljen u velikoj
L’Angleeovoj fabrici u Parizu. Samo prosvetiteljstvo,
kako ga je video Didro, delimično se uzdiglo i
iz »konverzacije« između zanatlija i gradiva –
drveta, zlata, papirnatih krpa – gradiva koje
je susretalo nepredvidivu kreativnost zanatlijine
ruke, stvarajući nove artefakte.
Koristeći kulturu rada zanatlije i naglašavajući
je kao jednu od tekovina prosvetiteljstva, Senet
nastavlja dijalog sa jednim od svojih učitelja,
Hanom Arent, oko »uzvišenog« sveta umetnosti politike
i filozofije, ukazujući na ozbiljne opasnosti
od podvajanja, koje mogu čak da proizvedu i porazne
etičke i političke konsekvence. Odgovori o »projektovanju«
zanata u okvire političke filozofije potiču iz
pretpostavke prosvetiteljstva da su vrline zanatstva
duboko prožimajuće i da omogućavaju zanatlijama/stvaraocima
da postanu naočite javne ličnosti, inkluzivni
članovi zajednice struke ili grada.
Ima od Seneta mnogo toga praktičnog da se sazna,
o načinu na koji se npr. danas pravi opna od titanijuma
sa postavom za novi Gerijev muzej u Bilbau, ili
o načinu kako je nekad davno Antonio Stradivari
upravljao svojom violinskom radionicom, ili kako
je pronalazač mehaničkog svirača flaute izmislio
automatizovanu mašinu za predivo svile. Time on
konstatuje da savremeni fleksibilni, diskontinuelno
profilisan rad novog kapitalizma i nastajuće nove
kulture rada obeshrabruju osećanje kreativnog
ponosa u zanatstvu. Tako da na današnjem tržištu
rada sposobnost da se nešto radi dobro ne garantuje
»dobru prođu«, stvaralačku i dohodovnu poziciju.
U dominantno mehanizovanom radu, kao i u otuđenoj
politici, beskrupulozna repetitivnost i nekompetentnost
bez problema danas uspevaju.
Mnoga pokrenuta pitanja suočavanja sa tokovima
današnje transformacije društva govore o veoma
dubokim neusklađenostima, o krizama potrošačkog
otuđenog globalnog i lokalnog društva i pratećih
eko kriza, za koje nemamo odgovarajuća ni objašnjenja
ali ni rešenja. Slaba obaveštenost i široko rasprostranjeno
nerazumevanje kompleksnosti procesa, koji menjaju
obrasce kulture rada i življenja, koje savremeni
kapitalizam donosi, suočavaju nas nepripremljene
za moguće nove krize. Neodgovarajuća zaokupljenost
korenitijim reformama obeshrabruje nadu da će
se ozbiljnije konfrontacije uspešnije rešavati.
A kada se vratimo na već pomenute konfuzije iz
naše svakodnevice rada i grada, ovaj mali izlet
u teme kojima su poslenici savremene kulture urbaniteta
i rada zaokupljeni, daje nam uvid koliki je još
put potrebno preći kako bi razumeli šta se odista
događa; ukazuje nam i na dosadašnje neodgovarajuće
pokušaje, gubljenje tempa da se nađu strateško
strukturni odgovori, sukladno izazovima savremenog
trenutka.
 |
|
Milan
Prodanović |
1 Richard Sennett,
The Culture of the New Capitalism, New
Haven, Yale University Press, 2006.
2 Richard Sennett,
The Craftsman, Yale University Press,
2008. |
| | | |